KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 5/2021

9791. Punainen Pelikaani 5/2021

Ylläpito14.8.2021 klo 13:36
PuPe on jälleen ilmestynyt! Kahden kuukauden ilopilleriä tilaamattomat saavat sen lehtipisteistä tai toimistoltamme.

Keskiaukeamalla on Hannu Salokankaan mukava keskitasoinen plus ja päätösaukeamalla Ekin ja Helin muistoristikko Matti Siitoselle.

Pallosen Teemulta on kolme laatimusta, seuraavilta kaksi: Jari Keränen, Mirja Pihlajamäki, Kari Vaalamo, Arto Kuivanen. Piirroksiltaan vähintään kahden ristikon voimin ilahduttavat Heli Kärkkäinen, Markku Mäkelä, Petri Kuhno, P. A. Manninen ja Terhi Liinalaakso.

Tuomas ja Johanna huilaavat tämän numeron, Antti Viitamäeltä on "vain" sokkokrypto. Piiliksissä Eki, Pertti Oskala ja Juha Neitola. Päätöstavuristikko tietysti Tapio Lähteenmäeltä ja on Harto Hakosen faneille taas yksi sivullinen.

Kannen kauniin kuvan on ottanut Teuvo Salminen.
2. jaana14.8.2021 klo 15:26
Odottelin tällä viikolla tulevaksi, mutta ei vielä tipahtanut postiluukusta. Jospa maanantaina sitten - hyvää kannattaa vähän odottaakin, vaikka sormet syyhyävät jo :)
3. Ylläpito14.8.2021 klo 16:00
Harmillista! Posti on arvaamaton.
4. Rampe14.8.2021 klo 16:29
Vantaalle tuli jo torstaina, ainakin Myyrmäkeen.
5. pelaaja14.8.2021 klo 20:25
Voihan Posti, minkä teit tai paremminkin jätit tekemättä. Tänä viikonloppuna minulla olisi ollut erityisen suotuisa tilanne PuPea varten. Nyt voin vain olla annoskateellinen Rampelle.
6. Pekkatyttö14.8.2021 klo 21:05
Hienoa on hyvä että pelikaani punainen on olemassa ettei auliksen pa... laatimukset ole häiritsemässä niitä
7. M15.8.2021 klo 08:48
Ei tullut Tampereellekaan vielä tällä viikolla.
8. Pena15.8.2021 klo 19:46
Haapamäen museoveturiyhdistys ry:

"Tk3 1136 ”Pikku-Jumbo”
Tk3 1136 on Tampellan vuonna 1947 valmistama kevyt tavarajunaveturi.

Se oli suurimman osan aktiiviajastaan käytössä Iisalmen varikon alaisuudessa aina vuoden 1964 loppuun saakka. Varaveturina se seisoi vuoteen 1970 saakka, kunnes se kriisivarastoitiin Lievestuoreen asevarikolle. Veturi siirrettiin Lievestuoreelta Haapamäelle vuonna 1986.

Tk3 1136 on toinen Haapamäen Museoveturiyhdistyksen ajokuntoon kunnostama höyryveturi. Ensimmäisen museojunan veturi veti vuonna 2007. ”Pikku-Jumbon” polttoaineena käytetään koivuhalkoa, joita sen tenderiin mahtuu 10 m3. Lisäksi tenderissä on 9,5 m3 vettä, jolla veturi kulkee noin 70-90 km. ”Pikku-Jumbo” pystyy normaalisti vetämään perässään noin 5-7 matkustajavaunua.

Tk3-veturityyppiä rakennettiin kaikkiaan 161 kappaletta vuosina 1927?1953, mikä tekee siitä valmistusmäärältään Suomen suurimman höyryveturisarjan.

– Nopeus: 60 km/h
– Pituus: 16,3 m
– Paino: 78 t"
9. Tuomas L.16.8.2021 klo 14:13
Jonkin verran olen lehteä ehtinyt ratkoa. Avoristikon vihje SITARISTI ei taida olla ihan kohdallaan?
10. paivi16.8.2021 klo 16:51
Loppuaukeaman vasemmassa alakulmassa vihje "Kaksoispainajainen U=I", liekö tuo yhtäläisyys oikein?
11. Ylläpito16.8.2021 klo 18:57
Juu, sitaristi menee himpun verran hutiksi, virhepalveluun tulee. Sama juttu kaksoispainajaisessa.
12. Ylläpito16.8.2021 klo 18:59
Maistiaisena on Kuivasen visaisempi ristikko.
13. Pekka Harne16.8.2021 klo 19:13
Miksi PuPen ilmestymispäiväksi kerrotaan aina perjantai, vaikka postia ei jaeta silloin?
14. Tuomas L.16.8.2021 klo 19:33
Minulle PuPe tuli kyllä nimenomaan perjantaina.
15. Ylläpito16.8.2021 klo 20:19
Päämajaankin tuli vasta tänään postin tuomana. Tuo perjantai pitää tutkia. Posti jakaa monilla alueilla perjantainakin, mutta ei kaikilla. Oikeastaan tilaajilla pitäisi olla torstaina ja kaupoissa perjantaina. Mutta taas tämä on ollut epävarma tapaus ja tuskin tilanne postin kanssa paranee.
16. Eki18.8.2021 klo 13:57
Hauska tarina visaisemman aukeaman ristikosta. Kun aloin laatia Matti Siitosen muisto-Hististä Iltikseen, aloitin oikeasta reunasta ja kahdesta pitkästä kokonaisuudesta. Kirjainyhdistelmät olivat hankalia, joten ristikko oli levinnyt aika paljon vasemmalle ennenkuin alkoi olla mitään mahdollisuutta lisätä jotain aiheeseen liittyvää.

Niinpä sen ristikon oikea pystyreuna onkin nyt tämän ristikon vaakasuora alareuna! Tässä oli mukavasti enemmän tilaa, joten sain vastaavan alueen ylös ja vielä keskelle yhden läpi menevän kokonaisuuden. Yritin keskelle kahta, mutta ei tullut mitään. Yläosa oli todella hankala ja meinasin vielä yhden epäselvän kirjaimen takia tehdä pahan paikan, mutta huomasin virheen ajoissa. Yläosasta tulikin mielestäni onnistunut, etenkin kun ajattelee, mitä siihen meinasi tulla.

Aloitin sitten Siitos-Histiksen ihan eri lähtökohdasta.
17. Ritu18.8.2021 klo 14:51
Tuohon postinjakeluun sen verran, että eikös se kevennetty perjantaijakelu jatku vielä.
Tälläista tietoa siitä on ainakin aiemmin ollut Postin sivuilla:

" Postipalvelut: Kevennetty perjantaijakelu jatkuu koko maassa
24.3.2021

Postinsaajille jo vuoden takaa tuttu kevennetty perjantaijakelu kirjeiden, lehtien ja mainosten osalta jatkuu.

Lähettäjille sekä postinsaajille kevennetty perjantaijakelu tarkoittaa, että perjantaiksi aikataulutetut lähetykset (kirjeet, osa lehdistä, mainokset) jaetaan pääsääntöisesti jo torstaina. Aikaistettu jakelu on mahdollinen, koska perjantain vähäinen postimäärä ehditään lajittelemaan aiemmin. Osa lähetyksistä jää kuitenkin jaettavaksi seuraavan viikon maanantaina."

Eli tarkoittanee PuPen osalta varmaan sitä, että vaihtelua riittää jakopäivän suhteen torstaista maanantaihin.
18. Ylläpito18.8.2021 klo 15:06
Valitettavasti vaihtelua on vieläkin enemmän, onneksi satunnaisesti.
19. Batman19.8.2021 klo 10:51
Miksi sivun 25 ristikko on saanut kolme tähteä?
20. Ylläpito19.8.2021 klo 14:06
Se voi olla toisille helpoin xxx, toisille helpompi kuin joku helpommaksi merkitty. Ei näitä kannata liikaa miettiä, kokonaisuus ratkaisee.
21. Batman19.8.2021 klo 15:07
Kiitos erikoisesta vastauksesta.
22. Joutilas21.8.2021 klo 07:35
Vaikka ristikon vaikeusaste onkin, kuin veteen vedetty viiva, niin kyllä nyt mielestäni lehden vaikeimpien taso on melkoisesti helpottunut aiempiin lehtiin verrattuna. Olen ratkonut kaikki 2½ ja 3 tähtiset ja niistä ainoastaan Harto Hakosen ristikko ansaitsee 3 tähteä. Toivon hartaasti, ettei tämä ole lehden linja jatkossa, etenkin kun PuPe ilmestyy vain kahden kuukauden välein. Laatu oli kuitenkin ihan huippua, kuten aina. PuPe on ehdottomasti paras ja laadultaan tasaisin ja tasokkain (ristikko)lehti. Iisakki jää kauas taakse juuri tuon laatijoiden tason suuren vaihtelun takia.
Vuokilan Fredi-ristikko ansaitsee vielä tulla erikseen mainituksi erinomaisuudellaan. Ja kaikkihan nämä olivat viihdyttäviä ratkoa, vain siitä vaikeuden puutteesta valitan ja narisen.
Tästä on kenenkään turha vetää hernettä nenään, sillä tämä on vain vanhan jäkättäjän vuodatusta, jolle käy aika pitkäksi seuraavaa joulua (PuPea) odotellessa. ;)
23. Eki21.8.2021 klo 09:28
Otamme opiksi! Ei ole tarkoitus helpottaa mutta väkisin vaikeuttaminenkaan ei ole hyvä. Kuten Joutilaskin sanoo, vaikeus ei ole itsetarkoitus. Laatu edellä mennään ja yritetään vaikeuttaa!
24. Pekku21.8.2021 klo 23:01
Olen täysin samaa mieltä Joutilaan kanssa PuPe:n nykytilasta ja laadusta. Ikävä kyllä lehti helpottui dramaattisesti vuoden alussa kun "pahisherrat" Anttila, Pitkälä ja Viitamäki jostain kumman syystä kaikki yhtäkkiä lopettivat.
Vaikeat ristikot jäivät pääasiassa Hartosen ja Lähteenmäen harteille.

Iisakin ristikoista olen hieman erimieltä. Lehti ilmestyy kerran kuussa plus kaksi Albumia, eli ratkottavaa riittää enemmän. Tällä hetkellä lehti on mielestäni myös haastavampi herrojen Alf Simberg (3 pahista/lehti), Janne Salo
ja usein myös Antti Skyttä toimesta. Olen samaa mieltä laatijoiden tasosta mutta nuo "pahikset" kyllä tekevät Iisakista hienon lehden.

Tällaista vuodatusta tältä vanhalta ukkelilta iltamyöhään :)
25. Pekku21.8.2021 klo 23:03
Edellisessä piti olla Hakonen eikä Hartonen :(
26. Jukkis22.8.2021 klo 10:10
"...ainoastaan Harto Hakosen ristikko ansaitsee 3 tähteä".

Hakosen ristikkohan oli kolmetähtisistä helpoin. Enpä muista koska olisi näin sujuvasti täyttynyt. Eipä ole kovin eksakti tiede tämä vaikeusastehomma, kuten on tälläkin foorumilla semmoiset yli 18 vuotta eri tahoilta tullut todettua.
27. Aleksanteri22.8.2021 klo 10:44
Minulle taas Punainen Pelikaani nykyisellään just sopiva. Iisakki turhauttaa toisinaan Simbergin ja Salon kohdalla,samoin Iisakin erikoisesta jää usein 1-2 tehtävää ratkaisematta
28. Lars31.8.2021 klo 21:01
Kirjekuoressa, jäi siihen muutama tekemätön ristikko mutta mukavia hetkiä oli monta kun sai ristikön täyteen, oikeellisuudesta en sitten mene takuuseen. Kiitos, seuraavaa odotellessa pitää taas tulostella IS:n ristikoita ajankuluksi...
29. Pekku3.9.2021 klo 23:26
Tulihan lehti viimein valmiiksi. Minulle oli jälleen kerran pahimpia Hakosen ja Lähteenmäen "kolmoset". Jälkimmäiseen tuli väkisin pari sanaa joiden oikeellisuudesta en ole varma, saas näkemäs.

Kiitos laatijoille jälleen kerran hyvästä työstä ja erikoiskiitos Ekille nautittavasta Fredin muistoristikosta.

Harmi että seuraava Punainen Pelikaani ilmestyy vasta puolentoista kuukauden kuluttua, onneksi sitä ennen ilmestyy
kaksi Iisakkia joten ratkomista riittää.
30. Pekkatyttö7.9.2021 klo 08:30
Auri Saaren 10 ristikko
Järviä vihjeen ratkaisu on outo minulle
Neverheard
31. Rampe7.9.2021 klo 09:40
Lähes kaikkien muiden kohdalla ihmettelisin "neverheardia" noin tavalliseen sanaan.
32. Pekkatyttö7.9.2021 klo 11:01
Miten rutakot voivat olla järviä ??
33. Jaska7.9.2021 klo 12:05
Pekkatyttö ei ole kuullut järveä nimitettävän ratkaisusanaksi, joka hänellekin on silti "rutakon" synonyymina tuttu. Suomessa on Wikipedian mukaan 187788 järveä, kun mukaan on laskettu vähintään viiden aarin suuruiset vesialtaat. Järviä, joiden pinta-ala on vähintään yksi hehtaari, on noin 55000. Lampi on 0,05 - 1 hehtaarin haarukkaan kuuluvan altaan nimityksenä kyllä parempi kuin järvi. Sitä pienempi on lammikko. Senkin jokainen tietää, ellei ole ummikko.

En ihmettele Pekkatytön ihmettelyä. Parempi vihje olisi ollut siis JÄRVIÄ PIENEMPIÄ.
34. Pekkatyttö7.9.2021 klo 13:59
Vesi lasissa on rampen mielestä järvi?
35. Kuuno14.9.2021 klo 19:01
Käärmeessä näköjään kopioitu osa lehden 3/21 samasta tehtävästä.
36. Ylläpito14.9.2021 klo 20:18
Oho, siinä on joku paha moka. Pannahinen!
37. öppis15.9.2021 klo 00:28
S. 27 toiseksi viimeisen rivin vihje PIIKKI- LAUTA-, olisin kyllä sitä mieltä, että jälkimmäisestä sanasta puuttuu yksi kirjain.
38. öppis15.9.2021 klo 00:48
Äh, onkin juuri ilmestynyt virhepalveluun tuo. Hyvä sitten.
39. Auri15.9.2021 klo 16:14
Pekkatytölle ja Jaskalle: ko. ratkaisusana on monin paikoin englanniksi käännetty xxxx 'lake' eli 'järvi'. Suomessa se esiintyy myös erisnimenä useammalle 'järvelle'.
40. Jaska15.9.2021 klo 16:52
Niin, mitä sitten. En ole väittänyt vihjettä vääräksi tai edes huonoksi. Se on täysin kelvollinen. Ratkaisusanan keksiminen ei tuottanut vaikeuksia. Esitin vain vaihtoehdon, joka minun mielestäni on parempi kaikentasoisten ratkojien kannalta. Se ei olisi oleellisesti pudottanut tämän oivallisen ristikon vaikeustasoa.
41. Pekkatyttö15.9.2021 klo 19:41
En jymmarra aurikultasen selitystä
Mitä helevittiä enklanti kuuluu suomenkieliseen ristikkoon
Onko ...järvi sama kuin ...rutakko?
42. eiju17.9.2021 klo 21:58
Lainaus: 26. Jukkis 22.8.2021 klo 10:10
"...ainoastaan Harto Hakosen ristikko ansaitsee 3 tähteä".Hakosen ristikkohan oli kolmetähtisistä helpoin. Enpä muista koska olisi näin sujuvasti täyttynyt. Eipä ole kovin eksakti tiede tämä vaikeusastehomma, kuten on tälläkin foorumilla semmoiset yli 18 vuotta eri tahoilta tullut todettua.

***
Mun mielestä voisi olla vaikka neljä tähteä :D Ne ovat aina niin kinkkisiä, mutta - ah, niin ihania
43. eiju19.9.2021 klo 23:44
Ouh shit!
Eka kertaa sain Kari Vaalamon laatiman täytettyä - noh, se olikin vain kaks´-tähtönen :D
44. Minä20.9.2021 klo 18:03
Olipa hienot, suorastaan mainiot Saaren ristikon pääkuvista tulevat vastaukset :) samoin sokkokrypto oli tavallisuudesta poikkeava ja teetti tavallista enemmän työtä. Riimipiiliksessä yksi pystysana ei suostunut aukenemaan...odotella täytyy vastsuksia


Hieno lehti taas ! Kiitos laaijoille.
45. Leku21.9.2021 klo 16:39
Taka-aukea 30-31. Alhaalla keskellä vihje KÄYTTÄÄ .......vastauksineen vaikuttaa omituiselta. Voiphan olla, etten nyt taas ymmärrä asiaa oikein??? Eli onko näin?
46. Rampe21.9.2021 klo 16:50
Leku, se on joko näin tai sitten sinulla on väärä vastaus. Ei siinä virhettä ole.
47. Leku21.9.2021 klo 17:03
Kiitos. Täytyy miettiä tuota uudestaan. Oma (virheellinen) vastaukseni olisi kaivannut yhden kirjaimen lisää, joka ilmaisee tekijän.
48. Rampe21.9.2021 klo 17:59
Luulen tai arvaan, että ensimmäisessä kommentissasi olit lähempänä totuutta.
Mieti asiaa vähän uudelta kantilta.
Välttämättä virhettä ei edes ole.
49. Leku22.9.2021 klo 13:11
Rampe, eikö pisteillä yleensä korvata joku sana, joka liittyy selkeesti ko. vihjeeseen? Tässä tapauksessa en näe mitään yhteyttä vihjeellä ja vastaussanalla vai onko menty siihen, että vihje voi olla mitä vain ja vastaus mitä vain mikä sopivasti syntyy ympäriltä? Minäkin KÄYTÄN housuja ja silmälaseja ja hiivakin voi KÄYTTÄÄ..eli kaikki olisi toki näin ollen oikein..
50. Yussuf22.9.2021 klo 19:33
Kyllä vihje ja vastaussana ovat ensiluokkaisia. Yhtäaikaa verbi ja substantiivi. Piti katsoa että verbi varmasti löytyy sanakirjasta. Toki löytyi.
51. Leku22.9.2021 klo 21:21
Onhan ne toki oikeita sanoja kumpikin, ja noinkin sanotaan, mutta jos vastaus on verbi niin onko nuo jotenkin synonyymeja keskenään? Tai, jos se on monikko, eikö vihje ole silloin puutteellinen? Tästä on kai turha minun saivarrella, mutta minulle se jää kuitenkin omituiseksi vihjeeksi. Ahaa elämystä ei todellakaan synny tuosta..
52. Rampe23.9.2021 klo 08:14
Leku, tässä vaiheessa ei auta selittää sen paremmin, jotta ei mennä paljastelun puolelle.
Vasta 25.10 jälkeen näistä voidaan puhua mielin määrin.
Mutta ei siinä virhettä ole.
53. happonen23.9.2021 klo 09:56
Lehti tuli täyteen ja yhdyn tässä ketjussa aiemmin annettuun palautteeseen: kokonaisuutena tämä lehti oli valitettavan helppo. Kovan pään alku oli korkeintaan kaksipuolikkaita ja ainoastaan Lähteenmäki oli sellainen useamman istunnon vaativa pahis, joita tältä lehdeltä innolla odottaa. Ekin teema oli mielenkiintoinen ja kohtuullisen hankala, ehkä osittain siksi, että teeman aihe oli itselleni melko etäinen. Joten tuon ristikon osalta joutui käymään tiedon valtatiellä useampaankin kertaan.

Muutenkin kovisten taso tuntuu hetkellisesti notkahtaneen eri tavoin. Kilpailijan lehdessä on viime aikoina ollut eräältä tunnetulta laatijalta useampia "ylivaikeita" koviksia, ei siis aivan mahdottomia, mutta sellaisilla kaukaa haetuilla ja ympäripyöreillä vihjeillä varustettuja tapauksia.

Viitamäen, Anttilan ja Pitkälän comebackia odotellaan täälläkin suurella innolla!
54. Lars23.9.2021 klo 13:47
Mun mielestä juuri sopivan vaikeita kaikki, älkää vaan vaikeuttako muutaman neron takia lehteä, ratkokoon niitä kilpailijan ylivaikeita jos tämä ei miellytä. Kiitos näistä taviksellekin sopivista vaikeista...
55. iso S23.9.2021 klo 14:06
Lainaus: 49. Leku 22.9.2021 klo 13:11
Rampe, eikö pisteillä yleensä korvata joku sana, joka liittyy selkeesti ko. vihjeeseen?

Ristikkoa näkemättä mutta vihjetyyppiä arvaillen vastaan kyllä ja korostan, että yleensä.

Esimerkiksi vihje "L...." voisi periaatteessa tuottaa monia erilaisia ratkaisusanoja, kuten UTTI, mutta Utilla ja lutilla ei ole mitään selkeää asiallista yhteyttä. En tiedä, mutta luulen että lutti ei kuulu uttilaiseen murteeseen. Taitaa mennä enemminkin Pohjanmaan kautta? Sen sijaan ratkaisusana EINO täydentää vihjeen useimpien tuntemalla tavalla. Jos ei Eino Leino ole tuttu nimi niin ratkoja syyttäköön aukkoa yleissivistyksessään, ei laatijaa.

On osa laatijan ammattitaitoa että ymmärtää tuon vihjetyypin olemuksen, jossa mennään ns. takaperin puuhun, ja osaa löytää sopivia yhdistelmiä. Kaikissa lehdissä tästä periaatteesta ei kuitenkaan pidetä kiinni. Silloin mielestäni täytyisi vaatia, että vain yksi ratkaisusana tuotta vihjeen täydennyksenä yleisesti tunnetun sanan (jonka ei toki tarvitse olla perusmuodossa). Näin toteutuisi edes jonkinlainen mielekäs yksikäsitteinen yhteys vihjeen ja ratkaisun välillä.

Toki yksikäsitteisyys ei ole yleisesti vihjeiltä vaadittava ominaisuus. Esimerkiksi viisikirjaiminen ratkaisu vihjeeseen POIKIA voi olla yhtä hyvin VASOA kuin VESAT, monista muista mahdollisuuksista puhumattakaan. Kikkavihjeissä, anteeksi rakennevihjeissä, yhsikäsitteisyys ei kai ole välttämättömyys mutta mielestäni ehdottomasti hyve. Kun jujun keksii niin pitää syntyä tunne että ratkaisu on juuri tämä eikä se voi olla mitään muuta.
56. Hokki23.9.2021 klo 23:20
Käärmeessä kohdassa Anotaan/Pieni osa peitettä on virhe. Päästä häntään menee oikein, mutta hännästä päähän on kaksi kirjainta vaihtanut paikkaansa?
57. Minä23.9.2021 klo 23:34
En kyllä havainnut virhettä. Kyllä se on oikein.
58. Jiikoo25.9.2021 klo 11:22
Enpäs olisi ikinä uskonut saavani Siitosaukeamaa täyteen, mutta niin vain pääsi käymään! Paljon piti kaivella lunttilähteistä, mutta paljon tehtävä tarjosi riemastuttavaa oivaltamisen iloakin.

Kolmosista uskon saaneeni ratkotuksi myös Kuivasen (25) ja Liljeroosin (29). Pihlajamäkeä ja Kerästä voisin kuvitella vielä yrittäväni, mutta Hakosen ja Lähteenmäen jätän mielisuosiolla osaavammille.

2½-tasoisista ”varsinaisista” ristikoista minulla on vielä muutaman kirjaimen verran vajausta Kuivasessa (22) ja Vaalamossa (23).

Sokkokryptot, Käärmeet ja Sanakehikot eivät sovi ruoansulatukselleni.

Olen tainnut saada PuPe-historiassani ensimmäistä kertaa kokoon kahden pyyhkeen arvontaan oikeuttavat 26 avainsanaa. Joukossa edellä sanotun kanssa ristiriitaisesti Sanakehikon avainsanaoletettu – muita kirjaimia en ole ”ratkaisuuni” raapustanutkaan.
59. Jiikoo25.9.2021 klo 11:30
Lainaus: 58. Jiikoo 25.9.2021 klo 11:22
”2½-tasoisista ”varsinaisista” ristikoista minulla on vielä muutaman kirjaimen verran vajausta Kuivasessa (22) ja Vaalamossa (23).”

Pitää enää osittain paikkansa: Kuivanen täyttyi juuri.
60. Romero25.9.2021 klo 19:57
Helpohko lehti oli, mutta saa minun puolesta välillä ollakin.
61. iso S26.9.2021 klo 13:16
Olin jokin aika sitten viikon verran kissanhoitajana isossa kylässä eli eräässä Suomen pääkaupungissa, nimeä mainitsematta. Sieltä hankin tämän lehden, kun meidän kulmillamme Pelikaani ei pesi. Nyt on menossa sivu 26, Pihlajamäki. Vastaan ehti tulla kaksi Kuivasta, sivut 22 ja 25. Mennyt on mennyttä ja lähimuisti ilmeisesti myös, mutta muistelen että 22 kyllä aiheutti paikoitellen pientä päänvaivaa, mutta ratkesi kuitenkin ihan kohtuuajassa. Sivu 25 on merkattu kolmitähtiseksi, mutta hämmästyksekseni ratkesi paljon liukkaammin. Jonkinlaisia vaikeuksia ja tarkistamisen tarvetta aiheutti vain se että en ole mezzosopraanojen ja Kummeleiden suhteen ihan täysillä tiedoilla tankattu. Minulle kovin helpolta tuntuva kolmonen, mutta Pelikaanissa on ehkä eri skaala kuin Iltiksissä, joissa kolmosten selvittäminen on minulle fifty-sixty. Ehkä oli vain hyvä vire päällä.

Kulmakarvoja nosti vihjeen "ennen uusien perunoiden kanssa". ratkaisu. Oma muistini johtaisi toisenlaiseen tulokseen. Muistan nuoruudestani mainoksen "oikea tuntuu olevan suunta". Vihjeen ja ratkaisun soveliaiden osien tarjoaminen Googlelle johtaa vuoteen 2019, joka ei ole niin kauhean paljon ennen. Tosin itse asiassa läydöskin on vähän ohi ratkaisun, vaikka ratkaisun molemmat osat sieltä löytyvätkin.
62. Pekkatyttö27.9.2021 klo 13:55
23/vaalamo,kärkkäinen
Heppu jokä kylvää ei kyllä tee sitä mitä vastaukseen tulee
Streborin alla?
63. Jukkis27.9.2021 klo 14:51
Kylläpäs hyvinkin voi tehdä.
64. Pekkatyttö27.9.2021 klo 15:09
No niinpä tietenkin vaikka kusta housuihinsa
Miettiä lottonumeroita tai olla menossa navettaan lypsylle ihan mitä vain
Mutta noin kylvetään siemeniä ei ......... muuta kuin rairuohoa pääsiäisena kasvihuoneessa
65. Jukkis27.9.2021 klo 15:29
Et tunne asiaa. Sen sijaan näköjään tunnet hyvin sen, miten esiinnytään ääliönä.
66. Pekkatyttö27.9.2021 klo 16:14
Hienoa olla ääliö joka ei ole ollut aikuinen joskus 1900 luvun alussa olet ilmeisesti metusalemin ikäinen kun olet ......... tuolla tavalla kasvihuonettasi tai 10 aarin maatilkkuasi
Kyllä heebolla on kylvökaukalo vatsan edessä
67. Jukkis27.9.2021 klo 16:20
Koska näköjään et edes tiedä tuon vatsan edessä olevan oikeaa nimeä, niin on ymmärrettävää että et ole osannut hakukoneella todeta olevasi väärässä. Jos nyt osaat hakukonetta käyttää. Minä en tässä hakukonetta tarvinnut, koska lapsena isän kanssa tuota sain pellolla tehdä.
68. Pekkatyttö27.9.2021 klo 16:26
Hienoa että viskoit paskaa käsin
Noin pienellä välineellä jonka tiedät kaverin sylissä olevan
Ei suoritettu vastaukseen kuuluvaa tekoa muuta kuin mummon kukkapenkissä ei olisi riittänyt pellolla kuin aarille
Tosi maanviljelijä sinä syntyjäsi olet oikein suurtilallinen
69. Jukkis27.9.2021 klo 16:33
Pientilallisen poika, taisi ennen tarvittavaa koneellistamista olla 6 hehtaaria peltoa. Metsää onneksi oli sen verran, että hengissä pysyttiin.

Et tunne asiaa. Noloa lukea viestejä sellaiselta, joka kuvittelee olevansa jonkinlainen asiantuntija. Kyllähän on kenen tahansa vaikea todeta olleensa väärässä, mutta ääliölle se vasta vaikeaa on. Mitään vikaa ei ole ristikossa.
70. Pekkatyttö27.9.2021 klo 16:47
Ääliö tässä
Jos tuollaisella keittiökulholla salpietaria pellolle viskoisi saisi käydä säkillä joka minuutti hakemasa lisää olisi ilta äkisti vastassa 6 hehtaarin pellollakin vai oliko teillä renkejä jotka kävelivät laaria täyttämässä?
71. Pekku27.9.2021 klo 16:59
Taas ovat latvakakkoset vauhdissa :(
72. Jukkis27.9.2021 klo 17:03
Lopeta nyt P-tyttö jo jumalauta tuo naurettava länkytys. Ristikossa vihjeestä tuleva sana on ihan oikein. Vihjeessä ei kerrota, kuinka suurella maa-alalla siinä ollaan hommissa. Et ole mikään 1960-luvun koneistamattoman pienviljelyn asiantuntija, jolla olisi minkäänlaista käsitystä viljelyn vaatimissa toimissa kuluvan tarpeiston kulutuksesta pinta-alayksikköä kohden. Ja tosiaan, mitä helvetin väliä ristikon ratkaisemisen kannalta on sillä, mikä on tuon vatsan edessä olevan astian, jonka nimeä et edes tiedä, tilavuus.
73. Pekkatyttö27.9.2021 klo 17:04
Ei tässä muuta kuin väitellään
Pekku
Jos ja kun kuvan heebo tekisi sitä mitä vastauksesksi tuli
On tilan koko 1 aari
Oikeat kuvat perkele tekemisille sano sinbeliuskin
74. Pekkatyttö27.9.2021 klo 17:08
Miksi ratkojat puolustavat laatijoita kuin parhaimmat taistolaiset aatettaan
Selvästi väärä kuva ei siinä muuta vikaa
En perkele aina jaksa etsiä agraarisanoja nykäsestä
75. Jukkis27.9.2021 klo 17:36
"Heppu jokä kylvää ei kyllä tee sitä mitä vastaukseen tulee"
Eli väärä kuva.

"Jos ja kun kuvan heebo tekisi sitä mitä vastauksesksi tuli
On tilan koko 1 aari"
Eli oikea kuva. Se alahan tosiaan voi olla vaikka 1 aari.

"Selvästi väärä kuva"
Eli väärä kuva.

Ei ole johdonmukaisuus sun vahvin ominaisuus.

"Miksi ratkojat puolustavat laatijoita kuin parhaimmat taistolaiset aatettaan"

Miksi pitää laatijaa syyttää väärän kuvan laittamisesta, kun kuvassa ei ole mitään väärin? Jos nyt tosiaan jostain ihme syystä kommunismi pitää tähän jotenkin saada mukaan, niin stalinismin vainojen aikaanhan ihmisiä syytettiin asoista, joita he eivät olleet tehneet.

Ehkä en enää jatka, mutta jos P-tyttö jatkaa, niin noista minun aiemmin kirjoittamista voi mielessään poimia sopivan tekstin minun vastaukseksi.
76. Pekkatyttö27.9.2021 klo 18:12
Olen iloinen mielipiteestäsi se on juuri stallarimainen
Ratkaisusana on se mikä siihen tuli mutta kuvassa oleva heebo kylvää taivahan tosi siemenet sinkoilee selävästi minun lehdessä ainakin
Kylvöastia sylissään
77. Romero1.10.2021 klo 01:03
Sananvapauden nimissäkö verbaalinen poropeukalo provopervo "Pekkatyttö" saa täällä mellastaa? Ei jaksa lukea asiaa kun on hänen kylvämäänsä lannoitetta joka välissä.
78. Jiikoo1.10.2021 klo 11:09
Mielestäni yleisen syytäjän (maanilveilijä, talkkari tms.) sopii syytää tuollaisesta syliastiasta lähes mitä tahansa minne tahansa: siemenjyviä tai salpietaria pienemmälle tai isommalle pellolle, liukkaudentorjuntasuolaa, hiekkaa, mursketta tms. pihoille jne.

Jukkis: Miksi lähteä tukkanuottasille tuollaisten pekkastyttösten kanssa? Hänen kaltaisensa ovat kyllin selvästi osoittaneet omilla ”puheenvuoroillaan”, ettei vuoropuhelusta voi tulla hedelmällistä.

Lainaus: 58. Jiikoo 25.9.2021 klo 11:22
”Kolmosista uskon saaneeni ratkotuksi myös Kuivasen (25) ja Liljeroosin (29). Pihlajamäkeä ja Kerästä voisin kuvitella vielä yrittäväni, mutta Hakosen ja Lähteenmäen jätän mielisuosiolla osaavammille. 2½-tasoisista ”varsinaisista” ristikoista minulla on vielä muutaman kirjaimen verran vajausta Kuivasessa (22) ja Vaalamossa (23).”

Kuinka ollakaan, nuo viimeksi vajaat Kuivanen ja Vaalamo ovat nyt täynnä molemmat, eivätkä sittemmin aloittamani Pihlajamäki ja Keränen ole jääneet vajaiksi nekään! On sitten eri asia, onko ratkaisuissani virheitä.
79. Pekkatyttö3.10.2021 klo 11:40
Ähäkkutti änkyrä tässä
25 oikea alakulma paljastaa vihjeeseen tulee sanaksi englanninkielistä tekstiä?
Vihjeestä kaverin myöhästymisestä tulevaan vihjeeseen outo sana?
80. mummeli5.10.2021 klo 09:13
Lainaus: 79. Pekkatyttö 3.10.2021 klo 11:40
Ähäkkutti änkyrä tässä25 oikea alakulma paljastaa vihjeeseen tulee sanaksi englanninkielistä tekstiä?Vihjeestä kaverin myöhästymisestä tulevaan vihjeeseen outo sana?

Ei mitään outoa, piste.
81. Jiikoo5.10.2021 klo 10:53
Lainaus: 79. Pekkatyttö 3.10.2021 klo 11:40
”25 oikea alakulma paljastaa vihjeeseen tulee sanaksi englanninkielistä tekstiä?”

Kotustelijat vaikuttavat hyväksyneen katajaiseen kansalliseen kielenkäyttöömme, löytyy Kielosesta. Mahtaako Pekkatytöltä löytyä nasevaa samansisältöistä umpisuomalaista sanaa?
82. Pekkatyttö5.10.2021 klo 17:21
Showbusines lisääntyy
83. Tuula Puro6.10.2021 klo 17:56
PuPessa on yhä enemmän kuvallisia vihjeitä. joista on sein vaikea saada selvää, monet kun ovat pienen ruudun okoisia. Nyt ratkottavassa numerossa laskin yhdestä ristikosta, että yli puolet vihjeistä on piirroksia, joista 9 kpl kasvoja. Tämä ratkoja kyllä kääntää lehteä.
Suosikkejani ovat Hannu Salokangas ja Auri Saari ja muutama muu, jotka käyttävät sanallisia vihjeitä. Hauska oli Saaren uudentyyppinen vihje (isot kirjaimet).
Sanalliset iihjeet ovat ehkä laatijoille hanvakalampia mutta tuovat ratkojalle oivaltamisen ilon.
Onerva
84. A.Skotti6.10.2021 klo 20:59
Voiko kukaan vinkata ees suuntia Ekin ristikon s. 30-31 oikea melko reuna. PUHDAS. Siinä on u punaisella. XXXXXXXXXXX. Muuten lähes koko lehti ratkottu. Sokkokryptot ei kylläkään ole mun juttu. Ei tässäkään. Käärme oli kiva. Ruudut sais olla isommat sellaisessa.

Ylläpito: poistettu paljastus. Vasta ensi kuun alussa lupa keskustella.
85. Jiikoo12.10.2021 klo 15:25
Uhkasin edellä (78.) jättää Hakosen mielisuosiolla osaavammille. Pääsi kuitenkin käymään niin, että Hakonen täyttyi juuri (ensimmäinen Hakoseni!) ja ratkomatta jäävät tästä läystäkkeestä ainoastaan Sanakehikko, Sokkokrypto, Käärme ja Lähteenmäen tavuristikko ***. Olen onnistunut etenemään näissä PuPe-ympyröissä selvästi kykyjäni pidemmälle ja annan itselleni luvan onnitella itseäni!
86. Pekkatyttö14.10.2021 klo 21:04
Onko laatijan hienoutta vai huonoutta esm. Vihje "allakkaan 2015" en minä ainakaan lämpene tällaiselle "lehtolapsen" vihjeytyksille
87. Mielensäpahoittaja15.10.2021 klo 04:38
Mä en kyllä jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka valittavat lehden vaikeudesta. PuPesta 80% on helppoja/helpohkoja ristikoita, on sekä Passeli että Musta Pelikaani ja näiden lisäksi n. 50 eri helppoa ristikkolehteä kauppojen hyllyillä.
Iisakissakin on vain muutama vaikea(hko), loput läpikirjoitettavia.
88. Pekkatyttö15.10.2021 klo 10:23
Einsteinille se vasta vaikeaa oli elämä kun kaikki muut olivat tyhmiä
89. iso S15.10.2021 klo 10:26
Asioissa on yleensä kaksi puolta, joskus useampikin.

1. Ei ole kovin oleellista tietää ja muistaa, mitkä etunimet tulivat allakkaan juuri vuonna 2015, Huono vihje ja muuttuu huonommaksi vuosi vuodelta,

2. Vihje olisi voinut olla etunimi. Se olisi ollut kovin ympäripyöreä. Mahdollisuuksia olisi todella paljon enemmän kuin nyt käytetyssä vihjeessä eikä sopivan suppeaa ehdokkaiden joukkoa voisi mistään hakea. Itse asiassa käytetty vihje oli melko hyvä.

3. Niin tai näin, vihje on ns. "tyhjä" eli se ei anna oivaltamisen riemua eikä paljasta ratkojalle mitään olennaista tietoa tai yllättävää asioiden välistä yhteyttä. Jos sopivaa julkkista ei ole käytettävissä vihjeeksi, voisi yrittää löytää jonkin kivan kikkavihjeen. Anteeksi, rakennevihjeen.

4. Rakennevihjeet ovat kaksipiippuinen miekka vai oliko se kaksiteräinen juttu. Jotkut miellyttävät joitakin, jotkut tuntuvat vain ärsyttävältä näsäviisaudelta. Ehkä laatijan olisi pitänyt heittää ristikko roskikseen ja aloittaa alusta puhtaalta pöydältä, jotta saisi ristikkoon vain kaikkia tyydyttävästi vihjeitettäviä sanoja. Vaihtoehtoisesti ristikon yhteyteen olisi voinut laittaa varoitustekstin: saattaa ärsyttää herkkiä mieliä. Ratkottava tukihenkilön seurassa.
90. Pekkatyttö15.10.2021 klo 10:32
Hienoa oivaltamista aivan kuin ele alenius olisi herännyt uuteen nousuun
91. Jaska15.10.2021 klo 11:47
Haut "Ele Alenius" 5530 osumaa, "Ale Elenius" 2 osumaa.
92. Pekkatyttö15.10.2021 klo 13:24
Tänne ilmestynyt leoanardo da vincin reinkarnaatio upeata
93. Epätietoinen3.11.2021 klo 14:04
Saisiko selityksen Lähteenmäen ristikon kahteen outoon kuvaan. Toinen on vihjeen "Pois menee" ja toinen "KOITKO TUNNON..." vieressä.
94. Muuan ratkoja3.11.2021 klo 14:19
Pois menee: vihje: ulota-verbin synonyymi. Koitko tunnon- anagrammi- vihje.
95. Jukkis3.11.2021 klo 14:46
Höh, eihän noita kysytty, vaan näitä kuvia:
https://imgur.com/a/Wwqq3ff

Ekasta tuli REITIT, tokasta mun mielestä KERÄT. Epäilen että kirjaimet ja muut merkit on tulleet noihin jotenkin vahingossa, koska eihän ne mitään järkevää lisäystä tuo.
96. Minä3.11.2021 klo 18:24
Minun ajatus tuohon ”pois menee” on KAIKOTA. Liekö liian kaukaa haettu ratkaisusana. Jää nähtäväksi mikä on oikea ratkaisu.
97. Heljä-Maija3.11.2021 klo 22:40
93. - 96.
Kysyttiin tosiaan noita kahta kuvaa, jotka löytyvät Jukkiksen linkin avaamalla. Nuo lisämerkit kuvissa ovat niin erikoisia, että vaikea uskoa niiden ilmestyneen sinne vahongossa. Toki kaikki on mahdollista.
Minunkin ratkaisussani on REITIT ja KERÄT, mutta Jukkiksen tavoin en keksi mitään loogista ja vähänkään järkevää selitystä.
98. Jaska3.11.2021 klo 23:23
Reitit ja kerät ovat selvästi näkyvissä tilpehöörien keskellä. Ne voisivat olla merkityksettömiä vaikeutuksia piilosanan tyyliin. En muista Lähteenmäen ennen sellaisia käyttäneen. Saattaa niillä jotain virkaa olla. Odotellaan oivaltavampien selitystä.
99. ++juh4.11.2021 klo 13:08
Ehkä ne ovat jollain fontilla graafisia merkkejä, jotka fontin tai merkistön vaihduttua näkyvät tilpehöörinä.
100. Ylläpito4.11.2021 klo 13:37
Asiaa nyt tutkittuamme selvisi. Joku erikoinen muuntojuttu tosiaan. Ylemmässä kuvassa lukee alun perin TIE VIE ja ylösalaisin POLKU TUO. Osa kirjaimista on muuttunut symboleiksi. Alemmassa kuvassa ainoastaan kaksi L-kirjainta on muuttunut lyhyiksi viivoiksi.
101. Romero4.11.2021 klo 13:41
Itsekin noita miettineenä jos oli virhe, niin olisi saanut olla virhepalvelussa. Jos ratkojat eivät osanneet epäillä, niin julkaisija olisi huomannut? Näitä on monilla foorumeilla kyselty ja mietitty.
102. Ylläpito4.11.2021 klo 13:47
Olisi ollut kun olisi tajuttu.
103. Jukkis4.11.2021 klo 14:01
Entäs se toinen kuva, josta tulee KERÄT, miksi ne S-kirjaimet siinä on?
104. imx4.11.2021 klo 14:51
Ja minä kun olin jotain titaani- ja rikkiyhdisteitä miettimässä ja mahdollisia sidospituuksia ja -kulmia, ilmankos olin osittain hakoteillä!
105. Jaska4.11.2021 klo 17:23
Alakuva olisi tajuttava, jos auringon kehristä pois lentäneet kirjaimet olisivat hoita.
106. Romero5.11.2021 klo 02:19
Noista vihjeistä oli kovasti keskustelua sanaristikkofoorumilla ja suomi24:ssä. Siellä on näkynyt kustantajankin kannanottoja?

Eikös ristikot koeratkota ja tarkasteta ennen julkaisua? Julkaisuun menevissä PDFissä ei pidä käyttää fontteja, vaan että kirjaimet on viivoja.
107. Ylläpito5.11.2021 klo 07:50
Kerran yritettiin kirjoittaa jotain asiallista selitystä Suomi24-palstalle, mutta se moderoitiin pois. Siihen loppui kaikki kiinnostus sitä palstaa kohtaan. Vilkaisukin sinne kertoo, että jotain riitelyä siellä vain on. Sellaista emme siedä. Olisi toki mukavaa nähdä se palstakin toimivana ristikkokeskusteluareenana, mutta tuollaisenaan sitä emme voi suositella. Ja jos asiallisen vihjeen voi (joku robotti?) poistaa noin vaan, eihän siinäkään ole järjen hiventä.

Lähteenmäen kuvassa oli hauska tapa esittää siilit kerällä. Kummankin kerän ympärillä kiersi sana SIILI.

Teknisiä yllätyksiä tulee joskus, hyvin harvoin. Mikään yleisohje ei poista virheen mahdollisuutta. Edellinen oli varmaan pari vuotta sitten, kun kolme vihjettä korruptoitui.
108. Batman5.11.2021 klo 09:24
Lainaus: 107. Ylläpito 5.11.2021 klo 07:50
Sellaista emme siedä.

Mutta Pike on OK?
109. Ylläpito5.11.2021 klo 09:39
Ensinnäkin: tuo viittasi Suomi24:ään. Toiseksi: Piken herjoja on poistettu kymmenittäin. Mitä enemmän täällä Piken satunnaisesta jätetyistä viesteistä puhutaan, sitä enemmän hän jossain partaansa hekotellee... Hänhän ei ikinä jää niistä keskustelemaan sen enempää kuin epäonnistuneista ratkontakommenteistaankaan (tai edes noista poistoista). Jatkaa vain kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
110. Batman5.11.2021 klo 09:46
Ja te sallitte sen jatkua vuodesta toiseen. Eikö niin?
111. Ylläpito5.11.2021 klo 09:59
Ei ole tapaa sulkea ketään ulos teknisesti. Tämä on kerrottu jo useasti.

Pike tuolla jossain nauraa Batmanin stressille.
112. Miksi5.11.2021 klo 10:09
Ei ole Batman yksin, jota ärsyttää, että Piken viestejä jätetään ja muka nuhdellaan. Ei tarvitse sulkea ulos teknisesti vaan riittäisi, kun kaikki nimimerkillä Pike tulleet viestit poistettaisiin järjestelmällisesti. Ainakin hän joutuisi näkemään sen vaivan, että vaihtaa nimimerkkiään.
113. Batman5.11.2021 klo 10:11
Lainaus: 111. Ylläpito 5.11.2021 klo 09:59
Ei ole tapaa sulkea ketään ulos teknisesti. Tämä on kerrottu jo useasti.Pike tuolla jossain nauraa Batmanin stressille.

Korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta joskus oli mahdotonta lähettää viestiä nimimerkillä Tapio - tuli viesti, että nimimerkki ei kelpaa tms. On varmaan teknisesti kamalan vaikea muuttaa Tapio Pikeksi? No, elämme toki vapaiden valintojen maailmassa.

Pike saa nauraa ihan niin paljon kuin haluaa, sillä nauru pidentää ikää.
114. Ylläpito5.11.2021 klo 10:19
Ei ole koskaan suljettu nimimerkin perusteella ketään, ei ole mahdollista.

Kiitos neuvoista, teemme parhaamme. Säännöissämme muuten lukee, että väliaikaisnimimerkkejä ei sallita. Noudatetaan niitä.
115. imx5.11.2021 klo 11:00
Ah, kiitokset siiliselityksestä!
116. Miksi5.11.2021 klo 11:38
Lainaus: 114. Ylläpito 5.11.2021 klo 10:19
Säännöissämme muuten lukee, että väliaikaisnimimerkkejä ei sallita. Noudatetaan niitä.

Turhahan tätä keskustelua on käydä, kun Ylläpitoa huolestuttaa väliaikaisnimimerkit enemmän kuin toisia kirjoittajia halveksiva ja haukkuva vakikirjoittaja. Totta onkin, että säännöissä ei kielletä toisten haukkumista. Oikeastaan päinvastoin, kun siellä lukee "muiden haukkuminen on helpompaa kuin positiivisten viestien kirjoittaminen".
Kukapa ei tekisi sitä, mikä kenellekin helpompaa on. Joten se siitä sitten.
117. Ylläpito5.11.2021 klo 11:44
Oli oheismaininta.
118. Funny5.11.2021 klo 19:37
Eihän tuo väliaikaisten nimimerkkien kielto ole ollenkaan yhdentekevä asia. Täällä on joskus ollut paljon enemmän kaikenlaisia ilveilijöitä ja huomauttelijoita, joilla ei ikinä ollut mitään oikeaa asiaa. Asiattomien kirjoitusten määrä saattoi olla moninkertainen nykyiseen verrattuna.
119. Batman5.11.2021 klo 20:06
Lainaus: 118. Funny 5.11.2021 klo 19:37
Eihän tuo väliaikaisten nimimerkkien kielto ole ollenkaan yhdentekevä asia. Täällä on joskus ollut paljon enemmän kaikenlaisia ilveilijöitä ja huomauttelijoita, joilla ei ikinä ollut mitään oikeaa asiaa. Asiattomien kirjoitusten määrä saattoi olla moninkertainen nykyiseen verrattuna.

Onko nimimerkkien Ylläpito ja Funny mielestä nimimerkki Piken viestintä palstan tasoa laskeva vai nostava asia? Kysykääpä kollektiivina itseltänne onko oikein, että nimimerkki Piken kaltaisen henkilön annetaan kirjoitella tänne vuosikymmenen siten, että häntä välillä mukamoititaan?
120. Ylläpito5.11.2021 klo 20:16
Batman, tuo kommenttisi kuulostaa siltä, ettet lue vastauksia ajatuksella. Emme väännä enää rautalangasta. Kaikki siihen liittyvä on sanottu.
121. Batman5.11.2021 klo 20:20
Lainaus: 120. Ylläpito 5.11.2021 klo 20:16
Batman, tuo kommenttisi kuulostaa siltä, ettet lue vastauksia ajatuksella. Emme väännä enää rautalangasta. Kaikki siihen liittyvä on sanottu.

Sanahelinää - teot ratkaisevat. Voitte selittää mustaa valkoiseksi tästä ikuisuuteen, mutta kaikki näkevät tuloksen.
122. Ylläpito5.11.2021 klo 20:35
Sori nyt, mutta juuri tällainen jankutus pilaa nettikeskusteluja. Kaikki näkevät tuloksen, sanot. Aivan. Olemme tehneet parhaamme.
123. Batman5.11.2021 klo 20:41
Lainaus: 122. Ylläpito 5.11.2021 klo 20:35
Sori nyt, mutta juuri tällainen jankutus pilaa nettikeskusteluja. Kaikki näkevät tuloksen, sanot. Aivan. Olemme tehneet parhaamme.

Olette oikeassa, mutta joskus kissa on nostettava pöydälle, vaikka se kivaa ei olisikaan. Olette varmasti tehneet parhaanne, mutta oletteko tehneet kaikkenne? Vuosikymmenen Pike on vedellyt teitä kölin ali. Pike naureskelee varmasti minulle, mutta taitaa hymyillä myös teille hieman.
124. pelaaja5.11.2021 klo 20:48
Bstman, olethan jo valmis asiasi kanssa? Ei jaksaisi enää seurata samaa. Olisiko sinulla vaihteeksi jotain sanottavaa tämän lehden ristikoista?
125. Batman5.11.2021 klo 21:18
Olet oikeassa. Pahoittelen aiheuttamaani häiriötä.
126. Romero5.11.2021 klo 22:20
Kommentointi sallittava vain kirjautuneille. Nythän nimimerkkejä ei oikeasti kontrolloida mitenkään. Netissä käytössäännöt ei riitä ...
127. Ylläpito5.11.2021 klo 22:25
Sitä mietittiin ankarasti, mutta ei päädytty muuttamaan systeemiä. Kummassakin on monet puolensa.
128. Kaj9.11.2021 klo 11:52
Lähteenmäen ristikkoon reitit vastaussanaan sain ratkaisuksi jotain muuta, mikä mielestäni sopii vihjeeseen. Myös risteävään vaakasanaan "pitää itseään huipputyyppinä". Joten on useampi vaihtoehto vastaussanaksi, varsinkin kun vihje oli väärä eikä sitä ollut virhepalvelussa.
129. Jaska9.11.2021 klo 12:47
Vihje oli "huipputyypin maineessa", ratkaisusana reilu.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *