KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 20.-21.9.2025

12076. IS Viikonloppu 20.-21.9.2025

Ylläpito19.9.2025 klo 07:45
Huomenna Skytän ja Kärkkäisen kovis, joka on merkitty kolmoseksi.
2. Kuju19.9.2025 klo 14:22
Voi ei ...
3. Ville19.9.2025 klo 20:03
Mahtavaa! Vesi kielellä odotan huomista.
4. Matias-Myyrä20.9.2025 klo 15:07
Oli se Skyttä täyskolmonen minunkin mielestäni, muttei kuitenkaan pahis. Ei jäänyt mitään epäselvyyksiä.
5. Rampe20.9.2025 klo 15:58
Aika lailla samaa mieltä vaikeusasteesta kuin Matias-Myyrä.
Muutama ratkaisusana oli minule täysin outo, mm.kuvassa oleva kasvi. Sehän ei tarkoita etteivätkö nämä sanat ole toisille hyvinkin tuttuja.
6. Rampe20.9.2025 klo 20:49
Vihjeen 1/4 ratkaisusana on minunkin mielestäni väärin, kuten joku ehti mainitakin.
7. Joutilas21.9.2025 klo 08:16
Olipas tämä minulle työläs ratkottava. Hyvin monet ratkaisusanani jouduin vaihtamaan, kun eivät Skytälle kelvanneet. Ne jumittivat ratkonnan etenemistä niin paljon, että luulin jo tämän jäävän ratkaisematta. Jälleen kerran runsas kumitus ja uusien näkökulmien hakeminen auttoi. Sen jälkeen ei ristikko enää niin vaikealta tuntunutkaan. Pääkuvan Skyttäkin vei minut väärille jäljille, minkä seurauksena ihan mainiot siniset tökkivät pahasti pitkän aikaa.
Vihjeen 1/4 ratkaisusana on aivan oikein. Ensimmäisenä mieleen juolahtava asia ei välttämättä aina ole se ainoa oikea, minkä minäkin jouduin monessa kohdassa karvaasti, mutta jälleen kerran opettavasti toteamaan.
Ristikon ulkoasu oli selkeä, tasapainoinen ja ainakin minun silmää miellyttävä.
Kiitokset AS/HK mainiosta viihteestä!
8. iso S21.9.2025 klo 09:12
Ehdin jonkin verran tutkia kovista ja sain sieltä täältä pieniä alkuja, mutta ei lähtenyt vyöryttäminen käyntiin ennen kuin uni voitti. Huonosti nukuttu edellinen yö kostautui.

Vuokilan piilosanan ehdin ratkoa iltapalaa mutustellessa ilman ihmeempiä vaikeuksia. Siitä tuli mieleen että 1/4 voi olla yhtä jos toistakin ja yksi on piilosanojen logiikka.

Tiesin jo pienenä että on olemassa logiikka. Speden ohjelmat opettivat että on olemassa naisen logiikka (tietysti ei enää nykyään muuten kuin historiallisena ilmiönä). Intissä opin että on olemassa armeijan logiikka. Noin 40 vuotta sitten opin tuon neljännen.

Minun oli vaikea oppia ymmärtämään ja vielä vaikeampi hyväksyä, että piilosanoissa voidaan esittää väitteitä jotka eivät pidä paikkaansa ja se on silti oikein, piilosanojen logiikalla. Minun mielestäni, jos annetaan ymmärtää että Raamatussa on hylätty joku järjestö, niin vihkiraamatusta pitäisi löytyä maininta siitä. Ei tarvitse.

Tällä uudella kaudella, kun sattuneesta syystä olen ratkonut jonkin verran piilosanoja, ymmärrän tuon, mutta silti ajoittain eksyn etsimään totuutta sieltä missä sitä ei ole.

Jotkut piilosanat ja piilosanavihjeet ovat mielestäni edelleen merkillisiä. Jos sen pystyisi aavistamaan etukäteen, niin silloin kannattaisi ratkoa ensin tämä tai vastaava. Miksikö? No siksi, että silloin voisi iso S -tyylisellä kaksimielisellä logiikalla sanoa, että tämä oli esimerkillinen.

Pahus, siinä meni se 1/4. Logiikkoja on ainakin 5.
9. Elva21.9.2025 klo 10:17
Lauri Kultilta taas kerran aivan huippu-Tavis!
10. Rampe21.9.2025 klo 17:44
Joutilas (7), vihjeen 1/4 ratkaisusana on tosiaan oikein noinkin. En ole kyllä ihan varma olisiko vihje ollut vuosien varrella 1/4 vai joskus joku muukin murtoluku. Edellyttäen että että laatija ajattelee samaa vihjettä/ratkaisua kuin minä.
11. pelaaja21.9.2025 klo 18:52
Vähän kesti mutta nysse kovis on siinä. Turhaan myös vaihdoin välillä pari oikeaa ratkaisusanaa vääriksi huomatakseni ne aikojen päästä sittenkin oikeiksi. Kysymysmerkkejä ei jäänyt, oho!! Siitä annan itselleni ja AS/HK:lle palkinnon. No, siihen 1/4-arvoitukseen en jaksa nyt tarkemmin perehtyä. Hiuksia harottu muutenkin jo niin, että pitää varata aika kampaajalle.
12. iso S22.9.2025 klo 17:58
Kaikki voimat ja vähän päälle kun ponnistaa niin sitten ihme kyllä voi onnistaa. Pääkuvaa ja sinisiä lauseita ei voi järjellä selittää, jos ei lyö pöytään oletettua sukurakkautta. Niin kaukana ollaan yleisestä tietoudesta että yhtä hyvin voisin yrittää laatia ristikon jossa aiheena on veljeni Mooses (nimi muutettu) ja väittää että on tunnetumpi. Uskokoon ken tahtoo. No, kaikki on Skytälle anteeksi annettu itserakkauteni hivelemisen vuoksi, onhan hän (tosin sitä etukäteen suunnittelematta ja tahallisesti tarkoittamatta) kerran minutkin ristikossa maininnut. Sattumien satoa, ei avata enempää.

Muutamassa kohdassa oli hämmästyksen sormi kummastuksen suussa, mutta kolmonen on lavea käsite ja se voi sisältää monenlaista ja vaatia paljon. Sitä paitsi muistin juuri että kaikki on anteeksi annettu vaikka ei ole edes pyydetty eikä tämä voi olla liian vaikea kun kolmessa vajaassa päivässä täyttyi.

Onnea valitsemallaan tiellä, ratkojat vastaavat haasteseen kuumenevalla verellä, kyynelillä ja hiellä.
13. Ville23.9.2025 klo 08:36
Mikä siinä 1/4-vihjeessä joitakuita kummastuttaa? Minulle se ratkaisu oli itsestäänselvä.
14. Jiikoo23.9.2025 klo 08:39
Skyttäkolmoset tahtovat olla minun harmaille soluilleni monesti liikaa. Tässäkin minulta puuttuvat yhä piilokirjaimet sanoista, jotka pitäisi saada vihjeistä ”ÄLÄ OTA!!” ja ”TENON-”. Sunnuntaina sain sentään – kovan ähellyksen jälkeen ja vahvasti kainalosauvoihin turvautuen – muut kohdat mielestäni kohtuukuntoon ja taikasanani 1–9 lähtemään. Ontto omatunto jäi. Ihmettelyä vihjeen ”1/4” ratkaisusta ihmettelen: oma ratkaisuni tuntuu sen osalta täysin luontevalta.
15. anna h23.9.2025 klo 10:41
1/4 vaatisi ratkaisuun yhden (ääntymättömän) kirjaimen lisää, jos olen ymmärtänyt oikein.
16. Rampe23.9.2025 klo 10:52
Mutta tuollaisenakin ratkaisusana sopii, ei tosin ensimmäisenä ja tuskin toisenakaan mieleen tulevaan yhteyteen.
17. Ville23.9.2025 klo 12:06
anna h ei nyt kyllä ymmärrä oikein.
18. Jaska23.9.2025 klo 18:04
Kolmena päivänä runsaasti puolen ja kokotunninkin kuminkäryisiä (hyperbola) istuntoja, summa varmaankin yli viisi tuntia = pahis. Täyteenkin ristikkoon jäi sanoja, joiden kelvollisuus mietittää. Paljon porua aiheuttannut 1/4 ei sentään kuulu niihin.

Pitkät siniset ja suistolaiset sanaston huippuluokkaa, kp erinomainen 5,84. Vihjeistä miellytti eniten soinnukas normihurja. Miinus sanasta, joka yhdellä piilokirjainvaihdoksella olisi muuttunut hovikelpoiseksi. Lisäksi on todettava, että siellä täällä muuallakin yleistyneet jarismit vai pitäisikö sanoa kerismit eivät useimmiten miellytä. Skyttää pitää kyllä kehuia nokkeluudesta, jolla asian kiteytti.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *