KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 16/2021

9660. SK 16/2021

JPE22.4.2021 klo 12:02
Liljeroos / Kärkkäinen ja kolme tähteä tietää minulle runsaasti pähkäiltävää...

Pari sanaa ristikoista osiossa on hyvää asiaa SK:n ristikoista. Mukavaa, että laatijat kuuntelevat ratkojia...
2. Tuikku22.4.2021 klo 14:57
Keräseltä viihdyttävä piilosana. Yleensä ratkaisen apukirjaimia saadakseni piiliksessä ensin lyhyet ratkaisusanat. Nyt ei sellaisia ollut, kaikki tasapitkiä kahta lajia. Vs19 aiheutti hieman miettimistä. Meinasin langeta helppoon. - Kiitos laatijalle J.Keränen.

Ristikon pariin siirryn myöhemmin. Kuvat eivät tässä ristikossa näytä mitenkään pikkutihruisilta. Selviltä näyttävät, suurennuslasia en usko tarvitsevani. Kiitos Liljeroos/Kärkkäinen.
3. aaretti22.4.2021 klo 15:38
Yksi vihje väärä.
4. Elva23.4.2021 klo 01:23
Ilmo Juhanilta oli ihanan kimurantti ristikko, jota piti ratkoa yötä myöten. Kaksi kohtaa ihmetyttää, olisiko mahdollisesti vihjeissä virhe. Toinen on KI-LIK-SOM-WA ja toinen -RAAINEN. Olen kuitenkin mielestäni ratkonut ne oikein. On myös pääkuvasta lähtevä viisikirjaiminen sana, jonka vihje jäi tajuamatta, vaikka sen ratkaisu on risteävistä päätellen oikein. Kaikki muu onkin sitten selvää, vaikka ovelissa vihjeissä oli miettimistä. Kivat pääkuvan lauseet.

Jari Keräsen piilis oli kivaa ratkottavaa. Pari minulle uutta pystysanaakin löytyi.
5. Heljä-Maija23.4.2021 klo 10:47
Elva, mielestäni kaikki muu on ok paitsi tuo vihje KI-LIK jne.
6. Elva23.4.2021 klo 11:13
Heljä-Maija, kiitos. Siinä toisessa kohdassa minulla on ilmeisesti virhe, koska ratkaisuuni nähden vihjeessä olisi yksi kirjain liikaa.
7. Pike23.4.2021 klo 17:24
-RAAINEN oli mainio vihje kuten monet muutkin. Kiitos laatijoille, mukava ratkottava! Elva, mikä on muka pääkuvasta lähtevä viisikirjaiminen sana? Minusta siitä lähtee vain 13-, 8- ja 9-kirjaimiset sanat/sanaparit.
8. PM23.4.2021 klo 17:39
Piilosanan ratkoin eilisiltana. Lyhyet sanat löysin melko helposti, pitkissä oli hieman enemmän mietittävää ja risteävien sanojen hyödyntämistä. Yhdellä istunnolla kuitenkin omin avuin.

Ristikko oli vuorossa tänään. Lounaan ja luoteen kulmilta aloin vyöryttää kohti pääkuvan ilmaisuja, ja saarroinkin ne saatuani asemapaikan kaakosta. Siinä tuli esiin tuo KI-LIK-.. - vihjeen virhe, harmi, sillä muutoin se olisi lukeutunut tämän ristikon parhaisiin vihjeisiin, Nyt niitä mielestäni olivat ´ämättyly´ sekä ´omesakieli´.
Vähitellen edeten avautui ensin ps ilmaisu pääkuvasta ja sitten oikean sivun keskiosan myötä myös sinne haarautunut osa.
Tässä oli todella laatijoiden sanasto ja vihjeittäminen "rikasta ja vaihtelevaa", lainatakseni saatesanojen luonnehdintaa SK:n helpoista ristikoista.
Koillisen pystyverbi oli minulle uusi.
Omin avuin tämäkin sujui muutoin, mutta vasemmalla poliitikon nimen löytämisessä sain kanssaratkojalta sivustatukea.
9. Jiikoo23.4.2021 klo 23:45
Keräseltä oikein laatuunkäypä piilis! Sen sain myös täyteen eilen, lehden kantopäivänä, kuten hyvä tapa vaatiikin.

IJL/Kärkkäisen kolmitähtinen (vai pitäisikö sanoa nykymuodin mukaisesti kolmetähtinen, neljätähtinen, seitsemäntähtinen, kymmenentähtinen...) oli sitten kovempi kanto kaskessa! Eilen en saanut aikaan peittoa paljoakaan, mutta tämän illan mittaan ristikko on likimain täyttynyt. Vain parista ruudusta puuttuu kirjain ja avainkirjaimista 1...15 yksi on epävarmahkonpuoleisenoloinen.

”Mr. Liljeroos” joka tapauksessa on niitä kolmoskovislaatijoita, joiden aikaansaannosten parissa minulla on edes jonkin verran toivoa! Ainakin nautintoa ne tarjoavat runsain määrin.
10. Elva24.4.2021 klo 00:29
Tämä ristikko kuuluu lempiristikoitteni joukkoon, sekä vihjeityksellisistä että ratkomisnautinnollisista syistä. Kun nyt uudestaan kävin läpi minua askarruttanut -RAAINEN, asia selkeni. Minulla oli oikea sana, tulkintani vaan oli vähän vinksallaan.

Sen sijaan viisikirjaiminen vihje, joka ei lähde pääkuvasta (kuten Pike ystävällisesti huomasi), vaan kuvan alla olevasta vihjerivistä, jää myöhäisempää selvitystä varten.
11. Paivi24.4.2021 klo 13:16
Piilosana pysty 16 ei aukea millään vaikka ratkaisusanan tiedänkin. Yleensä selviän heittämällä mutta tämä jäi harmittamaan kun vihje jää hämäräksi. Mitään vinkkiä?
12. Elva24.4.2021 klo 13:34
Paivi, mielelläni auttaisin, mutta koska tämä on rahapalkintopiilis, se ei ole sallittua. Kyseessä on hyvin yksinkertainen hoksaamisratkaisu. Vapunaattona voit tiedustella asiaa, mikäli et siihen mennessä ole sitä selvittänyt.
13. Paivi24.4.2021 klo 13:41
No niin tietysti :). Ihmettelen kun en keksi kun muuten ei ole ollut mitään ongelmaa, tässäkin muu ristikko tuli vartissa. Tunnen itseni tyhmäksi :) :)
14. Paivi24.4.2021 klo 13:45
Ja nyt keksin, ei tosiaan ollut vaikea. Ei kantsis heti avautua tänne ????????.
15. Kurki24.4.2021 klo 18:53
Ristikko tehty. Monta oivallista vihjettä. Kirjainten puuttumista, sotkemista yms. temppuilua voi toki käyttää jossain määrin, ellei laatija keksi muuta lähestymistietä. Liiaksi näitä temppuvihjeitä ei tulisi viljellä. Saa olla eri mieltä. Piilosanasta tulee joka viikko hyvä mieli. Joukossa aina muutama helmi.
16. Heppu25.4.2021 klo 21:40
Ahersin täyteen mutta useampi kohta jäi hämyisäksi. Omesakieli ja irrotusväline sekä tämä virheelliseksi sanottu kiliksomwa. Minulla sen ratkaisu meni Japaniin. Ylöspäin nautittavakin jäi ihmetyttämään. Mutta oli monta hyvää jekkua. Kurki minusta oikeassa moittiessaan tätä kirjainten sotkemistulvaa.
17. Tuikku27.4.2021 klo 23:34
Siirryin viikonlopun aikana ratkaisemaan ristikkoa, tai siis yritin ratkaisua. Joitain alueita sain kyllä täytetyksi, mutta taidan jättää loput odottelemaan ratkaisun ilmestymistä julkisuuteen. Kuvat ovat tosi selkeitä, niitähän yleensä moitin "suttuisiksi sykeröiksi" joita yritän suurennuslasin avulla selvitellä. Nyt puolestaan on sanasykeröitä, jotka eivät aukene. ÄMÄT-TYLY sai ratkaisun, joka saattaisi olla jopa oikea. Se olisi hauska, vaikka olisi väärin.
18. Ibex9.6.2021 klo 21:27
Ratkon näitä aina kuukausia jälkijunassa ja nyt sain vasta valmiiksi. Tarkistin ratkaisun SK:sta ja ne muutamat avautumattomatkin vihjeet olivat menneet tuurilla oikein. En ymmärtänyt näitä vihjeitä ja miten niistä saatiin ratkaisusanat: ÄMÄT-TYLY, t."6" ja tuo moneen kertaan mainittu KI-LIK-SOM-WA (ja mikä sen virhe oli?). Voiko joku opastaa hidasjärkistä?
19. Jaska9.6.2021 klo 23:01
En ole ratkonut ko. ristikkoa, mutta arvaan. Kirosawa on japanilainen sukunimi, jota kaikki ratkojat eivät tunne, en minäkään tätä ennen. Sitä vastoin Akira Kurosawa on maailmanlaajuisesti tunnettu elokuvaohjaaja. Rosa Liksom oli siis piilojippona.
20. Elva9.6.2021 klo 23:06
Ibex, ÄMÄTTYLY = YLLYTTÄMÄ/INNOSTAMA, sanat siis luetaan väärin päin, sekä tuplataan toinen kirjain. KI-LIK-
SOM-WA/AKIRA, siinä haetaan AKIRA KUROSAWA:a. LIKSOM tarkoittaa Rosa Liksomia. Tosin siinä on laadinnan virhe: KIROSAWA.
21. Jaska9.6.2021 klo 23:10
Toinen arvaus: t."6" voisi olla TAIKUUS, jos 7 kirjainta. ÄMÄT-TYLYä en edes yritä arvata, ratkoneet kertonevat.
22. Elva9.6.2021 klo 23:15
Jaska arvasi väärin. Oli viisi kirjainta = MAGIA :)
23. Jaska9.6.2021 klo 23:21
Tietysti, kun oli kolmitähtinen. Nyt repäisisin yöpaitani, jos sellainen päällä olisi.
24. Ibex10.6.2021 klo 20:55
Suurkiitos selittäneille! Tuo MAGIA tuli siis säkällä oikein ratkaisuuni, ja *silti* en tajunnut vihjettä. Nyt taidan ryömiä jonnekin lattian alle ja pureskella häpeästä polviani loppukesän.
25. JPR27.1.2022 klo 14:43
Kaivoin tämän esiin arkistosta jossa minulla on pari muutakin Liljeroosia odottamassa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *