KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 29.-30.11.2025

12143. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Ylläpito28.11.2025 klo 01:10
Huomenna kovis 3 Skyttä/Kärkkäinen ja makea pehmis Pallonen/Lavonius. Piilis Parkkiselta. Kärkkäinen myös kirjoittaa paljon mielenkiintoista asiaa eri-ikäisistä ratkojista Ristikkoakatemian palstalla.
2. Ville28.11.2025 klo 12:32
Skyttä houkuttaa ostamaan Iltiksen.
3. Kuju28.11.2025 klo 14:30
Kun edellinen kakspuolikas oli kolmostasoa, niin vastaavasti tämän kolmosen pitäisi sitten on kakspuolikastasoa. Mutta tuo "Skyttä" panee kyllä epäilemään moista. Taitaa olla kolmepuolikas tulossa...
4. iso S29.11.2025 klo 10:53
Miksi Skytän ristikko on paras, olipa liian vaikea tai ei? Siksi että siitä tulee aikanaan anatomia. EI olisi huono juttu jos muut kovisten laatijat seuraisivat esimerkkiä. Muutama urhoollinen on ajoittain näin tehnytkin.
5. Funny29.11.2025 klo 10:57
Skytän juonet kenties kaipaavatkin enemmän selittelyä kuin muiden. On siellä välillä sen verran erikoisia juttuja.
6. Lauri Kultti29.11.2025 klo 21:52
Kylläpä pääkuvan alinen alue ja oikeastaan koko vasen laita jumittivat pitkään. Mutta työlään pohdinnan (ja yhden "varman" vastaussanan muuttamisen!) jälkeen voi taas keskittyä muihin askareisiin
7. Joutilas30.11.2025 klo 08:20
Sama alue, kuin 6. Lauri Kultti, kangersi minullakin eniten. Nyt saatiin myös skytismejä ja rakennevihjeitä ihan riittävästi. Pääkuvan siniset olivat melkoisen helposti aavistettavissa. :) Muutamista vihjeistä/ratkaisuista en tarkalleen ottaen ole ihan samaa mieltä laatijan kanssa. Ylhäällä olevan valokuvan kaunotarta en tiennyt, enkä tiedä vieläkään, mutta jotain sain hänestä selville. Auvoisinta antia minulle oli vihje "mitkä lyhyitä?". Kiitokset.
8. Jiikoo30.11.2025 klo 11:07
Lainaus: 7. Joutilas 30.11.2025 klo 08:20
”Auvoisinta antia minulle oli vihje "mitkä lyhyitä?"”

Epäuskoisen huvittunut olin minäkin tuon kohdan eilen äkättyäni! Töitä on silti yhä jäljellä, koossa vasta 6 tai 7 avainkirjainta 9:stä ja oikeassa laidassa laajalti tyhjää. Voi hyvinkin jäädä kesken, mutta eipähän olisi eka kerta kun älli ei riitä tämän laatijavelhon kieroilukolmosiin. Lunttausyrityksetkään eivät tahdo auttaa.
9. kaarina talsio30.11.2025 klo 11:18
Mulle koko ristikko ihan mysteeri. Voisko joku vihjata jotain? Olisin kiitollinen
10. Ylläpito30.11.2025 klo 11:27
Valitettavasti apuja ei anneta palkintokisan aikana.
11. isoäiti30.11.2025 klo 12:57
Melkoisen aivovoimistelun jälkeen päätin, että Kovis on valmis, vaikka en ole ihan varma yhdestä sanasta. Oikea puoli ratkesi melko sujuvasti, mutta vasen puoli vaati ainakin tuplasti aikaa oikeaan verrattuna. Kertaalleen siitä piti iso osa pyyhkiä pois, kunnes jonkinlainen ratkaisu hahmottui. Pääkuvien aiheet olivat kuvasta arvattavissa, mutta vasemman puolen eka sana takkusi sen takia, että "Maxin kanssa sijoittui" vihje oli minulle hankala. Kovisluokitus vähintäänkin oikea. Jään odottelemaan anatomiaa, jonka tekijä kiitettävästi aina julkaisee. Pidin kyllä ristikosta, kovis saakin olla kovis, kiitos.
12. pelaaja30.11.2025 klo 14:17
Olen isoäidin kanssa samaa mieltä siitä, että kovis saakin olla kovis. Siinä on tosin se nurja puolensa, että ristikkoa ei sitten vällttämättä osaa ratkoa. Tilanne on uhkaava mutta joitain herkullisia kohtia olen jo saanut valmiiksi. En silti vielä ennusta lopputulostani suuntaan enkä toiseen. Jää nähtäväksi, saanko olla tyytyväinen vähään vai paljoon.
13. Ville30.11.2025 klo 15:58
Hieno kovis! Ei kai tarkoitus olekaan, että joka ainoa yrittäjä saisi ristikon valmiiksi ihan ilman omaa yrittämistä ja ilmaiseksi, kaarina talsio (9). "Mitkä lyhyitä" oli minustakin makoisa vihje ja yläreunassa olevan naisen luulisi kaikille olevan tuttu, jos on vähänkin vaivautunut seuraamaan uutisia meiltä ja muualta, huom. Joutilas (7).
14. Jiikoo30.11.2025 klo 18:16
Hidasjärkisyys ei ole näissä puuhissa hyve. Kahtena päivänä olen tätä vähitellen umpeen ahertanut, eikä lopputulos ole satavarma vieläkään. Ristikon 11 (?) yksilöitävää henkilöä sentään selvisivät :•) Yhteen ruutuun on vielä tunkua kahden kirjaimen verran; onneksi tuo ruutu ei kuulu ratkaiseviin. Luulen, että ymmärrysvajeeni ei uhkaa niitä tärkeitä numeroituja (1–9) ja uskaltaudun sijoittamaan toivorikkaana 1,19 € tavoitteena satsauksen 84-kertaistuminen.
15. eol1.12.2025 klo 15:29
Lainaus: 7. Joutilas 30.11.2025 klo 08:20
"Nyt saatiin myös skytismejä ja rakennevihjeitä ihan riittävästi."
"Muutamista vihjeistä/ratkaisuista en tarkalleen ottaen ole ihan samaa mieltä laatijan kanssa."

Komppaan yllä mainittuja Joutilaan kommentista irrottamiani arvioita (joista edellisen jostain syystä kuvittelen ehkä sisältävän hyppysellisen suolaa). Kokonaisuudessaan täyskolmosen kovisristikko oli mukavan viihdyttävä. Idyllinen pääkuva sanaketjuineen oli minusta varsin hyvä sommitelma (vaikkakin juhannusristikkoon se olisi sopinut kuin nappi silmään). Hankalimmaksi osoittautui lounaiskulma, jonka parin kuvan suhteen ilmeni pieniä tulkintavaikeuksia.
16. Jaska1.12.2025 klo 17:43
13. Joutilaan tavoin minäkään en tunnista yläkerran ladya, minkä arvonimen on epäilty kuuluvan myös Villelle. Vaikeuksia riitti myös alhaalla, keskellä ja laidoilla. Niinpä täyttö vaati jopa puoli tuntia. Siis enemmän kuin edellinen Pallosen täyskolmonen. Minä huono. Ristikko ei, yhtä sanaa lukuun ottamatt.
17. Jiikoo1.12.2025 klo 18:08
Lainaus: 16. Jaska 1.12.2025 klo 17:43
”Niinpä täyttö vaati jopa puoli tuntia. Siis enemmän kuin edellinen Pallosen täyskolmonen.”

Kun Jaska kirjoittaa, niin siirtyykö vastuu lukijalle? Tuon lainauksen voinee ymmärtää eri tavoin:

”Niinpä täyttö vaati jopa puoli tuntia enemmän kuin edellinen Pallosen täyskolmonen.”
”Niinpä täyttö vaati jopa puoli tuntia, enemmän kuin edellinen Pallosen täyskolmonen.”

Siis onko välimerkeillä väliä ja mitä sana ”siis” lainauksessa merkitseekään? Mielenkiintoisen kryptistä!

;o)
18. Jere1.12.2025 klo 18:57
15. "joista edellisen jostain syystä kuvittelen ehkä sisältävän hyppysellisen suolaa" - tulkitsin pienen ironian tai sarkasmin Joutilaan sanoissa.
19. Rampe1.12.2025 klo 19:28
Jiikoo,
Venåjän vallan aikana kuolemantuomion sijaan rangaistuksena oli Siperiaan karkoitus.
Armonanomusten vastausten kanssa homma oli pilkuntarkkaa:
Armoa ei, Siperiaan!
tai
Armoa, ei Siperiaan!
20. PM2.12.2025 klo 00:01
Viikko sitten tarvitsin tietolähteiden apuja paljon aikaisemmin kuin nyt silloin kaks´puoloseksi rankatun, mutta mielestäni yli kolmosen olleen IS-koviksen ratkomiseen. Nyt löysin useita laatijan ansoja jotka selvitin, etenkin keskellä alaosassa. Liian monta jäi selvittämättä. Ratkomisestani saamani arvosanan alku olisi varmaan "iillä lähempänä". Upouusia henkilönimiä ja -kuva oli myös etenemisen hidasteina.

Pääkuvan arvelin ratkoessani olevan tekoälyn avulla tuotettu, ja kun ajattelin laatijan olleen siinä suora, yritin sovittaa kuvan syntyä sinipohjille. Pieleen meni. Sinipohjat avautuivatkin vasta lukuisien lunttausten jälkeen kertyneiden risteävien avulla, josta korvani jo kuulevat laadintatiimin naureskelevan onnistuneille vedätyksille.

Muutamasta vihjeestä ole eri mieltä. Vaikeusasteen koin, kuten viikko sittenkin, olevan selkeästi yli annetun!

Herää kysymys, onko kovisten tulevaisuus se, että tekoälyllä tuotetaan pääkuviksi mitä monimutkaisempia kuvia erilaisine harhautuksineen (tässäkin sellaisia oli). Laatijoille helpotus, ratkojille lisää harhautuksia?
21. Jontte2.12.2025 klo 12:27
Mielestäni kaakonkulmanikin on ok, mutta en vaan ymmärrä keltaisen puhekuplan sanomaa. Kertokaa se minulle
22. Rampe2.12.2025 klo 13:03
Jonttte (22), jospa ei vielä kyseltäisi!
23. Jiikoo2.12.2025 klo 13:05
Jontte, onnistuin mielestäni selvittämään idean itselleni saatuani ensin risteävät sanat kuntoon, mutta pelkään tekeväni jotain kiellettyä, jos kertoisin enempää.
24. Jontte2.12.2025 klo 14:00
Anteeksi (Rampe 23 ym) hätäilyni. Innostuin liikaa, kun sain tämän minulle noin 3.5 ristikon täyteen. Minullekin eräs suurimpia hämäyksiä oli neito pääkuvassa. Ristikossa on paljon hyviä vihjeitä, mutta myös muutama todella kryptinen tapaus. Mielestäni hyvä kovis ei tarvitse anatomisia selityksiä. Tässä niitä on muutama. Yhteenveto: hyvä kovis
25. Kuju2.12.2025 klo 18:23
Nyt vasta sain koviksen valmiiksi. Aikaa eri päivinä tosin oli rajallisesti, mutta työläs oli. Yli kolmosen reippaasti.
26. happonen2.12.2025 klo 18:24
Oikein mukava kovis oli tarjolla. Rakennevihjeet kyllä maistuvat, kunhan ne eivät ole luokkaa ilmiselvät ja kuluneet. Tässä oli kyllä hyviä variaatioita, joita sai tovin jos toisenkin pohtia. VIRAEN-vihjettä lähestyin pitkään ihan väärästä tulokulmasta eikä meinannut ihan heti ratketa!

Kuvavihjeitä on ihmetelty täällä ja niissä oli kyllä mielestäni pari vähemmän onnistunutta juttua. Lounaiskulman ratkaisusanat ovat kyllä kaukaa haettuja suhteessa kuviin. En oikein minäkään osaa yhdistää pääkuvan tyttöä sinisiin , ehkä on vielä joku tuplakoukku hoksaamatta?

Kiitokset tekijöille! Mallasjuomamittaria ei ole tällä kertaa tarjolla - ratkoin tämän ristikon kotisohvalla kuivin suin.
27. Jiikoo3.12.2025 klo 00:01
Lainaus: 26. happonen 2.12.2025 klo 18:24
”En oikein minäkään osaa yhdistää pääkuvan tyttöä sinisiin , ehkä on vielä joku tuplakoukku hoksaamatta?”
”Kiitokset tekijöille! Mallasjuomamittaria ei ole tällä kertaa tarjolla - ratkoin tämän ristikon kotisohvalla kuivin suin.”

Pääkuvan tyttönen on tulkintani mukaan Helin kukkaistervehdys meille ratkojille. Mitä mallasjuomiin tulee, myönnän olevan jossain määrin kateellinen kyvystäsi yhdistää nautinnot krouviatmosfääri, kelpo mallasjuomat ja ratkonta! Koska saitin merkkiavaruus ei emojia salli, peukutan sanallisesti sitä että kotisohvallakin onnistuu.

[Isänpäivävieraani toivat minulle pahvilaatikon, jonka sisältä pitäisi löytyä lasileka tiukempaa mallasjuomaa nimeltä Tamnavulin. Sisältö lienee peräisin jokivarresta Aberdeenin ja Invernessin välimailta ja näyttäisi viettäneen aikaa tynnyrissä, jossa on joskus ollut sherryä. Jokohan olisi jouluna aika tutustua lähemmin? Elämässä pitää olla malttia, mielellään myös Single Maltia!

Tuossa olisi muuten miesluolassani, hyllykön päällä vieressäni, 7 kpl litran lasituoppeja, joissa kaikissa Hofbräuhaus-embleemit. Keräsin niitä vuosia sitten olutostosteni kylkiäisinä. Tuopit ovat puolestaan keränneet käytön puutteessa pölyä, koska minulla on samanlaisia tuoppeja 2 kpl myös ilman noita mainospainatteita. Niitä olen joskus ulkoiluttanut talkoosaunareissuilla ja särpinyt siellä niistä ikiaikaista suosikkiani Pilsner Urquellia. Pitäisi varmaan panna koko tuoppipatteristo Torille myyntiin tarpeettomana ja tilaa vievänä.]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *