KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > MITÄHÄN SE TEKOÄLY TAHTOO

12089. Mitähän se tekoäly tahtoo

iso S3.10.2025 klo 10:59
Jotkut haut AI (tekoäly) ohittaa, mutta moniin se antaa oman tiivistelmänsä. Aina se ei mene ihan nappiin. Joissakin on virheitä, jotkut ovat huvittavia. Tässä esimerkiksi ensimmäinen moka.

Haku: Dias löytöretkeilijä

AI: Bartolomeu Dias oli portugalilainen löytöretkeilijä, joka oli ensimmäinen tunnettu eurooppalainen, joka purjehti Afrikan eteläisimmän kärjen, Hyväntoivonniemen, ympäri vuonna 1488. Hän sai alkujaan nimen «Stormudden» (Cabo Tormentoso) sen vuoksi, että hän joutui myrskyn keskelle, mutta myöhemmin Portugalin kuningas nimesi sen «Hyväntoivonniemeksi», sillä niemenkärjen kiertäminen antoi toivoa meritien löytymisestä Intiaan.

Ei hän saanut tuota nimeä, vaan Afrikan kärki. Sitä tekoäly ei kerro, antoikon nimen Dias itse vai joku muu, mutta tuskin ihan ensi hätään nimi annettiin ruotsinkielisenä.

Tekoälyn kehittymsen seuraamiseksi on hyvä mainita käytetty haku tarkasti. Sanojen järjestykselläkin on nimittäin väliä. Haulla löytöretkeilijä Dias tulee eri tulos:

Löytöretkeilijä Dias on portugalilainen Bartolomeu Dias (n. 1450–1500), joka oli ensimmäinen tunnettu eurooppalainen, joka kiersi Afrikan eteläkärjen eli Hyväntoivonniemen ympäri vuonna 1488 etsiessään meritietä itään. Tämän merkittävän matkan ansiosta hän avasi reitin Euroopasta Intiaan ja antoi samalla nimen Pöytävuorelle.
2. Funny3.10.2025 klo 12:10
Ihan hyvä juttu, että tekoälylle voi vielä naureskella. Vai haluaako joku, että tekoäly pystyy kaikkeen siihen, mihin ihminen?
3. iso S3.10.2025 klo 19:50
Tekoäly ei olw vielä älynnyt tahtoa nipistysotetta. Ilman sitä sen kyvyt tulevat pysymään rajallisina.
4. iso S5.10.2025 klo 18:11
Olinpa (taas) tyhmä. Useita kertoja olen tavannut vihjeen "koskissa" ja ratkaisu on ollut imut. Minusta siinä on ollut jotain kaukaa haettua, jopa väärää tai vaiin osatotuus (ei kaikissa koskissa). En ajatellut tarpeeksi pitkälle. Googlasin

koski imu
ja tekoäly valisti:

"Koski imu" voi viitata kahteen eri asiaan: urheilija Tomas Kosken suoritukseen uinnissa ja kosken voimaan tai nopeuteen, jolloin "imu" voi viitata veteen vedettävään voimaan. Uimari Tomas Koski rikkoi juuri Suomen ennätyksen 200 metrin vapaauinnissa. "Koski imu" voi myös tarkoittaa Oma opintopolku (Koski) -palvelua, joka on Opetushallituksen tietopalvelu koulutustietojen keräämiseen.

AI laskee väärin, tuossahan on kolme mahdollisuutta, joista keskimmäinen, "veteen vedettävä voima" on kielipuolinen ilmaisu. Siinä ollaankuitenkin lähimpänä totuuden jälkiä. Jos seisoo koskessa niin virta pyrkii viemään mukanaan ja niin käykin kaikelle irtoainekselle tai helposti irtoavalle. Onko se sitten imua, työntöä vai molempia (ja missä suhteessa), minun fysiikantuntuntemiseni ei riitä vastaamaan.

Olin kuvitellut että imulla tarkoitettaisiin sellaista pyörrettä joka vetää uimarin pinnan alle ja hukuttaa. Sellainen on kai mahdollista isossa koskessa jos siinä on sopiva pyörteen aiheuttava kivi. Vielä todennäköisemmin ilmiö voi kai esiintyä isossa putouksessa.

Googlen löydöksistä tajusin että imua todellakin pitää hakea kauempaa. Varsinaisen kosken yläpuolella on rauhalisemmin virtaava joki josta koski "imee" vettä, niin että vesi virtaa sitä nopeammin mitä lähempänä koskea ollaan. Tämä voi tulla ikävänä yllätyksenä soutajalle tai uimarille: jos menee liian lähelle niin takaisin ei enää pääse. Rantaan voi yrittää.

Itse asiassa olen kerran testannut asiaa turvallisemmasta suunnasta eli alhaalta lähtien. Koski kapeni ylöpäin ja virtaus voimistui sitä mukaa. Kroolaamalla pääsin tiettyyn pisteeseen asti ja siinä pystyi jonkin aikaa sinnittelemään, minkä jälkeen alkoi pikku hiljaa valua jalat edellä alaspäin kun paras puhti oli käytetty. Kosken reunoilla oli pinnan alla isoja kiviä ja niistä käsin vetäen pääsi hieman pitemmälle. Kun jossakin vaiheessa nostin päätäni tähystääkseni seuraavaa kiveä, vartalon asento muuttui samalla hieman pystymmäksi ja ote lipesi. Tuntuman mukaan siinä kyllä oii työntöä, ei imua! OIkein hauska kokemus se uintiosuus, kakkosvaihe pikemminkin mielenkiintoinen. Siinä olisi voinut tulla mustelmia, mutta tuli vain muistelmia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *