KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 23.-27.12.2015

8684. IS-viikonloppu 23.-27.12.2015

Eki22.12.2015 klo 21:22
Jo huomenna ilmestyy tuhti joululehti. Skytän pahiksen lisäksi pn Palloselta sekä teemapehmis että ison rahan jouluaukeama. Muuten vakiokamaa.
2. O22.12.2015 klo 21:54
Kiitos tiedosta.
Vai että Skytän pahis, siis kolmepallonen?
3. Eki22.12.2015 klo 21:56
Pahis on vähintään kolme.
4. Heikki23.12.2015 klo 11:29
Näyttää vähän siltä, että tuosta "ison rahan jouluaukemasta" puuttuisi alin rivi, jossa varmaankin on myös ratkaisussa tarvittava 9. kirjain. No, ehkä onkin tarkoitus, että puuttuvat merkit arvataan?
,
5. Pena23.12.2015 klo 11:48
Ristikko on kokonaisuudessaan varsinaisen lehden sivuilla 30-31.
6. O23.12.2015 klo 11:51
Eki.
Onko tosiaan niin, että JOULUN JÄTTIRISTIKKO on tarkoitettu arvaukseksi numero 9 kohdalla?
Alarivi todellakin puuttuu ja sen myötä numero 9.
7. O23.12.2015 klo 11:55
Hei Pena.
Kiitos tiedosta! Olin ottanut lehdestä vain SUNNUNTAI VIIKKOLIITE kohdan, eli sen ristikko-osion. :-)
8. Pena23.12.2015 klo 12:49
Nämä ristikot eivät jättäne ketään kylmäksi! Nimittäin: vastausohjeessa sanotaan että

"OIKEIN VASTANNEIDEN kesken arvotaan kuumastakin ristikosta yksi sadan euron palkinto..."

Kuumaa joulua kaikille! d=)
9. O23.12.2015 klo 13:31
Pena.
Se koskee ristikoita IS-RISTIKKO 26 ja IS-RISTIKKO 27.
JOULUN JÄTTIRISTIKOSTA voi voittaa peräti 2000 euroa!!! :-)

Hyvää Joulua kaikille!
10. ron23.12.2015 klo 14:22
Tuosta ei kuitenkaan käy oikein selväksi, onko IS:n mielestä siis kumpikin näistä ristikoista kuuma vai ainoastaan toinen? Skyttähän tekee yleensä aika viileää jälkeä, joten palkinto ei voi mitenkään koskea hänen tuotostaan.
11. Lauri Kultti24.12.2015 klo 09:14
Kovis kyllä tuntui pikeminkin 3-:lta. No, yhden vihjeen ja ratkaisusanan yhteys on vielä hakusessa. Nuo pääkuvajutut olivat kyllä aivan huippu. Kiitos ja hyvää joulua.
12. Tarja24.12.2015 klo 10:50
Minun tasoiselleni ratkojalle Skytän luomus lienee nelosen vaikeustasoa. Kymmenkunta sanaa paikoillaan tässä vaiheessa. Mutta onhan tässä joulunpyhinä aikaa mietiskellä. Hyvää joulua kaikille!
13. O24.12.2015 klo 12:59
Tarja.
Minulla sama tilanne. Vaikeustasosta samaa mieltä. Tänään en ehdi lainkaan edes yrittämään.
14. Calvados25.12.2015 klo 13:32
Jättiristikon alarivi puuttuu. Mistä pitäisi löytyä kirjain numerolle 9 ?
Missä se luuraa ja miten vastataan. Ilman 9 vai tuleeko vihjettä ?????
15. Calvados25.12.2015 klo 13:39
Onko se puuttuva 9 "pilkallinen" kohdalla. Suurta huolimattomuutta jälleen iltasanomilta.
16. Ripa25.12.2015 klo 16:20
Calvados, selaapa tarkemmin se varsinainen Iltis. Jättiristikko löytyy korjattuna versiona sivuilta 30-31.
17. Emma25.12.2015 klo 22:31
Kunniaylisanaseppo Antti Skytän joululahja Suomen ristikkokansalle oli ihan mukava, tarjosi laajan paletin kaikentyyppisiä vihjeitä, eikä sanastoakaan ole moittiminen. Vaikeusaste minusta kolmosena sopiva, ei ainakaan liian korkea.

Elämme taas yltäkylläisyyden aikaa; on Sanaseppoa, PuPea ja IS:n iso paketti ja kaikkia muita, kuka niitä luettelemaan pystyy, mutta kiva niin, kun kuitenkin vietämme juhlapäiviä "pirtin lämmössä".

Kiitos Skytälle ja Kärkkäiselle myös!
18. O26.12.2015 klo 14:10
Minulle tämä ristikko oli yksi vuoden vaikeimmista. Yhtä vastausta en ymmärrä, että miten se liittyy vihjeeseen, mutta sen saanen kuulla myöhemmin.
Nälkähän tässä tuli herkkukuvia katsellessa. ;-)

Kiitos Antti Skyttä / Heli Kärkkäinen!
19. Tarja27.12.2015 klo 10:23
Ei ratkea Skytän luomus, ei. Oma vika tietysti, kun on liian tyhmä pää näihin karkeloihin. Jättiristikko taas oli pelkkää tylsää läpikirjoittamista. Ainoa valopilkku lehdessä oli piilosana, joka oli tuttua laatua. Mutta kovin, kovin vähäiseksi jäi lehden anti, eikä hyvää mieltä tullut :(
20. Pete27.12.2015 klo 18:18
Mihin IS:n Joulun jättiristikon ratkaisun voi lähettää, sitä kun ei tässä korjatussa ristikkoversiossa kerrota??
21. Ripa27.12.2015 klo 20:26
Pete, Sunnuntai-liitteen sivulta 28 löytyvät vastausohjeet.
22. ronn28.12.2015 klo 11:14
No joo. Hauska kovishan tämä oli, paljon kinkkisiä oivalluksia enkä todellakaan laittaisi miinuksia kolmosen perään. Täytyy kuitenkin sanoa etten ole näistä pääkuvavihjeistä hirveän innostunut. Tämäntapaista kulinaristista snobbailua ovat nykyään täynnä niin sähköiset kuin painetutkin mediat, ja ristikkoihin en sellaista erityisemmin kaipaisi. Akateemikko voisi tyytyä pitämään tällaisen erikoissanaston omassa keittiössään.
23. Kaapo28.12.2015 klo 20:22
On se täyskolmonen ja hieno sellainen.
Kaikki on selvää paitsi ehkä MIELITIETTY EKANA KASAAN. Piilokirjain lienee ratkaiseva, jotta löytää selityksen.
24. Ahti29.12.2015 klo 07:53
Kyllä tämä oli täyskolmonen. Kaapokin varmaan hoksaa tuon MIELITIETTY EKANA KASAAN vihjeen mielekkyyden, kun hieman miettii. Kiitokset taas Antille ja Helille. Kun saisi vielä yhtä kovan rääkin päälle omalle kropalle, niin ei olisi joulunjälkeisiä paino-ongelmia. Aivot joutuivat työskentelemään jo äärirajoillaan.
25. Tarja29.12.2015 klo 08:43
Ronn, hyvä tietää, että kyseessä on ollut ruokiin liittyvää erikoissanastoa. Silloin voin helpommin antaa itselleni anteeksi ratkonnan kesken jättämisen. Minulle kun ruoka on vain välttämätön paha hengissä säilymiseksi, ei nautinto. Ristikko ei ollut kumpaakaan.
26. Wattoo4.1.2016 klo 20:16
Jokos tähän passaa lisävihjeitä kysellä? Minullekaan ei tuo mielitietyn ratkaisu aukene, vaikka skytismit mielessä yritän vihjettä pähkäillä. Lisäksi AHON KOTI SISÄLTÄ-vihjeen yhteyttä ratkaisusanaan en ymmärrä.
27. Eki4.1.2016 klo 20:52
Anatomia tulossa. Vielä ei saa antaa vinkkejä.
28. Eki5.1.2016 klo 23:52
Anatomiassa löytyypi.
29. Tarja6.1.2016 klo 00:09
Mielipiteeni pääkuvasanoista ei ole julkaisukelpoinen!
30. Tarja6.1.2016 klo 16:51
Kritiikki arvostettua ja arvonsa tuntevaa laatijaa tai hänen laatimustaan kohtaan on ilmeisesti täällä niin harvinaista, että meidät kaksi uhkarohkeaa piti mainita oikein anatomiassakin. Omalta kohdaltani korjaisin, että en inhoa ruokasanastoa sinänsä, vaan ERITYISsanastoa, joka tässä tapauksessa osoittautui erittäin vierasperäiseksi. Jos Skyttä aikoo lisätä laatimuksiinsa ristikoissa ennen näkemättömiä ei-suomenkielisiä sanoja, jotka tuottavat iloa hänelle itselleen (ratkojistahan ei niin väliä), niin minun pitänee jättää kyseiset ristikot suosiolla sivuun. Harmi sinänsä, että pari vieraskielistä pääkuvasanaa estää samalla nauttimasta niistä muista, hienoja oivalluksia antavista vihjeistä, jotka kenties suomenkielisillä pääkuvasanoilla olisivat auenneet.
31. Vo6.1.2016 klo 18:09
1. Skytän kolmosen kovis joka melkein saatiin perheen voimin valmiiksi. Tuliko pizzanleikkuksesta palastelutaso ja miksi siitä ristiin satu? Muuten oikein tyytyväinen omaan suoritukseen tällä kertaa.
32. pelaaja6.1.2016 klo 18:38
Tarja, en varmaan saisi puuttua tähän, koska en ratkonut ko. ristikkoa kokonaan mutta haluan silti toivottaa sinulle bon appetit! Nuo 2 herkkua ovat ainakin minun menussani usein. Melkein yhtä arkipäiväisiä kuin lasagne tai pizza tai gordon bleu. Alun mozzarellanhan oli pakko olla sinullekin tuttu. Alapa kulinaristiksi! Ja kaikkeahan ei kannatakaan suomentaa, esim. omelettia ei olisi kannattanut suomentaa munakkaaksi :)
33. Tarja6.1.2016 klo 18:42
Hyvä on, minä opettelen nuo uudet sanat. Mutta voisinko saada ääntämisohjeet GNOCCHI- ja QUESADILLA-sanoihin.
34. Matti6.1.2016 klo 19:10
Anatomiassa Kaarlo Kangasniemi oli mainittu painijana. On tietenkin painonnostaja.
35. Jaska6.1.2016 klo 19:15
Pizzastabtuli PALASTELUTAPA ja sekavasta interööristä PATU. Tavujen vaihtoa siis kuvailee HK.

Tarja, pidä pintasi. TV:ssä on jo aivan tarpeeksi (lue LIIKAA) kokkiohjelmia. Ristikoissa noita ulkomaanpöperöitä Skytän tyyliin ei tähän saakka ole yliannosteltu. Jatkukoon tiukka säännöstely.

Snobismi ei muuten sopivasti annosteltuna ole lainkaan paha asia. Matti Klinge on siitä elävä esimerkki.

Ristikon vaikein sana jäi muuten anatomiassa selittämättä. Onko RANDIE mahdollisesti vain Mirandan lempinimi, vai onko vihjeen takana joku kohtuudella tiedettävä pop- tai muu julkkis?
36. pelaaja6.1.2016 klo 19:41
Jaska, on niitä tv-kokkiohjelmia niin paljon. Kukahan sellaisiakin mahtaa katsoa. Kesidallat löysin Maku-lehdestä tms. noin 10 vuotta sitten ja gnotsit Yhteishyvän ruokaliitteestä, no, noin 10 vuotta sitten. Hyviä.
37. Hannu6.1.2016 klo 19:53
Ennen anatomiaan turvautumista sain ratkottua vajaa 84% eli 51 ruutua yläneljänneksessä jäi tyhjäksi ja lisäksi lounaisnurkassa vieläkin on 1 ruutu tyhjänä juuri tuon "MIRANDA"-vihjeen piilokirjaimen kohdalla. Jaska on sen ratkaissut a:ksi, mutta minulla hoksa ei nyt toimi, että mikä juju vihjeeseen liittyy. Itse olen sommitellut siihen a:ta, i:tä ja o:ta, mutta yhteyttä niihin ei omista ajatuksista löydy.

Poikkesihan tämä rakenteeltaankin Antti Skytän perinteisestä IS-kovis mallista, mutta en noille erikoisille pääsanoille suuremmin osaa paheksuntaa osoittaa. Alempi pääsana ratkesi omin taidoin, mutta ylempi jäi vajaaksi ja sain siihen 3 väärää kirjainta KENKÄ-, YHTEISÖJÄ ja TIILISKIVISTÄ TUTTU-vihjeiden osalta.

Mukavaa alkanutta vuotta kaikille ristikoiden parissa viihtyville :-)
38. O6.1.2016 klo 19:57
Jaska.
So Little time tv-sarja 2002.
A. Catherine King - Miranda "Randie" Walker.
39. Marco Poloinen6.1.2016 klo 20:03
[Heipä hei,Tarja - pitkästä aikaa!
Eikös se ole hienoa kun tulee huomatuksi ja mainituksikin. Huomatuksituleminen vaikuttaisi kuitenkin olevan sinulle suht tärkeää - niin kun tietysti minulle ja Hentun Liisallekin. On vähän huono ennuste semmoisella yhdistelmällä, että itse ottaa terävillä sanankäänteillä ravakasti kantaa, mutta jo tuommoisen tosiasioihin perustuvan - millään lailla moittimattoman - anatomiamaininnan tapaisista sanomisista vetäisee herkkänahkaisena purut sieraimiinsa. Siinä sitten helposti käy niin - kuin on nähty ja "kuultu" - että "kuuluu kops" ja on patti otsassa ja posket märkänä ja kaikki pahat ihmiset sinua viatonta kiusaamassa. Jos malttaisit joskus lueskella vaikkapa aiempia ristikkokommenttejasi, saattaisit huomata, että ne vaikuttavat välillä aika ristiriitaisilta. Muutenkin ainakin minulle on vahvistunut se jo edellisestä kärhämästä syntynyt käsitys (mitä "ratkojistahan ei niin väliä" -yleistyskin antaa ymmärtää), että olet asettanut itsesi jonkin sortin optimiratkojaksi, jonka tiedon ja hoksaamisen taso ja niissä mahdollinen kehittyminen, mieltymykset ym. pitäisi laatijan jotenkin intuitiivisesti kyetä tietämään ja sen mukaan laatimaan, ei yli mutta ei paljon allekaan. Laatija kuitenkin taituroi teoksensa iso(mma)lle ja heterogeeniselle joukolle - semmoisillekin, joista on mieleistä mennä joskus oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Viime kädessä sinä päätät mitä ratkot.]

Omasta puolestani totean, että ne pari vieraskielistä pääkuvasanaa eivät estäneet ristikosta nauttimista, vaikka olivatkin mulle tuikituntemattomia. Ristikossa kun onneksi oli ne toisin päin olevat sanatkin. Ihan mukavaa vaihtelua ja uutta makua pähkäilyyn.
Julkisuudessa - ja erityisesti nettimaailmassa - on jo pitkään vaikuttanut olevan vallalla käsitys, että (vain) negatiivinen kritiikki on aitoa, rehellistä, riippumatonta ja eteenpäin vievää. Positiivinen taas hymistelyä, epäaitoa kohteen mielistelyä ja/tai vastapalveluksen petaamista. Molemmille on aitona paikkansa, mutta jos sen plussapuolen löytää ja mieleisekseen tuntee niin miksipä tuota ei esille toisi.

Kiitos antoisasta ristikosta ja - saatesanoineen - valaisevasta anatomiasta!
40. Hannu6.1.2016 klo 20:06
O jo valaisikin asiaa, kiitoksia siitä :-) Aivan tietämätön entuudestaan ainakin minulle oli tällainen tv-sarja.
41. Jaska6.1.2016 klo 22:44
Joo kiitos O:lle, vaikka tämän tiedon kultahippusen karaattimäärä ei oikeutakaan tallennusta etämuistilokerikkooni.

Gnocchi äännetään italialaisittan njokki. joossa j on puolittain i. Quesadilla on puolestaan espanjaa, jossa ällät ääntývät j:nä.
42. Tarja6.1.2016 klo 23:07
Jospa Marco P. keskittyisit kommentoimaan ristikkoja ja jättäisit minun persoonani analysoinnin psykiatreille.
43. [Emma]7.1.2016 klo 02:22
[Valitettavasti sinun, Tarja, meille kertomasi psykiatrin diagnoosi kertoo, että senkaltaisen aivojen kehityshäiriön omaava henkilö ei oikein tahdo tulla juttuun sosiaalisessa mielessä kenenkään kanssa. Siis jollet voi saada sitä sinulle elintärkeää keskeistä arvoasemaa, jonka sairastamasi Aspergerin syndrooma "vaatii", otat sen aseman itse. On nähty, mihin se on täällä säikeillä johtanut.

Ilmestyessäsi tänne kerroit, että nimenomaan tulit muuttamaan nämä "tylsät" säikeet oman mielesi mukaiseksi - et lainkaan tullut ajatelleeksi, että kenties me emme olisi sitä halunneet. Täällä oli tapana keskustella asiallisesti ristikoista - eikä vain hehkuttaa mitä joku Tarja niistä "tykkää".

Muilla kuin varsinaisilla ristikkopalstoilla laitoit monet säikeille sovitut säännöt suit sait roskiin - eihän Tarjan nyt sellaisista pikkujutuista tarvitse välittää.

Saatat olla hyväkin kirjoittaja, mutta unohdat, että sanoilla on myös sisältö - se ei riitä, että rimmaa hyvin ja että kuulostaa nokkelalta. Ehkä voisit joskus kirjoittaa jotain vähemmän itsekeskeistä - et todellakaan ole niin kiinnostava persoona kuin luulet. Yli puoli vuotta olet dominoinut muita täällä. Nyt näytät valtaavan jo ristikkosäikeitäkin, kun käyt koppavasti kaikkein suurimpienkin ristikkogurujen kimppuun. Oma ratkontataitosi vaikuttaa aika olemattomalta kommenteistasi päätellen. Kuitenkin sinulla riittää kanttia arvostella alan Suomen huippumiestä, joka on mm. perustanut Suomeen Ristikkoakatemian (Helsingin yliopiston kanssa yhteistoiminnassa) ja joka hoitaa Suomen ristikkoväen mukanaolon ja näkyvyyden kansainvälisestikin.

Jos SINÄ et satu tuntemaan jotain vieraskielisiä ruokia, etkä pysty edes risteävien sanojen avulla niitä selvittämään, ei se todellakan ole syy ko. ristikon teilaamiseen. Ilmeisesti kuitenkin omistat tietokoneen ja tunnet varmaan myös googlen, jota suosittelen käyttämään tällaisessa tilanteessa. Tai sitten ysinkertaisesti pysyt helpompien tehtävien parissa, kunnes kehityt ratkojana vaaditulle tasolle.]
44. Vo7.1.2016 klo 06:50
Kiitokset Jaskalle vastauksista.
45. Tarja7.1.2016 klo 06:50
Odottelinkin jo Emmaa paikalle, sillä kiusaajathan liikkuvat useimmiten kimpassa. Kyllä täällä muutkin ovat kertoneet tykkäämisistään ristikoiden suhteen kuin minä. Mutta jos se Emman ja Marco P:n katkeruutta helpottaa toki voin lopettaa kommentointini täällä. Mutta sitä en suostu hyväksymään, että muka dominoisin kaikilla säikeillä, eli aion kyllä jatkaa muissa ketjuissa, kuten AKK-ketjussa.
46. iso S7.1.2016 klo 08:59
Olin vähällä suositella Jaskalle vanhaa kikkaa: laita Googleen vihje (tai sen olennainen osa) ja arvelemasi ratkaisusana. Näin saa usein uskolleen vahvistusta. Kokeilin itse ja totesin, että Mirandan tapauksessa asia ei ole aivan noin suoraviivainen. Ensimmäiseltä sivulta löytyy tällaisia tiedon helmiä:

View the profiles of people named Miranda Randie Mabuto on Facebook
View the profiles of people named Miranda Randie on Facebook
Miranda 'Randie' Crowder Performed at East Side Baptist Church in Marietta, Georgia
November 24 — St. Portianus of Miranda. Randie (nickname) See Miranda, Randi. Randy (nickname) See Miranda
'Randie,' Lynley called. Elena's door swung inward. Miranda stood there
Research genealogy for Miranda Randie Strickland
miranda randie brown hasn't shared anything on this page with you

Jos henkilön julkisuusarvolle asetetaan Hesaria korkeampi rima, yksikään noista ei sitä ylitä. Veikkaankin että Skyttä on nojannut siihen että Randie (sekä Randi ja Randy) ovat yleisesti käytettyjä Mirandan lempinimiä. Se on toinen juttu, pitäisikö laajennetun yleissivistyksen omaavankaan ratkojan tuollaista tietää. Ehkäpä pitäisi osata arvata piilokirjain oikein, jos saa muut poikittaisista.

O:n tarjoama sarja ja sen Miranda löytyy toisen sivun alusta. Elokuvakannasta (Indb) sarjaa ei tuolla nimellä löydy, kun siellä on (osittain valitettavasti) siirrytty käyttämään suomennoksia. Teinihömppäsarjaa tehtiiin yksi kausi vuosina 2001-2002, pääosissa Olsenin kaksoset. Roolihahmo "Randie" oli mukana kahdessa jaksossa vuonna 2002. En todellakaan usko että tämäkään on Skyttän tarkoittama "henkilö". Uskon mieluummin lempinimiteoriaan, koska olen sen itse keksinyt!
47. Tarja7.1.2016 klo 09:49
Itseasiassa minulla ei ole psykiatrin eikä kenenkään muunkaan tekemänä minkäänlaista diagnoosia aivojeni toiminnasta. Emma katsoi oikeudekseen sellaisen minulle tehdä. Toivon vain, että kaikki sanasepot eivät ole yhtä "suvaitsevaisia".
48. iso S7.1.2016 klo 10:07
Ristikon anatomia on ilmestynyt, lukaisin sen. Jo ratkoessa (en muistaakseni päässyt ihan maaliin asti, ainakaan tuo Mirandan piilokirjaimen selvittäminen ei jaksanut kiinnostaa) tuli yhdelle ratkaisulle mieleen kaksi vaihtoehtoista selitystä.

Anatomian mukaan
AHON KOTI SISÄLTÄ => ANNU; Esko Ahon kotipaikka on Kannus, jonka sisältä löytyy vastaussana annu

Vihje on tavallaan moitteeton, joskin (tahallisen) hämärä ja tietoa vaativa. Siitä voi vääntää kättä, mikä on "Kannuksen Kennedyn" koti tai kotipaikka. Syntymäpaikaksi on merkitty Veteli ja nykyinen asuinpaika, jota hän nimittänee kodikseen, ei liene Kannus. Ainakin minulle selkeämpi vihjeen muoto olisi ollut Ahon kodissa, mutta se olisi nähtävästi vesittänyt haluttua vaikeusastetta.

Toisaalla ristikossa on
TERON KOTI => VAARALA; henkilö on Tero Vaara (Mambasta)

Nyt haen pointtiini vauhtia vähän kauempaa. Kryptoissa on sellainen periaate, että kunkin käytetyn kirjaimen pitää esiintyä vähintään kahdesti. Vastaavasti minusta on hyvä, että ristikossa kukin käytetty rakennevihjetyyppi esiintyy vähintään kahdesti. Tämä vahvistaa ratkojan luottamusta siihen että on ratkonut ja ymmärtänyt oikein. Saman vihjetyypin liiallista toistamista on toki hyvä välttää, ellei kyseisen tyypin käyttö ole nimenomainen ristikon teema. Silloinhan mikään ei ole liikaa, jos paljous saadaan aikaan ilman kömpelöä pakonomaisuutta.

Tuon ja Vaaralan vihjeen huomioiden tulkitsisin Annun mieluummin niin että vihjeen viittaama Aho olisikin Hannu, jolloin Hannun koti olisi Hannula (asuinpaikasta riippumatta) ja tuon kodin sisällä luuraa se Annu.

Kaksikin mitat kohtuudella täyttävää Hannua löytyy:

Kirjailija Hannu Aho kuoli Tampereella 20. lokakuuta 2012.
Hannu Tapio Aho... oli kansanedustajana 1999–2003.

Jos ymmärrykseen pyritään visaisille tyypilliseen tapaan takaperin (syntyy ratkaisusana, pitää hoksata miten se liittyy vihjeeseen), on Annusta helpompi päätyä Hannuun kuin Eskoon. Laatija itkeköön karvaita kyyneleitä, jos ja kun on itse ajatellut toisin. Esko Ahon yhteys Annuun on hankalammin tarkistettavissa kuin Hannu Ahon olemassaolo, jos ei satu muistamaan Esko Ahon yhteyttä Kannukseen. Wikipedian Esko Aho -artikkelissa Kannusta ei mainita.
49. Pedro7.1.2016 klo 13:12
Hei!
Kiva ristikko.Hienoja harhautuksia. Yritin monta päivää autovirtaan Neckaria ja tiiliskivistä tuttuun sain Uclan,kuuluisan punatiilisen yliopiston valloissa. Kyllä nauratti,kun ratkaisu selvisi. Monessa vaikeassa paikassa olin oikeilla jäljillä,ainakin ylempi pääkuva olisi pitänyt hoksata tomaateista,nehän jokainen tuntee mozzarellajuuston lisukkeena.Randie oli minusta aika kaukaa haettu.
Lauantaita odotellaan!
50. [Emma]7.1.2016 klo 13:34
[Tarja, itse olet täällä säikeillä kertonut aspergerin syndromastasi. Tuli silloin mieleeni, että se selittääkin paljon itsekeskeisyyttäsi. Lopetan keskustelun omasta puolestani tähän. Nämä jutut kuuluvat ihan toisille foorumeille.]
51. O7.1.2016 klo 14:21
Hei Pedro.
"MIRANDA" RANDIE oli haettu kaukaa googlesta. Loppujen lopuksi löysin ja se sopi. Sitä en todellakaan tiedä mitä "MIRANDAA" laatija tarkoitti. ;-)
52. iso S7.1.2016 klo 21:00
[Ottamatta kantaa siihen kuka on sanonut ja mitä, aiheesta kiinnostuneet voivat lukaista säikeen 2216. Asperger-testi]
53. Jaska7.1.2016 klo 21:05
Hehhee, iso S on keksinyt lempinimiteorian. Mutta minä julkistin sen ensin. Armosta heitettäkööt iso S:lle kuitenkin kunnian rippeet!

Toivottavasti olimme oikeassa. Siis että Randie on lempinimi määrittelemättömälle joukolle Mirandoja. Kun ei IS-tason julkkista ole näköpiirissä.

Teki mieli antaa pieni miikka Randiesta, koska vaihtoehtona oli Sandie (Shaw), jonka todennäköisesti kaikki IS-kovisratkojat jopa minut mukaan lukien tietävät. Entraus osoittautui kuitenkin alun S pro R jälkeen aika työlääksi. Ohdakekasvusto alkoi rehottaa entraajan polulla.

Tukisimat? Ei mene läpi. TUKISOLUT nykäsin korvikkeeksi, kun on nykäs-kamaa. Oheismuutokset ANTO pro ANKI ja AKUT pro AKAT.

MUTRUT siis hylkyyn M-alun johdosta. Se ei ole lainkaan paha asia siitä vinkkelistä, että nominatiivia mutru ei löydy sanakirjoista. Yllättävää. Sanahan kuulostaa luontevalta.

Korvaajaksi valikoitui hikisen pohdinnan jälkeen LUIRUT. On Nykäsessä ja siinä mielessä salonkikelpoinen. Siis ristikossa, salongissahan luiru ei ole oikein juomakelpoinen!

Mutta SALONKI on tietysti itsekelpoisensa ristikossakin. Sen myötä lakkaavat ikävä kyllä tunturipuron SOLINAT. OHRAsta piti myös harmillisesti luopua triviaali AHAAN hyväksi, ja näin ARVAILUsta tuli AANAILU. KALEVIkin oli pakko heivata. Sen piiloruutuun tulee vihje LENIlle. Vielä sai AALE väistyä KALEn/KALEen tieltä.

Mielestäni sanasto ei ainakaan oleellisesti heikentynyt, joten katson sen kovissalonkikelpoiseksi. Nyt siis voidaan ennen entrausta vedetty lyhykäinen ja hentoinen grafiittiviiva kummata. Eli ristikolle täydet pojot!
54. Jaska7.1.2016 klo 21:31
Jäi manitsematta ODAT pro IDAT, mitä en vilpillisesti pahoittele.
55. O7.1.2016 klo 21:31
Jaska.
Olen tyytyväinen, että löysin "MIRANDAN", joka oli oikeasti em sarjan roolissa.
56. Meester_Henk8.1.2016 klo 12:47
Tästä laatimuksesta on nyt esitetty monenlaista mielipidettä, joten varmaankin vielä yksi mahtuu sekaan.

Omalta osaltani totean ristikon jääneen kesken osittain johtuen joulunajan hulinoista, jolloin ei oikein ollut kunnon väliä päästä keskittymään.

Toisaalta kaikella kunnioituksella laatijaa kohtaan totean, että suomenkielisen ristikon tulisi perustua suomen kieleen. Ymmärrän laatijaa kiusauksesta asettaa vaikeusastetta korkeammalle erityisesti loppuvuodesta "to get to the hall of fame", mutta mielestäni meni hiukan yli. Tällaisia varmaankin tarvitaan, jotta sopiva taso saadaan hahmotettua.

Vieraskielisten sanojen, olkoonkin sitten jonkin erikoisalan sanastoon kuuluvia ja joillekin harrastajille ns. pässinlihaa, käyttö on yleisesti arveluttavaa, kun ristikko julkaistaan satojen tuhansien levikin omaavassa suomenkielisessä julkaisussa. Näitä erikoisalojahan kyllä piisaa ja aineistoa on olemassa, mennäänkö seuraavaksi vaikkapa kvanttifysiikkaan tai kosmologiaan!

Mielestäni ei ole puolustus risteävien sanojen kautta saatava apu, koska risteääpä sana miten päin vain, molemmista suunnista pitäisi tulla apuja. Nyt se oli varsin yksipuolista.

Silti hieno laatimus, mutta vain tietyn alan asiantuntijoille, ei kaikille kaikin osin viihdyttävä, joka kuitenkin lienee kustantajan tarkoitus?

P.S. "Randie" ei ollut asiallinen ratkaisusana,vaan laatijan ns. hätä- , sanonko mikä? Viitaten alkutekstiin, "aqua" ei myöskään ole suomenkieltä. Voi olla, että siellä oli muutakin arveluttavaa.

P.P.S. Silti A. Skytän uusia luomuksia odottelen mielelläni.
57. Jukkis8.1.2016 klo 12:57
"...mennäänkö seuraavaksi vaikkapa kvanttifysiikkaan tai kosmologiaan".

Kannatetaan!
58. Marco Poloinen8.1.2016 klo 13:10
[Tarjalle kerran vielä lyhyehkösti: Kimppakommentoinnista - saati sopimuksista - ei mitään tietoa. Omassani pitäydyn ja siitä vastaan. Siitä katkeruuden löytäminen edellyttää kyllä vilkasta mielikuvitusta. Närkästystä siltä osin, että en halua tulla etäisestikään samaistetuksi ko. "ratkojista ei niin väliä" -mielipideryhmään. Yksityisen yleistäminen ei kiehdo. Lähtevän ja saapuvan "postin" käsittelyssä keskenään kovin erilainen suhtautuminen taas tuo "ihmisten ilmoilla" väistämättä hanka(lu)uksia, siitä on empiiristä tietoa. (Intissä on sivumerkityksettömänä näihin kommentteihini sopiva perinteinen lausahdus, mutta jätän sen tällä kertaa mainitsematta).

Risuja, ruusuja, vähän, paljon, miten vain, kunhan > < pysyy suht balanssissa.
Mielekästä vuoden jatkoa!]
59. Marco Poloinen8.1.2016 klo 13:36
Meester_Henkiltä asiallisen oloista tekstiä. Tavallaan kokeiluluontoisena ja hupaisana rajavyöhykkeellä tanssimisena itse otin nuo "ylilyönnit". Olipahan ainakin riittävästi setvimistä. Ja tarvitsin makkarasoppagurmeelaisena tietysti poikkisanojen lisäksi hieman nettitarkistusta. Saapa nähdä mitä seuraavaksi...
60. Mettalo8.1.2016 klo 18:33
Itse ratkon näitä omaksi ilokseni ja myös kartuttaakseni ns. Yleistietoa, mutta yhdyn Mester-heenkin mielipiteeseen, että "kiitos suomenkieltä, olkoon aihe mitä tahansa"!

Ja toivon, ettei kukaan ala pohtimaan minun psyykkistä kuntoani näiden kommenttien pohjalta!
En kommentoi laatijan vaikuteita, vaan otan vastaan , mitä tulee. Joskus onnistuen, minkä olen riemulla ilmoittanut ja joskus apua kyselen ja apua saanut, josta olen kiitollinen.
61. Jukkis8.1.2016 klo 18:55
Suomen kieltä toivottu. Siispä mitä nämä ovat suomeksi:

MOZZARELLAGNOCCHIVATI
CHEDDARJUUSTOQUESADILLA
62. Pike8.1.2016 klo 19:09
Tarja, mene psykiatrille, tai vaihtoehtoisesti voisit haistaa paskan.
63. Pike8.1.2016 klo 19:09
Tarja, mene psykiatrille, tai vaihtoehtoisesti voisit haistaa paskan.
64. Pike8.1.2016 klo 19:09
Tarja, mene psykiatrille, tai vaihtoehtoisesti voisit haistaa paskan.
65. Pike8.1.2016 klo 19:10
Tarja, mene psykiatrille, tai vaihtoehtoisesti voisit haistaa paskan.
66. Pike8.1.2016 klo 19:10
Tarja, mene psykiatrille, tai vaihtoehtoisesti voisit haistaa paskan.
67. Pike8.1.2016 klo 19:10
Tarja, mene psykiatrille, tai vaihtoehtoisesti voisit haistaa paskan.
68. Pike8.1.2016 klo 19:10
Tarja, mene psykiatrille, tai vaihtoehtoisesti voisit haistaa paskan.
69. Pike8.1.2016 klo 19:10
Tarja, mene psykiatrille, tai vaihtoehtoisesti voisit haistaa paskan.
70. Emma8.1.2016 klo 19:11
Sitten kun nuo on suomennettu, pyytäisin käännöstä italiaksi sanoille : TALKKUNA & KLIMPPISOPPA ;-)
71. Pike8.1.2016 klo 19:12
...eikun vit.n, se taitaa olla lähempänä.
72. Pike8.1.2016 klo 19:13
Emmalle samat sanat!
73. Emma8.1.2016 klo 19:13
Siis Jukkiksen kysymykseen jatkoa...
74. Pike8.1.2016 klo 19:13
Emmalle samat sanat!
75. Pike8.1.2016 klo 19:13
Emmalle samat sanat!
76. Pike8.1.2016 klo 19:13
Emmalle samat sanat!
77. Pike8.1.2016 klo 19:17
Jukkis, mene kokkikurssille, jos siellä perämetsissä nyt sellaista järjestetään.
78. Mettalo8.1.2016 klo 19:30
No, jopa meni tämä keskustelu häneksi!
Jukkikselle: ensimmäisen suomentaisin jotenkin "juustomykyvati"
Toinen voisi olla jotain juustopalasia?
79. iso S8.1.2016 klo 20:20
[Kun nyt on menty asiattomuuksiin, hypätty johtopäätöksiin eikä Tarja ilmeisesti itsekään muista miten on antanut aihetta vääriin luuloihin, harrastin yhdeksi tämän vuoden trendiksi ennustettua juttua, nimittäin ison datan louhintaa.

Säikeessä 8654. Alkukirjainketju - 308 Tarja jatkoi sanasta Tarja 3.12.2015 klo 21:28 näin:

"Taitoni ajatusten riimittelyyn johtunee aspergeriläisyydestä."

Tuossa ei siis väitetä mitään, viitataan vain mahdollisuuteen. Lisäksi on otettava huomioon että alkukirjainketju on suurelta osin mielikuvituksen lentoa, jolla ei aina ole yhteyttä todellisuuteen. Monet minunkaan kirjoittamani kommentit eivät tuossa ketjussa vastaa todellisia tapahtumia tai mielipiteitäni. Joissakin tapauksissa olen varmuuden vuoksi lisännyt hakasulkuihin oikaisun, mutta en läheskään aina. Tarja on tässä jättänyt mielikuvituksen siiville tilaa lepattaa. En voi olla myöntämättä että itsellenikin oli jäänyt mielikuva siitä että tuo "tunnustus" olisi jonkun juupa eipäs -kinastelun yhteydessä todellisena selityksenä esitetty.]
80. Mettalo8.1.2016 klo 20:40
Oonko mää vaan niin pölijä, etten tajua, että täällä saa sanoa toisista " nimettöminä" mitä vaan?
Tämähän alkaa vaikuttaa "mamu" vainoilta!
81. Emma8.1.2016 klo 21:01
Jotta ei iso S:n tarvitse esittää itsekään mielikuviin perustuvaa hyppelyä johtopäätösten teossaan, etsin myös tämän diagnoosin. Se löytyy 3.12.2015 alkukirjainketjusta -308 klo 21.28. Katsokoon sieltä, joka haluaa muodostaa oman käsityksensä asiasta.
82. Emma8.1.2016 klo 21:35
Mettalo, jos joku SANOO ENSIN ITSESTÄÄN jotain, kai voi olettaa, että samaa voi sanoa tai saamaansa käsitystä käsitellä omassa kirjoituksessaan?
83. -8.1.2016 klo 21:48
Ensin Emma sanoo: "Jotta ei iso S:n tarvitse esittää itsekään mielikuviin perustuvaa hyppelyä johtopäätösten teossaan, etsin myös tämän diagnoosin."

Ja sitten hän "paljastaa" kuitenkin sen ihan saman kohdan, jonka iso S jo kertoi!

Ihan niin kuin iso S jo mainitsi "johtunee aspergeriläisyydestä" ei tarkoita sitä, että kyseessä olisi psykiatrin vahvistama diagnoosi, vaan tuo viittaa epäilyyn kyseisestä oireyhtymästä.
84. Emma8.1.2016 klo 23:13
Viimeinen kommenttini tähän (toivottavasti ei tarvitse enää oikaista ketään, eikä mitään): iso S vihjaisi myös johonkin kinasteluun tms., ja ajattelin, että tilanne - se mitä ennen tuota aspergermainintaa oli kirjoiteltu ja kuka oli kirjoitellut- selviää, kun menee itse lukemaan ko. jutun. Minä en löytänyt siitä mitään vastakkainasettelua, vaan ihan rauhallisessa keskustelussa rouva Tarja kertoi asian, jota hänen ei varmaan olisi tarvinnut yleensä kertoa mitenkään. Olisi luullut, että A-kirjaimella alkavia muitakin sanoja riittäisi valittavaksi asti...

Se siitä. Minulle riittää tämä juttu,jonka yhteydessä minua on jo syytetty kirouksen langettamisesta AKK:lle ja nimitetty mm. "paskakuskiksi".
85. iso S9.1.2016 klo 14:31
Siinä Asperger-testi-säikeessä siteerasin testin yhtä kohtaa: "Toiset ihmiset eivät ymmärrä minua ja tulkitsevat usein aikomukseni väärin."

Kirjoitan usein turhankin pitkästi, mutta ihan oikeasti yritän joskus olla vääntämättä kaikkea juurta jaksain rautalangasta. Yritän luottaa siihen että lukijat ymmärtävät vähemmästäkin. Mainitsemaani kinastelua tai vastaavaa tunteiden leimahtelua on Tarjan ja joidenkin muiden (myös minun) välillä ollut. Niitä voi itse kukin kaivella haluamistaan paikoista. Kirjoitin, että "itsellenikin oli jäänyt mielikuva siitä että tuo "tunnustus" olisi jonkun juupa eipäs -kinastelun yhteydessä todellisena selityksenä esitetty." Oletin että tuosta käy ilman erikseen kumoamista selville, että kyseinen mielikuva on väärä.

Päähäni jäänyt muistijälki oli siis virheellinen. Tietääkseni Tarja ei ole missään yhteydessä oikeasti väittänyt, myöntänyt tai vihjannut olevansa aspergeerinen. Alkukirjainketjussa olevat edellisen viestin viimeisen sanan alkukirjaimiin perustuvat lauseet ovat sanaleikkiä eivätkä kelpaa todisteeksi puolesta eikä vastaan.

Ilmeisesti yhdelle ja toiselle on jäänyt samankaltainen puutteellinen mielikuva. Se on mielestäni inhimillistä eikä ilkeyttä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *