KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3375
11990. HS 3375
Keltanokka13.6.2025 klo 10:43
Valmistuipa vihdoin (aloitin aikaisin aamulla!), vasen alakulma viimeisenä. Lopulta vain vihjeessä "....KA SORSALINTUA" käytetty partitiivi ja siihen laittamani ratkaisusana (pari lyhennettä löytyi Googlella) jäivät askarruttamaan. Risteävistä saadut kaksi kirjainta ovat varmasti oikein.
2. Rampe13.6.2025 klo 11:27
Sorsalintu ihmetytti minuakin partitiivin ja saamani ratkaisusanan takia.Itselläni täyttyivät viimeisenä alaharmaat kolmen ennalta (minulle) täysin tuntemattoman vaakasanan takia.
3. Uusi13.6.2025 klo 11:31
On haastavaa. Sorsalintu ja alaharmaat minullakin vielä takkuaa.
4. Matti13.6.2025 klo 12:04
A 21 kello on mulle arvoitus, apuja?
5. spa13.6.2025 klo 12:20
Minulla viimeiseksi jäivät A 8 ja 9. Ja Saksan kaupunki on mielestäni pohjoisempana.
6. Ulla13.6.2025 klo 12:40
L12 Mikä ihme apuaaaaaaa!
7. Tarkkailija13.6.2025 klo 12:48
Lainaus: 4. Matti 13.6.2025 klo 12:04A 21 kello on mulle arvoitus, apuja?
Tämä minuakin vaivaa. Google Lens oletti kellon olevan Casio, mutta nimi on pidempi ja varmaankin paljon oudompi. Samalla myös sorsalintuvihje ratkomatta.
8. Rampe13.6.2025 klo 13:06
Google Lens oletti varmaan ihan oikein, mutta ratkaisusana A21 ei ole kellon merkki.
9. Tarkkailija13.6.2025 klo 13:27
Lainaus: 8. Rampe 13.6.2025 klo 13:06Google Lens oletti varmaan ihan oikein, mutta ratkaisusana A21 ei ole kellon merkki.
Oikeassa olet. Keksin ratkaisusanan. Löytyi myös sopia Theo - täysin tuntematon entuudestaan.
Huvittaa kasvo- ja puolivartalokuvat, joita tässä oli yhteensä 15 kpl. Yhdessä nimellä ei ole merkitystä lainkaan. Kaksi tunnistin varmasti ja neljä arvelin tunnistavani. Kaksi tarkistin Googlella. Kaksi päättelin ratkaisusanan perusteella, kenestä on kyse. Lähes puolet jäi täysin arvoitukseksi. Koska ratkaisusanat uskon olevan olevan niiden kohdalla oikein, tarkistuksia e tarvitse.
10. Maikku13.6.2025 klo 16:19
U19 sopisi kolme konsonanttia vai olenko väärässä?
11. Rampe13.6.2025 klo 16:23
Maikku, muuten kyllä, mutta aalloilla keikkuva symboli tarjoaa vain yhtä vaihtoehtoa.
12. Keltanokka13.6.2025 klo 16:25
Lainaus: 10. Maikku 13.6.2025 klo 16:19U19 sopisi kolme konsonanttia vai olenko väärässä?
Katso tarkemmin, mikä siinä etenee.
13. Maikku13.6.2025 klo 16:45
Keltanokka 12. Olen katsonut jopa suurennuslasilla ja laittanut omasta mielestäni oikeimman vaihtoehdon.
14. Antero13.6.2025 klo 19:12
Ristikon keskiosa on minulle vaikein.Ovatko vihjeet L12 ja P8 logoja?
Partaäijätkään eivät ole tuttuja...
15. Hämmästelijä13.6.2025 klo 20:14
L12 on todennäköisesti jokin logo - ei hajuakaan mikä - sitähän Ullakin 6 yllä kyseli.P8 ei ole logo - löydä merkityksen sille vaikka PC:n näppäimistöltä.
Partaukot eivät ole tuttuja minullekaan - ilmeisen viisaan näköisiä ovat.
16. Artsi13.6.2025 klo 20:20
Tämän työlään ristikon ratkonta jäi iltapäivän ja illan tehtäväksi. Sauna sai veren kiertämään ja aivot toimimaan toivotulla tavalla. Vihdoinkin valmista. Sai käyttää hoksottimia oikein kunnolla.
17. vaari13.6.2025 klo 20:50
A22 ?!:)
18. VP13.6.2025 klo 20:54
Lainaus: 15. Hämmästelijä 13.6.2025 klo 20:14L12 on todennäköisesti jokin logo - ei hajuakaan mikä - sitähän Ullakin 6 yllä kyseli.
P8 ei ole logo - löydä merkityksen sille vaikka PC:n näppäimistöltä.
Partaukot eivät ole tuttuja minullekaan - ilmeisen viisaan näköisiä ovat.
L12 on ulkolaisen rekrytointifirman logo
Partaukot ovat luonnontutkijoita, nimistä ei tietoa.
Keitä ovat neidot PQ1?
Mistä löytyy vihje sanaan P-V2?
19. Antero13.6.2025 klo 21:42
PQ1: laulaja ja näyttelijä
20. Tulkitsija13.6.2025 klo 21:49
P-V2: laitoin puun koostumusta ilmaisevan sanan, kun siihen sopi. Kaksisuuntaisen pienen nuolen merkitystä enymmärrä. Kehno pääkuva muutenkin.
21. Ville13.6.2025 klo 21:55
Eikö täällä todellakaan muuta keskusteltavaa tästä ristikosta ole kuin kysellä ja jaella vastauksia? Jokaisen pitäisi ihmetellä ja kummastella ihan itsekseen pari viikkoa ja kysyä vasta sitten muitten mielipiteitä. Outo palsta!
22. Tarkkailija13.6.2025 klo 21:55
Mistä löytyy vihje sanaan P-V2?Tulkitsin, että pääkuvasta. Kuvan ydinideasta irrallisiin yksityiskohtiin viittaava ratkaisusana.
P1 löysin Q1 en.
Arvelin toista partaukkoa Darwiniksi, mutta yhtään ihan osuvaa kuvaa en tällä oletuksella saanut. Asialla onneksi ei ole merkitystä.
23. Tarkkailija13.6.2025 klo 22:03
Lainaus: 20. Tulkitsija 13.6.2025 klo 21:49P-V2: laitoin puun koostumusta ilmaisevan sanan, kun siihen sopi. Kaksisuuntaisen pienen nuolen merkitystä en
ymmärrä. Kehno pääkuva muutenkin.
Kaksisuuntainen nuoli saattaa liittyä pääkuvasta johdettuun vaakasanaan. Kuvan olemukseen tuskin liittyy, sillä Lehdolla ei ole tapana antaa siihen mitään lisävinkkiä nuolilla tms.
Pääkuvan löytää sivustoilta, joiden kirjaimisto on arabialainen, kyrillinen ja länsimainen - aika laajalle levinnyt siis kuvan käyttö. Ei minustakaan tyyppinsä eliittiä.
24. Artsi13.6.2025 klo 22:04
21. Ville. Olen kanssasi samaa mieltä. Ihmettelen näitä kyselijöitä ja ennen kaikkea auliiden vastausten jakelijoita. Eihän tällainen tapa kehitä ratkomaan ristikoita. Ei ole oikein, että ratkaisut jaetaan heti saman päivän aikana täällä kyselijöille. Eräät eivät osaa ilmaista asiaa siten ettei paljasteta oikeita ratkaisuja kyselijöille. Ei ole muita kohtaan reilua.
25. Aira13.6.2025 klo 22:09
Mikä kumman sivu aukeaa, kun yrittää mennä ratkojiin? Onko jotain kalastelua?
26. Hämmästelijä13.6.2025 klo 22:15
Lainaus: 21. Ville 13.6.2025 klo 21:55Eikö täällä todellakaan muuta keskusteltavaa tästä ristikosta ole kuin kysellä ja jaella vastauksia? Jokaisen pitäisi ihmetellä ja kummastella ihan itsekseen pari viikkoa ja kysyä vasta sitten muitten mielipiteitä. Outo palsta!
Eipä vaikuta sinullakaan Ville olevaan mitään ajatuksia itse ristikosta kunhan saat vain arvostella toisten sanomisia ja yrität asettaa omia sääntöjäsi palstan sisältöön - jättäisit sen vaan ylläpidolle jolle se kuuluukin.
27. Rampe13.6.2025 klo 22:17
Ville(21) ja Artsi. Yli kymmenen vuoden kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että jostain syystä täällä on ollut tapana antaa vihjeitä jo ensi päivästä alkaen nimenomaan hesarin ristikoissa.En tiedä mistä perinne on alkanut, koska IS-viikonlopun kovilsista, samoin kuin IIsakin ja PuPen ristikoista saa vihjata vasta ratkaisun lähetysajan päätyttyä.
Mutta koska näin on, kerron partasuista kyselijöille että alempi on venäläinen tutkija, joka tutki koirien kuolaneritystä ja muita reaktioita eri tilanteissa.
28. Antero13.6.2025 klo 22:18
Minulla Ratkojat-sivu avautuu kuten yleensäkin, ei näy mitään erityistä.
29. Aira13.6.2025 klo 22:39
City Digital pyytää suostumusta ja tietoja käyttäjältä tarjotakseen palveluja ja mainoksia. Vaikuttaa epäilyttävältä!
30. Ville14.6.2025 klo 06:22
Hämmästelijälle (26)Täällä nyt ei paljonkaan keskustella ristikon sisällöstä vaan sanomiset näyttävät olevan enimmäkseen tätä tasoa:
- Onko vaakuna vai logo? Onko tuotemerkki? Apujaaaa!
- Nainen vai mies? Suomalainenko? Millä alalla toimii? Laulaja vai tiedemies?
- Ketä esittää? Kuka on kuvassa? Tunnistitteko henkilön?
- Keitä nuo ukot mahtavat olla? Saiskos teiltä vähän vinkkiä?
- En tunnista, ihan outo kuvio, vähän helpottavaa vinkkiä taaskin tarvitsisin.
- En saa selvää kuvasta? Muutamasta muustakaan!
- Musta/harmaa/himmeä/suttuinen/outo/epäselvä läikkä. Mikä?
- Mikä vempain on kuvassa? Onko joka kodista löytyvä laite?
- En ymmärrä. Ei hajuakaan. Löysittekö kuvan? Mitä esittää?
- En ymmärtänyt tuota vinkkiä. Tarkentakaa.
- Vieläkin kohdassa... yksi mietityttävä piilokirjain, vihjettä pliis.
- Tuleeko vieraskielinen sana? Suomea vai ruotsia?
- Tuleeko vastaukseen kolme konsonanttia? Kaksi eri vokaalia? Onko kolme vokaalia?
- Kartta vai mikä? Mistä päin maailmaa? Saari, maa, meri vai vuoristo?
- Kolme vaihtoehtoa piilokirjaimeksi, minkä valitsitte? Aakkosten lopusta vai alusta?
- Yhdestä kirjaimesta on kiinni. Sanokaa nyt suoraan, mikä siihen kohtaan... tulee.
- Pistittekö partitiivin vai nominatiivin? Verbi vai substantiivi? Onko vastaus propri?
- Ratkojistakaan ei löytynyt. Olen ihan äimän käkenä.
Sitten on jatkuvasti näitä laatijalle tarkoitettuja palautteita:
- Taas paha moka laatijalta! Päivämäärä heitti vuorokaudella.
- Löysin ristikosta yhden virheen tällä kertaa.
- On niitä virheitä kaksikin.
- Minä löysin kolme. Patean tulee taas mieleen.
- Aina näitä mokia Auliksella. Eikö näitä kukaan tarkista?
- Taas oli niin suttuisia kuvia, että lopetan Hesarin tilauksen.
- Lopetan näitten "aulisten" ratkonnan, jos ei taso parane.
- Laatija vaihtoon!
31. Uusi14.6.2025 klo 08:11
Lainaus: 21. Ville 13.6.2025 klo 21:55Eikö täällä todellakaan muuta keskusteltavaa tästä ristikosta ole kuin kysellä ja jaella vastauksia? Jokaisen pitäisi ihmetellä ja kummastella ihan itsekseen pari viikkoa ja kysyä vasta sitten muitten mielipiteitä. Outo palsta!
Komppaan ylläolevaa. Tämän palstan sisältö on muuttunut ihan lyhyen ajan sisällä. Onko tullut uusia keskustelijoita, ovatko entiset lopettaneet vai miksi on muuttunut. Odotan entisenlaistakin keskustelua.
32. suht aloittelija14.6.2025 klo 09:27
Lainaus: 30. Ville 14.6.2025 klo 06:22Hämmästelijälle (26)
Täällä nyt ei paljonkaan keskustella ristikon sisällöstä vaan sanomiset näyttävät olevan enimmäkseen tätä tasoa:
- Onko vaakuna vai logo? Onko tuotemerkki? Apujaaaa!
- Nainen vai mies? Suomalainenko? Millä alalla toimii? Laulaja vai tiedemies?
- Ketä esittää? Kuka on kuvassa? Tunnistitteko henkilön?
- Keitä nuo ukot mahtavat olla? Saiskos teiltä vähän vinkkiä?
- En tunnista, ihan outo kuvio, vähän helpottavaa vinkkiä taaskin tarvitsisin.
- En saa selvää kuvasta? Muutamasta muustakaan!
- Musta/harmaa/himmeä/suttuinen/outo/epäselvä läikkä. Mikä?
- Mikä vempain on kuvassa? Onko joka kodista löytyvä laite?
- En ymmärrä. Ei hajuakaan. Löysittekö kuvan? Mitä esittää?
- En ymmärtänyt tuota vinkkiä. Tarkentakaa.
- Vieläkin kohdassa... yksi mietityttävä piilokirjain, vihjettä pliis.
- Tuleeko vieraskielinen sana? Suomea vai ruotsia?
- Tuleeko vastaukseen kolme konsonanttia? Kaksi eri vokaalia? Onko kolme vokaalia?
- Kartta vai mikä? Mistä päin maailmaa? Saari, maa, meri vai vuoristo?
- Kolme vaihtoehtoa piilokirjaimeksi, minkä valitsitte? Aakkosten lopusta vai alusta?
- Yhdestä kirjaimesta on kiinni. Sanokaa nyt suoraan, mikä siihen kohtaan... tulee.
- Pistittekö partitiivin vai nominatiivin? Verbi vai substantiivi? Onko vastaus propri?
- Ratkojistakaan ei löytynyt. Olen ihan äimän käkenä.
Sitten on jatkuvasti näitä laatijalle tarkoitettuja palautteita:
- Taas paha moka laatijalta! Päivämäärä heitti vuorokaudella.
- Löysin ristikosta yhden virheen tällä kertaa.
- On niitä virheitä kaksikin.
- Minä löysin kolme. Patean tulee taas mieleen.
- Aina näitä mokia Auliksella. Eikö näitä kukaan tarkista?
- Taas oli niin suttuisia kuvia, että lopetan Hesarin tilauksen.
- Lopetan näitten "aulisten" ratkonnan, jos ei taso parane.
- Laatija vaihtoon!
Anna hyviä esimerkkejä keskusteluun ristikon sisällöstä, että me uudemmatkin osataan. En tosin minäkään ole kovin innostunut noista antamistasi huonoista esimerkeistä. En taida tietääkään paremmasta ajasta.
Kuka mahtoi laatia HS:n ristikot esim. 1970-luvulla, kun isäni niitä ratkoi - hän ei tosin lähettänyt vastauksia ja
käsialakin oli niin epäselvä, että minä tuskin sitä osasin tulkita. Itse innostuin vasta eläkkeelle jäätyäni. Eikä ollut tällaisia keskustelupalstoja.
33. ca.14.6.2025 klo 09:58
Pääkuvan kaksipäinen nuoli viittaisi faunaan ja flooraan, mutta ei taida viitata mihinkään?
34. ca.14.6.2025 klo 10:57
Tajusin jo. Ei tartte vastata.
35. Tarkkailija14.6.2025 klo 11:17
Lainaus: 29. Aira 13.6.2025 klo 22:39City Digital pyytää suostumusta ja tietoja käyttäjältä tarjotakseen palveluja ja mainoksia. Vaikuttaa epäilyttävältä!
Eiköhän tuota tehdä lähes joka sivustolla. Tolkuton määrä evästeiden pyytelyä on rasittavaa, jos ei halua kaikkiin suostua vaan halua valita, mitä hyväksyy. Täällä onneksi evästeet on pyritty minimoimaan.
36. iso S14.6.2025 klo 11:23
Lainaus: 32. suht aloittelija 14.6.2025 klo 09:27Kuka mahtoi laatia HS:n ristikot esim. 1970-luvulla, kun isäni niitä ratkoi - hän ei tosin lähettänyt vastauksia ja
käsialakin oli niin epäselvä, että minä tuskin sitä osasin tulkita. Itse innostuin vasta eläkkeelle jäätyäni. Eikä ollut tällaisia keskustelupalstoja.
3541. HS-ristikkon historia? [laadukas? otsikko vuodelta 2007]
Lainaus: 2. Eki 15.8.2007 klo 20:21
Lyhyt oppimäärä.
Osmo Kaila aloitti 1955 ja lopetti 1970-luvun lopussa.
Joku ei-suosituksi-osoittautunut yrittäjä teki ehkä vuoden pari välissä.
Lainaus: 3. HT 15.8.2007 klo 20:37
Pannaas uudelleen näkyviin pätkä Hesarin jutusta tammikuulta 2001:
Aulis Lehto on laatinut ennen kaikkea kuvaristikoita. Helsingin Sanomissa niitä on julkaistu helmikuusta 1979 lähtien. Myös muita foorumeja on ollut."
Jutun seuraava kohta ei ainakaan enää ole totta kaikin osin:
"Lehto valitsee ristikkojensa valokuvat, myös piirtää ja tekstaa sanavinkit itse. Tietokonetta hän
ei käytä, koska 'täytyy ajatella'."
Aulis Lehto aloitti 1980-luvun alussa.
37. Mooses14.6.2025 klo 20:28
Saako joku selvää kuvasta F 19. Minun lehdessäni on joku musta möykky. Esittänee vaakunaa tms
38. Mooses14.6.2025 klo 20:30
Komento takaisin. Vaihdoin yhden kirjaimen ja asia selvisi
39. Tarkkailija14.6.2025 klo 20:34
Minä sai apua F19 Googlen Gemini tekoälyltä. Ei siitä aina ole ole ollut vaakunakyselyissä mitään hyötyä.
KOMMENTOI