KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 14.-15.3.2026
12478. IS Viikonloppu 14.-15.3.2026
Ylläpito14.3.2026 klo 01:07
Tänä viikonloppuna Pallonen/Lavonius kovis 2½ ja Parkkisen piilis.2. Joutilas14.3.2026 klo 13:25
Olipas tämä ristikko hyvin käsitelty teflonilla. Ei mitään tartuntapintaa meinannut löytyä millään, eikä mistään. Sisääntulokin oli erään piirroksen pariovista huolimatta erittäin hankalaa. Kyllä tämä oli minulle täysi kolmonen.Keltaiset olivat loistavat.
Olo oli autuaan onnellinen ratkonnan päätteeksi, etenkin kun pitkään luulin, ettei tämä minulta ratkea. Kiitokset!
ps. sekin vielä hankaloitti ratkontaani, kun vihjeen "uviir" ratkaisun kirjaimet olin epähuomiossa pannut väärinperin ja vei paljon aikaa hokata se. :)
3. happonen14.3.2026 klo 15:14
En vielä ratkonut tätä mutta Joutilaan mainitsema UVIIR on kyllä melkoisen ilmeinen tartuntapinta (jos ratkaisussa on viisi kirjainta)
4. eol14.3.2026 klo 19:54
Kovis oli laadukas, mutta minulle(kin) se osoittautui paljon tavanomaista kaksipuolikas-tasoa vaativammaksi. Pari aukiota oli kiperiä ja yksi niistä jopa erittäin kimurantti. Mitään aivan täysin uppo-outoja sanoja ei kuitenkaan tullut vastaan, eikä mikään vihjekään tuntunut nousevan esiin kohtuuttoman väljänä. Ristikko juuri ja juuri täyttyi ilman apuja netistä tai muualtakaan.
5. Kuju14.3.2026 klo 20:22
Minulla on vielä hiukan kesken. Komppaan joutilaan kanssa, että alkuunnpääsy paria T-kirjainta lukuunottamatta oli hankalaa. Sitten kun pääsi kunnolla alkuun kaakossa, niin se neljännes täyttyi nopeasti. Mutta muutoin on aikamoista äheltämistä.
6. Veli15.3.2026 klo 08:27
Lainaus: 4. eol 14.3.2026 klo 19:54Kovis oli laadukas, mutta minulle(kin) se osoittautui paljon tavanomaista kaksipuolikas-tasoa vaativammaksi. Pari aukiota oli kiperiä ja yksi niistä jopa erittäin kimurantti. Mitään aivan täysin uppo-outoja sanoja ei kuitenkaan tullut vastaan, eikä mikään vihjekään tuntunut nousevan esiin kohtuuttoman väljänä. Ristikko juuri ja juuri täyttyi ilman apuja netistä tai muualtakaan.
Toinen pääkuvista johdettu sana oli minulle uppo-outo ja aiheutti paljon päänvaivaa. Kuinkahan moni ennestään tiesi?
7. Kuju15.3.2026 klo 10:46
Keltaiset sanat ovat ihan hyvin keksittyjä siitä riippumatta miten paljon niitä on oikeasti käytetty. Kuvaavat hyvin kuplista heijastuvaa tilannetta. Eikä niissä minulle mitään uutta ollut osiensa kannalta. Mutta kyllä niitä väljiä vihjeitä oli myös. Esim "suosittua". Siihen voisi vihjeen perusteella tullut satoja ratkaisumahdollisuuksia, eikä se ratkaisu käsittääkseni relevanteimmasta päästä ollut sekään.
8. Mumma15.3.2026 klo 11:16
Alku aina hankalaa...Nyt eritoten. Lähti sitten yllättäen luoteiskulmasta. Oikeassa yläkulmassa hauskoja vihjeitä, ertyisesti vähävetinen ja väsyy matkalla.
9. isoäiti15.3.2026 klo 12:34
Kovis oli minulle kolmonen (useimmiten Pallonen on minulle tiukempi kuin ristikon tasoarvio), piilis ja tavis helpompia. Keltaiset sanat ok, varsinkin ekasta on ilmeisesti tulossa muotijuttu. Ainakin Trumpin puheista on olemassa vastaava xxxx, ei taida voida sanoa enempää paljastamatta jutun juonta. Jälkimmäinen on ollut käytössä pitkään. Venuksen taitamia kääntelin ja vääntelin, samoin suomalainen tuttuudestaan huolimatta vei aikansa ennen kuin hahmottui. Kassillekin oli aluksi monta vaihtoehtoa. Mutta hyvä näin, saivatpahan aivot hyötyliikuntaa (muu liikunta jäikin sitten vähemmälle).
10. happonen15.3.2026 klo 16:50
Olipahan oikein miellyttävää ratkottavaa. Keltaisista oli aavistus ihan alkumetreillä, mutta tunaroin risteäviin ihan vääriä sanoja ja kesti aika kauan palata oikeaksi osoittautuneisiin oletuksiin. Ensimmäinen keltainen on kaikkea muuta kuin "muotijuttu", kyllä kyseisestä meemi taitaa olla jo reilusti yli kymmenen vuotta vanha (ja edelleen ajankohtainen) juttu.
SUOSITTUA oli kyllä vähän ontuva vihje. Harvinainen poikkeus Pallosen yleensä todella solidiin tyyliin.
Tuopit: noin kaksi
11. Kaapo15.3.2026 klo 16:52
Vaikeiksi ovat muuttuneet kakspuolosetkin.
12. Juse15.3.2026 klo 22:14
Hyvin tässä oli kohtia mistä tarttua ratkontaan. happosen jo mainitsema UVIIR ilmeisimpänä ja lisäksi mm. IHA-, työkalun kuva, KASARITÄHTI ja PEPSODENTILTA, jotka auttoivat kummasti koilliskulman ratkeamisessa. TAIMEN A myös aivan selko vihje ja kaakoiskulman monet vihjeet, KÄÄRMEETÖN, ÄYRÄ, MASTOSTA, KISKALLA KASVEIKSI!, KÄYTÄVÄ, PERÄLLÄ, jotka kuitenkin saattavat joskus tuottaa yllättävästi vaikeuksia jossakin toisessa ristikossa. Joskus ei vaan aina hoksaa.
KOMMENTOI