KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 6/26

12204. SK 6/26

Adelina5.2.2026 klo 14:33
Toni Pitkälän kaksitähtinen ristikko haastoi minua pitkään. Vähän väliä sain tuhahdella, että miksen tätä heti keksinyt. Pienet tauot selvästi auttoivat miettimisessä. Harmaita aivosoluja sai hieroa. Oma arvioni ristikon vaikeustasosta olisi 2 1/2.

Antti Parkkisen piilosanan kanssa kävi taas niin, että sain usein ensin sanan arvattua ja vasta sitten pääteltyä, mistä vihje kertoo. Alkuun piilosana vaikutti niin vaikealta, että luulin jo sen jäävän kesken. Malttamattomana piti kuitenkin selvittää tehtävä loppuun. Kirpakka pakkanen ei houkutellut ulos, joten mikäs tässä oli ratkoessa.
2. PM5.2.2026 klo 17:46
Melko vähän piiliksen vihjeitä sain auki ensi lukemisella, mutta sitten kuitenkin onnistuin yhdellä istunnolla ratkomaan tehtävän. Hyviä vihjeitä oli, ensin nousi esiin kolme oikein hyvää ja sitten neljäs, mielestäni paras. Se oli ps4. Viimeisenä löytämäni vastaussana oli vihjeeseen vs9. Eikä se ole edes vaikea!

Ristikkoa silmäilin aluksi tovin, etsien alkuun pääsyä. Sellaisen löydyttyä se olikin sitten menoa. Miellyttävät pikku jipot pääkuvan lähistöllä sopivat hyvin kaksitähtiseen.
3. Jiikoo5.2.2026 klo 19:52
Lehden laatikosta noudettuani sain parkkispiilikseen yhden sanan, minkä jälkeen lähdin happimyrkyttämään itseäni ladulla 14 km:n verran. Myrkytys onnistui: loput sanat löytyivät ilahduttavan iisisti.

Pitkälän ristikossa (**) ei alkuunpääsy ollut lainkaan helppoa, mutta tahti nopeutui sittemmin niin että tähditys kelpaa minulle hyvin. Ratkontakokemus odotuksiin nähden hyvin samantyyppinen kuin eilissäehtoona ratkomassani Pitkälässä (PuPe 1/2026 s. 23, rankkaus **½).
4. Jiikoo5.2.2026 klo 19:57
Lainaus: 2. PM 5.2.2026 klo 17:46
”Hyviä vihjeitä oli, ensin nousi esiin kolme oikein hyvää ja sitten neljäs, mielestäni paras. Se oli ps4.”

Komppaan, vihje ps4 oli todellakin mainio! Taisipa ratketa minulla viimeisenä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *