KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > MODERAATTORILTA / MODERAATTORILLE

9439. Moderaattorilta / moderaattorille

Moderaattori29.10.2017 klo 19:50
Siivoilin vähän palstaa. Muutaman viestin poistin, lähinnä säikeestä 9369. Ristikon ratkominen tabletilla. Poistin säikeen aiheen ohi meneviä viestejä, netikettiä ja sääntöjä rikkovia viestejä sekä asiattomuuksia. Jatkan palstan siivoilua huomenna.

Tämä moderointi-säie on tällä alueella jonkin aikaa, mutta löytää myöhemmin kotinsa Muut aiheet -alueelta. Tätä säiettä voitte käyttää palautteen antamiseen.
2. Pike31.10.2017 klo 07:38
Ketä kiinnostaa niuhottamisesi?
3. Tapio31.10.2017 klo 09:24
Minua puolestani surettaa, että johdannossa mainittuun säikeeseen tuli siivottavaa, kun joku ei malttanut olla laittamatta asian vierestä meneviä kommentteja. Kiitti siivouksesta, vaikka yksi asiaan liittyvä kommentti meni mukana ja se piti luoda uudestaan.

Persoonan meneviä epäasiallisuuksia saisi poistaa vieläkin enemmän, mutta kiitos tähänastisistakin poistoista.
4. Tapio31.10.2017 klo 09:49
Lopetin mm. Tuttu-nimekin takia PuPen jatkotilauksen, ettei niihin säikeisiin tule kirjoitteluani PuPe 1/2018 jälkeen. Toivottavasti voisin kysyä säikeessä "Vanhojen tai..." ongelmakohtia ilman epäasiallisuuksia. SK- ja IS viikonloppu -säikeissä yritän vähentää kirjoittelua ja lähinnä vain kysyn mahdollisista ongelmakohdista. Toki voi senkin tehdä "Vanhojen..." säikeissä.
5. Tuttu31.10.2017 klo 09:54
Tämä on hyvä säie, pois ihmisten mieliä pahoittavat ilkeät ja asiattomat kommentit! Taitaa olla eräskin, johon kalikka kalahti. En tarkoita nyt T:llä alkavaa nimimerkkiä.
6. Tapio31.10.2017 klo 12:16
Minulla on vähän ambivalentti mielipide ristikoista ristiin kirjoittelusta. Tuttu kirjoitteli 9437. SK 43 / 2017 muustakin ristikosta kuin käsitellystä. Ole itsekin toiminut samoin, enkä pidä tällaista kirjoittelua täysin asiattomana kunhan se pysyy kohtuudessa. Kun kyse on saman fiman laatijoista se on aika luonnollista. Vähän vain harmittaa, että jos itse toimin Tuttu nimimerkin tavoin, arvostelu nousee heti. Periaatteessa moderaattorin olisi pitänyt poistaa sekä itse kirjoittamani että nimim.Tuttu eräitä kommentteja. Haluaisin nt vähän keskustelua ristiin kirjoittamisesta.
7. Tapio31.10.2017 klo 12:53
Olen yrittänyt soveltaa toiminnassani Immanuel Kantin kategorista imperatiivia.
"Toimi aina siten, että toimintatavastasi voitaisiin tehdä yleinen moraalilaki."

Tuon pohjalta kaikki lopettamiskommentit säikeessä " 9369. Ristikon ratkominen tabletilla" tuntuivat perin käsittämättämiltä.

Moderaattori laskee statistiikkaa - tietenkin minun toimintani näyttää statistiikassa rumalta, kun yhdessä säikeessä minulta tulee paljon kommentteja. Sama ongelma tietenkin säikeessä "9413. Vanhojen tai palkinnottomien sanaristikoiden ongelmakohtia 1", johon en ole vähään aikaan kirjoittanut ja jatkossa kirjoitan vähemmän, kun tuli hankittu Nykäsestä 1-3.
8. Moderaattori31.10.2017 klo 13:05
Siivosin ketjusta 9423. Punainen Pelikaani 6/2017 lähinnä otsikon vierestä kirjoitettuja viestejä. Kun jatkossakin tulee mieleen kirjoitella otsikon ohi, ne voi kirjoittaa tähän säikeeseen ja linkittää säikeen osoitteen ja viestin numeron. Pysytään näin kaikki kartalla.

Ja kuten jo avausviestissä kirjoitin siirrän tämä säikeen tältä alueelta pois häiritsemästä varsinaista ristikkokeskustelua.
9. Tapio31.10.2017 klo 13:39
Moderaattorin on vaikea joskus tietää, mikä on asian ohi. Viimeisimmällä viestilläni 9423 oli aiheeseen liittyvä pointti. Halusin tietää, millaisia Hakosen, Anttilan ja Lähteenmäen ristikot ovat toisten mielestä olleet, jotta voisin ottaa huomioon muiden arviot omaa ristikonratkontajärjestystä suunnitellessani. Tämä kysely nyt täytyy laittaa uudestaan, mutta kiva sinänsä, että tarpeetonta on poistettu.
10. östen31.10.2017 klo 13:58
Jos Tapion kirjoituksista tulisi toimintalaki...

- kaikki maailman virheet pitäisi koota yhteen paikkaan ja syylliset pitäisi selvittää

- kaikki maailman ongelmat kysyttäisiin kerralla ja niiden vastaukset pitäisi saada heti

- kaikki ihmiset saisivat kaataa toisten päälle kaiken mikä on mielessä

- maailma menisi tukkoon ja tukehtuisi omasn mahdottomuuteensa

BIG END BANG
11. isoäiti31.10.2017 klo 14:27
Kommentoin Tutun viime viikonlopun Iltiksen ristikkoa hänen perässään vahingossa väärään säikeeseen. Siitä tuli palautetta täällä heti. Voisimmeko vain ratkoa ristikoita ja kuitata kanssakirjoittajien samoin kuin laatijoiden mokat tyyliin "sellaista sattuu". Toistaiseksi olen pitänyt ristikoita iloisena asiana ja sitä linjaa aion jatkaa.
12. pelaaja31.10.2017 klo 15:57
Minulla on taipumus kirjoittaa kutakuinkin tai lähestulkoon aina asian vierestä. Onpa siis mukavaa, että sellaisellekin/tällaisellekin toiminnalle on sijoituspaikka, jota joskus saattaa tarvita ja jota joskus aiemmin on jopa kaipaillut. Painotus tuolle ekalle joskus-sanalle.
13. Tapio31.10.2017 klo 16:38
Minua ei lyhyeksi jäänyt asian vierestä kirjoittelu haittaa, mutta pitkäksi venyneenä kyllä.
14. östen31.10.2017 klo 16:51
Ilmeisesti taas yksi toimintalaki. Muistakaa tämä, hyvät ihmiset!
15. Tapio31.10.2017 klo 22:23
Onneksi asian ohi kirjoittamisen tason määrääminen on moderaattorin tehtävä.
16. Funny31.10.2017 klo 22:57
Miten niin 'onneksi'?
17. Tapio1.11.2017 klo 07:37
Asia on moderaattorin päänsärky.
18. Moderaattori - siirto2.11.2017 klo 10:49
Siirsin nämä viestit säikeesstä 9423. Punainen Pelikaani 6/2017

*********************

59. huhu 1.11.2017 klo 18:48
Kirjoitin jo viestin, jossa ihmettelin Ristikonlaatijaa nimeltä Hartonen. Mutta ei, sinähän tunnet kaikki laatijat etunimeltä. Milloin olet tehnyt sinunkaupat - ai et ole.

No, sitten käytöksesi on loukkaavaa. Erittäin loukkaavaa. Sinä et sitä itse tajua, pitäisi kyllä, mutta ei. Sinä kirjoitata ja käytäydyt idioottimaisesti.

60. Tapio 1.11.2017 klo 20:11
En ymmärrä huhun etikettiä. Huhu voisi lopettaa jatkuvan opettamisen. Moderaattorille tuli taas töitä, kun mentiin kumpikin kirjoittamaan asian vierestä.

61. Täyttelijä 1.11.2017 klo 20:19
Miksi ei Funny kommentoi näitä viestejä lainkasn?

62. Saara 1.11.2017 klo 20:25
Vopi sinua Tapio, että jaksatkin jankata.

63. Funny 2.11.2017 klo 01:05
Täyttelijä

Sori, en arvannut, että minua kaivataan. Juuri nyt ei tee mieli sotkeentua mihinkään, mutta kyllä sekin aika taas koittaa.

64. Täyttelijä 2.11.2017 klo 03:21
Tässähän ollaan nettikiusatulle tosi ikäviä. Taitaa olla niin, että vasta kun allekirjoittanut on ikävä, niin hauska puuttuu peliin.

65. Tapio 2.11.2017 klo 07:32
Minä ilmaisen mielipiteeni aika suoraan, mistä ei aina pidetä. Laadinnallisesti Hakosen ristikot ovat olleet suosikkejani, joista olen aidosti nauttinut.

Ainut asia mikä minua ja monia muitakin on hieman ärsyttänyt on tämä liittyy tähän -tyyppiset vihjeet, joita nyt oli nytkin kaksi. Mielestäni tällainen vihjeistys on äärimmäisen helppo ratkaisu laatijalta. Laatijan ei tarvitse miettiä muuta kuin se, miten lyhyesti kertoo, miten sanat liirtyvät toisiinsa. Vaikka suhde olisi erittäin simppeli, vihjetyyppi itsessään vaikeuttaa ratkontaa.

66. östen 2.11.2017 klo 07:37
Ainut asia? No hyvä, nyt on sanainen valitusarkku sitten suljettu. Siis Hakosenkaan epäselvät liian pienet yksityiskohdat eivät jankkaamisen jälkeen enää ärsytä.

Yritäpä Tapio sitten olla jatkamatta tätä sanallakaan. Mukavaa torstaita kaikille!

67. Tapio 2.11.2017 klo 08:12
Erottelin tuossa laadinnan ja kuvituksen toisistaan. Laadinnassa on vain yksi ärsyttävä seikka. En kenenkään laatijan suhteen pidä epäselvistä pienistä yksityiskohdista. Tällä kertaa ne pilasivat Hakosen ristikon ratkonnan iloa eikä ristikon ratkonta ollut yhtä kivaa kuin tavallisesti. Tämä kritiikki koskee ennen kaikkea paperiversiota. Jos jjoskus tilaan IS-digilehden, ristikkoa voi ratkoa digiversiona, jossa yksityiskohdat näkyvät eikä tarvitse arvailla, mitä kuvassa on.

68. Tapio 2.11.2017 klo 08:13
"En kenenkään laatijan" po. "En kenenkään kuvittajan"

69. östen 2.11.2017 klo 08:24
Voihan vee Tapio! Me kaikki luultiin tai ainakin toivottiin, että eilinen kritiikki SINUA kohtaan olisi tehonnut, mutta eipä.

70. Tapio 2.11.2017 klo 08:30
Laadinnan suhteen perun aiemman kritiikin tämän ristikon kohdalla. Tässä ristikossa kahteen eri ratkaisusanaan ohjaavat vihjeet olivat erittän harkitusti ja hyvin laadittuja, eivät suinkaan sitä, että olisi menty siitä, mistä aita on matalin.

71. Täyttelijä 2.11.2017 klo 08:39
Mä vannon, ja vannon, ja vannon
huomenna sekoiluni päättyy
mut ehkä tiedät.
Mä jatkan, ja jatkan, ja jatkan,
ja jatkan, ja jatkan, ja jatkan,
ja jatkan, ja jatkan, ja jatkan,
ja jatkan, ja jatkan, ja jatkan,
ja jatkan, ja jatkan, ja jatkan

*****************

Siirron jälkeen poistan viestin ko. säikeestä.
19. huhu2.11.2017 klo 11:04
Lainaus: 17. Tapio 1.11.2017 klo 07:37
Asia on moderaattorin päänsärky.

Jokaisen kirjoittajan on huolehdittava kirjoitustensa sisällön lainmukaisuudesta ja netiketin noudattamisesta. Minulla ei ole päänsärkyä. Jos kirjoittajat eivät itse tajua sitä, että meni yli rajojen, niin se on kirjoittajien omaa typeryyttä.

Kaikki ovat vastuussa kirjoitustensa sisällöstä.
20. Tapio2.11.2017 klo 11:33
PuPe 6/2017 säikeessä oli tekstiä, joka olisi voinut laittaa mieluummin tänne. Jos jokin asia haittaa minua, minun tulee toisinaan käsiteltyä asiaa niin pitkään, että joku ärsyyntyy - samoin köy varsin usein kotioloissakin. Minulla vain on sisäinen pakko kösitellä asoita puhki.
21. Tapio2.11.2017 klo 11:36
Näemmä moderaattori tekikin kuten ajattelin, mutta kun menin suoraan säikeen loppuun, en huomannut asiaa. Pahoittelen, etten tuota heti huomannut. No tulipa yksi lisänäkökulma esitettyä edellisessä säikeessä.
22. Tapio2.11.2017 klo 12:37
Tuohon pitkään kuvavuodatukseen sen verran, että näemmä valaistuksellakin merkitystä. Kellertävässä yleisvalossa vaikeuksia, mutta nyt kun tuli kirkas auringonpaiste kuvat erottuvat paljon paremmin. Kahta kuvaa olisi silti kannattanut korjailla.
23. Tapio2.11.2017 klo 12:38
Yleinen ongelma on se, että otetaan clip-art-kuva, jota sitten ei riittävästi editoida ristikkoon laitettaessa.
24. Tapio2.11.2017 klo 12:48
Kuvan kunnollinen editointi tarvitsee joko piirtopöydän tai maksimaalisen laadukkaan kosketusnäytön ja sen kynällä kuvan korjaamisen. Tiedän kokemuksesta, että jälkimmäinen olisi miellyttävämpi, mutta molemmat toimivat. Olen harrastanut piirtämistä jonkin verran piirtopöydällä ja kokeillut sitä myös tablet-tietokoneella. Kummassakin tapauksessa ongelma on ollut se, että käyttämäni laite ei ole ollut ammattilaistasoa.
25. Kahjo2.11.2017 klo 13:03
Näemmä joo implisiittisesti lopeta!!!’
26. Tapio2.11.2017 klo 13:12
Näemmä ei saa vaatia parempaa kuvituksen laatua, vaikka se ei vaatisi kuvittajalta kovinkaan suuria ponnistuksia. Kokeilin itse kuvien parantelua - olisi ollut todella helppo työ parantaa kuvien selkeyttä. Palaan asiaan myöhemmin, mitä tein, jotten paljasta liikaa ristikosta. Kuvien laatu on mielestäni kaikkien ratkojien etu. Voisin vaikka ilmaiseksi parantaa kuvien laatua.
27. joskus2.11.2017 klo 13:22
Voisit ihan imaiseksi parantaa kommenttiesi laatua.
28. Jukkis2.11.2017 klo 13:31
Tämä kuvaongelma on olemassa lähinnä sinun päässäsi. Katselet ristikkoa ja hermostut, jos et saa kuvaa katsomalla selville jotain yksityiskohtaa, jolla sitten kuitenkaan ei ole mitään merkitystä ristikon ratkomisen kannalta.
29. Tapio2.11.2017 klo 13:36
Melkein totta - viimeksi yhden kuvan suhteen yksityiskohtien erottaminen oli olennainen asia. Kirkkaassa päivänvalossa toki näin riittävän hyvin, mutta en kunnolla keinovalolla. Jokin aika sitten IS:ssä kaksi kuvaa olivat printtinä liian yksityiskohtaisia. Ongelma on satunnaisesti todellinen.
30. Tapio2.11.2017 klo 13:39
Olen vähän yli kuusikymppinen, mutta yli kasikymppiselle kuvat ovat kyllä usein aika mahdottomia. Kauhulla odottelen vanhuutta, kun en ristikoiden kuvista saa mitään tolkkua vaikka haluan niitä ratkoa - tosin en minä paperiristikoita muutenkaan aio ratkoa enää juuri lainkaan vaan siirryn lähes täysin digiratkontaan - saan sitten laittaa kuvat esille niin suurina kuin haluan. Eli en 80-kymppisenä aio kärsiä pienistä kuvista enkä kärsi.
31. Jukkis2.11.2017 klo 13:46
"...viimeksi yhden kuvan suhteen yksityiskohtien erottaminen oli olennainen asia". Ja nyt sitten olet ehdottamassa, että kuvista pitäisi yksityiskohdat poistaa.
32. Kahjo2.11.2017 klo 13:48
Mistä niin päättelet, etteivät kasikymppiset saa kuvista selvää? Täällä on varmaan useita 80 vuotta täyttäneitä, ja ratkovat ristikoita kuin tyhjää vaan! On kunnon silmälasit, kaihit leikattu ja pää terävä!
33. Tapio2.11.2017 klo 13:51
Jukkikselle. Olen. Harto ja jotkut muut laatijan laittavat ristikkoon kuvia, jotka on tarkoitettu näytettäväksi isompana. Kun kuvia pienennetään, niitä pitäisi mielestäni myös editoida eli poistaa yksityiskohtia ja selventää olennaisia kohtia ja kuvien ääriviivoja. Tätä nykylaatijat eivät tee, vaikka oikeilla työkaluilla se ei olisi iso työ vaan ristikon loppueditointi veisi varmaan puolisen tuntia.

Kahjolle. Jos minulla jo nyt pieniä vaikeuksia, oletan, että 80-kymppisenä paljon paljon enemmän.
34. Tapio2.11.2017 klo 13:55
Asiasta oli erillinen säie, mutta moderaattori poisti sen kun esitin konkreettisena mallina. Minua pidettiin kahjona. Elisa myyjä kyllä esitti, että voisi yrittää kehitellä tablettihanskan ja patentoida sen. Olisi kuulemma kysyntää. Ei minua sentää kaikki pidä kahjona.
35. Ylläpito2.11.2017 klo 13:59
Kun halusit parantaa Oskalan piiliksiä, sait melkein Oskalan lopettamaan piilisuransa. Muista aina se, kun yrität auttaa eikä apu tunnu kelpaavan.
36. Tapio2.11.2017 klo 14:22
Jos nyt saisin PuPe 6/2017 PDF:nä, voisin näyttää, mitä tarkoitan. En minä sitä jakoon laittaisi. Käyttämäni skannerin laatu on kuvien skannaamisen kannalta todella huono eikä se kelpaa kuvien skannaamiseen vaan soveltuu lähinnä vain kirjansivujen tms. kopioimiseen tarvittaessa. En siksi oikein voi käyttää skannaamaani ristikkoa mallina. Tosin tällä kertaa apuni taida myöskään kelvata, enkä halua, että kukaan lopettaa laadintaa minun takiani. Ihan vilpitön tarkoitus on kuitenkin vain ja ainoastaan saada ristikoiden yleislaatu paremmaksi.
37. Ylläpito2.11.2017 klo 14:23
Muistetaan vielä, että äskettäin lopetit tilauksesi ja jo aiemmin meinasit vaatia rahat takaisin.
38. Tapio2.11.2017 klo 15:09
Joo. 1/2018 tulee olemaan viimeinen PuPe minulle. Erinomainen ristikkolehti se on, ei käy kiistäminen.
39. Jukkis2.11.2017 klo 15:32
No kerro nyt, mitä kuvia PuPe 6/2017:stä parantelisit, kun haluat "näyttää, mitä tarkoitan". Ihan vaan kiinnostuksesta kyselen. Sehän kai kävi jo selväksi, että Hakosen kuvissa ei parantelun tarvetta ole.
40. Tapio2.11.2017 klo 15:56
Sait väärän kuvan. Kahta Hakosen kuvaa parantelisin eli kahdessa mielestäni parantamisen tarvetta olisi.
41. Tapio2.11.2017 klo 16:03
Voin kertoa joulukuun lopulla asiasta tarkemmin, jos silloin vielä asia kiinnostaa.
42. Tapio2.11.2017 klo 16:07
Pitää jonakin päivänä vielä käydä testaamassa Samsung Galaxy Note 10 ja ottaa testauksesta muutama kuvakaappaus ja ne aijaa-kuvanjakopalvelulla jakoon. Sittenpä itse kukin saisi käsityksen, mistä on kyse kunnon laitteella. Jos olisi rahaa kuin roskaa, ostaisin heti em. laitteen.
43. pelaaja2.11.2017 klo 16:13
Tapio, sinä kun tykkäät edelleen kirjoittaa kommentteja muutaman minuutin välein, niin kertoisitko kohderyhmän. Haluatko oikeasti koko poppoon lukevan kaikki ilmoitusasiasi vai kirjoitatko vain selventääksesi ajatuksiasi? Esimerkinomaisesti tänäiset viestisi klo 12.37 ja 12.38 ja nuo viimeisimpäsi jne. Sanovat jotkut, että pieni on kaunista. Yhtä hyvin voi sanoa, että vähän on nyt paljon!
44. Tapio2.11.2017 klo 16:18
Kohderyhmä tässä kuvajutussa on Eki ja muut Sanariksen laatijat. Kerroin, miltä nykyinen kuvitus minusta tuntuu ja mitä muutoksia haluaisin Sanariksen jatkossa tekevän. Tein lukuisia tarkennuksia. Yritin saada muilta kannatusta ajatuksilleni, mutta taidan olla vain don Quiote.
45. Tapio2.11.2017 klo 16:22
Tosin eivät ihan kaikki kritiikit ole menneet kiville. Hakosen ja Kurkelan kuvitusten fontit ovat PuPe 6/2017 paljon kivempia kuin PuPe 5/2017. Jotain visuaalisen laadun parantamiseksi on sentään tehty.
46. Tuttu2.11.2017 klo 16:41
Lainaus: 44. Tapio 2.11.2017 klo 16:18
Kohderyhmä tässä kuvajutussa on Eki ja muut Sanariksen laatijat. Kerroin, miltä nykyinen kuvitus minusta tuntuu ja mitä muutoksia haluaisin Sanariksen jatkossa tekevän. Tein lukuisia tarkennuksia. Yritin saada muilta kannatusta ajatuksilleni, mutta taidan olla vain don Quiote.

Tapio, sinäkö tässä nyt olisit päähenkilö, jonka vuoksi laatijoiden pitäisi tehdä ristikkonsa sinua miellyttäkseen! Uskon, että heillä on kiire saada ristikko ajoissa julkaistavaksi ja kuvajälki ei sen vuoksi ole aina täydellinen. Kuinka moni muu täällä valittaa kuvituksesta. HS-ristikoiden kuvia moititaan epäselviksi, mutta niitä ristikoitahan et ratko.
47. Ylläpito2.11.2017 klo 16:49
Vielä kerran: muista Oskalan reaktio!

Tärkeät parannukset tapahtuvat kyllä eikä sota yhtä miestä kaipaa.
48. Tapio2.11.2017 klo 16:54
Tutulle.

Olen muutaman kerran ratkonut HS-ristikoita kun olen sellaisen aivan sattumalta käsiini saanut. Onhan Sanariksen ristikoiden kuvitus paljon parempaa kuin HS:ssä. Vaikka käsillä olisi HS-ristikko useamminkin, tuskin ratkoisin. Onhan minulla mahdollisuus ilmaiseksi hankkia laaja HS-ristikkoarkisto, mutta se ei laatukysymysten takia minua hirveästi innosta.

Selvyyskysymyksessä en ajatellut itseäni päähenkilöksi vaan yleisemmin vanhemman polven ratkojia, mutta Tuttu taitaa olla tuossa kiireellisyysnäkökulmassa oikeassa. Fonttikysymykset ovat osittain myös vain makukysymyksiä, joissa minun mielipiteeni on vain yksi monien joukossa.
49. Tapio2.11.2017 klo 17:01
Laitoin palautteen Pelikaaniristikoiden palautelomakkeella. Ei sitten käsitellä tätä asiaa enempää julkisuudessa. PuPe 1/2018 minulla saattaisi olla aihetta nostaa asia uudestaan esille, mutta antaa olla. Jos Jukkis nyt välttämättä joulukuussa haluaa tietää asiasta tarkemmin, voi laittaa palautteeni julkisestikin esille.
50. Jukkis2.11.2017 klo 17:57
"Jos Jukkis nyt välttämättä joulukuussa haluaa tietää asiasta tarkemmin, voi laittaa palautteeni julkisestikin esille."

Miten minä voin sinun palautteesi julkisesti esille laittaa?
51. Clas2.11.2017 klo 19:01
Ylläpito sanoi että ei sota yhtä miestä kaipaa, ei todellakaan niin että mikä on johtopäätös?
52. iso S2.11.2017 klo 21:06
Yksi mies kaipaa sotaa?
53. Funny2.11.2017 klo 21:19
Johtopäätös on tietysti, että sota jatkuisi joka tapauksessa ilman sitä yhtä miestä.
54. Tapio2.11.2017 klo 22:21
Kritiikin esittäminen tällä sivustolla on vaikeata. Ymmärtääkseni Eki ymmärtää, mitä tarkoitan. Seuraako siitä mitään, jää nähtäväksi. Ristikoiden visuaalisen laadun parantamiseen liittyviä kommentteja ei näemmä voi käsitellä ilman hiiltymistä. Toki itsekin ärsyynnyin hieman, mutta en läheskään samassa määrin kuin moni muu.
55. Tapio2.11.2017 klo 22:40
Iso S:lle - tavallaan. Olihan tämä visuaaliseen ulkoasuun liittyvä "taistelu" vain omani, koska jäin taistelussa yksin. Taistelin silti monen muun vuoksi, en vain itseni vuoksi. Mistä minä edes tiesin etukäteen, että jäisin yksin? En minä mikään tulevaisuuden ennustaja ole.

Kehuin arvostelemiani laatijoita eräiltä näkökulmilta vuolaasti, mutta nyt kritiikkini koetaan jopa pelottavaksi. Mistä minä senkin olisin tiennyt etukäteen.
56. Tapio2.11.2017 klo 22:50
Edelleenkään en ymmärrä, miksi minua pitää varta vasten tulla haukkumaan itse aloittamallani säikellä ristikoiden ratkomisesta tabletilla. Jos aihe ei kiinnosta, ei säiettä ole pakko avata. En minäkään HS-säikeitä juuri koskaan aukaise, kun HS-ristikot eivät yksinkertaisesti kiinnosta minua. Yritin toki saada muita asiastani kiinnostumaan - mutta olisin toivonut myös sitä, että hlöt, joita asia ei kiinnosta, olisivat pysyneet poissa säikeeltä.
57. Oho!2.11.2017 klo 22:59
Tässä säikeessä Tapio vastaan muut 30-26!
58. Tapio3.11.2017 klo 08:29
Pääosin johtui kuvajupakasta. Pahoittelen, että esitin kritiikkini vähän tökerösti. Asia on nyt käsitelty ja ihmettelen, miksi PuPe 6/2017 edellenkin kirjoitetaan asian vierestä, vaikka moderaattori omalla siirtotoiminnallaan osoitti, että huomauttelut pitäisi laittaa tähän säikeeseen eikä PuPe-säikeeseen.

Jos tulee jatkossa tarvetta Sanarikselle kritiikkiin, kaiketi laitettava vain palautelomakkeella.
59. Tapio4.11.2017 klo 11:27
Kokeilin http://www.sanaristikot.net/anatomia/IS170916/IS17 0916.jpg korjaamista.
Paperilla liian pienen palikan korjaaminen olisi edellyttänyt palikan suurentamista niin, että se ei pysy vihjeruudussa. Olisi ollut ihan ok ratkaisu. Koivisto & Pajakoski -parin ristikoissa toimitaan tarvittaessa niin, mikä on huomattavasti parempi ratkaisu kuin yrittää ahtaa ruudukkoon liikaa pienennetty kuva.
Vartija vasemmassa alakulmassa oli yksinkertaisesti liian pieni. Vihjettä olisi voinut korjata vain isommalla vartijakuvalla ja taustan poistamisella kokonaan.
60. Voi4.11.2017 klo 11:56
pyhä sylvi!!
61. Ari4.11.2017 klo 13:45
Jos vihjeet tuntuvat liian vaikeilta/epäselviltä/tulkinnanvaraisilta ym... (tuo on kovis) niin miksei voitaisi yhtä hyvin vaan julkaista valmiiksi täytettyjä ristikoita ilman ensimmäistäkään vihjettä, ei tulisi jupinaa?
62. Ari4.11.2017 klo 14:05
Ymmärtääkseni kaikenlainen epäselvyys, joku sanoisi suttuisuus, voidaan tulkita myös vaikeusasteen nostamisen keinona. Korjatkaa jos olen väärässä.
63. Funny4.11.2017 klo 14:29
Monet pitävät kuvien epäselvyyttä kyseenalaisena keinona nostaa vaikeusastetta. Mutta uskoisin, että tässä vaiheessa Tapion sanoma on jo mennyt perille. Piirtäjät kyllä tietävät mitä tehdä, jos haluavat asiaan korjausta. Jos eivät halua, asian jankuttaminen ei auta yhtään. Eri juttu, jos jankuttajia olisi iso kuoro.
64. Clas4.11.2017 klo 14:55
Ei ole kuoroa on vain sooloartisti.
65. Tuttu4.11.2017 klo 15:10
Lainaus: 63. Funny 4.11.2017 klo 14:29
.... Mutta uskoisin, että tässä vaiheessa Tapion sanoma on jo mennyt perille. Piirtäjät kyllä tietävät mitä tehdä, jos haluavat asiaan korjausta. Jos eivät halua, asian jankuttaminen ei auta yhtään. Eri juttu, jos jankuttajia olisi iso kuoro.

Lisäksi on jo varoitettu kovasti sekaantumasta laatijoiden työhön. Jossakin säikeessä ylläpito kertoi erään laatijan uhanneen lopettaa työnsä harmistuneena ratkojien neuvoihin.
66. HT4.11.2017 klo 16:20
Säikeen otsikko on Moderaattorilta / moderaattorille. Onko Tapion yksityiskohtainen pohdiskelu askartelustaan jpg-kuvan kanssa (59) siis tarkoitettu moderaattorille tiedoksi?
67. TU4.11.2017 klo 22:17
Minua ei ole koskaan häirinnyt mitenkään se, että kuva on epäselvä. Ratkon nautinnolla HS-ristikoita. Kiitos vaan kaikille upeille laatijoille!
68. Funny4.11.2017 klo 22:49
Hassu juttu, mutta HS-säikeillähän vähän väliä porukka purnaa epäselvistä kuvista. Mutta kun Tapio valittaa samasta asiasta, yllättäen kukaan ei halua olla samaa mieltä.
69. O4.11.2017 klo 23:14
Tapio tapansa mukaan valitti myös Koviksen (16.9.) kuvasta.
"Vartija vasemmassa alakulmassa oli yksinkertaisesti liian pieni. Vihjettä olisi voinut korjata vain isommalla vartijakuvalla ja taustan poistamisella kokonaan."
70. TU5.11.2017 klo 01:50
Minä en aktiivisesti lue HS-säikeitä, koska ristikot säästetään ja nautinnolla ratkotaan kesämökin laiturilla saunan ohessa. HS- säikeissä annetaan suoria vinkkejä, ts vihjeistetään uudelleen, mikäs siinä seuranpidossa, ihan ok.
71. TU5.11.2017 klo 01:55
Tapio on nyt juuttunut rouvan tablettiin, pitäiskö skramlata Tapsalle Oma Peli, parasta laatua.
72. Tapio5.11.2017 klo 08:13
Toisinaan rouva varaa tabletin liikaa omaan käyttöönsä. Mitä vihjeisiin tulee, vertaan epäselvää kuvaa siihen, että tekstauksessa kirjaimet ovat tarttuneet toisiinsa ja pitää arvata, mitä vihjeessä lukee. Vihje on liian epäselvä, jos se, mitä vihjeen on alun alkaen tarkoitus kertoa, tulee ilmi vajaasti.

Hesarin eräästä ristikosta on ikävällä tavalla piirtynyt muistiin eräs "vihje", jonka "taso" lähinnä musteläiskän tasoa. Jos olisin säännöllinen tilaaja, menettäisin hermoni ja lehti saisi palauteryöpyn. Yrittäisin valittaa niin kauan, että Auliksen olisi parannettava ristikoitaan. Tai sitten vaan irtisanoisin HS:n tilauksen.
73. Clas5.11.2017 klo 08:33
Moderaattoriko kaipaa palauttena (säikeen aloitus: Tätä säiettä voitte käyttää palautteen antamiseen.) sitä kuinka kauan Tapion vaimo käyttää heidän (ehkä?) yhteistä tablettia tai siitä kuinka Tapio laittaisi Auliksen järjestykseen jos olisi HS:n tilaaja. Oli säie mikä tahansa Tapio valloittaa sen jatkuvalla valituksellaan.
74. östen5.11.2017 klo 08:36
Tapio ylistää Punaista Pelikaania, mutta silti lopettaa tilauksen. Eipä ole helppo asiakas kenellekään.
75. Tapio5.11.2017 klo 09:20
Minun toimintaani on aina arvosteltu ja olen tottunut siihen, että yhtä sun toista henkilöä arvostellaan. Vain persoonaan menevää ilkeilyä en siedä ja siihen toivoidin moderaattorin puuttuvan nykyistäkin tiukemmin.

Punaisen Pelikaanin lopetin, koska jos vähäisimmässäkin määrin esitän kritiikkiä, joku haluaa heittää minut ulos keskustelusta. Omien tuntemusteni esittäminenkin on joillekin liikaa. Rento keskustelu tuntuu mahdottomalta. Lähden tällä kertaa vapaaehtoisesti PuPe-keskusteluista ja jotta en niihin osallistuisi, lopetin tilauksen.

Muutamat tälle sivustolle viime päivinä kirjoittaneet ovat toivoneet pientä väljyyttä asian vierestä keskusteluun - kuulun tähän joukkoon. Mielestäni moderaattori voisi puuttua asiaan vasta kun ohi meno menee liian pikäksi. Hän voisi sitten opetukseksi poistaa koko liian pitkäksi menneen asian vierestä kirjoittelun.
76. joskus5.11.2017 klo 09:48
Ja taas tulee neuvoja moderaattorille. Eiköhän asian pidä olla toisin päin mutta Tapion mielestä kaikki neuvot hänelle ovat ilkeilyä.
77. TU5.11.2017 klo 21:02
En ymmärrä, miten oma ratkonta tilatussa lehdessä liittyy tähän keskustelupalstaan? Mä vain ratkon, minkä kykenen. Omia kirjoituksia voi ja pitäisikin arvioida omassa päässä. Tosi hullunkurista oli Tapion spekulaatio Hesarin suhteen. Onneksi et Tapio, ole Hesarin asiakas.
78. O5.11.2017 klo 22:40
Tapio.
Sanoit, että lähdit PuPe keskusteluista vapaaehtoisesti, silti kaksi viimeistä ja myöhäistä kommentia tuli sinne sinulta.
79. Tapio6.11.2017 klo 07:58
Olen tietenkin mukana niin kauan kuin oken lehden tilaaja ja ratkon käsiteltyjä lehtiä.
80. Tapio10.11.2017 klo 15:57
Onneksi minun ei tarvinnut ristikon anatomiaan laittaa Heli Kärkkäisen pääkuvasta kriittistä arviota. Kiitos Tarjalle ja Täyttelijälle. Mitä osoittaa se, että nimimerkit Tarja ja Täyttelijä joutuivat ikään kuin etukäteen pyytelemään anteeksi mielipiteitään? Onko kaikki ihan okei?
81. Tuttu10.11.2017 klo 16:25
Vaihdan nimimerkkiä, koska tuo Tuttu ei vastaa ollenkaan itseäni. Olen näillä palstoilla kyllä jo vuosia oleillut ja kirjoitellut kommenttejakin, mutta tuttu en ole lähimainkaan. Mietin nyt sopivampaa nimimerkkiä, tämä kommentti oli nyt viimeinen tällä nimimerkilä.
82. Keila10.11.2017 klo 22:38
Onkohan Tapiolla kaikki ihan okei?
83. Moderaattori11.11.2017 klo 23:41
7. O 11.11.2017 klo 21:32
Pr.
Mistä voisin katsoa tuota digikuvaa?

8. Tapio 11.11.2017 klo 21:41
Pitää tilata IS Ekstra. Itse olen miettinyt tilaamista. On ikävää, jos yksityiskohdat erottuvat riittävästi vasta digiversiosta. Mitään ei ole opittu Keräsen ja Kärkkäusen edellisestä yhteistyöristikosta, jossa kahdesta vihjeestä sai riittävän tolkun vain digiversiosta. Harmittaa ihan oikeasti IS-viikonlopun ratkojien puolesta. Harmitti niin paljon, että tuli tähänkin säikeeseen kirjoitettua. Pitänee menmä valittamaan IS:n toimitukseen - taidan mennä valittamaankin, sillä ei tämä muuten parane.

9. Tapio 11.11.2017 klo 21:48
Palaute IS:ään on nyt lähetetty.

10. Pr 11.11.2017 klo 21:48
O,
IS digilehden palvelu löytyy nettisivun oikeasta yläreunasta. Silloin kun minä se tilasin, nimi oli vielä IS Extra, ei IS Digi niinkuin hätäisempi voisi kuvitella. Voin suositella. Toimii iPadilla sekä pöytäkoneessa.

11. Tarja 11.11.2017 klo 21:49
Minulla on edessäni kaupasta ostettu paperilehti, ja siinä kuva on erinomainen.

12. isoäiti 11.11.2017 klo 22:04
Paperilehti on minullakin, eikä kuvitus tuottanut mitään ongelmia. Enkä muista siinä aikaisemmassakaan ristikossa minkäänlaisia vaikeuksia paperiversion kanssa.

13. Tapio 11.11.2017 klo 22:14
Pr suurensi kuvaa, jotta sai ratkaisun kannalta oleellisia yksityiskohdista paremmin selvän - suurentaminen siis lisäsi oleellista informaatiota. Lähtökohtaisesti katson, että 10 tuuman tabletilla ristikko pitää olla selvä ilman suurtamista. Jos ratkaisusanan kannalta yksityiskohtien erottaminen vaatii suurentamista, katson, että kuvittaja on laittanut liian pieniä kuvia. Viimeisin Skytän anatomiassa ollut ristikko ei vaatinut suurentamista ( "viiksien" kohdalla suurennus ei auttanut lainkaan).

Paperilehdessä ristikon kuvien pitää erottua vähän huonommassakin valaistusolosuhteissa ja hyvinkin iäkkään pitää saada kuvista tolkku ilman suurennuslasia. Aina tämä ei paperiristikoissa toteudu.

14. Tapio 11.11.2017 klo 22:22
16-17.9. ristikossa kaikki eivät saaneet riittävää infoa paperiversiosta, se on fakta. Minua suuresti harmittaa myös se, että Sanarista puolustellaan viimeiseen asti ja annettuakin kritiikkiä pitää vähätellä. Minua siis nyt harmittaa, että Sanaris ei välitä saamastaan kritiikistä eikä monet Sanariksen asiakkaat.

15. Ylläpito 11.11.2017 klo 22:36
Kyllä kritiikkiä luetaan ja otetaan huomioon, mutta maailmasta ei silti tule täydellistä. Ikävää, että tämä asia nyt varastaa tuoreen is-säikeen tilaa.

16. Pr 11.11.2017 klo 22:50
Sen veraan vielä asiasta, että kehotan tutustumaan 3.1.2015 julkaistuun Pallonen/Lavonius kovikseen. On sillä oma säikeensäkin, mutta sitä ei kannata ehkä ensin lukea. Varsinainen klassikko!
84. pelaaja12.11.2017 klo 17:23
Muistaa tai tietää varmaan joku, kumpi aikoinaan lanseerasi sanonnan 'Ristikot ovat iloinen asia', RA vai Taata? RA sitä usein käytti mutta minulle on jäänyt mielikuva viittauksesta Taataan?
85. Tapio12.11.2017 klo 18:06
Minulta poistettiin viesti, joka koski Joutsin ilmaiseksi löytyviä ristikoita. Pääpaino ei ollut ilmaisuudessa vaan siinä, että jos todella tykkää Joutsin ristikoista niitä löytyy 400-500 ilmaiseksi, joskin huonolaatuisina, sillä ristikot ovat lehdessä aika pieninä ja käytettävissä on varsin heikkolaatuinen kuvaruutukopio. Kuvaruutukopiosta saadusta kuvasta saa joten kuten toimivan digikuvan tai tulosteen (tulosteen tekeminen vaatii vähän editointia).
86. HT12.11.2017 klo 19:00
Lainaus: 84. pelaaja 12.11.2017 klo 17:23
Muistaa tai tietää varmaan joku, kumpi aikoinaan lanseerasi sanonnan 'Ristikot ovat iloinen asia', RA vai Taata? RA sitä usein käytti mutta minulle on jäänyt mielikuva viittauksesta Taataan?

Tuon ketjun viesti 36 (21.6.2006) on vanhin silmään osunut maininta asiasta:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&id=2305
87. pelaaja12.11.2017 klo 19:22
Jestasson, HT! Kiitos, en tuota itse saanut osumaksi. Olisiko todellakin lähtenyt tuosta, aikakauden perusteella mahdollista. Jatkan tässä sitten vielä hiukan tutkimuksia mielikuvani takia, siis että miksi sen sain - kunhan F1 nyt ensin on ajettu maaliin asti IL-liveseurannassa.
88. HT12.11.2017 klo 19:47
pelaaja,

tuossa on mainittu sekä Taata että RA ja lisäksi Jaska.

8. PP 28.1.2009 klo 17:40

Älkäähän nyt, nuoret! Tietokoneella noita on helppo peilailla varmaan miten päin vain, mutta itseäni kiinnosti enemmän Jaskan kommentit. Hänellä ei tunnu pipo kiristävän aivan vähästä. Ristikothan ovat iloinen asia kuten RA:kin toistaa.

9. Taata 28.1.2009 klo 18:47
Taataa taitaa RA matkia!

10. PP 28.1.2009 klo 18:52
Ihan mukavasti hoksottimesi vielä pelaavat, taatana!

11. Eki 28.1.2009 klo 19:36
Nythän on niin, että taatana oli Jaska, vaikkei ole edes taata, eikä Taatankaan taatuusasteesta ole mitään varmuutta.

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&id=4568
89. pelaaja12.11.2017 klo 20:55
Ihanan vanhan jutun nostitkin esille. Eipä näitä enää tunnu tulevan..
90. Pähkääjä13.11.2017 klo 12:51
Tapiolle on tullut pakkomielle tablettiratkonnasta!!!
91. Tapio13.11.2017 klo 13:32
Jos ei ole kiinnostunut, ei tarvitse lukea. ++juh antoi kuitenkin hyvä vinkkejä ja on ihan kiva keskustella tekniikastakin.
92. Moderaattori13.11.2017 klo 13:37
En ole kiinnostunut mistään muusta kuin palstan hyvinvoinnista.

Ja koska SE taas ei kiinnosta sinua lainkaan, niin voisit nyt olla sen kaksi viikkoa kokonaan kirjoittamatta.
93. Tapio13.11.2017 klo 14:48
Minusta on outoa, että joku valittaa säikeestä, josta ei ole kiinnostunut. En minä avaa säikeitä, joista en ole kiinnostunut. Moderaattori ei näemmä edes anna kirjoittaa siihen mitään, kun tuli yksi huti väliin.
94. Moderaattori13.11.2017 klo 15:05
Kuten kirjoitin edellä, kyse ei ole yhdestä ylilyönnistä noiden kuvien suhteen, vaan useista.

Kukaan ei ole viime aikoina valittanut säikeistä, sinä vaan et usko mitään. Kirjoitit useamman viestin, joissa TAAS kerran julkaisit useamman kuvan ristikoista, jotka olit laittomasti lainannut ja osaksi täyttänyt. Jatkoit toimintaasi senkin jälkeen kun Ylläpito sinua ojensi.

Minä poistin seuraavat viestisi (viisiko niitä oli), joissa useassa oli taas kerran kuvakaappaus osittain ratkaaisemastasi ristikosta.

Ja nyt asia on siinä mallissa, että jos koko kirjoittelusi ei lopu vapaaehtoisesti kahdeksi viikoksi, niin minä pidän huolen siitä, että yksikään tämän jälkeisistä viesteistäsi ei jää jälkipolville kovinkaan pitkäksi aikaa näkyviin.

Sinun valintasi. Kaiksiviikkoinen vapaaehtoinen banni tai... Minä hoidan asian!
95. Tapio13.11.2017 klo 15:27
Pahoittelen, että otin kuvakaappaukset palkintoristikoista. Ehdin laittaa toisenkin esille ennen kuin sain moderaattorilta viestin. Ylläoidon viesti siis tuli kahden lähetyksen väliin ja sain sen luettavakseni vasta toisen lähetyksen jälkeen. Viesti tulee aina vähän jälkijunassa. En vain tullut ajatelleeksi, että kyseessä oli palkintoristikko. Ristikko on netistä ja kenen tahansa ladattavissa ja otin nyt vaan yhden netistä löytyneen ristikon, jota en ollut aiemmin ratkonut sen kummemmin ajattelematta.

Toinen ristikko oli kuukauden erikoinen, joka sekin on kenen tahansa ladattavissa itselleen. Minkään laittoman materiaalin käytöstä mielestäni minua ei voi syyttää, jos käytän julkista ilmaismateriaalia. Kun uusissa kuvakaappauksissa ei ollut kyse palkintoristikoista, en kokenut tehneeni mitään väärää. En laittanut paljon ratkontaa, etten spoilaisi liikaa toisten ratkontaa.

Eikö voi ottaa ilmaismateriaalista kuvakaappausta - ei kai osoittainen ratkonta tilannetta olennaisesti muuta?
96. Tapio13.11.2017 klo 15:30
Siis Ylläpidon viestin

"227. YlläpitoLainaa13.11.2017 klo 11:59
Julkaisit sitten, Tapio, palkintokilpailun puolikkaan ratkaisun. Poistimme sen. "

luin vasta sen jälkeen kun olin ehtinyt laittaa toisenkin kuvan palkintoristikosta. "ennen kuin sain moderaattorilta " po.

"ennen kuin sain ylläpidolta"
97. Moderaattori13.11.2017 klo 15:31
Älä selitä!
98. Ylläpito13.11.2017 klo 15:46
Tuli n. 20 selittelyviestiä tukkimaan sähköpostiamme. Ihan tosiaanko luulet, Tapio, että se jotenkin auttaisi?
99. Tapio13.11.2017 klo 15:52
Kun pyysin vahinkoa anteeksi ja se ei tunnu moderaattorille riittävän, mikään ei tunnu moderaatorille kelpaavan. Jos minut ajetaan ulos moneksi viikoksi tahattoman virheen takia, minä vain kostan, koska koen sen vääryydeksi.
100. Moderaattori13.11.2017 klo 16:21
Lainaus: 99. Tapio 13.11.2017 klo 15:52

"Kun pyysin vahinkoa anteeksi ja se ei tunnu moderaattorille riittävän, mikään ei tunnu moderaatorille kelpaavan. Jos minut ajetaan ulos moneksi viikoksi tahattoman virheen takia, minä vain kostan, koska koen sen vääryydeksi."

Oujee. Näin se käy. Virheeksi, tahattomaksi sellaiseksi voit todella väittää, mutta totuus on toinen, minulla on taas kerran kaikki kirjoittamasi viestit tallella.

Uhkailet julkisella palstalla!

Oletko ihan tosissasi?

Moderaattorin uhkaaminen _kostolla_ asiasta, jossa moderaattori hoitaa ns. "nettipolisiin" tointa on jo melkoisen törkeää toimintaa ja taitaa ylittää jonkin netinkäyttörikoksen kynnyksen. Puhumaattakaan siitä, miten olet lähestynyt useilla kymmenillä viesteillä palstan ylläpitoa, joka sentään MAKSAA palstan ylläpidosta. Sinä olet tällä palstalla ainoastaan vieraana. Joskus tuntuu siltä, että kutsumattomana vieraana eli kuokkijana.

Edellenkin , sinun valintasi.
101. Tapio13.11.2017 klo 17:30
En nyt ymmärrä sitä, että virhettäni (palkintoristikon vihjeiden ratkaisusanojen kertominen) ei koeta tahattomaksi. Ilmaismateriaalin käyttöön esimerkeissä ei ole aiemmin puututtu eikä ilmaista materiaalia voi varastaa. Eikö ilmaista ja julkista materiaalia sitten voi käyttää esimerkeissä ilman, että erikseen kysyy Sanarikselta lupaa, jos ilmaismateriaali on Sanarikselta. Aiemmin käytin Anun ristikoiden ilmaismateriaalia eikä niistä otettuihin esimerkkeihin kukaan puuttunut.

En ole mikään kuokkavieras. SK-säikeissä olen sangen vähän kirjoitellut ja usein puututtu ihan tavanomaisiin kommentteihini. Niissä toivon vain normaalia kohtelua. Niin muuallakin.
102. Täyttelijä13.11.2017 klo 17:37
Mä vannon, ja vannon, ja vannon
huomenna sekoiluni päättyy
mut ehkä tiedät.
Mä jatkan, ja jatkan, ja jatkan,
ja jatkan, ja jatkan, ja jatkan,
ja jatkan, ja jatkan, ja jatkan,
ja jatkan, ja jatkan, ja jatkan,
ja jatkan, ja jatkan, ja jatkan
103. Moderaattori13.11.2017 klo 17:40
OK.

Et ymmärrä.

Sehän ei ole minun vikani.
104. Tapio13.11.2017 klo 17:57
Jotta olisin voinut lukea

"227. YlläpitoLainaa13.11.2017 klo 11:59
Julkaisit sitten, Tapio, palkintokilpailun puolikkaan ratkaisun. Poistimme sen. "

minun olisi tullut päivittää sivu ennen uuden viestin lähettämistä. Niin ei useinkaan tule tehtyä. Ei aina vaikka olisi ilmoitus uudesta vihjeestä, mutta yleensä tällöin päivitän sivun katsoakseni, mitä väliin tuleva teksti käsittelee.
105. TU13.11.2017 klo 21:58
Tapio, uakoisit nyt. Oikeesti.
106. HM13.11.2017 klo 22:07
Eiköhän se parin viikon rauhoittelutauko olisi hyväksi puolin ja toisin?
107. Täyttelijä13.11.2017 klo 23:12
Minähän en näistä mitään tiedä mutta ehkä moderaattorin kannattaisi vilkaista vaikka tätä sivustoa http://keskustelu.jatkoaika.com ja katsoa miten siellä ilmoitetaan kirjoituskielloista.

Täällä ehdotellaan nimimerkkiä itse miettimään olisiko syytä olla kirjoittamatta vai ei. Mielestäni oikeus kirjoittaa sivustolle joko on tai sitä ei ole - välimuotoja ei ole.
108. Tapio14.11.2017 klo 08:55
Myönnän virheeni siihen, että ihan ajattelemattomuuttani rikoin periatetta, että palkintoristikon ratkaisusanoja ei saa paljastaa ennen ratkonnan ratkaisun lähettämistä. Vaikka aika olis ohi, ei olisi ollut kohteliasta näyttää niin paljon ratkontaa. Hosuin miettimättä tarkasti, mitä netistä löytämääni Sanaris-ristikkoa käytin esimerkkinä. Jatkossa käytän Sanaris-ristikoiden mahdollisissa esimerkeissä muuta tekstiä kuin ratkaisusanoja.

Ratkaisuiden paljastamisesta kyllä ansaitsisin kirjotuskiellon viikoksi. Mutta välitön kirjoituskieltouhkaus ajattelemattomuudestani suututti. Jos nyt moderaattori halua varsinaisesta virheestä lyhytaikaisen kirjoituskiellon, en kritisoi.

Toivon kuitenkin, että udkotason, että opin jotain tekemästäni virheestä.
109. Tapio14.11.2017 klo 12:33
Haluasin nyt pyytää luvsn käyttää julkisesti netisdä olevia Sanariksen riskoita esimerkkiristikkoina. Viimeksi moderaattori poisti kommentin, jossa kuva oli otettu Pelikaariristikot sivuilta haetusta ristikosta. Olin ottanut esille pelkän kuvan. Ristikossa ei ollut ratkaisusanoja vaan vain esimerkkitekstiä. Ei kuvakaapausten ottamisesta juuri aiemmin ole arvosteltu paitsi kerran, kun olin ottanut ristikon Satakunnan Kansa -nimisestä sanomalehdestä.

Voisiko moderaattori ystävällisesti palauttaa kommentin, kun nyt pyysin luvan käyttää esimerkeissä Sanariksen tuottamaa ilmaismateriaalia. Oletin, että tallainen ilmaismateriaalin käyttö ei tarvitsisi lupaa Sanarikselta.
110. Moderaattori14.11.2017 klo 13:43
Ensin pikainen vastaus kysymykseesi. Et saa lupaa!

Enkä ole ystävällinen, enkä aio palauttaa yhtään poistamaani viestiäsi.

JA vielä kerran tuohon uhkailuusi kostosta. Tuollaista toimintaa sanotaan laittomaksi uhkaukseksi.

Voisit tutustua muutenkin nettikäyttäytymisen sääntöihin. Soita vaikka nettipoliisille asiasta tai ota netitse yhteyttä http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/poliisit_s osiaalisessa_mediassa (sivulla on yhteystiedot ja kuvat kaikkien alueiden nettipoliiseista).

Sitten tekijänoikeuksista yleisesti:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/1961040 4

Lainauksia:
*****
1 §
Tekijänoikeuden kohde

Sillä, joka on luonut kirjallisen tai taiteellisen teoksen, on tekijänoikeus teokseen, olkoonpa se kaunokirjallinen tahi selittävä kirjallinen tai suullinen esitys, sävellys- tai näyttämöteos, elokuvateos, valokuvateos tai muu kuvataiteen teos, rakennustaiteen, taidekäsityön tai taideteollisuuden tuote taikka ilmetköönpä se muulla tavalla. (24.3.1995/446)

Kirjallisena teoksena pidetään myös karttaa sekä muuta selittävää piirustusta tai graafista taikka plastillisesti muotoiltua teosta sekä tietokoneohjelmaa.
*****
Ja

*****
12 §
Teosten kappaleiden valmistaminen yksityiseen käyttöön

Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen.
*****

Tutustu tuohon koko lakiin, koska se tuntuu olevan sinulle uppo-outo!

Kyseessähän ei ole yhdestä mokasta yhden ristikon kohdalla. Kyse on yleisestä suhtautumisestasi palstaan ja muihin palstalaisiin. Ja noita mokia on tullut jatkuvalla syötöllä. Sanaris on tähän asti suhtautunut toilailuusi hyvin suopeasti.

Siihen tuli nyt muutos!

Sinulle on annettu kahden viikon kirjoituskielto palstalle!

Kirjoituskielto päättyy 14.12.2017 klo 14:00!
111. Jukkis14.11.2017 klo 14:04
Heh, kuukauden pituinen kaksi viikkoa.
112. Moderaattori14.11.2017 klo 14:09
Kiitos Jukkis.

Oikea bannin loppumispäivä on 28.11.2017.
113. Opiat14.11.2017 klo 14:45
Moderaattorille pitää lähettää hamekangasta kun heltyi lempeäksi! Alunperin näkemys oli, että toinen banni ei ole mikään kaksi viikkoa kuten ensimmäinen, vaan tuplaten se! Mitä virkaa on antaa silloin tällöin kahden viikon kieltoja? Ei niin mitään! Rangaistusta olisi pitänyt kiristää niin, että se alkaa myös tuntumaan ja näkymään täällä! Tapio on moderaattorin ja muiden kiusana säikeitä terrorisoimassa jälleen kahden viikon kuluttua, että kiitos siitä!
114. vintilä14.11.2017 klo 18:02
Eipä se huoli suomalaisten koululaisten huonosta menestymisestä Pisa-tutkimuksissa olekaan aiheetonta, jos kuukauden pituus viikoissa on jo noin vaikea asia.
115. Funny14.11.2017 klo 18:31
Kaksi viikkoa voi aiheuttaa vinoilijoille vieroitusoireita. Onneksi löytyy uusia kohteita.
116. Niin kuin14.11.2017 klo 18:50
esim. Funnylle, joka vain puskissa vaanii ja piikittelee aina sopivan hetken tullen.
117. Funny14.11.2017 klo 19:25
Mutten ole yhden ja saman kimpussa kuten eräät herkkänahkaiset tyypit, enkä kaiken aikaa vaihtele nimimerkkiä.
118. Pähkääjä17.11.2017 klo 15:12
Moderaattorille terveisiä sinne aurinkoon ja huojuvien palmujen alle!
119. Tapio28.11.2017 klo 14:07
”Kyse on yleisestä suhtautumisestasi palstaan ja muihin palstalaisiin.”

Olen ohittanut esim. Tuttu kommentit lopettamisesta, koska hänen hän vähän kaikkialla pyrkii vain kieltämään minua kommentoimasta. Olen valmis siihen, että muiden aloittamiin säikeisiin osallistun melko vähän. Olen niihin pyrkinyt osallistumaan vähemmän ja olen siten ottanut muita palstalaisia huomioon, mutta näemmä pitäisi entisestään vähentää muiden aloittamiin säikeisiin osallistumista. Koskien muiden aloittamia säikeitä pyrin rajoittamaan päivittäisen osallistumiseni ristikkosäikeissä 2-3 säikeeseen (tähän säikeeseen kirjoittelua en siis laske mukaan).

Sen sijaan moderaattorin ja sivustolle osallistuvien jatkuva halu rajoittaa kirjoittelua itse aloittamillani säikeillä tuntuu ihan käsittämättömältä ja koen sen itseäni kohtaan jossakin määrin loukkaavana ja minua kohtaan ikävänä, epäkunnioittavana suhtautumisena. En todellakaan ymmärrä, miksi 9369. Ristikon ratkominen tabletilla -säiettä ei voi ohittaa henkilöt, jotka siitä eivät ole kiinnostuneet. Fillari-foorumissa samaa asiaa saatetaan käsitellä pitkään, kun tulee uusia näkökulmia. Ainakin sillä sivustolla perusteellinen asian käsittely on sallittua. Vastauksia voi olla parhaimmillaan yli 10.000 eikä kukaan pyydä lopettamaan. Toisaalta jos asia ei kiinnosta, ei osallistuta ollenkaan tai säie päättyy hyvin nopeasti.

Jos yksittäinen kommentti rikkoo vielä jatkossa tekijänoikeuksia tai on sävyltään jotakuta loukkaava, siitä toki on asiallista huomauttaa. Minulla ei juurikaan enää ole tarvetta kirjoittaa säikeeseen no. 9363. Aihe on ollut sellainen, johon on liittynyt erittäin paljon testejä ja vain vähitellen olen päässyt maksimaalisen hyvään lopputulokseen. Laitan vielä loppuun suositukseni omien testieni ja netistä löytämieni testien perusteella kunhan olen saanut kaikki testit tehtyä.

Toinen aloittamani pitkä säie on sellainen, jossa haluaisin esittää ristikkokysymykseni säikeessä ”9413. Vanhojen tai palkinnottomien sanaristikoiden ongelmakohtia 1” sen sijaan että avaisin joka lehdestä tai ristikosta uuden säikeen. Koin nimimerkin ”matts” ja moderaattorin kommentin mattsin kommenttiin loukkaavina. Minusta kyllä on oikein, että ristikkoja käsittelevällä sivustolla saa kysyä neuvoa ristikko-ongelmiin. Jos ei ole halua auttaa minua ongelmissani, ei ole pakko avata säiettä. Mutta voinhan minä lopettaa koko säikeen ja tehdä kuten muutkin eli kysyä uusissa säikeissä yksittäisten lehtien tai esimerkkiristikoiden pieniäkin ongelmia. Ei se suuri asia nykyisin enää ole, sillä nykyisin tarvitsen paljon vähemmän apuja kuin ennen.
120. Tapio28.11.2017 klo 14:09
Suhtautumisessa joidenkin sivustolla osallistuvien kommentointiin on ilmennyt väheksyntää. Minusta on ikävää, jos jonkun on vaikeuksia saada selvää joko kuvista tai tekstistä, vähätellään. Sekä minä itse että eräät muut ratkojat ovat saaneet kohdata tässä asiassa vähättelyä. Ihan oikeasti voi tulla vaikeuksia vihjeiden erottamisessa, mikä laatijoiden ja toisten ratkojien pitäisi mielestäni ottaa tosissaan eikä vähätellä. Vähättely alkaa usein tyyliin ”Eihän tässä mitään...”. Vähättely on epäkunnioittavaa toimintaa. Se myös antaa laatijoille oikeutuksen olla välittämättä saamastaan kritiikistä.
121. Tapio29.11.2017 klo 09:11
Ihmettelen erittäin paljon sitä, miten nimimerkki Jiikoo neuvoi nimimerkkiä ”Kokeilija” erittäin paljon vihjeen ”PIRJO EHKÄ TULEE” suhteen ennen ristikon palautusajan päättymistä 9454. SK 46/17 seäikeessä. Selvempää esimerkkiä uudelleen vihjeittämisestä en pysty edes kuvittelemaan, sillä mielestäni tätä suurempi neuvominen on sitä, että kerrotaan suoraan ratkaisusana ja selitetään, mikä on vihjeen ja ratkaisusanan välinen yhteys.

”PIRJO EHKÄ TULEE” vihjeen rinnalla on nyt toinen vihje, joka hieman stilisoituna kuuluu ”Pirjo on kyseisen ilmiön lievin muoto. Se tavallisin on yrjö, ja oikein viimeisen päälle viheliäinen tapaus on kyösti. ”

Jos olisin ollut nimimerkin ”Kokeilija” tilanteessa eli en olisi keksinyt vielä vihjeen ideaa, ainakin minulle Jiikoon uudelleen vihjeittämisestä olisi ollut erittäin paljon apua. Jouduin käyttämään googlea vihjeen logiikan ymmärtämiseksi, mutta jos Jiikoon antama uusi vihje olisi tullut aiemmin, minun ei olisi tarvinnut käyttää googlea vihjeen logiikan ymmärtämiseksi vaan olisi tuosta uudesta vihjeestä saanut tarvitsemani tiedon – jopa enemmän kuin olisin googlaamallakaan osannut etsiä! Erityisen hämmentävää tässä säikeessä on se, että Jiikoon tekemä uudelleen vihjeistys sai jäädä, mutta jonkun toisen tekemänä uudelleen vihjeittäminen poistettiin.
122. Tapio1.12.2017 klo 12:09
Kun ei kielletä ennen aikaista vihjeiden kyselyä, seurauksena esim.:
"33. zorroLainaa1.12.2017 klo 10:08
Tällainen 1.asteen vihjeytys on mielestäni sallittua. Itseasiassa se piristää vain tätä koko saittia. Mukava keksiä piilotettuja vihjeitä...

Aina kun kysellään, lähes aina joku vastaa. Vastaus saattaa jäädä hetkeksi esille ja kysyjä saa kyseenalaista apua.
123. Tapio6.12.2017 klo 16:59
IS-säikeitä on masentaavaa seurata - joko tekstauksessa tai vihjekuvissa on jatkuvasti selkeysongelmia.
124. Funny6.12.2017 klo 19:38
Piristyisitkö, Tapio, jos kaikki ne kirjoittaisivat, jotka eivät huomaa mitään valittamista? Tuo suuri joukkohan ei yleensä sano mitään.
125. Tapio6.12.2017 klo 19:58
En, koska on joka tapauksessa turhauttavaa nähdä, että jotkut kuvittajat eivät ota tosissaan saamaansa kritiikkiä kun samat ongelmat toistuvat jatkuvasti. Viimeksi ratkoin Heikki Lavoniuksen kuvittaman ristikon, jossa ei selkeysongelmia ole.
126. Funny6.12.2017 klo 20:23
Silloin pitää vain todeta, että he eivät osaa. Vaatimuksesi ovat liian kovat.
127. Tapio6.12.2017 klo 20:43
Useimmiten kriittistä arviointeja saaneiden kuvittajien ristikot toimivat, joten kyllä he osaavat, mutta aina ei taso pysy riittävän korkeana. Ristikkoja pitäisi testata ennen julkaisua. Tulostus sanomalehtiprinttiä vastaavalla tasolla. Toimiva ratkaisu on katsoa ristikkoa 10' tabletilla. Jos vihjetekstit ja kuvat näkyvät suht vaivattomasti ilman ristikon suurentamista, selkeys on riittävä.
128. Funny6.12.2017 klo 20:56
Ainahan nuo ristikot koeratkotaan paperilla ennen julkaisemista. Ilmeisesti koeratkojilla on niin hyvä näkö, että he eivät huomaa mitään vikaa selkeydessä. Hyvin kokenut ratkoja saattaa tosin myös huomaamattaan sivuuttaa pienet epäselvyydet, jos ne eivät mitenkään hidasta ratkomista.
129. Tapio6.12.2017 klo 21:15
SK:ssa ei ole ollut itseäni haittaavia selkeysongelmia. PuPe:ssa hyvin vähän. Sanaris-ristikoista eniten selkeysongelmia vaikuttaisi olevan IS-ristikoissa.

Ristikkoarkiston ristikoiden kanssa on vähän väliä selkeysongelmia, mutta ristikoiden printtiversioissa todenn. ongelmia ei juuri olisi, joten niiden ongelmia ei voi verrata lehdissä oleviin ristikoihin.
130. Funny6.12.2017 klo 21:25
Ja Iltiksissäkin ehkä yksi pieni juttu kerran kuussa. Ja kun ratkot niitä vain satunnaisesti, miksi oikeastaan kulutat energiaa koko aiheeseen? Alkaa jo vähitellen ihmetyttää tuo.
131. Täyttelijä6.12.2017 klo 21:33
Miksi Funny kritisoi Tapiota? Maailmankuva järkkyy.
132. Tapio6.12.2017 klo 21:42
Funnylle. Asiasta on tullut vähän liikaa periaatekysymys. Laadinnat ovat pääosin kiitettävällä tasolla. Kuvitukselta pitää vaatia riittävää tasoa myös.
133. Tapio6.12.2017 klo 22:06
Itse asiassa eräät muut ratkojat pitävät asiaa aivan riittävästi esillä, joten Funny on oikeassa, että otan asiaan tarpeettomasti kantaa. Ei pitäisi avata säiettä, jonka ristikoita ei ratko. Turjaahan minun kritiikkini on.
134. Funny6.12.2017 klo 22:13
Hyvä, kun huomasit. Keskitytään taas ratkomiseen. Ja Täyttelijäkin sai samalla vastauksen.
135. Täyttelijä6.12.2017 klo 23:59
Tapio kritisoi ristkoita, joita ei edes näe, koskä iltis maksaa liikaa. Mutta Tapsa on Tapsa mutta kuka ihme on hauska, joka välillä puolustaa Tapsaa ja välillä kritisoi?
136. Tarja7.12.2017 klo 09:11
Minusta satunnaiset epäselvät kuvat kuuluvat koviksiin kuin kirpeys salmiakkiin tai jännitys vuoristorataan, tyyliin "karmean ihastuttavaa". Vaikka niistä tulee napistua, se on vain keskustelua keskustelun joukossa, eikä niistä ole tarkoitus tehda elämää suurempia ongelmia. Kuin kesä ja kärpäset, ei tehdä kärpäsistä härkäsiä!
137. Tapio7.12.2017 klo 13:34
Kuvien pitää olla sen verran selviä, että niistä voi saada sen käsityksen, minkä niistä pitäisi saada. En nyt vaan voi sietää alistuvaa asennetta. Onneksi on muitakin valittajia ja toivon, että valittajajoukko kasvaisi sen verran suureksi, että sillä olisi kuvittajiin jokin vaikutus. Jos kuvittajat eivöt välitä kritiikistä, jsikki valitus on ihan turhaa.

Iisakin ristikoiden selkeys voittaa Sanariksen ristikoiden selkeyden, mutta kun ovat mustavalkoisia, ovat visuaalisesti vähän tylsiä.
138. Tapio7.12.2017 klo 13:48
Positiivinen esimerkki siitä, miten kuvittaja ottaa huomioon saamansa kritiikin on Johanna Kurkela. Hän vaihtoi vähän epäselvän fontin selvempään.
139. iso S7.12.2017 klo 17:29
Lainaus: 123. Tapio 6.12.2017 klo 16:59
IS-säikeitä on masentaavaa seurata - joko tekstauksessa tai vihjekuvissa on jatkuvasti selkeysongelmia.

Lainaus: 137. Tapio 7.12.2017 klo 13:34
En nyt vaan voi sietää alistuvaa asennetta.

Noiden kahden lainauksen yhteisvaikutuksesta en uskalla ottaa alistuvaa asennetta, vaan kritisoin sitä että Tapion valituksissa on jatkuvasti selkeysongelmia. Ei kai IS-säikeissä eikä muissakaan säikeissä voi olla selkeysongelmia tekstauksessa tai vihjekuvissa? Kaikki tekstit tulevat samalla, mielestäni selkeästi luettavalla fontilla, eikä tietääkseni kuvia pysty lähettämään ollenkaan. Viestien sisältö sen sijaan saattaa jäädä ymmärrystä vaille.

Kertaan aiemminkin annetun neuvon. Kirjoita viestisi. Laske kymmeneen. Lue viestisi ja mieti, onko se ymmärrettävä ja virheetön. Korjaa, jos on aihetta (usein on). Laske uudelleen kymmeneen. Mieti, onko lähettäminen tarpeellista (aina ei ole).

[Nyt olen noudattanut omaa neuvoani. Teen silti kuten sinäkin, lähetän.]
140. Eki7.12.2017 klo 18:11
Kaikenlaiset oudot yleistykset (Iisakki/Sanaris, miten nämä ovat rinnasteisiksi yleistettävissä?) ja oletukset, miten mikäkin mielipide vaikuttaa, ovat alistavaa asennetta edustavia. Mielipiteen voi sanoa, mutta se muuttuu pakkomielteeksi, jos pitää alkaa tulkita toisten kommentteja ja kaivella samanhenkisiä tukemaan omia mielipiteitään. Jos ylläpito ei vastaa Tapion lukuisiin meilipalautteisiin, se johtuu osaksi siitäkin, että kun Tapion kaltaiselle antaa pikkusormen, kohta on koko käsi mennyttä ja siihen ei yksinkertaisesti ole varaa... eikä aikaa. Tässä tehdään nytkin ympyriäisiä päiviä ristikoiden eteen. Kukaan ei edes voi odottaa salamannopeita vastauksia jokaiseen yksittäiseen palautteeseen.
141. pelaaja7.12.2017 klo 18:38
Asiayhteydestä osittain irrotettua mutta kymmeneen laskettuanikin typistys Tapion ideaalista: "Onneksi on muitakin valittajia".
(Tapio 7.12.2017 klo 13:34)
142. Tapio7.12.2017 klo 20:59
Ei kovinkaan pieleen. No vaikuttaa, että ylläpito on jollakin tasolla noteerannut kritiikkini. En minä salamannopeaa vastausta ole kaivannutkaan.

"IS-säikeitä on masentaavaa seurata - joko tekstauksessa tai vihjekuvissa on jatkuvasti selkeysongelmia."

Olihan tuo väärin ilmaistu, mutta asia todenn. ymmärrettiin oikein ts. ristikoiden tekstauksessa tai vihjekuvissa on selkeysongelmia.

Iisakki on selvä kilpailija eräille Sanariksen lehdille. Minulla ei ole koskaan ollut mitään valittamista Iisakin ristikoissa vihjetekstien tai kuvien selkeydestä. Edustaa pääsääntöisesti Heikki Lavoniuksen selkeystasoa. Sanariksella on Lavoniuksen ohella joitakin aina selkeitä ristikoita luovia kuvittajia.
143. Täyttelijä7.12.2017 klo 21:07
Onko nyt käynnissä Tapion kosto?
144. Eki7.12.2017 klo 21:13
Minäkin laadin Iisakkiin ja Heli piirtää. Ei kilpailla vaan yritetään rinta rinnan.
145. Eki7.12.2017 klo 21:25
Otsikosta on kyllä nyt livetty.
146. Tapio7.12.2017 klo 21:27
Tämä ei ole mikään kosto. Yksinkertaisesti edellytän ristikoilta riittävää selkeystasoa - myös niiltä joita en ratko. No ehkä paras että jos on aihetta kritiikkiin, en puutu muihin kuin ratkomiini ristikoihin.
147. HHS7.12.2017 klo 21:27
Lainaus: 143. Täyttelijä 7.12.2017 klo 21:07
Onko nyt käynnissä Tapion kosto?

Siis, että Tapiolle kostetaan vai, että Tapio kostaa?
148. Funny7.12.2017 klo 21:51
Tässä vaiheessa kannattaisi sopia, että tämä aihe on loppuun käsitelty. Ei enää yhtään kommenttia. Kaikki oleellinen on jo sanottu moneen kertaan. Kaikkien luulisi olevan tyytyväisiä, kun tämä jankkaaminen loppuu. Tapiokin ehkä välttyisi joutumasta uudelleen pannaan lyhyen ajan kuluessa.
149. Tapio8.12.2017 klo 07:52
Toinen asia asia, mikä kiusaa on se, että toisinaan moderaattori jättää näkyviin aivan selviä palkintoristikoiden vihjeiden uudeelleen vihjeittämisiä ennen ratkaisun palautusaikaa. Niistä ei voi huomauttaa asianomaisissa säikeissä. Uudelleen vihjeistys jää, mutta sen kritisoiminen poistetaan.
150. Ristikot8.12.2017 klo 08:42
Iloinen asia!
151. Täyttelijä8.12.2017 klo 09:13
Lainaus: 146. Tapio 7.12.2017 klo 21:27
Tämä ei ole mikään kosto. Yksinkertaisesti edellytän ristikoilta riittävää selkeystasoa - myös niiltä joita en ratko. No ehkä paras että jos on aihetta kritiikkiin, en puutu muihin kuin ratkomiini ristikoihin.

Jos ei ymmärrä näkemäänsä, onko vika automaatisesti piirtäjässä?
152. pelaaja9.12.2017 klo 17:33
Eräs ns. sivistyssanoja ihaileva tautologi valittaa toisaalla, että ilmaisussa 'pennunnallikat' on tautologiaa, mikä ei ole hyväksyttävää. Niin sitten myös vaikka tytöntylleröt, pojannaskalit ja pojanklopit herättänevät pahennusta. Ja tietysti pikkuvauvat sekä juovuspäissään eli kaksinkertaisessa humalatilassa olevat miehenköriläät.
153. Tapio9.12.2017 klo 19:47
Kirjoitin aiemmin

"Koskien muiden aloittamia säikeitä pyrin rajoittamaan päivittäisen osallistumiseni ristikkosäikeissä 2-3 säikeeseen "

Olen toiminut tuota tiukemmin. Olen ylipäätänsä osallistunut ristikkosäikeissä korkeintaan kolmeen säikeeseen päivittäin. Toivottavasti ollaan tyytyväisempiä, vaikka on vähän hassua kun pitää niin paljon miettiä, mihin kannattaa osallistua ja mihin ei. No tuleepa harkittua tarkemmin.
154. Tapio14.12.2017 klo 16:31
Jos ylläpito sattuu lukemaan, laitan säikeeseen 9389. Selitä sana väärin - 4
asian vierestä menevän kommentin tänne.

Luulisi, että Eki saa jonkin verran vinkkejä piilislaadintoihin tästä säikeestä - olisi mielenkiintoista tietää, onko hän niitä koskaan hyödyntänyt ja missä määrin.
155. Funny14.12.2017 klo 17:25
Laatijan kannalta tuo säie saattaa ollakin harmillinen. Kohta kaikki hyvät ideat löytyvät sieltä, eikä toisten keksintöjä haluaisi käyttää laadinnoissa.
156. pelaaja14.12.2017 klo 18:00
Mutta jos joku laatija tuosta tuhansien sanojen ja selitysten joukosta jonkun huomaamattaan tai tahallaan tai sinnepäin ottaa piilikseensä tai ristikkoonsa, niin Tapio varmaan teilaisi jutun sanomalla että se on väärin ja tapansa mukaan "toivoisi vähän lisää huolellisuutta". Se vihje tai ratkaisu kun olisi otettu säikeestä, jonka nimi on Selitä sana VÄÄRIN.
157. Tarja14.12.2017 klo 19:56
Ainakin kaikki minun selitykseni ovat vapaasti kenen tahansa käytettävissä. Päinvastoin, olen erittäin ilahtunut, jos joku niistä kelpaa muuallekin kuin tuohon ketjuun. Eikä aina ole kyse kopioinnista, vaan sanaleikkejä harrastavilla ajatukset joskus kulkevat samoja polkuja. Itse olen ties miten monta selitystä joutunut hylkäämään sillä perusteella, että tarkistettaessa olen huomannut, että se jo on ketjussa erään Matias-Myyrän selittämänä. Tai jonkun muun.
158. Tapio20.12.2017 klo 08:34
Nimimerkki "huhu" menee henkilöön kohdistuvan naljailun puolelle. Hän voisi moisen lopettaa, jos ei ole muuta kirjoitettavaa.
159. HHS29.12.2017 klo 12:59
Moderaattorin tulo näille säikeille on tehnyt tehtävänsä. Kommentointi on siistiytynyt, ei mitään ylilyöntejä ole viime aikoina ollut havaittavissa. Lievää pahastumista toistensa kommentoinneista kyllä silloin tällöin.
160. Eki29.12.2017 klo 14:03
Minä olen kyllä ihmettynyt, että jos joku vaikka kuinka ystävällisesti viittaa toisen kielioppivirheeseen, niin joku ottaa sitä nokkiinsa ja toinen alkaa sellaisen perusteella haukkua koko sivustoa ja kolmas ties mitä.

Eikö meidän kaikkien päämäärä ole oppia kaunis suomemme kieli mahdollisimman hyvin? Otetaan oppia, jos on tarpeen! Eikä hikeennytä niin vähästä!

Tuo sivuston yleinen luonnehdinta menee kyllä usein pahasti metsään. Todellakaan ei voi olla ylpeä kaikesta, mitä täällä tapahtuu ja kirjoitetaan, moderoinnin jälkeenkään, mutta aina kannattaa myös miettiä, mitä itse on sille hengelle aiheuttanut.
161. Funny29.12.2017 klo 16:05
Miksiköhän ne kielioppivirheistä huomauttelijat yleensä käyttävät tilapäisiä nimimerkkejä? Sellaisista ei tiedä, onko heillä täällä mitään muuta tekemistä kuin huomautella, vai eivätkö he uskalla käyttää vakiintunutta nimimerkkiä.

Jotkut uudet tulokkaat täällä loukkaantuvat huomautteluista, mutta pienistä ei kannata säikähtää ja tuomita koko sivustoa. Jokainen täällä pidempään kirjoitellut on saanut välillä nenillensä, mutta tottunut siihen. On täällä kumminkin paljon turvallisempaa viettää aikaansa kuin vaikkapa nakkikioskin jonossa yöllä!
162. pelaaja29.12.2017 klo 16:55
Huomasin yhtenä päivänä IS:n vai oliko se IL:n jutun, jonka otsikko oli suurinpiirtein näin: "Huomautteletko kielioppivirheistä? Jos niin teet, olet tylsä tyyppi." Onneksi "tylsiä tyyppejä" on. Esim. minä sain täällä vuosia sitten hienon opetuksen. Jostain kumman syystä kun pamautin aina välilyönnin ennen huutomerkkiä. Joku siitä huomautti nätisti, että ethän ennen pistettäkään jätä tyhjää tilaa. Otin opikseni mutta en varmaankaan muistanut tai kehdannut kiittää. Ja nyt en enää muista, kuka se "joku tylsä" ihanuus oli. Mutta jos se oli joku vakkari, joka käytti valenimeä huomautukseensa, niin en kyllä kiitä vastedeskään.
163. Tarja9.2.2018 klo 09:25
Luulin, että kun sivustolle saadaan moderaattori, sen jälkeen toisten nimimerkkien haukkumista ja nimittelyä ei enää sallittaisi. Itsekin haistattelua ja nimittelyä kokeneena tiedän, miten ikävältä se tuntuu. Vaan sama meno näyttää jatkuvan. Asiallisetkin kommentit pilataan ja ihmiselle ei anneta mitään mahdollisuutta edes yrittää muuttua. Jos jonkun nimimerkin runsaat kommentit ärsyttävät, niiden poiston pitäisi tapahtua moden toimesta ilman että sallitaan kaikenkarvaisten hannujen latelevan törkeyksiä. Olen lievästi sanottuna pettynyt.
164. HT9.2.2018 klo 11:24
Lainaus: 162. pelaaja 29.12.2017 klo 16:55
Huomasin yhtenä päivänä IS:n vai oliko se IL:n jutun, jonka otsikko oli suurinpiirtein näin: "Huomautteletko kielioppivirheistä? Jos niin teet, olet tylsä tyyppi." Onneksi "tylsiä tyyppejä" on. Esim. minä sain täällä vuosia sitten hienon opetuksen. Jostain kumman syystä kun pamautin aina välilyönnin ennen huutomerkkiä. Joku siitä huomautti nätisti, että ethän ennen pistettäkään jätä tyhjää tilaa. Otin opikseni mutta en varmaankaan muistanut tai kehdannut kiittää. Ja nyt en enää muista, kuka se "joku tylsä" ihanuus oli. Mutta jos se oli joku vakkari, joka käytti valenimeä huomautukseensa, niin en kyllä kiitä vastedeskään.

pelaaja: sinulle vuonna 2010 huomauttanut näkyy olleen nimimerkki Pisti silmään, jonka käynnit saitilla jäivät muutamaan kertaan. Tuossa sinulta viesti 209, nuhtelu viestissä 216 ja nuhtelun korjaus viestissä 217:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&id=5702
165. pelaaja9.2.2018 klo 12:04
On se tuo HT aikamoinen... Kiitos taas kerran!

Ilmankos en silloin vuosia sitten erikseen kiitellyt ko. oppitunnin antajaa, koska varmaan mielsin valistajan kertakäyttönimimerkiksi ja niitä sellaisia vaihtelunhaluisia veijareitahan en kestä. "Pisti silmään" saattoi tietenkin olla oikeakin, ainakin se kuulostaa asialliselta ja jopa kivalta ja näppärältä. Toista ovat ne kertakäyttöiset lauseenalut jms. joita jotkut ikävästi vieläkin harrastavat piittaamatta moderaattorin julkaisemista keskustelusäännöistä.
166. Tapio14.2.2018 klo 16:58
Tarjaa ärsyttää sama asia. Mode jättää joidenkin ikävät kommentit näkyviin. Jotkut saavat myös kirjoittaa ihan asian vierestä. Kohtelu on epätasa-arvoista.
167. Tapio21.2.2018 klo 15:27
Kun 9413. Vanhojen tai palkinnottomien sanaristikoiden ongelmakohtia 1 kehuin erästä Pekka Joutsin laatimaa ristikkoa ilman, että siitä oli mitään kysyttävää, kehukommetti poistettiin. Olihan kehu vähän asian vierestä, kun ongelmaa ei ollut, mutta on silti aika outoa, että ylimääräisiä kehuja ei minulta tuossa säikeessä sallita.
168. Tarja21.2.2018 klo 17:38
Kuule, Tapio. Tajusin tässä yhtenä päivänä yhden asian. Jos keskustelupalstalla on moderaattori, hän on pomo. Hän päättää, mitä tekstejä julkaistaan, ja mitä ei. Asiallisiakin tekstejä voidaan poistaa. Modella on siihen omat syynsä. Meidän kirjoittajien osana on tyytyä moden päätöksiin. Niihin ei mikään napina auta. Itseasiassa meidän pitäisi olla kiitollisia, että joku on tehnyt tällaisen hienon palstan, jonne saa ilmaiseksi omia mielipiteitään kirjoittaa. Meidän tehtävämme on kirjoittaa parhaan taitomme mukaan, ja teksti joko jää näkyviin tai ei jää. Se on moden päätösvallan alla. Yritetään hyväksyä se.
169. Tapio21.2.2018 klo 17:55
Minua vain harmittaa tietynlainen epäoikeudenmukaisuus. Purin sitä toisessakin säikeessä. En ole hirveästi viime aikoina kirjoittanut, joten pelkästään nikkikertoimen perusteella poistaminen tuntuu pahalta.
170. östen21.2.2018 klo 18:08
Tapio, tuokin nostaa nikkikerrointa, jos sellainen on olemassa. Siis pääasiassa tämmöinen jatkuva negatiivinen nälvintä. Tarja sanoi hyvin. Tapio jatkoi masentavasti. Piste. Poistettiin minunkin viestini eilen, mutta ei nypi yhtään enkä kuvittele olevani täällä mikään. Mikä sinä Tapio luulet olevasi?
171. Ritu21.2.2018 klo 18:25
Taannoin töissä eräs asiakkaani osti minulta packin ei-limsaosaston tuotteita ja sanoi menevänsä juomaan itsensä mukavaksi.
Tuli mieleen, että miksemme voisi täällä tehdä samoin, kuivaharjoitteluna ristikoita apuna käyttäen ja ratkoisimme vain itsemme iloisiksi.
172. Tapio22.2.2018 klo 09:36
"217. HannuLainaa21.2.2018 klo 20:23
Tuputii = tapio/Tapio. Huonosti sulle tapio kävi nyt taas...paljastuit heti kun aloit keskustelemaan itsesi kanssa :-)
"
Mitähän tästä tulee tuumia?
173. östen22.2.2018 klo 09:57
Mitäpä jos joskus ei tuumittaisi jostakin asiasta mitään. Kuka tuotakaan enää muistelee, jos on edes koskaan kiinnittänyt huomiota?
174. Tarja22.2.2018 klo 10:08
Tapio, tuollaiset kommentit pitää ohittaa ja jättää omaan arvoonsa (arvottomuuteensa). Jos niistä provosoituu, ollaan taas loputtomassa syyttely-selittely-kierteessä. Muiden kommenttien sijaan kannattaa keskittyä vain omaan kommentointiin. Onko se siistiä, tarpeellista ja muita miellyttävää. Joukkoon mahtuu aina räksyttäviä rakkeja. Niitä ei vain pidä ruokkia.
175. Tapio22.2.2018 klo 10:48
Ohitin tuon säikeessä, jossa se edelleenkin on. Jäin pohtimaan, miksi se edelleenkin on sivustolla. Mahdollisia syitä on useampiakin, mutta jätän mahdolliset pohdinnat julkaisematta.
176. Tarja23.2.2018 klo 11:01
Tapio. Minäpä yritän vielä kerran selittää. Hannun kaltaiset nimimerkit nauttivat, kun saavat sinua ärsyttää. Se on heidän ainoa tarkoitusperänsä. Saada sinut provosoitumaan, jotta voivat jatkaa. Ei heillä ole tarkoituskaan rikastuttaa sivustoa millään asiallisella tavalla. Heihin ei toimi se, että esittää vastakommentin. Heitä ei voi selittelemällä tai kyselemällä koskaan voittaa tai vaientaa. Se vain lisää tulta liekkeihin. Koska mode on ottanut linjakseen, että ilkeilyt sallitaan palstalla, niin ainoa oikea reaktio niihin on totaalinen hiljaisuus. Ei kommentin kommenttia. Silloin rakki jää ruokkimatta ja nautinto saamatta.
177. Tapio24.2.2018 klo 21:28
Eihän minua muu kiusaa kuin se, että Hannun häiriköinnit saavat jäädä, mutta vastaavia häiriköintikommentteja ei muilta siedetä.
178. Tapio24.2.2018 klo 21:33
Itse asiassa ihmeekseni oma häiriköintini säikeessä "9546. SK 6/2018" jäi - purin tuossa säikeessä turhautumistani, mikä oli ihan tyhmää.
179. Tapio24.2.2018 klo 21:34
En siis olisi pannut pahakseni kommenttieni poistamisesta em. säikeessä.
180. östen24.2.2018 klo 21:40
Kuusi minuuttia, kolme viestiä. Kaikki oppia ja neuvoja moderaattorille. Sinä et opi.
181. Tapio24.2.2018 klo 22:06
Ja nimi. "östen" piti mennä kommentoimaan minun hieman huolimatonta kirjoittelua "9557. SK 8/2018". Jospa ihan pikku kirjoitusmokiin ei kiinnitettäisi huomiota.
182. Tapio24.2.2018 klo 22:08
On nimittäin jotensakin turhauttavaa kirjoittaa uusiksi vain siksi, että kun tulee pikku huolimattomuus, kommenttini poistetaan, kun joku puuttuu pikku huolimattomuuteen.
183. östen24.2.2018 klo 22:11
Pientä huumoria, jota et taida ymmärtää, kun ei pane hymiötä perään. Sinä taas kirjoitit poistetut viestisi uudelleen. Se lähestyy jo säälittävää. Minunko syytäni se tosiaan oli?
184. Tapio24.2.2018 klo 22:14
Mielestäni kommenttini olivat ihan asiallisia ja mode poisti ne kommenttisi takia ennakoiden, että kommentoisin kommentointiasi. Koska jokainen ylimääräinen kommentti saattaa aiheuttaa jälkiseuraamuksia, olisi kiva, että ylimääräisiä kommennteja ei tule.
185. Tapio24.2.2018 klo 22:16
Moden poistoissa ei ole kyllä mitään johdonmukaisuutta vaan kaikki jättämiset ja poistot ovat hyvin pitkälle ennalta arvaamattomia.
186. östen24.2.2018 klo 22:18
Mikä on ylimääräinen kommentti?
187. Tapio24.2.2018 klo 22:24
Esim. huomautus toisen kommentin jostain pikku puutteesta. Poistetut kommentit "9557. SK 8/2018" olkoon siitä esimerkkinä. Kun kommenttien säilyminen keskusteiluissa on ainakin omalta osaltani täysin mielivaltaista, toivon, ettei mitään ylimääräisiä kommentteja heitetä.
188. östen24.2.2018 klo 22:29
Vilkasta mielikuvitusta tuo on. Elätkö sinä siitä, että viestisi pysyvät näkyvissä, kun ne pitää kirjottaa uudelleen, jos ne poistetaan? Todistaakseni, etten ole samanlainen, yritän nyt poistua näyttämöltä. Ole ihmisiksi! Hyvästi?
189. Tapio24.2.2018 klo 22:34
Yritin kirjoittaa täysin asialliset viestit, joissa ei olisi mitään syytä poistaa niitä. Harmitti, että poistettiin, joten kirjoitin uudestaan.

Toisessa säikeessä vain purin mielipahaani siitä, että jonkun kohdalla asian vierestä kirjoittaminen on sallittua. Oletin, että purnaukseni poistetaan kun vain toin sen esille.

Monta kertaa on käynyt niin, että kun minun asialliseen kommenttiini on kommentoitu epäasiallisesti, sekä oma asiallinen kommenttini, että asiattomat kommentit on poistettu.

On vain niin, että ei koskaan tiedä, milloin asialliset kommentit poistetaan ja milloin epäasialliset kommenti jätetään.
190. Tapio24.2.2018 klo 22:35
Vaikuttaa jopa siltä, että epävarmuus on se päämäärä.
191. Tapio25.2.2018 klo 10:41
No opin tuosta sen, että ei kannata laittaa väliaikaisesti näkymään ajattelemiani kommentteja julkiseksi, kun ne saattavatkin jäädä näkyviin. Moderaattorin toimintaa kun on mahdoton ennakoida.

Se, että moderaattori poistaa täysin asialliseksi tarkoittamiani kommentteja välillä ihmetyttää.
192. Tapio26.2.2018 klo 13:38
"
Monta kertaa on käynyt niin, että kun minun asialliseen kommenttiini on kommentoitu epäasiallisesti, sekä oma asiallinen kommenttini, että asiattomat kommentit on poistettu.
"

Näemmä lopulta kävi näin Punainen Pelikaani 2/2017 säikeessäkin - tosin aika pitkällä viiveellä.
193. HHS26.2.2018 klo 15:48
Tapiolle: kirjoitatko johonkin erilliseen listaan kommenttisi ja tarkastelet sitten myöhemmin säikeiltä, ovatko kommenttisi jäljellä? Vai kuinka pystyt muistamaan lukemattomat kommenttisi?
194. Tapio26.2.2018 klo 18:25
Saatan jonkin aikaa säilyttää jonkin komentin, mutta en säilytä pysyvästi.
195. Tapio19.3.2018 klo 20:51
Hannu taas kerran heittäytyi vsinoharhaiseksi

"
21. HannuLainaa19.3.2018 klo 20:47
Sama meno ja moninikkisyys näköjään suvaitaan jopa palkatun kalifin toimesta..."Kulkuri Suomesta" = tapio/Tapio, Tuputii ym.... Voi hitto saatana sentään....! Kauanko monen säikeen häirikköä pitää sietää?
"

Tuo on säikeestä, johonka en ole osallistunut vaan vain seurannut sivusta. Hannu kyllä ansaisisi kirjoituskiellon vainoharharhaisten kommenttien takia.
196. Moderaattori22.3.2018 klo 13:58
Siirsin säikeen 9369. Ristikon ratkominen tabletilla Ketjujen koosteisiin. Näin siksi, että useista hienovaraisistakin vihjeistä huolimatta, Tapio, floodasit samaa asia useissakin säikeissä.. Jatkotoimia tulee!

Toinen asia, Tapio, älä KOSKAAN millään keskustelupalstalla edes yritä antaa ohjeita moderaattorille. Esimerkkinä tämän säikeen viesti 195 (tuossa yllä). Se ei palvele edes sinua.

Jos on palautetta, kirjoita se VAIN tähän säikeeseen. Lupaan vastata. Haluan pitää asian julkisena ja läpinäkyvänä.
197. Tapio22.3.2018 klo 14:06
Ketjujen kooste vähän outo paikka, sillä Muut aiheet tuntuisi luontevimmalta.

Mielestäni oli ihan ok antaa vinkki nimimerkille Kulkuri Suomesta. Jos olet ainoa lehti, joka käytettävissä on nettilehti, olisin halunnut ihan oikeasti opastaa, miten nettilehtiä voi parhaiten käyttää, jos haluaa ratkoa niissä olevia ristikoita.

9369. Ristikon ratkominen tabletilla on olemassa olevia ohjeita tuolle nimimerkille, mutta hän ei välttämättä olisi niitä huomannut lukea ja kun säie on pitkä, hyödyllisten ohjeiden löytäminen on hankalaa.

Tuohon säikeeseen en olisi luontevasti voinut laittaa vinkkejä ristikoiden tulostukseen enkä kysyä tulostusvinkkejä muilta.

Ihan oikeasti minulla olisi kokemusta auttaa ratkojia, joille ei tule paperilehtiä, mutta jotka haluaisivat ratkoa digimuodossa saatavia ristikoita.
198. Tapio22.3.2018 klo 14:10
Flash-säikeen poisto tuntu oudolta, mutta onneksi sain hoidettua ongelman toisessa säikeessä, kiitos ++juh.
199. Moderaattori22.3.2018 klo 14:15
Se on ketjujen koosteessa siksi, että sinulla eikä muillakaan ole oikeutta kirjoittaa sinne!

Mitähän mahdoin edellisessä viestissäni sanoa ohjeiden antamisesta moderaattorille!
200. Tapio22.3.2018 klo 14:26
No ++juh ja Ari ansiosta kaikki ratkontaongelmat on selvitetty, joten siinä mielessä sitä pitkää säiettä ei ole tarve jatkaa.

Mutta miksi en saisi tehdä opastetta KulkuriSuomesta -tapaisille henkilöille Muut aiheet -osastoon? Asioiden perusteellinen selvittely ei kuulu yksittäiseen IS kovis -säikeeseen ja se tablettisäie on asioiden kaivamiseen liian sekava ja pitkä.
201. Moderaattori22.3.2018 klo 14:37
Siksi, että nyt riittää.

Tämä ei ole sinun neuvontapalstasi, vaan Sanariksen keskustelupalsta.

Sinullahan on oma sivustosi, neuvo siellä!
202. Tapio22.3.2018 klo 14:47
Mutta jos laitan jossakin linkin neuvontaa, sekin poistetaan. En voi edes ohjeistaa katsomaan muualta.
203. Moderaattori22.3.2018 klo 14:52
Niinpä. Itsepä olet itsesi tähän ajanut. Katso peiliin.
204. Tapio22.3.2018 klo 14:59
Ymmärrän Sanarista sikäli, että Sanariksella itsellään ei ole digipalvelua, mutta sellaisia on monella lehdellä. Siksi kaikki teoreettisen digipalvelun pyynnöt on systemaattisesti poistettu.
205. Jukkis22.3.2018 klo 16:12
Sääli. Hyvä aihe, ristikon ratkominen kynällä tabletin ruudulla, ja kaikki, mitä siihen liittyy. Mutta meni tuon jatkuvan toiston ja joka paikkaan änkeämisen takia pilalle. Ja ylimielisen "ratkotte vetelälle paperille painettuja, en enää ikinä sellaiseen alennu" -bessewisserasenteen takia.

Mutta. Jos olisin Sanaseppo-lehden kanssa missään tekemisissä, niin sanoisin jossain palaverissa, että tässä olisi kyllä hyvä artikkelin aihe lehteen. Ja huomauttaisin, että kantapään kautta kokemuksia on tästä asiasta muuan nimimerkki aika lailla hankkinut, kannattaisi ehkä häntä haastatella siihen artikkeliin.
206. Tapio22.3.2018 klo 16:20
Harmittaa, että jai pitkä sekava säie, kun olisin halunnut luoda koosteen, jossa olisin käsitellyt samalla tulostuskysymyksiä (niihin olisin pyytänyt toisten mielipiteitä).
207. Tapio22.3.2018 klo 17:44
Jukkis ja muut - kokeilkaa jatkossa Googlea
208. Tapio22.3.2018 klo 19:33
"199. ModeraattoriLainaa22.3.2018 klo 14:15
Se on ketjujen koosteessa siksi, että sinulla eikä muillakaan ole oikeutta kirjoittaa sinne!

"
Heitä roskiin se kuten pari muutakin säiettä, jotka laitettu sinne vain siksi, ettei niitä muutettais.
209. Moderaattori22.3.2018 klo 19:44
Mitähän mahdoin edellisissä viesteissäni sanoa ohjeiden antamisesta moderaattorille!
210. Tapio22.3.2018 klo 19:48
Oli väärin tuokin.
211. Quis custodiet ipsos custodes?22.3.2018 klo 20:48
Kuka valvoo valvojia? Kuka moderoi moderaattoria?
212. Jaska22.3.2018 klo 21:42
Videant consules, ne quid Tapio detrimenti capiat
213. Quis custodiet ipsos custodes?22.3.2018 klo 22:16
Jotta mahdollisilta turhilta syytöksiltä ja spekulaatioilta vältytään, viesti 211. ei ole Tapiolta lähtöisin. Tämä on väliaikainen nimimerkki palstan yleisen ilmapiirin ihmettelyyn ja hämmästelyyn.

Yleisenä toteamuksena ilmeisesti sanaristikkoharrastajilla sanan säilä on tavanomaisempia foorumeja pistävämpää, jolloin väärinymmärryksiä ja provosoitumista syntyy helpommin. (viesti kirjoitettu väsyneenä älykännykän loisteessa, pahoittelen mahdollista mielipahaa.)
214. Ylläpito23.3.2018 klo 07:56
"Sanaristikkoharrastajilla sanan säilä on tavanomaisempia foorumeja pistävämpää"? Tokkopa. Vaikeahan näitä tapauksia on syvällisesti analysoida eikä ole halua ketään mollata täältä päämajasta käsin. Moderaattoria ei tosiaan kannata komennella tai panna uudelleen jo poistettuja tekstejä, sen ei pitäisi olla vaikea tajuta.

Väliaikaisnimimerkit ovat säännöissä kiellettyjä. Niihin tullaan suhtautumaan entistä kriittisemmin, mutta tässä säikeessä ne saatetaan sallia.
215. Tapio23.3.2018 klo 08:12
Kun yritän kirjoittaa asiallisen ja aiheeseen liittyvän viestin, jos se poistetaan, yritän joskus kirjoittaa samantapaisen kommentin, mutta paremmin. On kuitenkin äärimmäisen vaikea joskus arvioida, miten miten minun pitäisi asia muotoilla, ettei sinänsä asiallista ja aiheeseen liittyvää kommenttia välittömästi poisteta.
216. Tapio23.3.2018 klo 08:17
Asian vierestä meneviä kommentteja moderaattori on kyllä minulta ansiokkaasti poistanut. Kiitos siitä, että viime aikoina epäasiallisia kommentteja on kiitettävästi poistettu.
217. si-tee-raaja23.3.2018 klo 08:19
JukkisLainaa22.3.2018 klo 16:12
"...meni tuon jatkuvan toiston ja joka paikkaan änkeämisen takia pilalle. Ja ylimielisen 'ratkotte vetelälle paperille painettuja, en enää ikinä sellaiseen alennu' -bessewisserasenteen takia."

ModeraattoriLainaa22.3.2018 klo 14:52
"Niinpä. Itsepä olet itsesi tähän ajanut. Katso peiliin."
218. Tapio23.3.2018 klo 08:29
Ei tuo ole kenenkään etu. Jos IS:stä on vain digiversio, siitä saa helpolla mobiililaitteella tulostuksen vain Pr:n omistaman iPadin tasoisella tai sitä paremmalla laitteella. Jos korkearesoluutioista näyttöä ei ole käytettävissä, kaikki muut vaihtoehdot ovat enemmän tai vähemmän huonoja. Huonoillakin vaihtoehdoilla pärjää, mutta olisi ihan oikeasti hyvä tietää, mitkä huonoista vaihtoehdoista olivat vähiten huonoja.
219. pelaaja23.3.2018 klo 08:42
Tapio siirsi asiansa tänne, kun tablettisäie meni koosteisiin?
220. Tapio23.3.2018 klo 10:32
En aio tässä enempää käsitellä. Minua nyt harmittaa, että olisin voinut IS Extra -palvelun hankkineita opastaa. Vaikka en itse kaipaa toistaiseksi IS Extra -palvelua, voisin sen kuukaudeksi pariksi itselleni hankkia, jotta voisin selvittää, miten mikin käytäntö toimisi.
221. si-tee-raaja23.3.2018 klo 10:43
TarjaLainaa20.3.2018 klo 12:51

Kaikenlainen pakkosyöttö ja tuputus, tapahtuu se sitten puhelinmyyjän, Jehovan todistajien tai tabletin käyttäjän toimesta, on erittäin vastenmielistä!
222. Moderaattori23.3.2018 klo 10:55
Tapio, käydäänpä läpi hieman sääntöjä ( http://sanaristikot.net/saannot/ ) ja sinun suhtautumistasi niihin. Sinä toimit kuin säännöt eivät lainkaan koskisi sinua, vaikka sinulle on kerta toisensa jälkeen asiasta huomautettu.

Sääntöjen lisäksi on olemassa säie http://sanaristikot.net/keskustelut/?id=9328, (9328. Muutama sana moderoinnista). Tapio, haluan, että luet yllä mainitut säikeet uudelleen huolella (ajatuksella) läpi. Peilaa samalla omaa toimintaasi (käytöstäsi) sääntöihin ja saamaasi palautteeseen. Miten on mennyt, noin omasta mielestäsi?

Havaintoja muutamalta menneeltä päivältä. Avasit säikeen, jossa aiot ruveta käsittelmään IS Extran kovisten ratkomista tabletilla. Poistin avauksesi minuuteissa. Teit uudellen saman avauksen täsmälleen samalla tavalla, Poistin senkin minuuteissa. Siirsit viestisi tabletttisäikeeseen http://sanaristikot.net/keskustelut/?id=9369, siellä se on edelleen, viesti numero 332.

Seuraavaksi avasit säikeen, jossa yritit kysellä ratkaisuja tablettiongelmiisi. Poistin säikeen minuuteissa. Avasit samalla viestillä uuden säikeen. Poistin säikeen minuuteissa. Nyt viesti on luettavissa säikeessä http://sanaristikot.net/keskustelut/?id=1291, viestin numero on 340 (huomattavasti lyhyempänä tosin).

Näiden esimerkkien lisäksi sinulta on tullut jatkuvia poistopyyntöjä, viimeksi tässä säikeessä. Ymmärrän poistopyyntösi, mutta kun netti ja netiketti ei toimi niin. Jos huomaa, että on kirjoittanut huonoja (nolostuttavia) viestejä, niin olisihan se hienoa, että ne poistettaisiin, pyynnöstä. Jos mokaa, ainoa tapa on selvittää asia ja pyytää anteeksi käytöstään ja parantaa tapansa.

Tämä viesti selvitykseksi muille ja sinullekin, Tapio. Voit ihan rauhassa miettiä, miksi nuo avaamasi säikeet poistettiin ja miksi yksi niistä laitettiin lukkoon.
223. Tapio23.3.2018 klo 11:11
Sen Flash-ongelman kysymisen poistamista todella ihmettelin, sillä kyse oli vain Flashin käyttöstä Android-laitteilla. Flashin kanssa ongelmia on kaikilla Android-käyttäjillä. Tosin Flash-ohjelma liittyi muihin tablettiongelmiin. Mutta kai teknisluonteisia ongelmia voi tällä säikeellä selvittää.

Olen lukenut kyllä säännöt, Myönnän, että jankkaan, mitä näemmä pidetään pahimpana virheenäni. Varmaan siitä syystä minun ei anneta tehdä opastusta - eikä edes viitata muuhun sivustoon, josta opastusta voisi etsiä. Joskus muulloinkin joku voisi kysyä opastusta, mutta sen antaminen on minulle tehty mahdottomaksi.
224. Moderaattori23.3.2018 klo 11:14
Et sitten lukenut antamiani säikeitä. En minä tuota suositusta turhanpäiten antanut.

No, omapahan on valintasi, entistä kivisemmäksi jatkosi täällä muuttuu.
225. Tapio23.3.2018 klo 11:24
Olen ne kyllä joskus lukenut. Olen syyllistynyt siihen, että esitän samoja asioita eri säikeissä ja yritän välttää sitä. Mutta kun joku toisen säikeen asia sopii ns. kuin nyrkki silmään toiseen säikeeseen, kun toiseen säikeeseen viittasin, viesti poistettiin. Näemmä tälläisia ristiin viittauksia ei missään olosuhteissa saa tehdä. Moderaattori kyllä tekee parhaansa oloni tekemisessä epämukavaksi.
226. Moderaattori23.3.2018 klo 11:26
Pyysin lukemaan ne NYT!

Ja ajatuksella!
227. Tapio23.3.2018 klo 11:52
Luin ihan äsken uudestaan säännöt ja myös sen toisen moderaattorisäikeen. Mielestäni viimeksi olen syyllistynyt vain jankkaamiseen ja siinä ns. floodaamiseen. Perussyntini, jota pitäisi opetella välttämään. Siitä samasta asiasta siinä toisessa moderaattorisäikeessäkn paljolti käsiteltiin.

Kirjoitan toisinaan liikaa. Pidän kyllä taukoja. Pitkiä kyselyjä tulee usein itse esille nostamissani tietoteknisissä ongelmissa. Tietoteknisluonteissa asioissa vain on usein paljon yksityiskohtia, joita haluaisin loppuun asti selvittää. Koko ajan saa pelätä, milloin selivittäminen keskeytetään.

Muissa kuin teknisluonteisissa asioissa olen pyrkinyt kirjoittamaan suhteellisen lyhyesti. Jos joku toinen on ottanut esille teknisiluonteisia asoita olen niihin vastannut, vaikka kaiketi minun kannattaisi niihinkin olla vastaamatta.

Toinen, mihin viimeaikoina olen syyllistynyt, on moderoinnin arvosteleminen, josta minulle tässäkin säikeessä jo huomautettiin. Vaikka en välillä lainkaan ymmärrä moderaattorin toimintaa, pitäisi olla hiljaa.

Yritetään ymmärtää toisiamme - minä en oikeasti ole ihan terve, ihan tiedoksi vaan ja jouduin sairaeläkkeelle.
228. Moderaattori23.3.2018 klo 11:56
26 minuuttia!?

Muistitko/ehditkö ajatella?
229. Tapio23.3.2018 klo 12:07
Muistan entuudestaan pitkän säikeen pääpiirteet ja luin sen kursorisesti lävitse. 227 laitoin mielestäni esille olennaisimmat piirteet.

Pyydän nyt vain, että jos tulee tietoteknisiä kysymysiä, saisin niitä käsitellä. Tällä sivustolla ++juh ja Ari on paljon tietämystä. Vastaavaa tietämystä on vaikea muulta sivustölta löytyä ja olen ERITTÄIN kiitollinen heidän tarjoamasta tietoteknisestä avusta.
230. Moderaattori23.3.2018 klo 12:22
Eli et edelleenkään lukenut, vaikka annoin sinulle suoran linkin.

Sinun suurin ongelmasi on, että et joko usko tai ymmärrä saamiasi suoria ja helppoja ohjeita.
231. Tapio23.3.2018 klo 13:58
Luin kyllä molemmat mainitsemasi sivut ja äsken vielä sen "Muutama...", mutta muita ongelmia kuin luettelin 227:ssä, en löytänyt aivan viimeaikaisista kirjoitteluista. Toki olen aiemmin arvostellut liiaksi laatijia ja vähän aikaa sitten spelukuloin Ritun kirjoittaman kommentin vuoksi erään osallistujan henkilöllisyyttä. Moderaattori poisti siihen liittyen sekä Ritun että oman kirjoitteluni, mikä oli ihan hyvä, etteivät Ritun ja minun kommentit enempää aiheuttaisi spekulointia. Hienosti toimittu!

En kertakaikkiaan ymmärrä, mitä muita oleellisia asioita on, joita en huomannut. Olen nykyisin jättänyt huomauttamatta monta kertaa siitä, että jotkut toiset antavat tahallisesti tai tahattomasti ratkaisusanan löytämiseksi lisävihjeitä ennen ratkonnan lähettämistä. Olen yrittänyt välttää vahingossa antamasta lisävihjeitä.

Olen ohittanut epäasialliset kommentit tavallisissa säikeissä, mutta on kyllä joitakin tuonut esille tässä säikeessä, mikä varmasti ollut myös typerää.

Kun en kerran ymmärrä, mistä muusta asiasta on kyse, ne muut voisi kertoa.
232. Tapio23.3.2018 klo 14:00
Yhtä asiaa en puolestani muilta ymmärrä. Jos jokin säie ei kiinnosta, miksi se pitää avata? En minä avaa säikeitä, joiden aihe ei kiinnosta.
233. Tapio23.3.2018 klo 14:08
Minun olemukseeni kuuluu, että asiat pitää penkoa kunnolla lävitse - jonkin tason sairaalloisuutta (mitä jotkut ovat joskus aiheellisesi epäilleetkin), tiedän, mutta toivoisin myös tälle ymmärrystä.
234. Tapio23.3.2018 klo 14:13
Myönnän, että minulla on vaikeuksia esittää asioita kohteliaasti, mutta en koskaan halua olla ilkeä.
Myönnän, että on alemmuudentunnetta ja tablettijankkaus osittain sitä, että välillä tuntuu olevan näkemykseni vähättelyä ja silloin tulee syyllistyttyä itse vastaavaan. Tyhmää puolin sun toisin. Jukkis kiteytti aiemmin ongelmat varsn hyvin.
235. Moderaattori23.3.2018 klo 16:29
Noniin, jos nyt käydään asia perusteellisesti lävitse.

220. Tapio
Vaikka en itse kaipaa toistaiseksi IS Extra -palvelua, voisin sen kuukaudeksi pariksi itselleni hankkia, jotta voisin selvittää, miten mikin käytäntö toimisi.

V: Väität siis, että ainoastaan sinä kykenet selvittämään, miten käytäntö toimisi! Pidätkö sinä kaikkia muita palstalaisia ihan idiootteina, jotka eivät ilman opastustasi pysty asiaa selvittämään?

223. Tapio
Sen Flash-ongelman kysymisen poistamista todella ihmettelin, sillä kyse oli vain Flashin käyttöstä Android-laitteilla. Flashin kanssa ongelmia on kaikilla Android-käyttäjillä. Tosin Flash-ohjelma liittyi muihin tablettiongelmiin. Mutta kai teknisluonteisia ongelmia voi tällä säikeellä selvittää.

V: Tämä palsta on keskustelupalsta, jossa käsitellää RISTIKOITA ja niiden laatimista ja ratkomista. Teknisille ongelmille on ihan eri palstat. Täällä ei selvitetä tietokoneteknisiä ongelmia.

Tapio jatkaa: Olen lukenut kyllä säännöt, Myönnän, että jankkaan, mitä näemmä pidetään pahimpana virheenäni. Varmaan siitä syystä minun ei anneta tehdä opastusta - eikä edes viitata muuhun sivustoon, josta opastusta voisi etsiä. Joskus muulloinkin joku voisi kysyä opastusta, mutta sen antaminen on minulle tehty mahdottomaksi.

V: Mistä sinä olet saanut oikeuden jakaa täällä opastusta kenellekään? Todella ylimielinen ja muita halventava ajatus: "Vain minä osaan, muut eivät!"

225. Tapio
Olen ne kyllä joskus lukenut. Olen syyllistynyt siihen, että esitän samoja asioita eri säikeissä ja yritän välttää sitä. Mutta kun joku toisen säikeen asia sopii ns. kuin nyrkki silmään toiseen säikeeseen, kun toiseen säikeeseen viittasin, viesti poistettiin. Näemmä tälläisia ristiin viittauksia ei missään olosuhteissa saa tehdä. Moderaattori kyllä tekee parhaansa oloni tekemisessä epämukavaksi.

V Olet joskus lukenut. "Kirjoita viestisi siihen säikeeseen, johon se kuuluu." Mikä tuossa sääntökohdassa on niin vaikeaa, että et ymmärrä. Taitaa olla, että sinä et säännöistä piittää! Minä kyllä sanoisin toisinpäin. Sinä vaikeutat minun työtäni! Teetkö sen tahallasi vai etkö vain ymmärrä, en tiedä.

227. Tapio
Luin ihan äsken uudestaan säännöt ja myös sen toisen moderaattorisäikeen. Mielestäni viimeksi olen syyllistynyt vain jankkaamiseen ja siinä ns. floodaamiseen. Perussyntini, jota pitäisi opetella välttämään. Siitä samasta asiasta siinä toisessa moderaattorisäikeessäkn paljolti käsiteltiin.Kirjoitan toisinaan liikaa. Pidän kyllä taukoja.

V: Vain jankkaamiseen ja floodaamiseen. Mietipä uudelleen.

Tapio jatkaa: Pitkiä kyselyjä tulee usein itse esille nostamissani tietoteknisissä ongelmissa. Tietoteknisluonteissa asioissa vain on usein paljon yksityiskohtia, joita haluaisin loppuun asti selvittää. Koko ajan saa pelätä, milloin selivittäminen keskeytetään. Muissa kuin teknisluonteisissa asioissa olen pyrkinyt kirjoittamaan suhteellisen lyhyesti. Jos joku toinen on ottanut esille teknisiluonteisia asoita olen niihin vastannut, vaikka kaiketi minun kannattaisi niihinkin olla vastaamatta.

V: Kun tämä ei ole edelleenkään palsta, jossa käsitellään tietoteknisiä asioita. Niitä varten on olemassa ihan omat palstansa.

Tapio jatkaa: Toinen, mihin viimeaikoina olen syyllistynyt, on moderoinnin arvosteleminen, josta minulle tässäkin säikeessä jo huomautettiin. Vaikka en välillä lainkaan ymmärrä moderaattorin toimintaa, pitäisi olla hiljaa. Yritetään ymmärtää toisiamme - minä en oikeasti ole ihan terve, ihan tiedoksi vaan ja jouduin sairaeläkkeelle.

Moderointia ja moderaattorin toimintaa saa ja pitääkin arvostella. Omia henkilökohtaisia asioita ei kannata yleisillä keskustelupalstoilla paljoa levitellä. (Olet täällä mm. julkaissut vaimosi tabletin puhelinnumeron. Onneksi huomasin sen suhteellisen pian ja poistin)

Jatkuu...
236. Moderaattori23.3.2018 klo 16:32
229. Tapio
Muistan entuudestaan pitkän säikeen pääpiirteet ja luin sen kursorisesti lävitse. 227 laitoin mielestäni esille olennaisimmat piirteet.

V: OK.

Tapio jatkaa: Pyydän nyt vain, että jos tulee tietoteknisiä kysymysiä, saisin niitä käsitellä. Tällä sivustolla ++juh ja Ari on paljon tietämystä. Vastaavaa tietämystä on vaikea muulta sivustölta löytyä ja olen ERITTÄIN kiitollinen heidän tarjoamasta tietoteknisestä avusta.

Kuten edellä.

Jos ja kun sinulla niitä on käänny sellaisen saitin puoleen, jossa niitä käsitellään. Esim Flash ja android hakukoneeseen ja linkkejä tulee englanniksi ja suomeksi,

Esim. 'flash android tablet' -> vastauksia tulee ainakin 10 sivua.
sama suomeksi 'flash android tabletttiin' -> vastauksia ainkin saman verran. Mm. Elisa/Saunalahti keskustelupalsta.
Samoin voit kokeilla hakea MuroBBS/muropaketti keskustelut tai Afterdawn ja onhan niitä muitakin.

Tietokoneongelmissa sinne.

231. Tapio
Luin kyllä molemmat mainitsemasi sivut ja äsken vielä sen "Muutama...", mutta muita ongelmia kuin luettelin 227:ssä, en löytänyt aivan viimeaikaisista kirjoitteluista.

V: OK.

Tapio: Toki olen aiemmin arvostellut liiaksi laatijia ja vähän aikaa sitten spelukuloin Ritun kirjoittaman kommentin vuoksi erään osallistujan henkilöllisyyttä. Moderaattori poisti siihen liittyen sekä Ritun että oman kirjoitteluni, mikä oli ihan hyvä, etteivät Ritun ja minun kommentit enempää aiheuttaisi spekulointia. Hienosti toimittu!En kertakaikkiaan ymmärrä, mitä muita oleellisia asioita on, joita en huomannut. Olen nykyisin jättänyt huomauttamatta monta kertaa siitä, että jotkut toiset antavat tahallisesti tai tahattomasti ratkaisusanan löytämiseksi lisävihjeitä ennen ratkonnan lähettämistä. Olen yrittänyt välttää vahingossa antamasta lisävihjeitä.Olen ohittanut epäasialliset kommentit tavallisissa säikeissä, mutta on kyllä joitakin tuonut esille tässä säikeessä, mikä varmasti ollut myös typerää.Kun en kerran ymmärrä, mistä muusta asiasta on kyse, ne muut voisi kertoa.

V: Tähän sen verran, älä sinä huolehdi siitä, mitä muut kirjoittavat tai vihjaavat. Keskity sinä vain omiin omiin asioihisi ja viesteihisi. Anna minun hoitaa muidenkin hölmöydet, jos sellaisia on. Se on minun hommani EI sinun!

232. Tapio
Yhtä asiaa en puolestani muilta ymmärrä. Jos jokin säie ei kiinnosta, miksi se pitää avata? En minä avaa säikeitä, joiden aihe ei kiinnosta.

V: Kun koskaan ei tiedä, mistä säikeestä sinun viestejäsi pulpahtelee. Jos et vielä ole ymmärtänyt, pelkkä viestisi näkeminen ärsyttä monia, oli se sitten asiaton tai asiallinen. Ja tuohon olet sinä ja vain sinä syyllinen. Lue nyt ne säännöt ja se ohjeistusketju vielä kerran.

233. Tapio
Minun olemukseeni kuuluu, että asiat pitää penkoa kunnolla lävitse - jonkin tason sairaalloisuutta (mitä jotkut ovat joskus aiheellisesi epäilleetkin), tiedän, mutta toivoisin myös tälle ymmärrystä.

V: Sinun pitää muuttaa suhtautumistasi muihin palstalaisiin. Ainoastaan sinä voit sen tehdä. Tässä säikeessä on jo toimintatapa, jolla on hyvä aloittaa. Se on viestissäni, jossa kirjoitan netin toiminnasta ja netiketin toiminnasta. Ja niistä yksitysasioista jo mainitsinkin.

234. Tapio
Myönnän, että minulla on vaikeuksia esittää asioita kohteliaasti, mutta en koskaan halua olla ilkeä. Myönnän, että on alemmuudentunnetta ja tablettijankkaus osittain sitä, että välillä tuntuu olevan näkemykseni vähättelyä ja silloin tulee syyllistyttyä itse vastaavaan. Tyhmää puolin sun toisin. Jukkis kiteytti aiemmin ongelmat varsn hyvin.

V: Kun ainoa kommunikointitapa on kirjoittaminen, niin sanomisen selkeys korostuu. Toista ihmistä kun ei näe. Kukaan tuskin väheksyisi sanomaasi, jos sanoisit sen vain kerran ja luottaist muihin sen verran, että kyllä ne tajuavat, mutta kun ei.

Tämä riittänee.
237. Tapio23.3.2018 klo 17:08
Tuohon tietotekniikkaan sen verran, että kun kerran löysin sieltä Muut aiheet -osastolta tietotekniikkaa käsittelevän säikeen, ilman muuta oletin, että osasto Muut asiat on paikka, jossa tällä saitilla saa käsitellä tietoteknisiä kysymyksiä.

Ne tietotekniset kysymykset, joita olen käsitellyt, liittyvät pääasiallisesti ristikoiden ratkontaan, joten olen pitänyt ristikkojen ratkontaan, laadintaan ja ristikoiden esittämistapaan liittyviä tietoteknisiä kysymyksiä tämän sivuston aihepiiriin erittäin hyvin soveltuvina asioina. Minulle on aidosti suuri yllätys, että tällä sivustolla ristikkoihin liittyvä tietotekniikka ei olisi sovelias aihe. Kaikki muut tietotekniset asiat eivät luonnollisesti tälle sivustolle kuulu, mistä olen täysin samaa mieltä moderaattorin kanssa. Minusta on äärimmäisen tärkeää, että ristikoiden laadinta, ratkonta ja niiden tietokoneiden välityksellä tapahtuva julkaisu kehittyvät. Se on minulle sydämen asia ja nyt kyllä puukotettiin minua pahasti sydämestä!
238. Jaska23.3.2018 klo 18:44
Tapio, ei ole kyse siitä, että tietotekniset ongelmat ja asiat olisivat kiellettyjä. Niilleh on oma ketjunsakin. Johon sinä olit jo hyvää vauhtia levittämässä lonkerosi, mutta mode puhalsi pelin poikki. Sait pariin kysymykseesi asiantuntevan vastauksen ++juhilta ja Arilta, mutta se ei riittänyt sinulle. Heittelit koepalloina uusia ongelmia, joita voisit sitten alkaa vatvoa maailman tappiin. Niihin ei ollut muuta tarvetta kuin oma intosi. Muissakin säikeissä pitkäpiimäiset monologisi on koettu ärsyttäviksi.

Minäkään en sinun asiantuntemustasi kyseenalaista, enkä kaikkia sinulle langetettuja sanktioita puolla.Koeta kestää. Mutta en niitä tuomitsekaan. Asia ei kuulu minulle. Koeta sekin kestää.
239. Tapio23.3.2018 klo 19:00
Jaska on varsin oikeassa tuossa tietotekniikkaa käsittevän säikeen kysymyksissäni. Ei kuitenkaan ollut maailman tappiin asti jatkamista, sillä tuo oikeinkirjoitusjuttu on ihan ajankohtainen asia minulle, kun minulla tulee turhan paljon kirjoitusvirheitä. Toinen ei ollut ja se oli kyllä ihan turha.

Kaiki minä kuitenkin saan osallistua mihin tahansa säikeeseen, jos asia kiinnostaa? Jääminen eräissä säikeissä pelkästään seuraajaksi ei tunnu kivalta. Olen toki joitakin säikeitä vain seurannut, kuten IS kovis-säikeitä.

Ihan vaan Jaskalle tiedoksi, että minulle kyllä kävi niin, että IS Extraa en osta ennen kuin käyttämäni tabletti sanoo kaput. On vain sietämättömän vaikea prosessi minullekin saada IS Extrasta ristikko ratkottavaksi nykyiselle tabletille. Pysykää rauhassa ainakin mahdollisimman pitkään - osallistun vain ratkomiini Ristikon anatomia -osastolta löytämiini ristikoikin tai joita satunnaisesti muuta kautta tulee vastaan.
240. si-tee-raaja23.3.2018 klo 19:09
"Olen toki joitakin säikeitä vain seurannut, kuten IS kovis-säikeitä.... ellei sellaista saa jostain ilmaiseksi, jolloin olen tietysti innolla mukana."
241. Tapio24.3.2018 klo 07:19
Toivon vain, ettei ainoa syy moderaattorilla ole poistaa kommenttini pelko muiden reaktiosta eli syy olisi vain ja ainoastaan se, että kirjoitan.

Seuraavan kommentin moderaattori poistaisi, jos sen laittaisin:

Minusta oikein hauska tarina oli Ekin toisessa säikeessä
"
89. EkiLainaa22.3.2018 klo 18:39
Uutista pukkaa. http://sanaris.fi/uutiset/964
"
esiin nostama MM:n kuvittama ristikko. Mielestäni ansaitsee maininnan täälläkin.
242. Tapio24.3.2018 klo 07:35
Toki asia on mainittu toisessa säikeessä, mutta jos jokin asia sisällöllisesti sopii toiseen säikeeseen, kai asian voi mainita toisessakin säikeessä. Toki ristiinkirjoittelun takia kommenttini poistoa voi perustella.

Kai pieni ristiinkirjoittelu tällöin sallitaan. Luin kyllä, että siitä ei pidetä eikä sitä suositella, mutta siä kuitenkin hieman esiintyy. Otin tuon kuvitteelisen komentin nyt esille, kun minua kiusaa hieman se, että kumpi syy (minä itse vai ristiinkirjoittelu) olisi se, miksi tuota kommenttia en voisi asianomaiseen säikeeseen laittaa.
243. Moderaattori24.3.2018 klo 07:40
Lainaus: 241. Tapio 24.3.2018 klo 07:19
Toivon vain, ettei ainoa syy moderaattorilla ole poistaa kommenttini pelko muiden reaktiosta eli syy olisi vain ja ainoastaan se, että kirjoitan.

V: Paljon tuttuja sanoja, ajatusta en vain löydä.

Tapio: Seuraavan kommentin moderaattori poistaisi, jos sen laittaisin:

Minusta oikein hauska tarina oli Ekin toisessa säikeessä "89. EkiLainaa22.3.2018 klo 18:39Uutista pukkaa. http://sanaris.fi/uutiset/964"esiin nostama MM:n kuvittama ristikko. Mielestäni ansaitsee maininnan täälläkin.

V: Miten niin poistaisin, tuossahan se on.

Mutta jos tarkoitat niitä kahta aikaisempaa poistoa, niin niille oli kyllä selkeä syy. Eki halusi kirjoittaa tuon uutisensa juuri tuohon säikeeseen. Sinä siirsit, sen alkuperää ilmoittamatta, kahteen muuhun säikeeseen. Ihmettelen vieläkinkin, miksi?

Ihmeellistä mestarointia sinulta, edelleen!
244. Moderaattori24.3.2018 klo 07:42
Jahas, kerkesit väliin. No, toivottavasti syy selkisi.
245. Eki24.3.2018 klo 07:51
Pieleen menee tuossa äsken ainakin siinä, että sinä tuossa opetat sekä minua että moderaattoria, miten täällä pitäisi toimia.

Sinä jaat minun kommenttiani minun omalla palstallani kuin minulla ei olisi mitään tajua siitä, mitä ja missä säikeissä pitäisi kirjoittaa .

Sitten kyykytät moderaattoria, joka ei nytkään osaa toimia oikein.

Ja tätä olet jatkanut pitkään. Liian pitkään. Tuntuu jo ikuisuudelta. Se kannattaa lopettaa just tähän.
246. Tapio24.3.2018 klo 07:53
Laitoin esille siksi, että se liittyi säikeen aiheeseen. MM:n ristikoita oli ao. säikeissä juuri edellä käsitelty ja viittaus Ekin kirjoituksiin oli luonteva jatko säikeessä edellä olleisiin kommentteihin. Mielestäni mainitsin sen vain yhdessä toisessa säikeessä (tai niin oli tarkoitus). En katsonut tarpeelliseksi mainita alkuperää, kuten äsken kuvitteellisessa kommentissa tein. Minun on toisinaan äärimmäisen vaikea ymmärtää poistojen logiikkaa silloin, kun kommentti, joka liittyy säikeen asiaan, yhtäkkiä häviää. En minä voi tietää, että Eki ei haluasi asiaa mainittavan muualla.

Asian vierestä kirjoittamisten poisto on ihan eri asia.
247. Tapio24.3.2018 klo 08:14
Pyydän anteeksi, jos Eki koki edellä kirjoittamani loukkauksena. En missään nimessä halunnut loukata Ekiä ja neuvoa häntä. Olin vain totaalisen ihmeissäni ja poiston syy jäi kiusaamaan. Näemmä taustalla on toisinaan syitä, joita sivuille kirjoittajien on mahdotonta ymmärtää. Kun siis joskun mielestäni 100% sivun aiheeseen liittyvä kommentti jatkossa poistetaan, taustalla on syy, jota minä en voi käsittää. Kuten ristikon vaikeissa vihjeissä minulla on tarve ymmärtää logiikka, minulla o kiusallinen tarve ymmärtää moderoinnin logiikkaa. Näemmä minun on turhajoskus ditä edes yrittää ymmärtää.
248. Eki24.3.2018 klo 08:33
"Pyydän anteeksi, jos..." Juuri tätä tapaahan on viime aikojen häirintäkeskusteluissa arvosteltu. Ne häiritsijät ovat kuitenkin yleensä älynneet lopettaa häirinnän siihen, vaikkeivät ehkä oikeasti tajunneetkaan, mitä ovat tehneet väärin. Yhteisö kuitenkin teki jatkamisen heille mahdottomaksi.

En kyllä halua käyttää viikonlopustani tähän yhtään enempää. Mukavaa lauantaita kaikille!
249. Moderaattori24.3.2018 klo 09:08
Annan vielä kerran ilmaisen vinkin.

Lainaan itseäni viestistä 222.
"Jos mokaa, ainoa tapa on selvittää asia ja pyytää anteeksi käytöstään ja parantaa tapansa."

Tuo mitä kirjoitit viestissä 247. on... Itse asiassa en tiedä, mitä se on.

Kirjoitat: "Pyydän anteeksi, jos Eki koki edellä kirjoittamani loukkauksena."

Pieni sana 'JOS' nollaa koko yrityksesi.

Et pyydä anteeksi toimintaasi, vaan sitä mitä Eki on saattanut kokea. (Hakematta tulee mieleen Louhimies, jonka anteeksipyyntö oli just sama.)

Esimerkki anteeksipyynnöstä: Anteeksi.

Jatkona toimintatapojen muuttaminen!
250. Moderaattori24.3.2018 klo 09:10
Hitsin hitsi. Olen hidas. Nyt Eki ehti väliin. En kuitenkaan poista viestiäni, vaikka voisinkin.
251. Tapio24.3.2018 klo 12:44
Yritän. Anteeksi. Minun on kuitenkin nyt ja aina ollut ongelmana se, että en osaa aina arvioida sitä, mitä toinen voi kokea loukkauksena. Nythän en yrittänyt ketään loukata. Alun alkaen oli tarkoitus oli vain antaa info. Sitten kertoa oma mielipide. Itsekin hämmennyin, kun en oikein tiennyt, kumpaan säikeeseen laittaisi oman mielipiteensä.
252. Moderaattori24.3.2018 klo 13:17
Älä yritä!

Älä selitä!
253. Moderaattori24.3.2018 klo 15:08
Professori Pekka Aula Ylellä:

"On olemassa kaksi anteeksipyynnön tyyppiä: pyydetään anteeksi sitä, että on aiheuttanut jollekin jotain mielipahaa tai pyydetään anteeksi omaa väärin tekemistään. On eri asia pyytää anteeksi tekojaan kuin tekojensa vaikutuksia.

Jos pyydät vain aiheuttamaasi harmia anteeksi, et ole aito.

Keskeistä on, että lupaa muuttua ja muuttuu."

https://yle.fi/uutiset/3-10129984
254. Tapio24.3.2018 klo 17:34
Lähtökohtaisesti en kokenut tekeväni mitään väärin. Kadun aiheuttamaani mielipahaa ja pyrin toimimaan niin, etten vastaavalla tavalla jatkossa aiheuta ongelmia.
255. Tapio24.3.2018 klo 17:35
Kirjoittelen myös muualla kuin tällä sivustolla - olen 3 kpl kommenttia siteerannut mainitsemalla lähteen. Toivottavasti en tästä joudu tilille.
256. Tapio24.3.2018 klo 17:53
Tämän nyt kysyn siksi, että moderaattori kielsin minua käyttämästä mitää Sanaris, sanaristikot.net tai Pelikaaniristikot -sivustoilta löytyviä ristikkokuvia missään yhteydessä. En tiedä, voiko täältä löytyviä kommentteja esittää muualla. Kaiketi linkittämistä ei sentään voi kieltää? En tiedä, mikä on käytäntö, joten kysyn täältä.
257. Tapio24.3.2018 klo 17:55
Tiedoksi, että viimeksi käytin tätä kohtaa:

16. Kulkuri SuomestaLainaa13.3.2018 klo 03:52
Tervehdys kaukaa...asun Kauko-Idässä ja herään aikaisin aamuisin lukemaan lehtiä netissä. Vosiko joku sano milloin nämä ristikot julkaistaan (kellon aika Suomessa). Näillä om kiva harrastaa suomea ja oppia uusia sanoja.
Kiitos
17. PrLainaa13.3.2018 klo 08:50
Kulkuri, IS nettilehti on yleensä ladattavissa noin puoli neljätä aamulla. On käynyt niinkin ettei uni tule ennen kuin lauantain kovis on tulostettu!
18. PrLainaa13.3.2018 klo 09:32
Pitää ehkä tarkentaa tuota edellistä. Netissä julkaistavan näköislehden sisältöjen lukeminen ja lataaminen edellyttää digitilausta. IS:n nettisivuilta oikean linkin löytäminen on vähintäänkin haastavaa. Etusivun oikeassa ylälaidassa pitää valita äärimmäisenä oikealla oleva "lehti" päästäkseen tutustumaan digitilauksen sisältöön ja maksamiseen Halpa, 9,95 € per kk.
258. Moderaattori24.3.2018 klo 18:19
254. Tapio
Lähtökohtaisesti en kokenut tekeväni mitään väärin. Kadun aiheuttamaani mielipahaa ja pyrin toimimaan niin, etten vastaavalla tavalla jatkossa aiheuta ongelmia.

V: Uskon tuon. Vieläkään et pahoittele kuin aiheuttamaasi mielipahaa! Mitä, jos ihan oikeasti pahoittelisit ja pyytäisit anteeksi sitä, mitä olet TEHNYT! Vaan onko sinussa miestä siihen?

Ja edelleenkin älä PYRI toimimaan, vaan TOIMI!

255. Tapio
Kirjoittelen myös muualla kuin tällä sivustolla - olen 3 kpl kommenttia siteerannut mainitsemalla lähteen. Toivottavasti en tästä joudu tilille.

Saatat joutua.

256. Tapio
Tämän nyt kysyn siksi, että moderaattori kielsin minua käyttämästä mitää Sanaris, sanaristikot.net tai Pelikaaniristikot -sivustoilta löytyviä ristikkokuvia missään yhteydessä. En tiedä, voiko täältä löytyviä kommentteja esittää muualla. Kaiketi linkittämistä ei sentään voi kieltää? En tiedä, mikä on käytäntö, joten kysyn täältä.

Periaatteessa voi. Kaikki viestit, jotka palstalla ovat ovat tekijänoikeudellisesti sekä kirjoittajan että sanariksen omistamia. Ja jopa linkittämisen voi kieltää.

257. Tapio

V: Kaksi kirjoittajaa täältä, Kulkuri Suomesta ja Pr.

Kai sinulla, Tapio, nyt ainakin heidän lupansa on julkaista heidän tekstinsä jossain muualla?
259. pelaaja24.3.2018 klo 18:32
Tapio, auts! Vaikka tämä onkin julkinen paikka ja vaikka en tiedä lakipykälistä tarpeeksi, tuli tuosta paljastuksesta nro 257 kyllä ahdistunut olo. Siis kun joku kirjoittaa tänne, hän ei välttämättä halua sanomaansa koko kansan luettavaksi nimimerkkinäkään, ei ainakaan ilman lupaa. Älä sano, että se nyt on "vain" nimimerkki, koska ethän sinäkään koko nimelläsi kirjoittele keskustelupalstoille. Ainakin siinä yhdessä löytämässäni paikassa kirjoittelet melkein samalla nimimerkillä kuin täällä. Jos sattumoisin olisit levitellyt minun nimimerkilläni kirjoitettuja juttuja, tuntisin itseni uhatuksi enkä siis uskaltaisi sanoa enää mitään. Jotain rajaa!
260. Tapio24.3.2018 klo 18:33
Miten voi olla, jos en tunne henkilöllisyyttä? Tällä sivustolla en voi missään säikeessä lupaa kysyä, koska kommentti poistettaisiin aiheeseen kuulumattomana. Voin poistaa tuon sitaatin. Jos tosissasi vaadit, voin poistaa suoran linkin ja mainita vain, millä sivustolla asiasta on keskusteltu.

En näemmä osaa pyytää anteekisi. Pyydän anteeksi väärän teon. En voi taata, että aina osaisin toimia oikein, siksi vain pyrin toimimaan oikin kun parempaan en pysty.
261. Tapio24.3.2018 klo 18:39
Toisin kuin tällä säikeellä voin muokata tekstiä jälkikäteen ja poistin kommentin. Suora linkki on vielä olemassa keskustelun kohtaan no 16. Jos vaaditaan, voin sen poistaa ja mainita vain missä on keskusteltu.
262. Tapio24.3.2018 klo 18:46
Kuten kirjoitin poistin sitaatin. Nimimerkin "pelaaja" esittämän kommentin perusteella poistan vielä suoran linkin kommentissa 257 olevaan sitaattiin.

Nyt on esillä vain osoite http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?ryhma=0

Eikö hyvä asia ole kuitenkin, että pystyin jälkikäteen muokkaamaan tekstiä?
263. Kyllästynyt24.3.2018 klo 18:54
Tapio, parempi olisi, kun lopettaisit kirjoittelemisesi kokonaan!
264. Tapio24.3.2018 klo 19:10
Osan keskusteluistani pyrin käymään muualla, mutta kysyin pelisääntöjä muualla keskusteluun. Ne, joita en voi keskustella täällä, yritän käydä muualla.
265. Ari24.3.2018 klo 19:16
Käsittääkseni muualla voit vapaasti keskustella asioista sen paikan pelisääntöjä noudattaen, kunhan keskustelet omien tietojesi pohjalta, etkä lainaa täällä keskusteltua tekstiä. Ihminen saa kerättyä tietoa eri paikoista eikä aina tarvitse kertoa lähdettä mistä sen tiedon on saanut. Esimerkiksi minä en voi muistaa, kuka opetti minulle miten ajetaan polkupyörällä. Ehkä isä tai äiti, mutta ei voi olla varma.
266. Clas24.3.2018 klo 20:54
Eikö nyt olisi jo aika...
267. Tapio24.3.2018 klo 20:58
Ristikkosäikeeseen en enää tuo tekniikkanäkökulmia vaan tavanomaisia ristikkojuttuja. Muut aiheet -osastoon olen niitä vielä tuonut, mutta samalla olen kysynyt samoista asioista muualta. Jos nyt ristikkoja sivuavia tietoteknisiä en saa täällä enää käsitellä, tyydyn siihenkin. On niitä muitakin saitteja, mutta Ari ja ++juh kaltaisia osaajia ei ole helppo löytää.
268. Moderaattori25.3.2018 klo 11:38
Tapion avaama säie '9589. Pdf-dokumenttien tulostus Android-laitteilla' on deletoitu.

Tapio: "Antaa olla, tämä on vain teoreettinen kysymys ja minä haluan selvittää asiaa vain ihan uteliaisuuttani.
Vai onko sittenkään?
Tapio: "Yritän luoda muualle opasdokkaria, mutta en ole mikään tulostusekspertti."


Samalla kun säie poistui, poistui Tapiolta myös oikeus kirjoittaa mitään tietotekniikkakysymyksiä edes tälle alueelle.

On, ainakin moraalisesti, väärin käyttää tätä palstaa alustana ja tämän palstan asiantuntemusta ilmaiseksi mahdollisen oman edun saavuttamiseksi. Tapiota ovat hyväntahtoiset ja asiaa tuntevat kirjoittajat auliisti auttaneet Tapion omissa henkilökohtaisissa tietotekniikkaongelmissa.

(Lainaus viestistä 237. Tapio: "Minusta on äärimmäisen tärkeää, että ristikoiden laadinta, ratkonta ja niiden tietokoneiden välityksellä tapahtuva julkaisu kehittyvät. Se on minulle sydämen asia ja nyt kyllä puukotettiin minua pahasti sydämestä!")

Tapio tuossa ylempänä hurskaasti kertoo, että hänen motiivinaan on auttaa ristikkoalaa digiristikoiden kehittämisessä, mutta totuus taitaakin olla toisenlainen. Jos Tapio ei nyt itse ymmärrä lopettaa avun ruinaamista, niin minä lopetan!
269. Tapio25.3.2018 klo 19:14
Olen eläkeläinen enkä ole käyttänyt enkä käytä toisten hyväntahtoista avustamista omaksi hyödykseni. En saa mistään mitään rahallista korvausta, jos muualla kirjoitan. Kirjoittaminen muualla on vain ja ainoastaan henkilökohtainen harrastus.

"Vai onko sittenkään?"

"On, ainakin moraalisesti, väärin käyttää tätä palstaa alustana ja tämän palstan asiantuntemusta ilmaiseksi mahdollisen oman edun saavuttamiseksi. "

"
Tapio tuossa ylempänä hurskaasti kertoo, että hänen motiivinaan on auttaa ristikkoalaa digiristikoiden kehittämisessä, mutta totuus taitaakin olla toisenlainen"

menivät minun kohdallani pahasti harhaan. Tuollainen spekulointi tuntuu todella pahalta.



Sinänsä en ihmettele tietotekniikkasäikeen poistoa. Siitä oli pieni henkilökohtainen hyöty, mutta siitä ehkä ei ollut ratksisua itse ongelmaan. Saattoi ollakin, mutta en vain osannut käyttää Arin viittaamaa ohjelmaa.
270. Tapio25.3.2018 klo 19:32
Tällä kertaa moderaattori toimi tavalla, jota hänen ehdottomasti pitäisi pyytää anteeksi. Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta henkilöön meneviin loukkaaviin kirjoitteluihin.
271. Moderaattori25.3.2018 klo 19:41
Minä kyllä kirjoitin toiminnastasi, suhtautumisestasi ja mielipiteistäsi, en sinusta. Osoita paikka, jossa kirjoitteluni on henkilöön menevää.
272. Tapio25.3.2018 klo 19:59


"On, ainakin moraalisesti, väärin käyttää tätä palstaa alustana ja tämän palstan asiantuntemusta ilmaiseksi mahdollisen oman edun saavuttamiseksi. "

Epäilit, että minä olen käyttänyt saamiani opastuksia moraalisesti väärin oman edun tavoittelemiseksi. Koin sen äärimmäisen loukkaavana henkilöön menevä epäily.

"Vai onko sittenkään?"
"hänen motiivinaan on auttaa ristikkoalaa digiristikoiden kehittämisessä, mutta totuus taitaakin olla toisenlainen"

Epäilit rehellisyyttä auttaa muista. Erittäin loukkaavaa kirjoittelua. Olen aidosti loukkaanut tuollaisesta.

" ylempänä hurskaasti kertoo"
Epäilit minua tekopyhyydestä . Loukkaavaa.

Monta vihjailua, että käytän väärin saaminani tietoja. Kukaan ei tällä sivustolla ole juuri moderaattoria pahemmin minua loukannut.
273. Tapio25.3.2018 klo 20:00
Vihjaisit koko ajan epäeettisyydestäni, niinkö saa ihan oikeasti tehdä julkisella sivustolla?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *