KESKUSTELUT > KETJUJEN KOOSTEET > SIIONIN LÄHETYSLEHTI 3/2017 (= TAPION METAKESKUSTELURYHMÄ)

9195. Siionin Lähetyslehti 3/2017 (= tapion metakeskusteluryhmä)

Rampe10.3.2017 klo 06:29
Koska en saanut tämänkään lehden ristikkoa kirjastossa kopioitua, ehdotan että tapio kommentoisi vanhoja PuPe-ristikoita tässä säikeessä Keilan säestyksellä.
Jätetään HS- ja IS-säikeet nimensä mukaisten ristikoiden ruotimiseen.
2. tapio10.3.2017 klo 09:04
Menihän yksi IS-säie vähän sivuraiteelle. Siinä viittaamani PuPe-ristikot olivat kuitenkin vain vertailumateriaalina. Toki tuollainen vertailu PuPe >< IS ei varmaankan IS-säikeeseen kuulunut.

HS-säikeisiin en juuri osallistu, koska äärimmäisen harvoin vaimo tuo kotiin HS:n. Iisakin Ristikot -säikeisiin en myöskään enää osallistu, koska en lehteä tilannut.
3. tapio12.3.2017 klo 13:31
Ylläpito voisi poistaa tämänkin säikeen.
4. Satunnainen vierailija12.3.2017 klo 16:43
Kaikki muiden kuin tapion avaamat säikeet pitäisi poistaa. Muiden kuin tapion kommentointioikeudetkin pitäisi poistaa.
5. tapio12.3.2017 klo 18:08
Säikeen aloitus oli vain ärsyyntyneisyyttä, ilman kunnon asiaa.
6. Rampe16.3.2017 klo 20:25
Pidän ristikon vaikeusasteen arviointia ristikkoa näkemättä huuhaahommana.
Pidän ristikon vaikeusasteen arvioinnin arviointia ristikkoa näkemättä hullun hommana.
Pidän tätä säiettä sopivampana paikkana kirjoittaa varsinaiseen aiheeseen mitenkään liittymättömiä kommentteja kuin IS- ja HS-säikeet.
7. tapio16.3.2017 klo 20:36
Rampe on kyllä kieltämättä oikeassa - säikeen nimi vaan ei kuvaa tätä asiaa. Rampe voisi varmaan laittaa uuden vastaavan säikeen.

HS-säikeissä en juuri vieraile ja yleensä jos olen vieraillut, olen itse ratkonut ristikkoa.

Myönnän kyllä asiattomat IS viikonloppu -säikeissä vierailut. Jossakin määrin olen niistä kiinnostunut ja saatan ratkoa sellaisia ristikoita, joita tältä sivustolta löytyy. En mielelläni käytä Ristikon anatomia apua ristikkoon, jota haluan ratkoa, mutta joka jostakin kohtaa saattaa tuottaa vaikeuksia (anatomiaselvitys voisi spoilata ratkontaa). Pitäiskö sitten ongelmat käsitellä aloittamillani säikeillä eikä avata vanhoja IS-viikonloppu -säikeitä?
8. huhu16.3.2017 klo 21:11
Lainaus: 6. Rampe 16.3.2017 klo 20:25
"Pidän tätä säiettä sopivampana paikkana kirjoittaa varsinaiseen aiheeseen mitenkään liittymättömiä kommentteja kuin IS- ja HS-säikeet."

Tässä olet aivan oikeassa. Kirjoitankin tulevat opastusviestini jatkossa tähän ja vain tähän säikeeseen. Linkitän ko. viestin tänne. Minua on itseänikin harmittanut noihin asiasäikeisiin puuttuminen.

On muuten säikeellä komea nimi! Kukahan lie keksinyt?
9. tapio16.3.2017 klo 21:24
Rampe tietenkin. Lehti ei ole fiktionaalinen, mutta epäilen, että siinä olisi ristikoita. Otsikko olisi voinut olla sellainen, ettei kirjoiteta asian vierestä.
10. huhu16.3.2017 klo 21:30
Lainaus: 9. tapio 16.3.2017 klo 21:24
"Rampe tietenkin."

Ai, en huomannutkaan.

No, sarkasmi on vaikea laji.
11. Rampe17.3.2017 klo 08:51
tapio,
asian vierestä kirjoittamista on alkanut olla joka ainoassa säikeessä.
Tässä säikeessä se ei haittaa ketään.
12. tapio17.3.2017 klo 09:05
Asian vierestä kirjoittamista on itse aloittamillani säikeillä myös muiden toimesta - ei ole minua hirveästi haitannut, mutta jos asian vierestä on tullut pitkä osuus, hieman harmittanut.
13. tapio17.3.2017 klo 10:59
Ja kyllä sitä säikeitä muutkin ajavat sivuraiteelle.

Sinänsä symppis osallistuja "seurailija" (seurailija ei malta aina olla seurailija tilanteissa, joissa niin juuri kannattaisi toimia) vei kyllä http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9186&a lku=15 sivuraiteelle kommentoidessaan sanan taivutusta, sillä 22-26, 29-31,35 ja 37-44 käsitteli erisnimien taivutusta eli 17 kommenttia sivuraiteella (yli kolmannes säikeen pituudesta).

Myönnän, että itse ole pahimpia (, jos en pahin) sivuraiteelle ohjaaja, mutta kyllä sen taidon osaavat muutkin.
14. seurailija17.3.2017 klo 11:16
Sinä tapio (melkein) aina perustelet itseesi kohdistuvaa arvostelua sillä, että kyllä ne muutkin. Saat siis itsellesi perusteltua, että oikeasti ei tarvitse muuttua, vaikka sellaista jatkuvasti lupailetkin. Oikeasti et osaa ottaa kritiikkiä lainkaan vastaan tai et tajua, mihin sillä pyritään. Alat tukahduttaa tätä saittia eikä tänne enää juurikaan huvita kirjoittaa.

Sitten vielä lauseissasi on virheitä (kuten edellisen viestin viimeinen lause), että on vaikea tulkita, puhutko itsestäsi vai muista.
15. tapio17.3.2017 klo 11:29
Yleisesti. Käydään nyt huhun mainitsemaa META-keskustelua täällä
( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9197#9 85284 ).

Vähän vain harmittaa se, että jos minä menen sivuraiteelle siihen puututaan melko herkästi - syystäkin, myönnän - mutta jos joku muu vie sivuraiteelle, siihen ei niin puututa. Se, että joku muu vie sivuraiteelle, ei tietenkään oikeuta sitä, että itse vien aiheen sivuraiteelle.
16. tapio17.3.2017 klo 11:39
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9203#9 85328
on luonteeltaan META-kysymys, joten siihen olisi varmaan paras vastata tässä säikeessä.

Samantapainen kysymys minulla oli

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9187#9 85292
17. tapio17.3.2017 klo 11:43
Yksi erittäin yleinen virhe sivustoilla on antaa lisävihjeitä, kuten nyt

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9197#9 85351

Mielestäni se on pahempi ongelma kuin asian vierestä kirjoittaminen. Sitä olen itse pyrkinyt viime aikoina välttämään.
18. seurailija17.3.2017 klo 11:48
Tuohon voisi sanoa, että ristikot ovat iloinen asia eikä niistä käytävään keskusteluun kannata suhtautua noin analyyttisesti, kun se analytiikka kuitenkin kumpuaa tietynlaisesta katkeruudesta: miksi aina minä muttei ne muut.
19. tapio17.3.2017 klo 13:49
Yritän nyt laittaa ainakin jatkossa kaikki metakeskustelutyyliset kommentit tähän säikeeseen. Joskus olen kommentoinut 17. kaltaisissa tilanteissa, vaikka en ole edes ristikkoa ratkonut (tuota kun on harrastettu vähän kaikkialla - HS-säikeissä lisäopastus on sallittua, joskin taisin joskus Piken tavoin kommentoida, että auttaminen menee liiallisuuksiin).
20. Rampe17.3.2017 klo 14:26
Mistä kommentista löysit tuossa IS-säikeessä sen lisävihjeen mihin viittaan kommentissasi klo 11:48 ?
21. Rampe17.3.2017 klo 14:32
Korjaan: "mihin viittaat kommentissasi klo 11:48"
22. tapio17.3.2017 klo 14:51
Rampe tarkoittanee kommenttia 17. 18. sijasta. Itse asiassa Tuomas vihjasi linkissä mainitulla sivulla mahdolliseen lisävinkkiin. En tiedä, mihin vihjeeseen Rampe ja Tuomas viittavat, mutta minusta Tuomas on oikeassa siinä, että Rampe antoi mahdollisesti olennaisen lisävinkin johonkin vihjeeseen. Minulla oli kiusaus kommentoida Tuomaksen tavoin.

Vastaa on ilmennyt SK, PuPe ja Iisakin ristikoiden säikeissä.
23. huhu17.3.2017 klo 15:13
tapio, en usko, että sinun kannattaa jatkaa tuota palstapoliisirooliasi. Se, että huomauttelet ja olet huomautellut lisävihjeistä ei minusta ole kovinkaan kannattavaa eikä kannatettavaa. Se aiheuttaa aina jonkinlaista kommentointia, vaikkakin vastaisuudessa vain tässä ketjussa, mutta niissä saattaa tulla tahattomia lisävihjeitä.

Keskustelupalstoilla kun on se perusperiaate, että kaikki huolehtivat vain omista kirjoituksistaan. Jokainen vastaa siis omista mielipiteistään. Sellainen kirjoittaja, joka ei palstan sääntöjä alunperinkään halua kunnioittaa ja noudattaa saattaa ärsyyntyä jatkuvasta muistuttelusta ja kiihdyttää lisävihjeideen antamista. Kaikki palstalle kirjoittavat tietävät aivan varmasti palstan säännön lisävihjeistä. Se joka ei sitä tajua on tyhmä!

Se, että mennään sivuraiteelle on myös jokaisen kirjoittajan oma valinta. Omaa eksymistään ei kertakaikkiaan voi perusteella sillä, että kyllä ne muutkin! Se on toisten selän taakse pakenemista ja vastuun siirtoa pois itseltä. Pelkurimaista toimintaa, jos sen suoraan sanoo. Jos joku muu tekee erheen ei sitä tarvitse monistaa.

Viimeksi kun kirjoitin netiketin noudattamisesta, niin joku komensi katsomaan peiliin, koska hänen mielestään minä arvostelin ja tylytin muita kirjoittajia. Taisin jo silloin sanoa, että mielipiteitä ja toimintaa saa ja täytyy arvostella, mutta henkilöön käyviä nimityksiä ei ehkä kannata käyttää. Joku voi olla sitä mieltä, että kyseessä on silkkaa saivartelua, mutta niin se vain on.

Ajattelemattomia galluppeja ei kannata tehdä (9205. Ilmaisristikoita välipalaksi; http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9205). Niihin ei kuitenkaan saa mitään kunnon vastausta. 30 prossaa on jotain mieltä 30 jotain muuta ja loput 30 ovat mitä sattuu. Villoja tuli siis olematon määrä. Avaa säikeen, jos siltä tuntuu. Yleensä kuitenkin kannattaa kirjoittaa jo olemassa olevaan säikeeseen. Näin siksi, että palstan hygienia pysyy hyvänä. Jos ja kun joku näitä myöhemmin lukee ja hakee jotain tiettyä asiaa, niin on paljon parempi kun kaikki samaa asiaa koskevat viestit ovat samassa säikeessä. Kääntäen sama asia on se, että säikeisiin kirjoitetaan vain otsikon aiheen mukaisa viestejä.

Kiitos muuten ylläpidolle säikeen otsikon tarkennuksesta. 9195. Siionin Lähetyslehti 3/2017 (= tapion metakeskusteluryhmä)
24. huhu17.3.2017 klo 15:26
Edellisessä viestissäni on väärä linkki kohdassa galluppeja. Oikea on http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9203 ja säikeen nimi: 9203. Vain ruusuja tänne!

Pahoitteluni.
25. tapio17.3.2017 klo 18:56
23. liittyen

No teen nyt jatkossa niin, että pyrin vähentämään toisten kommentointiin puuttumista, mutta jos säikeessä, joka liittyy ristikoihin, joita itse ratkon, joku joko menee sivupolulle tai esittää lisävinkin ennen ratkonnan lähetysajan päättymistä, saatan siihen satunnaisesti puuttua, mikäli näistä on itsellenikin kiusaa.
26. pelaaja17.3.2017 klo 19:32
Hei, nyt keksin! Minäkin tulen tekemään noin! Sopii kai silti "puuttua" asioihin, jos löytyy jotain positiivista. Emmehän me kai aina negatiivisia juttuja pelkästään odota ristikoista tai kommentoijista. Minä ainakin tykkään yhdestä ja toisesta ja (kehtaanko sanoa) kolmannesta ja (nyt on paha) neljännestäkin.
27. isoäiti17.3.2017 klo 19:46
Mitähän mahdatte tarkoittaa käsitteellä metakeskustelu - vielä ei ainakaan siltä vaikuta.
28. tapio17.3.2017 klo 19:51
Metakeskustelu tarkoittaa keskuselua itse keskustelemisesta ja siihen liittyvistä tavoista, käytänteistä jne.
29. seurailija17.3.2017 klo 19:58
Metaan menee!
30. tapio17.3.2017 klo 20:11
Kirjoitin 28:n tabletilla ja sillä tulee enemmän kirjoitusvirheitä kun näppikselllä - kynä kyllä vähän auttaa. Selaimeen ei saa oikolukua (ei sekään ajatusmokia eikä aina kirjoitusvirheiltäkään pelasta).

26:een. Pitäisi joo tuoda enemmän positiivisia näkökulmia.
31. isoäiti17.3.2017 klo 20:11
Keskustelu-termi onkin niin abstrakti, että tarvitsee meta-etuliitteen, hm. Metaan mennään!
32. Ei ristikoissa17.3.2017 klo 20:46
ole mitään positiivista. Jatka vaan tapio valitsemallasi tiellä laatijoiden morkkaamista ja laadintavirheiden metsästystä. Saat koko ratkojaväen jakamattoman ihailun. Olet niin erinomainen ratkoja ja virheitten lyötäjä että varmaan Sanariskin kohta palkitsee sinut jotenkin ja Skyttä kutsuu Ristikkoakatemiaan Akateemikoksi. Sinulle aletaan laatia erikoisvaikeita ristikoita ja piilosanoja. Eihän noista kolmosista jotka ovat todellisuudessa 2 1/6-2 3/7 vaikeusasteisia elleivät ole 3--- ta 2,5+. Niistähän ei kukaan muu ota selvää kuin kaikkitietävä ristikkojumala tapio!
Hyvästi Sanaristikot.net.
33. tapio17.3.2017 klo 21:10
On näemmä tälle säikeelle tarvetta, että voi purkaa pahimpia antipatioita.
34. Hannu17.3.2017 klo 21:11
Epäkorrektin tapion annetaan mellastaa joka säikeellä toistellen vuosikausia hokemiansa samoja asioita. Hän vieroittaa koko ajan välikommenteillaan asiallista ja aiheessa pysyvää keskustelua Pitäisikö siellä pääkallonpaikalla jo pikkuhiljaa herätä?
35. tapio17.3.2017 klo 21:21
Tännehän nyt saa heittää ihan vapaasti tuonkaltaisia kommentteja.

Yritän pysyä vain muutamilla niillä säikeillä, jotka liittyvät omiin ratkontohini. Minulla on oikeus osallistua normaaliin ristikkokeskusteluun.

Yritän ihan vakavissani olla heittämättä aiheen sivuun olevia kommentteja
36. SP17.3.2017 klo 21:26
Tapio, tuo ei ole normaalia ristikkokeskustelua, samojen märehtimistä.
37. tapio17.3.2017 klo 21:27
Hannu on kyllä itsekin esittänyt paljon säikeen aiheesta sivuun vieviä kommentteja. Välillä Hannu käyttäytyy kivasti, mutta välillä heittäytyy epäasiallisen pirulliseksi.
38. seurailija17.3.2017 klo 21:49
Eki ei taida tuntea enää itseään paikan isännäksi. On ollut kovin hiljaa. Onko tapio ottanut paikan?
39. huhu17.3.2017 klo 22:06
Lainaus: 34. Hannu 17.3.2017 klo 21:11
"Epäkorrektin tapion annetaan mellastaa joka säikeellä toistellen vuosikausia hokemiansa samoja asioita. Hän vieroittaa koko ajan välikommenteillaan asiallista ja aiheessa pysyvää keskustelua Pitäisikö siellä pääkallonpaikalla jo pikkuhiljaa herätä?"

Minusta pääkallonpaikalla on jo osittain herätty. Minun on annettu takoa netikettiä tapion päähän ihan vapaasti. Kukaan ei ole ollut heittämässä minua ulos. Olen kyllä samaa mieltä Hannun kanssa tuosta monissa säikeissä mellastamisesta. Toivottavasti tämä säie nyt hieman rahoittaa niitä muita.

Lainaus: 35. tapio 17.3.2017 klo 21:21
"Tännehän nyt saa heittää ihan vapaasti tuonkaltaisia kommentteja.Yritän pysyä vain muutamilla niillä säikeillä, jotka liittyvät omiin ratkontohini. Minulla on oikeus osallistua normaaliin ristikkokeskusteluun.Yritän ihan vakavissani olla heittämättä aiheen sivuun olevia kommentteja"

Älä pelkästään yritä vaan pysy asiassa muissa säikeessä. Onhan sinulla toki oikeus, mutta muista vanha klassikkosanonta. Oikeus tuo mukanaan vastuun ja velvollisuuden.

Lainaus: 37. tapio 17.3.2017 klo 21:27
"Hannu on kyllä itsekin esittänyt paljon säikeen aiheesta sivuun vieviä kommentteja. Välillä Hannu käyttäytyy kivasti, mutta välillä heittäytyy epäasiallisen pirulliseksi."

Ja edelleen yrität mennä muiden selän taakse piiloon. Huolehdi sinä vain omista kirjoitelmista ja pidä huoli siitä että ne ovat asiallisia.

Mutta nyt olet varmaan huomannut kuinka suuria antipatioita olet täällä herättänyt. Vakavin seuraus on ollut se, että palsta on jo nyt muuttunut hiljaisemmaksi kuin vielä syksyllä. Huomaa, että olet siitä isolta osalta vastuussa. Näin on muutama jo tässäkin säikeessä huomauttanut.

Eki on fiksu mies. Tietää milloin pitää sanoa jotain ja milloin ei. Tähän taitaa käydä vanha Asterixissa ollut sanonta. Akvavitix sanoo sienimuhennoksesta: "Annetaan niiden hautua omassa liemessään."
40. Hm.17.3.2017 klo 22:09
Loiskahtaakohan jo yli laidan. Oikeasti on hauskakin lukea tapion mielteitä, tapion tulisi nyt hieman rajoittaa kommentointiaan, ettei tukahduta keskustelua.
41. Täyttelijä18.3.2017 klo 00:09
Hm:llä voi olla pointtikin. Selvästi tapiolle ristikot ja piilikset ovat elämän tärkeintä sisältöä. Hän myös elää ja ilmeisesti nauttii siitä, että hänen viesteihinsä vastataan - jopa siinä määrin, että vastailee tai juttelee itsensä kanssa eri säikeissä.

Jokainen myös varmaan tietää miten hänet voi hiljentää. Jos hänen kommenttinsa jätetään täysin omaan arvoonsa ja niihin ei reagoida mitenkään, eiköhän viesti mene perille. Jokainen vastaus hänen viesteihinsä vain lisää hänen intoaan eli jokainen hänen viesteihinsä vastannut on tavallaan osaltaan mahdollistamassa hänen palstamellastustaan.
42. tapio18.3.2017 klo 07:22
Myönnän, että tulee kirjoitettua liikaa.

Mutta jos tarvitsen neuvoa, ja se halutaan kylmästi ohittaa, ei sekään tunnu kivalta.

Yritän jättää kommentoimatta itseeni kohdistuvaa kritiikkiä itse säikeessä ja muutenkin, esim.
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9168#9 85367

Olen pyrkinyt välttämään Jukkisen mainitsemaa tapaa, vaikka myönnän, että olen syyllistynyt Jukkisen esittämään tapaan esittää asioita.
43. seurailija18.3.2017 klo 07:43
Olen pyrkinyt vastaamaan, jos olen tiennyt tai arvaan tietäväni vastauksen kysymykseesi.

Myönnän, etten aina jaksa alkaa penkoa vastausta, vaikka omistaisinkin vanhan lehden, jonka ristikosta kyselet.

Yritän jättää kommentoimatta, jos ei ole mitään hyvää sanomista sinun kommenttiisi.

Mutta jos laatija on onnistunut ja sinä häntä haluat haukkua, ei sekään tunnu kivalta.
44. tapio18.3.2017 klo 08:20
seurailija on kyllä yksi asiallisimmista kommentoijista.

Vihjeen onnistuminen on usein makukysymys. Olen joskus kysynyt muiden mielipidettä vihjeestä, josta en itse pitänyt. Olen myös paljon jättänyt kertomatta näkemyksistäni vihjeistä, joita pidin epäonnistuneena. Liian vähän tullut kehuttua vihjeitä, joita olen pitänyt onnistuneina - niitä on toki paljon.

Olen yrittänyt välttää epäoikeutettua kritiikkiä. Ristikoissa on satunnaisia virheitä, kuten PuPe 1-2/2017 on osoittanut. Välillä tulee tahatonta epäoikeutettua kritiikkiä kuten esim.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9185#9 85130

Tuossa kohdin vika siinä, että tulkitsin väärin sen, mikä on ratkaisusanaan liittyvä vihje.

Epäoikeutettu kritiikki tuntui minustakin pahalta kun luin

http://www.rumba.fi/arviot/tuomas-holopaisen-uusin -ja-kenties-pelottomin-projekti-arvioimme-nightwis hin-johtajan-laatiman-sanaristikon/

Jukkis tuohon ekaksi puuttui: http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9168#9 85352

Epäasiallinen minun kritisoimiseni hän siihen kyllä lisäsi:

"
Heh, Samuli Knuutilla on vähän samaa kuin tapiolla, eli kun ei keksi vihjeen ja vastauksen yhteyttä, niin pitää edes hiukka saada moittia laatijaa.
"

Hän kun olisi voinut vain kertoa:

"
Heh, Samuli Knuutilla sitä, että kun hän ei keksinyt vihjeen ja vastauksen yhteyttä, niin pitää edes hiukka saada moittia laatijaa.
"

Jukkis on kyllä sinänsä ihan symppis tyyppi ja yleensä hänen kritiikkinsä on oikeutettua. Mutta tuossa pieni kritiikki Jukkisellekin.
45. tapio18.3.2017 klo 12:56
Antaumuksellista laatijoiden piikittelyä löytyy Pikeltä, http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9209 esimerkki - yleensä tuollaista tapaa SK-ristikoiden suhteen.

iso S ja TJV harrastivat hieman metakeskustelua Piken kritiikistä - tänne vaan tuollaisetkin metakeskustelut!
46. huhu18.3.2017 klo 13:48
Lainaus: 45. tapio 18.3.2017 klo 12:56
"Antaumuksellista laatijoiden piikittelyä löytyy Pikeltä, http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9209 esimerkki - yleensä tuollaista tapaa SK-ristikoiden suhteen.iso S ja TJV harrastivat hieman metakeskustelua Piken kritiikistä - tänne vaan tuollaisetkin metakeskustelut!"
'

Etkö sinä jo älyä. Pidä näppisi omalla puolella pöytää!

Anna muiden käyttäytyä miten he vain haluavat. Se ei kuulu sinulle, vaikka se kuinkakin paljon sinua harmittaisi (on tähän vulgaarimpikin sana). Et voi käyttää muiden idioottimaista käytöstä syynä oman huonon käytöksesi oikeuttajana.

Ei kannata. Jos jotkut käyttäytyvät hölmösti, se on heidän asiansa.

JÄTÄ JO RAUHAAN!

Sinä olet palstan pahin Ankeuttaja! http://fi.harrypotter.wikia.com/wiki/Ankeuttaja
47. tapio18.3.2017 klo 14:49
Huhu ymmärsi minut nyt väärin. 45 tarkoitti sitä, että tänne saa tulla muutkin kertomaan omia potutuksiaan, jottei niitä tarvitse laittaa muita säikeitä kiusaamaan.
48. SP18.3.2017 klo 15:12
Seuraavaksi saitti, kootut selitykset . Väärinymmärretyt kirjoitukset.
49. huhu18.3.2017 klo 16:33
Kyllä minä ymmärsin sinut, tapio, täysin oikein!

Sinä et sen sijaan ymmärtänyt minua.

Jos joku kaiken tämän jälkeen haluaa kirjoitella, ja kirjoittelee, varsinaisiin asiaketjuihin jotain sellaista joka ei niihin kuulu, niin siitä vaan. Ei se ole sinun, eikä minun asiani. Minun asiani on se, että minä en kirjoita niihin asiattomuuksia.

Mikäs luulisit, että olisi sinun asiasi?
50. pelaaja18.3.2017 klo 17:13
Nymmääkin aloin hiukan miettiä rajoja. Siis jos joku neiti, rouva, herra tai muuten vapaa yksilö kritisoi tai kehuu säikeen otsikossa mainittua ristikkoa, niin ei kai sitä kommenttia tarvitse toiseen säikeeseen mennä kommentoimaan?
Mutta jos minä vaikka menen tuonne IS-juttuun ihmettelemään HS-ristikkoa, voisi olla hyvä että siitä oikaistaisiin minua nimenomaan ko. säikeessä, jolloin saattaisin huomata erehtyneeni osoitteesta ja mikäli (!) haluaisin ottaa opikseni, voisin seuraavalla kerralla varoa vähän. Enhän minä välttämättä tietäisi tulla tänne katsomaan, mitä sain aikaseksi.
On kuitenkin hyvä, että Siion julkaisi tällaisen Lähetyslehden. Mihinkäpä muualle tämäkään päästö olisi sopinut.
51. tapio18.3.2017 klo 19:57
Tuon lopussa kirjoitetun tapaista tarkoitin kommentilla 45. - jos Pike - tai kuka tahansa - kommentoi asiattomasti, tänne voi tulla kertomaan potuttamisestaan, jotta sitä ei tule asiasäikeeseen.

"Mutta jos minä vaikka menen tuonne IS-juttuun ihmettelemään HS-ristikkoa" - myönnän että tuohon olen joskus syyllistynyt enkä sitä toivo enää tässä säikeessä käsiteltävän.

Mitä Pikeen sinänsä tulee, usein hänen kommenteissaan ristikon helppoudesta on hieman totuutta, mutta hän pistää ihan överiksi ja välillä esittää arvionsa tahallisen ilkeästi. No se osattiin IS-säikeessä ohittaa aika siististi.
52. pelaaja18.3.2017 klo 21:32
Jaa, täällä ei siis sovikaan kirjoittaa ajatuksistaan? Kerroin tuossa omia tuumauksiani henkilöimättä ketään eivätkä ne tuumaukset kylläkään olleet potutuksia. Mutta "näemmä" syntyikin ristiriita luvan ja luvattomuuden kanssa eli yks: "tänne saa tulla muutkin kertomaan omia potutuksiaan, jottei niitä tarvitse laittaa muita säikeitä kiusaamaan." klo 14.49 mutta kaks: "enkä sitä toivo enää tässä säikeessä käsiteltävän." klo 19.57.
Ai niin, otsikossahan toki mainitaankin, että tämä on tapion juttu. Se siit sit.
53. tapio18.3.2017 klo 21:40
Tuo "enkä sitä toivo.." johtui siitä, että asian on jo tullut aika monta kertaa esille - itse asiassa jo johdannossa. Rampe varmaan alun pitäen laittoi siksi, että häntä potutti minussa (ja eräässä toisessa henkilössä) juuri se, että tuli väärässä säikeessä käsiteltyä toisen ristikon asioita - ylläpito lisäsi suluissa olevan tekstin.

Kyllä tänne voi omia potutuksiaan laittaa - liittyivät ne sitten minuun tai eivät. Itse nyt ärsyynnyin toistosta - no kun minä olen toistellut, muut ovat ärsyyntyneet.
54. huhu19.3.2017 klo 11:49
Lainaus: 41. Täyttelijä 18.3.2017 klo 00:09
"Jokainen myös varmaan tietää miten hänet voi hiljentää. Jos hänen kommenttinsa jätetään täysin omaan arvoonsa ja niihin ei reagoida mitenkään, eiköhän viesti mene perille. Jokainen vastaus hänen viesteihinsä vain lisää hänen intoaan eli jokainen hänen viesteihinsä vastannut on tavallaan osaltaan mahdollistamassa hänen palstamellastustaan."

Tämä on täsmälleen totta ja perustuu tuohon tapion seuraavassa viestissä olevaan havaintoon "tulee paha mieli, jos ei minulle vastata". Sehän se on juuri tämän menetelmän tarkoitus. Häiriköksi koetun kirjoittajan turhauttaminen. Valitettavasti tämä ei onnistu - minä en ole yhtään toiminutta tapausta nähnyt tai kuullut - aina on joku joka haluaa vastailla. Onnistuminen vaatii asiaa tukevaa erityistä moderointia.

Lainaaan itseäni: 49. huhu 18.3.2017 klo 16:33
"Kyllä minä ymmärsin sinut, tapio, täysin oikein! Sinä et sen sijaan ymmärtänyt minua. Jos joku kaiken tämän jälkeen haluaa kirjoitella, ja kirjoittelee, varsinaisiin asiaketjuihin jotain sellaista joka ei niihin kuulu, niin siitä vaan. Ei se ole sinun, eikä minun asiani. Minun asiani on se, että minä en kirjoita niihin asiattomuuksia.Mikäs luulisit, että olisi sinun asiasi?"

tapio, sinä et todellakaan taida ymmärtää, mitä minä tuolla viestillä tarkoitin? Sanon sen vielä ihan suoraan ja huutamalla.

PIDÄ HUOLI VAIN OMISTA ASIOISTASI JA KIRJOITTAMISTASI!

Sinun, tapio, on turha yrittää ohjata tai suitsia keskustelua! Esimerkkejä ohjailuyrityksistäsi: tässä säikeessä mm. viestit 47, 51 ja 53; toisaalla 9210. SK11/2017 - http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9210 - viesti 9. (Vain pari uusinta yritystäsi mainitakseni.)

OHJAILU EI YKSINKERTAISESTI TOIMI!

Vai oletko huomannut sen jotenkin vaikuttavan johonkuhun? Minä en. Kannattaako sitä sitten harjoittaa?

Kysyn vielä: "Minkä luulet olevan tehtäväsi [tällä] keskustelupalstalla?"

Niin ja yyh. Kyllä minä niin mieleni pahoitan, josset sinä vastaa.
55. tapio19.3.2017 klo 21:00
Huhu on oikeassa - ei pitäisi reagoida kaikkeen mahdolliseen ja kannattaisi yrittää esittää omat näkökulmansa asiallisesti.
56. huhu19.3.2017 klo 22:06
Lainaus: 55. tapio 19.3.2017 klo 21:00
"Huhu on oikeassa - ei pitäisi reagoida kaikkeen mahdolliseen ja kannattaisi yrittää esittää omat näkökulmansa asiallisesti."

Unohda jo konditionaalit! Edellinen viestisi pitää kuulua seuraavasti:

"Ei pidä reagoida kaikkeen mahdolliseen. Pitää esittää omat näkökulmat asiallisesti."

Konditionaali antaa aina mahdollisuuden paeta. Pelkurin valinta, Eiköstä vaan?
57. Hm.19.3.2017 klo 22:35
Huhu on oikeassa. Käyttämämme termit vaikuttavat myös ajatteluumme. Pitäisi ja pitäisi. Tulee ajatella, että pitää tehdä jotenkin, eikä hämärästi, jotta että tarttis ehkä varmaan jotakin tehdä. Tulisi myös toimia. Se ei ole aina helppoa.
58. tapio20.3.2017 klo 14:16
Mitenkähän pitäisi itse kunkin reagoida tahattomiin kirjoitusvirheisiin, esim.
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9173#9 85737

Tietokoneella tuon tapaiset ovat tyypillisiä. Tabletilla tulee helposti ylimääräisiä kirjaimia.
59. ++juh20.3.2017 klo 14:56
Vanha ja hyvä nyyssiohje kelvannee ohjenuoraksi:
"Henkilöt jotka lähettävät kansainvälisiin newsseihin huomautuksen jonkun toisen tekemästä kirjoitusvirheestä, tekevät kaikille lukijoille kerralla selväksi älykkyysosamääränsä ja kengännumeronsa välisen korrelaation."

http://www.kiravuo.net/etiketti/#keskustelu
60. Jukkis20.3.2017 klo 18:06
"...älykkyysosamääränsä ja kengännumeronsa välisen korrelaation" on kyllä harvinaisen pöljästi sanottu. Vissiin on yritetty jotenkin nokkelasti jotain sanoa, mutta pahasti pieleen meni.
61. tapio20.3.2017 klo 18:15
Idea kaiketi se, että kirjoitusvirheiden tarpeettomaan kommentointiin ei pidä ryhtyä (kommentointi on tarpeetonta, jos asia on ymmärretty kirjoitusvirheestä/-virheistä huolimatta).
62. Jukkis20.3.2017 klo 19:24
No shit, Sherlock.
63. pelaaja20.3.2017 klo 19:35
Minulla kengännumero on sikäli tasapainossa, että jostain yksittäisestä kirjoitusvirheestä en osaa välittää mikäli asia ei aiheuta Lehdistä luettua hubaa -hauskuuksia. Jostain kummallisesta syystä kun sellaista sattuu jopa minulle, uskoisitko... Enemmän ärsyttääkin se, että esim. yhden kirjaimen verran virheellisen tuotoksen tuottaja korjaa mitättömän virheensä hetikohta kirjoituksensa perään "eiku". Ilman laskinta arvioiden vähintään 85 % lukijoista ei edes huomannut sitä ja alkaa sitten hakea, että joo, olihan tuossa yksi näppäilyvirhe. Sitten voikin ihmetellä omaa "älykkyysosamääräänsä" molempi osapuoli. Mutta jos jollakulla yks sun toinen lausahdus on 'poikkeava', se alkaa kavalasti hälyttää ko. kirjoittajan joistain ominaisuuksista. Nuorelle Morselle se ei sovi.
64. tapio20.3.2017 klo 19:45
58. kirjoitusvirheessä kyse siitä, että puuttui kokonainen tavu. Se saattaa ehkä sattua helpommin silmään ja jopa haitata ymmärtämistä, mitä en nyt usko tapahtuneen. Mielestäni asiallista huomauttaa, jos tekstin ymmärtämisen suhteen tulee ongelmia - niitä tulee myös joskus sekavan kirjoittelun vuoksi. Kyse siitä, että kirjoittaa jotain, mutta ajatus menee jo seuraavassa kohtaa.

Joku yrittää provosoita epäasiallista kommentointia:
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9210#9 85847
65. Jondalar20.3.2017 klo 19:55
Jostain syystä moni itseään nerona pitävä tarttuu hanakasti netissä toisten tahattomiin kirjoitusvirheisiin. Vaikutelma on juuri sen kaltainen kuin ++juh antoi ymmärtää. Melkein jokaisesta löytyy varmaan jotain pilkattavaa, jos haluaa olla pahansuopa. Itseasiassa toisen ihmisen virheille ilkkuja on pölijä.
66. tapio20.3.2017 klo 20:01
63. "... Lehdistä luettua hubaa -hauskuuksia."

pelaaja tarkoittanee tämän tyylistä "On se armoton kukkakone! Kaisa...".

Hyvälle tuulelle tuollaisista tulee - mutta kaiketi on syytä olla varovainen tuon tapaistenkin kommentoimisessa.
67. tapio20.3.2017 klo 20:09
Voi itku kanssa. Joku otti kommentissa 64 säikeeseen 9210 liittyvän provon ja parodian tosissaan - meinasin kommentoida, että kommentti no 18 on tietty tausta eikä sitä pidä ottaa tosissaan, mutta kun luin huhun esittämiä näkökulmia, siihenkään ei kannattane ryhtyä.
68. SP20.3.2017 klo 20:16
Onko tämä helluntaiherätyksen sosiaalinen kanava ?
69. huhu20.3.2017 klo 20:25
Lainaus: 67. tapio 20.3.2017 klo 20:09
"Voi itku kanssa. Joku otti kommentissa 64 säikeeseen 9210 liittyvän provon ja parodian tosissaan - meinasin kommentoida, että kommentti no 18 on tietty tausta eikä sitä pidä ottaa tosissaan, mutta kun luin huhun esittämiä näkökulmia, siihenkään ei kannattane ryhtyä."

Ja tuossa viestissä no 67 on suurempi mahdollisuus ymmärtää se väärrin kuin ymmärtää se oikein. Ensin katsoin, että säikeessä 9210 ei ole viestiä 64. Sitten ankaraa pohdintaa ja keksin, että tarkoitit tämän ketjun omaa viestiäsi 64, jossa viittasit säikeen 9210 viestiin 18. Mutta se on kyllä totta, että monet viestit voi ymmärtää eri tavalla. Mikä sitten on oikein, eipä sitä kukaan tiedä. Wiion 1. laki "Viestintä yleensä epäonnistuu – paitsi sattumalta." Että tuolta pohjalta.

Minusta kyllä tuntuu, että tuo "kukkakone" on huumoria englantilaiseen tapaan. Palkintopallillahan saa aina kukkia ja ladulla Kaisa oli kyllä melkoinen "kuokkakone".
70. tapio20.3.2017 klo 20:34
Kukkakone oli tahaton kirjoitusvirhe - vähän edempänä sana oli oikein "kuokkakone".

Täytyy näemmä olla tarkempi viittauksissa. Huhu on kyllä hyvä kouluttaja.
71. tapio20.3.2017 klo 21:24
Ja jotkut eivät lue, mitä kirjoitan vaan toimivat vaistonvaraisen negatiivisesti, kuten Hannu kommentissa 111 säikeessä Sanaristkoista sanottua 4.
72. Hannu20.3.2017 klo 22:07
Narsistin ruinailemista palautteista ei kukaan innostu.
73. tapio20.3.2017 klo 22:18
Hyvä, että kirjoitit nyt tähän, kun et malttanut miettiä toisessa säikeessä sitä, mitä tarkoitin. Eki linkitti Rumban arvosteluun. Ajattelin vaan, että tälllaisen ristikkoarvostelun maininta voisi sopia säikeeseen Sanaristikoista sanottua -4. Laitoin kysymysmerkin siksi, etten ollut varma asiasta.

Hannu nyt on allerginen ihan mille tahansa, mitä kirjoitin eikä edes vaivaudu miettimään, mitä tarkoitan vaan haukkuu ihan varmuuden vuoksi.
74. tapio20.3.2017 klo 22:21
Jos minä olen välillä ärsyttävä, myös Hannun toiminta ei ole hyväksyttävää.
75. huhu20.3.2017 klo 22:31
tapio, kovin äkkiä sinulta asia unohtuu. Luepa uudelleen ajatuksella tästä ketjusta viesti 54.

Varsinkin ne isoilla kirjaimilla kirjoitetut lauseet.
76. tapio21.3.2017 klo 07:34
Yritin äsken ohjailla. Mutta http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=8500 minun oli jotenkin reagoitava Hannu aiheettomaan syytökseen.
77. kaplas21.3.2017 klo 07:57
Minkähänlainen se olisi se kukkakone?
78. tapio21.3.2017 klo 08:35
75. liittyen - no säi sentään rauhoittui - joskus on ihan pakko reagoida toisen kommentoijan totaaliseen virhetulkintaan. Yritän reagoida vain tilanteissa, joissa se on ihan välttämätöntä.

Harmi, kun jokainen kirjoitus tarvitsisi miettiä siltä kannalta, ettei joku nyt sattumalta ymmärtäisi väärin. Aika ärsyttävää oli myöskin säikeen 9210 kommentin 18 tyylinen kommentointi. Myös se aiheutti virhetulkinnan, mutta ei niin pahaa virhetulkintaa, että siihen olisi ollut välttämätöntä reagoida.
79. iso S21.3.2017 klo 10:30
Välttämätöntä ei ole kuin köyhän kuolema. Itse asiassa rikkaankin, mutta se tapahtuu myöhemmin (David Rockefeller kuoli eilen 101-vuotiaana sydänkohtaukseen. Laatijoita ei epäillä hoitovirheestä.)
80. huhu21.3.2017 klo 14:38
tapio. tapio. tapio!

Illalla juuri ennen viestin 75 kirjoittamista minulle tuli valtavan epäuskoinen olo.

Ensin sinä viestissä 70 kirjoitat "Huhu on kyllä hyvä kouluttaja." ja sitten viesteissä 71-74 toimit juuri päinvastoin. Olenko minä kuitenkin huono kouluttaja, koska en saanut päähäsi uppoamaan yksinkertasintakaan asiaa. Tai, olenko minä kuitenkin hyvä kouluttaja, mutta sinä olet huono oppimaan? Vai oletko vain ylimielinen, jolla ei ole tarkoituskaan opetella niinkin yksinkertaista asiaa kuin netikettiä. (ylimielinen -sanan jälkeen voi halutessaan liittää tarkentavia määreitä, minullakin on pari mielessäni, mutta tapio - miksei muutkin - saa itse miettiä siihen jotain sopivaa. Halutessaan.)

Pohdin asiaa koko yön. Tuskin sain nukuttua.

Aamulla tultuani koneelle oloni muuttui suorastaan skitsofreniseksi. Olit jo aikaisin aamulla ehtinyt jatkaa muita potuttavaa käytöstäsi. Sinulla ei ilmeisesti ole mitään halua muuttua ja korjata asennettasi. Alan pitää sinua pelkkänä TROLLINA, joka oikeasti haluaa pilata palstan ja muiden hienon harrastuksen laukomalla alilakkaamatta typeryyksiä ja asiattomuuksia kaikesta. Muista kirjoittajista alkaen.

Olit illalla jo häiriköinyt mm. säikeessä 8500. Sanaristikoista sanottua - 4; http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=8500 viesteissä 110-119. Et sinä noita kaikkia itse kirjoittanut, mutta kuten 113. Matti kirjoitti: "tapiokontaminoitunut", Viestissä 115 menet taas toisen kirjoittajan selän taakse vastuutasi pakoon: "Minä en tällä säikeellä aiheuttanut ongelmaa, vaan Hannu." Emmää mitään, mutta toiset.

Sitten viesteissä 117 ja 119 sorrut säälittävään selittelyyn, huomaatkos? Viestissä 118 Ylläpito ystävällisesti ojentaa sinua. Luepa sekin viesti ajatuksella. Idea siinä näyttää olevan sama kuin minulla: Pitäydy säikeen aiheessa ja metakeskustelu kannataa kokonaan unohtaa (paitsi tässä säikeessä, joka on sen mukaisesti otsikoitu; (= tapion metakeskusteluryhmä).

Sitten vielä säikeessä 9101. Sivujen muutokset. http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9101 syyllistyt erittäin halveksuttavaan asiaan: "Voisikohan ylläpito siistiä säikeestä 8500 turhat kommentit (111-115)." (Ylläkäsitelty säie)
Viestissä 259 Ylläpito vastaa monimielisesti "Hannun moka jääköön jälkipolvia ihmetyttämään." Itse kukin voi päissään miettiä, kenen moka jätettiin ihmeteltäväksi.

Ja kuten Iso S yllä jo kirjoittikin välttämättömyyksistä, mihinkään keskustelupalstalla ei ole pakko reagoida. Mitä vähemmän reagoi, sitä paremmin onnistuu. Reagointi kun on vaistonvaraista toimintaa, se tulee suoraan selkärangasta, ajattelu jää kokonaan pois. Aika outo juttu ihmiselle, joka kuitenkin yrittää vaikuttaa älyperäiseltä.
81. tapio21.3.2017 klo 14:47
Yritin pysyä http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9101 koko ajan aiheessa, mutta kun Hannu ymmärsi minut totaalisen väärin, yritin saada ihmiset ymmärtämään, mitä tarkoitin. Hannun virhetulkinta ongelman aiheutti, joten mielestäni ensisijainen moka oli Hannun. Toki jos olisin tajunnut, että minut voidaan ymmärtää noin totaalisen väärin, olisi yrittänyt esittää asiani tarkemmin. Kuten jo kerroin, en olisi mitenkään reagoinut Hannuun, jos ei reagoiminen ei olisi ollut ehdottoman välttämätöntä!

On huhulta erittäin väärin kirjoittaa, että minä häiriköin em. säikeessä - Hannu muutti minun ihan asiallisen ja 100% aiheeseen liittyvän kommenttini muuksi, mitä sen olin tarkoittanut - Hannu häiriköi ja minun vaan oli pakko kommentoida Hannun häiriköintiin! Jos joku muu kuin minä häiriköi ja minä satun olemaan häiriköinnin kohteena, on huhun mielestä häiriköinti kuitenkin täysin minun syy! Ei tuollainen ole oikeudenmukaista kohtelua.
82. tapio21.3.2017 klo 14:49
" Mitä vähemmän reagoi, sitä paremmin onnistuu. Reagointi kun on vaistonvaraista toimintaa, se tulee suoraan selkärangasta, ajattelu jää kokonaan pois."

Tällä kertaa Hannu toimi juuri noin - ei miettinyt eikä tutkinut, mikä oli asiani vaan reagoi "selkärangasta" ja häiriköi.
83. huhu21.3.2017 klo 14:59
Mitä sinä sekoilet?!

Hannu ei ole kirjoittanut säikeeseen 9101. Sivujen muutokset ainuttakaan viestiä!
84. Yksi meistä21.3.2017 klo 15:02
Näiltä säikeiltä kaikkoavat kohta kaikki muut kommentoijat kyllästyttyään tapion iänikuisiin selittelyihin ja analyyseihin, korjauksen korjauksiin, oikaisujen oikaisuihin, väärinymmärryksien selittelyihin yms. yms.
85. tapio21.3.2017 klo 15:03
Äh laitoin vahingossa väärän viestinumeron, tarkoitin viestiä no 8500.

Minusta myös huhu toimi Hannun tavoin. Jos lukee http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=8500#9 85856 ilman ennakkoasennetta ja avaa linkin, joka kommentissa, tajuaa, että kyse on täysin asiallisesta viestistä.

Mutta nyt sekä Huhu että Hannu lukevat viestini ennakkoasenteella ja reagoivat selkärangasta. Tuollaiseen reagointiin on erittäin vastenmielistä vastata, mutta kuten kerroin siihen on joskus vastattava.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9210 viesti no 18 oli trolli - siihen en vastannut.
86. huhu21.3.2017 klo 15:13
Lainaus: 85. tapio 21.3.2017 klo 15:03
Minusta myös huhu toimi Hannun tavoin. Jos lukee http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=8500#9 85856 ilman ennakkoasennetta ja avaa linkin, joka kommentissa, tajuaa, että kyse on täysin asiallisesta viestistä.

Viesti on täysin säikeen otsikosta ohi! Otsikko nimittäin on "Sanaristikoista sanottua - 4". Miten tuo sinun viestisi muka liittyy tuohon otsikkoon?

T.Avis kirjoittaa avausviestissään: "Tähän säikeeseen kerätään sanaristikoita koskevia tai sivuavia sitaatteja painetusta sanasta samoin kuin sähköisestä mediasta."

Ja sinä kysyt viestissäsi: "Kuuluvatko sanaristikoiden arvioinnit tänne? Eki otti esille seuraavan:" & (Ekin linkki).

Kerropa nyt miten tuo sinun viestisi korreloi säikeen otsikon ja avausviestin tarkennuksen kanssa.

Vastaan puolestasi: EIVÄT MITENKÄÄN! Viestisi on täydellisesti väärässä säikeessä.
87. huhu21.3.2017 klo 15:20
Jatkan vielä.
Lainaus ketjusta Sanaristikoista sanottua - 4 - viesti 111. Hannu 20.3.2017 klo 21:13

"Joopa joo. Alkaa jo riittää tämä tapion palstapoliisimellastus näillä säikeillä. Ei ole mukavaa koettavaa jatkuvat tapion teennäiset esilläolot monissa säikeissä. Toistelee aina niitä alituisia samoja asioita, haukkuu ja moittii, mutta harvoin kehuu, milloin mitäkin millä tuulella nyt sattuu sitten olemaan, ja sitten lupaa korjata tapansa. Mutta ei.Jos tämä narsisti olisi nytkin vaivautunut kuuntelemaan Maikin linkittämän ohjelman, niin tuollaista kommenttia ei olisi tullut. tapiohan tuli tänne aukomaan päätään tavanomaiseen tapaan tietämättä yhtään mitään itse asiasta, eli tässä tapauksessa radio-ohjelman ristikkokeskustelun sisällöstä. Siinä Skyttä ei arvostellut ristikoita vaan keskusteli toimittajan kanssa ristikoista laatijan ja ratkojan näkökulmasta."

Hannu kyllä ymmärsi viestisi 110 täsmälleen oikein. Ja vastasi siihen sopivasti. Ymmärrän hemmetin hyvin Hannun turhautumisen toimintaasi

Sinä se olet TROLLI, joka tahallaan haluaa ymmärtää väärin ja provosoida muita kirjoittajia.
88. tapio21.3.2017 klo 15:29
Ongelman ydin oli kyllä se, että en ollut varma, kuuluuko esille ottamani asia siihen säikeeseen vai, ei, minkä vuoksi esitin kysymyksen "Kuuluvatko sanaristikoiden arvioinnit tänne?"

Kun Hannu reagoi siihen totaalisen väärin, säikeeseen tuli Hannun häiriköinti ja minun reagointini siihen + muutama muu reagointi.

Sain lopulta käsityksen, että asian kuuluu siihen säikeeseen eli tulkitsin kommentin 116 niin, että kommentin asiasisältö oli ihan ok. Tein sitten aivan tahattoman virhetulkinnan, sillä minusta sanaristikon arvostelu on eräänlaista sanaristikoista sanottua. Näemmä sitten tein virhetulkinnan. Mikä kuuluu mihinkin säikeeseen, on usein sangen tulkinnanvarainen asia.

Entäs tämä sitten - kuuluuko aiheeseen:
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000005098043 .html

Vaikka Hannulla ja monella muulla on aika ikävä perusasenne, on minulla oikeus osallistua. Mutta on kyllä ikävää, jos neutraali kirjoittelu johtaa joka häiriköitiin tai trolliviestiin, tilanne on ikävä.

"
Hannu kyllä ymmärsi viestisi 110 täsmälleen oikein.

"

Tuo on niin puppua kuin olla voi, aivan epätosi väite!

87.:ään. Hannun tulkitsi kommenttini siten, että hän luuli minun viitanneen Maikin linkittämään Skytän haastatteluun, mistä todellakaan ei ollut kyse.

Hannun virhetulkinta näkyy tässä " Siinä Skyttä ei arvostellut ristikoita vaan keskusteli toimittajan kanssa ristikoista laatijan ja ratkojan näkökulmasta."

Kun Hannu tulkitsi kommenttini väärin, hän nosti pintaa kaiken kaunansa minua kohtaan.

En ymmärrä Huhun puolueellisuutta. Minun jatkossa pakko jättää huhun kommentit huomiotta, koska hän ei suhtaudu asioihin puolueettomasti. Huhun mielestä minä olen aina väärässä. Minusta huhu alkaa olla aivan yhtä häiriköivä henkilö kuin Hannu.
89. tapio21.3.2017 klo 15:31
Yritän ottaa opikseni sen, minkä voin huhun kommenteista, mutta toivon, että huhu lopettaa minun kommentoimiseni, koska hänellä on läpinäkyvä ennakkoasenne. Yritän jatkossa olla piittaamasta huhun ja Hannun ikävällä tavalla ennakkoasenteista nouseviin kommentteihin.
90. Ari21.3.2017 klo 15:57
Hyvä!
Siinä se ratkaisu viimein tuli. Tulostakaa/kirjoittakaa tuo nyt paperille ja laittakaa se siihen monitorin kulmaan kiinni niin ettei sitä voi olla näkemättä ja lukekaa aina ennen kuin painatte Lähetä-nappia.
91. tapio21.3.2017 klo 16:15
Pyrin seuraaviin:
* yritän pysyä säikeen aiheessa
* mikäli kommenttini tahallisesti tai tahattomasti ymmärretään väärin ja virhetulkinta on merkittävä, kommentoin
* yritän jättää huomoimatta muut epäasialliset kommentit
* yritän esittää asiat selkeämmin
* yritän esittää kritiikin mahdollisimman neutraalisti
92. Minä puolestani21.3.2017 klo 18:48
lupaan etten ikinä enää vastaa enkä kommentoi Tapiolle.
93. Ari21.3.2017 klo 18:51
Lopettakaa turha ärsyttäminen, vieläpä vaihtuvalla nimimerkillä josta ei voi edes päätellä kuka on lupauksen takana.
94. Inkeri21.3.2017 klo 19:04
HILJAA, voi luoja , lopeta tämä pas...n jauhaminen tapio, JOS sinulla on puoliso, toivotan jaksamista hänelle !!
KÄÄÄÄK !!
95. huhu21.3.2017 klo 19:44
Täällähän on tuuli käynyt kauppareissun aikana.

Lainaus: 88. tapio 21.3.2017 klo 15:29
"Ongelman ydin oli kyllä se, että en ollut varma, kuuluuko esille ottamani asia siihen säikeeseen vai, ei, minkä vuoksi esitin kysymyksen "Kuuluvatko sanaristikoiden arvioinnit tänne?Kun Hannu reagoi siihen totaalisen väärin, säikeeseen tuli Hannun häiriköinti ja minun reagointini siihen + muutama muu reagointi. Vaikka Hannulla ja monella muulla on aika ikävä perusasenne, on minulla oikeus osallistua. Mutta on kyllä ikävää, jos neutraali kirjoittelu johtaa joka häiriköitiin tai trolliviestiin, tilanne on ikävä."

Se kysymys oli turha. Olisit vain suoraan kirjoittanut ajatuksesi siihen. Turhaa on kysellä. Samalla taas kerran siirsit vastuuta muille. En halua arvailla, miten viestejäsi pitää lukea. Sinulla on ilman muuta oikeus osallistua, olen sen jo useasti sanonut. Koet, että kirjoitat neutraalisti. Muut taitavat kokea asian toisin. Siinä on selkeä ristiriita. Mitä SINÄ teet asiaan korjaamiseksi?

huhu: "Hannu kyllä ymmärsi viestisi 110 täsmälleen oikein."

tapio: "Tuo on niin puppua kuin olla voi, aivan epätosi väite!87.:ään. Hannun tulkitsi kommenttini siten, että hän luuli minun viitanneen Maikin linkittämään Skytän haastatteluun, mistä todellakaan ei ollut kyse. Hannun virhetulkinta näkyy tässä " Siinä Skyttä ei arvostellut ristikoita vaan keskusteli toimittajan kanssa ristikoista laatijan ja ratkojan näkökulmasta."Kun Hannu tulkitsi kommenttini väärin, hän nosti pintaa kaiken kaunansa minua kohtaan.""

Ei se todellakaan ole puppua. Lisäksi taas tulkitset Hannun viestiä omien päämääriesi mukaan. Mistä tiedät mihin Hannu viittasi? Mistä tiedät, että Hannu tulkitsi viestisi väärin? Mistä tiedät, että "hän nosti pintaa kaiken kaunansa minua kohtaan"?

tapio: "En ymmärrä Huhun puolueellisuutta. Minun jatkossa pakko jättää huhun kommentit huomiotta, koska hän ei suhtaudu asioihin puolueettomasti. Huhun mielestä minä olen aina väärässä. Minusta huhu alkaa olla aivan yhtä häiriköivä henkilö kuin Hannu."

Tietenkään en suhtaudu puolueettomaksi. Miksi minulta sellaista odotat? Olen mielestäni hyvinkin selkeästi kertonut, että yritän saada sinulle taottua ajatteluun netikettiä. Netketin suhteen olet kyllä aina väärässä. Uskon myös sen, että olen erittäin häiriköivä henkilö sinun kannaltasi. Minähän teen kannaltasi paskamaisia paljastuksia, kysyn ikäviä kysymyksiä, joihin et muuten ole suuremmin vastaillut.

Lainaus: 89. tapio 21.3.2017 klo 15:31
"Yritän ottaa opikseni sen, minkä voin huhun kommenteista, mutta toivon, että huhu lopettaa minun kommentoimiseni, koska hänellä on läpinäkyvä ennakkoasenne. Yritän jatkossa olla piittaamasta huhun ja Hannun ikävällä tavalla ennakkoasenteista nouseviin kommentteihin."

Kenellä nyt on ennakkoasenne? En ole kommentoinut sinua. Olen kommentoinut käytöstäsi ja kirjoituksiasi. Yleensä en tee kirjoituksissani virheitä, harkitsen kaikki kirjoittamani erittäin tarkkaan. Edellisessä viestissäni on kuitenkin virhe. Nimitin sinua trolliksi. Se oli väärin. Syytän lapsuksestani kiirettä kauppaan. Korjaan asian nyt.

Sinä käyttäydyt, kirjoitat ja provosoit kuin trolli.

Mutta toisaalta jos se kävelee kuin ankka, vaakkuu kuin ankka ja ääntelee kuin ankka, se on ankka.
96. pelaaja21.3.2017 klo 19:49
Hah, meni vähän hukkaan tuo kommentti 92. Joku tähän asti kommentoinneista ja vastanneista ei siis enää niin tee. Pitänee ottaa excel-taulukko käyttöön ja antaa sen kertoa, kenen nimmari jatkossa puuttuukaan. Paitsi että kun hän ns. piiloutui, joku syytön kommentoimaton joutuu sijaiseksi. Ajatella, jos se syytön olisin vaikka minä.. Voin se minäkin olla mutta en sijaisena.

Oli minulla tärkeämpääkin asiaa eli saako nimittää tuota ilmiötä luotaantyöntäväksi? Ok. No tuo uudehko ilmiö, että käytetään lauseen alkua nimimerkkinä. Tässä sen näkee, miten henkilökohtainen illuusio nimimerkkikin todella on. Huolimatta siitä, miten monella nimellä laukoo ja miten moni näitä itsekseen hiljaa lukee kirjoittamatta mitään kuitenkaan. Inkeri kehotti hiljenemään, joten:
["Ollaan hiljaa vain, kun puhe turhaa on" - Anja Niskanen]
97. Tuttu21.3.2017 klo 19:52
Nyt olisi varmaan huhunkin aika rauhoittua!
98. huhu21.3.2017 klo 20:06
Lainaus: 97. Tuttu 21.3.2017 klo 19:52
"Nyt olisi varmaan huhunkin aika rauhoittua!"

Minä olen ihan rauhallinen. Sitä paitsi kirjoitan metaviestini vain tähän säikeeseen. En "häiriköi" missään muualla.

Kun ristikoista kirjoitan asiaa, kirjoitan ao. säikeeseen.

Tässä on ideana, että tätä säiettä ei ole kenekään pakko lukea, koska tämän säikeen aiheen ja sisällön jokainen tuntee. Ei tärvitse pelätä, että minun kirjoittamiini metaviestehin törmää jossain muussa säikeessä.

Tämän lupaan!
99. tapio21.3.2017 klo 20:32
"Mistä tiedät mihin Hannu viittasi?"

Siitä, että juuri edellä käsiteltiin Skyttää ja aivan selvästi käy esille, että Hannu luuli minun kommenttini liittyvän siihen. Huhu ei ehkä lukenut huolellisesti sitä, mitä edellä kirjoitettiin. On ihan fakta, että Hannu ymmärsi minut väärin.

"Mistä tiedät, että "hän nosti pintaa kaiken kaunansa minua kohtaan"?"

Tuo oli oma tulkintani sen perusteella, mitä Hannu kirjoitti.

Minulla oli toki kaksi teknistä virhettä:

a) turha kysely, kuten Huhu mainitsi
b) en teknisesti erottanut kommenttiani edellisestä sillä oletin, että lukija huomaa uuden asian siitä, että linkki liittyi ihan eri asiaan.

Huhun puolueellisuutta edelleenkin on se, että hän väärin perustein puolusteli Hannua. Puolueellisuuden takia en huhusta pidä. Jos hän ihan avoimesti ja rehellisesti tarkastelisi asioita, hän kyllä antaisi käytösoppia Hannullekin.
100. tapio21.3.2017 klo 20:51
Huhun suurin ongelma on se, että hän ei tunnusta omia virheitään - hänhän itsepintaisesti väittää,että Hannu ei tulkinnut minua väärin. Toki Hannun opettaminen ei tähän säikeeseen kuulu, mutta hänen kommenttiaan pitää arvioida rehellisesti.
101. Rampe21.3.2017 klo 21:27
Nyt, kun Iltiksen 11.3-ristikon vihjeistä on soveliasta tehdä paljastuksia, paljastan tapiolle mitä hän syvästi paheksui kommentissa 17.
Kirjoitin "Sen lisäksi minulle hankaluuksia tuottivat minulle eräs ennalta täysin tuntematon yksikkö ja vihje IRTIS.
Tunsin itseni aika hölmöksi tajuttuani sen lopulta."
Ristikossa oli laatijan vihje "cm2/s".
Menin lipsauttamaan, että se on yksikkö.
Olen ansainnut paheksuntasi, tuostahan jo pässikin tajuaa oikean vastauksen. (5 kirjainta)
Pyydän etukäteen anteeksi tätä lapsellista kommenttiani. Tosin tämä säie on vähän tarkoitettukin kommenttien kaatopaikaksi.
102. tapio21.3.2017 klo 22:53
Tuo oli kaiken muun kirjoittelun rinnalla ihan piristävä kommentti. Onneksi ei tullut tuosta asiasta mitään Rampen vihjaamassa säikeessä kommentoitua - tosin muuten kommentoin ihan typerästi kommentointia. Pysyn poissa sellaisista IS-säikestä, joiden tehtäviä en ratko - tai paras kai olisi pysyä pois kokonaan ja kommentoida muualla Ristikon anatomiasta löytämiäni IS-ristikoita, kun niitä joskus aioin ratkoa.

Rampe laittoi tuon kommentin ihan oikeaan paikkaan - tarpeeseenhan tämä säie lopulta tuli.
103. Kiikku21.3.2017 klo 23:38
Synkkä yksinpuhelu?
104. Vastarinta21.3.2017 klo 23:48
Miksi vastasit tapion viestiin?
105. Kiikku22.3.2017 klo 00:50
En vastannut Olavin tähden, Vastarinta.
106. tapio29.3.2017 klo 08:28
Eipä taida kannattaa kommentoida Piken lausumiin.
Pike esitti säikessä 9218 ja 9209 yliampuvia vaikeusastearvioita. Keila epäili niiden liittyvän omiin arviointeihin, mikä ei ainakaan toisen säikeen osalta pidä paikkaansa, koska en osallistu enää IS-säikeisiin.
107. huhu29.3.2017 klo 10:01
Ei kannata.

"Ei pidä provosoitua, kun provosoidaan." (Koivisto)

Minä eilen illalla huomasin, että kohta taitaa tapion mopo lähteä keulimaan. Hienoa, että tajusit asian itse. Propsit siitä.
108. Tuttu29.3.2017 klo 10:21
Tapiolta on lähtenyt mopo keulimaan aikoja sitten. Ja hänelle neuvoksi, Pikeä vastaan eri kannata lähteä väittelemään ja nimimerkkiä neuvomaan. Pikehän on näillä sivustoilla vanha tuttu useamman vuoden ajalta. Pike on mieshenkilö, toisin kuin nimimerkillään ja kirjoituksillaan antaa ymmärtää. Aikaisemmin käytti nimimerkkiä Kake/Kake Kortelainen ja oli silloin erittäin karkea kielenkäytöltään. Nyt Pikenä on hieman siistiytynyt.
109. huhu29.3.2017 klo 10:35
Vastaan Tutulle ennenkuin tapio itse ehtii. tapio nimittäin on siistnyt kirjoitteluaan viime viikkoina. vanhoja ei kannattane muistella.
Kiitos tuosta PikeKake yhteyden kertomisesta. En itsekään tiennyt vaikka Kaken kirjoittajana tunnistinkin.
110. pelaaja29.3.2017 klo 10:55
Eikös sen pitänyt olla niin, ettei nimimerkeistäkään kerrota olettamuksia tosiasioina... Jos Pike olisi ex-Kake, niin mitä siitä sitten? On minuakin taannoin väitetty Aulis Lehdoksi - paitsi että väittäjä ei ollut ihan ns. varteenotettava. Ja itse kerran "luulin" (kauheeta) Jukkista mieheksi.. Mitäs siihen sanotte!
111. huhu29.3.2017 klo 11:44
Ei mitään.
112. Ari29.3.2017 klo 16:06
En tunne nimeltä montaakaan, enkä mainittuakaan, mutta en tiedä mistä pelaaja tuon olettamuksen on muodostanut. Täällä kuitenkin kuten muutenkin olen ymmärtänyt jo pelkästä nimimerkistäkin, saan omalle olettamukselleni vahvistuksen:
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? id=2583&alku=2445
Mutta ihan sama minulle kuka on mitäkin sukupuolta täällä keskustelleista, sillä ei ole mitään merkitystä minulle. Ari-nimisiä on molempaa sukupuolta mutta suomessa kaimoja on enemmän miespuolisina, jossain ulkomailla asia on päinvastainen.
113. Ari29.3.2017 klo 16:11
Sitäpaitsi, vaikka täällä käytetty nimimerkki voisi olla oikea ristimänimikin, sen ei välttämättä tarvitse olla.
114. tapio29.3.2017 klo 16:21
Jos Ari viittaa Pikeen, eräästä SK-keskustelusta kävi ilmi, että mies - siinä tuli esille, että vaimo jättää piilikset hänelle (samassa keskustelussa kävi ilmi, että TU on nainen). Epäily Kakeksi tuli minulle huhua aiemmin SK-säikeistä tiedoksi.

100. Jukkis juttu on pelleily - pelaaja antaa kuvan, että Jukkis olisikin nainen.
115. huhu29.3.2017 klo 16:27
tapio, olet jäänyt viime vuosikymmenelle. Nythän naisellakin voi olla vaimo.
116. seurailija29.3.2017 klo 16:27
Huomaa sinäkin tapio, että mikään täällä sanottu ei välttämättä vastaa todellisuutta. Ihan joutavaa pohdintaa. On tapion myötä mennyt kummallisesti henkilökeskeiseksi, kun ristikoiden pitäisi olla pääasia.
117. tapio29.3.2017 klo 17:04
No jääpä ihan henkilökohtaisin tänne. 9218 ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9218 ) yliampuvien kommenttien kommentointikin helposti aiheuttaa henkilökeskeisyyttä, miksi niitä yritän välttää.

Ajatus oli, että Pikekin esittäisi näkemyksensä muuten kuin yliampuvasti, niillä olisi ok kommenttiarvo.
118. seurailija29.3.2017 klo 17:07
Niinhän sinä olet 25 kertaa toistanut. Ja 25 kertaa liikaa siis.
119. tapio29.3.2017 klo 17:11
Ok.

Tyyliseikkoja on muitakin. Kun minua harmittaa oma moka tai en pidä laatijan vihjeestä, tulee ilmaistua että homma meni perseelleen. Nimimerkki "pelaaja" ei siitä oikein tykännyt, mutta kai lievähköjä harmistumisilmaisuja voi käyttää, kun ei suoranaisesti kiroile?
120. pelaaja29.3.2017 klo 19:59
Pieni tarkennus tapiolle äskeiseen tyyliseikkajuttuun, niin omituinen kuin se onkin (se tarkennus siis): jos homma menee perseelleen, se ei minusta ole kovin paha ilmaisu. Mutta jos homma on perseestä, se on tosi paha. Jonkin sortin vivahde-ero tässä päässä.

Sen sijaan yllätyin erään nimimerkin reaktiosta (varalta muutettu näkymättömäksi), ettei jonkun kanssakirjoittajan sukupuoleen ja muuhun sellaiseen viittaaminen ja "tiedosta" iloitseminen olekaan netiketin vastaista!
Ja Arille vastaan, että pelleilen kyllä joskus... enkä välttämättä edes oleta mitään naama peruslukemilla. Melkein kuitenkin uskon, että karkausvuoden yhdelle(kään) kohteelleni ei syntynyt parantumattomia haavoja mahtipontisista kosinnoistani täällä. Jos tämä nyt vaikuttaa salaperäiseltä, niin ei kannata antaa sen haitata. Se kun meni jo.
121. huhu29.3.2017 klo 21:10
Viestissä ei spekuloitu nimimerkin henkilöllisyydellä. Esitettiinpä mahdollisuus, että jokin nimimerkki onkin multinikki.

En muuten iloinnut. Mutta NP.
122. pelaaja1.4.2017 klo 19:02
Siionin puoleen tässä taas käännyn.
TU ja tapio vääntävät veistä tai peistä SK:n säikeessä siitä, onko säikeen avaajan kohteliasta kertoa sekä ristikon että piilosanan laatijan nimi yleisölle. Kertomista pitää kohteliaana tapio. TU puolestaan on sitä mieltä, että ko. säikeeseen kirjoittavilla lehti ja siten myös laatijan nimi on jo tiedossa. Asia voi olla hieman 2-piippuinen (tosin en tiedä SK:n tilaajakäytännöistä enkä myöskään ala tutkia niitä) joten kerronpa taiston innoittamana oman muistelmani, yksinoikeudella. Nimittäin joitakin vuosia sitten ratkoskelin IS-koviksia, kun IS:n sai ostaa yksittäisenä digi-irtonumerona. Ennen ostoa ei mitenkään voinut tietää, kenen ja minkä tason ristikko missäkin lehdessä oli. Tällaiselle huonolaatuiselle ratkojalle tieto oli kuitenkin tosi tärkeä siksi, että ei minun olisi silloin sillä tasolla kannattanut ostaa vaikkapa Antti Skytän täyskolmosta ja itkeä sitten menettämäni 1 euron perään.
Siihen aikaan tuntui olevan kiven takana saada tieto laatijasta ja pallotuksista. Säikeen avaajat olettivat tietenkin, että kaikilla halukkaillahan lehti jo on. Häiritsin keskusteluja viikko viikon perään kyselyilläni ja että miksi niitä tietoja pimitetään. Joku sitten aina ystävällisesti "paljasti suuren salaisuuden" eli laatijan ja pallotuksen. Oli kai se minulta tyhmää mutta monihan meistä on tyhmä, eikö vain. Mutta sitten PAM! Iso ystävämme Jaska ehdotti, että eikös Ylläpito voisi jo ennakkoon kertoa, mitä on tulossa. Ja Jaskan ehdotus meni läpi ja toteuma on kallis aarre edelleenkin monille semmoisille, jotka eivät ihan kaikkeen lähde. Miksei muillekin.
Missähän muuten meijän Jaska luuraa kun ei ole pitkään aikaan saanut lukea hänen viehättäviä kommenttejaan :(

Ps. Älköön tätä IS-muistoa verrattako tuohon SK-juttuun suoranaisesti ja älköön kukaan ehdottako uutta ilmoitustapaakaan. Tää muistelo oli vain Siionin tarjoama satutuntiaika ja kohteliaisuuskin on venyvä käsite.
123. TU1.4.2017 klo 19:55
Tottahan tuokin on toki. Kuitenkin iltsaria ostetaan yleensä irtonumeroina, olen kyllä ammoin tavannut vanhemman henkilön, joka oli tilannut sen tulevaksi postitse luukusta. Suomen kuvalehtiä ei varmaankaan kovin usein osteta pelkän ristikon takia irtsareina. Nimimerkki tapion kommentti/opastus/vaatimus oli nyt taas kumminkin sitä sorttia, että, jotta sorruin kränäämään.
124. O1.4.2017 klo 20:12
Hei pelaaja
Täytteletkö vieläkin IS-koviksia?
125. pelaaja1.4.2017 klo 21:33
Heipä hei O, pitkästä aikaa!
Silloin tällöin edelleen niitä ratkoskelen, mihinkäs paheistaan (lue: hyveistään) pääsisi.. R-kioski ei vieläkään ole muuttanut naapuritaloon, joten joka viikonloppu en (laiskuuttani osittain) niitten kimppuun käy.
Voisin tässä tosin hieman myös leuhkia eli mielestäni "osaan jo jotain" enemmän kuin vielä jokunen aika sitten. En tiedä, tuleeko minusta silti ikinä täyskolmosta tällä tahdilla. Keskusteluja IS-viikonlopuista(kin) olen seurannut ja ihaillut eräittenkin taitoja, esim. sinun. Hyvää kevättä vain sinne ratkontatupaasi toivottelen!
126. O1.4.2017 klo 22:55
Kiitos pelaaja.
Onneksi voin täällä lukea aina niin hauskoja & huumoripitoisia kirjoituksiasi ja vastata niihin.
IS-kovikset ovat minulle aika uusi juttu. HS-ristikoiden jälkeen (lehti tulee ja tietysti täytän myös ristikon) uskaltauduin kokeilemaan Erkki Vuokilan 2,5 pallosta ja siitä se lähti. Koviksia ei voita enää mikään. :D
Kesää odotellen ja kaikkea hyvää sinulle!
127. tapio2.4.2017 klo 08:47
Itse ratkoin yhtä vanhaa Skytän ristikkoa, joka meni hieman väärin. Skytän ristikot lienevät pahoja ja vaativat vähän kokemusta, ennen kuin niiden kanssa pääsee sinuksi. Kokeilussa merkityt kirjaimet meni kyllä oikein ja jos se riittää, olisi minulla mahdollisuus osallistua palkintokilpailuihin, mikäli uusia IS-ristikoita ratkoisin (PuPessa ristikko tulee olla täysin oikein ratkottu, mikä ei minulta aina toteudu).
128. O2.4.2017 klo 13:34
En täytä vain numeroilla merkittyjä kirjainkohtia. Halu on täyttää koko ristikko, mutta joskus tulee vastaus jota en ymmärrä heti, että miksi tuollainen sana. Kyllä se varmistuu, kun odottaa vastausta ja silloin ahaa...
129. tapio2.4.2017 klo 13:37
Kyllähän minäkin koko ristikon yritin ratkaista oikein. Tarkoitin tietenkin, että jos ei ole ratkaistu täysin oikein, mutta numeroitujen kirjainten kohdilta on, IS-viikonloppuristikoiden suhteen se taitaa riittää kilpailuihin osallistumiseen?
130. matts2.4.2017 klo 13:46
Ei palkinnon metsästykseen tarvitse ratkaista kuin ne numeroidut 9 kirjainta = 9 sanaa, oikeastaan vain monikon t:n voi ratkaista ilman sanan ratkaisemista ja sekin jäänee joskus epävarmaksi (ainakin koviksissa). Pehmiksessä olen monesti ratkaissut vain 9 sanaa ja lähettänyt kirjaimet tekstarilla mutta vain kerran olen 20 € voittanut parinkymmen vuoden aikana.
131. tapio8.4.2017 klo 15:09
Mitähän Eki tarkoittaa kirjoittaessaan "ristis on..."
132. seurailija8.4.2017 klo 15:17
Veikkaan, että sitä, että ristis ei ole off.
133. tapio8.4.2017 klo 15:38
Nyt olen pihalla.
134. seurailija8.4.2017 klo 16:24
Siis kaikki ovat pihalla.
135. Tuttu8.4.2017 klo 16:25
Lainaus: 97. Tuttu 21.3.2017 klo 19:52
Nyt olisi varmaan huhunkin aika rauhoittua!

Nyt on joku käyttänyt nimimerkkiäni! Yllä olevaa en, siis minä oikea Tuttu ole kirjoittanut! Ainoa, joka minua ärsyttää, on tapio. Tapio on omiaan työntämään näiltä sivustoilta muut pois, kukaan ei jaksa kahlata tapion älyttömiä vuodatuksia!
136. tapio8.4.2017 klo 16:46
IS:ssä on kovis ja pehmis, mutta mikä on ristis?
137. Eki8.4.2017 klo 16:52
IS:n on käyttänyt höyryristikosta nimitystä ristisana, joka on lyhennetty viikonlopuksi, koska nyt (lähes) kaikki tehtävät päättyvät -is.
138. tapio8.4.2017 klo 17:18
Kiitti - yksi arvauseni oli Ekin kertoma. Laitoin tähän säikeeseen, etten häiritse sitten muita.
139. seurailija8.4.2017 klo 17:21
Ja siksi sitä ei kukaan tajunnutkaan.
140. SP8.4.2017 klo 17:31
tapio, käy hei oikeesti pihalla, ettet ole ihan pihalla.
141. tapio9.4.2017 klo 14:32
135. Olen yrittänyt laitaa kaikki mahdolliset sivujuonteet tähän säikeeseen. Tuttu nyt voisi omaa asennettaan myös korjata. Olen itse yrittänyt kirjoittaa mahdollisimman asiallisesti.
142. tapio9.4.2017 klo 18:01
Seurailija kehotti tutustumaan IS:n ristikoihin.En niissä oikein muuta eroa näe kuin sen, että ristkot ovat enemmän vaakatasoon ja mukana Skyttä, jonka ristikoita ei PuPessa ole.
143. seurailija9.4.2017 klo 18:07
Montako olet nyt ratkonut, tapio?
144. tapio9.4.2017 klo 18:12
2 - Skytän - itselleni Skytän kovikset vielä vähän hakusessa. En usko, että tutumpien laatijoiden suhteen olisi merkittävää eroa PuPen koviksiin nähden.
145. seurailija9.4.2017 klo 18:23
Sovitaanpa sitten, ettet usko, joten ei asiasta ole enempää keskusteltavaa.
146. Täyttelijä17.4.2017 klo 07:57
tapion päivä alkoi kolmen viestin yksinpuhelulla yhteen säikeeseen. Kaikki varmaan tärkeitä ja keskustelua edistäviä viestejä. Lähipäivinä on myös nähty ratkaisusanan paljastus ja heti perään sen vielä varmistava tunnustus ja anteeksipyyntö. Noin yleisellä tasolla olisiko syytä pitää hiljainen hetki ennen Lähetä- napin painamista - ottaa vaikka lasi vettä ja ratkoa joku ristikko?
147. Hannu17.4.2017 klo 21:29
tapio pilaa jankutuksillaan useita säikeitä jatkuvasti. Kestääkö sitä Erkkikään? Noinko ne ovat tarkoitettu käytettäviksi?
148. HM17.4.2017 klo 23:04
Ei sitä kestä kukaan, jopa lehmän hermoilla varustettu ihminen on jättämässä koko sanaristikoiden keskustelut
näillä näkymin.
149. tapio18.4.2017 klo 08:16
Tulihan sitä Punaisen Pelikaanin 2/2017 ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9230 ) kohdalla jahkailtua avainsanakysymyksen kanssa. Ei siinä mitään ilkeää sanailua kuitenkaan kenenkään puolelta ollut. Lehden tilaajana minulla on kuitenkin täysi oikeus keskusteluun.

9233. IS Viikonloppu 15.-17.4.2017 ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9233) kohdalla kyse siitä, että itseäni arvosteltu liian kärkkäästä laatijoiden arvostelemisesta ja esitin vain melko lievän näkökulman siitä, että pitäisi kyseenalaistaa omaa kritiikkiä laatijoiden kritisoimisessa, ettei kritiikki olisi epäoikeutettua.
150. joskus18.4.2017 klo 08:41
Eikö ylläpito voisi lähettää Tapion vähäksi aikaa jäähylle?
151. tapio18.4.2017 klo 08:47
Toi oli kohtuuton pyyntö - toki IS viikonloppu -säikeeseen ei minun olisi pitänyt osallistua enkä ole pitkään aikaan osallistunutkaan.

PuPe-säikeen suhteen tuo oli törkeä menettely! Siinä ei ollut mitään asiatonta.

9231. SK 15-16/2017 tein vain tahattoman mokan.
152. Täyttelijä18.4.2017 klo 23:56
Nyt täytyy kompata tapiota. Jos on ratkonut yli 700 piilistä täysin oikein, kolmosistakin jää vain pari vihjettä tajuamatta ja harvat virheet ovatta tahattomia, niin kyllä häntä on uskottava.
153. tapio26.4.2017 klo 13:25
Keilja jne. voisivat lopettaa tämänkaltaiset ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9230#9 89495 ):

100. KeilaLainaa25.4.2017 klo 00:03
Pakko hämmästellä tapion ihmeellistä osaamista. Olen aivan mykistynyt.

Mokaan kyllä satunnaisesti suht helppojenkin vihjeiden kanssa, mutta Keilan jne. sarkasmi ei ole oikeutettua. Osaan kyllä koviksia ratkoa, vaikka satunnaiset mokat voivat antaa väärän kuvan.
154. Jaska26.4.2017 klo 18:40
Ei sun tapio tarvitse selitellä mitään, Paitsi jos haluat arvostelijoittesi saavan jatkuvasti vettä myllyynsä. Monikohan heistä on saanut ko. Viitamäen täyteen. Sinä olet. Jos ratkaisusi vielä osoittautuu oikeaksi, sinusta on eittämättä kehittynyt hyvä ratkoja. Ja sekös nihilistejä riepoo.
155. pelaaja26.4.2017 klo 19:38
Olen täällä tuvan pöydän ääressä itsekseni miettinyt asioita (vau!). Huvittaa, kun tapiota jankuttamisesta arvostelevat jankuttavat: hus, ihan pihalla, rauhoitu, voisitko oikeasti käydä välillä ulkona, eikö ylläpito voisi tehdä jotain, kaikki säikeet pilalla, sinä olet täälläkin!, nyt jätän nämä keskustelut, nyt kyllä poistun täältä, monet ovat jo jättäneet tämän foorumin, ei kukaan enää jaksa tätä, joutavaa, trolli, ei ketään kiinnosta (ja itseäni unohtamatta: Jaa, täällä ei siis sovikaan kirjoittaa ajatuksistaan?)
Ei mulla tällä kertaa nyt muuta vissiinkään.
156. Keila26.4.2017 klo 21:03
Kaikkea tsemppiä tapiolle, kun unohtaisit sen välillä esiin putkahtavan besserwisseriyden. Vilpittömän ystävällisesti. Ulkona tulee rakeita, ikkuna ropisee. Ei haittaa.
157. tapio26.4.2017 klo 21:48
PuPe 3/2017 arviointiani en tarkoittanut minään besserwisserinä - no ehkä esitin oman näkemykseni vähän kuin totuutena, vaikka se nyt vain oli oma arviointini.
158. Hui26.4.2017 klo 22:22
En edelleenkään usko että tapio saa ratkottua oikein kovikset pupesta tai SK:sta. Tämä on nyt vaan minun oma arvioni.
159. tapio26.4.2017 klo 22:36
1/2007 meni kaksi hieman väärin, 2/2017 todenn. oikein, 3/2017 tähän asti melko tod. näk. oikein, mutta pienemmällä todenn. kuin 2/2017.
160. tapio28.4.2017 klo 11:17
Ikävää tuo Hui-nimimerkin täysin asiaan kuulumaton mollaaminen.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9173#9 89662

Sisälsi tosin parin minuutin kestäneen hoksausongelman (ei aivan välittömästi hoksannut kätköä) ja tuli liian kevyesti laitettua esille vihje keskusteltavaksi. Sitten vihje tuntui vähän oudon "makuiselta" piilisvihjeeltä, mutta piilistyyppisenä vihjeenä oli kuitenkin lopulta ihan ok.

Vastaavia on ennen tullut laitettua enemmänkin, muttei sellaisten perusteella todellakaan tule tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Uusien PuPe-lehtien kohdalla on pakko pohtia perusteellisemmin - olen minä mokannutkin niiden kanssa ja meinannut mokata, kun ensialkuun on tullut laitettua virheratkaisuja, joita on pitänyt korjailla.
161. Jaska28.4.2017 klo 12:34
Vastoin toissapäiväistä suositustani sinä tapio jatkat tyhjänpäiväisyydessään keraketjulaisia ärsyttävää ja/tai huvittavaa ikivanhojen kaivelua ja selittelyäsi omista virheistäsi. Ryhdistäydy nyt lopultakikin hyvä (ainakin Viitamäen pahiksen aikanaan oikeaksi osoittautuvan ratkonnan perusteella) mies.

Hauskaa vappua siinäkin tapauksessa, että et pysty luopumaan linjastasi.
162. tapio28.4.2017 klo 17:42
" keraketjulaisia" - ketjussa mukana olevia - piti lukea huolellisesti.


Tulee aina joskus kysyttyä liian äkkiä, mutta selitykset varmaan pahentavat asiaa.

Mitä Viitamäkeen tulee, sain yhteen epävarmaan kohtaan mielestäni toimivan selityksen, joten se on todennäköisesti oikein - pistotulpat vähän ihmetyttävät vielä (+ yksi vihje puolittain).
163. Ari29.4.2017 klo 00:17
Pistotulppa=plugi
Schuko-tulppa on suojamaadoitettu pistotulppa.
Siis se on sellainen joka tökätään "seinään" niin laite saa virtaa.
Siis miten seinästä voi saada sähköä? Se onkin sitten eri juttu. Eihän sekään oikeasti näin voi toimia, mutta ei tarvitse selvittää, kiitos.
164. tapio4.5.2017 klo 08:34
9231. SK 15-16/2017 Hannu oikeassa hätäilyn suhteen, mutta jälleen kerran myös epäasiallista haukkumista ja aliarvioimista. Mokat nmenomaista useimmiten hätäisyyttä.
165. tapio4.5.2017 klo 08:38
Mitä nyt osoittaa edellinenkin kommentti. Tabletilla tosin tulee erittäin helposti kirjoitusvirheitä eikä siihen edes saa oikolukua.
166. iso S4.5.2017 klo 08:58
Kyllä oikoluku toimii aika hyvin silmälläkin, jos ei ole sitä hätäisyyttä eikä lukihäiriötä. Vaikka oikoluvun saisi tablettiin, se ei osaisi tunnistaa omiin ajatuksiin kompastumista. "Mokat nimenomaista useimmiten hätäisyyttä" on ilman kirjoitusvirhettäkin sekavasti muotoiltu, voisi jopa sanoa että siinä on lauseen laatijan virhe.

Eilisessä Iltiksessä oli "Helmiä sioille" -sarjakuvassa meille kaikille suunnattua viisautta:

Hiiri: minulla on uusi motto, joka poistaa 90 prosenttia ihmisten ongelmista.

Vuohi: Mikä se on?

Hiiri näyttää kylttiä, jossa lukee älä paina "lähetä".

Vuohi: pelottavan järkevää puhetta.
167. pelaaja4.5.2017 klo 15:05
Nyt kyllä ilmoitan s-postiosoitteen sanaris@sanaris virhepalveluun, että lausetta "Mokat nmenomaista useimmiten hätäisyyttä." on pohdittava uudelleen, varsinkin jos se on lähetetty tabletilta. Ajatella, jos kirjoitusvirhe pääsee sekoittamaan ratkontaa. Me ratkojathan kirjoitamme usein ihan mitä sattuu, puhumme ristikon oikeasta ylänurkasta vaikka tarkoitamme vasenta ja näemme väärin muutenkin. Ihmeen paljon lehdille ilmeisesti silti päätyy oikeinkin tekstattuja ratkaisuja.

Tuosta Iltiksen helmestä saankin uuden huoneentaulun. Seinä tosin alkaa olla jo täynnä mutta jos liitän siihen myös korvamadon, niin se on sitten koko ajan aktiivinen muistuttaja. Nythän se ei sitä vielä ole, kuten näkyy.

Minulla on sen kokoinen näyttö tässä näin, että aina kun avaan Siionin, näkyy kommentti kolmonen tapiolta: "Ylläpito voisi poistaa tämänkin säikeen." Onneksi toimitsijat eivät olleet kurinalaisia.
168. tapio5.5.2017 klo 11:53
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9173 komm. 113 tuli esitettyä asiani epäselvästi - toivon tämän kaltaisesta kommentista kommentoinnin tähän säikeeseen - en halua pilata muita säikeitä niillä
169. Ari5.5.2017 klo 13:26
Sellainen kiinalainen mentaliteetti, että määrä korvatkoon laadun, ei aina eikä yleensäkään ole hyvä. Myöskään viestittelyssä, oli se media mikä tahansa. Itsellänikin monesti WhatsAppin kautta tulee lähetettyä herkästi lukematta viestiä ennen lähettämistä, ja kun kännykällä kirjoittaa, tulee helposti näppäilyvirheitä.
Oikoluku omin silmin ja aivoin kannattaa, mutta eikö tehtäisi se ENNEN lähettämistä eikä vasta sen jälkeen, vai mitä?
170. tapio5.5.2017 klo 21:24
Tulipa tässä pari kommenttia laitettua viimeksi liikaa PuPe 3/2017 säikeeseen, kun arvuuttelin 134-135, että saankohan ratkottua - sain (vei sentään vähemmän aikaa kuin Viitamäki ja osoittautui minulle toiseksi vaikeimmaksi tehtäväksi ao. lehdessä). Hätäilyä tuokin. 3/2017 saattaa olla eka PuPe, jossa sain kaikki aloittamani tehtävät oikein - tosin epäilen, että kyllä sitä joku moka kumminkin jonnekin jää, joten ei kannata etukäteen uhota.
171. Ari7.5.2017 klo 12:22
Viittaan keskusteluun http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9251 jossa mm. viestit 17-20 kuuluisivat tänne monien muidenkin siellä olevien kanssa...
Toisia siellä syyttävät sellaisetkin jotka itse tekevät vastoin pyyntöjään.
172. tapio7.5.2017 klo 16:39
Ihan oikea huomio

9185.
Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot + muut) X olen ottanut vähän väljemmän otteen ja kertonut vähän tuntemuksistani.

No siitä Hui jo närkästyi. Niihin ainakin rento ote ettei kaikesta nipoteta! (Sama koskee Vanhojen SK-piilisten epäselviä vihjeitä X, Iisakin ristikoiden vanhat albumit ja IS-ristikot säikeitä). Täytynee silti välttää ihan turhaa kirjoittelua.
173. Xx7.5.2017 klo 18:08
Todella vältä!!!
174. tapio7.5.2017 klo 20:07
Jotkut säikeet kaipaisivat huomautusta apuvihjeiden annosta, mutta en em. ristikoita ratko, joten jonkun muun pitäisi asiasta huomauttaa.
175. SP7.5.2017 klo 20:09
tapio vain jatkaa ja jatkaa.....
176. tapio7.5.2017 klo 20:13
Tämä säie on siihen sopiva

9251. Mitä sitten tehdään, kun Google ei tiedä?:

"
18. SusiLainaa6.5.2017 klo 20:57
Eikö tapiolle voisi perata virkaa palstojen vartijaksi ja tehdä näille paljastuksille oman säikeen? Muut saisivat keskustella normaalisti.
"

Toteutin vain tuota toivetta - säikeen "9251. Mitä sitten tehdään, kun Google ei tiedä?" osalta olisi pitänyt vain laittaa huomautus tänne, jos joku sattuisi sen lukemaan.

Sama koskee myös säiettä: 9253. IS Viikonloppu 6.-7.5.2017
177. Adressi7.5.2017 klo 21:12
Ketkä haluavat että tapio poistetaan sivustolta?
Tässä 1.
178. Hannu7.5.2017 klo 21:16
Odotellaan edelleen ylläpidon reagointia tapion jatkuvista säiemestaroinneista. Tympäisee jo niin moni säie, joissa tapio kärkkäästi provosoituu esittämään kaikkitietäviä (muka) näkemyksiään ja esiintyy jonkinlaisena besserwisserinä joka asiassa :-( Vaikuttaa siltä, että aamusta iltaan aika kuluu sanaris-palstaa päivystäen. Miten tapio olisi, jos jossakin välissä hieman hengittäisit ja pyrkisit elämään muutakin elämää? Se kirkastaa helposti ajatuksia :-)
179. Hannu7.5.2017 klo 21:23
Oma kirjoitukseni ei liity vastauksena edelliseen kommenttiin 177.
180. Täyttelijä7.5.2017 klo 21:54
Miten muuten ajattelitte poistaa tapion sivustolta, kun käyttäjät eivät ole rekisteröityneet? Mistä esim. tiedätte ettei tapio jo nyt kirjoita tänne useilla nimimerkeillä?
181. pelaaja7.5.2017 klo 21:59
Ja minua kiinnostaisi tietää, kuka meistä on tuo "nimimerkki" Adressi?
182. Susi7.5.2017 klo 22:05
Nimimerkki tapio on kova huomauttelemaan. Siitä tullee tapiolle hyvä mieli, kun pääsee sanomaan.
183. tapio7.5.2017 klo 22:09
Ja muut saavat kirjoittaa asian vierestä ihan miten sattuu? Ketä haittaa jos laitan reynahuomsutukset tänne?

Säikeisiin, jossa käsittelen täsmälleen itse aihetta olisi törkeää poistaa minut.
184. tapio7.5.2017 klo 22:11
Niissäkin säikeissä laitan reunahuomautukset jatkossa tänne.
185. Hm.7.5.2017 klo 22:12
Toisaalta tapion jutut ovat niin absurdeja, että niistä on hupiakin, rasitetta toki myös, kun tympäisee.
186. Hm.7.5.2017 klo 22:22
Suurin tylsyys on se ajatusten Tonava. Ajattelu säikeillä, esim, että mahdollisesti olisin voinut ratkoa, olikohan vire huono, kun en onnistunut, melkein onnistuin ratkomaan, mahdollisesti olisin onnistunut, mikäli olosuhteet otolliset, laatijan virheet ammoin, etc..... Ketä kiinnostaa tapion, tai muidenkaan henkilökohtaiset vireongelmat? Ristikoita ratkotaan ja siitä nautitaan.
187. joskus8.5.2017 klo 07:37
Odotan innolla Siionin lähetyslehden seuraavaa numeroa. Kuten Hm totesi. tämä on niin hullua, että se jopa huvituttaa.
188. tapio10.5.2017 klo 09:18
Osallistuin SK 18/17 aivan asiallisesti, muta silti Tuttu valittaa. Hän haluaisi estää osallistumiseni.
189. Hui10.5.2017 klo 10:04
Kannatan tuttua.
190. Ylläpito10.5.2017 klo 10:27
Ohjeita tapio sinulle, ystävällisesti. Harmillista, kun olet tavallaan positiivinen hahmo, mutta liika on liikaa ja monen lausuman mukaan sinut haluttaisiin kokonaan ulos. Saat kuitenkin vielä tilaisuuden.

- osallistu vain kun on asiaa, koska nyt tukahdutat tämän sivuston ja olet yliahkera kirjoittaja, jonka takia monet aikovat jättää sivuston tai lopettaa kirjoittamisen
- älä selittele tai kuvaile tarkkaan ratkontakokemuksiasi ja vireitäsi, niitä on tullut niin paljon, että kukaan ei enää ole kiiinnostunut
- älä mestaroi säikeillä selittelemällä, mitä saa tehdä ja mitä ei
- älä yritä miettiä, mitä muut mistäkin ajattelevat äläkä varsinkaan pane niitä ajatuksiasi tänne näkyville
- älä vertaa sanomalla "miksen minä saa kun ne muutkin"

yhteenvetona
- ota huomioon että jo lähtökohtaisesti ärsytät joten älä ainakaan tahallaan ärsytä yhtään turhaan

Keskeinen ohje nyt: ÄLÄ NYT SELITÄ MITÄÄN TÄSTÄ ASIASTA VAAN OSOITA NIMENOMAAN TOIMILLASI, ETTÄ PYSTYT TOIMIMAAN TÄÄLLÄ SOPIVISSA RAJOISSA!
191. Jaska10.5.2017 klo 11:16
Tuttu lopetti säikeiden seuraamisen tappariin tympääntymisensä johdosta. Toinen mahdollisuus olisi ollut ohittaa mielenkiinnon tappajan kirjoitukset lukematta niitä. On tietysti mahdollista, että vain tympäännyttäjän nikin näkeminenkin torpedoi tympäännyksestä eroonpääsemisyrityksen. Tutun valinta on siinä tapauksessa oikea.

Seurantaerosta huolimatta jatkuva kontributointihalu sivustolle on muuten toteutettavissa ikiomalla säikeellä. Onhan noita kioskimiehiä ollut aikojen saatossa useitakin. Uskon tapion antavan herrasmiehen sanansa olla terrorisoimatta Tutun kioskia. Sille nimeksi olisi tarjolla myös naseva Tuttu juttu. Koivusalon&Hallikaisen en usko nostavan kannetta. Minä puolestani luovun konsulttipalkkiosta.
192. tapio10.5.2017 klo 11:58
" - älä mestaroi säikeillä selittelemällä, mitä saa tehdä ja mitä ei"

Ylläpito saisi puuttua siihen, että epäasiallisesti annetaan apuvinkkejä. Viimeksi kommentoin SK 18/2017 juuri siihen kun edellä joku kirjoitti "Olikohan tämä nyt kielletty jatkovihje?".

9253. IS Viikonloppu 6.-7.5.2017 nimimerkki "Rampe" kommentoi samaan tapaan pahemmasta apuvinkistä:
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9253

"
19. RampeLainaa7.5.2017 klo 20:31
Jos nyt annettaisiin vinkkien vielä olla!
"

No ehkä on paras, etten asiallisiakaan sivuhuomautuksia tee. Mutta jonkun on tuollaiset huomautukset aina silloin tällöin pakko tehdä!
193. Hui10.5.2017 klo 15:01
Hyvästi.
194. ässä10.5.2017 klo 16:07
Kiitokset ylläpidolle tämän päivän kannanotosta! Olette ehkä huomanneetkin, että minun lisäkseni moni muukin on vähentänyt täällä kommentoimistaan, katsotaan nyt tulevaisuudessa pureeko tällainen pikku nuhteluviesti riittävästi tuohon asiaan, joka on varmaan monia muita minun lisäkseni harmittanut jo pitkään.
195. pelaaja10.5.2017 klo 16:38
Olisi hyvä, jos tapio(kin) (kin alleviivattuna) lukisi sen ohjenuoran ajatuksella eikä paikat heiluen. Tuossahan ehti sen jälkeen jo tulla häneltä ohjeita Ylläpidolle sekä muita rikkeitä, voi ei. Vielä vinkki tapiolle, s-posteista tuttu: "Tähän viestiin ei voi vastata." Onnea opiskeluun tapiolle, itselleni ja mikä ettei joillekuille muillekin!
196. Aksu10.5.2017 klo 16:56
"Mutta jonkun on tuollaiset huomautukset aina silloin tällöin pakko tehdä!"
tapio, muuta pakkoa ei tässä elämässä ole kuin kuolema, ja sekin vain kerran.
197. Soutuvene10.5.2017 klo 22:34
Niin, tapiolla tuntuu olevan sellainen fiilis, että hän vahtii täällä asioita, kun sitä eivät muut tee. Olisi mukavaa, mikäli tapiokaan ei vahtisi, vaan juttelisi niitä näitä, ristikkoasioita, muiden kanssa, sillai mukavasti. Laineet liplattavat, ajatukset soutavat, mukavaa.
198. Matti10.5.2017 klo 23:55
tapio, sinä olet heikoin lenkki, hyvästi!
199. Kappas11.5.2017 klo 01:07
Minä pidän tapiosta, hän on innostunut ja kaikenlaista kirjoittelee. Hän innostaa. Nimimerkki tapion vika on se, että hän ajattelee ääneen. Lisäksi se mestarointi, vailla kompetenssia on erittäin tylsää.
200. seurailija11.5.2017 klo 01:54
Kappas kun Kappas on samaa mieltä kuin ylläpito ja moni muukin.
201. tapio11.5.2017 klo 08:12
197:ään. Olen minä yrittänyt leppoisastikin jutella, mutta sitä sitten on pidetty turhan kirjoittamisena. Minua vaan joskus harmittaa, että kun sovitaan pelisäännöt lisävihjeiden antamisesta, joku yrittää lipsua. Ongelmana ovat myös virhe-epäilyt. Joskus on virheitä, mutta aiheeton epäilys aiheuttaa helposti tahattoman lisävinkin antamisen.

199. Ristikoihin minulla ei juu ole muu kuin mututuntuma, mutta sen pohjalta ihan kaikki vaikeusastearvionsa tekevät. Olen vähentänyt omia vaikeusastearviomutujani, mutta kyllä näitä mutuja aina tulee ja saa mielestäni tullakin, jotta laatijoiden mututuntumat osuisivat paremmin (PuPe:ssa aika hyvin kohdallaan, mutta ei aina). Piilisten suhteen minulla on jonkin verran kompetenssia, koska tiedän, millaisia piilikset ovat joskus olleet ja mitä ne ovat nyt. Toki Matti ratkonut myös vanhoja, mutta minulla ne vain ovat tuoreemmassa muistissa.
202. seurailija11.5.2017 klo 08:25
Siis tapio, kaikki muut paitsi sinä ymmärtävät, että yllä oleva on kuukausien aikana muuttunut ensin turhaksi ja sitten raivostuttavaksi. Lopeta nyt hyvä mies selittäminen, mitä olet ja mitä et. Muutu yhdeksi meistä! Emme me halua koko ajan puhua sinusta, mutta sinä pakotat siihen, kun et vaikenemistakaan vastaukseksi tajua!
203. joskus11.5.2017 klo 08:29
Punainen kortti nyt! Ylläpidon varoitus ei tehonnut.
204. tapio11.5.2017 klo 08:31
Ymmärsin tämän säikeen sellaiseksi, että tässä voi keskustella aika vapaasti pelisäännöistä ja harrastaa metakeskustelua. Muualla olen sitä yrittänyt nykyisin välttää.
205. tapio11.5.2017 klo 08:34
Tuntuu, että kirjoittaa mitä tahansa, aina väärin - yritän nyt vain selvittää, mitä täällä ylipäätänsä saa ei ei saa kirjoittaa. Aika stressaavaa sekin, että pitää aina miettiä, mitä joku ajattelee.
206. seurailija11.5.2017 klo 08:37
Jos se pysyisi täällä...
207. Täyttelijä11.5.2017 klo 08:39
@ 202: kaikille ei näytä vielä(kään) valjenneen se, että tapio nauttii omien kirjoitustensa näkemisestä ja niiden aiheuttamista reaktioista. Onko se oikein tai väärin on lopulta ylläpidon ratkaistava asia, sillä me reagoimalla heitämme vain bensaa liekkeihin. Ainoa keino lopettaa tapion palatamellastus on täysi radiohiljaisuus tai sitten ylläpidon puuttuminen asiaan).
208. Tapio11.5.2017 klo 08:58
207:ään. Olen joskus provosoinut, myönnetään, mutta en pääsääntöisesti. Olen sitä vältellyt. Itse asiassa olen yrittänyt liennytellä joitakin provokatiivisia kirjoitteluja - sekään ei tainnut olla viisasta. Olen vaan huomannut, että joku voi esittää ylikriittisiä näkemyksiä, mutta niihin ei reagoida. Jos olisin esittänyt saman, vastaanotto oli ollut toisenlainen.

206:een. Olen yrittänyt pitää metakeskustelun täällä, mutta aina silloin tällöin joku toinen provosoi metakeskusteluun muuallakin. Olen yrittänyt välttää metakeskustelua muualla.

Ehkä käytän jatkossa nimimerkkiäni vain itse aloittamilla säikeillä + tällä säikeillä ja vaihdan muilla säikeillä toiseen nimimerkkiin, jotta minun ihan tavanomainen kommentointi ei erottuisi.
209. Rampe11.5.2017 klo 09:10
Tässä alkaa nyt olla turhaa niuhotusta tyhjästä, jos aletaan huutaa ylläpitoa apuun siitä syystä että tapio kirjoittaa säikeille jotka ovat avoimia kaikille.
Näillä sivustoilla on muutama nimimerkki joiden kirjoitukset ovat vailla alkeellisempiakin ihmistapoja eikä niihinkään ole mitenkään puututtu.
Itseänikin ärsyttää, kun jotain tiettyä ristikkoa käsittelevälle säikeelle laitetaan keskustelua sivupoluille kääntäviä kirjoituksia, mutta Siioniin niitä voi mielestäni laittaa mielin määrin.
210. Ari11.5.2017 klo 09:13
Tapio, en suosittelisi käyttämään eri nimimerkkejä. Ylläpito kuitenkin tietää mihin olet kirjoittanut vaikka vaihtaisitkin, ja se todennäköisesti aiheuttaisi sen että sinulta estettäisiin kirjoittaminen kokonaan.
211. Ylläpito11.5.2017 klo 10:04
Lukisit, tapio, vielä ajatuksella tämän asian.

Olisit voinut olla hyvin positiivinen hahmo, mutta...

Ja se mutta on kasvanut tänäkin aamuna.

Et sinä pysy metakeskustelussa vaan selittelet siellä täällä ja viet väkeä kuin pässiä narussa. Ja nyt siis olet vielä Tapio isolla teellä.
212. Tapio11.5.2017 klo 12:55
Olen yrittänyt välttää selittelyjä muualla.

9231. SK 15-16/2017 jouduin ihan pakosta selittämään.

Kiitos Rampelle 209:stä.
213. Tapio11.5.2017 klo 13:15
Ristikoiden laadinnan arvostelussa minua kiusaa yliampuvat arvioinnit, kuten 9230. Punainen Pelikaani 3/2017 komm. 135. lilli

Viitamäen tehtävään nähden muutkaan kolmoset eivät ole kolmosia. Vertailukohtana tulisi pitää myös muita kolmosia ja ylipäätänsä muita lehden tehtäviä, kuten komm. 14. (höh) tekee ja antanee oikeansuuntaisen arvion.

Vastaavia esiintyy muuallakin aina silloin tällöin, erityisesti SK-säikeissä. Ehkä ne pitäisi jättää vain omaan arvoonsa.
214. kaplas11.5.2017 klo 13:23
Onkohan pike saanut keltaista korttia?
215. Hm.11.5.2017 klo 15:01
Piken kommentit ovat harvassa ja töykeydestään huolimatta, osuvat joskus maaliin. Tapion rasittavuus liittyy selittelyyn ja selitysten selityksiin ja joka asiaan puuttumiseen, usein besserwisser tyyliin. Lisäksi kirjoitukset ovat valtavan pitkiä, koska tapio ei osaa kiteyttää, vaan kirjoituksissaan vasta selventelee ajatuksiaan. Silti en toivo tapion blokkaamista.
216. Ylläpito11.5.2017 klo 19:41
Kirjoittajan sulkeminen täältä ei ole aukoton. Sellaisiin ei siksikään haluta mennä.

Trollit kannattaa vaieta. Ikävä kyllä joku aina sortuu kommentoimaan. Se on bensaa heille. Se on heidän vuoronsa loistaa, vaikka tulisi kuinka lunta tupaan. Ylläpito on hiljaa vain järkisyistä. Ei kannata huudella paikalle, toimimme kyllä pakottavissa tilanteissa. Emme todellakaan ole ylpeitä kaikesta, mitä täällä kirjoitetaan

Kaikki kommentit ovat kirjoittajansa vastuulla ja kenenkään ei kannattaisi ottaa niitä liian vakavasti.

Puhutaan enemmän ristikoista ja vähemmän kirjoittajista.
217. kaplas11.5.2017 klo 19:53
Niin ja kannattaa ehkä muistaa,että pääsääntöisesti homma sujuu ihan ok!
218. Tapio12.5.2017 klo 08:40
seurailjakin heittäytyy välillä epäasialliseksi

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9243#9 91052

"Tietääkseni monia ärsyttää myös se, että Tapio on tuonut alalle rahaa vain Pupen tilauksesta."

Aivan epäasiallista. Olen tilannut PuPen vuositilauksen ja sitä ennen ostanut setin vanhoja lehtiä, lisäksi pari muuta Pelikaania tullut hankittua uutena + vanhoina pari Iisakin albumia. Moni ostaa paljon vähemmän. IS:n ostoihin vain en ryhdy, mistä minua ei pidä moittia.
219. seurailija12.5.2017 klo 09:58
Ok, sovitaanko että kummatkin lopetamme kyselyn ja vastailun? En enää kommentoi kommenttejasi, joita mukavasti taas sirottelit eri paikkoihin.

Sovitaanhan, tapio? Ei tarvitse vastata, tarvitsee vain toimia (niinhän se ylläpitokin yritti ehdottaa).
220. Tapio12.5.2017 klo 10:57
Yritetään kumpikin vain olla provosoitumatta henkilöön liittyvistä asioista ja kysyä/vastata ristikkosäikeissä vain ja ainoastaan itse ristikoita koskeviin kysymyksiin.

Vain tähän säikeeseen persoonaan liittyvät kommentit, mikäli siihen on tarvetta. Minun ongelmani on se, että vaikka kuinka yritän käsitellä vain ja ainoastaan ristikoihin liittyviä kysymyksiä, yksi sun toinen muuntaa keskustelun persoonakysymykseksi.
221. Tapio12.5.2017 klo 11:05
En ymmärrä, miksi Hannu ja seurailja niin herkästi närkästyvät minun vaikeusarviokyselyihini, vaikka niitä harrastetaan lähes jokaisessa PuPe, SK ja IS-viikonloppusäikeissä (noita tulee lähinnä seurattua - IS-viikonloppua siksi, että siinä on samojen laatijoiden ristikoita kuin PuPe- ja SK-lehdissä). En mielestäni niitä harrasta sen enempää kuin muutkaan eikä kellään ole niihin mikään muu kuin mututuntuma. Oikean kokonaisarvion saa jostakin ristikosta vain siten, että mahdollisimman moni kertoo oman mututuntumansa, jolloin oikean arvio on mututuntumien keskiarvossa (siihen kuuluu myös laatijan itsensä antama arvio).
222. Tapio12.5.2017 klo 11:13
Jotta palautteesta olisi laatijoille hyötyä, jokaisen pitäisi pyrkiä suhteuttamaan vaikeusastearvionsa kunkin lehden muiden ristikoiden yleistasoon nähden pyrkien välttämään yliampumista.
223. Pike12.5.2017 klo 11:13
"Persoonakysymykseksi" (?) Sinun tapauksessasi muusta ei ole - eikä tule - koskaan olemaankaan kyse. Persoonasi on toivoton tapaus, olet kaikkien palstojen häirikkö nro yksi. Etkö jo voisi uskoa mitä sinulle on sanottu monen nimimerkin taholta? Kukaan ei jaksa enää lukea jaarituksiasi. Olemme perin juurin kyllästyneitä. Lopeta ja mene oikeisiin töihin. Ällöttää nähdä jatkuvasti nimi Tapio milloin milläkin palstalla.
224. Tapio12.5.2017 klo 11:29
Piken kohdalla muita ärsyttää yliampuvat arvioinnit ja ivalliset, mollaavat kirjoittelut toisista ratkojista. Myös niihin ollaan kyllästytty, joskin ne osataan ohittaa paremmin.

Pike on kyllä myös ristikkoarvioinneissaan usein ihan oikeassa ja usein ylikriittisissäkin arvioinneissa on totuuden siementä, mutta juuri yliampuvuuden vuoksi mielipiteet menettävät merkityksensä.

Myönnän, että esim. http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9243#9 91034 kommentista 40 lähtien oleva keskustelu oli turha, koska minulla oli asiasta mielipide, jolle vaan halusin saada taustatukea tietyiltä henkilöiltä. Omaa epävarmuutta. Koska minun esittämänä vaikeusastekommentointi muuttuu helpoiten persoonakysymykseksi, täytyy yrittää sitä välttää - suosittelisin ihan samaa nimimerkille "Pike".
225. Tapio13.5.2017 klo 09:11
Nimimerkin Tuttu
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9243#9 91141

kaltaiset kommentit eivät millään tavalla edistä järkevää keskustelua ja häneltä totaalinen kieltopyyntö "En malttanut pysyä pois näiltä sivustoilta" on täysin asiaton. Jouduin kommentoimaan epäasiallista viestiä. Sellaisten kommentointi on vastenmielistä.
226. Tapio13.5.2017 klo 09:24
Tiedoksi, että laitan ristikkosäikeeseen itse asiaan liittymättömät kommentit hakasulkeisiin (koskee myös nimimerkkiä), kuten alun alkaenkin on ollut tapana (tämä säie kokonaisuudessaan on luonteeltaan sivupolku, joten tässä käytäntöä ei ole syytä noudattaa). Tällaisia ovat

* kommentit, jotka liittyvät kommentoinnin luonteiseen, kuten epäasialliseen vihjeiden pyyntöön
* persoonaan liittyvät kommentit

Toivon, että noita tarvittaisiin jatkossa mahdollisimman vähän.
227. seurailija13.5.2017 klo 10:02
Tämä ei ole Tapiolle vaan muille.

"Jouduin kommentoimaan epäasiallista viestiä."

Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että tämä ei tällä tavalla lopu. Ainoa keino on täyshiljaisuus.

Hyvästi!
228. Jukkis13.5.2017 klo 10:08
Kommenttien laittaminen hakasulkuihin on kyllä ihme tapa. Mitä sillä saavutetaan?

"Kirjoitan tähän tällaisen kommentin, mutta kun se on hakasuluissa, niin oikeastaan en silloin ole tätä kommenttia tähän kirjoittanutkaan."

"Koska on hyvän tavan vastaista kirjoittaa jotain, joka ei ollenkaan liity asiaan, niin laitan tämän täysin asiaan liittymättömän kommentin hakasulkuihin, jolloin kommentti ikään kuin lakkaa olemasta olemassa."

Oman sovelluksen on toteuttanut muuan lyhyt nimimerkki, joka aikoinaan ilmoitti lopettavansa HS-säikeisiin kirjoittamisen. Ja on sen jälkeen vähän väliä kirjoittanut sinne kommentteja, mutta laittanut kommentin ja nimimerkin hakasulkuihin, jolloin ilmeisesti omasta mielestään ei niitä oikeasti ole sinne kirjoittanutkaan.

Niin että tapio kun säikeeseen 9243 kirjoitit kommentin 53, niin hakasulkuihin laittaminen ei sitä kommenttia muuttanut yhtään hyödyllisemmäksi.
229. Tapio13.5.2017 klo 11:55
Hakasulut ovat lähinnä muistutus siitä, että jos jokainen käyttäyisi asiallisesti, hakasulkeissa olevaa kommenttia ei tarvittaisi. Ohjaan jatkossa hakasulkeita edellyttävät kommentit tähän säikeeseen ja laitan ao. säikeeseen linkin.

227:n. Toivon kuitenkin, että täysin asiallisiin ristikkokommentteihin suhtauduttaisiin asiallisesti ja vastattaisiin tarvittaessa. Epäasiallinen kommentointi ei ole oikea keino keneltäkään.
230. Jukkis13.5.2017 klo 12:11
"Hakasulut ovat lähinnä muistutus siitä, että jos jokainen käyttäyisi asiallisesti, hakasulkeissa olevaa kommenttia ei tarvittaisi."

Voi hyvä tavaton.

"Ohjaan jatkossa hakasulkeita edellyttävät kommentit tähän säikeeseen ja laitan ao. säikeeseen linkin."

Voi hyvä tavaton sun kanssa taas. Siis että ristikkosäikeisiin alkaa ilmestyä viestejä tyyliin "Vastaan kommenttiin XX säikeen YYYY kommentissa ZZ". Laitatko tuollaiset viestit hakasulkuihin?
231. keijo13.5.2017 klo 12:49
Tämä nimimerkki tapio/Tapio ei taida ymmärtää lukemaansa tai sitten ei vaan röyhkeästi välitä, koska jatkaa vuodatuksiaan ja puuttuu lähes jokaiseen kommenttiin. Luepa uudestaan ajatuksen kanssa ja yritä sisäistää kommentit 190 ja 211.
232. Tapio13.5.2017 klo 15:25
230:aan. Aioin toimia noin jatkossa ainakin persoonaan kohdistuvan kritiikin suhteen. Epäasiallisista vinkkien pyytämisestä saatan laittaa ilman linkkiä.

Voisikohan joku aloittaa SK 19/2017 -säikeen laittaen kaikkien tekijöiden nimet tiedoksi.
233. Seitenvitonen13.5.2017 klo 19:01
"Älyllisesti mkään ei ole niin helppoa kuin mollaaminen ja tallaaminen" (P.Himanen). Sivusta seuranneelle tuo nimimerkki tapion kimppuunkäyminen näyttää monelle olevan mieluinen harrastus (?).
234. Täyttelijä13.5.2017 klo 20:25
Kuka täällä on väittänyt olevansa älykäs?
235. Tapio14.5.2017 klo 14:03
Tuttu ei sitten malta olla heittämättä jotain epäasiallista. Tällä kertaa vähäistä, mutta silti.

" Onko jotain yhteiskunnallista sanomaa tässä!?"

Tuttu tekee itsensä naurettavaksi tuollaisilla kommenteilla. Itse kukin voisi yrittää esittäytyä älykkäämpänä.
236. Tapio14.5.2017 klo 20:38
Ei ristikkojutustelussa tarvitse olla mitään yhteiskunnallista eikä elämää suurempia viisauksia. Tarkoitus on vain kommentoida arkista ristikkokysymystä.
237. SP14.5.2017 klo 20:54
Voi jösses tätä tapion viisautta . Ei oo kaikki inkkarit kanootissa.
238. Tapio14.5.2017 klo 21:05
Kun en kirjoittanut mitään tyhmää, mutta en mitään suurta viisautta, nimimerkin Tuttu on ihan pakko keksiä jotain huomautettavaa suoralla ivalla tai ironialla. Osaisi hänkin olla joskus kirjoittamatta, niin olisi helpompaa.
239. TU14.5.2017 klo 21:33
Tapio, en ymmärrä mistä kiikastaa? Tämähän lähti SK:n ykstähtösestä ja aivan normaalista kommentista. Oletkohan nyt hieman yliherkkä? Itse en ole ehtinyt ajatella piilokirjaimia läpi, kun lapsenlapset ovat vieneet aikani, mums, mums.
240. TU14.5.2017 klo 21:36
Niin, Tapio siis viittaa SK 19/2017.
241. Tapio14.5.2017 klo 21:42
Joo. Voin olla vähän yliherkkä, mutta nyt vain koin 235:ssä sitaateissa olevan lauseen tarpeettomana huomautuksena, jonka taustalla on epäsopu. Toki olen nyt varsin herkkä tulkitsemaan vähänkin oudon ilmaisun epäsopuna ja saatan tulkita myös ihan väärin.

En nyt vaan enää halua käsitellä mitään epäsopukommenttia normaaleissa säikeissä, joten ohjaan ne tänne.
242. TU14.5.2017 klo 22:35
Tapio, kun käsittelemme sinun mielteitäsi, niin siitä saattaa tulla vinkki ristikon ratkaisuun, kaikkinainen tunteella reagointi tuo vihjeen. Ei sinun tarvitse ottaa kantaa kaikkeen, ei miettiä muiden käytöstä täällä.
243. Ari15.5.2017 klo 09:02
Tämänkin säikeen kuuluisi olla Muut aiheet-puolella. Melkeinpä ainoa mikä viittaa ristikoihin on otsikon alkuosa...
Saisi samalla Ristikot-puolen keskustelua fiksummaksi? :)
244. Jaska15.5.2017 klo 09:09
Versaalinikki ei ollutkaan vaihde enemmistön käyttämälle sovinnaiselle raiteelle. Tapio jatkaa vakaasti tapion linjalla:)
245. Tapio15.5.2017 klo 09:12
243 - Ari on oikeassa. Ylläpito voisi siirtää tämän toiseen osastoon.

244. Yritän kuitenkin olla sovinnollinen.
246. Tapio15.5.2017 klo 11:58
Tein uuden säikeen toiseen osastoon.

9261. Sivuraide ( = Tapion metakeskusteluryhmä) ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9261 ).

Jos tarvetta löytyy käytetään sitä. Vaikka ylläpito ei siirtäisi tätä säiettä samaan joukkoon, tämä nyt vähitellen häipyisi unohduksiin.
247. pelaaja15.5.2017 klo 17:04
Emmä tiedä (lue: miksi näin oikeastaan?) Jotenkin minusta tää on ollut kuitenkin ristikoitten ja ratkojien ytimessä. Tuolla muissa asioissa kun kirjoitetaan muista asioista.
248. pelaaja16.5.2017 klo 16:08
Tapioksi ilmeisesti tapiosta muuntautunut nimimerkki sai eilen illalla kuuman SK-piiliskohtauksen. Tähän mennessä peräti 37 toinen toistaan kohtalokkaampaa kommenttia yhden vihjeen yhdestä osasta. Piilosanatehtävä taisi nostaa verenpaineen ja erään käyrän vaaralliselle tasolle, tai oikeammin ei itse piilosana vaan laatijan tapa antaa ratkojalle ilman ratkojan lupaa "vääränsorttinen" vihje, jota ei voi hyväksyä eikä ymmärtää mutta jonka sittenkin hiukan hyväksyy ja ymmärtää mutta oikeastaan ei kuitenkaan. Tuosta tuli vielä mieleen yksi Paavo ja ihmettelynsä, että voiko "siihen" kuolla...
249. Tapio16.5.2017 klo 16:32
Tuli juu hiillyttyä. Lopputulos oli kyllä pelaajan esittämän kaltainen. En nyt laittanut tätä kommenttia toiseen osastoon.

En nyt kuitenkaan halua olla mikään tahallinen häirikkö Piken tyyliin, mutta tulee nyt vaan välillä hiillyttyä.
250. Tapio16.5.2017 klo 16:34
Eikä Pikekään aina häiriköi, vaan esittää usein järkikommentteja. Mutta silloin kun häiriköi, hän tekee sen aivan eri motivaatioista kuin minä.
251. Tapio16.5.2017 klo 16:40
Ekin piilosanalaadintaan pitäisi luottaa enemmän, vaikka joskus logiikkaa ei heti kekkaa. Anteeksi nyt viimekertainen.
252. TU16.5.2017 klo 16:54
Tapio, vaikkei kekkaisi ja älyäisi, niin tuollainen raivari ja loukkaava tyyli on hämmästyttävää käytöstä. Ymmärrätkö lainkaan, miten pahaa mieltä tuotat ihmisille, jotka tuottavat muille hyvää mieltä. Mieti, ennen kuin julkaiset. Yleensä vaahtoamisessasi ei ole pohjaa ja vaikka olisikin, raivo ei ratkaise mitään. Hakkaa vaikka halkoja.
253. TU16.5.2017 klo 16:57
Tapion kannattaisi jo vihdoin ymmärtää, että nimimerkki Piken manipulatiivisiin juttuihin ei kannata uhrata aikaa. Opi jo.
254. Tapio16.5.2017 klo 22:33
Nimerkille Hm http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9242 komm. 140.

Todellakin juuri tietynlaiset asiat ärsyttävät. Em. säikeessä tein tietystä syystä tulkintavirheen (ydin kommentissa 131), mikä johti perusteettomaan syytökseen periaaterikkomuksesta. Piiliksille on tietyt laadintaperiaatteet. Piilosanojen laadinnassa tehdään toisinaan virheitä, joista on asiallista huomauttaa. Mutta nyt tein itse virheen, jota minun oli vaikea huomata. Se oikeutetusta virheestä huomauttamiseen että epäoikeutettuun sopii tämä:

TU on oikeassa 252:ssa " Yleensä vaahtoamisessasi ei ole pohjaa ja vaikka olisikin, raivo ei ratkaise mitään. "

Piiliksiin tulee suhtauduttua suuremmalla tunteella kuin kuvaristikoihin, mutta olen minä lievemmin niidenkin kanssa suutahtanut.
255. Täyttelijä16.5.2017 klo 23:02
Tapio pyysi kekustelun tänne, joten läydään sitä sitten täällä. Onko sinulla maaninen vaihe menossa?
256. Kiikku16.5.2017 klo 23:17
Tätä mietin juuri. Ei pahalla.
257. Tapio17.5.2017 klo 08:50
On minulla taipumusta masentuneisuuteen, mutten sairas ole. Pahinta minussa suuttumisherkkyys ja kun suutun, tulee huudettua ja käytettyä jonkin verran rumia sanoja (en kuitenkaan silmittömästi kiroile). Fyysiseen väkivaltaan en ole sortunut. Viime työssäni pystyi pitämään sen pitkään kurissa. Impulsiivisuus välillä vaivaa. En ole koskaan ollut hyvä käytöksen suhteen. Enkä ole tavallisessakaan elämässä osannut aina esittää asiaani korrektisti. Näemmä kaikki tämä heijastuu netissäkin.
258. jeps17.5.2017 klo 16:19
Nyt avattu mielenterveys palsta ! ??
259. Tapio17.5.2017 klo 18:05
Ei sentään. Kerroin vain minimin.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9259 halusin kertoa positiivisen ajatuksen ihan vaan parantaakseni ilmapiiriä - pieleen sekin yritys meni, kun 36-40 tuli ilkeilymielessä lähetetty kommenttisetti. Eipä sitä voi edes letkeää positiivista kommenttia heittää. Toki kommentti ei koskenut juuri käsiteltyä ristikkoa.
260. Ari17.5.2017 klo 18:49
Ilmapiiri paranee kun jättää laittamatta ikäviä, negatiivisia sekä mielensä pahoittaneita asioita käsitteleviä viestejä. Ei tarvita mitään teennäistä jippoa. Nielee vain hiljaisuudessa mahdolliset ikävät kommentit.
261. pelaaja17.5.2017 klo 20:10
Ari käytti just oikeaa termiä: teennäinen jippo. Onhan tapio itsekin tunnustanut käyttävänsä välillä tuollaisia uskokoonkentahtoo-juttuja "parantaakseen" tilannetta. Ja tuntia aiemmin hän sanoo toisaalla, että "Laitan sitten jatkossa palautteet pienistä puutteista jatkossa suoraan Sanarikselle ja vain epäselvissä tapauksissa tänne." ??
=> ltse olen kertonut, että minua eivät viehätä vihjeet "nainen aluttakin, mies loputtakin". Nyt törmäsin avoristikkoon, jossa sekä vaakaan että pystyyn on vihje 'nainen aluttakin', voi ei! Ei se ole tapion tapaisesti virhe mutta pitäisiköhän minunkin lähettää s-posti vaikka kaupunginjohtajalle, että en hyväksy tuollaista! Ei, menen tästä kertomaan sen viiteen tai kuuteen säikeeseen täällä. Ko. ristikon paremmista puolista en rehellisenä suomalaisena tietenkään sano mitään, ellei minua asialla uhata.
Ratkonnan psykologiasta kiinnostuneena kyllä ihmettelen, miksi ylipäätään ratkomme? Miksi pitää keksiä sanoja joistain vihjeistä? Tosi outoa..
262. Tapio18.5.2017 klo 07:20
256. kommentissa mainitun someraivon taustalla saattaa myös olla se, että viittasin eri tehtävään kuin juuri 256:ssa mainittu tehtävä käsitteli.

Viittasin toiseen piilikseen siksi, että pidin sitä parempana. Sitä nyt vaan toiset piilikset ovat minun mielestäni onnistuneempia kuin toiset. Kyllähän ristikoissakin onnistumiset vaihtelevat.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9242#9 89876 (komm. 21):

" Emme me täydellisiä ole, mutta aika hemmetin hyviä piilosanamaakareita (vaikka itse sanonkin). "

Mielestäni Eki on tuossa ihan oikeassa.

" Relaa ja anna meidän hoitaa tämä homma! "

Pitäisi varmaan luottaa laatijoihin enemmän. Erityisesti Ekin piiliksissä on äärimmäisen harvoin mitään oikeasti huomautettavaa. Ihan oikeat pienet virheet Eki on tunnustanut. Jos Eki kirjoittaa, että virhettä ei ole, siihen olisi kyllä minun hyvä luottaa. Koska piiliksissä on pelisäännöt, pelisääntörikkeistä on oikeus huomauttaa.

Ristikoissa peruspelisääntö on se, että ratkaisusana on perusmuotoinen ja vihje johtaa siihen loogisesti hyväksyttävällä tavalla. Pelisääntönäkökulmasta 'nainen aluttakin' on täysin kelvollinen vihjetyyppi. Liiallisesti käytettynä toki ärsyttävä, mutta ärsyttävyys ei ole pelisääntörike. Mutta nimimerkin pelaaja tilanne on kyllä mielestäni epäreilu, varsikin, jos avoristikossa ei sanojen pituutta ole ilmaistu. Ristikon rakenteen kannalta kyllä kritiikin paikka.

Ristikoissa mennään usein harmaalle aluelle kun:

* laitetaan yhteen sanoja, jotka tulisi kirjoittaa erikseen - minun on vaikea hyväksyä tätä missään ristikossa ja tekisi joka kerta mieli nostaa siitä somemyrsky
* liitetään vihjeeseen numero-osioita - kovisristikoissa tämä satunnaisesti hyväksyttänee
263. Tapio18.5.2017 klo 07:26
Sanojen yhteen kirjoittaminen ei piiliksissä on sääntörike, mikäli asia tuodaan esille sanajakona, esim. (6,7). Olen huomauttanut jokaisesta sääntörikkeestä ja nykyisin tätä sääntöä ei ole enää rikottu.
264. Tapio18.5.2017 klo 07:37
Voisikohan ylläpito siirtää 9261. Sivuraide ( = Tapion metakeskusteluryhmä) ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9261 )

tänne - tämä alkaa olemaa turhan pitkä.

"
2. KiikkuLainaa15.5.2017 klo 23:41

Kyllä keskustelu sanojen taivutuksesta ja muukin mukava, sanoihin liittyvä ajatusten vaihto, sopivat myös mainiosti ristikkopuolelle. Pientä suhteellisuudentajua ja leikkimieltä. Ratkonta on iloinen asia, ei sääntökokoelma sanktioineen ja torumisineen, suuttumisineen. Ihme meininkiä.
"

Ja Kiikulle tiedoksi, että ihan noin rentoon meininkiin en kerta kaikkiaan pysty, mutta yritän nykyistä rennompaa otetta.
265. Ylläpito18.5.2017 klo 09:35
Hyvä Tapio! Kun nyt katsoo, mitä sinä parin viime päivän aikana olet tänne kertonut itsestäsi (vaikka kielsimmekin painottamasta muuta kuin ristikoita!), ei voi kuin toivoa ja lähes vaatia, että hillitset itsesi kokonaan, et kirjoita lainkaan tänne enää (kokeile ensin viikko, miltä tuntuu!) ja alat harrastaa piilosanoja ja ristikoita niin rennosti kuin pystyt.

Tällaiset lauseet "laitetaan yhteen sanoja, jotka tulisi kirjoittaa erikseen - minun on vaikea hyväksyä tätä missään ristikossa ja tekisi joka kerta mieli nostaa siitä somemyrsky" ovat pelottavia. Et siis tajunnut ollenkaa aiempaa ehdotustamme. Ota tämä nyt vakavasti! Ja ei pitkiä selityksiä! Eikä lupailuja. Varsinkaan säikeeseen SK 17/2017!

Tämä sivusto saisi palata kaikille mukavampaan kuosiin! Sinäkin olet onnellisempi, jos et kirjoittele!
266. Tapio18.5.2017 klo 11:00
Tuon säikeen viimeinen kommentti:

"
154. Kylllä ne hermot on meennetLainaa18.5.2017 klo 08:27
2000-luvullakin! Koeta saada lääkitys kohdalleen.

"

Oli epäasiallinen. Ei jalkapallofanikaan sairas ole. Pitäisikö jokainen jalkapallofani pistää hoitoon?


En mistään yhteen kirjoittamisesta aio somemyrskyä nostaa - nostin siitä joskus jo tarpeettoman suuren metelin. Tämän säikeen oletin hyväksyttävän itsestäni kertomiseen, kun minua siihen varta vasten kehotettiin. Yritin pitää sellaiset poissa muilta säikeiltä, mutta se on vaikeaa, kun vastaan tulee epäasiallista kirjoittelua.

Tiedoksi, että

"
24. EkiLainaa29.4.2017 klo 15:44
Siis SINÄ ajattelet 70-lukulaisesti ja MINÄ nykyaikaisesti.
"

Eki oli melko oikeassa. Ajattelin 80-lukulaisesti ja Eki nykyaikaisesti.

Jos pakko kokonaan lopettaa tänne kirjoittelu, missähän jatkan. Suomi 24 tuskin hyödyllinen. No jos sinne menisin, siellä voisin kyllä sitten kysyä ihan mitä tahansa asiaa ja vaikka kysyä neuvoa palkintoristikoiden ratkontaan, mitä täällä ei ole asiallista tehdä (ja olen yrittänyt pitää tästä kiinni).
267. Ylläpito18.5.2017 klo 11:10
Et selvästikään saa sitä pysymään aisoissa, siitä tämä jyrkkyys, joka on hyväksi kaikille. Jos et kirjoita, myös asiattomuudet lakkaavat, muuten ne eivät mitenkään lakkaa ja miten olet täällä toiminut, olet osan niistäkin kuitenkin ansainnut. Olethan myös rökitellyt esim. Ekiä. Kun olet tiennyt omat heikkoutesi ja yksin ladellut "viisauksia", olisi hälytyskellojen pitänyt soida. Mutta eihän alkoholistillekaan voi nousuhumalassa sanoa, että hillitse nyt tai seuraukset ovat ikävät. Sinäkin myöntelet virheitä, kun on dagenefter.

Nyt voisi riittää sinusta.
268. Kiikku18.5.2017 klo 18:11
Tapio ulkoistaa käytöksensä, vertailemalla nyt jalkapallohuligaaneihin, kun ei voi kohdata omaa ongelmaansa. Kirjoita vain omista ristikkoajatuksistasi Tapio, älä syyttele, äläkä tuomitse laatijoita, kun itse et hoksaa. On muitakin, jotka eivät heti kaikkea ymmärrä, sitten vaan pähkäillään.
269. Tapio19.5.2017 klo 09:03
En vastaa enää persoonakeskusteluun. Mutta itse ristikkoon liittyen haluan kertoa tämän (ylläpito huom. - tämä koskee vain ja ainoastaan ristikkoja)

Kyse oli osittain
1) tietopuutteesta ts. en tiennyt, että lottana = littana, lattana
2) pelisääntökysymyksestä siitä, millä tavoin suora vihje voidaan esittää - olin tässä 1980-luvulla
3) hoksaamisongelmasta: en osannut irrottaa suoraa vihjettä omaksi vihjeosiokseen vaan syytin Ekiä ketjutuksesta

2:een.
Kerran aiemmin Aulikki Nenonen esitti suoran vihjeen piilosanatyylin, mitä en aikanaan hyväksynyt. Vihjettä piti osittain lukea väärin, mikä minusta teki vihjeestä piilovihjeen. Siitä olen edelleen samaa mieltä, vaikka Eki ja Jukkis silloinkin olivat minua vastassa. Mielestäni Aulikki meni ns. suoran vihjeen esitystavassa liikaa piilovihjeen puolelle. Suoran vihjeen tulkinnassani on varmasti parantamisen varaa. Tämän tyyppisiä tapauksia on vajaan 800 piilosanan ratkonnan jälkeen tullut vastaan kahdessa vihjeessä. Ratkottujen vihjeiden kokonaismäärä n. 16 000, josta siis kaksi vihjettä on aika pieni määrä.


3:een
Olen kerran aiemmin syyttänyt Ekiä ketjutuksesta ts. siitä että suora vihje ei ole ratkaistavissa ilman, että ensin ratkoo piilovihjeen. Sekin oli virhesyytös. Täydellinen ketjutus on mielestäni laadintavirhe, mutta siitä tulee helposti syytettyä aiheettomasti tilanteessa, jossa ns. suora vihje on vaikeasti hahmotettavissa itsenäisenä vihjeosiona.

Ekillä on ollut vain yksi laadintavirhe, jonka hän on tunnustanut itse virheeksi. Prosenttiosuus on 0,006% ja toisinpäin oikeellisuusprosentti on 99,994%. Kukaan muu ei ole lähelläkään tuota.
270. Tapio19.5.2017 klo 09:12
Äh, eihän tuo Ekin onnistumisprosentti ole, koska siinä on muidenkin tehtäviä. Jos vaikka kymmenesosa tuosta, loistavan hyvin Eki silti piiliksiä on laatinut.
271. Ari2.8.2017 klo 20:59
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9328
"189. TapioLainaa2.8.2017 klo 17:39
En koskaan saavuttanut sitä tavoitetta, että entistä avoimemmin olisi voinut käsitellä ratkonnassa esille tulevia ongelmia ja rohkaista muitakin enemmän ottamaan esille ratkontakysymyksiä. HS-säikeiden tapaan muissa säikeissä saisi olla enemmän rentoa toisen jeesaamista...
...Olisi kiva ymmärtää kaikki vihjeet ja auttaa myös muita ymmärtämään ristikkovihjeet."

Tapio, minä olen ymmärtänyt niin, että ristikoiden EI OLE tarkoitus olla läpikirjoitusta, vaan nimenomaan sellaisia, että joutuisi pohtimaan mikä on oikea ratkaisusana ja näin saaden aivosoluihin liikettä, sekä mielihyvän tunteen silloin, kun on ITSE pystynyt ongelmakohdan ratkomaan.
272. Tapio2.8.2017 klo 21:26
Niihin jää toisinaan kohtia, joita ei hoksaa.Kovikset ovat oma lajinsa, joihin olisi kiva auttaa pääsemään sisälle. Monilla tehtävät jäävät kesken, mutta soisin ihan kaikille mahdollisuuden ratkoa tehtävät enemmän tai vähmmän itsenäisesti loppuun asti. Niin sitä oppii.
273. Tapio2.8.2017 klo 21:28
Pariin säikeeseen ehdotin tämäntapaista asennetta, mutta moderaattori poisti viestit.
274. Ari2.8.2017 klo 21:40
Ensin ratkotaan ykspalloisia, kun ne tuntuvat tylsista, siirrytään kaksipalloisiin jne, vaihe kerrallaan. Niin kait sitä oppii?
275. Tapio2.8.2017 klo 21:43
Koviksissa melko kokeneillekin jää ongelmakohtia. Ideahan on, että kukaan ei niiden kanssa tulevtöysin oppineeksi.
276. Tapio2.8.2017 klo 21:47
Okei, oikaisin ja olen koska tahansa valmis suomaan saman muille.
277. Tapio3.8.2017 klo 17:30
Tästä osoituksena olisi halunnut PuPe 4/2017 säikeessä kertoa seuraavan, mutta en saanut, koska se ei liittynyt riittävästi asiaan:

TU:lle. Toivon, että tuot esille ongelmakohtasi. Jos olisin TU:n asemassa, haluaisin selvittää kaikki ongelmakohdat yhdessä tälle sivustolle kirjoittavien kanssa. Vanhojen PuPe-lehtien kohdalla tein joskus niin, että kun mielessä oli johonkin vihjeeseen monta vaihtoehtoa, kysyin, olisiko joku vaihtoehdoista oikea tai olivatko kaikki väärin. Näin yhteen kohtaan ei tarvinnut jumiutua hyvin pitkäksi aikaa. Näin pääsin nopeammin ja paremmin sisälle PuPeihin. TU voi toimia aivan toisella tapaa eikä halua tuon kaltaista apua. Toivon ystävällistä auttamismieltä aivan jokaiselta, jotta jokainen saisi sen avun, jonka hän haluaa. Koska olen itse saanut apua, ainakin minä haluan auttaa pääsemään sisälle PuPeihin siltä osin kuin osaan auttaa (itseltänikin jää PuPe:ssa aina muutama vihje hoksaamatta tai en ole varma, ymmärsinkö vihjeen oikein).

Minusta ei ole oikein asenne, että omaa kovisratkontakokemusta ei saisi jakaa toisten kanssa. Kiitti kaikille jakajille.