KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 18.6.2026

12567. HS 18.6.2026

Ylläpito17.6.2026 klo 11:32
Tänä iltana HS Viikossa jo saatavana aukeaman jättiristikko. Tasan 300 sanaa!
2. hesariäijä18.6.2026 klo 09:22
Juhannusfiilis tuli tuosta ristikosta, kun sitä silmäili. Otetaan mökille mukaan ja naatiskellaan.
3. Uusi18.6.2026 klo 11:45
Silmäilin jo jonkun verran. Saa nähdä, miten etenee. Totuttelua kyllä vaatii.
4. Tintti18.6.2026 klo 18:37
Ihan totta: miksi tämän nykyristikon pitää olla niin vietävän ruma?! Ei tullut yhtään kiva fiilis! Onneksi on muutakin tekemistä, mutta harmittaa heittää monen vuosikymmenen harrastukselle heipat!

Aurinkoista ja turvallista juhannusta kaikille!
5. TJV18.6.2026 klo 23:17
Mikähän tuossa nyt niin rumaa?
6. Tallukas19.6.2026 klo 12:18
Selkeys ei ainakaan ole rumuutta. Väritkään eivät haittaa. Onko se rumuuskin katsojan silmissä kuten kauneus?
7. Heppu19.6.2026 klo 15:16
Paljonhan tästä voi sanoa mutta ei haukkua rumaksi. Ensivilkaisulla näytti kaikkien aikojen komeimmalta Hesarin ristikolta. Vähän kesken vielä mutta voi sanoa että paljon kinkkisen hyviä harhautuksia, paljon tietosanakirjatavaraa ja kun on julmetun iso niin jokunen kökkökin vihje seassa.
8. Rampe19.6.2026 klo 20:32
Kuvia on ristikossa viisi ja ainakin vasemman yläkulman kuva on varsin juhannusaiheinen, joten sen puoleen minulla ei ole valittamista.
Eikä juuri muutenkaan, aukeaman ristikosta riitti puuhaa torstaiaamule.
Kaikkien aikojen komeimmaksi (Heppu 11), en menisi ihan sanomaan. Myös Auliksen juhannusristikoissa oli juhannusaiheisia värikuvia, mustavalkoisista perusristikoista poiketen.
9. Arska20.6.2026 klo 14:06
Viime viikkoinen tuli kyllä uurastettua, mutta tämä ei ole kovinkaan pitkälle edistynyt. Hyvähän se, kun on
HAASTEELLINEN, kuten nykykielellä sanotaan. Jos hyvin käy, saattaa ratkaisutaito ESKALOITUA jo muutamassa
vuodessa.
10. Ylläpito21.6.2026 klo 00:20
Nimimerkki Katkoja, kysymyksesi ristikosta on liian paljastava, siksi se on jo kahdesti poistettu. Ei ole virhettä.
11. Katkoja21.6.2026 klo 11:28
Lainaus: 10. Ylläpito 21.6.2026 klo 00:20
Nimimerkki Katkoja, kysymyksesi ristikosta on liian paljastava, siksi se on jo kahdesti poistettu. Ei ole virhettä.

Kiitos tiedosta. Olen kyllä eri mieltä, sillä mitään muuta ratkaisua ei millään tule mieleen ja kaikki mahdollinen on googlattu, mutta parin viikon päästä se nähdään.
12. Ylläpito21.6.2026 klo 11:45
Jaskari, samat kuin Katkojalle, ei ratkaisevien vinkkien kyselyä.
13. POH21.6.2026 klo 15:09
Puheitta paras.
Pidin kuin h...u puurosta.
Sopivaa aivojumppaa liki yhdeksänkymppiselle.
14. Make22.6.2026 klo 08:28
Äy oviin udoksiin.. tuleeko järjellinen sana
15. Eki22.6.2026 klo 08:59
Ristikkoon tulee vain järjellisiä sanoja.
16. lapatossu22.6.2026 klo 09:37
Tuotahan voisi pohtia filosofisena kysymyksenä: Jos sana on järjetön, onko se sana ollenkaan? Paitsi tietenkin on, jos sana on järjetön...
17. Jaskari22.6.2026 klo 12:16
Äy oviin udoksiin tulee järkevä sana, kun pohtii.Nyt minun pitää kohta lähteä Aapistielle Hammashoitolaan varattu aika klo 13.20.
18. Arto22.6.2026 klo 12:17
Lainaus: 17. Jaskari 22.6.2026 klo 12:16
Äy oviin udoksiin tulee järkevä sana, kun pohtii.Nyt minun pitää kohta lähteä Aapistielle Hammashoitolaan varattu aika klo 13.20.

Tosiaan pohdintaa tarvitaan.
19. minä22.6.2026 klo 20:04
paskaa
20. minä22.6.2026 klo 20:06
tulee aulista ikävä
21. minä22.6.2026 klo 20:11
surkea näsäviisas ristikko idiooteille
22. Tuomas22.6.2026 klo 22:31
minäLainaa22.6.2026 klo 20:11
surkea näsäviisas ristikko idiooteille

Onko lääkitys kunnossa
23. Enzio23.6.2026 klo 10:26
Äy oviin udoksiin.. pohtiminen ei ole auttanut - vielä ratkeamatta.
Tähän risteävä pystysana Q17 auttaisi.
24. Ylläpito23.6.2026 klo 13:32
Jontte, ehdottamasi apu on todellakin liikaa.
25. Sitkeä23.6.2026 klo 14:12
Lainaus: 21. minä 22.6.2026 klo 20:06
tulee aulista ikävä
Niin tulee, hänen ajatusmaailmaansa ehti tottua, tässä kaikki mitä keksin tuntuu väärältä, kun sanat eivät sovi risteäviin. Sitkeä luovuttaa.
26. pelaaja23.6.2026 klo 14:25
Minähän vallan innostuin. Jo kolmas Hesarin irtonumero ristikon takia. Kerrassaan mainio, iloinen juhannusaukeama. Olen kuin POH (13.) paitsi että en ole vielä likellä yhdeksääkymmentä.
27. Arska24.6.2026 klo 12:30
On täynnä, kun oikean alakulman mysteeri taisi selvitä, mutta S20-21 hepusta tuli minulle perin outo sana, joten
jotain muutettavaa lienee.
28. Arto24.6.2026 klo 19:29
Lainaus: 27. Arska 24.6.2026 klo 12:30
On täynnä, kun oikean alakulman mysteeri taisi selvitä, mutta S20-21 hepusta tuli minulle perin outo sana, joten
jotain muutettavaa lienee.

S20-21 hepusta minulle tuli ihan järkevä sana, kuvasta sitä en heti keksinyt mutta risteävistä sain apua.
29. Arska24.6.2026 klo 21:36
No niin, S20-21 heppu korjaantui, kun vaihdoin kruunun saaneen toisen lajin kruunattuun ja X18 -ratkaisun, ja
mies V22 tuli myös järkeväksi nimeksi samalla.
30. kari kämäräinen25.6.2026 klo 09:44
Hyvä oli ristikko. Yksi vihjevirhe sieltä löytyi näin Kiuruvedellä syntyneellä eli KIURUVETTÄ.
31. TJV25.6.2026 klo 12:19
Onko Kiuruvedellä syntynyt lukenut vihjeen oikein. Mielestäni se oli lähellä Kiuruvettä.
32. Arto25.6.2026 klo 12:20
Lainaus: 30. kari kämäräinen 25.6.2026 klo 09:44
Hyvä oli ristikko. Yksi vihjevirhe sieltä löytyi näin Kiuruvedellä syntyneellä eli KIURUVETTÄ.

En keksi mikä on se vihjevirhe, kun ristikon vihje on liki Kiuruvettä.
33. TJV25.6.2026 klo 12:59
Kari ja Arto, kohteliaimmin pyytäisin mistä tahansa vihjeestä puhuttaessa mainitsemaan sen koordinaatit. Oman kommenttini kerroin muistinvaraisesti. Oliko vihje "lähellä" tai "liki", sitä en vieläkään ole löytänyt.
Kun ratkoessani haeskelen sopivia sanoja, tuppaa jo silloin itselleni käymään usein, että ratkaisun keksittyäni olen jo hukannut paikan, minne se pitäisikään kirjoittaa. -Mutta sen löytämisestä pitää vain itse oppia huolehtimaan. On kyse sitten sivun tai aukeaman ristikosta.
34. Arto25.6.2026 klo 13:02
Lainaus: 33. TJV 25.6.2026 klo 12:59
Kari ja Arto, kohteliaimmin pyytäisin mistä tahansa vihjeestä puhuttaessa mainitsemaan sen koordinaatit. Oman kommenttini kerroin muistinvaraisesti. Oliko vihje "lähellä" tai "liki", sitä en vieläkään ole löytänyt.
Kun ratkoessani haeskelen sopivia sanoja, tuppaa jo silloin itselleni käymään usein, että ratkaisun keksittyäni olen jo hukannut paikan, minne se pitäisikään kirjoittaa. -Mutta sen löytämisestä pitää vain itse oppia huolehtimaan. On kyse sitten sivun tai aukeaman ristikosta.

Koordinaatit: Oikeanpuoleinen sivu ja C12.
35. Allez25.6.2026 klo 13:51
Kylläpä näyttää ottavan joillekin koville laatijan vaihtuminen! Yksi luovuttaa, toinen lopettaa tykkänään monikymmenvuotisen harrastuksen ja kolmas lopettaa lehden tilauksen. On rumaa ja täyttä p:tä.

Itse tervehdin ilolla tätä uudistusta. Edellisen laatijan ristikot perustuivat pitkälti huonolaatuisten mustavalko valokuvien tai epämääräisesti piirrettyjen karttojen tunnistamiseen. Mikä maa, mikä valuutta? Sitten järjettömään googlailuun, kuka henkilö ja näkyykö kokonaan, olisiko kylä Indonesiasta, esine trek pyörän nimi, ehkäpä väärinpäin. Kun ei itse tiedä, helpotusta saa ratkovaisten sivulta.

Nämä uudet ristikot ovat SANAristikoita, eivät KUVAristikoita. Ne ovat pääosin suomalaisia ja perustuvat hoksaamiseen, usein vasta risteävien avulla. Ensimmäisenä mieleen tullut ajatus on monesti vain hämäys. Mukana on paljon sanontoihin liittyviä sanoja, yleissivistystä, ajankohtaisuutta jne. Jos nämä ristikot ovat itselle liian vaikeita, olen kaupan kassajonossa nähnyt ristikkolehtiä, joissa lukee "helppo". Hyvä ettei HS lähtenyt sille linjalle.

Huomaan myös ilolla, että ylläpito tarttuu herkemmin oman tallinsa tuotteen varjeluun. Ei enää hyväksytä, kun joku kysyy, mitä siihen tulee ja toinen vastaa, mitä siihen tulee.
36. Funny25.6.2026 klo 13:57
Siitähän tuli uusi ohje, että enää ei anneta vastauksia. Aiemmin oli sovittu, että HS-säikeissä keskustelu on vapaampaa kuin muualla, siksi ei puututtu vastausten antamiseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *