KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 25-26/2021

9735. SK 25-26/2021

Elva27.6.2021 klo 19:35
Täydensin äsken, torstaina aloittamaani Arto Kuivasen kakspuoltähtistä ristikkoa. Pääosin nopeasti täyttyvää mutta sitten tuli kaksi hankalampaa kohtaa vastaan (oikea ylänurkka ja alue lounaassa) jotka nyt onneksi sain selvitettyä. Viihdyttävää ratkomista.

Erinomainen on myös Pertti Oskalan piilis. Kivat vihjeet mm. vs. 1 ja 17. Vaikeuksia minulla oli sen sijaan ymmärtää ps.4 ja ps. 7:n loppuosa. Kelpo ratkaisut niissä kylläkin on.

Nyt sitten loppuilta futista!
2. JPR27.6.2021 klo 21:43
Kuivasen kaksipuolikas oli erittäin mukavaa ratkottavaa!
Vihje: kukkia, jos metri = kioski jäi ymmärtämättä.
Kiitokset Kuivaselle!
3. Kukka27.6.2021 klo 21:45
Tylsää.
4. Jiikoo28.6.2021 klo 23:07
Jussina jäivät ristikot vähemmälle huomiolle ja niitä pääsi kertymään pikku sumaksi saakka. Kun suma on nyt aamun ja päivän mittaan päässyt purkautumaan, piti nyt illalla käydä Mr. Kuivasen luomuksen kimppuun. 15 avainkirjainta selvisivät suht' nopsaan, mutta keltapohjaiset päälauseen sanat mietityttivät pidempään. Ratkaisu toi kieltämättä hitusen hymyä huuleen!

Oskalan piilistä täyttelin juhannuksen alla jo tuoreeltaan. Meni silloin sutjakkaasti kahta sanaa vaille valmiiksi: vs.1 ja ps.4 eivät tahtoneet sopia yhteen, vaikka niiden ideat olinkin tajuavinani ja muut pystysanat vaikuttivat varmoilta. Nyt sain lopulta vs. 1:n kuntoon, mutta jäiköhän ps.4:n muodostumistapaan vielä jotakin feelua? Ratkaisuun tarvittavat 22 avainkirjainta mielestäni oikein ja tehtävä muilta osin totuttuun tapaan nautittavaa Oskalaa.
5. Elva9.7.2021 klo 21:21
Kysyisin piilosanasta, josta kaksi kohtaa jäi ymmärtämättä.

ps 4. Mies kulki veneellä vastavirtaan nähdäkseen, mikä on kokon koko. Minulla on ISOUS, enkä ymmärrä miten se syntyy vihjeestä (IOS tulevat risteävistä).

ps 7. Hyväksytään puute, hylätään sananparsi, tokaisi Toropainen ja pyysi ylemmältä taholta lisää käsipareja. Minulla on APULAISANOMUS, mikä lienee oikein, mutten ymmärrä mitä sanomus on ja mikä virka Toropaisella on tässä yhteydessä. Sanomus-sanaa ei tunne ainakaan Nykänen.

Kiitollinen olisin jos selitys löytyisi.
6. isoäiti9.7.2021 klo 21:34
Elva! Minä arvelen, että isous tulee kääntäen soutaa-verbi imperfektistä. Tutumpi muoto kyllä minulle on "souti", mutta tuo sousi lienee myös hyväksytty. Toropaisen kanssa viittaan ns. Wellerismiin. Siitä minä sain kiinni sanomus-termiin. Sanomuksista on muistaakseni tehty Suomessa väitöskirjakin.
7. isoäiti9.7.2021 klo 21:37
Helle näyttää tuottavan kirjoitusvirheitä, mutta ehkäpä, Elva, sait viestistäni selvän!
8. Jaska9.7.2021 klo 21:43
Kokon koko -> ISOUS on selvä homma, suora vihje ja ratkaisusana. Piilovihje on Mies kulki veneellä vastavirtaan = sousi vastavirtaan. Se ei kuitenkaan stemmaa ratkaisusanaan, joka on lopusta lukien SUOSI. Virhe siis.

ps7. Sanomus eli wellerismi on kyllä sananparsi. Toropaisen virka vihjeessä on täydentää alkusointu tokaisun kanssa. Siinä voisi olla mikä nimi tahansa.
9. Jaska9.7.2021 klo 21:51
isoäiti, ei tule kääntäen, anagrammina kylläkin. Jos on anagrammiksi tarkoitettu, niin piilovihjeen pitäisi mielestäni siihen viitata

Souti on tavallinen imperfekti. Sousi on hyväksyttävä rinnakkaismuoto esim. "Yli soiluvan veen ne sousi" (Joutsenet, Otto Manninen)
10. ++juh9.7.2021 klo 22:11
Sanomus on Kielosessa, mutta myös Nykäsen kuudennen osan (Ts–Ö) lopussa olevissa täydennyksissä.
11. Tuikku9.7.2021 klo 22:28
Kaivoin minäkin SK kaksoisnumeron 25 - 26 esille. Piilosanassa ps4:ssa pidin aivan selvänä, että vihjeessä on virhe. Laitoin ratkaisuksi ilmanmuuta SOUSI, kun kerran vastavirtaan mies kulki. Jos vihjeessä olisi mainittu, että mies kulki edestakaisin virrassa, en olisi pitänyt mitenkään kummallisena muokata vähän 'suosi'-ratkaisusanaa muotoon 'sousi'. Mitään muuta kummallista en piiliksessä hoksannut.
12. Ylläpito9.7.2021 klo 22:33
Tarkastaja-Liisa on tosi tarkka näissä väärin päin lukemisissa, mutta tämä on päässyt läpi.
13. Jiikoo9.7.2021 klo 22:54
Lainaus: 4. Jiikoo 28.6.2021 klo 23:07
”...mutta jäiköhän ps.4:n muodostumistapaan vielä jotakin feelua?”

Tarkoitin juuri tuota tänään esillä ollutta sousi/suosi-sekaannusta. Sattuuhan sitä, Oksalallekin!

Anteeksi, piti sanomani: Oskalallekin.

:•)
14. Jiikoo9.7.2021 klo 23:18
Kysyisin piilosanasta, josta kaksi kohtaa jäi ymmärtämättä....”ps 7. Hyväksytään puute, hylätään sananparsi, tokaisi Toropainen ja pyysi ylemmältä taholta lisää käsipareja. Minulla on APULAISANOMUS, mikä lienee oikein, mutten ymmärrä mitä sanomus on ja mikä virka Toropaisella on tässä yhteydessä. Sanomus-sanaa ei tunne ainakaan Nykänen.Kiitollinen olisin jos selitys löytyisi.


Lainaus: 5. Elva 9.7.2021 klo 21:21
”Kysyisin piilosanasta, josta kaksi kohtaa jäi ymmärtämättä... ”ps 7. Hyväksytään puute, hylätään sananparsi, tokaisi Toropainen ja pyysi ylemmältä taholta lisää käsipareja. Minulla on APULAISANOMUS, mikä lienee oikein, mutten ymmärrä mitä sanomus on ja mikä virka Toropaisella on tässä yhteydessä.”

Elva, olen rivien välistä lukenut, että olet kaksikielinen. Suomen kielesi on epäilemättä aivan huippuluokkaa meihin yksikielisiin suomenkielisiin verrattunakin. Iskiköhän tässä silti pieni sanasokeus? Fiktiivinen Toropainen ANOI lisää käsipareja eli häneltä lähti ylemmälle taholle aputyöntekijöitä eli apulaisia koskeva ANOMUS eikä niinkään SANOMUS!

Tällainen joutenpäiväinen SANOMUS minulta näin viikonlopuksi.

Kaikille palstalaisille Hyvää Heinäpoutien Jatketta, pienet sadekuurotkin tervetulleita!
15. Jiikoo9.7.2021 klo 23:21
Kun yrittää olla oppimestarina, mokailee aina itse...

Lainaus tuli tahtomattakin kahdessa muodossa. Lukija (if any) valitkoon haluamansa.
16. iso S10.7.2021 klo 10:35
Lainaus: 5. Elva 9.7.2021 klo 21:21
Hyväksytään puute, hylätään sananparsi, tokaisi Toropainen ja pyysi ylemmältä taholta lisää käsipareja. Minulla on APULAISANOMUS, mikä lienee oikein, mutten ymmärrä mitä sanomus on ja mikä virka Toropaisella on tässä yhteydessä.

A: hyväksytään (arvosana approbatur)
PULA: puute
I: hylätään (arvosana improbatur)
SANOMUS: sananparsi

APULAISANOMUS: kuten Jiikoo totesi, mystinen Toropainen anoi (pyysi) apulaisia (lisää käsipareja).

Toropainen, satunnainen tokaisija, on otettu mukaan siksi että vihjeestä saadaan järjellinen lause eli ratkaisun kannalta ei ole väliä tokaisiko Toropainen, mainitsiko Matikainen tai ehdottiko Elva. Ylempi taso on mielestäni jopa turhaa koristelua tai tahallista hämäystä, sitä ei olisi tarvittu kieliopillisista syistä eikä ratkaisemisen kannalta ollenkaan. Hämäyksenä ja hidasteena se toimii.

Minusta piilosanan vihje on parhaimmillaan silloin kun siinä ei ole mitään ylimääräistä ja sijamuodot täsmäävät vihjeen ja ratkaisun välillä. Ylimääräisillä koristeluilla voi lisätä vihjeen kryptisyyttä, mutta onko se tarpeen? Olkoon helpompaa, jos on tyylikkäämpää. Tässä olisin taputtanut karvaisia käsiäni jos ylempi taho olisi jätetty mielikuvituksen varaan ja Toropaisen ja tokaisemisen tilalla olisi ollut sellainen nimi ja verbi että ne olisivat olleet apulaisanomuksen anagrammi. Esimerkiksi "sanoi Masa Pulu". Kaikkea ei voi saada, mutta toivoa sopii.

Enhän minä, piilosanojen aloitteleva salaharjoittelija, ymmärrä piilosanojen kaikkia hienouksia ja syvintä olemusta, joten en ryhdy arvostelemaan laatijan aivoituksia. Totean vain, että ratkojana pyrin hakemaan jutun juonta mm. siitä, onko vihjeessä jokin sana joka tuntuu olevan olennainen. Henkilönimet yleensä ovat, olipa ratkaisun avain sitten anagrammi, etunimi sukunimestä, sukunimi etunimestä, henkilöön liittyvä yleisesti tunnettu tieto tai jokin muu. Tässä tapauksessa Toropaisesta ei ole mitään apua, pikemminkin päinvastoin. Ehkä tarkoituksella.
17. eol10.7.2021 klo 11:07
Pienenä lisäyksenä edellä oleviin analyyseihin, tässä voisi ehkä vielä eksplisiittisesti korostaa sitä, että Kielosen mukaan "sanomus" ei ole aivan mikä tahansa sananparsi, vaan nimenomaan ns. sanoi-sananparsi, eli tyyppiä "asiaintila on X, sanoi Y". Esimerkkinä annetaan: Konstit on monet, sanoi emäntä, kun kissalla pöytää pyyhki.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/sanomus
18. eol10.7.2021 klo 11:32
Ja vielä: sanomus ja wellerismi ovat siis ainakin pitkälti sama asia, kuten täällä jo todettiinkin.
19. Eki10.7.2021 klo 11:53
Sanoi Masa Pulu ei kävisi, sillä sanoi ja sanomus ovat liian samalta pohjalta.
20. Elva10.7.2021 klo 11:58
Kiitos kaikille vastanneille. Uskoin ratkaisusanojeni olevan oikein mutta en ymmärtänyt mitä suosilla oli kokon isouden kanssa tekemistä, enkä ymmärtänyt sanomus-sanaa, enkä Toropaisen roolia.

Tsekkasin nyt Nykäsen täydennyssanaston ja siellä on sanomuksen selityksenä wellerismi. Wellerismi taas juontaa Dickensin Pickwick-kerhon jälkeenjäänet paperit-teoksen koomiseen Sam Weller-nimiseen henkilöön, jolla oli tapana sopivissa paikoissa esittää sitaatteja tyyliin: Hyväksytään puute, hylätään sananparsi, tokaisi Toropainen kun pyysi ylemmältä taholta lisää käsipareja. Siis Toropaisella on sanomuksessa oleellinen rooli = henkilö jonka sanomista siteerataan.

Oskalalta kelpo oivallus ja minulla aukko sivistyksessä. Kyllä sitä vaan kehittyy monella alueella ratkomalla ristikoita!
21. Elva10.7.2021 klo 12:03
Selityksenä: Kun kirjoitin 20., en ollut vielä lukenut kommentteja 17-19.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *