KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 7.-8.3.2015

8346. IS-viikonloppu 7.-8.3.2015

Eki7.3.2015 klo 08:04
Kolmitähtistä Skyttää ja liki yksitähtistä Pallosta koviksessa ja pehmiksessä, Kultti jatkaa tavuristikossa.
2. Pekka Harne7.3.2015 klo 13:15
Ristikkoakatemian palstan on kirjoittanut Antti Skyttä, minun vuoroni on taas viikon päästä.
3. Rampe7.3.2015 klo 16:44
Kolmitähtinen Skyttä riittää minulle syyksi ostaa viikonlopun Iltis. Tuskin tulee ainakaan minulla ratkottua lauantain aikana vaikka ATNA CHAPLINiin olin saavinani älyväläyksen lähes ensi katsomalla.
4. Kaapo7.3.2015 klo 18:13
Ei ole vielä vamis, mutta monia hyviä skytismejä on löytynyt. Silti minua penkkiurheilijaa huvitti eniten vihje MÄKIKOTKAMME KARSIUTUIVAT...jne.
5. Marco Poloinen7.3.2015 klo 18:34
Pääkuvassa hienoisehkoa liioittelun makua, vaikkei nyt ihan supertasolla liikuttukaan. Ratkonnan alku oli perinteisen työläs, mutta siitä vain sitten alkoivat pieninä ryppäinä sanat asettumaan sijoilleen viimeistä ruutua myöten. Jokunen harvemmin vastaantullut sana, kaikki kuitenkin laadultaan täyteläisiä.

Vauhdissa merkattuja yhteyskyssäreitä kertyi yhden käden sormien verran. Pikamietintöjen ja -tarkistusten jälkeenkin on pari asiavihjeenoloista vielä sumeudessa, mutta eiköhän ne siitä...

Mieleistä hommaahan tämä, ja Antin kolmoset kyllä kuuluvat "pakollisten" kategoriaan. Kiitokset tämänkertaisesta!
6. O7.3.2015 klo 20:03
Yli puolet olen saanut täytettyä tätä supevaikeaa Skytän ristikkoa. Pakko jättää huomiselle, jos sitten pääsisin eteenpäin, edes jostain kohdasta. :)
7. O7.3.2015 klo 20:06
po supervaikeaa.
8. Emma7.3.2015 klo 21:41
Pari kysymysmerkkiä täälläkin. Ihmettelen itsekin, että ei enemmän! Jos risteävät eivät pidä kutiansa, joudun ehkä tekemään muutoksia. Ihan selviä sanoja kuitenkin tuli - vain
yhteys vihjeeseen ei ole vielä auennut.
9. O8.3.2015 klo 13:23
Nyt on kaikki 9 kirjainta saatu, mutta pieni aukko on vielä yläkeskellä. Onhan tässä vielä aikaa. :)
10. Jussi vain8.3.2015 klo 19:42
Hieno ristikko, noin puolet on ratkaistu. PLÄÄH, loput ratkennee ajan mittaan.
11. O8.3.2015 klo 21:17
Nonni ja se on nyt täynnä! Oli pahista pahin, eli vaikein minulle.
Taisi olla eka tai toka Skyttä, jonka täytin. (Oikein? Se selviää myöhemmin.)

Kiitos tekijöille!
12. Tuomas L.8.3.2015 klo 21:18
Minusta tämä ei ollut pahinta Skyttää, vaikka pääkuvan alla ollut pieni aukio ei meinannutkaan millään ratketa. Jokaisen vihjeenkin lopulta ymmärsin; yksi ihmetytti, mutta Googlella selvitin lopulta sen perustuvan minulle vieraaseen tietojuttuun.
13. Lauri Kultti9.3.2015 klo 17:47
On se hauska huomata, kuinka eri ihmisillä takkuaa eri kohdissa. Itselläni antaa oikea yläkulma vielä odottaa valaistumistaan.
14. Rampe9.3.2015 klo 18:25
Minulla takkuaa koko yläosa pääkuvasta oikealle noin viisi riviä.
Yleensä on Antin ristikkokin jostain lähtenyt aina aukeamaan, mutta nyt tuntuu jumiutuneen.
Toisaalta yhden pystysanan keksimisellä saattaisi suma aueta.
Alavasemmalla minulla oli olevinaan hyvinkin nerokas ratkaisu KIINOJA-vihjeeseen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan ja hyvyydessään se vain oli tällä kertaa väärä.
Tässä vaiheessa viikkoa en viitsi kertoa edes sitä väärää ratkaisua. Onhan siihen voinut joku muukin päätyä.
15. karie9.3.2015 klo 18:42
tosi huono antilta en tykkää tv.ohjelmien nimistä enkä näyttelijöistä.eikö ristikon voisi laatia suomen sanoista varsinkin kun pitää ristikkokoulua.ei omat ohjeet kai koske häntä
16. karie9.3.2015 klo 18:45
palaan asiaan ratkaisuajan päätyttyä
17. Marco Poloinen9.3.2015 klo 21:52
Tykkääminen on oma lukunsa, asiaperusteet taas toinen. Ristikon vähälukuiset ohjelma- ja esiintyjänimet ovat niin yleisiä ja tuttuja, että meikäläinen toistakymmentä vuotta sitten televisiosta luopunutkin ne vaivattomasti tunnisti. Ristikoissa nimet esiintyvät tuon tuostakin. Jotain tasoa voitanee odottaa ns. yleissivistykseltäkin?

Suomen kielen sanoista huolta kantavan moitiskelijan uskottavuutta saattaisi kyllä lisätä vähän ryhdikkäämpi asenne kielemme kirjoitussääntöjä kohtaan.
18. jotain rajaa13.3.2015 klo 16:38
Ei kai nyt sentään yleissivistykseen kuulu televisiosarjojen ja niissä esiintyvien näyttelijöiden tunteminen. Näkemykseni yleissivistyksestä on kyllä ihan muuta.
19. Rampe13.3.2015 klo 18:11
John Steinbeck kirjoitti romaanin "Hiiriä ja ihmisiÖ", oli takavuosien Onnenpyörä-sketsissä kilpailijan Yritän-ratkaista-tehtävän- vastaus. Viimeinen vokaali oli piilokirjaimena.
Romaani kuulunee yleissivistykseen, televisiosarja ei. Miksi?
20. Marco Poloinen13.3.2015 klo 18:35
[Laveasti ottaen yleissivistyksen voisi kai arvioida tarkoittavan ammatillisen sivistyksen lisäksi keskimäärin tarvittavaa tietoa (ja taitoa selvityä) elämästä ja maailmanmenosta yleensä. Wikipedia-artikkelin loppukaneetissa todetaan, että "Yleissivistys on ammattikoulutuksen vastakohtana jossain määrin kiistanalainen eikä sillä ole nykyisellään mitään tiettyä määritelmää"

Itse olen pikku hiljaa myöntynyt siihen, että tässäkin asiassa enemmistön ja keskimääräisyyksien mukaan mennään. Jonkinlainen (moraalinen?) velvollisuus on - jollain kohtuullisella tasolla - yrittää pitää itsensä tietoisena myös asioista, jotka eivät itseäni kiinnosta pätkääkään, mutta jotka ovat yleisesti julkisuudessa ja isojen ihmisjoukkojen tietoisuudessa. Ja Suomessa(kin) mm. töllötin nyt vaan sattuu olemaan "enemmistöhyödyke".

Joka tapauksessa yleissivistys on on jotain enemmän kuin vain asiat, jotka minua, sinua tai Hentun Liisaa kiinnostavat. Ja jos aikoo ratkoa ristikoita, on parasta totutella siihen, että vastaan tulee myös asioita ja ihmisiä, jotka ovat enemmän tai vähemmän olleet julkisuudessa. Jos sattuvat olemaan tuttuja, niin hyvä; jos ei, niin katsotaan googlesta. Muutama tv-ohjelma tai -näyttelijä ei muuten hyvää ristikkoa pilaa - elokuvanäyttelijöistä puhumattakaan.]
21. enukko13.3.2015 klo 19:33
Nyt kun on päässyt näiden kovisten makuun ja pikkuhiljaa eri laatijoiden aivotaajuudelle, niin ei tuollaiset pikkuseikat ärsytä, olkoot sitten kyseessä tv-ohjelma, näyttelijä tai vaikkapa murresana. Paljon sitä oppii, kun pähkäilee ja välillä googlettelee. Kunhan vaan ne opit pysyisivät päässäkin, sitä kun on välillä miljoonien bittien päässä etsimässä tietoa ihan perämetsistä..ja loppupeleissä ratkaisu onkin aivan nenän alla. Voi sitä oivaltamisen riemua, kun yllättäin äkkääkin, että on lähtenyt turhan monimutkaisille poluille!

Vaan nyt on kyllä oikea ylänurkka niin jumissa ja puhkipyyhitty, että intopiukeana odotan vinkkejä siihen.

Hyvä ristikko, jossa oivaltamisesta on saanut muutamat makeat naurut ja epäilen, että niin käy vielä tuon oikean yläkulmankin kanssa. Ehkä.
22. nenukko13.3.2015 klo 19:35
Ohhoh...näppäimissä muruja tai hikipisaroita, niin että nimikin meni väärin tuohon aiempaan kommenttiin :)
23. Rampe13.3.2015 klo 19:43
Vihjeitä odottelen minäkin, oikeastaan koko yläosaan. Huomenna ei vielä auta kysellä, vaan pitänee odotella tiistaihin.
Olen itseäni jonkinmoisena ratkojana pitänyt, mutta nyt olen niin jumissa että hävettää.
24. O13.3.2015 klo 21:25
Rampe.
Tiistaina annan sinulle sitten tarvitsemiasi vinkkejä! ;)
25. Ripe15.3.2015 klo 19:19
Loistava ristikko! Täyteen tuli. Yksi ainoa kohta, jota en ymmärtänyt: SIK- SU- keskellä. Miksi siihen tuli TARVE? Kai se on oikein?
26. Pekka15.3.2015 klo 19:35
Ripe, palautusaika päättyy huomenna, joten ratkaisuja pohditaan vasta ensi tiistaina.
27. Ripe15.3.2015 klo 23:13
Oho. Luulin, että puinti alkaa, kun uusi lehti on käsissä. Tein jo uudenkin valmiiksi. Ei ollut tarkoitus paljastaa mitään...
28. Eki17.3.2015 klo 00:13
Vastausaika päättyi, anatomianluento löytyy!
29. Rampe17.3.2015 klo 06:30
O,
en sitten tarvitsekaan niitä vinkkejä, sillä ristikon anatomiasta löytyvät kaikki puuttuvat ratkaisuni.
Täytyy tunnustaa etten ollut yläosani kanssa lähelläkään oikeaa ratkaisua. Muutaman alun perin oikein ratkomani olin muuttanut vääräksi ja muutenkin olin harvinaisen hakoteillä.
Anatomiasta löytyy myös Ripen kaipaama suksiterva.
KIINOJA-vihjeeseen minulla oli alun perin tulossa ratkaisuksi KOTKAT. Huomasin sen vääräksi jo hyvissä ajoin, mutta minusta se olisi ollut hyvä ratkaisu. Ei vain sopinut tähän ristikkoon.
30. O17.3.2015 klo 10:30
Rampe.
Asia selvä. :)
31. Eero17.3.2015 klo 11:51
Tappavalla valolla?
32. Rampe17.3.2015 klo 11:58
Laserpyssyt.
33. Jussi vain17.3.2015 klo 21:57
Ihmettelen vähän skytän johdonmukaisuudesta poikkeamista. PLÄÄHELÄMYSMÄÄRÄ ei ole oikein suomen kieltä.

AINTELU ei ole tasaavaa, eikä INURMI ole tavaton. Tuliko Skytälle oikosulku.
34. O17.3.2015 klo 22:07
TAVATON on ENORMI.
35. Marco Poloinen17.3.2015 klo 22:20
Plääh on käytössä ihan yleisesti pettymyksen tai vähättelyn ilmauksena. PLÄÄHELÄMYSMÄÄRÄ (ristikoissa ilman välimerkkiä) on hyvinkin kelvollinen yhdyssana.

Nuo pari muuta Jussi vainin sanaa osoittavat vääjäämättömästi, että useampiakin oikosulkuja on tullut ratkontapäässä!
36. yx17.3.2015 klo 23:26
TASAAVAA = TIENTEKO
37. Jaska17.3.2015 klo 23:49
Onhan se totta, että aintelu ei ole tasaavaa eikä siinä ole edes kahdeksaa kirjainta:)

Virheitä tein tapani mukaan itsekin, joihin ei kuitenkaan kuulunut TAPANIT. Tässä sain harvinaisen erävoiton lähimmäisestä, joka ensin oletti monen muun tavoin vapaiksi päiviksi SAPATIT. Sitä vastoin kukaan muu ei tehnyt samaa mokaa kuin minä muutenkin kinkkisessä koilliskolkassa. Mielsin supisteen kooksi ja siitä tuli mielle, että MIELKE oli jonkinmoinen testailija DDR:ssä, joten siitä MIELE. Vasta kun oivalsin olevani PÄSSI, muistin Einarin. Juttu on minulle sitäkin häpeällisempi, kun käytin PONSSEa ei kovinkaan monta vuotta sitten osavihjeenä Mikä kirja -ketjussa.

Kaikesta pahuuksistaan huolimatta Skyttä hävisi toista tuntia Pitkälälle. Tätä riittämättömyyttä en hänelle silti raskauttavaksi epäonnistumiseksi lue. Täysillä mennään, tosin ilman UKKIa!!
38. Rampe18.3.2015 klo 06:38
Jaska, luulen että moni haki siinä ERÄÄN KOEEN TEKIJÄssä nimenomaan kokeen tekijää ilman k:ta.
Niin ainakin minä tein, tosin olin muutenkin hakoteillä.
MIELKE ei tullut kyllä mieleeni, lieneekö muille tullut.
39. buuris18.3.2015 klo 10:32
Vinkkejä tarvittaisiin IRKULISRUKULUSU ja pääkuvan alla
LAITIMMAINEN
TIELAITOS
RIKOSLAIT vihjeisiin.
Mikähän se UKKI!! mahtaisi olla ja entäpä
UULLA SUOMEA.
40. Rampe18.3.2015 klo 10:40
buuris, lue ristikon anatomia.
41. Jaska18.3.2015 klo 10:44
Eihän anatomiassa mitään lisävihjeitä ole, vaan ratkaisut selityksineen.
42. yx18.3.2015 klo 10:46
Linkki anatomiaan löytyy sivun ylälaidasta vasemmalta...
43. O18.3.2015 klo 11:35
buuris.
Näin äkkikseltään löysin vain tuon UKKI!! L ISÄ.
44. O18.3.2015 klo 11:47
buuris.
Nyt löysin UULLA SUOMEA tuli KAIN UU. (Tämä on vain minun vastaukseni.)
45. buuris18.3.2015 klo 14:04
Yritin lukea mutta vaikka ahaita ihan riitävänlaisesti tuli niii
IRKULIS... ja TIELAITOS ...ei vielä auenneet.
46. Pekka18.3.2015 klo 14:31
Kyllä IRKULIS RUKULUSU ja LAITIMMAINEN TIELAITOS RIKOSLAIT
löytyvät sieltä Ristikon anatomiasta , linkki tämän sivun ylävasemmalla.
47. buuris18.3.2015 klo 15:32
Kiitoksia kovasti.
Enpä ole tälläistä linkkiä ennen huomanutkaan.
48. Kati18.3.2015 klo 16:30
...nyt mie putosin... : /
49. Kati18.3.2015 klo 16:34
sori äsköinen kommentti, olin jotenkin missannut :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *