KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKO HELMI NRO 4

5043. Ristikko Helmi nro 4

Brisse26.8.2009 klo 14:35
Olen huomannut, että sivustolla käy viisaita ihmisiä, joten haluaisin vihjesanoja. Helmen s.7 vasemmassa yläkulmassa kysytään kohopaikkaa ja verkonkutojalla mitä/mikä ??? Ilmeisesti olen tyhmä, kun ei sätele edes se kuka polkee kuntopyörää. Jos saisin edes pienen vihjeen, olisin tyytyväinen. Samoin s.21 nouseva kone , ei liene kohota, kun muut sanat menevät ristikossa sekaisin. Auttakaa nyt hyvät ihmiset, että saisin kerrankin täysin tehdyn ristikon postiin. KIITOS etukäteen.
2. Marco Poloinen26.8.2009 klo 17:31
Kyseistä lehteä ei mulla ole, mutta kummasti vihjailemista avittaisi jos tietäisi sanojen kirjainmäärät.
3. Brisse26.8.2009 klo 17:44
Siinäpä se juju piileekin, kun kysymyksessä on tavuristikko. verkonkutojalla= neljä tavua, viimeinen tavu LA ja kohopaikka = kolme tavua, ensimmäinen voisi olla NI, mikäli voide NIVEA on oikein. Lentokone lähti narista, eli Tokion kentältä oikein taivutettuna naritasta, mutta en muuta keksi. Kiitos Marco, kun sinulla on aikaa edes ajatella tehtävää. Saan tästä harmaita hiuksia pian itselleni. Pyörän polkijaksi olen sovitellut nimiä ukko, pappa ,heppu, herra, vaari ym. Siitä sanan alkuosasta syntyisi verkonkutojalla- vihje. Tuumitaan taas.....
4. Marco Poloinen26.8.2009 klo 18:05
Voisiko se verkonkutojalla oleva olla yksinkertaisesti VERKKONEULA, toiselta nimeltään 'käpy'. Vihjettähän tuo toistaa, mutta eipä se niin harvinaista joissain ristikoissa ole.

Pyörällä tod.näk. polkee joko KUSTI ("kun Kusti polkee, niin posti kulkee") tai VAARI ("kevyesti polkee vaari, vaarilla on Jaguaari")

Tuota lentokonehommaa on vähän vaikea hahmottaa...
5. Marco Poloinen26.8.2009 klo 18:27
Hatarasti luin tuon ekaviestisi. Jos kyseessä on kuntopyörän polkija, niin nuo tuskin käyvät. Eikä ole apua verkontekijällä olevaankaan.
6. Marco Poloinen26.8.2009 klo 18:32
Miten lie vaikeaksi rankattu ristikko, pitäisikö varautua johonkin jujuun?

'Kohopaikka' voisi olla NIKAMA, ainakin se on koholla.
7. Brisse26.8.2009 klo 18:51
kaikkia näitä olen kokeillut ja olen varma vastauksen olevan ihan yksinkertaisen, mutta kun ei välähdä. Aina kun luulen keksiväni jonkun sanan, niin se sekoittaa muut sanat. Polkijan ensimmäinen tavu muodostaa sanan verkonkutojalla-alkutavun. Yritin jo äimäneula ja äijää polkijaksi, mutta taas muut sanat eivät sopineet. Olen ihan varma, että ympärillä olevat tavut ovat oikein. MUTTA periksi en anna, lähetysaikaa on vielä 21.9 saakka. P.S. tietomäärä tässä kasvaa, kun olen tutkinut aiheeseen liittyviä artikkeleita ym. Kiitos taas Marco.
8. Kuka26.8.2009 klo 19:00
Tarttia tietää tärkein asia rli laatija.
9. si-tee-raaja26.8.2009 klo 19:11
"lähetysaikaa on vielä 21.9 saakka"
10. Brisse26.8.2009 klo 20:44
Laatija on O.S.KARI
11. Marco Poloinen26.8.2009 klo 20:57
On nuo tavuristikot useimmiten ihan riittävän pirullisia ratkottavia omin silmin ja kynin. Ilman kokonaisuutta ei meikän hahmotuskyky riitä, joten jos jotakuta kiinnostaa pohtia, niin siitä vaan... Eikähän se oikein korrektia ole valmiita sanoja jaellakaan, kiitos vain muistutuksesta.
12. Jaska26.8.2009 klo 21:48
Mainitusta lehdestä olen joskus ratkonut muutaman ristikon, eikä yksikään ollut vaikea. Tuskin siinä koskaan koviksia onkaan siinä mielessä kuin esim. Ilta-Sanomissa (anteeksi piilomainonta). Niinpä laatijan virhekin on eräs selitysmahdollisuus, jos ei R H:n ristikko ota ratketakseen.
13. T.Avis27.8.2009 klo 09:30
Kohopaikka ei ole NIKAMA, mutta melkein kyllä. Virhettä ristikossa ei ole, sen sijaan melkoinen kierous: kuvassa polkija on varmaan 40 vuotta vanhempi kuin se urospuolinen ihminen, jota ratkaisussa haetaan. Häntä voi siis vain leikillään tai toverillisesti sanoa sellaiseksi. Maalaji puolestaan löytyy ensisijaisesti vesistöstä.
14. Brisse27.8.2009 klo 13:02
Vihdoinkin joku järkevä antoi vihjeitä, en pyytänyt valmiita sanoja. Nyt alkaa kova miettiminen uudestaan. Toivottavasti onni potkaisee. Olen innokas ristikoiden ratkoja ja mieluisimpia ovat Kirppu ja Iisakin ristikot, koska ne ovat vaikeustasoltaan juuri sellaisia, joissa saa älynystyröitä hieroa oikein kunnolla. Rakastan piilosanoja erikoisesti. En ymmärrä kuinka tämä ristikko on niin hemmetin vaikea. Verkonkutojalla- tuottaa edelleen vaikeuksia. Mutta kiitos "ystävät" avusta.
15. pik27.8.2009 klo 14:23
Nykysuomen sanakirja (neula, yhd.):
kal. havas-, jama-, käpy-, paulaneula
16. Jaska27.8.2009 klo 16:11
Eipä tosiaan ole helppo Brissellä auki oleva alue. Maalaji on suht. harvoin ristikoissa esiintyvä sana. Tuttu niille, jotka muistavat Leinon Iku-Turson ulkoa! Verkonkutojan välineeksi tuli minulle ennestään outo sana, jonka varmistin Nykäsestä. Eka tavu on sama kuin kasvilla, mistä lapsena kastetta ryystettiin.

Tästäpä voimme siirtyä ristikon varsin tavalliseen botanistiseen virheeseen eli HEINÄKASVIn ratkaisusanaan. Puhekielessä voidaan toki pidetään heinänä, vrt. - - - - heinä. Ei siis tuomita O.S. Kariakaan. Itse käyttäisin kuitenkin vihjettä EI HEINIEN HEIMOA!
17. Brisse27.8.2009 klo 17:13
Jos poimuneula on olemassa, ei vain löytynyt mistään. Mura on maalaji sen jo tiesin ja nikara on kohopaikka. "poika" kai siinä puhkuu ja polkee. Muuta ratkaisua en keksi. Jaska antoi hyviä vihjeitä, mutta en omista Nykästä, josta olisin voinut tarkistaa minua harhauttaneen sanan. KIITOS kuitenkin.
18. ristikonratkoja16.9.2009 klo 12:09
voiskos joku antaa enemmän vihjettä sanalle purjenuora?
19. vipa16.9.2009 klo 12:45
se on poika ja poimuneula
20. eeva16.9.2009 klo 14:22
purjenuora on pulina.
21. ristikonratkoja16.9.2009 klo 20:46
kiitos vipa ja eeva!
22. th12.10.2015 klo 16:38
kaikessa lienee ristikkojen sanoma ja sen loistava idea ajatteluun
23. th12.10.2015 klo 16:47
kaikille pc:käyttäjille lienee tuttua esim. ratkojat sivusto! sinne vaan...tieto taiko älylykkyys tai ainakin tuo tietoa ja lisää... ....sinne tietoa ristikoista-laadusta-laatijoista-ratkojista... ....voisi kehitty(vä) hieno foorumi!???
24. T.Avis12.10.2015 klo 17:11
Olisipa meikäläiselläkin ollut enemmän älylykkyä.
25. [[Tarja]]12.10.2015 klo 18:33
[[ Kiitos T.Avis! Laitoin itseni jäähylle änkyröinnistä. Mutta huomaan, että kaikkitietävät ja -taitavatkin ovat aikoinaan erehtyneet antamaan vihjeitä ennen palautusajan umpeutumista. Helpotti oloa kovasti. Voinen tulla jäähyltä pois...]]
26. Marco Poloinen12.10.2015 klo 21:03
[Kappas, näyttää olleen sivustolla ainakin yksi melko tuore tyyppi, joka ei näytä vielä sisäistäneen, että muita ristikoita tulisi käsitellä samoin kuin Sanarisin tuotteita. Mutta niin vaan näytti ottavan muistutuksesta vaarin, ei änkyröinyt, ei letkautellut eikä uhriutunut. Tietääkseni on töppäillyt hajamielisyyksissään usein myöhemminkin, mutta on nykyään myös tarvittaessa valmis hyväntahtoisesti jakamaan kaikesta tiedostaan ja taidostaan murusia tietämättömille.

Maailmanmenosta löytyy runsaasti ilonaiheita, senkus valitsee ne joista eniten nauttii. Myös sanaristikot on - ihan muutaman kerran toistetusti - iloinen asia! :-) ]
27. [[Tarja]]12.10.2015 klo 21:37
[[Myönnän, minä änkyröin, letkauttelen ja uhriudun. Kaikki mainitut kuuluvat kieroutuneeseen huumorintajuuni. Sääli, että huumorintajumme eivät kohtaa. Mutta lopetetaan tähän, pliis, ennen kuin muut tympääntyvät.]]
28. Marco Poloinen12.10.2015 klo 21:50
[Ainakin tästä voimme olla samaa mieltä. Jatketaan (ilman sulkuja) ristikoista...]
29. P.KATAINEN14.10.2015 klo 14:05
{kirjoitetaanko[täällä(tätä)nykyä]sulkeilla}?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *