KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 25.-26.10.2025

12109. IS Viikonloppu 25.-26.10.2025

Ylläpito24.10.2025 klo 01:47
HuomennaTeemun ja Heikin kakspuolonen kovis, Ekin ja Heikin teemapehmis ja Henrikin piilis.
2. Joutilas25.10.2025 klo 14:31
Olipas hankala päästä liikkeelle, eikä myöhemminkään edennyt kovin reippaasti. Muutamia ratkaisuja piti tarkistaa ratkonnan jälkeen, kun ei taaskaan oma tietous riittänyt. "Särkev(ä)" ratkaisusana on minulle outo, ainakin vihjeeseen liittyvänä, jos kohta olen sen oikein ratkonut???
Tasaisen vaikea hyvine jujutuksineen, kuten ammattilaisilta saattoi odottaakin. Vaikeusarvio vastasi osapuilleen omaani. Kiitokset!
3. kari kämäräinen25.10.2025 klo 18:52
Pitkään oli ristikko apposenavoin. Siitä se pikkuhiljaa eteni loppuun. Hyvä olj ristikko.
4. Uki25.10.2025 klo 19:28
Jäi taas lenkille menemättä kun kovis vei. Jäi hyvä mieli ja sanat loksahtivat paikoilleen tuoreesti. Kiitos.
5. PM25.10.2025 klo 21:45
Lähti koviksen ratkontani viipyillen liikkeelle. Sitten kuitenkin 5 x 6 aukio luoteessa avautui, hieman epävarmasti. Syy selviää, kun ratkoo tuota aluetta. Kaakossakin hidasti eri eläin kuin laatijan tarkoittama.

Ulkoiset avut pidin poissa, jatkaen omatoimisesti. Lopulta oli jäljellä muutama piilokirjain, jotka osittain jouduin arvailemaan. Niiden tarkistus jää huomiseen, nyt TV vie huomion.
Tekijätiimiä kiitän, oli miellyttävä ratkontasessio!
6. pelaaja26.10.2025 klo 08:40
Mukavasti kovis vei mukanaan. Yhtä vihjettä keskehköllä en meinannut millään tajuta. Siksipä tajuamisen jälkeen annan sille erityisaplodit.
7. isoäiti26.10.2025 klo 10:07
Minun ratkontani lähti poikkeuksellisella tavalla liikkeelle: keltaisista pääkuvasanoista, joten keskialue täyttyi niin sukkelasti, että arvelin yltäväni omaan ennätykseeni. Ei tietenkään, pääkuvan oikea puoli vaati usean sanan vaihtamista ennen kuin ratkesi kokonaan. Vaikeusarvio minulle ihan kohdallaan. Mukavaa ratkottavaa samoin kuin Piilis ja Taviskin, kiitos tekijöille!
8. Kuju26.10.2025 klo 12:47
Alku hankalahko, sitten ripeää täyttymistä ja loppu taas takkuinen. Sanoisin, että 3-, mutta kiva sellainen.
9. Jaska27.10.2025 klo 11:52
Suurin piirtein nappiin napsahti 2½:ksi oikein arvioitu piristävän yllätyksellinen kovis. Alkuun alakeskustaan anti avautui aikavammitta aatoksitta, muuan koillisen knoppi puolestaan saatatti alas useammankin kerran. Tuttuun tapaan se ei ollut siinäkään apunani.
10. Jiikoo27.10.2025 klo 16:08
Jäi lauantaina taloyhtiön talkoiden ja sunnuntaina hirvestyksen (saaliittoman) jalkoihin, mutta täyttyi sentään tänään (päivän IS-Koviksen ja -Histiksen ohella). Kyllähän tuo vaativasta 2½-tasoisesta minulle kävi, ilman nettidopingia ratkoisin varmaan vielä huomennakin.

Lahtisen Piilis pitää ottaa vielä tänään käsittelyyn, vaikka ei palkintotehtäviin kuulukaan!
11. iso S27.10.2025 klo 18:30
Minun omanarvontuntoani olisi helpottanut, jos vaikeus olisi merkattu napsun verran kovemmaksi. Eilisen yrityksen jälkeen ratkaisu on pahasti vaiheessa.

Ponnistus sai mietiskelemään syntyjä syviä.

Kun Pallonen siirtyi ratkojasta laatijaksi, pidin häntä jonkinlaisena valtias Vuokilan opetuslapsena ja perintöprinssinä, joka otti esikuvasta mallia ja pyrrki "ekiytymään". Jossakin vaiheessa tyylit olivat niin samankaltaisia että nimeä katsomatta ei tiennyt kumman laatimaa ristikkoa ratkoi. Tunnistamista tietenkin hämärsi se että kumpikin käytti useita kuvittajia.

Sittten koitti aikaa jolloin Pallonen alkoi hakea omaa ilmettä, de-ekiintyä. Tämä näkyy minulle, ratkojana Ekin ristikoiden parissa kasvaneena, siten että Pallosen 2,5 on minulle vaikeampi kuin Ekin 2,5. Pallosen kanssa olen vähän de-ekiksellä, ei suksi luista. Tämä ei ole missään mielessä moite, onpahan vain toteamus joka ei vältämättä ole tosi. Voip olla että Pallonen ei diagnoosiani niele.

Omassa kehityksessäni on ollut ensin ylämäki, eli olen noussut ratkonnassa korkeammalle tasolle (suhteessa omaan tasooni) ja sitten iän myötä rattaat ovat ruostuneet ja on alkanut alamäki. Noiden vaiheiden välissä on jonkinlainen tasanne. Voisiko siitä käyttää nimitystä Välimäki? Eiväthän sukunimetkään yleensä ihan tyhjästä synny, yleensä niillä on tai on ollut jokin merkitys. Minun välimäkeni sijoittuu suunnilleen vuosiin 1999-2011.

Harjotrukset jatkuvat, illemmalla uusi yritys.
12. iso S27.10.2025 klo 21:48
Oikolukua pitää taas harjoitella. Ristikon suhteen sentään edistystä. Vielä on ongelmana pääkuvan vieressä oleva 20 ruudun alue.

Yksi piilokirjainkin häiritsee. Kaksi vaihtoehtoa, kaukana toisistaan, eikä kumpikaan tunnu liittyvän vihjeeseen. Varmaan tiedon puutetta. Jos ei huomenna tapahdu ihmeellistä valaistumista niin en äidy hurraahuutoihin ristikon suhteen ja vielä vähemmin itseni suhteen!
13. iso S27.10.2025 klo 21:53
Jaa, vielä tämä. Noudatin muutamaan kertaan toistamani neuvon ja laitoin hakusanoiksi vihjeen ja ratkaisuehdokkaan. Sain valistusta. Yhteys on olemassa mutta liittyy usean muun ohkaisen joukkoon. Se alue jää huomiseen. Tai ikuisuuteen.
14. Jiikoo27.10.2025 klo 23:39
Lainaus: 10. Jiikoo 27.10.2025 klo 16:08
”Lahtisen Piilis pitää ottaa vielä tänään käsittelyyn, vaikka ei palkintotehtäviin kuulukaan!”

Kaksi istuntoa se vaati. Siihen kakkospäkistykseen jäivät v17 ja p15. Ovelia olivat mokomat!

Erityispisteet Lahtiselle siitä, etteivät anagrammivihjeiden ratkaisut löytyneet (?) Arrak-anagrammikoneella, vaan ne piti selvitellä ”ihan ite”. Ymmärtääkseni ei siis laatijakaan ole arrakkia dopingaineena hyödyntänyt.
15. iso S28.10.2025 klo 12:35
Se kangerteleva aluekin ratkesi. Hetken aikaa oli sama ratkaisusana molemmille hatuille ja sitä kautta pääsin perille. Ensimmäisen hatun sanaa en tuohon tarkoitukseen käyttäisi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *