KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > KP:N KIOSKI

3109. kp:n kioski

kp20.11.2006 klo 20:58
Uusi entistä ehompi on noussut entisen raunioille.
2. kp20.11.2006 klo 21:16
http://www.mainio.net/channel.asp?path=1;1132;5018 5

Ensimmäisenä tarjouksena ylimmäinen linkki.
3. Ritu20.11.2006 klo 22:11
Kuinkas paljon sinä KP ehdit itse ratkomaan ristikoita laatimisen ohella?

Täällä ainakin iso S tuntuu laatimisen ohella myös paljon ratkovan ristikoita. Vaatiiko laatiminen ylipäätään sitä, että myös ratkoo koko ajan? Tuohon toki saa vastata muutkin , vaikka kysymykseni tänne KP:n kioskiin heitinkin.
4. kp21.11.2006 klo 08:41
Kyllä pitää toki toisien laatijoiden ristikoita ratkoa.
- Mutta aika päättää, että valikoiden. -Ei siis koko ajan.
No, tuossa tuli vastaus tuohon toiseen kysymykseen.
- enpä ole nähnyt kenenkään ja ei varmasti multa onnistu
ylipäätä ratkoa ristikkoa... :)
5. kp21.11.2006 klo 08:44
Kuinkas paljon sinä KP ehdit itse ratkomaan ristikoita laatimisen ohella?
-Jos jotain aikaa sanoisi, niin kaksi tuntia viikossa.
6. JTak21.11.2006 klo 09:22
Millä ohjelmalla kp toteutat ristikkosi? Vai onko se liikesalaisuus?
7. kp21.11.2006 klo 09:33
Eipä se mikään salaisuus ole.
Sellainen ohjelma, kuin Corel Draw 10. MM näyttäisi käyttävän samaa ohjelmaa?
8. kp21.11.2006 klo 09:38
Tosin tuolla numerolla ei ole suurta merkitystä.
Uusi numero tulee perään, kun tehdään uusi versio ohjelmasta ja se sitten aukaisee kaikki vanhoilla versioilla
tehdyt työt....
9. Ritu21.11.2006 klo 09:48
Kyselen varmaan tyhmiä, kun olen pihalla kuin lumiukko noista laatimispuolen asioista ja teidän käyttämistä ohjelmista ja noiden ohjelmien jättämistä "jäljistä" ristikkoon.
Mutta minua kiinnostisi tietää, mistä sinä kp osasit päätellä, että MM käyttäisi samaa ohjelmaa?
Mikä on sen ohjelman jättämä tunnistettava "jälki", kun näin ratkojan silmällä katsottuna ristikkonne näyttää ihan erilaisilta?
10. kp21.11.2006 klo 10:19
Mikä on sen ohjelman jättämä tunnistettava "jälki"

Mielenkiintoinen näkökulma. Se "jälki" tässä tapauksessa
ilmenee, kun katsoo IS-nettiristikkoa. Siinä näkyy juuri
ne toiminnot mitä minun ristikossani. -Siis sen on pakko
oltava Corel Draw. Esimerkiksi Ekin ohjelma on taulukkolaskenta ohjelma?
11. kp21.11.2006 klo 10:27
Ritu
Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan.
12. Eki21.11.2006 klo 10:31
Niin, on vain tyhmiä vastauksia.
13. MM21.11.2006 klo 10:51
Tarkka kaveri tuo kp. Itse en erottaisi josko kp:n teokset olisi tehty vaikka Freehandillä, Illustratorilla tai jollain muulla kymmenillä kuvankäsittelyohjelmilla.

Vai auttoikohan "tarkkanäköisyyteen" sittenkin paremmin se, että täällä on käytetyistä ohjelmista muutamaan kertaan aiemminkin puhuttu?
14. kp21.11.2006 klo 10:57
MM

Kyllä minä olen tiennyt vuosia, (jäljestä päätellen) että sulla on Corel.
-Tosin tuosta numerosta en ole varma. Villi veikkaus. Mutta
kuten sanoin ei tuolla numerolla ole niin merkitystä.
15. Eki21.11.2006 klo 11:08
Kuinkas kauan olet tiennyt, että minullakin "on pakko oltava taulukkolaskenta ohjelma"?
16. kp21.11.2006 klo 11:35
Siitä lähtien, kun näin ensi kerran ristikoitasi.
-Siitä on iät ja ajat.
18. Antti Viitamäki21.11.2006 klo 17:40
No, siis tosiasiahan on että mitään erityistä "jälkeä" ei ole millä voisi päätellä käytetyt ohjelmat.

Tai ehkäpä kerrot mitä ohjelmia minä olen käyttänyt, kp? Ja millä perusteella teit johtopäätöksesi?

Eli mitä ohjelmia käytän laatiessani, ruudukkoa tehdessäni ja piirtäessäni? Onko minulla Corel Draw seiska, kasi vai ysi? Vai kenties joku muu? Käytänkö taulukkolaskentaohjelmaa?

Valitse tämän sivuston ristikkoarkistosta uusin sinne laitettu ristikkoni, numero 1 (vanhat vaikeat, 6/04). Se on tehty samoin elkein kuin kaikki myöhemmätkin.
19. kp21.11.2006 klo 18:53
Antti Viitamäki

Näyttäisi ihan taulukkolaskenta ohjelmalta?
-Mutta nyt en ole varma, voi olla joku muukin.
Tuskin Corel.
20. Eki21.11.2006 klo 19:08
Jaahah, minulla on sitten Antin kanssa paljon yhteistä.
21. Hyvä kysymys21.11.2006 klo 22:04
Kp, miksei sinun ristikkojasi olisi voinut tehdä taulukkolaskenta ohjelmalla?
22. kp21.11.2006 klo 22:12
Olisi voinut ihan hyvin. Mutta taulukkolaskennassa ei ole sellaisia toimintoja, joihin olen tottunut.
23. Rutakainen21.11.2006 klo 23:58
Lights out, Kari!
24. RA22.11.2006 klo 00:10
Eikö tätä hömppäpuolta nyt mitenkään voi varjella
näiltä asia-aiheilta? ;-)
25. Antti Viitamäki22.11.2006 klo 02:38
kp:

Kaiketi kuitenkin huomasit sen, että Ekillä ja minulla on erilainen taulukkolaskenta ohjelma?

Meidän ristikoissahan on aika erilaiset toiminnot.

(Pläääh...)
26. kp22.11.2006 klo 08:36
Kyllä minä sen huomasin. Sehän pisti vähän ajattelemaankin.
-Siis hieman epävarmaksi ohjelman nimestä.
27. ö22.11.2006 klo 08:42
Miksi Ekin kioski on ristikkopuolella, mutta kp:n kioski hömppäpuolella? Saisiko ylläpidolta perustelut.
28. Sakke22.11.2006 klo 08:45
-Miettikääpä sitä ... ;o)
29. kp22.11.2006 klo 08:56
Miksi Ekin kioski on ristikkopuolella, mutta kp:n kioski hömppäpuolella? Saisiko ylläpidolta perustelut.

-Nythän mäkin hokasin. Ainoa järjellinen perustelu on
tähän se, (jos ei ole ylläpidon sortoa) kp on kaiken kansan
ristikonlaatija ja näin ollen pitää olla kioskikin tällä puolella.
-Kyllä kansa tietää... Tai jos näin ei ole, niin valitus vain EU:lle.
30. kp22.11.2006 klo 08:58
-Tuo alussa oleva erikoistarjous (linkki) vaihtuu kohta
joulukuun sudokuksi...
31. kp22.11.2006 klo 09:34
Gallup:
-Onko Mainion sudokun kuukausi liian pitkä aika, vaiko pitäisi
vaihtua nopeammin. Jos pitäisi vaihtua nopeammin, niin viestiä Mainion palautteeseen. (Löytyy siis Mainion kotisivulta). Muuten ensi kuun sudokussa voi ratkoessa
panna ruudukkoon apunumerot. -Jos aatokset toteutuvat.
Katsotaan.
32. airisto22.11.2006 klo 09:54
"-Jos aatokset toteutuvat."
Ne Aatokset voisivat ensin toteuttaa palvelun toimimaan kunnolla muissakin sovelluksissa kuin Windows/IE.
Mallia voi ottaa vaikka tämän sivuston toteutuksesta.
33. kp22.11.2006 klo 10:28
Jos aatokset toteutuvat.
Tarkoitin, että toiminto on valmis, mutta meneekö se ensi kuussa Mainioon onkin jännittävä juttu.
34. Antti Viitamäki22.11.2006 klo 13:20
Antti KP:lle:

"Kaiketi kuitenkin huomasit sen, että Ekillä ja minulla on erilainen taulukkolaskenta ohjelma?"

KP Antille:

"Kyllä minä sen huomasin. Sehän pisti vähän ajattelemaankin.
-Siis hieman epävarmaksi ohjelman nimestä."

Okei, KP. Varaudu yllätykseen, joka todennäköisesti romuttaa koko maailmankaikkeutesi: Ekin ja minun ruudukot syntyvät täsmälleen samalla ohjelmalla. Olen nähnyt tuon ohjelman käytössä, ja se toimii verraten eri tavoin kuin taulukkolaskentaohjelma. Itse en ole kuuna päivänä käyttänyt taulukkolaskentaa yhtään mihinkään. Enkä myöskään Corel Draw:ta.

Ristikon ulkoasusta ei voi päätellä, millä ohjelmalla se on tehty. En osaa kuvitellakaan, mikä voisi olla sellainen tietokoneohjelman "toiminto", joka jotenkin lopputuloksesta näkyessään "paljastaisi" käytetyn ohjelman. Graafisesti samanlainen ristikko on mahdollista toteuttaa kymmenillä eri ohjelmilla. Erot ulkoasuissa eivät tule ohjelmista, vaan laatijoiden mieltymyksistä.

Joten eiköhän jätetä jatkossa turhat arvailut sikseen? :-)
35. kp22.11.2006 klo 13:48
Antti Viitamäki

Olin oikeassa, ettei ristikko ole tehty Corelilla.
Taulukkolaskenta ohjelma tekee samanlaista jälkeä.
-Siis taulukkolaskennan voi sekoittaa Ekin käyttämään
ohjelmaan. -Niin samanlaisia ovat. -Ei tietosi kaatanut/romuttanut maailmankaikkeuttani mitenkään.
36. Jaska22.11.2006 klo 13:59
kp, mitähän laadintaohjelmaa Kari Päivärinta mahtaa käyttää? Voisiko sitä justeerata niin, ettei syntyisi sellaista sekasotkua kuinvirheitä kuin viimeksi Huippu Ristikoissa?
37. Jaska22.11.2006 klo 14:03
Menipä omakin ohjelma sekaisin! Olenko kukaties pata? No vanhoillinen ainakin...
38. kp22.11.2006 klo 14:23
Jaska
Mitä sekasotkua?
39. Jaska22.11.2006 klo 15:53
Ristikko 27, oikea yläkulma.
40. Eki22.11.2006 klo 15:56
Ei kannattaisi lähettää suoraan painokoneeseen.
41. kp22.11.2006 klo 16:01
Niin, mikä tuossa on sotkua? Tarkastin, enkä itse
huomannut mitään erikoista.
-Pitäisikö Taata tulla avuksi?
42. Jaska22.11.2006 klo 16:22
Ratkaisusanat ovat sotkua. Ratkopa kp itse tuo kulma. Vai onko lehdellä eri painoksia? Tuskin. Lisäksi HUNNIn ratkaisusana on asiavirhe, mutta ei se mitään kun (jos) sen tietää.
43. kp22.11.2006 klo 16:37
Atamaani ei tosiaan ole hunni. jos ei kasakoista ole sinne
loikannut. Pilkka ei todella ole ivata. Myönnettäköön.
-Mielenkiintoista, todella mielenkiintoista.
44. Jaska22.11.2006 klo 18:11
kp, luvallasi otan vähän pakkia edellisestä lausunnostani. Haukuin väärää puuta, kuten Osku usein oravan vainutessaan. Anteeksi. Käsitän nyt, että ratkaisusanat ovat sinänsä OK, mutta vihjeitys on päin sitä minne kuu ei kumota. Väärinkäsityksen aiheutti (vaimon) ratkaisusana IVAUS vihjeelle pilkka. Ei onneton tajunnut, että verbi IVATA siihen kuuluu tällätä. Samaa kyseenalaista vihjeitystapaa substantiivi = verbi on havaittavissa esim. Häkkilällä. Mikä mättää? Ei ratkoja myöskään voi etukäteen tietää, että yksikön nominatiivissa olevan vihjeen ratkominen edellyttää ratkaisusanan monikkoa. Potaskalannoitteen kuuluisi siis olla monikossa. Ohjelman virhekö? Vaikeaa sitä on kuvitella käsin laatijalle sattuvan. Vielä O.S. karimainen vihjeiden sijoittelu väärään paikkaan on tässäkin turhaksi ratkojan ärsyttämiseksi tuomittava. Vihjeet NAISIA ja kuvallinen TÄSSÄ OLISI... ovat väärinpäin. Meneekö kp tämäkin ohjelman piikkiin, vai onko tahallinen harhautusyritys? Käsin piirtäjälle olisi ollut helppoa sijoittaa vihjeet kohdalleen. Niin että justeeraapa taulukkosi kuntoon, kun ei Ruutukolmio tunnu olevan kiinnostunut laatijoidensa töiden korjauksista ja revideeristä. Ainakin Sanarisiin verrattuna aika heikkoa toimintaa, joskin täysin synnitön ei ole sekään. Vaimo aikoinaan lopetti Ruutukolmion lehtien tilaukset osin tällaisten sotkujen takia. Nyt on alkanut taas ostattaa irtonumeroita, myös Kolmioristikkojen Iisakkia (onko muuten RK:n kanssa samaa putiikkia?). Sama virheralli näyttää jatkuvan. Onkohan niitä vielä muita ristikonkustantajia mainittujen lisäksi? Vaihtelu virkistäisi...
45. kp22.11.2006 klo 18:28
On muuten RK:n kanssa samaa putiikkia.
-Vielä kerran pahoittelut. Ollaan vasta viisaampia, kun
vihta tulee vastaan.
46. Hyvä kysymys22.11.2006 klo 18:42
Oliko tuota ristikkoa tarkastettu?
47. RA22.11.2006 klo 18:47
En ole ko. ristikoita nähnyt, mutta (yltä) Jaskan juttuja lueskeltuani heräsi kysymys, että mistähän moinen virhesuma ristikoihin mahtaa syntyä? Vai liioitteleeko Jaska?

Tottahan silloin tällöin kaikkien tekijöiden ristikoissa on teknisiä virheitä ja joskus myös laatijan / kuvittajan erehdyksiä. Mutta tuo nyt kuulostaa jo oudolta.

kp, mistä on kysymys? Toivon, että vastaan muutoin kuin vertauskuvin ja sanonnoin.
48. kp22.11.2006 klo 18:47
En ole varma.
-Muistaakseni kiire pukkasi. Eki sanoisi deadline tuli vastaan.
-Mutta tämä ei ole mikään puolustus. Aina pitää olla aikaa
katsoa ristikko läpi....
49. [ja uusiksi / ra)22.11.2006 klo 18:49
[kp, mistä on kysymys? Toivon, että vastaaT muutoin kuin vertauskuvin ja sanonnoin.]
50. kp22.11.2006 klo 18:56
Otetaanko alusta. Mikä on mistä kysymys?
51. RA22.11.2006 klo 19:06
Otetaan: Mistä on kysymys noissa Jaskan mainitsemissa lukuisissa / jatkuvissa virheissä?

Miksi niitä on niin paljon (kuin Jaska väittää)?
Mistä syystä niitä syntyy?
52. kp22.11.2006 klo 19:13
Tuossa Jaska minitsi kaksi? virhettä. Ja ne olivat muistaakseni
ensimmäiseni. -Nuo muut virheet ovat muiden ja niistä en
tiedä miten ne syntyy. Yleensä ne syntyy kiireessä. Niin pääosin kiireessä. Mikään muu syy ei ole hyvä puolustus.
-Ei tosin kiirekään. Pitää olla sen verran aikaa, että tarkistaa
ristikon. -Menee vaikka myöhemmin nukkumaan. Tosin kun
unen tokkurassa ristikoita tarkistaa, ei ole siitä toiminnasta
mitään hyötyä.
53. Ritu22.11.2006 klo 19:23
No vihje tai vastaussana sinne tai tänne, ei se ole niin NÖPÖNNUUKAA ;)

Löysin asian tiimoilta tai vierestä vähän kevennystä iltaan :

Hedelmäkakun ohje jauhopeukaloille:

2 dl sokeria
4 munaa
2 dl kuivattuja hedelmiä
1 tl suolaa
1 dl fariinisokeria
4 rkl sitruunamehua
pähkinöitä
2 pll viskiä

Ota esiin suurehko kulho.
Tarkista maistamalla viskin laatu.
Kaada mittaan 1 dl viskiä ja juo se. Toista.
Laita sähkövatkain päälle. Maista viskiä uudelleen
varmistaaksesi että se on korkealaatuista.

Sekoita 1 dl voita laajassa sameahkossa kulhossa,
lisää 1 rkl sokeria ja vatkaa taas.
Varmista että viski on vielä hyvää. Kuo uusi jupillinen.
Käännä vatkaaja poish päältä.
Riko kaksi kanaa ja lishää kulhoon, shamoin kuihvatuthedelmät.
Vatkaa kääntäjä taash päälle.

Jos pöntöt kudelmat jäävät kiinni kulhoon, väännä irti
muuvireisselillä.

Maishta shitten onko viski vielä herkeälaatuista. Shitten
shiivilöi
2dl suolaa tai jotain.
EI OO NNII NÖPÖNNUUKAA.
Tshekkaa viski.
Shiivilöi shitruunamehu, lishää yksi ruoka. Lusikka. Shokeria tai
jotain.
Aivan shama!
Voitele uuni.
Käännä kakkuvuokaa 220 asteeseen. Älä unoha käännyttää vatkainta
poish.
Heitä kulho ikkunasta, tshe tshekaaahh taas vishki.
Mee nukkumaa. Kuka ylipäätään viittii väshätä jotain
hetelmäkakkua???
54. Jaska22.11.2006 klo 19:54
Ritu, mainio hedelmäkakkuresepti, jos tarkoitus on yksin syödä se kakku. Mutta kun se on yleensä tarkoitettu vieraille. He taatusti pettyvät, kun vesi kielellä odottavat saavansa herkullista kakkua, mutta tarjolla onkin vain väsynyt örisijä...
55. Ritu22.11.2006 klo 20:36
Jaska, niin, voisi olla tarpeen puolittaa tuota annoksen viskin määrää ;)

Ja sitten taas asiaan.
Jos käsitin tuolta kp:n kommenteista oikein, niin oletan kp:n tarkistavan ristikkonsa itse??
Mietin vain, että näitä omia kommenttejakin kun yrittää lukea muutamaan kertaan läpi ennen lähettämistä välttyäkseen pahemmilta kirjoitusvirheiltä, niin siltikään niitä ei ainakaan minun puusilmät läheskään aina erota.
Vähän samaa ajattelisin ristikoiden tarkistamisestakin, voiko niitä laatimukseen jääneitä virheitä erottaa itse niin hyvin kuin että sen homman tekisi joku ulkopuolinen?
56. kp22.11.2006 klo 20:42
Ritu
Se johtuu siitä, että on itse ristikon tehnyt. Ja vaikka tarkistaisi itse kuinka moneen kertaan, niin lukee vihjeistä
sitä mitä siinä ei ehkä ole. -Suomeksi sanasokeus.
-Ulkopuolinen ei tiedä mitä vihjeessä pitäisi lukea. Hän lukee
miten se on kirjoitettu.
57. Pena22.11.2006 klo 20:55
Tämän sivuston naiset ovat ahkeria leipomaan?

http://www.sanaristikot.fi/keskustelut/index.php?r yhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=581&alku=1350& t=k2
58. RA22.11.2006 klo 20:56
Ritu: "No vihje tai vastaussana sinne tai tänne, ei se ole niin NÖPÖNNUUKAA ;) "

Minusta se (anteeksi vain) on kyllä aika nokonnuukaa ja nöpönnuukaakin!

Lienen tässä tosikko, mutta eihän nyt ristikoita voi laatia tai niiden vihjeitä tehdä periaatteella "kuhan on sinne päin..."

Tarkoituksettomat vahingot ovat ovat tietysti eri asia.
59. Ritu22.11.2006 klo 21:03
RA, minun viestini oli pelkkä vitsi kaikkine höysteineen. Ei ehkä tullut sopivaan paikkaan, pyydän anteeksi. Oli vähän niin kuin kymppiuutisten loppukevennysmeininkiä.

Tarkoitukseni olikin ensin laittaa tuon lainaamasi lauseen jälkeen sulkeisiin (vitsi, vitsi), mutta jätin sen pois, kun loppuosakaan ei ollut mitään kovin järjellistä juttua ;)
60. Taata22.11.2006 klo 21:22
Täällä ymmärrettiin Ritun huumori ja loppukevennys oikein
mainiosti. Yllekirjoittaneellakin on ollut oma osuutensa Kymp-
piuutisten loppukevennyksessä vuosia sitten.
61. RA22.11.2006 klo 21:27
Ritu juu, tosikko mikä tosikko. Mutta lienen sentään pääministeriainesta, kun osaan noin hienosti (luontaisesti!) toistella sanojani:

Tarkoituksettomat vahingot ovat ovat tietysti eri asia. :-)
62. RA22.11.2006 klo 21:35
Taata, olen minäkin ollut mm. Pikku-Kakkosessa, A-studiossa ja 45minuuttia-ohjelmassa. Muissakin, mutta en nyt ehdi niitä luetella.
63. Hyvä kysymys22.11.2006 klo 21:37
Eikö Oulussa ole tarkastajia?
64. Taata22.11.2006 klo 21:40
Pikkuleipäresepteilläkin voi päästä pitkälle politiikassakin
kuten teki eräs tuntemani ylioppilaspoliitikko tuolta vähän
pohjoisempaa. Täällä oli aikoinaan tiukka vaalipaneeli ja ko. reseptejä lukemalla sai suuria aplodeja, kun oli kannattajat
paikalla ja aate nosteessa. Asialinjalla ei oikein siihen aikaan
pärjännyt. Kyllä minä mielelläni tietenkin kertoisin nimiäkin,
kun on noita tunnettuja henkilöitä ja kommelluksia sattunut matkan varrelle, mutta taidan säästää muistelmíin tai hau- tuumaan multiin.
65. Jaska22.11.2006 klo 21:47
Olenko seonnut? 5 min sitten luin Taatan vinkin reseptivihjeestä roskisdyykkareille, mutta ko. osoitteessa ilmoitettiin, ettei palvelinta löydy! Nyt ei täältä löydy enää Taatan ko. tekstiäkään!. Kai tässä on sitten alettava leipoa Ritun reseptin ohjeilla.
67. Taata22.11.2006 klo 22:00
Kyllä se tuo osoite pelaa, mutta linkki tuossa ylempänä ei
nyt toimi.
68. etsivä Anttila22.11.2006 klo 22:12
http://www.dyykkarit.net/
69. corona22.11.2006 klo 22:21
Kuules Taata! Mäkin tunnen yhden tyypin, joka on saanut monta pystiä aina ulkomaita myöten. No tää tyyppi taas tuntee muita julkkuja (osa niistä on kyllä ........!) mut onneks mun ei tarttee tuntee niitä. No kerrotaan vaikka yks aika tunnettu persoona - "STASI" - niiku ristikkokielellä.

Oli provoa. Oli oli, mutta totta joka sana:
Anteeksi vain tylyyteni; tarkoituksenani ei ole loukata. Minä nyt satun olemaan joissakin asioissa tosikko. Mielestäni tuo jatkuva tunnettujen henkilöiden esiin tuominen ei tee sinua, Taata, TAATAksi vaan päinvastoin vain taataksi. Muuta moitittavaa en teksteistäsi löydä. Kynämiehiä olet!
70. Taata22.11.2006 klo 23:00
Se on corona vissiin opettajista tarttunut meikäläiseen tuo
nimillä makustelu. Nyt tulee heti tällaista mieleen ja taas
pukkaa sitten nimiä, että mistä voi tapa olla peräisin. Tämä on ärsyttävää ja saattaa tuntua kerskailulta, vaikka tarinat ovat tosia. Minulla on sitten niin paljon parannettavaa, että ei taida yksi ihmisikä riittää? Kiitos loppukevennyksestä! Se nyt ainakin pikkasen lohduttaa.
71. Jaska22.11.2006 klo 23:21
Olin sekaisin. Se linkki olikin Ekin kioskissa. Muuten, minä tunnen henkilökohtaisesti henkilön, joka tuntee henkilökohtaisesti henkilön, joka tuntee henkilökohtaisesti George W Bushin!! Tuskin Taatakaan pystyy parempaan Coronasta nyt puhumattakaan! Ja nyt alkoi tietysti askarruttamaan, montako linkkiä tarvitsisin Osan Bin Ladeniin. Ja montako maksimissaan keneen tahansa, vaikkapa Tongan kuninkaan kuudennen vaimon kolmanneksi vanhimpaan pikkuserkkuun. Se olisi muuten yllättävän vähän, todennäköisesti alle 15, ehkä vain kymmenkunta. Joku tilastomies tuonkin ehkä osaisi laskea.
72. corona22.11.2006 klo 23:29
Ollos hyvä ja mieles pyhä Taata_sein!

Opettajasta tuli mieleen oma luokanvalvojani, muuan Valtosen Onni. Matkikkaa osasi opettaa mallikkaasti, mutta sivuraiteille päästyään mollasi naissukua minkä kerkesi. Kehtasi väittää ettei osata edes töpseliä laittaa seinään!

Ai niin, Onni jätti myös hyvän vinkin kaikille tee-se-itse -miehille/naisille. Kyseessä oli 'omatekoinen' ruuvimeisseli, mikä kulki yötä päivää hänen mukanaan ja oli aina kätevästi käden ulottuvilla. Sanottakoon, ettei se niin hirveästi hivellyt ulkonäollään katsojan silmää. Kauniimpiakin on nähty.

Arvaakos kukaan mikä se voisi olla?
73. Juhani Heino23.11.2006 klo 01:17
Corona: arvauksia ei ole tullut, joten veikkaanpa sitten "sopivasti" kasvatettua kynttä.
74. Ritu23.11.2006 klo 07:55
Tuosta julkkisten tuntemisesta tuli mieleen hauska tapaus. Muutama vuosi sitten entisellä työpaikallani kollega vieraili samassa sairaalassa tervehtimässä ystäväänsä, joka oli yhteinen tuttu myös Mika Häkkisen kanssa. Vierailu osui samaan aikaan ja niin kuin hyviin tapoihin kuuluu, he kättelivät siellä toisiaan.
Kerroin Häkkisen Suomen vierailusta kummitytölleni, joka on suuri formulafani. Hän tokaisi heti, että saanko tulla kättelemään työkaveriasi, niin hän pääsee kättelemään Häkkisen Mikankin kättelemää kättä. ;)
75. corona23.11.2006 klo 08:50
JH: Kyllä näin on. Onnilla oli mahdottoman pitkä (n. 1,5 cm) ja vahva peukalon kynsi oikeassa kädessään.
76. Konsta A. Peli23.11.2006 klo 12:20
Jostain olen kuullut, että kaikki maailman ihmiset ovat kuuden kädenpuristuksen päässä. (En itse usko)
77. iso S23.11.2006 klo 13:25
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separa tion

käsittelee sitä teoriaa että jokainen tuntee jokaisen enintään kuuden linkin kautta, siis enintään viiden välittäjänä toimivan ihmisen kautta.

Siellä mainitaan myös peli Six Degrees of Kevin Bacon missä tavoitteena on linkittää kuka tahansa näyttelijä Kevin Baconiin enintään 6 askeleella etsimällä elokuvia missä linkkeinä toimivat näyttelijät ovat esiintyneet yhdessä.

Kokeillaanpa. Valitaan aloitus riittävän kaukaa ettei mene turhan helpoksi. Esimerkiksi Greta Garbo:

1. Greta Garbo - Basil Rathbone: Anna Karenina (1935)
2. Basil Rathbone - Olivia de Havilland: The Adventures of Robin Hood (1938)
3. Olivia deHavilland - Clark Gable: Gone with the Wind (1939)
4. Clark Gable - Marilyn Monroe: The Misfits (1961)
5. Marilyn Monroe - Jack Lemmon: Some Like It Hot (1959)
6. Jack Lemmon - Kevin Bacon: JFK (1991)

Sinne lipsahti ja tarvittiin vain melko tunnettuja elokuvia ja näyttelijöitä.
78. JTak23.11.2006 klo 14:00
Muistaakseni olen kuullut seitsemän kädenpuristuksen (tai tietyissä kulttuureissa muun vastaavan) tervehdyksen päässä olisivat kaikki maailman ihmiset, jotka eivät elä kovin pahasti eristyksissä.

Lasketaan tällä tavalla esim. Adolf Hitleriin asti omalta kohdaltani:
Olen kätellyt henkilöä x (1), joka on kätellyt henkilöä x (2), joka on kätellyt Mannerheimia (3), joka on kätellyt Hitleriä (4).

Tuollaisia ketjuja on tietenkin jälkeenpäin vaikea todentaa, voi vain päätellä.

Nykymaailman suurista nimistä suurin osa on 3-4 kättelyn päässä. Esim. George W. Bush omalta kohdaltani: Olen kätellyt henkilöä x (1), joka on kätellyt Tarja Halosta (2), joka on kätellyt Bushia (3).

Tämä on ihan hauskaa matka-ajanvietetettä, jos on pitkä matka autolla ajettavana. Muistakaa silti seurata liikennettäkin.
79. airisto23.11.2006 klo 18:45
Mahtaakohan JTak tuntea vielä lujan puristuksen, joka varmasti on välittynyt, kun olen kätellyt henkilöä x (1), joka on kätellyt Tarja Halosta (2), joka on kätellyt henkilöä (3) , joka on kätellyt JTak:a (4).
80. kp24.11.2006 klo 09:32
Putin on kuulemma nyt Hesassa.
81. Ritu24.11.2006 klo 09:56
Käykää nyt joku Hesaa lähempänä oleva kättelemässä sitä, niin minäkin voin ehkä päästä kättelemään Putinia kätellyttä ;)
82. Eki24.11.2006 klo 10:20
Sinne pitäisi sekaan kohta mennä, mutta tuskin kannattaa yrittää kättelyetäisyydelle.

Miten tähän henkilöön liittyy leilimäinen piimäastia?
83. iso S24.11.2006 klo 10:29
Jos isä on Daniel Craigin näköinen ja äiti piimäleilin näköinen niin lapsi on väistämättä Putinin näköinen?
84. Eki24.11.2006 klo 10:35
Näin hauskat vastaukset - vaikka väärätkin - olisin mieluusti ottanut omaan kioskiini ;)

Menköön nyt täällä rikastuttamassa savolaista kioskinpitäjää.
85. iso S24.11.2006 klo 10:48
Sepä vasta hauskaa olisi kun pantaisiin vastaukset eri kioskiin kuin kysymykset! Hakusanalla piimäleili löytyy mm. luovutetun Karjalan murresanakirja
http://www.luovutettukarjala.fi/murre/murre.htm

Yritin sieltä löytää vinkkiä - on sellainen hatara mielikuva että olisin joskus kuullut sanan piimäputti. Putin löytyminen ei onnistunut eikä ollut putikkaakaan mikä kävi myös mielessä mutta meni sitten pois.

Löytyi kyllä epäilys että sanakirjaa on ollut sorkkimassa vääräleukainen savolainen yhdys sanojen asian tuntija:

allas: eläinten syöttö kaukalo
roassola: vene, jossa oli kala allas
86. Eki24.11.2006 klo 10:54
Tämän piimäastian Vladimir on itse "tehnyt" ja onkin hänelle tosi tärkeä.
87. ö24.11.2006 klo 11:08
Tietää. Se onkin niin harvinaista, että vedin ison ristin seinään.
88. Jaska24.11.2006 klo 13:09
Njee ponimaaju. Pitääkö osata venäjää Putinin "tekeleen" keksimiseksi? ökö osaa? Googlesta löytyi paljon asiaa siitä mitä P on tehnyt, mutta ei mitään, mitä hän olisi "tehnyt". Luulisi ettei tosi tärkeään lainausmerkkejä tarvittaisi. ölle siis pyyntö: kerro heti vastaus, etten ahistuisi. Tässä ölle ja Ekille ja muille paljon helpompi: mikä mahtaa olla Putinin lempisoitin?
89. ö24.11.2006 klo 13:55
Jaskalle, joka on jo pureskellut varpaankyntensäkin: ei tarvitse osata venäjää, laaja suomen sanavarasto riittää.

Vladimirimme on valmistanut erän piimäleilejä ja signeerannut ne. Miten hän mielikuvituksettomana miehenä merkitsi sen tärkeimmän leilin?
90. iso S24.11.2006 klo 14:49
Putin kuulstaa suomalaisen korvaan genetiivimuodolta, jolloin perusmuoto voisi olla putti tai puti. Useilla kielillä puti tarkoittaa valkoista mutta joillakin loukkaamista, sormea, karvaista, sukeltaja-antilooppia (duiker), napaa tai koko päivää.

Bisayan: white.
Cebuano: white.
Chamorro: hurt.
Hiligaynon: white.
Icelandic: digit, finger.
Ilongot: white.
Kaurna: hairy.
Lozi: duiker.
Pampangan: whiteness.
Quechua: belly button, navel.
Tagalog: white.
Vunjo: all day.

Tästä voimme päätellä että jos kaikkien kansojen kielipäät lyödään yhteen niin Putin loukkaa kaiken päivää sukeltaja-antiloopin karvaista napaa valkoisella sormellaan.

Takalogia puhuvat filippiiniläiset pesevät tuollaisesta mielihuvituksesta kätensä puti-puhtaaksi.
91. Jaska24.11.2006 klo 15:54
Joo, sana ei ollut entuudestaan tuttu. Ratkaisu kävi kyllä mielessäni Ekin "se on hänelle tärkeä" -vihjeestä, mutta en tajunnut toista, itse "tehnyt". Vasta ö:n ekan kappaleen signeerauksesta (-A), ymmärsin vilkaista Nykästäkin. Miksen heti, no kun en uskonut sen olevan se. Lopulta valkeni sitaattienkin tarkoitus, naimallahan se tärkeä on "tehty", niinkuin edeltäjäkin teki Naimasta(-an). No niin arvuuttelijat, entä se vielä helpompi, mikä mahtaa olla Putinin lempisoitin. Kyllähän te olette sen jo keksineet?
92. Jaska24.11.2006 klo 16:06
prkl, että korjaus: ... naimastaan Nainasta.
93. Matti24.11.2006 klo 17:42
Kerran Putin myrkytettiin ja ammuttiin. Muta se oli jo Tsaarin aikaan.
94. Matti24.11.2006 klo 18:52
Raz, dva, tri
Kerran, kaksi, kolme
Joo, oli huono
95. Jaska24.11.2006 klo 20:42
prkl että olin pöljä. Se on MMM-Sanaristikoissakin! Sieltähän se heti ensteks olisi pitänyt tsekata. Jos ei siis osaa sanastoa ulkoa. Pitäisiköhän opetella.
96. kp25.11.2006 klo 09:55
Jaska
Onko MMM > matin mainot muistelmat/muistutukset?
97. Jaska25.11.2006 klo 10:22
kp
Ämmiä on joskus vaikeaa ymmärtää...
98. Eki25.11.2006 klo 10:24
Kyllä minä ymmärrän ämmiä keskimäärin paremmin kuin kp:ta.
99. This is the end25.11.2006 klo 11:08
Onko tuo k sen p:n edessä kasa vai kilo?
100. kp25.11.2006 klo 11:47
Eki
Mikä siinä on niin tuskaista ymmärtää?

This is the end
Ei kumpainenkaan
101. kp25.11.2006 klo 11:48
Hyvä, sata täynnä.
102. kp25.11.2006 klo 16:31
Tulossa sudokurintamalla.
Eräässä nettiversiossa on myös apunumerotoiminto.
104. kp26.11.2006 klo 10:52
:)
105. Ari26.11.2006 klo 11:13
http://alypaa.com/p/apsudoku Niin täälläkin.
106. neuvokas26.11.2006 klo 11:22
Varokaa lopettamasta älypäätä. Iskee koko ratkaisun tauluun.
107. kp26.11.2006 klo 11:57
Noin tosiaan tekee
108. ko26.11.2006 klo 20:25
-
109. kp27.11.2006 klo 19:57
;(
110. Eki27.11.2006 klo 20:01
Onnea kp:lle 109:n räjäyttämisestä ;)
111. KP28.11.2006 klo 16:36
:)
kiitti
112. Eki28.11.2006 klo 16:39
Jos katsotaan tämän päivän kirjoituksia, ei tarvitse ihmetellä, miksi kioskit ovat eri puolilla.

Mutta tällä kirjoituksella tämä kioski menee yhdellä ohi "suosiossa".
113. kp28.11.2006 klo 18:46
Käyhänhän täällä hiljaisessa kioskissa kuuluisuuksia silloin
tällöin... Ouluun kuulemma ilmestyy (taas) uusi lehti.
114. kp29.11.2006 klo 08:57
Viikko on alussa, mutta en muista milloin viimekso on ollut näin rankkaa...
115. kp29.11.2006 klo 16:30
Telkkarissa oli elokuva Särkelä Itte.
116. Sakke29.11.2006 klo 16:36
Mitenkäs teillä on jakelu hoidettu digisovittimen kautta?
117. Eki29.11.2006 klo 17:50
Särkelässä on itte pienellä.

On se rankkaa kattoo telkkarii keskellä päivää.
118. kp29.11.2006 klo 18:43
http://www.imdb.com/title/tt0134131/

Särkelä itte tuossa linkissä
119. kp1.12.2006 klo 08:39
- huhuuuu onko siellä ovella kuka?
120. kp1.12.2006 klo 17:12
viikon putki on reilassa. Ensi viikko vielä samanlainen...
122. jack1.12.2006 klo 19:48
kuinka kioskinpitäjä elää laatimisellaan n.100 vuodessa, Erja tuskin maksaa 200€ kpl. ja ajattelin elämiseen about(20000) tuon summan tarvittavan.
123. kp1.12.2006 klo 20:33
jack
oletpa hyvä laskupää
124. kp2.12.2006 klo 11:54
Kun on joulun aika tässä tuloillaan, niin tökkään sellaisen
gallupin/mielipideosion tähän kioskin ilmoitustaululle.
- Aihe voisi olla: joulu mistä lähtöisin?
- Voi kirjoitella tuntemuksiaan tai silkkaa faktaa...
125. Taata2.12.2006 klo 12:57
Jäi illalla marketissa soimaan korvaan yhden hevimiehen
toteamus joulusta, kun talsivat sisään kaljaa ostamaan ja katselivat jouluostoksia tekeviä asiakkaita joillain jopa lahjalistat käsissä: "joku s**tanan joulu on tulossa".
Joulu on siis lähtöisin tavaratalosta, marketista, supermarketista, automarketista, hypermarketista tai
näistä uusista entistä isommista ostosparatiiseista.
126. kp2.12.2006 klo 14:27
Taata
Kieltämättä kauppiaitten kulta-aikaa. Ovat tulleet varmaan
osingolle myöhemmin, kuin juhla joulu on lähtöisin.
127. Taata2.12.2006 klo 15:21
KOLMEN KUNINKAAN MARSSI

Kulkeissain mä tiellä nähdä sain ne kolme kuningasta maasta vierahasta. Kulkeissain mä tiellä nähdä sain ne kolme
kuningasta vieraan maan. He kullan, mirhan ja suitsukkeen toi matkassansa uhrilahjanansa. He kullan, mirhan ja suitsukkeen toi lahjaks Herran äsken syntyneen.

Seimen luo nyt astuu vieraat nuo ja uhrilahjat kalliit kaikki sinne kantaa. Seimen luo nyt astuu vieraat nuo ja lahjat lapselle nyt kalliit tuo. Se musta tietäjä mirhan tuo ja ruskea taas suitsuketta antaa, vaan valkea kruununsa kultaisen nyr laskee eteen lapsen pienoisen.


Ranskalainen kansanlaulu
Suom. Samppa P. Asunta
128. kp2.12.2006 klo 21:18
http://www.nic.funet.fi/~magi/artikk/uskonto/joulu /historia.html

Tuossa yksi tarina....
129. kp3.12.2006 klo 10:26
-
130. Kertoja3.12.2006 klo 11:48
Kumpi on oikein sanoa KP Kontiolahdessa vai Kontiolahdella?
131. kp3.12.2006 klo 16:40
Kontiolahdella
132. Kertoja3.12.2006 klo 16:42
Kioski aukesi sittenkin. Oli vissiin remontissa tai kauppias kipeänä? Mihin perustuu, että sanotaan Kontiolahdella?
133. kp3.12.2006 klo 20:28
jos olet lahdessa, niin etkö ole hukkunut
134. Kertoja3.12.2006 klo 20:45
Miksi Kontiolahden kunnan tiedotteissa sitten on molempia muotoja?
135. kp3.12.2006 klo 20:56
tämä on niitä muotoja, jotka kunta päättää itse.
ja kumpainenkin on oikein. ja kumpaínenkaan ei ole
ehdottamasti väärin.
136. Kertoja3.12.2006 klo 21:01
Onko Uurainen samantapainen juttu? Tervetuloa Uuraisille vai Uuraisiin vai molempiin?
137. Pena3.12.2006 klo 21:06
Löytyiskö tuolta apua:

http://www.kotus.fi/kielitoimisto/palvelut/
139. Kertoja3.12.2006 klo 21:46
Tuosta asia nyt selvisi varmaan kioskinpitäjällekin. Minulle
asia koskien Kontiolahtea tuli sattumalta vastaan ja aloin sitä tutkia ko. kunnan sivuilta eikä se sieltä selvinnyt joten käännyin tämän kioskin puoleen ko. asiassa. Eli tässä tapauksessa käyvät näköjään molemmat taivutusmuodot.
140. kp4.12.2006 klo 09:57
Kyllä kioskinpitäjä tuon tiesi, tai vahvasti uumoili.
141. kp4.12.2006 klo 09:59
Kiitos kysymyksestä Kertoja.
142. kp4.12.2006 klo 21:56
:)
143. kp6.12.2006 klo 08:01
:)
144. Maksua peräävä6.12.2006 klo 22:24
KP. Onko starttira jo käytetty? Kauanko kioski vielä aikoo olla pystyssä? Täältä ei tule enää täydennystä putkaasi.
145. kp8.12.2006 klo 14:59
Pankin kanssa on sellainen sopimus, että kun eurot loppuvat
käyn pyytämässä. Aina tulee lissää...
146. This is the end8.12.2006 klo 16:19
Nyt sinulla menee Kari sekaisin pankki ja lääkekaappivastaava.
147. kp8.12.2006 klo 20:38
Kiitti paljo kannustuksesta
148. kp9.12.2006 klo 10:25
Muuten ottaako päähän, kun on näin hyvät suhteet pankkiin
toisilla? Vähän näyttäisi siltä.
149. kp9.12.2006 klo 11:36
Kuten olen varmaan maininnut, niin tammikuussa vilkaiskaapa sudoku lehden sisälle.... tai takakanteen.
150. kp9.12.2006 klo 11:38
http://www.mainio.net/channel.asp?path=1;1132;5018
5
Yllä olevassa linkissä pyörii joulukuun sudoku ja yllätys.
152. kp9.12.2006 klo 12:23
Jostain syystä tuo linkki on katkennut. Kun linkki avautuu niin
klikkaatte osiota ostos. Pitäisi aueta.
153. Taata9.12.2006 klo 12:30
Löysin sieltä ristikon. Mitä sieltä on tarkoitus muuta etsiä?
154. Taata9.12.2006 klo 12:32
Löysin sudokut ensimmäisestä linkistä jo ja tulostin ja syynään ne taas tarkkaan. Pitääkö antaa palautetta niistä ja ristikosta?
155. kp9.12.2006 klo 12:54
Jos annat sudokuista palautetta niin suoraan Mainion
laatikkoon... Mutta eikö näytöllä ole helpompi sudokut
täyttää. kun on apunumerotkin?
156. Taata9.12.2006 klo 13:24
Onko nyt apunumerot? Mieluummin paperilla ehkä kuitenkin ratkon. En minä Mainiolle lähetä palautetta, vaikka Martin tunnenkin. Kauppias oli täällä ennen. Ehti pitää montaa puotia sekä vielä pesäpalloillakin, kun ei siihen maailman
aikaan oltu ammattilaisurheilijoita. Taata taata!
157. Eki9.12.2006 klo 13:25
Eikös se pari ollut Matti (ei Martti) Mainio ja Jussi Juonio?
158. Taata9.12.2006 klo 13:36
Dollarin merkin sain jo aikaiseksi. Pitää Shifti pohjassa ajella, että numerot näkyvät. Saa siitä rengastettua jotain, mutta tuntuu hankalalta. Varmaan tuonkin oppisi, mutta suurempi haitta on se, kun 3x3-ruudukkojen ääriviivoja ei ole vahvennettu, mikä selkeyttäisi tilannetta huomattavasti.
Painetuissa lehdissä useimmiten on niin ja siksi tulostin nämäkin ja teen kuulakärkikynällä vahvennukset ennenkuin alan ratkaista. Nyt tuon sai riittävän suureksi tulostettua, että ei tarvitse alkaa kopiokoneella suurentaa. Numerojen
ulkoasussa olisi toivomisen varaa. Ovat huteria ja katkonaisia. Kalevassa on selvät numerot, mutta sielläkin
sudokujen kokoa joskus supistetaan tilanpuutteen vuoksi
niin, että apunumerot eivät tahdo sopia. Olen joskus suurentanut kopiokoneella. Että kaikkea tämmöistä tulee nyt äkkiä mieleen. Ei kai siellä vaan joku toinen asiakas taas pahastu jonossa, kun näin pitkään lörpöttelen joutavia kauppiaan kanssa?
159. Taata9.12.2006 klo 13:43
Oikein Eki muistettu. Sarjakuva Matti Mainio ja Jussi Juonio on tässä edessäni lehdessä sivulla 50. Entinen kauppias on
siis Martti. Tuli minullakin taas kerran tuo sama assosiaatio mieleen kuin sinullakin.
160. kp9.12.2006 klo 13:57
Lahinnä sudokut ovat tarkoitettu näytöllä ratkottavaksi.
-Ei siis paperilla. Asetukset voi siis olla päin mäntyä, tai sinulla Taata tulostimesi ei ota tuota sudokua oikein.
Suosiitelen ratkaistavaksi ne näytöllä.
161. Taata9.12.2006 klo 14:03
On rasittavaa ratkoa näytöllä eikä näyttöä voi ottaa joka
paikkaan mukaankaan joten ratkon siis paperilla. Näytöllä teen muuta kuin ratkon sudokuja tai luen kirjaa.
162. nerdee9.12.2006 klo 14:29
Kyllä näytön voi nykyisin ottaa joka paikkaan mukaan.
163. Jukkis9.12.2006 klo 15:33
Juu, ja tässä tekniikan kehittyminen on kummasti helpottanut elämää. Takavuosina oli kyllä tosi hankalaa kuljettaa tommoista 20 kiloa painavaa 17 tuuman kuvaputkinäyttöä mukana. Kun sillä on vielä syvyyssuunnassa mittaa puoli metriä, niin oli tosi vaikea tasapainotella sitä polvilla kirjoitusalustana. Kyllä moderni litteä näyttö on paljon kätevämpi, ja lisäksi sen lasipinta on taso, päinvastoin kuin kuvaputkinäytön kaareva pinta.
164. Taata9.12.2006 klo 16:31
Jukkis puhuu asiaa. En minä tämän näytön kanssa minnekään lähde sudokuja ratkomaan.

Minulla on videokamera oikutellut ennenkin, mutta nyt kun olisin tarvinnut niin meni sulku- eli turvatilaan ilmoituksensa mukaan. Käsikirja neuvoo viemään huoltoon. Viimeksi kun
käytin edellisen kerran toimi, mutta oltuaan laukussa muutaman viikon on vissiin loukkaantunut siitä ja kieltäytyy kaikesta yhteistyöstä. Ihmeellistä! Kaikissa digi- ym. laitteissa noita virheilmoituksia tulee tämän tästä kuten kamerassa että käytä puhdistuskasettia eikä sekään aina ole tehonnut vaan saman on ajanut puhaltaminen tai ulkona
parvekkeella tuulessa käyttäminen. Autossa palaa ABS-valo
nyt jostain syystä, ilmeisesti kosteista keleistä tai välillä olleesta lyhyestä pikkupakkasesta johtuen. Sähköjärjestel-
män keltainen syttyi kuukausien ajan varajärjestelmän käynnistyessä. Tähän löytyy asentajaoppaan mukaan kymmeniä syitä, mutta taisi korjaantua, kun yhtä liitintä kiristi, kun moottorinkannelle pikkusen vuoti.

Jos jollakin on noista asioista tietoa, niin ottaisin mielelläni vastaan. Ehkä mieluummin Taatan kioski II:een, jottei KP
suotta joudu ylitöihin.
165. Taata9.12.2006 klo 17:34
Helpossa sudokussa on virhe KP. Kaksi kakkosta toisella
pystyrivillä, mistä seuraa, että sääntöjen vastainen.
Ei ole näin ollen ratkeava eikä sudoku.
166. This is the end9.12.2006 klo 20:26
"Lääkekaappivastaavaa! Lääkekaappivastaavaa!" Täällä on tangentti-ilmiö!
167. Taata9.12.2006 klo 22:15
Entraa KP se toinen kakkonen pois! Voi olla helpommin sanottu kuin tehty eli vaatii radikaalimpia entrauksia niin,
että syntyy aivan uusi sudoku. Sudokujen korjailu on eri asia kuin ristikoiden entrailu.

Menin nyt kotiuduttuani joulupukkikeikalta suoraan vaikeaan, mutta on vielä hieman kesken ratkaisu.
168. kp10.12.2006 klo 14:58
Huomenna entrataan. Taata kiitti, kun sanoit. Kopiointi vaiheessa on syntynyt tämä lapsus. On olemassa "tarkistuskone", siis tekovaiheessa ei ole syntynyt tämä moka, vaan kopiointivaiheessa tuohon netti sovellukseen... Pieni vika vain. Pystyy korjaamaan. Ei mene uusiksi....
169. Taata10.12.2006 klo 15:25
Parempihan se on täällä laatijalle kioskilla sanoa kuin vieraille soitella. Tulee vielä kulunkejakin kenties. Oli niin lähellä nuo kakkoset toisiaan, että olisi minunkin pitänyt huomata ennenkuin ryhdyin ratkomaan. Sitten ihmettelen ratkonnan edetessä, että kun vasemmanpuolimmaisen sarakkeen kakkonen ei sovi minnekään ja huomaan tuon virheen.
170. kp10.12.2006 klo 16:18
Kun siinä on sellainen virhe nyt, että 12 on vaikka pitäisi olla
21
171. Taata10.12.2006 klo 16:25
Eikö pysty entraamaan helposti?
172. kp11.12.2006 klo 08:42
Pystyy... Vaihtaa vain numeroiden paikan.
173. Alan Ladd11.12.2006 klo 10:31
Poloinen = UT_A ?
174. iso S11.12.2006 klo 10:42
Vanhaa suomea, ei käytetä yleisesti muualla kuin ristikoissa ja Joensuussa mistä tuollainen löytyy. RA osaisi varmaan vastata mutta on viisaasti vaiti kun ei ole tiedossa onko ristikossa palautusaikaa jäljellä.

Vihje tähän ja vastaaviin ongelmiin: Google auttaa usein ja nopeammin. Makustele sanaa mielessäsi ja mieti mikä olisi todennäköisin kirjain. Anna tulos Googlen pureseltavaksi vihjesanan kanssa. Esimerkiksi jos tuntuu että s istuisi puuttuvaksi kirjaimeksi niin kokeile
poloinen utsa

Jos ei tärppää niin kokeile seuraavaa kirjainta. Jos ei mikään tärppää niin kokeile eri vaihtoehtoja ilman vihjesanaa (utha, utja, ...)

Kaikkea ei netistä löydy mutta tämä kyllä.
175. Alan Ladd11.12.2006 klo 10:53
Miksi tämä löytyy ristikosta?
176. iso S11.12.2006 klo 11:11
Suora lainaus eräästä ikivanhasta UIT-showsta: pitkän kokemuksen perusteella voin sanoa että tähän on tultu.

Joskus on sanottu että ristikot ovat vanhojen sanojen museo. Jossain määrin tässä on perääkin. Tuolla sanalla ja muutamilla vastaavilla on kaksi yhteistä piirrettä: ne ovat lyhyitä ja niillä on laadinnan kannalta edullinen kirjainrakenne. Silloin tuollaisia tuppaa tulemaan ristikkoon sidesanoiksi kuin itsestään kun laatijaa sijoittelee ristiin oikeasti haluamiaan sanoja.

Kun laatija on joskus jonkin sanan nuorena oppinut (mahdollisesti ristikoista) niin hänelle voi syntyä harha että kaikkihan tämän tuntevat. Siksi sanan käyttöä ei edes ymmärrä varoa vaikka nuoremmat polvet ja uudet ratkojat ovatkin sanan edessä huuli pyöreänä. Joskus ristikko olisi helppo muuttaa niin että outoa sanaa ei tarvitsisi käyttää mutta joskus oudolla sanalla pystyy pelastamaan jotain niin hienoa että sen salliminen on perusteltua.
177. Alan Ladd11.12.2006 klo 11:26
Hienoa todellakin. Haukon henkeä vieläkin:
http://game.mainio.net/ristikko/ratkoristikko.asp? rstid=1206
178. kp11.12.2006 klo 11:33
iso S
Olet ihan oikeassa. Avaapa tuo ristikko linkki ja mieti mitä
tuossa on pelastettu?
179. kp11.12.2006 klo 11:34
Siis kun siihen on "ängätty" sana Alan.
180. kp11.12.2006 klo 11:40
Ut_a. Mielenkiintoista....
Täällä mulla oli eilen illalla tuttu. Teki ristikon ihan
auttamatta. Tuon poloisen>ut_an. En tiedä mikä Teillä on?
Kaikki nuo sanat tietää, mutta jukisuudessa pitää purnata.
Niinkuin: En minä tuo tiedä. On kuin. että kaikki katsoo
kauniita ja rohkeita. Mutta kun kysytään: Katsotteko - niin
vastaus on en. Mutta tiedetään hyvinkin tarkkaan mitä on
sarjassa tapahtunut....
181. iso S11.12.2006 klo 12:13
Käsittääkseni tässä tapauksessa on pelastettu lähinnä laatijan elanto. Mitään erityisen hohdokasta ei ole ainakaan ut_a:n lähitienoilla. Murteellinen tärppi (4) on vieressä ja 1920-luvulla suosittu kuplettilaulaja Pekkarinen (4) poikittain.

Näinkö kuitataan ratkojan mielipide? Mitäs purnaat, tiesit kuitenkin ja samalla katsoit Kauniita ja Rohkeita? On mahdollista että Alan Laddilla oli ketunhäntä kainalossa mutta on mahdollista että ei ole. Ei tuomita kun ei ole todisteita. Uskon että Suomesta löytyy runsaasti ihmisiä kenelle ut_a on outo, etenkin nuorempien joukossa. Sanaa ei tee yleisesti tunnetuksi se että kp ja yksi kp:n tuttu sen tuntee.

Sinänsä en ole sitä mieltä että ut_a olisi hirveän huono sana eikä tämänkään ristikon heikoin. Olihan siellä Kärkkäinen takaperin (4) ja Tuamotusaari (4). Laddin lisäksi löytyy lähes kaima Delon. Jälkimmäinenkin on monille tutumpi ristikoista kuin muuten, vaikka onkin (minut) yllättäen edelleen aktiivinen, uusia tuotantoja on tältä 1935 syntyneeltä tulossa (Julius Caesar/Astérix aux jeux olympiques, julkistetaan 2008). Ladd esiintyi viimeksi vuonna 1964; siis elokuvassa, ristikoissa esiintyminen ei ole hiipunut etäisiin laaksoihin.

Ulkoasultaan ristikko on siisti ja silmäilyn perusteella sisällöltään ihan sopiva sellaiselle kymmeniä vuosia ratkoneelle jolle ole kehittänyt hinkua visaisiin ristikoihin. Nuoren aloittelijan käsiin antaisin mieluummin jotain muuta.
182. kp11.12.2006 klo 12:37
iso S
Oletko nyt ihan tosissasi, että ei ole pelastettu mitään?
Kokonainen aukio... Ekillä olisi tuo pelastus, niin sitä varmaan
kehuttaisiin mestarisuoritukseksi.
183. This is the end11.12.2006 klo 12:40
Onko se pelastettu aukio tuosta poloinen-vihjeestä oikealle? Ainakaan ei mitään reunaviivoja ristikossa ole
184. Ritu11.12.2006 klo 12:41
Tuo aloittelijan ja pitkään ratkoneen ero tuli minulle hyvin esiin, kun jokin aika sitten pyysin poikaani ( joka ei ole juurikaan ristikoita ratkonut) ratkomaan Punaisesta Pelikaanista ristikon.

Huono pointti oli se, että olin itse ehtinyt ratkoa kaikkein helpoimman, joten hän joutui kylmiltään kokeilemaan yksi ja puolitähtistä.
Seurasin vieressä ja tietysti yritin itse pelkästään silmäilemällä ratkoa tuota ristikkoa. Minulle sen ratkonta tuotti vaikeuksia siinä mielessä, etten voinut kirjoittaa sanoja mihinkään ylös, joten risteävien sanojen apukirjaimia oli vaikea muistaa.

Mutta sen havainnon tein, että nimivihjeet tuottivat hänelle isoimmat ongelmat. Ja minä taas pääsin niistä alkuun. Samoin joku visuaalinen vihje kuten viiva ja sen alla N-kirjain olivat ongelmakohtia. Ja minulle se oli ristikon helpoimpia vihjeitä.

Ei laatijan varmaan ole aina helppoa asettua siihen aloittelevan ratkojan osaan. Miettiä, että keitä se nykynuoriso tuntee tai keitä pitäisi tuntea....
185. kp11.12.2006 klo 12:52
Se pelastettu aukio on kuvan alla. On kokonainen aukio,
kun katsoo tarkasti....
186. Ritu11.12.2006 klo 12:58
Toivottavasti nuo pari viimeistä lausettani edellisestä kommentistani eivät aiheuta väärinkäsityksiä. Punainen Pelikaanihan ei ole edes tarkoitettu aloittelijoille, joten kyseistä ristikkoa ei ollut sen enempi tarkoitus kritisoida nimienkään osalta vaan pointtini oli tuo aloittelevan ja jo pidempään ratkoneen välinen ero. Aloittelija ei tunne ristikon "vakiokikkojakaan" ja nuorisolle joku meille niin tuttu Esa Pakarinenkin voi olla yhtä vieras asia kuin minulle eräs paikka Ranskan maaperällä ;)
187. iso S11.12.2006 klo 14:24
Minähän olen aina tosissani jos en laske leikkiä. Toisaalta lasken aina leikkiä jos en jostain syystä ole tosissani. Sanomattakin on selvää että sekä minä että kp osaamme ilmaista ajatuksiamme sanomattoman epäselvästi.

Mikähän kuva mahtaa olla kysymyksessä minkä alla on se pelastettu aukio minkä näkee vain kun katsoo oikein tarkasti? Pääkuvan alla on 4*5-kokoinen aukio ja oikeassa alanurkassa on samankokoinen. Tosi on että ongelmien juuret ulottuvat joskus kauas mutta tässä tapauksessa en näe miten ut_a heijastuisi kumpaankaan näistä. Ilmeisesti kp tarkoittaa jotain muuta.

Jos oletetaan että laatija olisi sitä mieltä että ut_a pitäisi hieroa pois niin selvittäisiin kahden kirjaimen muutoksella. Piilokirjaimen tilalle O ja U:n tilalle E. Vihjeiksi vaikkapa vaakasanalle 'Sharon' tai 'murhattu' ja pystysanalle 'ellottaa'. Tässä tosin hypätään jonkinlaisesta ojasta eräänlaiseen allikkoon kun saadaan ristikkoon yksi ex-filmitähti lisää. Yök, ellottaa!

Vähän lisäremonttia: murteellisen tärpin tilalle vihjeeksi 'Runne' tai 'lautta -L', Pekkarisen tilalle 'tililaskelma' ja jutut-vihjeen tilalle 'salanimi', 'toiselta nimeltään' tai 'tv-sarja'. Ratkaisusanoihin tietysti vastaavat helposti arvattavat muutokset. Ei tarvitse mennä sorkkimaan kumpaakaan ristikon isoimmista aukioista joten ei ole perusteltua väittää että tällä sanalla on niitä pelastettu.

Ristikon ratkomalla löytyy lisää sellaisia sanoja mitkä ovat luultavasti nuorelle aloittelijalle vaikeita. Näissä ei ole piilokirjaimia eivätkä ne ole hankalia kokeneille tämäntyyppisten ristikoiden ratkojille, paitsi ehkä yksi: saaren ja kuusen kuva -i (4), muona (5), muovata (7), päähine -H (4), sorsankuva (4), Åke (4), puuaura (4), saalis (5), sianpää peruutusnuolella (4), Hatšaturjan (4), alkusävel (5).

Muinaisen vitsin (epäsäännölliset vertailumuodot, esimerkiksi sairas, sairaampi, kuollut) tyylisesti voisi tehdä jatkumon nykysuomi, poloinen, muona. Tämän ratkaisusanan tuntijat taitavat olla ruotsinkielisiä, ellei suorastaan saamenkielisiä pienempi vähemmistö. Mielenkiintoista kyllä, ratkaisusana oli toisinpäin lauantain Iltiksen koviksessa vihjeellä 'mies, käännettynä kiva'.

Visaisemmassa ristikossa olisi vihjeenä siis voinut olla muonan tilalla 'kiva' jolloin vain muutama ratkoja olisi pystynyt ratkaisemaan sen ilman poikittaisten apua ja useimmat olisivat jääneet sanan ratkettua ihmettelemään että mitä kivaa tuommoisessa on, kun sanan todellista merkitystä ei kerrota eikä se ole tiedossa. Silloinhan jää luultavasti sellainen tunne että kyseessä on synonyymi eikä kikkavihje.
188. doku11.12.2006 klo 18:05
Ei kuulu hyvää sille helpolle sudokulle.
189. kp11.12.2006 klo 18:37
iso S
Sano yksikin järkevä syy. miksi minun olisi remotoiva ristikkoa?

doku Sille kuuluu ihan hyvää
190. This is the end11.12.2006 klo 18:39
Koska se on tasapaksu suoritus (kudelmakin), jossa ei ole mitään jalustalle nostettavaa vaikka pitäisi koska se on nostettu!
191. kp11.12.2006 klo 18:48
Tuo ei ole syy... Kun se on nostettu jo 30 vuotta sitten.
-Kauan aikaa ennen syntymääsi?
192. This is the end11.12.2006 klo 19:07
Samankaltaisena symbolina kuin XL5?
193. doku11.12.2006 klo 22:17
Saako joku muu helpon sudokun näkymään oikein korjattuna?
194. kp11.12.2006 klo 22:28
Ei. Se pitää korjata se, joka pani sen nettisovellukseen.
Tieto on mennyt ja korjataan.
195. Jukkis11.12.2006 klo 22:30
Mitä väliä? Täällä on sata miljardia virheetöntä sudokua:
http://www.websudoku.com/
196. doku11.12.2006 klo 22:32
Olisit voinut kertoa yhdellä kertaa. 1:n ja 2:n paikan muuttaminen ei muuten riitä. Olisi lisäksi mukava kuulla, kuka on tuo suurmies, joka sovelluksen on tehnyt.
197. iso S11.12.2006 klo 22:59
Syyn hyvyys on katsojan silmässä, joten minun hyvä syyni ei ole kp:n hyvä syy.

En ole ymmärtääkseni käskenyt missään vaiheessa korjaamaan ristikkoa. Esitin vain miten se olisi ollut mahdollista mikäli laatija olisi pitänyt käyttämäänsä sanaa ei-toivottavana.

Kaikkihan lähti siitä että yksi ratkoja ihmetteli yhtä sanaa ja sitä miksi tällaisia sanoja ristikoissa on. Kerroin näkemykseni siitä, mikä voi olla syynä, jolloin kp väitti että tuolla sanalla on pelastettu joku aukio (et muuten ole vielä täsmentänyt mikä aukio siinä on pelastunut).

Näyttämällä osoitin miten pienillä muutoksilla tuosta sanasta olisi päässyt eroon ilman että muutos olisi vaikuttanut millään tavalla ristikon suurimpiin aukioihin. Mielestäni puolustelu oli siis ontuva.

Nämä ovat mielipidekysymyksiä. Minun mielestäni ut_a ei ole niin huono sana että sen takia kannattaa pelihousujaan repiä, mutta toisaalta sen verran outo että sen korvaamista kannattaa yrittää ainakin silloin kun siihen on tulossa piilokirjain. kp:n mielestä ut-a on hyvä sana eikä mikään muutos voi siksi olla parannus. Tämä ei minun venettäni keikuta, se on kp:n, hänen julkaisijansa ja ratkojiensa välinen asia.
198. kp12.12.2006 klo 08:56
Ideahan on siinä, että ut_a ei ole mikään huono sana, kun sen tietää.... Näin ollen se sai jäädä ristikkoon... Moni muukin. Se pelastettu "aukio" on suuren vihjekuvaln alla.
5x6 alue, josta yksi ruutu nappaa osan ja tuossa on se Ladd.
Siinä olet täysin oikeassa, että ratkojat jotka näitä ratkojat
ovat tilanteen tasalla. Ja laatijan pitää olla tilanteen tasalla
kelle ristikkoa tekee...
199. kp12.12.2006 klo 09:10
"että ratkojat jotka näitä ratkojat ovat tilanteen tasalla."
Tarkoittaa sitä, että tietävät ristikossa olevan niitä sanoja,
joita ratkoivat nuoruudessa. -Silloin, kun ristikko Suomeen tuli. Nämä näitä lehtiä ostaa... Heiltä ei pidä riistää sitä
ajanvietettä joihin ovat tottuneet. Lähteä haihattelemaan
Antti Tuiskun jne. kanssa.
200. kp12.12.2006 klo 09:17
Ei siksi, että en osaisi tuollaista "uuden"tyyppistä tehdä.
-Se ei ole mikään ongelma. -Vaan tässä muuttuvassa maailmassa pitää olla jotain tuttua ja turvallistakin.
201. iso S12.12.2006 klo 09:36
Sokea ristikkokukkokin löytää jyvän: vihdoinkin olin jossain asiassa täysin oikeassa :-)

Sana on siis hyvä tai huono sillä perusteella tietääkö sen vai ei. Yhden ratkojan horisontista asiaa voi tarkastella näinkin. Entäpä jos ratkojia on tuhat ja ristikossa on kaksi sanaa mitkä jakautuvat tietämisen suhteen jyrkästi päinvastaisesti? Sanan A tietää 999 ratkojaa ja yksi poloinen ei ole koskaan kuullutkaan. Sana B on täysin tuntematon 999 ratkojalle mutta ihan tuttu yhdelle. Ovatko nämä sanat yhtä hyviä?

Jos laatija osaa etukäteen arvioida tuon jakauman kohtuullisen tarkasti ja voi laittaa ristikkoon yhtä helposti kumman tahansa niin onko samantekevää kumman valitsee? Vaikuttaako sanan valintaan jos siihen tulee piilokirjain?

En edelleenkään ymmärrä millä tavalla ristikon oikeassa reunassa oleva sana pelastaa vasemmassa reunassa olevan aukion, kun tuon sanan pystyy halutessaan vaihtamaan muutamalla yksinkertaisella muutoksella mitkä eivät millään tavalla vaikuta tuohon aukioon. Tämän täytyy johtua siitä että minun kokemukseni on lyhyempi, kaikin puolin vähäisempi ja joudun laatimaan perspiraation voimalla kun puuttuu se sanojen ristiin panemis aisti.

Tässä tuppaa menemään sekaisin kahdenlaista puuroa ja velliä. Yksi kysymys on, onko ut_a huono sana vai ei (makuasia). Toinen on se, että JOS tietystä sanasta halutaan päästä eroon niin kuinka suuri työ korjaaminen on ja miten pitkälle korjaaminen heijastuu. Sehän riippuu ympäröivistä sanoista ja ristikon rakenteesta.

Tässä esimerkkitapauksessa muutos onnistuisi helposti. On taas makuasia, ovatko muutetut sanat parempia kuin alkuperäiset.

Pointtini on aika pitkälle se että valistunut ratkoja voi vapaasti kokeilla tätä itse kotona. Kun törmää mielestään huonoon sanaan niin voi yrittää vaihtaa siihen kohtaan toisen sanan. Jos se onnistuu helposti niin silloin itsellä ja laatijalla on erilainen käsitys sanan hyvyydestä, tai laatija on ollut laiska tai ratkojaa huonompi löytämään vaihtoehtoja. Usein käy niin että helppoa parannusta ei löydy (tulee epäsanoja tai yhden huonon poistaminen aiheuttaa kaksi vielä huonompaa). Silloin ratkoja ymmärtää että laatijakin on saattanut yrittää mutta ei ole löytänyt sellaista parannusta mikä ei vaatisi valtavaa työtä.
202. Hyvä kysymys12.12.2006 klo 10:00
Onko utra parempi kuin Antti Tuisku?
203. kp12.12.2006 klo 10:21
iso S
Nyt puhutaan kumpikin eri sanoista. Sinä utrasta ja minä alanista. Että silleen.

Hyvä kysymys Ei voi verrata keskenään. On sama, kuin kysyttäisiin: kumpi on parempi vasara vai leka?
- On täysin kiinni, mitä tehdään.
204. iso S12.12.2006 klo 11:12
Luetun ymmärtämien on siis vaikeaa, puolin ja toisin.

Alan ei sanana minusta ole huono, onhan se monen tunnetun henkilön etunimi. Siitä voidaan olla monta mieltä ovatko ulkomaiset nimet yleisesti ottaen suotavia (minusta kyllä, jos on kysymys yleisesti tunnetuista nimistä eikä niitä tulee liikaa yhteen ristikkoon) ja onko Ladd paras vihje tälle nimelle (minusta riippuu jonkin verran siitä mikä on ristikon teema ja missä lehdessä julkaistaan).

Minä puhuin koko ajan utrasta ja luulin sen olevan selkeää että hämmästelin mitä sillä oli pelastettu.
205. kp12.12.2006 klo 11:15
Ymmärtäminen on joskus niin vaikeaa....Utralla ei ole siis pelastettu mitään.
206. Hyvä kysymys12.12.2006 klo 11:15
Missä puuttui utrasta 3.R?
207. kp12.12.2006 klo 11:17
Olisi se voinut siinä ollakin. Mutta ristikkosanastoissa tuo
Utra on melkein jolaisessa.
208. kp12.12.2006 klo 11:18
jokaisessa
209. Sakke12.12.2006 klo 11:26
Noniin. Kari lepää taas hetken.
210. jupejus12.12.2006 klo 11:27
Minusta taas utka olisi parempi (tutumpi) sana kuin utra, mutta arvaan ettei monen muun mielestä - toisaalta halujahan on monenlaisia.
211. Eki12.12.2006 klo 11:28
Niihin lehtiin, joissa Karin kuvaaman kaltaisia ristikoita julkaistaan, kanteen isoksi tekstiksi:

EI UTAMEILLE!

Eiköhän pidä aloittelijat kaukana.
212. Sakke12.12.2006 klo 11:32
Vaikka minä utami olisinkin, ei sitä minulle itselleni tarvitse kertoa.
213. JTak12.12.2006 klo 11:57
"Ideahan on siinä, että ut_a ei ole mikään huono sana, kun sen tietää...."

Myöskään ruggerf kolmella piilokirjaimella ei ole vaikea, kun sen tietää. Mikä sana yleensäkään voi olla vaikea, jos sen tietää?
214. kp13.12.2006 klo 08:42
JTak
Olen kieli pitkällä odotellut. Mikä tuo on?
215. iso S13.12.2006 klo 08:48
Eihän se voi olla vaikeaa jos kerran JTak tietää? Eihän vaikeus voi riippua siitä kuka tietää?

Vihje: matkusta Roomaan, etsi Universitfi Cattolica del Sacro Cuore ja kysy infosta T. Ruggerfia. Kun infon täti sanoo Arrivederci, se ei ole klinikan osaston nimi :-)
216. JTak13.12.2006 klo 08:50
Se on ihan helppo, kun sen tietää.
217. doku13.12.2006 klo 09:01
Kioski on taas auki, joten anna itselleni oikeuden kysyä, koska korjattu sudoku on tiedossa?
218. kp (kioskin pitäjä)13.12.2006 klo 09:07
Asia on hoidossa.
219. Ritu13.12.2006 klo 09:22
KP :"että ratkojat jotka näitä ratkojat ovat tilanteen tasalla."
Tarkoittaa sitä, että tietävät ristikossa olevan niitä sanoja,
joita ratkoivat nuoruudessa. -Silloin, kun ristikko Suomeen tuli.

Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee, joten suuntaankin katseeni tulevaisuuteen ja toivotan noille ko. ratkojille pitkää ikää! ;)

No leikki leikkinä ja käsittänen, ettei kp kai tarkoittanut ihan kirjaimellisesti sitä, mitä tuossa sanoi. Kieli elää ja sanasto myös. Ristikot ovat mitä suurimmassa määrin sanastoa, joten eiköhän ne muutu ja muovaudu ajassa mukana, kaikki omassa tahdissaan laatijan/ratkojien avustamana joko sitä nopeuttaen tai hidastaen.
220. doku13.12.2006 klo 09:26
Miten nykymaailmassa asiat voivat olla tällä tavalla hoidossa? Mainio-netin miljoonat kävijät eivät saa mitään informaatiota, eikä tämä hoidossa-hokukaan kummoista ole.
221. kp13.12.2006 klo 10:06
Ritu
Jos kaikki turvalliset opitut sanat "heivataan" ristikosta, niin ei siitäkään mitään tule. -Noita teille (epä)sanoja tulee joskus yhteen ristikkoon enemmän kuin yksi ja joissakin ei ole
yhtään. Tilastollisesti minun ristikossani ei ole niitä yhtään.
222. kp13.12.2006 klo 10:07
doku
Eikö maailma ole julma? Itse kun haluaisi, että asia joutuisi
pitää vain odottaa...
223. kp13.12.2006 klo 10:12
-Tämäkin kuuma kesä ja lauha talvi tilastollisesti häviää
jonnekin numeroiden sekamelskaan. -Niin tällaista ihmettä ei ole
sattunutkaan, jos tilastoneroilta kysytään..
224. Jukkis13.12.2006 klo 11:28
Varsin naurettavaa höpinää. Jos nyt kp kuitenkin tilastotieteen(kin) jättäisit niille jotka siitä jotain ymmärtää.
225. kp13.12.2006 klo 11:36
Jukkis
Mikä nyt on? Kyllä minä olen tehnyt tilastoja, että tiedän
vähänkin erikoisemman tapahtuman hukkuvan keskiarvoihin.
226. Ritu13.12.2006 klo 11:40
Ei kai niistä mainitsemistasi "turvallisista" sanoista ole kokonaan tarkoitus päästäkään eroon, eikä varmaan aina ole mahdollistakaan, mutta niiden ylenpalttista viljelemistä voidaan kai yrittää välttää.

Tuli mieleen, että joskus ristikkoharrastukseni alkutaipaleella minä olin yksi niistä, joka eksyi näiden ristikoiden pariin, joissa samat sanat toistuivat aika usein. Ja monet olivat juuri näitä vain ristikkosanastoissa esiintyviä sanoja.
Ratkomista helpottaakseni tai että noihin ristikoihin ylipäätään sai sanoja laitettua, niitä alkoi kerätä vihkoon ja leikata ratkaisuja talteen. Ei minulla aloittelevana ratkojana ollut ristikkosanastoja hommattuna, siksi tuntui monta kertaa kovin työläältä selata vanhoja ratkottuja ristikoita ja niiden ratkaisuja tai muistiin kirjoitettuja sanoja, joiden varsinaisesta merkityksestä ei ollut minkäänlaista hajua. Niitä yritti vain ulkoa opetella.
Sukelsin tuohon "tuttujen ja turvallisten" sanojen ristikkomaailmaan yksin ja sisulla, kuinkahan moni olisi tai on luovuttanut?

Joskus olisi ihan mielenkiintoista toteuttaa sellainen tutkimus vaikkapa koulussa, jossa kahta eri ryhmää vertailtaisiin. Ryhmiin kuuluisi vain sellaisia, jotka eivät ole ratkoneet ristikoita lainkaan tai erittäin vähän.
Toiselle ryhmälle annettaisiin ristikoita, joissa toistuisi usein nämä tutut ja turvalliseksi mielletyt sanat ja toiselle sellaiseen oivallukseen perustuvia ristikoita. Sellainen sanaristikkotunti kerran viikossa ja vähän pidemmällä aikavälillä toteutettuna. Noihin ryhmiin kuuluvien tuntemuksia olisi mukava kuulla ja seurata miten ristikkoharrastus kehittyy, miten positiivisena tai negatiivisena he nuo tunnit mieltäisivät ja jäisikö molemmista ryhmistä saman verran alan harrastajia tuon "pakollisen oppimäärän" jälkeen.

Täytynee vielä tähän loppuun tarkentaa kp:lle, etten nimenomaisesti puhunut hänen laatimistaan ristikoista, vaan noin yleisellä tasolla. Tokihan noita tuttuja ja turvallisia sanoja kp:n ristikoissakin vilisee, mutta kuten sanoin, ei yksittäinen sana ristikkoa pilaa. Ihan hyviä pikku välipala-ristikoita löytyy kp:kin kädenjäljen tuottamana ja Taataa sanaa lainatakseni, entraten joitakin voisi syntyä vieläkin parempaa ;)
227. Jukkis13.12.2006 klo 11:43
"...vähänkin erikoisemman tapahtuman hukkuvan keskiarvoihin".
Voi hyvät hyssykät sentään.

Uudelleen kehoitan sinua jättämään tilastoista puhumisen kokonaan jos ymmärryksesi tosiaan on tuolla tasolla.

Jos tämä vuosi osoittautuu kaikkien aikojen lämpimimmäksi (sinä aikana kuin asiasta on luotettavaa tietoa), niin miten se tosiasia "hukkuu keskiarvoihin"?
228. iso Sä13.12.2006 klo 12:02
Tilasto on ihanaa kun sen oikein(?) oivaltaa:

Jokainen suomalainen juo päivittäin keskimäärin viisi kupillista kahvia...
www.suomela.fi/keittio/koneet-laitteet

Eli kun jokainen suomalainen nykyisin juo keskimäärin yhdeksän litraa puhdasta alkoholia vuodessa...
www.tampereenkirkkosanomat.fi/arkisto/Arkisto/2004 01/juttu2.htm

Olen suomalainen, minulla on passi todisteena. Silti en juo päivittäin yhtään kupillista kahvia, en keskimäärin enkä keksimäärin. Puhdasta alkoholia en ole nähnytkään saati sitten juonut. Näinhän vanha sanonta menee: valhe, emävalhe, tilasto, tilaston tulkinta.

Jokaisen suomalaisen juomisen keskiarvo ei ole sama kuin kaikkien suomalaisten juomisen keskiarvo. Minusta tuollaiset väärän tiedon levittäjät voisi haastaa oikeuteen kunnianloikkauksesta tai edes viedä päiväntasaajalle keskimäärin metrin välein.
229. iso S13.12.2006 klo 12:04
Mä oon Sä, ässään tuli ylimääräinen ä :-(
230. Ritu13.12.2006 klo 12:07
Tuo on totta iso S, ei tuo viisi kupillista kahvia päivässä pidä paikkaansa kaikkien kohdalla. Väärää tietoa levittävät. Minäkin juon varmaan kymmen mukillista. ;)
231. Ritu13.12.2006 klo 12:09
iso Ässällä tulee liikojä ä-kirjaimia ja multa puuttuu -nen tuosta kymmen sanan perästä, joten keskimäärin kai kirjoitetaan melkein oikein :)
232. iso S13.12.2006 klo 12:24
Niin kirjoitetaankin.

Intin teltassa on talvella keskimäärin mukavaa kun tukka jäätyy seinään ja sukka käryää kaminan kyljessä :-)
233. airisto13.12.2006 klo 12:25
Keskimäärin saitin kaikki kirjoitusvirheet kompensoivat toisensa. :)
234. kp13.12.2006 klo 12:41
Jukkis
Tällaisia lauhoja kausia pitää olla perättäin useampia.
Sitten ei huku. Mutta, jos otetaan kymmenen kaksikymmentä vuotta
olevat lämpötilat. Niin missä näkyy tämä lauha kausi. Ei missään. Keskiarvo on normaali.
235. iso S13.12.2006 klo 12:50
Tehdään "eläinkoe": pannaan gb (nimi muutettu) seisomaan keskimäärin kahden metrin syvyiseen lampeen sellaiseen paikkaan että vesi ulottuu polviin. Ei huku. Annetaan olla 20 vuotta. Eiköhän huku jos on keskimäärin normaali! :-)
236. Jukkis13.12.2006 klo 13:10
Kp, ilmeisesti sitten keskiarvo on ainoa tilastollinen suure, jonka tiedät.

"Missä näkyy tämä lauha kausi?"

Mikä "kausi"? Jos tarkoitat, että: "Missä näkyy se, että tämä vuosi on lämpimin koskaan tilastoitu?", niin se näkyy siinä, että kun tilastosta etsitään lämpimintä koskaan tilastoitua vuotta, niin löydetään tämä vuosi. Ei se sieltä mihinkään ole hukkunut.

S:n esimerkkiä tarkentaen: Jos se gb seisoo siellä vedessä 20 vuotta, ja vesi on muuten koko ajan polviin, mutta kerran se nousee tunniksi niin että gb on sen koko tunnin kokonaan veden alla, niin kyllähän siinä tosiaan hukkuu yksi jos toinenkin asia sekä tilastollisesti että inhimillisesti.
237. kp13.12.2006 klo 13:18
Jukkis
Jos otetaan numerolisesti vaikka viiden vuoden lämpötilat, niin
missä luulet näkyvän tämän "talven"?
238. Jukkis13.12.2006 klo 13:28
Eihän sitä vielä voi sanoa kun talvea on vielä jäljellä. Mutta on hyvinkin mahdollista, että se näkyy siinä kaikkein lämpimimpänä ja vähälumisimpana niistä viidestä. Ellei niistä viidestä sitten joku muu ole ollut vielä lämpimämpi ja vähälumisempi, jolloin saattaa olla esim. että tämä talvi näkyy siinä toiseksi lämpimimpänä ja vähälumisimpana.

Mikähän mahtaakaan olla ns. pointti kysymyksessäsi?
239. Seppo13.12.2006 klo 13:36
Ihmetyttää, kun nuo tilastomiehet aina juovat 100-prosenttista alkoholia, itsellä jo miedommatkin polttavat kieltä, ellei huomaa ohentaa riittävästi.
240. kp13.12.2006 klo 13:38
Puhun nyt viiden vuoden keskimäärästä. Että tämä lauha talvi sinne numeroihin hukkuu...
241. Jukkis13.12.2006 klo 13:49
Eli tosiaankin kp keskiarvo on ainoa tilastollinen suure, jonka tiedät. Etkä senkään merkitystä oikeasti ymmärrä etkä ymmärrä, koska on järkevää tarkastella keskiarvoja ja koska jotain muita asioita. OK. Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta.
242. kp13.12.2006 klo 14:15
Jukkis
Vaikuttaa vähän siltä, että kuin olisin pudottamassa kiloisen
kiven veteen, niin änkeät jotain katsantokantaa ettei se kivi
veteen uppoa. Kyllä se ihan nätisti uppoaa...
243. Jukkis13.12.2006 klo 14:25
Uusin lisäys jo aika laajaksi kasvaneeseen kokoelmaan "kp:n täysin epäonnistuneet analogiat".
244. JTak13.12.2006 klo 14:32
Tämäkin asia olisi paremmin ymmärrettävissä, jos vertaus tehtäisiin veneenrakentajan näkökulmasta.
245. Taata13.12.2006 klo 16:44
KP:n jutun ymmärtämiseksi suosittelen luettavaksi kirjaa
"Kuinka tilastoilla valehdellaan". Vaikka mahdolliset ennätykset eivät mihinkään häipyisikään, niin KP hukuttaa ne tuonne pitempiaikaisten keskiarvojen maailmaan, jolloin ne eivät sieltä enää niin pistäkään silmään. Tätä kai KP tarkoitit ja näin olin kiireessä ymmärtävänäni? Kesällä ei satanut ja nyt sataa senkin edestä, että jopa joet täällä tulvivat eli vuotuinen sademäärä tulee nyt sitten taas normaalitasolle. Entä sitten lämpötilat? Kuka muistaa alkuvuoden lämpötilat vielä?
246. kp13.12.2006 klo 16:53
Onneksi meillä on Taata. Kiitos taas.
247. Sakke13.12.2006 klo 18:14
Kumpi käynnistyy paremmin lauhan talven aikaan; Mersu vai Lada?
248. iso S13.12.2006 klo 21:10
Kohta keskimäärin yhtä hyvin kun Mersuja aletaan valmistaa Lada-tehtaalla!
249. Jukkis13.12.2006 klo 21:45
Mutta kun otetaan sitten vaikka viisi Ladaa niin missä luulet "näkyvän" niiden Mersujen? Sinne ne Ladojen keskiarvon sekaan "hukkuu". Vähän samalla tavalla kuin kilon kiven "pudottaisi" veteen. Keskiarvo "on" normaali.
250. Jyrki13.12.2006 klo 21:58
Täällähän on saatu aikaan yhdessä päivässä päättömästi pähkähullua pähkäilyä aiheesta, jossa ei ole mitään epäselvää :D
251. doku15.12.2006 klo 10:08
Jos asia on tällä tavalla hoidossa, se ei ole hoidossa.
252. ö25.10.2007 klo 22:20
ö
253. Taata19.1.2008 klo 01:21
KP on nyt murtautumassa ulos näistä pienistä kähinöistä suurempiin ympyröihin eli on alkanut laatia ristikoita peräti
Saksaan. Toivotamme hänelle onnea Euroopan ja miksei
koko maailmankin valloituksessa. Varmaan ensimmäinen
kansainvälinen laatijamme? Olin pudota jakkaralta, kun kuulin uutisen.
254. hah19.1.2008 klo 02:09
kp:llä on vain maailma rajana. Vai miten olisi kuu-ukoille suunnattu ristisanajulkaisu?
255. Pena20.1.2008 klo 14:36
hei kuu-ukko
ei pidä sinun sureman
karin ristikko hetkessä valmistuu
ja sen määränpää on kuu

- moonchild -
256. Jaska20.1.2008 klo 14:55
Taata, onko tuo totta? Siinä tapauksessa kp voisi noteeraata toiveeni säikeessä konsonanttinimet! Sopisi paremmin saksalaisratkojille?
257. Rutakainen21.1.2008 klo 00:35
KP edustamassa ristikoitamme Saksassa. Vähän sama kuin Eddie Edwards mäkihypyssä kotomaallensa.
258. tonimikael21.1.2008 klo 13:03
Pena! :D
259. JTak22.1.2008 klo 10:37
Olisiko sen verran lisätietoa, että laatiiko KP saksankielisiä ristikoita vai suomenkielisiä Saksassa asuville suomalaisille?
260. hah22.1.2008 klo 15:38
KUUlemma ei muuta ku suomenkielisiä.
261. Pena22.1.2008 klo 15:41
hei kaMOON, hyvähän se(kin) on!
262. Taata22.1.2008 klo 16:32
Suomen kielen harrastus nousussa Saksassa? KP etunenässä sen levittämisessä ja samalla varmaan savoa
myös?
263. Ritu22.1.2008 klo 21:00
Huononlaisesti olen ehtinyt viime aikoina sivustolla vierailla, mutta noin pikasilmäyksellä en huomannut täällä mainintaa tämän viikon torstaina TV ykköseltä klo 18.30 tulevasta Priima-ohjelmasta, josta näin mainoksen. Ohjelmatiedotkin kertovat, että yksi ohjelman aiheista on: Ristikonlaatijan päivä.
Ohjelmassa esiintyvä laatija, ken hän on, onkos kellään etukäteistietoa? ;)
264. Taata16.7.2008 klo 19:37
Ei taida tästä vanhasta kioskista enää saada kunnollista entraamalla. Parempi KP laittaa uusi entistä ehompi tilalle.
265. kp16.7.2008 klo 19:40
Tervetuloa kioskiin myyhä on palannut....
266. kp16.7.2008 klo 19:40
myyjä siis
267. Sonja16.7.2008 klo 20:04
Voisiko joku (Taata?) avata kp:lle uuden kioskin?
268. Taata16.7.2008 klo 20:38
Tulin juuri asemalta ja täällä on sillä aikaa näköjään KP avannut jo uuden kioskin kuten lähtiessäni ehdotin.
269. Sonja16.7.2008 klo 20:41
Et sitten ehtinyt tähän hätään.
270. hah16.7.2008 klo 21:54
Hyvässä kunnossahan vielä tämä:)
271. PP17.7.2008 klo 17:37
"Lähettäjä: RA 22.11.2006 klo 19:06

Mistä on kysymys noissa Jaskan mainitsemissa lukuisissa / jatkuvissa virheissä?

Miksi niitä on niin paljon (kuin Jaska väittää)?
Mistä syystä niitä syntyy?

Lähettäjä: kp 22.11.2006 klo 19:13

Tuossa Jaska minitsi kaksi? virhettä. Ja ne olivat muistaakseni
ensimmäiseni. -Nuo muut virheet ovat muiden ja niistä en
tiedä miten ne syntyy."

Jos nuo oli ensimmäiset(?) virheesi, niin miten vastaat näihin:

Huippuristikot -Albumi 1/2008:
VESITSE => UITTAA
VESI => AKVA
SUKU => VESANEN, OJALA
UISKENTEVAT(?) VEDESSÄ 4.A => AMI_PARVI

Piilokirjain on annettu moniin itsestäänselvyyksiin:
asetakkeja => atti_at
juomaraha => tip_i
järjestö => aka_a ym., mutta

Tikaram => Ta_ita pitää kaikkien tietää ilman piilokirjainta. (Kuitenkin olet itse sanonut:
"KP :"että ratkojat jotka näitä ratkojat ovat tilanteen tasalla." Tarkoittaa sitä, että tietävät ristikossa olevan niitä sanoja, joita ratkoivat nuoruudessa. -Silloin, kun ristikko Suomeen tuli.") Tanita Tikaram on syntynyt v. 1969!

Ruudukossa oli myös aika arveluttava paikka: Kaksi naisen päätä, vieressä 'sukunimiä' ja risteävänä näiden kanssa
kaksi miehen päätä, josta tulee sana _ _ _ EROT (yksi piilis, jota ei anneta). Siis kolmet nimet ristiin!

Ja lopuksi kekseliäs oivallus EI UPPOA !! => UPPOAMATON.
Niinhän sen täytyy olla, totta kuin mikä!
272. kp18.7.2008 klo 11:12
Mitä tuohon voi sanoa? Selvää pässinlihaa
273. p23.7.2008 klo 17:31
-
274. kp23.7.2008 klo 17:32
lll
275. kp24.7.2008 klo 08:51
tuli mieleen, kun on noin pitkä jono.... niin ottakaapa kp:n linkki tuolta ja tappakaa aikaa...
276. kp24.7.2008 klo 09:46
Lähettäjä: Ritu 20.11.2006 klo 22:11


Kuinkas paljon sinä KP ehdit itse ratkomaan ristikoita laatimisen ohella?

Täällä ainakin iso S tuntuu laatimisen ohella myös paljon ratkovan ristikoita. Vaatiiko laatiminen ylipäätään sitä, että myös ratkoo koko ajan? Tuohon toki saa vastata muutkin , vaikka kysymykseni tänne KP:n kioskiin heitinkin.

Olen hyvin pahoillani, kun jouduit jonottaa... Kun on hirvee ryysis täällä... Ei välttämättä laadinta tarvii, että ratkoo toisten ristikkoja... Laadinta käy siis ihan hyvin ilman ratkontaa... -Sekin aika voi käyttää laadintaa...
277. ...24.7.2008 klo 10:52
....tämän kioskin...pito..aikakin voi.... käyttää... ... ..... laadintaa.... ..
278. kp24.7.2008 klo 11:36
on niin ruuhka että jotta....
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *