KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 14.8.2026
12608. HS 14.8.2026
Ylläpito13.8.2026 klo 21:58
Tiedossa taas vähän erikoisempi ristikko, pää"kuvasta" paljon asiaa. Tämä pyrkii olemaan viimeaikaisia vähän visaisempi. Kuulostelemme mielipiteitänne.2. Rampe14.8.2026 klo 05:33
Sitä odotellessa. Hesarin jakelu on täällä parin kilometrin päässä painotalosta ulkoistettu myöhempien aikojen heränneille.
3. Aku5814.8.2026 klo 09:20
Vihjeet A7 ja CD6 ei kyllä aukea ilman lisäkahvia. Muuten täytettynä, aika kinkkinen hieman kaukaahaettuine vihjeineen.
4. Rampe14.8.2026 klo 09:25
A7:n juju aukeamatta täälläkin. On viimeaikaisia visaisempi ja otti kohtalaisesti aikaa, kun viimein pääsin aloittamaan.Pystyharmaista tuli yksi Lehdon perjantairistikkotyyppi mieleen.
5. Tintti14.8.2026 klo 11:15
Viidennes täytetty, mutta on liian hankala ollakseen rentouttavaa perjantaipuuhaa.
6. Uusi14.8.2026 klo 11:21
Peesaan Tinttiä. Meillähän kaikilla on omat odotuksemme jne. Hesari on minulle tullut vuosikymmeniä, olen odottanut perjantain ristikkoa ja tykännyt ratkoa. Nyt en ole ihan varma, miten jatkossa. Uutisia saa nykyään tietää muualtakin kuin HS
7. Eki14.8.2026 klo 11:25
Viimeksi saimme vahvan enemmistön vähän helpompien taakse. Tämä on kokeilu, mitä sanotaan vähän vaikeammasta. Olemme täällä ratkojien asialla ja kuulostelemme, kuten ylläpiton totesi.
8. anna h14.8.2026 klo 12:11
Loistava ristikko, googlettaa ei tarvinnut muuta kun jonkun sanan lopuksi tarkistin. Ei läpikirjoitusjuttu mutta ei pahiskaan, juuri sopivaa perjantaiviihdettä. En ikävöi aulista.
9. Bäbs14.8.2026 klo 13:50
Ei aukea mistään.Lakkaan tilaamasta Hesaria. Ristikko on ollut yksi hyvä syy tilata. Ei enää.
10. Rina14.8.2026 klo 15:36
Vuokila osaa kyllä laatia inhimillisiäkin ristikoita,kuten esim. Seuraan. Miksi myös Hesariin. Nämä nykyiset eivät ole lainkaan mukavia.
11. Sipi14.8.2026 klo 16:37
Lainaus: 10. Rina 14.8.2026 klo 15:36Vuokila osaa kyllä laatia inhimillisiäkin ristikoita,kuten esim. Seuraan. Miksi myös Hesariin. Nämä nykyiset eivät ole lainkaan mukavia.
Höpsis, kyllä tämä ratkeaa kun hiukan pähkäilee. Eihän kaikkien ristikoiden tarvitse olla ihan läpikirjoitettavia.
Kiitos Ekille ja kumppaneille, tämä oli paras tähän saakka! Oikea alakulma hiukan ihmetyttää, mahtaako siinä olla pieni asiavirhe?
12. Rampe14.8.2026 klo 16:39
Peesaan anna h:ta, pidin kyllä tästä ristikosta enkä liian vaikeana pitänyt.Muutaman ainakin itselleni uuden ratkojanimimerkin mukaan liian vaikeita Vuokilan ristikoita on ollut muitakin kuin tämä. Eli esimerkiksi viikon takainen?
Vaikea uskoa, että samaiset henkilöt ovat ratkoneet vuosikausia Auliksen perjantairistikkoja. Ei niissäkään liika googlaaminen ollut ainoa vaikea asia (suttukuvien lisäksi), vaan välillä niissä oli miettimistä ihan tarpeeksi.
Vika ei aina ole ristikossa, jos ei aukea, ja harvoin peilissäkään jos oma naama ei miellytä. Sen olen selfieitäni katsellessa saanut huomata.
13. Rampe14.8.2026 klo 16:48
Sipi(11), jos meinaat nelikirjaimista sanaa, niin kyllä se näkyy paikkansa pitävän. Tuli tuokin nyt opittua, kun piti uteliaisuuttani tarkistaa.
14. isoäiti14.8.2026 klo 17:27
Minä olen ratkonut tyytyväisenä näitä nykyisiä Hesarin ristikoita. Minulle taso on kelvannut, välillä on ollut helpompia, välillä vähän hankalampia. Minusta haastavuuden vaihtelukin on ihan hyväksyttävä asia. Kun minusta näitä on ollut mukava ratkoa, jäin pohtimaan, miksi Aulis Lehdon ystävien tuntuu olevan hankalaa selviytyä näistä ristikoista. Ensimmäinen selitys on tietenkin tottumus. Lehdollahan samoja sanoja toistui usein, joten ne oppi ja niistä oli helppo päästä alkuun. Sitten oli tämä "verta, hikeä ja kyyneleitä"-osuus, mutta siihen sai paljon apuja tältä keskustelupalstalta, ratkojista ja googlettamalla. Tänään katsoin ratkojia. Yllätyin, että sinne on tullut hyvin vähän apuja tämän ristikon ratkaisemiseen. Minkäänlainen tieteellinen tutkimus ei ollut kyseessä, kunhan huvikseni katselin.
15. lapatossu14.8.2026 klo 17:38
Kyllä tämäkin ristikko ratkesi, vaikka olikin hankalampi kuin edellinen. Jonkin verran jouduin googlettamaan -en tunne mm. tubetähtiä- mutta selvästi vähemmän kuin Lehdon ristikoiden pikkukyliä etsiessäni. Tykkäsin tästä enemmän kuin aiemmista helpoista.
16. EK14.8.2026 klo 17:52
Oli mieleeni!Sopivasti vaikeutta, ainakin minulle.
17. Liisi14.8.2026 klo 18:47
Sipi (11) ja Rampe (13): Sipi lienee oikeassa. Teko edeltää saamista.
18. Jaska14.8.2026 klo 19:10
Pääkuvan anti oli maukkainta miesmuistiin. Palkitsevaa oli mutustaminen. Sanasto erinomainen, kärjessä prätkäjätkä, hauska sekin. Vihjeissä vain yksi kovisknoppi, mutta ihan riittävästi se raksututti rattaita öljyn puutteessa. Kyllähän tämä olikin kovis, kolme tuntia ja risat. Kiikun kaakun miinus perään. Vastaanotossa plussaa ja miinusta, ääripäissä peräkkäin 8. ja 9. Bäbsille lohtuna, että kyse on kokeesta. Siitä eivät pidä ainakaan ne, joille tärkeintä on osallistua palkintojen arvontaan. Siitä ei pidä myöskään Hesari, kun tekstarit vähenevät. Tämä koeristikko on siis raskasta keskisarjaa, mutta keskisarjaan kelpaisi minullekin hyvin. Siihen palattaneen.
Sanaris ja Hesari hautokoot myös ajatusta, että jatkossa tämän tasoinen olisi kerran kuussa isommin palkinnoin, vaikkapa viidenkympin. Niissä koodinumeron sisältävien sanojen vihjeet voisi viilata yleistasoa helpommiksi.
19. Jaska14.8.2026 klo 19:11
P.S. 11. Ei ole virhettä kaakossa.
20. lapatossu14.8.2026 klo 19:16
Lainaus: 17. Liisi 14.8.2026 klo 18:47Sipi (11) ja Rampe (13): Sipi lienee oikeassa. Teko edeltää saamista.
---
Jos tässä nyt edes puhutaan samasta asiasta, niin englanninkielinen wikipedia vahvistaa saamisen
21. Max Luftdruck14.8.2026 klo 20:10
Lähes yksinomaan aulislehtoja ratkoneena nämä uudet eivät ole olleet minulle helppoja. Tykkään kuitenkin, etenkin tämänpäiväisestä, vaikka en taida saada jokaista ruutua täyteen. Palstan keskustelukulttuuri on muuttunut aika lailla.
22. Allez14.8.2026 klo 21:27
Yhdyn edellisen (ilmanpaineen) kommenttiin. Nämä uudet eivät ole olleet helppoja, sillä minäkin olin tehnyt vain Lehdon ristikkoja. Ne sain viime vuosina valmiiksi torstaisin 9/10:stä. Tähän meni kahden päivän istunnot. Jos koko ristikko pitäisi lähettää, oikealla olevat viimeiset alanuolet ovat minulla vähän niin ja näin.Keskustelukulttuuri tosiaankin on muuttunut. Sanaris suojelee omaansa mustasukkaisesti. Älä kysy, älä kerro! Tai viesti poistetaan. Lehdon ristikkoja sai lyödä kuin vierasta sikaa. Huvittava esimerkki oli kk-liite kesäkuu 2022, kun ylläpito itsekin myönsi, että täälläkin arvoitusta pohditaan! Ja kun joku sen vihdoin löysi, kiitti vielä!
Hesarilla on pohdinnan paikka ristikkojen vaikeusasteesta. Asiaan vaikuttaa sadat tuhannet tilaajat sekä kuinka paljon tulee vastauksia ja fyrkkaa? Jos saman konsernin toisella lehdellä on jo jokin covis(?), pitääkö Hesarillakin olla sama konsepti? Mutu-tuntumalla tiedän muutamasta tuttavastani, että jo tätä aikaisemmat (uudet) olivat heille liian vaikeita.
23. Funny14.8.2026 klo 21:57
Se on kyllä ihan oma ongelma, jos ei tiedä muusta kuin Lehdon ristikoista. Niistähän valitettiin kaiken aikaa, mutta valittajien kuoro ei ole näköjään vaiennut. Ainahan tyytymättömät ovat enemmän äänessä kuin tyytyväiset. Ilmeisesti nytkin. Enkä usko, että monikaan tilaa Hesaria ristikon takia. Hassulta sellainen kuulostaisi.Mutta milloin Hesaria on kiinnostanut se, mistä täällä valitetaan?
24. kummas14.8.2026 klo 22:43
Lainaus: 3. Aku58 14.8.2026 klo 09:20Vihjeet A7 ja CD6 ei kyllä aukea ilman lisäkahvia. Muuten täytettynä, aika kinkkinen hieman kaukaahaettuine vihjeineen.
Sama täällä, ei napannut tämä ristikko nyt.
25. Uusi15.8.2026 klo 06:21
23 FunnyEn myöskään usko, että Hesari saa uusia tilaajia ristikon takia, mutta on paljon meitä vanhoja tilaajia , joille ristikosta on tullut mukava ja odotettu lisä. Nyt jos tyytyväisyys loppuu, tulee paljon tilauksen ( yli 500 euroa vuodessa) lopettavia.
26. Aleksanteri15.8.2026 klo 07:16
Minulle vaikeusaste oli juuri sopiva,pähkäilyä ja oivaltamisen iloa perjantain ratoksi. Kiitokset laatijoille!
27. Fedor15.8.2026 klo 10:32
Outoa on...
28. Meitsi15.8.2026 klo 10:50
Aulista diggasin mutta kyllä tämä uusi tapakin kutkuttelee.Tykkään että on haastetta kuten tänä perhantainakin.
Toivon että olisi ennemmin haastava kuin liian helppo.
29. Xxx15.8.2026 klo 11:27
Paperihesari maksaa nykyään vähän yli 700e/vuosi!P.s. Soulin aika ei auennut - muuten täynnä!
30. pajen15.8.2026 klo 11:46
Arvoisa ylläpito ja laatija. Onko tietoa, kuinka paljon vastauksia on lähetetty nykysysteemin aikana? Vanhaan hyvään aikaan kerrottiin, että vastauksia olisi tullut n. 500, josta kymmenen voittoa merkitsee jo melkoista osuutta. Insinöörinretkuna pidän kaikenmoisia tilastoja. Kirjekautena, reilun kahdenkymmenen vuoden aikana galleriataajuuteni oli 3,2 %. Kuvan lähetys -aikana se vähän huononi. SMS-aikana olen päässyt galleriaan vain kerran, mikä merkitsee reilua yhden prosentin taajuutta. Tosin tarkkailuaika on lyhyt, mutta todennäköisyys on kyllä metkasti ihan varteenotettava matemaattinen suure.P. S.: RUOKA-ristikko on mainio! Helpot yläharmaat johtivat alaharmaiden suhteen ensin harhaan.
31. Tallukas15.8.2026 klo 11:48
Ja perjantai-sunnuntai -Hesarit melkein 500 euroa. Enpä usko, että kukaan tilaa pelkästään ristikon takia. Eiköhän noita puolesta ja vastaan -argumentteja ole nyt jo tarpeeksi luettu. Päättäköön lehti nyt, minkä tason ristikoita tahtoo julkaista ja tyytykäämme siihen tai etsikäämme itsellemme sopivat ristikot muualta.
32. Uusi15.8.2026 klo 12:06
31 TallukasTäysin samaa mieltä.
33. Kuukkeli15.8.2026 klo 12:07
Osa alaharmaista hepreaa... oikeita sanoja, mutta merkitystä en tajua. Ehä vika on yleissivistyksessä..
34. lapatossu15.8.2026 klo 12:17
Lainaus: 33. Kuukkeli 15.8.2026 klo 12:07Osa alaharmaista hepreaa... oikeita sanoja, mutta merkitystä en tajua. Ehä vika on yleissivistyksessä..
---
Googlella voi helposti täyttää yleissivistyksen aukot
35. Mä15.8.2026 klo 12:32
Tubetähti hukassa?Sekä usein vedossa?
Saisko apuja?
36. pajen15.8.2026 klo 13:00
MäLainaa15.8.2026 klo 12:32Tubetähti hukassa?
Sekä usein vedossa?
Saisko apuja?
--- -- -
Eihän näitä tubetähtiä voi tietää, ne vaan tulevat helpoista risteävistä. Vedettäviä kyselevä lienee nuori, armeijankäymätön ...
37. Jiikoo15.8.2026 klo 13:04
Perjantaina en saanut paperille montakaan sanaa. Nyt näyttää siltä kuin jokaisessa ruudussa olisi järkevä kirjain. Koodin kasaan saamisen jälkeen tärväytyi vielä tunti. Upea, nautittava ristikko! "Pääkuvasta" löytyi paljon enemmän kuin olisi osannut aavistaa. Älkää kysykö, selvisinkö omin avuin.
38. Jontte15.8.2026 klo 13:16
Työllä ja vaivalla sain pitkän päivätyön jälkeen ristikon valmiiksi. Minulle tämä on selvä kovis. Kouluarvosanana ristikko ei mielestäni yllä laudaturtasolle. Eräs syy siihen on , että vihjeet ja niiden vastaukset eivät ole aina sopusoinnussa. Ei minulla muuta.
39. Kuju15.8.2026 klo 14:09
Yhtä soittoa täytin kahdessa tunnissa. Todella mukava. Pitkät sanat pystyi keksimään vähistä kirjaimista arvaamalla oikein, kuten se Trumpiin liityvä. Olen ymmärtävinäni myös A7:n jujun.
40. Heppu15.8.2026 klo 14:33
Oli tähän väännetty koukkuja. Aulismainen pyssy rikki, pahoittelen, oli minusta paras. Minun oli kyllä kuuklailtava outouksia. Pääkuvaa oli käytetty luovasti. Minun luovuus loppui oikean pystyharmaan ymmärrykseen.
41. Allez15.8.2026 klo 14:43
Funny (23): "Se on kyllä ihan oma ongelma, jos ei tiedä muusta kuin Lehdon ristikoista." Hassua, minulla ei ole sen suhteen mitään ongelmaa. Täsmällisemmin sanoen, teen vain HS-ristikoita, teki niitä sitten kuka tahansa. Aloitin ensimmäisenä koronavuonna, kun piti keksiä jotakin tekemistä kotona. Tilaamassani lehdessä oli joka perjantai ristikko. Kokeilin sitä ja jonkun ajan kuluttua osasinkin ratkoa niitä. Kun ratkaisun sai lähettää sähköpostilla ilmaiseksi, niin niitä lähettelin ja 8x20€ sainkin. Sitten kun se muuttui pelkän koodin lähettämiseksi, josta vielä kalliin tilauksen lisäksi olisi pitänyt vuodessa maksaa 76€ ekstraa, lopetin.
Kun luen kommentteja täällä, jää vaikutelma, että ehkä joillakin muilla on oma ongelma. Ristikot täyttävät heidän päivänsä ja koko elämä pyörii niiden ympärillä. Kutsun näitä ratkovaisiksi, vrt. uskovaiset. Sitten on vielä niitä, joiden eteen lisätään tosi-etuliite. Minulla ei ole mitään addiktiota, mutta perjantaisin ilmestyvä ristikko toki myös koukuttaa. Se on vähän kuin perjantaipullo tai -pitsa. Mutta sitten vain odottamaan seuraavaa perjantaita. Ei tarvitse kädet hikoillen vilkuilla kaupan kassan viereistä lehtitarjontaa. HS-ristikko riittää ja se on mukavaa ja haastavaakin ajanvietettä.
42. Heppu15.8.2026 klo 15:05
Allez. Samoilla linjoilla. Paitsi minulla pitkä seurustelu Auliksen Hesarin kanssa. Ja syrjähyppyinä SK. Tästä ristikosta on vielä sanottava että onneksi ” seppeleen kanssa hauska” sai ratkaisun ilman piilokirjainya.
43. Isel15.8.2026 klo 15:59
Älykäs laadinta, kiperä ratkottava! Valmiiksi ja ymmärretyksi kuitenkin tuli - Googlen ja Ratkojien turvin!
44. Funny15.8.2026 klo 16:38
Allez, se ongelma näyttääkin monelle syntyneen siinä, kun on tottunut vain yhden laatijan tuotoksiin, ja sitten tyyli vaihtuu aivan toiseksi. Monelle hyppäys näyttää olevan melkoinen. Ennen puolet sanoista oli itsestään selviä, ja loput löysi sitten eri keinoilla, tarvitsematta paljonkaan miettiä. Moni luuli olevansa taitava ratkoja, mutta nyt huomaa olevansakin melkein aloittelija, Onko ihme, jos porua syntyy.
45. PM15.8.2026 klo 17:27
Oli melkoista sanairroittelua tämänkertainen perjantairistikko. Nautiskelin ratkonnasta, joka huipentui pääsyyn päätyyn asti ilman apuja. Viimeisinä sain täyteen koillisen ja lounaan.Tarkistusvaiheessa ristikon täytyttyä varmistin muutaman hieman yleistietouteni ja oivalluskykyjeni rajamailla tai ulkopuolella olevan sanan, ne näyttivät olevan oikein. Omassa ratkonnassani risteävien apu riitti!
Lukematta vielä muita postauksia annan laatijatiimille isot pisteet tästä ristikosta! Pää"kuvan" idea on hyvä, jatkoonkin! Muutama pitkä sanakin vielä täydensi kokonaisuutta.
Tosin tunnustan, että aluksi hieman pelästyin ideaa, kun arvelin mentävän osaamisalueeni ulkopuolelle.
Pikku hankaluus ratkonnassani oli, kun paperilehden puuttuessa jouduin tulostamaan ristikon digiHS:n kuvasta A4-kokoiselle paperiarkille ja ratkomaan siinä, toki läppärin näytöltä tarvittaessa isontaen.
46. Jiikoo15.8.2026 klo 20:06
Lainaus: 45. PM 15.8.2026 klo 17:27"Pikku hankaluus ratkonnassani oli, kun paperilehden puuttuessa jouduin tulostamaan ristikon digiHS:n kuvasta A4-kokoiselle paperiarkille ja ratkomaan siinä, toki läppärin näytöltä tarvittaessa isontaen."
Minä puolestani olen jo jonkin aikaa tottunut ratkomaan HS-perjantairistikkoni digilehdestä tekaisemillani A4-tulosteilla, monesti jo torstaisin. Parhaillaan oleilen kuitenkin kuusten katveessa ilman tulostinta. Paperi-Hesarini kannetaan viitenä päivänä viikossa 2,1 km:n päässä asuvan talollisen laatikkoon iltapäivisin, vkl-lehdet vasta maanantaisin. Niinpä ratkontani hoituu täällä poikkeuksellisesti paperilehden varassa.
IS-ratkontaa harrastan kotioloissa maanantaisin, tiistaisin ja viikonloppuisin, tilaamastani digilehdestä nappaamillani tulosteilla. Ke-, to- js pe-Iltiksien ristikkotarjonta ei jaksa kiinnostaa. Täällä provinssissa homma on tauolla.
47. Max Luftdruck15.8.2026 klo 23:23
Lainaus: 23. Funny 14.8.2026 klo 21:57Se on kyllä ihan oma ongelma
Jospa Funny keskityt ihan omiin ongelmiisi etkä arvioi kanssaratkojien taitoja.
48. Funny15.8.2026 klo 23:52
Ei tosiaan kannattaisi näihin jupinoihin sotkeentua.
49. Tallukas16.8.2026 klo 10:17
Funny, minä tunnistan kyllä sen, että uuteen laatijaan menee jonkin aikaa tutustua ja sitten vasta alkaa paremmin sujua ratkontakin. Eikä meidän pitäisi olla niin herkkähipiäisiä, että otamme nokkiimme kaikesta, mitä täällä sanotaan.Nämä nykyiset laatijat eivät kyllä ole siinä mielessä uusia.
50. Tintti16.8.2026 klo 12:42
Oikea yläkulma tuotti iloa, oli kuin Anssi Nykäsen rumpusoolo: älytön mutta nautittava! Ehkä me "osaamattomat" ratkojat kaipaammekin näihin ristikoihin pilkettä silmäkulmaan!Hesaria tuskin enää tilaan, koska ristikko on ollut ainut syy.
Nyt ei enää maistu, vaikka valmiiksi sain tämänkin. Iloa teille muille!
51. Jaska16.8.2026 klo 13:20
23. Funny. "Milloin Hesaria on kiinnostanut se, mistä täällä valitetaan?"Riippuu siitä, miten "kiinnostus" määritellään. Todennäköisesti Hesari on ollut tietoinen Lehdon ristikkojen saamasta palautteesta, siis myös valituksista. Arvailun varaan jää, vaikuttiko se laatijan vaihtumiseen.
Nykypalautteen voi sanoa kiinnostavan Hesaria. Heinäkuussa Eki ilmoitti, että Hesari ja Sanaris palaveeraavat nykyperjantairistikkojen linjasta lomien jälkeen.
52. Funny16.8.2026 klo 15:48
Nyt palaute kiinnostaa, kun muutos on niin suuri. Ei haluta, että vanha ratkojakunta olisi tyytymätöntä. Uusia tilaajia ei kannattane odottaa, mutta vanhoista halutaan pitää kiinni.
53. Sitkeä16.8.2026 klo 18:44
Se on täytetty, vaikka kaksi kysymysmerkkisanaa jäikin, kun en ymmärrä miten liittyy vihjeeseen. Vähän liikaa tarvitsin alkuun apuja, jotta sai sanoista kiinni. Ja muutamaa vihjettä en vieläkään sulata, vaikka sopiva sana syntyikin. Väkisin väännettyjä vihjeitä liikaa.
54. Maikku16.8.2026 klo 18:45
41. Allez. Olet oikeassa, kyllä tämäkin harrastus maksaa, mutta jos ostaa pari kolme IS lehteä ristikoiden takia maksaa sekin reilusti satoja euroja. Onneksi olen löytänyt lehden taloyhtiön lehtiroskiksesta useita kertoja joten Roope Ankka tyylisenä saitana olen säästänyt hyvin ja saanut jopa muutaman kunnon voitonkin. Tätä viimeistä en harmikseni löytänyt.
55. iso S16.8.2026 klo 19:55
Maikku, sinua huijataan! Älä osta lehtiä trokarilta, vaan kioskilta tai kaupan lehtihyllystä.Arkipäivän Iltis maksaa 2,50 ja viikonlopun Iltis 3,70. Kaksi edellistä ja yksi jälkimmäinen yhteensä 8,70. Kolme IS-lehteä, ei satoja euroja.
Jos tarkoitat Ilta-Sanomien ristikkolehtiä, nekään eivät maksa satasta. Mantan Mainiot myydään Iltiksen kylkiäisenä, hinta Iltiksen hinta + 2,95. Jos ostaa illalla ja Iltis on loppu, silloin Mantan saa hintaan 2,95. Tietämättömältä kassalta Mantan voi saada tuohon hintaan ilman Iltistä silloinkin kun Iltiksiä on jäljellä, mutta en tietenkään yllytä ketään tuollaiseen vääryyteen ja viekkauteen. Kotiristikko myydään ilman kytköksiä, normaalihinta on 4,95 ja viimeisimmän tarjoushinta on 3,95. No, sen verran siinä on kylkiäisiä että puhdasoppisia kuvaristikoiden ratkojia voi harmittaa, kun mukana on muitakin tehtävätyyppejä. Sekakäyttäjät tietenkin vain ilahtuvat vaihtelusta. Mix-lehtien, tuoreimpana Lomamix, hinta on 2,95.
Sadoilla euroilla, joka minun ymmärryksessäni on vähintään 300, saa siis 60 - 120 IS-lehteä riippuen siitä ,mitä lehtiä valitsee. Jos valitsee viisaasti eli ristikkolehtiä, mukana ei tule mielialaa latistavia huonoja uutisia.
Eikä siinä vielä kaikki: jos kirjoittaa Mantaan ratkojaesittelyn itsestään ja se julkaistaan, saa vuoden Mantat (8) ilmaiseksi. Minä olen aikoinaan esitellyt mielipiteitäni ratkojan näkökulmasta Hesarille useita kertoja ja saanut vain hiljaisuutta vastineeksi. Huonompaa asiakaspalvelua siellä.
56. Mumma16.8.2026 klo 20:05
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ristikko, edellisviikkoja vaikeampi. Oikeanpuolinen harmaa pystyrivi ei meinannut aueta, mutta lopulta kaikki on selvää pässinlihaa!
57. Maikku16.8.2026 klo 20:35
55 iso S. Kirjoitinpa huonosti, tarkoitin että jos ostan pari kolme lehteä viikossa VUODEN aikana se kustantaa satoja euroja. Ehkä kuitenkin ymmärsit?
58. Kuukkeli16.8.2026 klo 21:34
Lainaus: 34. lapatossu 15.8.2026 klo 12:17Lainaus: 33. Kuukkeli 15.8.2026 klo 12:07
Osa alaharmaista hepreaa... oikeita sanoja, mutta merkitystä en tajua. Ehä vika on yleissivistyksessä..
---
Olen yrittänytkin toista, kolmatta ja viimeistä alaharmaiden pystyriviä googlettaa, jotta löytäisin jonkun järkevän selityksen niille, mutta ei ole tärpännyt. Voihan minulla olla niissä tietysi jokin virhekin..
59. Elva17.8.2026 klo 00:45
Ihana ristikko! Pääsin aloittamaan sen vasta tänään (siis eilen), ja oli pakko saada se valmiiksi saman tien. Kommentit jätän myöhemmäksi.
60. lapatossu17.8.2026 klo 08:11
Lainaus: 58. Kuukkeli 16.8.2026 klo 21:34Lainaus: 34. lapatossu 15.8.2026 klo 12:17
Lainaus: 33. Kuukkeli 15.8.2026 klo 12:07
---
Olen yrittänytkin toista, kolmatta ja viimeistä alaharmaiden pystyriviä googlettaa, jotta löytäisin jonkun järkevän selityksen niille, mutta ei ole tärpännyt. Voihan minulla olla niissä tietysi jokin virhekin..
---
Todennäköisesti virhe. Itse löysin Googlella selityksen heti ensimmäisestä osumasta
61. mara4317.8.2026 klo 09:32
Olen ratkonut 90-luvulta saakka pääosin vain Hesarin ristikkoja. Aloittaessani apuna ei ollut netti vaan esim. Vuokilan Ristisanakirja. Netin tullessa mukaan tuli myös Lehdolla ihmeelliset intialaiset kylät ym. rrikoisuudet joita netistä saattoi löytää. Lehdolla oli myös sellaisia maneereja, jotka oppi tuntemaan ja näin helpotti ratkaisemista. Lehdon erikoispiirre ristikoissa oli harmaalla pohjalla kolme vierekkäistä lausetta, jotka johtivat usein risteävien sanojen kummallisuuteen. Ärsyttävyydestä huolimatta ristikkojen ratkaiseminen oli hauskaa ja perjantain ristikkoa odotti. Kiitokset Aulikselle.Nyt päävastuu laadinnasta on siirtynyt Vuokilalle ja vihjeet yleisilmeeltään tulleet salakavaliksi. Usein sana on tullut risteävistä selville ja vasta sitten tajuaa sen yhteyden vihjeeseen. Minusta ristikot ovat olleet erilasia ja olen nauttinut niistä, vaikka ratkaiseminen on tullut selvästi hitaammaksi. Monta kertaa on tullut sana sieltä täältä vain ja tuntuu, että ratkaisemisesta ei tule mitään. Kuitenkin hitaasti täytettä on tullut ja huomaakin yht'äkkiä että ristikko on tullut täyteen. Edelleenkin ristikko pitää saada täyteen vaikka ratkaisukoodi olisi tullut aikaisemmin selville.
Perjantain 14.8. ristikko oli vaikea, Sen ratkaiseminen kesti itselläni perjantaiaamusta lauantaiaamuun vaikka sain vähän apuja johonkin kohtaan tutulta. Kun ratkomisen on aloittanut siitä ei tahdo päästä irti ennenkuin sen on saanut täyteen. Ja vielä silloinkin joku vihje jää pyörimään mieleen miksi ratkaisusana on se mikä siihen tuli. Vaikeudesta huolimatta olen nauttinut ristikoista. On hienoa, että Eki osallistuu keskusteluun. Joskus voisi jotakin vihjettä kommentoida ratkaisuajan jälkeen (eim. A7 jota en ymmärrä). Toisaalta en joka viikonvaihde haluaisi käyttää toista päivää ratkaisemiseen koska se nyt ainakin ajatukset niin valtasi. Ehdotankin, että Vuokila ottaisi käyttöön muuallakin käytetyn tavan (esim. Suomen Kuvalehti, Sanasepot) merkitä ristikkojen oletetun vaikeustason tähdillä yhdestä kolmeen tai mikä se asteikko olisikin. Vaikeustaso voisi painottua keskitasoisiin, mutta joskus voisi olla yhden tähden ristikkokin.Kyllä siinäkin koukkuja voi olla! Näin niidenkin palstalle osallistujien tehtävä, jotka käyvät kommentoimassa kuinka helppoa oli, kun kommentointi jäisi vain vaikeimpien ristikkojen osalle. Tämän perjantain ristikko oli itsellenikin ainakin kolmen tähden arvoinen ja tällaisiakin pitää olla, mutta ei joka viikko. Varsinaisissa ristikkolehdissäkin tasot vaihtelevat, miksei siis Hesarissakin.
62. Tallukas17.8.2026 klo 09:43
A7 (ja pyssy rikki) sekä Lapatossun - tossu minäkin - mainitsemat harmaat ovat minunkin ymmärrystäni vailla. Kiva ratkottava silti.
63. iso S17.8.2026 klo 10:18
Lainaus: 57. Maikku 16.8.2026 klo 20:3555 iso S. Kirjoitinpa huonosti, tarkoitin että jos ostan pari kolme lehteä viikossa VUODEN aikana se kustantaa satoja euroja. Ehkä kuitenkin ymmärsit?
Toki ymmärsin, mutta sen verran koiranleuan vikaa minussa on että helposti tartun löysään sanaan.
Sekin kirjoituksessasi oli heikosti määritelty, tarkoititko varsinaisia Ilta-Sanomia vai Ilta-Sanomien ristikko-osaston tuottamia ristikkolehtiä. Todennäkisesti oikeaan arvaukseen on helppo päätyä. Vain aito ristikkohullu voisi tarkoittaa jälkimmäistä. Mainitsemissani lehdissä on noin 30 kuvaristikkkoa plus jonkin verran "saastetta" eli muita tehtävätyyppejä. Mantassa noin 6, Kotiristikossa enemmän. Jos tulkitaan pari kolme niin että ostaa keskimäärin 2,5 lehteä viikossa, se tarkoittaa 75 ristikkoa eli yli 10 päivässä ja 3900 vuodessa. Tuollaista määrää ei ratko edes Skyttä, joka on joskus jossakin maininnut aika hurjan lukeman.
Iltiksissä uskon helposti että pari kolme viikossa on mielekäs lukema. Lauantai, maanantai ja tiistai ovat ristikkomielessä ne parhaat päivät, niistä saa rahalleen eniten ja parasta vastinetta. Kertyyhän siitä vuodessa hintaa; tuolla kolmen kombinaatiolla 452,40 ja yhdistelmällä la-ma 322,40. Siis satoja euroja, kuten totesit. Onko mielekästä, sen voi itse tykönään päättää. Jos sattuu olemaan sellainen henkilö, joka käy pari kolme kertaa viikossa juomassa järkyttävän hintaisen kahvin jossakin Starbucksin tyyppisessä juottolassa, niin silloin menettää automaattisesti valitusoikeuden ristikoiden hinnasta!
Tuohon onolemassa säästöniksi, jota itse käytän: Iltiksen digiversion tilaus, alle 10 euroa kuukaudessa. Näin saan suunnilleen lauantailehtien hinnalla pääsyn koko viikon lehtien näköisversioon. Printteri minulla on joka tapauksessa. Printtaaminen on pieni vaiva ja printattu versio ei ole aivan alkuperäistä vastaava varsinkaan pystyristikoissa, kun A4-arkkiin ei mahdu alkuperäisen kokoinen ristikko ja halvan mustesuihkun tulostuslaatu ei ole laserluokkaa. Iltis-ristikoita ratkoo kuitenkin sujuvasti printattunakin. Papereista ja musteesta tulee tietysti lisähintaa. Paperin osalta se lienee muutama sentti per ristikko, etenkin jos käyttää paperin molemmat puolet. Musteen hintaa on vaikeampi arvioida, kun printterille on muutakin käyttöä. Ainakaan ei tarvitse lähteä kauppaan tai kioskille lehteä ostamaan.
Hesarin paperiversion tilaaminen on samoin turhaa. Digitilaus on halvempi ja ristikon voi printata. Tulee vähemmin paperinkeräykseen raahattavaa ja metsät kiittävät.
64. Kuukkeli17.8.2026 klo 10:24
Lainaus: 60. lapatossu 17.8.2026 klo 08:11Lainaus: 58. Kuukkeli 16.8.2026 klo 21:34
Lainaus: 34. lapatossu 15.8.2026 klo 12:17
Lainaus: 33. Kuukkeli 15.8.2026 klo 12:07
---
---
Todennäköisesti virhe. Itse löysin Googlella selityksen heti ensimmäisestä osumasta
----
Nyt tajusin! Ei ollut virhettä, ainakaan toisessa ja kolmannessa pystyharmaassa. Ai että, kyllä oli nerokas vihje ja mikä fiilis, kun sen hoksasi - vihdoin :)
Viimeinen pystyharmaa vielä selvittämättä.
65. Mummeli17.8.2026 klo 14:17
Terveiset kaikille experteille 78 ikäseltä Mummelilta. Sain eka kerran koko ristikon maaliin tämän kolmikon laatijoiden aikana. Lehdon ristikoiden logiikan opin tuntemaan ja jopa kerran olen saanut 20 egee palkinnon muutaman vuoden aikana. Olen to-su tilaaja ja luen mielelläni paperilehteä vkl aikana. Ristikko on minulle tärkeä aivojumppa. Minulle tämä ristikko oli haastava, Tänään ma puolelta päivin tuli mun maraton maaliin. Minä teen päiviä ja aloitan kyllä jo perjantaina, yleensä illalla. Joskus luovutan vkl jälkeen. Minä lähetän aina koodisanan 30 egen toivossa vaikka en ole aina osannut kaikkea, ei ole vielä onni suosinut. Sillä kuittaisi monta lähetystä. Täytyy tunnustaa, käytän googlea ja ratkojia apuna tilanteessa kun oma pää ei riitä.
Mielelläni luen tätä keskustelua, saan teiltä paljon ideoita. Esim tämän ristikon harmaat teettivät töitä. alakerta ratkesi ensin . Nyt täytyy olla tyytyväinen itseeni kun olen alkanut oppia kolmikko laatijoiden ajatusmaailmaa, ainakin tuntuu siltä.
Aina sitä kehittyy vaikkakin alku on joka kerta hidasta ja täyttyy sieltä täältä. Ei haaveenakaan vielä että täyttyisi päivässä.
Mukavia elokuun päiviä!
66. Eikka17.8.2026 klo 18:28
Laadukasta taas, mutta ei tähän kyllästy. Tämän ristikon 3 huomionarvoista asiaa: harmaat alansa aatelia (ilman vs-höttöä), keskenään erityyliset pitkät sanat (paras G23) ja edelleen virheettömyys (harhauttaminen ei edellytäkään virheitä).Podiumille pääsyn edellytys harhautuminen: G1, W1 ja M18.
67. Isel17.8.2026 klo 19:52
Täällä on edellä pohdittu ristikkoharrastuksen hintoja.Kirjastoissa on ePress-palvelu, jota voi käyttää kirjaston tietsikoilla. Esim. Helsingin sanomien näköisversiota on mahdollista lukea ja tulostaa sieltä ristikkosivu. Hinta A3 mustavalkoisena 40 senttiä (ainakin omalla paikkakunnallani; oletan saman hinnoittelun pätevän koko maassa)...
68. Ville17.8.2026 klo 20:11
Meillä 50 senttiä/ sivu, ollut jo vuosia.
69. epress17.8.2026 klo 21:11
Lainaus: 3. Ville 24.7.2026 klo 08:22Nopeasti tuli ratkotuksi. Jäin vain ihmettelemään ylimmän sanajonon keskimmäistä sanaa, kun siihen oli kirjoitettava virheellinen suomen sana (kirjain O5).
Lainaus: 4. Eki 24.7.2026 klo 09:06
Ville yrittää nyt vain ratkoa kohdan oikein.
Lainaus: 14. Ville 31.7.2026 klo 16:26
Serpentiini näyttää olevan samoilla linjoilla. Haastetta kaivataan - ennen sitä oli .
Lainaus: 15. Ylläpito 31.7.2026 klo 16:32
Löysikö Ville edelliseen oikean ratkaisun vai oliko liian vaikea?
70. Masa6717.8.2026 klo 23:39
Erittäin hyvä ristikko, harmaat loistavia.I10-vihjeruudusta tulevan sanan aloittaisin toisella konsonantilla kuin mikä vaakasanaan istuu...
Miten muut?
71. Siru18.8.2026 klo 08:37
Masa67 (70), minusta I10:n suhteen ei ongelmaa!Hyvä, kekseliäs ristikko!
72. Mp18.8.2026 klo 09:19
Muuten valmista, mutta en ole tyytyväinen samaani ratkaisusanaan vihjeestä Y9 enkä siksi lähetä vastausta. Ajastaanhan se selviää.
73. Helge18.8.2026 klo 13:31
A7 ratkaisun yhteys vihjeeseen? Rikkinäisen pyssyn ratkaisussa mitään ei ollut rikki?Vimeisessä pystyharmas ei aukea (risteävät sanat väittäisin saanerni oikein), piilokirjaimet uupuu.
Guuglata piti, mutta käyttihän isänikin 70-luvulla tietosanakirjoja. Ei siis ollut ihan helppo ristikko.
74. Tallukas18.8.2026 klo 14:45
Oivaltamisen iloa, kun keksin, mistä harmaisiin tulleet sanat juontavat juurensa.A7 ja G2 jääkööt arvoitukseksi - yritän muistaa tarkistaa, kun ratkaisu julkaistaan, mutta en kuitenkaan muista sitä tehdä.
75. Eikka18.8.2026 klo 16:06
Helge ja Tallukas, puhutaan varmaan vihjeestä G1? Itse nostin sen mitalikolmikkooni eli ihan virheetön sekin, kuten A7. Molemmissa on kaikki tarpeellinen.
76. Kanka18.8.2026 klo 18:58
Muuten ratkaistu, mutta T11 vihje ei aukea, vaikka kuinka pyörittelee. Siksi oikeimmanpuoleinen harmaa, sen ensimmäinen sana edelleen arvoitus. Mitä vihjaatte?
77. Eikka18.8.2026 klo 19:23
Vihjaan, että T11 oli mielestäni hyvä vihje. Valitettavasti jäi täpärästi, mutta kuitenkin ilman ratkaisua, mitalikolmikkoni ulkopuolelle.Ylihuomenna voi sitten vihjata aikuisten oikeesti.
78. Tallukas18.8.2026 klo 19:32
Lainaus: 75. Eikka 18.8.2026 klo 16:06Helge ja Tallukas, puhutaan varmaan vihjeestä G1? Itse nostin sen mitalikolmikkooni eli ihan virheetön sekin, kuten A7. Molemmissa on kaikki tarpeellinen.
G1 toki. Taisin laskea sen itse G:n ykköseksi.
79. Kirsikka18.8.2026 klo 21:11
Kyllä oli haastetta, ihan mahtava
80. Arto19.8.2026 klo 13:01
Lainaus: 78. Tallukas 18.8.2026 klo 19:32Lainaus: 75. Eikka 18.8.2026 klo 16:06
Helge ja Tallukas, puhutaan varmaan vihjeestä G1? Itse nostin sen mitalikolmikkooni eli ihan virheetön sekin, kuten A7. Molemmissa on kaikki tarpeellinen.
G1: rikki on myös alkuaine
A7: siellä sanan lopussa isolla lukee RUOKA, johon tässä viitataan. Sieltä sitä saadaan, siis mistä ?
81. Eikka19.8.2026 klo 13:14
Arto, ei voi kuin ihailla (aikarajojen yli) tulvivaa tietomäärääsi. Tassin myöntämää tiedonjulkistuspalkintoa odotellessa.
82. Arto19.8.2026 klo 13:19
Lainaus: 81. Eikka 19.8.2026 klo 13:14Arto, ei voi kuin ihailla (aikarajojen yli) tulvivaa tietomäärääsi. Tassin myöntämää tiedonjulkistuspalkintoa odotellessa.
Kiitos Eikka vitsailusta ( irvailusta ? )
83. Eikka19.8.2026 klo 13:28
Lainaus: 82. Arto 19.8.2026 klo 13:19Lainaus: 81. Eikka 19.8.2026 klo 13:14
Arto, ei voi kuin ihailla (aikarajojen yli) tulvivaa tietomäärääsi. Tassin myöntämää tiedonjulkistuspalkintoa odotellessa.
Eipä kestä, mutta jos kuitenkin nuo aikarajat kestäisi.
84. Arto19.8.2026 klo 13:52
Lainaus: 83. Eikka 19.8.2026 klo 13:28Lainaus: 82. Arto 19.8.2026 klo 13:19
Lainaus: 81. Eikka 19.8.2026 klo 13:14
Eipä kestä, mutta jos kuitenkin nuo aikarajat kestäisi.
Eipä tarvii enää kestää. Tuo oli viimeinen vinkkini tällä palstalla.
85. Jaska19.8.2026 klo 14:35
Arto ilmeisesti toimi bona fide aikaistaessaan ensimmäisen laillisen paljastuspäivän.
86. Eikka19.8.2026 klo 15:20
Lainaus: 85. Jaska 19.8.2026 klo 14:35Arto ilmeisesti toimi bona fide aikaistaessaan ensimmäisen laillisen paljastuspäivän.
Heti tuli käyttöön Ilkka Suomisen lanseeraama bona fide. Syyntakeeton olisi näissä yhteyksissä paras vastine.
87. Arto19.8.2026 klo 15:55
Lainaus: 86. Eikka 19.8.2026 klo 15:20Lainaus: 85. Jaska 19.8.2026 klo 14:35
Arto ilmeisesti toimi bona fide aikaistaessaan ensimmäisen laillisen paljastuspäivän.
Heti tuli käyttöön Ilkka Suomisen lanseeraama bona fide. Syyntakeeton olisi näissä yhteyksissä paras vastine.
Hyviä ratkontahetkiä jatkossa kaikille !
Mun osalta Hesarin ristikkojen ratkaiseminen oli tässä.
88. Kirsikka19.8.2026 klo 16:52
Keskimmäinen alaharmaa - melkein meni yöunet, kovasti mietitytti, ja äsken: Heureka! Nyt vasta joka ruudussa kirjain.
89. Mp19.8.2026 klo 17:32
Lainaus: 72. Mp 18.8.2026 klo 09:19Muuten valmista, mutta en ole tyytyväinen samaani ratkaisusanaan vihjeestä Y9 enkä siksi lähetä vastausta. Ajastaanhan se selviää.
Löysin sittenkin mieleiseni ratkaisun vihjeeseen Y9 sen jälkeen kun luin viereisen vihjeen "elottomia kaksikorvaisia" oikein. Pitkään mietin, että mitä kumman kaksikarvaisia.
Opetus itselle: puhdista silmälasit ennen ratkomaan ryhtymistä.
90. Elva19.8.2026 klo 22:38
Kävin vielä äsken läpi ristikon vihje vihjeeltä. Se on todella pullollaan loistavia vihjeitä, sainkin ratkotessani ahaa-elämyksiä jatkuvalla syötöllä, harvoin on ristikko synnyttänyt yhtä paljon mielihyvää. Aikaa kului yötä myöten, vaan en antanut periksi ennen kuin joka vihje oli tajuttu. Erinomainen oli myös systeemi jolla helpohkot ja hankalammat vihjeet vaihtelivat, tehden ratkomisesta todella hauskan.Toivottavasti aina välillä saadaan nauttia myös tämän tason vaikeusasteisista luomuksista.
91. Ville20.8.2026 klo 07:25
Erittäin hyvin laadittu ja mieluinen ristikko. Tätä tasoa lisää!
92. Tallukas20.8.2026 klo 08:55
Lainaus: 80. Arto 19.8.2026 klo 13:01Lainaus: 78. Tallukas 18.8.2026 klo 19:32
Lainaus: 75. Eikka 18.8.2026 klo 16:06
G1: rikki on myös alkuaine
A7: siellä sanan lopussa isolla lukee RUOKA, johon tässä viitataan. Sieltä sitä saadaan, siis mistä ?
Olivatpa nuo molemmat kohdat minulla mitä ilmeisimmin kunnossa, vaikka en käsittänytkään vihjeitä. Nyt käsitän.
93. Kike20.8.2026 klo 13:02
Tykkäsin ristikosta, kaikkinensa.Aikaisemmin piti ottaa suurennuslasi esiin ja yrittää jotenkin saada selville nuhjuisista valokuvista, kunhan oli ensin selvittänyt, pitääkö lehti laittaa nurin/poikkipäin, vai oliko kyseessä sittenkin ehkä jokin ulkomainen vaakuna tms.
Mutta olivathan nekin ristikot ihan ok, useimmiten.
Nykyisten perjantairistikoitten vaikeusaste vaihtelee, helpommasta hieman vaikeampaa, kuten tämäkin nyt oli, ja se on mielestäni hyvä juttu.
Terkkuni tekijöille, ainakin minulle Hesarin perjantairistikko on edelleen tervetullutta ratkottavaa.
94. Terveen paperit21.8.2026 klo 02:24
Noin puoli tuntia joka ilta ennen kuin luomet lupsahtaa silmille. Tällä metodilla yleensä ratkeavat kuten tämäkin. Viimeinen pystyharmaa oli kyllä ratkaisultaan kryptinen. Mitähän siinä oikein meinataan?
KOMMENTOI