KESKUSTELUT > RISTIKOT > LUNTTAUSTA?

9937. Lunttausta?

vierailija736.1.2019 klo 17:50
Olen yrittänyt täytellä näitä Hesarin ristikoita vaihtelevalla menestyksellä ja varmaan useimpien tapaan googlannut ja hakenut vastauksia Ratkojat-sivuilta. Tällä keskustelupalstalla en juurikaan ole käynyt. Vähän on sellainen olo, että pitäisi kyllä pärjätä ilman näitä apuja. No jaa, olihan ennenkin tietosanakirjat... - Myös ristikoiden laatija (Lehto?) "syyllistyy" tähän etsimällä netistä mitä omituisempia nimiä, paikkakuntia ja henkilöitä, joita kukaan ei voi tietää. Onko teistä konkareista kukaan, joka pärjää omin tiedoin ja hoksottimin?
2. Rampe6.1.2019 klo 18:10
Ani harvoin ainakaan Lehdon ristikkoa saan täyteen googlettamatta. Liian paljon mm. Intian kyliä joita harva intialainenkaan tuntee.
Iltasanomien koviksissakin ainakin minun yleissivistykselläni joudun nimien oikeinkirjoituksen tarkistamaan.
3. Elva6.1.2019 klo 18:21
vierailija 73
En ole konkari ja puhun vain omasta puolestani ja Lehdon fanina. Hänen ristikkonsa eroavat useimmista muista siinä, ettei selviä ilman välillä vähäisempää ja useimmiten (ainakin minä) runsaampaa googlaamista ja/tai ratkojia. Minusta se tekee niistä mielenkiintoisia ja etsiminen usein nostaa vaikeusastetta ja yleistietoa. Mutta onhan paljon erinomaisia ristikoita joista selviää ilman nettiä.
4. Jiikoo6.1.2019 klo 19:56
Konkarina en toki pidä itseäni minäkään. Kuten mainitsin äskettäin toisessa säikeessä, olen ratkonut HS:n perjantairistikoita à la Aulis Lehto noin kahden vuoden ajan ja noin sadan ristikon verran. Yhdestäkään en ole selvinnyt täysin ilman apuneuvojen (Google, Ratkojat, Ristikkorenki, tämä keskustelupalsta...) tukea. Tietenkin tämä kertoo lähinnä omista kyvyistäni eikä niinkään laatimusten tasosta, mutta muiden laatijoiden luomusten parissa vastaava tarve on joka tapauksessa ollut selvästi vähäisempää.

Lehdon ”Tapahtui”-sarjan ristikoiden yhteydessä jotkut puhuvat ”Kronikasta”. Sellaista opusta en omista, mutta Googlesta olen saanut tuntuvasti apua.

Noin kuukausi sitten tarttui divarista vitosella mukaani Veijo Wirénin ISO RISTIKKOSANASTO (Gummerus 2009). En ole tullut mukavuudenhaluisena (lue: laiskana) avanneeksi sitä vielä kertaakaan ristikoita ratkoessani. Pitäisi varmaan kokeilla!
5. Jondalar6.1.2019 klo 21:28
Sain ensimmäisen voittoni Aulis Lehdon HS-1266 ristikosta noin 34 vuotta sitten ja ainakin sieltä asti olen lähes jokaisen ratkaisun lähettänyt. Ei ollut ennen tierkone-aikaa googlea eikä Ratkojia. Allakka, karttat ja tietosanakirjat olivat parhaat apuvälineet.

Kyllä nytkin on mahdollista saada nämä ristikkot ratkaistuksi ilman Ratkojia, mutta tuskin ilman Googlea. Sitä sortuu silloin tällöin lunttaamaan Ratkojista ajatellen, että kyllä minä tämän pystyisin omin avuinkin selvittämään, mutta en tällä kertaa viitsi. Oikein ratkaisseiden määrä varmasti aika laiilla kutistuisi, jos joku ei koko ajan päivittäisi uusia sanoja Ratkojiin. Kieltämättä lunttaus saa omantunnon punastelemaan.
6. Jondalar6.1.2019 klo 21:32
Pahuksen ennakoiva tekstinkorjaus pilaa hyvän kirjoituksen. On se vaan tyhmä keksintö.
7. Heppu6.1.2019 klo 23:15
Miten bittiavaruudesta tiedon etsiminen/tarkistaminen eroaa siitä, että viime vuosituhannella etsittiin paikkakuntia kartoista, sanoja ristikkosanakirjoista/Nykysuomen sanakirjasta, vaakunoita tietosanakirjoista tms. Kun laatijat ovat ottaneet kilpavarustelussa googlen avukseen, ratkaisijat reagoivat. Ennen lunttaaminen oli vaivalloisempaa kuin nyt?
8. iso S7.1.2019 klo 10:13
Heppu, riippuu vähän siitä mistä bittiavaruuden kolkasta etsii. Oman näkemykseni mukaan on reilua että laatijalla ja ratkojalla on käytettävissään samat tiedot. Siksi ei ole millään tavalla väärin jos etsii ratkaisemisen avuksi tietoa netistä (paria myöhemmin mainitsemaani poikkeusta lukuun ottamatta). Vielä vähemmän on väärin, jos käyttää nettiä ratkaisunsa tarkistamiseen.

Ne kaksi poikkeusta ovat netti ja nämä HS-säikeet. Molempiin tulee ristikon ratkaisemista auttavaa tietoa tai suoraan annettuja ratkaisusanoja sen jälkeen kun laatija on tekonsa tehnyt. Tämä on vähän sama kuin jos kilauttaisi kaverille ja kysyisi. No, eihän sekään ole väärin, jos ei mene väittämään että on ratkaissut koko ristikon ihan itse. Eräänlainen kunniakysymys siis. Ratkaisemisella ja täyttämisellä on vissi ero, pelkkä ulkpuolisen avun pohjalta tapahtuva kirjoittaminen ei ole ratkaisemista. Omaksi ilokseen ratkova saa käyttää ilman omantunnontuskia kaikkia mahdollisia apuja. Onhan se kuniakkaampaa kuin luovuttaminen! Lisäplussana sillä tavalla vähitellen oppii tulemaan toimeen vähemmällä ja vähemmällä avulla. Oppiminen on iloinen asia.

Kokenut Hesarin ristikoiden ratkoja pystyy harvakseltaan ratkomaan koko ristikon oikein apuihin turvautumatta. Useimmiten silloinkin kyseessä on joidenkin peräkylien ja/tai henkilönimien osalta ns. valistunut arvaus, jonka osuminen on hyvä tarkistaa googlaamlla. Näissä tapauksissa saattaa joskus löytää jotakin mielenkiintoistakin tietoa. Siis joskus, ei välttämättä useimmiten.

Cato vanhempi, nuorempi tai keski-ikäisempi päätti puheensa aina kommenttiin "muuten olen sitä mieltä että Karthago on hävitettävä." Minä päätän tämän juttuni Hepun kommenttia sivuavaan mielipiteeseen: olisi mainio asia jos kaikki ymmärtäisivät mikä ero on siinä että kysyy apua kaverilta (muiden kuulematta) tai kysyy apua täältä (missä kaikki halukkaat ja haluttomat saavat saman avun). Juuri sen eron vuoksii tällä sivustolla on se periaate, että palkintoristikoihin ei ole soveliasta antaa apuja ennen kuin vastausaika on päättänyt. Hesarin ristikoiden ratkojien katsotaan nähtävästi olevan oma rotunsa, joten HS-säikeillä sallitaan löysempi linja.
9. HT7.1.2019 klo 11:38
Lehdon haastattelussa tammikuun kuukausiliitteessä 2017: "Erikoisimpia sanoja Lehto välttelee, sillä hänestä ristikoiden idea ja luonne katoavat, jos vihjeitä pitää alkaa Googlella ratkoa."
10. Jaska7.1.2019 klo 11:49
Hesarin ristikkojen ratkojat eivät ole eri rotua. Joku vain tykkää enemmän tyttärestä kuin äidistä, vaikka tytär kohtelee tykkääjiään usein huonosti eikä arvostelusta huolimatta mutta tapojaan.

Eri rotua alan muihin toimijoihin verrattuna ovat vain laatija ja hänen ristikkojensa julkipanija. Pa(i)non jälki on lähes aina sellaista, että avunpyynnöt ja -annot HS-säikeellä ovat kohtuullisuusnäkökulmasta aivan oikeutettuja. Mutta muissa ristikkosäikeissä kimpparatkonta ennen palkintotehtävien lähetysajan päättymistä ei ole tarpeellista. Ainakaan äidistä tykkäävien mielestä.
11. Jukkis7.1.2019 klo 13:10
Hesarin ristikkoa täyttäessä minä lunttaan kaiken mahdollisen ratkojat.net:stä. Jos se joku outo taho, joka ratkaissanoja sinne laittaa, joskus lopettaa harrastuksensa, niin lopetan HS-ristikoiden täyttelyn, koska sen jälkeen niiden täyteen saamisen yrityksessä ei enää ole mitään järkeä. Miksi edes aloittaa ratkomaan ristikkoa, jos on varma, että sitä ei saa täyteen?
12. HT7.1.2019 klo 14:23
Ratkojat on melkoinen kaatopaikka. Viime lauantaina sinne ryöpsähti kolme ratkaisua perjantai-Hesarin ristikon ODOTTAJALLA-vihjeeseen ja yksi oli jopa oikein. Mutta pakko sieltä on joskus apuja hakea ja kaksi sanaa olen vuosien varrella itsekin lisännyt sillä periaatteella, että kun kerran saa niin pitää antaakin.
13. kaplas7.1.2019 klo 14:47
Kai sitä itseään voin jonninsortin veteraanina pitää (ei varmaankaan ihan pisin ura kuitenkaan).
Joo, joskus tosi harvoin on ristikko, jossa voi haasteeksi ottaa jo ristikon alkuvaiheessa sen täyttämisen ilman apuvälineiä. Näitä minulla ihan yksittäisiä.

Normaalisti minulla homma etenee niin, että ensin jostain nurkasta t-kirjaimet ja tutut sanat ja näin edeten seuraavaan nurkkaan. Sitten jossain vaiheessa katson kaikki oudot nimet kerralla Goolgella tai Ratkojista.
(TIedän, ettei ihan kaikkien mieleen). Yleensä vain jokin strategisen vihjeen katson Ratkojista ja yritän ilman taas.

Sitten vain tiukka mutru huuleen ja eteenpäin, usein harmaat viimeksi. Kronikkaa en käytä.

Kyllähän nämä täyteen saa, mutta en minäkään viitsi aikaani käyttää kertakäyttöiseten sekundavihjeiden parissa.
Vastauksia en lähetä arvontaan...
14. Elva7.1.2019 klo 15:23
Ratkojat on todellakin kaatopaikka. Siellä taitaa puolet sanoista olla jollakin lailla pielessä. Absurdia on, että nimetkin pitää ensin tarkistaa googlaamalla. Nähtävästi ongelmana on, että sanojen lisääminen on helppoa mutta poistaminen vaivalloisempaa. Käyttäminen ainakin on tuskallista. Mitenkähän saisi siivottua?
15. Funny7.1.2019 klo 16:01
Kertokaa nyt sitten, Hesarin ristikoitten ratkojat, mikä niissä niin kiehtoo, että ne keinoja kaihtamatta pitää saada täyteen!
16. Juuso7.1.2019 klo 16:06
Funny. Vastaus on hyvin yksinkertainen: ristikot on tehty ratkottaviksi. Harvoin niistä saa nimen lehteen tai rahapalkintoja.
17. Jukkis7.1.2019 klo 16:10
Kiehtoo se kun ne saa niin helposti täyteen lunttaamalla, jolloin voi lähettää vastauksen arvontaan. Ja kun lähetän aina lasten nimellä ja osoitteella, niin on kiva tapa aiheuttaa yllätys. Pirun harvoin vaan niitä voittoja tulee.
18. Jukkis7.1.2019 klo 16:24
Tarkennus: ... saa yleensä niin helposti täyteen.... 3038:n lopulta revin palasiksi ja heitin uuniin.

Toinen tarkennus: ... nimellä, osoitteella ja tilinumerolla.
19. pelaaja7.1.2019 klo 17:10
Nyt olen samaa ja eri mieltä yhden jos toisenkin kanssa.
Ristikon ratkominen ei tietenkään ole sama asia kuin täytteleminen (iso S 8.) Jos joku nyt oikeasti ratkoo, niin se on ainakin se Ratkojien omituissuuntautunut jokaviikkoinen päivittäjä ihan jo siitä syystä, ettei ole voinut luntata sieltä uusimpia juttuja.
Ja jos nyt joku konkari sieltä jonkun nimen lunttaa, niin ei se varmaan aiheuta ilmastonmuutosta. Hyvässä lykyssä se nimi kuitenkin kirjoitettu väärin, joten pieleen meni sekin. Mutta jos aloitteleva ratkoja nappaa luettelosta kaiken, niin itku tulee. Vielä suurempi parku pääsee, jos laatijakin sinne eksyy.

"Puhun niin totta kuin osaan" sanoessani, että itse en ko. lunttauspaikkaa käytä. Huvina tosin on käydä aika ajoin katsomassa, että onko se edelleen elossa. Turhaa sekin, koska HS-säikeissähän viitataan sieltä saatuun apuun nykyisin aina. Muu netin kaiveleminen ei sitten taas minun mielestäni ole lunttaamista vaan mielenkiintoista ikiopiskelua.

Tuo rotuongelma (8. ja 10.) on vähän siinä ja siinä. Kallistun sen puolelle, että ei kaikilta mutta suurilta osin HS-rotu on olemassa. Miksi se muuten olisi niin erilainen kuin muu ratkojaporukka. Vähän silleesti, että kun "muu" ratkoja alkaa ratkoa HS-ristikkoa, hän muuttuu sanoissaan ja teoissaan tunnistettavaksi HS-ratkojaksi. Hauska asia kaikkinensa. Älköön kukaan luulko, että se olisi negatiivista.
20. kaplas7.1.2019 klo 17:53
Olen jo pari kertaa yrittänyt ehdottaa, että Ratkojat olisi yhden tai useamman henkilön "bisnes".
Mainoksia on ainakin ruvennut tulemaan. Eli tietty käyttäjämäärä --> voi myydä mainoksia.

Esim. lentokoneessa (ok, tiedän että Norskilla on verkko) voi testata, millaista on ilman nettiä täyttää.
Ihme kyllä toisaalta, kun oikein tiristää, saatta jokin alussa mahdottomalta tuntuva kohta ratketakin..

Tavallaan tämä keskustelu on sitä "akateemista" keskustelua. Ihan sama kai se on miten kukin ristikkonsa täyttää ja ratkoo. Vaikka ostaisi ratkonna ulkopuolelta ja itse sitten täyttäisi..
21. Elva7.1.2019 klo 19:50
Kuinka joku voi laittaa Ratkojiin 22-kirjaimisen sanan (HT 12.), joka vielä rakenteeltaan on sellainen, ettei se todellakaan kaipaa Ratkojia?
22. Heppu7.1.2019 klo 23:01
Viimeistään Macchiavelli totesi jotakuinkin, että ihmiset käyttäytyvät kelvottomasti, ellei viisas ruhtinas pakota niitä olemaan siivosti.
Puristit näkevät pientä kelvottomuutta ristikon laadinnan nopeuttamisessa bittiavaruuden avulla. Mutta eipä meillä ole diktaattoria vahtimaan kuria.
Joku totesi lentokoneessa ratkomisen olevan paluuta menneeseen. Tunnistan tämän, lennon ajan on määrättömästi turhaa aikaa - koko lennon ajan. Arjessa tuppaa olemaan muutakin ja kun on vaikkapa hyvä kirja kesken voin luntata päästäkseni kirjan pariin. Enkä tunne lainkaan kelvottomutta, koska en koskaan lähetä ratkaisuja. Toki joskus on hauska antaa olla ja odotella valojen syttymistä lunttaamatta.
Hesari on minulle sikäli oma rotunsa, että tykkään Lehdon huumorista. Joskus sitä on monessa kohtaa, joskus ei ehkä lainkaan. Esimerkki: parisenkymmentä vuotta sitten oli vihje Pippi. Ratkaisu oli Satu Ruotsalainen.
23. Elva8.1.2019 klo 09:00
Pahoittelen eilistä (21.) kommenttiani koskien HS kk-liitteessä ollutta sanaa. Taisinpa hieman ylireagoida.
24. vintilä8.1.2019 klo 18:03
Mielenkiintoista, että jollakin on ollut aikaa käydä Ratkojien sanasto (kymmeniätuhansia sanoja ?) läpi ja tarkistaa jostakin kaikkitietävästä hakuteoksesta sanojen oikeellisuus sekä laskea pielessä olevien sanojen osuus kaikista sanoista. Kunnioitettava saavutus !!
25. iso S9.1.2019 klo 10:37
Kuka on väittänyt laskeneensa tarkasti pielessä olevien sanojen osuuden? Ei ainakaan Elva, joka kirjoitti "Siellä taitaa puolet sanoista olla jollakin lailla pielessä". Siis taitaa, ei on. Luultavasti tuossa taitamisessa oli ironiaa tai liioittelua. Riittävän hyvän käsityksen virheprosentista saisi kyllä selville käymättä kaikkia sanoja läpi. Menetelmää kutsutaan otantatutkimukseksi.

Vertailun vuoksi: kun television katsojalukuja ilmoitetaan, eivät Finnpanelin agentit ole käyneet joka kodin ikkunasta kurkkimassa. Finnpanelin sivuilta lainaten: "TV-mittaritutkimukseen on satunnaisesti valittu 1100 taloutta siten, että ne edustavat TV-talouksia Suomessa. Tutkimukseen osallistuvat kaikki kolme vuotta täyttäneet perheenjäsenet, yhteensä noin 2300 henkilöä. Tutkimusperheen jokaisen television yhteyteen asennetaan mittari, jotka rekisteröivät kaikkien perheenjäsenten TV-käytön ympäri vuorokauden. Mittaria ohjataan kaukosäätimellä, jossa jokaisella perheenjäsenellä on oma tunnusnäppäin."

Mukamas tarkka tai ainakin viralliseksi julistettu katsojamäärä saadaan siis kertomalla mittarilukema väkimäärän ja 2300 henkilön suhteella. Jos yksi kohdehenkilö unohtaa katsoessaan painaa nappia tai katsomatta painaa nappia, tulos heilahtaa yli kahdellatuhannella.
26. Elva9.1.2019 klo 11:38
Kiitos, iso S. Minä en edes viitsinyt vaivautua.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *