KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 3.-4.10.2026

12818. IS Viikonloppu 3.-4.10.2026

Ylläpito2.10.2026 klo 12:23
Huomenna Pallosen laatima Kovis 2 ½, Vuokilan laatima Pehmis 1+ ja Parkkisen piilis.

Uutinen on, että Lavonius palaa vuorotteluvapaalta kuvaristikoiden piirtäjäksi.
2. iso S3.10.2026 klo 10:28
En tiedä kuinka monta piirtäjää tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu, mutta kuinka monta hyvää ristikon kuvittajaa on liikaa? No ei kai niitä koskaan ole liikaa.

Lavoniuksella on yksi piilevä etu meihin useimpiin verrattuna: hänen terveydenhoitonsa on parhaissa käsissä, jos yhteen tiettävästi tositapaukseen perustuvaan vitsiin on uskomista. Eräs erikoislääkäri oli tunnettu siitä, että hän otti vastaan vain ns. hienoja ihmisiä. Yhdellä potilaalla oli juuri tuon lääkärin erikoisalaan viittaavia oireita. Yleislääkäri sai erikoislääkärin ottamaan potilaan vastaan, kun kertoi että ei saanut potilaan nimestä muuten selvää mutta siinä on von. Potilaan nimi oli Kutvonen.

Lämpimästi tervetuloa takaisin, von Heikki.
3. JTL3.10.2026 klo 13:01
Voi kun von Heikki tekisi comebackin myös laatijana! Laatimukset olivat aivan loistavia,muistatteko esim. korttipakan?
4. Mie3.10.2026 klo 13:17
Heli on mainio piirtäjä, mutta Lavonius on ykkössuosikkini. Herkkäsilmäisenä en koskaan ratko värillisiä, saati sellaisia joissa on sarjakuvamaiset piirrokset. Viikonvaihteen Iltiksen Kovis on tärkeä aivojumppa ja nautinto, sillä ristikkolehtienkin ristikoiden ulkoasu usein itselleni nou-nou. Kalliiksi tulee ostaa hävyttömän hintaiseksi noussut Iltis pelkän sopivan Koviksen takia, mutta onneksi se on sentään välillä tarjouksessa esim. Prismassa. Teen toki myös Piiliksen ja tavuristikon vaikka se onkin usein liian helppo.
5. Jaska3.10.2026 klo 13:27
Viitamäki kuuluu Punaisen Pelikaanin vakiolaatijakaartiin. Viimeksi ilmestyneessä numerossa 5/2026 häneltä on kaksi ristikkoa ja krypto. En tiedä, onko lehteä enää jäljellä myyntipaikoissa. Ylläpito tiennee seuraavan numeron ilmestymispäivän. Suositan tilaamista.
6. Joutilas3.10.2026 klo 13:37
Olinpas kujalla ja monen monta kertaa, mutta ah, kuinka nautinnollista oli osata sieltä pois. Vihjeen "ei muulle sijaa vuoteen" luin (jaksottaen) väärin, enkä siksi ymmärtänyt ratkaisuani pitkään aikaan; no selkenihän tuo toki. Pari outoa nimeä minulle. Keltaisia ja paria pitkää sanaa alhaalla en pystynyt aavistamaan, ennen kuin sain runsaasti risteäviä aikaiseksi. Minulle tämä oli 3-.
Kiitokset kolmikolle mainiosta tuotoksesta!
7. Jiikoo3.10.2026 klo 14:09
Eipä ollut eka kerta kun kaksjapuolpalloset tuntuvat menevän vahvasti kolmoseen päin!

Pitkien pystykeltaisten yläpäät lähiympäristöineen (ml.koodikirjain 1) pysyivät tyhjillään pitkään senkin jälkeen kun olin (luullakseni) saanut ristikon muualta yhtä piilokirjainta vaille kuntoon. Voisin minä sen tyhjän ruudun täyttääkin, mutta yhteys vihjeeseen toki kiinnostaisi!

Lavonius on minunkin puolestani tervetullut comeback-toteuttaja, silmä todellakin nauttii hänen niukkaeleisen osuvasta mustasta viivastaan!
8. y3.10.2026 klo 16:35
Lainaus: 5. Jaska 3.10.2026 klo 13:27
Viitamäki kuuluu Punaisen Pelikaanin vakiolaatijakaartiin. Viimeksi ilmestyneessä numerossa 5/2026 häneltä on kaksi ristikkoa ja krypto. En tiedä, onko lehteä enää jäljellä myyntipaikoissa. Ylläpito tiennee seuraavan numeron ilmestymispäivän. Suositan tilaamista.

Seuraava lehti meni juuri painoon, edellistä toki on valikoiduissa lehtipisteissä.

(kirjoittaja on Ylläpito)
9. Kaapo3.10.2026 klo 17:31
Lavonius on hyvä. Ei tarvita luuppia.

Yksi ruutu on jäämässä tyhjäksi.
10. Kaapo3.10.2026 klo 17:43
Kaljakopasta tuleva ratkaisusana ei ole oikein.
11. faketaxu3.10.2026 klo 20:46
Tää oli kyllä Pallosen parasta! Hienosti saatu kolme pitkää sanaa toimimaan ilman fakkisanoja tai seinämiin tulevia ulokkeita!

Kolmemiikaks olin lukitsemassa mutta täyttyikin aika vauhdilla kun ongelmakohdat avautuivat. Hyväksytään siis kakspuokki.

Sanastosta iso kiitos! Yleistietämättömänä ratkojana tämä yllätti positiivisesti.

Mikähän kaljakoppavihjeessä oli vikana? Olin ratkaisuuni kovin tyytyväinen.
12. Tuomas L.3.10.2026 klo 22:16
Minustakin kaljakopan kuvaan pitäisi tehdä pieni korjaus.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *