KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 10.10.2025
12096. HS 10.10.2025
Jiikoo9.10.2025 klo 23:29
Poikkeuksellisen helposti ja nopsaan ratkottu! Iltaa ehti kulua pitkään ennen kuin muistin ottaa tulosteen, ja torstain nimiin ehti täyttyä. Kronikkaa minulla ei ole eikä sitä tarvittu – Googlea toki sitäkin enemmän. Ei herättänyt intohimoja, pikemminkin tasapaksua tavaraa.2. Elisapet10.10.2025 klo 02:21
Poikkeuksellisen tietäväinen ja hoksaavainen olet Sinä Jiikoo. Mää oon tässä muutaman tunnin pakertanut apuneuvojeni kera. Suosiolla nyt poistun ja mietin tuotakin rubenia myöhemmin.
Näiden tapahtuma-ristikkojen vierellä sitä jää usein muistelemaan, mitä minkäkin tappauksen yhteydessä ajatteli, mltä tuntui. Nyt syöksähti voimallisesti mieleeni tuo vuoden1956 tapaus. Jonkin Caesarin bellum-stoorin äärellä latinan ope rupesi itkemään edellispäivän STT:n uutisen tähden . . . voi tätä mieletöntä maailmaa-hengessä tunti laahautui eteenpäin.
3. Uusi10.10.2025 klo 06:53
Yllättävän nopeasti ratkottu. Kronikkaa en omista, mutta harmaisiin tuli tuttuja tapahtumia .
4. Ville10.10.2025 klo 08:55
Puolessa tunnissa valmis (Kronikan avulla).
5. epätoivoinen10.10.2025 klo 09:08
Olipa helppo, parissa tunnissa ratkottu.
6. Tarkkailija10.10.2025 klo 09:14
Ristikko oli minustakin varsin helppo. Ikävimmän yllätylsen toi Auliksen "harakanvarpaat" - sulut saisi yhden kirjaimen osalta ottaa pois, sillä vihjeen KÄSIÄ (N 21) eka kirjain ihan oikeasti muistutti harakan koiven muodostamaa jälkeä. K muistutti X:ää ja ajattelin, oliko kirjain ruksattu yli vai. Ei ollut vaan K-kirjaimen pysytyviiva harotti kahteen suuntaan.Tämä taisi sitten olla viimeinen ratkomani Lehdon ristikko, sillä tilaus päättyy tähän viinloppuun. Kirjastosta saisi paperikopion, mutta siitä tuskin saisi riittävästi selvää, koska se oli pienennös.
Kiitos teille kivoista keskustelutuokioista täällä.
7. Vierailija10.10.2025 klo 09:21
Kiitos Tarkkailijalle seurasta! Olen tilannut Hesaria ristikon vuoksi, mutta nyt tähän meni mielenkiinto. Jätän siis itsekin teille jäähyväiset pikapuoliin.
8. Uusi10.10.2025 klo 09:36
Meille on Hesari tullut yli 50 v, joten ristikoitakin on ratkottu. Luultavasti jatkuu, ja joka päivähän on 2 sudokuakin, joten eläkeläisille ohjelmaa.
9. lapatossu10.10.2025 klo 09:47
Helppohan tämä, mutta eikös tässä ole sama sana kahdesti, vai teinkö jonkin virheen?Vuoden -56 ilmaantuminen hiukan hämmästytti... ensi vuonna varmaan uudestaan ;)
10. anna h10.10.2025 klo 10:04
Lapatossu, samaa mieltä, yksi ratkaisusana tuli kahteen kertaan. Mutta helppo ratkottava oli. Mietin myös lopettaisko hesarit tähän.
11. Tulkitsija10.10.2025 klo 10:47
Ylivoimaisesti nopeimmin ratkomani HS-ristikko noin 4 vuoden harrastusajaltani. Ei ollut lainkaan innostava.Muutenkin viime aikoina olleet hieman 'aneemisia', jos sallitaan ilmaus.
12. Tarkkailija10.10.2025 klo 10:54
Lainaus: 10. anna h 10.10.2025 klo 10:04Lapatossu, samaa mieltä, yksi ratkaisusana tuli kahteen kertaan. Mutta helppo ratkottava oli. Mietin myös lopettaisko hesarit tähän.
En nyt huomannut että missä olisi samat ratkaisusanat.
13. lapatossu10.10.2025 klo 11:10
Lainaus: 12. Tarkkailija 10.10.2025 klo 10:54Lainaus: 10. anna h 10.10.2025 klo 10:04
Lapatossu, samaa mieltä, yksi ratkaisusana tuli kahteen kertaan. Mutta helppo ratkottava oli. Mietin myös lopettaisko hesarit tähän.
En nyt huomannut että missä olisi samat ratkaisusanat.
--
Vihjeistä M11 ja Q11-12
14. satunnaisesti ratkova10.10.2025 klo 13:24
Tapahtumat selvitetty - ei virhettä päivämäärissä ihme kyllä!Pärstät selvitetty-ratkaisukoodi selvitetty - mutta tuskinpa lähetän sitä.
Sama sana kaksi kertaa ja vielä lähellä toisiaan kertoo laatijan hällä väliä asenteesta - ilmeinen virhehän on.
15. Hidas Käsi10.10.2025 klo 13:47
En oikein saa otetta, mikä on muuttunut. Kuukausileetteen ristikossa kerrotaan, että se on Aulis Lehdon laatima. Näissä perjantairistikoissa laatijasta ei ole mainintaa. Tämä oli melko monetta kertaa peräjälkeen ihan läpikirjoitettava, jotenkin pliisu. Joku jo aiemmassa keskustelussa pohti, olisiko tekoälyllä osuutta asiaan. Jotenkin kertakaikkisen tekoälymäisen mauton ja hajuton.
16. Ratkoja10.10.2025 klo 14:16
En kehtaisi edes kertoa, jos noin helposti olisi ratkottu kuin alkupään kirjoittajilla. Pitäisin ihan vaan omana tietonani. Mitä se muita kiinnostaa.
17. Uusi10.10.2025 klo 14:30
Nuo alkupään kommentit tarkoittivat enemmänkin sitä, että laatijan tyyli on kai muuttunut.
18. Artsi10.10.2025 klo 15:19
Nämä tapahtui ristikot ovat olleet aikaisemminkin helppoja, mutta tämän kertainen oli erityisen helppo. Valmista tuli yhdeltä istumalta.
19. Huippuratkoja10.10.2025 klo 16:46
Lainaus: 4. Ville 10.10.2025 klo 08:55Puolessa tunnissa valmis (Kronikan avulla).
Ville on toistaiseksi säikeen kovin valehtelija täyttönopeudessa - ei todellakaan saa puolessa tunnissa täytettyä kuin korkeintaan 8 tapahtumaa jos on pöljän tuuria mukana.
20. Tarkkailija10.10.2025 klo 17:45
Lainaus: 4. Ville 10.10.2025 klo 08:55Puolessa tunnissa valmis (Kronikan avulla).
Ihan uskottava aika eikä mitään valehtelua. Itsellä meni aikaa varmaan enemmän, mutta en ratko kello vastaan, koska se on stressaavaa. Keskis-tasoa vaikeudeltaan.
21. Ylläpito10.10.2025 klo 17:54
Ristikonratkonnan SM-kisoissa suojelijat ovat aina hämmentyneitä, miten vauhdilla nopeimmat ratkovat ristikon eivätkä vähän hitaammatkaan mitenkään nolaa itseään heidän silmissään, päinvastoin, kaikki ovat hyviä, eri ihmisillä on vain erilaiset edellytykset niin urheilulajeissa kuin ratkonnassakin.
22. lapatossu10.10.2025 klo 18:07
Tässä ristikossa oli hyvin paljon samaa kuin aiemmissa ristikoissa... Jos on hyvä muisti, niin paljon pystyi täyttämään ihan yhdellä istumalla. En ota aikaa enkä käytä kronikkaa, ristikoiden ratkominen on vain hauska harrastus
23. Funny10.10.2025 klo 18:25
Lainaus: 21. Ylläpito 10.10.2025 klo 17:54Ristikonratkonnan SM-kisoissa suojelijat ovat aina hämmentyneitä, miten vauhdilla nopeimmat ratkovat ristikon eivätkä vähän hitaammatkaan mitenkään nolaa itseään heidän silmissään, päinvastoin, kaikki ovat hyviä, eri ihmisillä on vain erilaiset edellytykset niin urheilulajeissa kuin ratkonnassakin.
Onhan niitä oikeasti huippunopeita ratkojia, mutta olen varma, että kenelläkään heistä ei ole tarvetta tulla tänne kehuskelemaan taidoillaan.
24. Artsi10.10.2025 klo 19:45
22. Lapatossu. Juuri näin. Minä arvasin jo muutaman risteävän ratkaisun jäljiltä monen tapahtui vihjeen ratkaisun, koska nämä päivämäärät ovat esiintyneet useaan kertaan aiempina vuosina.Ristikoiden ratkominen ei ole todellakaan urheilusuoritus kuten täällä todettiin. Kelloa vastaan ei kannata ratkoa ettei menetä nautintoa. Tämä vain sattui olemaan helppo ristikko ratkottavaksi.
Jokainen ratkoo omaan tahtiin ja sekin on arvokasta, että suoriutuu hitaammin.
25. O10.10.2025 klo 22:14
Tulin vilkaisemaan keskustelua ennen yöunia.Minulle tulee Hesari ja tulee olemaan aina, vaikka ristikko on tosi iloinen lisä. :)
Hyviä öitä teille kaikille!
26. Heppu11.10.2025 klo 08:26
Läpikirjoitettavahan tämä oli. Tuskin Raamatun henkilö ja vuori sattumalta tässä risteytyivät. Elleivät jopa kolahtaneet toisiinsa.
27. Hildur11.10.2025 klo 20:00
Kyllä oli taas valitusta kerrakseen. Uskomaton tuo tarkkailijan kommentti käsiä-vihjeestä. Luulikohan joku muukin että k on x. Miksi te kuitenkin joka viikko ratkotte ja tulette tänne kommentoimaan jos ristikko ei miellytä.
28. outsider11.10.2025 klo 20:52
27. Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
29. Tarkkailija11.10.2025 klo 22:59
Lainaus: 27. Hildur 11.10.2025 klo 20:00Kyllä oli taas valitusta kerrakseen. Uskomaton tuo tarkkailijan kommentti käsiä-vihjeestä. Luulikohan joku muukin että k on x.
Miksi te kuitenkin joka viikko ratkotte ja tulette tänne kommentoimaan jos ristikko ei miellytä.
Ratkoin lähinnä mielenkiinnosta siitä, missä mennään. Pääkuvissa oli monia mielenkiintoisia sommitelmia, mikä oli positiivisinta. Oli myös kiva jakaa ajatuksia ristikoista. Virheet, vihjeiden suttuisuudet, todella oudot ratkaisusanat ja eräät muut seikat olivat puolestaan huonoja puolia. Suttuiset kuvat olivat kyllä toisinaan mielenkiintoisia siksi, että piti käyttää mielikuvitusta, mitä kuva esittää. Kasvokuvien metsästyksestä en kyllä yhtään pitänyt.
30. Uusi12.10.2025 klo 09:23
Toivottavasti tänne jää keskustelijoita. Toivon sitä, sillä jatkan ratkomisia, kun HS jatkossakin tulee.
31. Ville12.10.2025 klo 10:36
Joku aina silloin tällöin uhkaa lopettaa Hesarin tilauksensa, kun on ristikossa jotakin epäselvää. Höh! Ristikko on sivuseikka, eikö niin? Hesari on Suomen paras sanomalehti. Tänäänkin taas romaanin verran luettavaa ja osa jää huomiseksi, kun on muutakin tekemistä.
32. Hämmästelijä12.10.2025 klo 11:36
Harvinaisen selkeästi kirjoitetut vihjeitykset tällä kertaa ei mitään tulkintavaikeuksia - yksi ratkaisusanoista esiintyi kaksi kertaa lähellä toisiaan en tiedä onko ihan OK ristikon laadintaa. Hieman aneemisen oloinen ristikko - ei mitään sykähdyttävää.
33. Uusi12.10.2025 klo 11:44
Tosiaan meille HS tullut yli 50 v. Ristikot ratkesi aluksi ilman apuvälineitä, ehkä kartastoa ja tietosanakirjaa joskus. Muistaakseni ristikot siirtyivät jossain vaiheessa perjantain lehteen, jotta sai lomalle mukaan. Olen ratkonut perjantai-illan lomalennoilla monta kertaa. Ei tarvinnut Ratkojiakaan. Minulla ratkomiset jatkuvat .
34. Tarkkailija12.10.2025 klo 14:28
Lainaus: 32. Hämmästelijä 12.10.2025 klo 11:36Harvinaisen selkeästi kirjoitetut vihjeitykset tällä kertaa ei mitään tulkintavaikeuksia - yksi ratkaisusanoista esiintyi kaksi kertaa lähellä toisiaan en tiedä onko ihan OK ristikon laadintaa. Hieman aneemisen oloinen ristikko - ei mitään sykähdyttävää.
Ei ole OK laadintaa laittaa samaan ristikkoon kaksi samaa ratkaisusanaa. Poikkeuksen voisi tehdä ratkaisulauseet. Ihan kunnossa ei ole jotkut muutkaan yksityiskohdat, joita en nyt ota esille.
HS ei ole aikaa lukea, joten en pelkästään itselleni aio tilata. Minua oikeasti ainakin koskee lehden lopettaminen, mutta se ei liity Lehdon ristikoihin.
35. Isel13.10.2025 klo 13:24
Tarkkailija (6)Kirjastossa pystyy kyllä tulostamaan ristikon A3-kokoisena!
Pelkän ristikon vuoksi ei lehteä tarvitse tilata; tulosteen hinta muutamia kymmeniä senttejä....
36. Tarkkailija13.10.2025 klo 16:01
Taidan olla liian laiska mennäkseni kirjastoon. Joskus kävin joidenkin ristikoiden vuoksi, mutta ne tulee tilattuna. Minulla on laiskan ihmisen tapa ratkoa ristikkoja.
37. Tarkkailija15.10.2025 klo 15:46
Kun nyt kerran lopetan (ainakin toistaiseksi) HS-säikeisiin osallistumisen, kerron mitä tarkoitan laiskan miehen tavalla ratkoa ristikoita. Mitä se laiskuus on, tulee ilmi viimeisessä ratkonnassa. Ratkoin niin, että otin rajatun kuvaruutukopion. Jotta vältin kahden kuvaruutukopion tekemiseltä, pidin näytöllä kolmea sormea, jolloin sain rajaustyökalun, jonka avulla tein tarkkaan rajatun kuvaruutukopion. Avasin sen toisella nettisivulla ja lisäsin kirjoituskerroksen, etten olisi pilannut kumittamisilla ristikkoa. Sitten vain aloin ratkomaan. Noin puolessa minuutissa voi päästä ratkomaan ristikkoa (testasin). Aika riippuu lähinnä siitä, miten kauan menee aikaa ristikon mahdollisessa skaalaamisessa ja rajaamisessa eli sivulla olevan tarpeettoman leikkaamisessa pois. Yhdellä kuvaruutukopiolla toimiminen HS:n verkkosivuilla ei ole nopein tapa ottaa rajattu kuvaruutukopio, koska rajaus pienentää näkyvän alan kokoa ja kuvaa joutuu zoomaamaan. Homma menee helposti säheltämiseksi. Nopeammin rajaus hoituu muokkaamalla kuvaruutukopiota, jolloin luodaan kokoruutukuvan lisäksi toinen, rajattu kuvaruutukopio. Vaihtoehtoisesti voi kuvan rajata jälkikäteen piirrosohjelmassa. Tällöinkin välttyy kahden kuvaruutukopion käytöstä.
Jos ylimääräinen ei haittaa keskittymistä, pakko ei ole rajata, jolloin ratkomaan pääsee noin 15 sekunnissa (testasin). Kuvan voi myös rajata jälkikäteen, jos ylimääräinen sittenkin häiritsee.
Väitän, että kyseessä on digilehdestä ristikkonsa hakevalle nopein ja laiskin tapa alkaa ratkoa ristikkoa. Noin 15-30 sekunnin aika edellyttää kyllä sitä, että näytön resoluutio on niin korkea, että kuvaa ei tarvitse suurentaan. Useimmilla on tarvetta suurentaa, jolloin aikaa menee n. 40 sekuntia, jos on oikein nopea skaalaaja (testasin). Alle minuutissa ratkonnan aloittaminen ei pitäisi tuottaa vaikeuksia.
A3-tulosteita en siis lähde kirjastoon tulostamaan. Hinta taitaa olla 40 senttiä/tuloste. Se ei ole mikään kynnyskysymys, mutta kirjastoon lähteminen on. A3-tuloste on myöskin epäkäytännöllinen käyttöliittymä, sillä se vaatisi sohvalla ratkottaessa sopivan kokoisen alustan käyttöä. Sopivaa alustaa minulla ei ole vaan se pitäisi tehdä, mikä ei hirveän iso työ kyllä olisi. Muualla kuin sohvalla istuen en ristikoita ratko, joten pöydällä ääressä ratkominen ei ole minulle vaihtoehto.
Kirjoittaminen on tottumuskysymys. Kirjoitan näytölle nopeammin (tosin myös huolimattomammin) kuin paperille. Kirjoittaminen muistuttaa lähinnä ohuen, kevyellä kosketuksella mustetta luovuttavan tussin käyttöä.
38. Jiikoo15.10.2025 klo 16:37
En tyrkytä omaa tapaani kenellekään, totean vain sen sopivan omiin tarpeisiini. Kukin ratkoo tyylillään. Minulle tulee Hesari paperilehtenä, kuten se on tullut jo yli 50 vuoden ajan. Olen silti tottunut nykyisin hyödyntämään netin näköislehteä. Kantalehti ilmestyy nettiinkin perjantaina, mutta HS Viikko jo torstaina alkuillasta, usein klo 19.15 tai vähän sen jälkeen. Sama ristikko löytyy jo siitäkin.
Otan ristikkosivusta selaimen (minulla Edge) kopiointityökalulla tietokoneen ”työpöydälle” kopion, jonka avaan sitten Windowsin (versio 11) Paintissa. Rajaustyökalulla poimin koko sivusta pelkän ristikon osuuden, jonka avaan sitten (edelleen Paintissa). Avaan tulostusvalikon, muutan marginaalien oletusasetukset nolliksi ja keskitän tulostusalueen sekä vaaka- että pystysuunnassa ja annan A4-mustesuihkarilleni tulostuskäskyn. Saatava läystäke kelpaa minulle hyvin ratkontaan, joskus joutuu pahimpia tuhrukuvia ehkä katselemaan kuvaruudultakin (mahdollisesti isommaksi skaalatenkin).
Millään grafiikkaohjelmien tekstityökaluilla en halua ratkoa kuvaruudulla. Lyijykynä ja paperi forever!
39. iso S15.10.2025 klo 18:28
Lainaus: 37. Tarkkailija 15.10.2025 klo 15:46Jotta vältin kahden kuvaruutukopion tekemiseltä, pidin näytöllä kolmea sormea, jolloin sain rajaustyökalun, jonka avulla tein tarkkaan rajatun kuvaruutukopion.
En saanut toimimaan kuvatulla tavalla. Kokeilin myös yhdellä, kahdella, neljällä ja viidellä sormella. PItäisikö toisella kädellä pitää kahta sormea Raamatulla? Auttaisiko jos olisi kosketusnäyttö?
Näyttöni resoluutio on 1920x1080. Kun otan haltuun esimerkiksi eilisen Uutisristikon, klikkaan aluksi ristikkosivun katselukokoon. Se on pystyristikko eikä mahdu näytölle yhdellä kerralla. Sitten talletan sen uudelle välilehdelle. Ristikon resoluutioksi välilehti ilmoittaa 1840x2700 ja formaatiksi PNG. Kun kopioin sen leikepöydälle ja liitän sen Paintiin, koko onkin yllättäen 1472*2160. En tiedä miksi koko pienemi, mutta sivusuhde on ainakin säilyi muuttumattomana. Tarkkuus on 120 dpi. Formaatista ei ole tietoa, onko se PNG, JPEG vai jokin Paintin oma. Kun rajaan sivun kuvasta turhat pois niin että jäljelle jää pelkkä ristikko, koko on 1326x1567. Paintissa on omat marginaalinsa, joten ristikko ei mahdu kerralla näytölle. Kahdessa osassa melkein. Sillä ei ole mitään merkitystä, koska en ota tussia käteen ja suttaa kuvaruutua, vaan printtaan ristikon asetuksella "sovita yhdelle sivulle". Marginaaleja en yleesä vaivaudu kaventamaan, annan olla oltuksen mukaiset, 12,7 milliä. Laatu riittää aivan hyvin ratkomiseen. Käsittääkseni näytön resoluutiolla ei ollut missään vaiheessa merkitystä lopputuloksen kannalta. Voin olla väärässä, en ole läppäriguru.
Paljonko tuo monimutkainen prosessi vie aikaa? Kun ristikon sisältävä Iltiksen aukeama on esillä, niin sekuntikellon käynnistämiseen, sivun klikkaamiseen, uudelle välilehdelle tallentamiseen, leikepöydälle kopioimiseen, Paintin avaamiseen, kuvan liittämiseen ja rajaamiseen plus sekuntikellon pysäyttämiseen kului 35,06 sekuntia. Aika ei ole vakio, eri kerroilla tulisi varmaan jonkin verran eroja.
Aukeaman jättiristikot pitää tulostaa kahdelle sivulle ja silloin aikaa tärvääntyy tuplasti. Enemmänkin, jos helpottaa ratkaisuvaihetta ja askartelee nuo kaksi arkkia yhtenäiseksi ristikoksi. Kahtena erillisenä paperina sen keskikohdan ratkominen on jonkin verran kömpelöä. Näitähän on vain puolisen tusinaa per vuosi mikä on vähän verrattuna siihen, että printattavia Iltiksen ristikoita on noin 9 viikossa. Täydet 10, jos lasketaan piilosana mukaan, mutta senkin huomioiden vain 9 printtiä, kun Starttis ja Julkkis ovat samalla sivulla.
Syttä ilmoitti joskus vuosittaisen ratkontamääränsä joka oli nelinumeroinen. Kun lasketaan Iltiksen ristikot ja pienempi joukko muita, niin minun numeroni lienee nykyään luokkaa 600. Sovitaan että 555, kun kaikki kolmoset eivät ratkea ja 600 saattaisi muutenkin olla liioittelua. "Ratkaisin ristikkoa" on eri asia kuin "ratkaisin ristikon".
40. Pähkäilijä15.10.2025 klo 20:06
Olen täyttänyt hesarin kuukausiliitteen ja perjantairistikot suoraan kannettavan PC:n näytöllä pdf-muodossa edge-selaimen tulosteena digilehdestä. Aikaa kuluu ratkonnan aloittamiseen siitä kun ristikko on näytöllä 10-15 sekuntia riippuen siitä haluanko nimetä tulosteen erikseen vai käytänkö selaimen ehdottamaa. Käytössäni on ns. älykynä ja kosketusnäyttö johon voi käsin kirjoittaa ratkaisusanat mutta käytän mieluummin tekstityökalua jolloin kirjaimet ovat tasalaatuisia ja helpommin luettavia.
Ei tarvitse kumitella ja ristikko pysyy siistinä - sanojen/kirjaimien vaihto on helppoa. Kuvia voi suurennella näytöllä ja ottaa kuvakaappauksia kuvien tunnistusohjelmiin helposti ja ristikon kuvat ovat niin selkeitä kuin ne digilehdessä yleensäkin ovat - ei tule paperilehden tai printterillä tulostetun ns. suttukuvia - printterikin minulla on mutta en sitä käytä em, syistä
Tuloste on aina koko sivu jolloin alareunassa on palautusohjeet ja edellisen ristikon ratkaisu mutta ne eivät täyttöä haittaa ja olen palauttanut ne 9 kk:n ratkontahistoriani ajan sellaisenaan ja pari palkintovoittoakin on tullut.
Nyt kun siirryttiin ratkaisukoodin käyttöön en enää lähetä ratkaisua vaikka ristikkoa täyttelenkin
41. Tarkkailija15.10.2025 klo 20:47
iso S:"En saanut toimimaan kuvatulla tavalla. Kokeilin myös yhdellä, kahdella, neljällä ja viidellä sormella. PItäisikö toisella kädellä pitää kahta sormea Raamatulla? Auttaisiko jos olisi kosketusnäyttö?"
Android 15 kosketusnäyttö. Ratkon yleensä laite pystysuunnassa, jolloin resoluution on 2120x3000px. Vaakasuunnassa 3000x2120 resoluutio riittäisi siihen, että voisin ottaa riittävän hyvän kuvaruutukopion aukeamaristikostakin eikä tarvitsisi aukeamaristikkoa yhdistää kahdesta osasta.
Pähkäilijä:
"Aikaa kuluu ratkonnan aloittamiseen siitä kun ristikko on näytöllä 10-15 sekuntia riippuen siitä haluanko nimetä tulosteen erikseen vai käytänkö selaimen ehdottamaa."
Nopeata siis sinullakin. Minulla tuonti ohjelmaan kestää ehkä hieman pidemmän aikaa.
"Käytössäni on ns. älykynä ja kosketusnäyttö johon voi käsin kirjoittaa ratkaisusanat mutta käytän mieluummin tekstityökalua jolloin kirjaimet ovat tasalaatuisia ja helpommin luettavia."
Minulle riittää käsin kirjoittaminen. Koska se on nopeampaa, käytän sitä enkä käytä koskaan tekstityökaluja. Tekstin laadulla ei minulle ole merkitystä - riittää, että saan siitä itse selvän. On minulla erillinen fyysinen näppis ja kokonaisuus muistuttaa silloin pienikokoista läppäriä.
"Kuvia voi suurennella näytöllä ja ottaa kuvakaappauksia kuvien tunnistusohjelmiin helposti"
Android 15 ei tarvitse ottaa kuvaruutukopiota, jos haluaa ruudulla olevan kuvan osan Googlen haettavaksi. Näytöltä suoraan voi rajata alueen, jonka perusteella Google alkaa etsiä sitä vastaavaa kuvaa netistä. Monesti vaakunat on tällä tavoin löytyneet ja joskus myös autot, tosin useimmiten autoja se ei kuvan epätarkkuuden vuoksi pysty tunnistamaan. Kuvien suttuisuuden vuoksi kasvokuvista haut eivät toimi.
42. Pähkäilijä15.10.2025 klo 22:10
Lainaus: 41. Tarkkailija 15.10.2025 klo 20:47Android 15 ei tarvitse ottaa kuvaruutukopiota, jos haluaa ruudulla olevan kuvan osan Googlen haettavaksi. Näytöltä suoraan voi rajata alueen, jonka perusteella Google alkaa etsiä sitä vastaavaa kuvaa netistä. Monesti vaakunat on tällä tavoin löytyneet ja joskus myös autot, tosin useimmiten autoja se ei kuvan epätarkkuuden vuoksi pysty tunnistamaan. Kuvien suttuisuuden vuoksi kasvokuvista haut eivät toimi.
Googlen ongelma henkilökuvien tunnistuksessa on että sen käyttöarvo on lähes aina nolla riippumatta kuvan selkeydestä koska sen vastaus kuvahaussa on tyypillisesti "Henkilöitä koskevia tuloksia on rajoitettu Kokeile muuttaa hakualuetta tai lähettää toinen kuva"
43. Tarkkailija16.10.2025 klo 07:53
Lainaus: 42. Pähkäilijä 15.10.2025 klo 22:10Lainaus: 41. Tarkkailija 15.10.2025 klo 20:47
Android 15 ei tarvitse ottaa kuvaruutukopiota, jos haluaa ruudulla olevan kuvan osan Googlen haettavaksi. Näytöltä suoraan voi rajata alueen, jonka perusteella Google alkaa etsiä sitä vastaavaa kuvaa netistä. Monesti vaakunat on tällä tavoin löytyneet ja joskus myös autot, tosin useimmiten autoja se ei kuvan epätarkkuuden vuoksi pysty tunnistamaan. Kuvien suttuisuuden vuoksi kasvokuvista haut eivät toimi.
Googlen ongelma henkilökuvien tunnistuksessa on että sen käyttöarvo on lähes aina nolla riippumatta kuvan selkeydestä koska sen vastaus kuvahaussa on tyypillisesti "Henkilöitä koskevia tuloksia on rajoitettu Kokeile muuttaa hakualuetta tai lähettää toinen kuva"
Ei se mene noin.Testasin netistä ottamiani kuvakaappauksia, joissa henkilöstä otettu kuva oli laadukas. Google Lens ei antanut "Henkilöitä..." vaan sain juuri haluamani tiedot. Kun kokeilin Lehdon käyttämää pienennettyä ja suttuiseksi muuttunutta kuvaa, tuli joka kerta "Henkilöitä..." Rajasin laadukkaat kuvat samaan tapaan kuin Lehto oli rajannut. Vain yhden rajatun laadukkaan kuvan kohdalla tuli "Henkilöitä..." Kun saman kuvan (kuvassa oli Toni Nieminen) antoi Google Lensille vähemmän rajattuna, se antoi henkilöstä tietoja. Google Lens löysi erään ristikon kohdalla kaikilla Lehdon käyttämillä alkuperäiskuvilla etsityt henkilöt. Google Lens siis vaatii nykyisin selvemmät kuvat kuin joskus aiemmin. Kyllä se pääasiallisin syy "Henkilöitä..." johtuu nimen omaisesti kuvien laadusta. Jos Lehdon käyttämät kuva olisi riittävällä tarkkuudella, kyllä ne löytyisivät. Voi toki olla, että kuvien pienennys itsessään pudottaa tarkkuutta liikaa, vaikka kuvat olisivat nykyistä terävämpiä. Tarjosin Lehdon käyttämät alkuperäiskuvat Google Lensille suhteellisen suurina enkä ristikkokokoon pienennettyinä.
44. Pähkäilijä16.10.2025 klo 11:54
. Google Lens löysi erään ristikon kohdalla kaikilla Lehdon käyttämillä alkuperäiskuvilla etsityt henkilöt. Google Lens siis vaatii nykyisin selvemmät kuvat kuin joskus aiemmin. Kyllä se pääasiallisin syy "Henkilöitä..." johtuu nimen omaisesti kuvien laadusta. Jos Lehdon käyttämät kuva olisi riittävällä tarkkuudella, kyllä ne löytyisivät. Voi toki olla, että kuvien pienennys itsessään pudottaa tarkkuutta liikaa, vaikka kuvat olisivat nykyistä terävämpiä. Tarjosin Lehdon käyttämät alkuperäiskuvat Google Lensille suhteellisen suurina enkä ristikkokokoon pienennettyinä.Niin ongelmahan onkin tarkkaan ottaen se että meillä ei ole Lehdon ristikoissa pääsyä näihin Lehdon käyttämiin "alkuperäiskuviin" vaan pienettyihin joita Google Lens ei tunnista. Eli jos arvaa tai muuten tunnistaa lehdon ristikon kuvan ja kaivaa netistä selkeämmän niin toki lens sen tunnistaa mutta edelleenkään siitä ei ole hyötyä lehdon ristikoissaan käyttämien henkilökuvien tunnistuksessa. Lens on hyvä logojen vaakunoiden ja useiden lehdon käyttämien karttakuvien tunnistuksessa mutta ei ikävä kyllä lehdon ristikoissa varsin runsaasti esiintyvissä naamakuvissa.
45. Tarkkailija16.10.2025 klo 13:28
44. liittyen. Juu, käytännössä lähes hyödytön Google Lens on Lehdon ristikon naamakuvissa. Kerran Mark Twainin tunnisti Lehdon käyttämissä kuvissa.Ihan vielä tarkennuksia aiempiin kommentteihin.
Jiikoo 38:
"Millään grafiikkaohjelmien tekstityökaluilla en halua ratkoa kuvaruudulla. Lyijykynä ja paperi forever!"
En minkään halua grafiikkaohjelmian tekstityökaluilla ratkoa kuvaruudulla eikä se minullekaan ole vaihtoehto. Mutta kuvaruudulla on minusta erittää kiva ratkoa kynällä. Se ei merkittävästi eroa paperille ristikon ratkonnasta. kuten olen kertonut, kirjoitan ratkaisusanat nopeammin näytöllä kuin paperilla. Kyse on vain ja ainostaan tottumiskysymys.
Pähkäilijälle komm. 40 vielä.
"Olen täyttänyt hesarin kuukausiliitteen ja perjantairistikot suoraan kannettavan PC:n näytöllä...
... Käytössäni on ns. älykynä ja kosketusnäyttö johon voi käsin kirjoittaa ratkaisusanat mutta käytän mieluummin tekstityökalua jolloin kirjaimet ovat tasalaatuisia ja helpommin luettavia."
Pähkäilijä tarkoittanee kannettavalla PC:llä ns. läppäriä. Niissä on yleensä kiinteä näppäimistö, joka ei taitu laitteen taakse (ymmärtääkseni on olemassa läppäreitä joissa näppiksen saa taitettua laitteen taakse). Kiinteän näppäimistön omaavan laitteen kanssa käsin kirjoittaminen olisi hyvin hankalaa, vaikka olisi laitteelle varta vasten suunniteltu kynäkin. Käsi olisi tosi ikävässä asennossa. Näppäimistön pitäisi olla irrotettava tai ainakin taitettavissa laitteen taakse, että laitteen/laitteen näytön saa kivasti syliin. Laitteessa olisi hyvä olla myös tällöin mahdollisuus vaihtaa automaattisesti orientaatiota, sillä ristikoita ratkoisi (ainakin itse ratkoisin) mieluummin niin, että laite on kapeampi pää vartalossa kiinni. En oikein voisi ajatella ratkovani ristikoita läppärillä, jossa näppäimistöä ei saa irti tai taitettua laitteen taakse, sillä en tykkää tekstityökalun avulla ratkomisesta.
Mutta jos Pähkäilijä kokee itselleen tekstityökalun luontevaksi se on hyvä asia. Niin on joku muukin kertonut.
Itselläni fyysinen näppis on irrotettava ja laite painaa ilman näppistä n. puoli kiloa, joten sen ottaa käteen toisin kuin läppärin. Käytän fyysistä näppäimistöä nykyisin lähinnä vain pidempien tekstien kirjoittamiseen. Silloin minulla on käytössä ikäänkuin miniläppäri.
Fyysisellä näppäimistöllä voisin ajatella ratkovani ristioita, jotka on varta vasten suunniteltu näppäimistöllä ratkottavaksi. Sellaisia oli kirjastojen käyttämässä ePress-sovelluksessa ja sellaisia on eräillä nettisivuilla nykyisinkin, eniten tämän sivuston Ristikkoarkistossa. Ne ovat yleensä sangen helppoja eikä niistä suurta iloa siksi ole. Niitä ei ole tullut viime aikoina ratkottua.
Mutta jos kyseessä on kovis, ratkoisin kovista mieluummin piirtämällä kuin tämän sivuston ristikkoarkiston kaltaisilla sovelluksilla. Kovisille varaan yleensä muistiinpanotilaa, johon laitan mahdollisia ratkaisusanoja tai puran vihjeiden anagrammeja. Poistan ylimääräisen muistiinpanotilan kun olen saanut ristikon kokonaan ratkotuksi. Paperiratkonnassa vastaava toiminnallisuus edellyttäisi irtopapereita, sillä marginaalit eivät aina riittäisi muistiinpanoille. Näppämistöllä ratkottaessa pitäisi olla muistiinpanosovellus, jollaisia saa kyllä nettisovelluksinakin. Välilehtien vaihtoa muistiinpanot kuitenkin aina edellyttäsivät, mikä ei ole kovin kätevää.
Hesarin ristikoissa en ole muistiinpanotilaa tarvinnut. Hesari voisi antaa ristikot näppäimistöllä ratkottaviksi. Miksi se ei ole niin tehnyt, on hyvä kysymys. Pelkääkö Hesari, että ratkojat rasittaisivat liikaa Hesarin palvelimia?
46. Ylläpito16.10.2025 klo 18:50
Tarkkailijalle, joka oli tänne porttikiellosta huolimatta epähuomiossa päässyt kirjoittelemaan, tiedoksi, kyllä ne olivat ihan oikean ylläpidon viestejä ja sinulla on kuin onkin totaalinen porttikielto, vieläkö sitä pitää erikseen korostaa. Se tarkoittaa, että yhtään sinun kirjoitustasi ei tänne tarkoituksella päästetä tai jätetä. Voitko lopettaa valtavaa vaivannäköä vaativan vainoamisen.
KOMMENTOI