KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 11/2026

12475. SK 11/2026

Adelina12.3.2026 klo 18:29
Brigitta Kalpa oli laatinut varsin kinkkisen ristikon. Oma osaamattomuuteni saa arvioimaan ristikon ** 1/2:ksi. Harmaat aivosoluni rouskivat siihen malliin, että joko niitä hävisi kahnauksessa tai sitten ne vahvistuivat. Aivojumppaa hikeen asti. Tämä ristikko oli pakko saada täyteen, vaikka seurauksena ratkaisemisesta palautuminen on edelleen käynnissä.

Erkki Vuokilan piilosana oli helpompi. Viimeisenä avautuivat PS5, VS6, PS6 ja VS8. Makoisa tehtävä!
2. PM12.3.2026 klo 23:16
Verkossa ratkoin piiliksen ja samaa mieltä olen tehtävästä kuin edellä.
Viimeisiksi minulla jäivät ps10 ja vs15, jonka vastaussana olikin aivan uusi, muiden sanojen ollessa tuttuja.
Paperilehdestä näkee paremmin koko tehtävän kuin näytöltä. Lehden sivulla ratkomisen koen miellyttävän enemmän.
Ristikon pariin pyrin ehtimään myös.
3. Seppo-setä13.3.2026 klo 18:58
vs10 sana sopii, mutta (taas kerran) yhteys vihjeeseen ei.
4. Seppo-setä13.3.2026 klo 19:00
vs15 sana sopii, mutta (taas kerran) yhteys vihjeeseen ei.
EIKU VS15
ps. voiko viestiä poistaa?
5. TKu14.3.2026 klo 14:02
Tunnen oloni aina epämukavaksi Kalpan ristikoiden parissa, niin nytkin. Sain kuitenkin ristikon täyteen illalla, kun olin ensimmäisen rupeaman jälkeen pitänyt pitkän tauon. Pari kohtaa piti googlettaa. Onneksi näitä ei ole kovin usein.

Tein vielä piiliksen jälkiruoaksi. Sekään ei ollut ihan läpikirjoitettava, vaan vaati kolme kierrosta + viimeisen sanan erikseen pähkäilyä. Oikein mukava tehtävä!
6. Heppu15.3.2026 klo 10:00
Epämukavaa ristikossa oli ainakin alkuun pääsy. Jos tämä on kakkonen vaikeudeltaan niin niiden kinkkisyys on kyllä kovassa nousussa. Lajissaan erinomainen. Kaapissa vihje taas sellainen johon puolentusinaa hyvää vaihtoehtoa. Ratkaisu sitten sellainen joka tuskin tulee ekana mieleen. ”Kioskilla toimitettava” kuitenkin herkullisin vihje.
7. Tallukas15.3.2026 klo 12:12
Alkuun pääsy oli todella hankalaa. Kaapissa-vihjeeseen minulla oli ensin toinen samalla kirjaimella alkava sana. Nyt takkuaa vielä pääkuvan oikealla puolella. Kaksi vaakasuoraa ja kaksi pystysuoraa sanaa puuttuu. Kokonaan en saa tätä nyt täytettyä, mutta jos keksisin edes kirjainjonon ensimmäiselle paikalle kirjaimen, lähettäisin ratkaisun.
8. Tallukas15.3.2026 klo 12:55
Ja taas kerran auttoi se, että keskittyi välillä muuhun kuin tuijottamaan kirjaimia ja tyhjiä ruutuja. Kokonaan ei ristikko täyty, mutta kirjainjono kelvatkoon.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *