KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 24.-25.5.2025
11971. IS Viikonloppu 24.-25.5.2025
Ylläpito23.5.2025 klo 10:20
Huomenna Vuokilan ja Kärkkäisen 3 miikka kovis, voi olla hieman alle mutta ainakin tuhti 2½. Vuokila kertoo laatineensa tämän aikamoisessa aivomyrskyssä ja rakenne on mielenkiintoinen. Vihjeitykseen on saatu apujakin.Pehmiksessä Pallosella taas taideteema.
2. IS-fani24.5.2025 klo 17:31
Ratkon aika paljon IS:n ristikoita. Nyt tuli tunne, että onko minut kutsuttu tietovisapeliin kuten vaikka Floor tai Haluatko miljonääriksi. Apuja sai "kilauttaa kaverilta" onneksi enemmän kuin Haluatko miljonääriksi -tietovisassa. Oikeiden kaverien apua en sentään tarvinnut, mutta netistä piti faktoja hakea IS:n ristikoiden osalta ehkä enemmän kuin koskaan ennen.
3. Mumma24.5.2025 klo 18:59
Täysin samaa mieltä edellisen kanssa!
4. Joutilas24.5.2025 klo 19:21
Peesaan edellisiä. "Huumeryhmä?" ja "KÄÄRIJÄLTÄ PYYDETTY" olivat hyviä, mutta muilta osin ristikko ei ollut minulle tehty. Kiitän kuitenkin, koska kotona on opetettu, että aina on kiitettävä, kun jotain saa - vaikka selkäänsä. ;)Sain ostaa Iltiksen ja ratkoa ristikkoa, vaikkakin oikea alanurkka on vielä hämärän peitossa.
5. pelaaja24.5.2025 klo 19:37
Minä en peesaa, koska kyllähän monien risteävien tuella löytyi tuttuja asioita ratkaisuiksi. Tai mikä minä olen sanomaan, kun itselläni on vielä 3 vihjettä ratkomatta. Kahteen niistä olen saanut sanat valmiiksi mutta ymmärrys on jäänyt hakoteille. Siitä huolimatta pidän kovista varsin virkistävänä. Ja sitten se vasta virkistävältä tuntuukin, jos nuo omat puutteeni onnistun päihittämään. Siihen tähdäten tauon paikka.
6. eol24.5.2025 klo 20:47
Minäkään en peesaa, sillä koviksesta jäi aika mainio kuva. Sopi minulle pitkälti kuin mittatilaustyönä tehty.
7. isoäiti24.5.2025 klo 22:44
Arvelin, että laatijan aivomyrskystä on syntynyt minulle mahdoton jääkiekko- tai muu peliristikko tai sitten euroviisupläjäys, joten teema oli iloinen ja myönteinen yllätys, kiitos! Käärijältä pyydetystä minulla ei tietenkään ollut aavistustakaan ja pallon perässä juosseet (?) onneksi syntyivät risteävistä. Sinisistä tuli paljon tukea muihin sanoihin. 3- oikea arvio tasosta minulle. Oopperaristikkoa odottelen seuraavasta aivomyrskystä!
8. Mie24.5.2025 klo 23:56
Ihan mukava ratkottava, melko helposti ratkesi. Mielestäni 2,5 tasoltaan.
9. Kaapo25.5.2025 klo 12:46
Pidin vaikeana. Lopulta kaikki oli selvää. Se on tärkeää.
10. Kuju25.5.2025 klo 15:02
Huh hellettä, sanoi jänis pakkasella ... Enpä olisi uskonut saavani tätä ikinä päätökseen, mutta hiki otsalla onnistui ja kaikki ymmärretty.
11. Jaska26.5.2025 klo 13:09
Lentävä lähtö 5/9 sinisillä, mutta vauhti hiipui hölmöihin virheisiin itäpuoliskossa. Täyskolmosraja ylittyi. Se syö miestä. Syönee naistakin, eli yli päänsä ratkojaa. Minkä sille voi, että kaikkea ei pysty pään sisällä ratkomaan.Tämä oli ratkojansyöntialtis ristikko.Sanastossa näytti ensi katsomalla olevan vaarallisen runsaasti neljä + viisikirjaimisia, mutta keskipituus ponnisti sitenkin hyväksi eli naftisti yli 5,5. Kärkitriviaalit sallitus rajoissa 2. Vihjeissä kiitettävästi ihan täsyskovisoveluuksiakin.
12. pelaaja26.5.2025 klo 13:18
2 päivää kesti, että raaskin luopua muutamasta ihan hölmöstä ns. varmasta sanasta saadakseni solmut aukeamaan. Aiemmin kovikselle antamani mainesana 'virkistävä' sai siitä ja varsinkin käärijästä lisäpuhtia ja on nyt vallan 'ihana'.
13. Owlie26.5.2025 klo 19:18
Se täyttyi sittenkin ymmärrettävästi. Kantsi investoida sunnnuntai-iltana 3,5 €. Kiitos, Ekl ja Heli.
14. iso S27.5.2025 klo 09:49
Oikeasta reunasta vielä 2/3 auki. Hikeä pukkaa. Mitähän mahdoin sanoa siitä edellisestä, jossa Eki sai nimettömäksi jääneeltä taholta apua? Ai niin, ei kiitos! Avuttomana parempi, kun ei todellakaan ole avuton. Mitä useampi kokki, sitä kitkerämpi soppa - yllyttävät toisiaan kiristämään ruuvia ja ratkoja kiristelee hampaitaan, paitsi jos nauttii kiristyksen uhrina olemisesta. Jotkut nauttivat, kiva heille.Voi olla että viikon takainen Skyttä vei mehut enkä ole vielä palautunut!
15. outsider28.5.2025 klo 22:23
En tajua, miten jaksetaan jauhaa ristikoista, jotka on katsottu palkitsemisen arvoisiksi vain ratkaisemalla 9 kirjainta! Se käytäntö on laatijoiden halventamista.
16. Jaska28.5.2025 klo 23:50
15. Ristikon palkitsemisella outsider tarkoittaa ristikon numeroitujen kirjaimien oikein ratkoneen palkitsemista. Kyseinen käytäntö koituu epäsuorasti myös laatijan palkitsemiseksi. Mitä enemmän 9 numeroa lähettäviä, sitä varmemmin kustantaja työllistää laatijoita. Ilta-Sanomien osalta siis Sanarisilta palkkaa nauttivilta. Tuskinpa kukaan heistä tuntee itsensä halvennetuksi.Suurelle joukolle etenkin kovisten ratkojia muuten riittää palkinnoksi pelkästään ristikon ratkominen täyteen oikeilla sanoilla.
17. Funny29.5.2025 klo 00:28
Ja vielä yksi juttu. Iltiksen kovikset suunnilleen jokainen haluaa ratkoa omin voimin. On aika palkitsevaa, kun siinä onnistuu. Apuja ei saa täältä, eikä ratkojista löydy ajankohtaista tietoa. Googlaamistakaan ei näissä juuri tarvitse.
18. Maikku29.5.2025 klo 08:30
On hienoa, että täällä on niitä, jotka ratkovat koviksenkin ilman aputeoksia. Minun on lähes aina turvauduttava mm Googlen apuun, tässäkin ristikossa useita kertoja, kun yleissivistys ei riitä. Tässäkin jäi muutama kohta epäselväksi, kun en tajunnut ratkaisua, mutta tulipahan ratkottua, että pääsi 100 € arvontaan.Myös HS:ssa käytän reilusti aputeoksia, että täyttyy. Se onkin aina ollut minun suosikkiristikko. Moni on täysin eri mieltä, mutta innokkaasti aina odottaa perjantaiaamua, joku jo torstai-iltaa.
19. iso S29.5.2025 klo 11:54
Lainaus: 15. outsider 28.5.2025 klo 22:23En tajua, miten jaksetaan jauhaa ristikoista, jotka on katsottu palkitsemisen arvoisiksi vain ratkaisemalla 9 kirjainta! Se käytäntö on laatijoiden halventamista.
En tajua miten tuo tekstiviestivastaukset mahdollistava käytäntö halventaa laatijoita. Joissakin kilpailuissa, en muista onko tätä tapahtunut ristikoiden yhteydessä, palkinnot arvotaan kaikkien vastaajien kesken, riippumatta siitä onko vastaus oikein vai väärin. Tällä tavalla mitataan asian kiinnostavuutta eikä osaamisen tasoa halutakaan mitata. Outsiderin logiikalla laatijan pitäisi laatia tuollaiset "kuka tahansa voi voittaa" -ristikot ilmaiseksi. Jos noilla lievennyksillä (numerot tai hällä väliä) jotakin halvennetaan niin ratkojia, jos haluaa ilkeästi ajatella.
Niistä asioista jauhetaan mitkä kiinnostavat. Tyhjänjauhajia kiinnostaa jauhaminen jauhamisen ilosta.
Kaksi säännöllisen epäsäännöllisesti esiin putkahtavaa jauhamisen aihetta ovat "miksi täällä auteta, ollaanko kateekkisia 20 euron palkinnosta" ja "miksi apuja ei saisi käyttää ja miksi jotkut avut ovat halveksittavampia kuin toiset". Jostakin syystä kaikki eivät näitä asioita ymmärrä vaikka selitetään, mutta selitän silti, taas.
Joillekin ristikon ratkominen omin voimin on ilo sinänsä. Jotkut haluavat ratkoa kimpassa tai kilautella kaverille kysyäkseen neuvoa. Molemmat tyylit ovat ok eivätkä eri koulukunnan edustajat häiritse toisiaan. Sen sijaan jos tällä avoimella palstalla kysellään ja paljastellaan, pakotetaan omin avuin yrittävät pysymään pois täältä, etteivät saa vahingossa apua jota nimenomaan haluavat välttää. Voi olla että jotkut ihan oikeasti ovat sitä mieltä, että auttaminen on väärin, koska se pienentää itse ratkaisseiden mahdollisuutta voittaa, mutta uskon että nämä hyperoikeudentuntoiset ovat erittäin pieni vähemmistö. Useimmat ovat varmasti halukkaita antamaan apua sitä tarvitseville, mutta yksityisesti, ei julkisesti. WhatsApp-ryhmä voisi olla toimiva ratkaisu.
Laatija voi laatia kokonaan "omasta päästään" tai käyttää apuja (Google, Kielitoimiston sanakirja, Sanarenki, lähdeteokset, tutut asiantuntijat). Erittäin suositeltavaa on joka tapauksessa tarkistaa apuja käyttäen vähänkin epävarmoilta tuntuvien sanojen oikea kirjoitusasu, samoin merkitys, ettei käytä väärää vihjettä. Vastaavasti ratkoja voi yrittää selvitä "luomuna" (ilman apuja) mahdollisimman pitkälle ja tarvittaessa tarkistaa ratkaisusanoja tai avittaa ratkaisemista sellaisista tiedoista, jotka ovat oletettavasti olleet laadintahetkellä laatijan käytettävissä. Tämä on se kriteeri, jonka vuoksi ratkojat.fi ei kuulu luomuratkojan valikoimaan. Sinnehän joku täydentää ristikkokohtaisia vastauksia (oikeita ja vääriä) hyvin pikaisella aikataululla. Siksi sen käyttö rinnastuu kaverilta kysymiseen. Silloin on täyttänyt ristikon, mutta ei itse ratkaissut.
Korotan, että ratkojien käyttäminen ei ole väärin. Siitä vaan, jos tarkoitus on saada ristikko mahdollisimman nopeasti täyteen ja lähetetyksi. Jos sen sijaan haluaa nauttia ristikon ratkaisemisesta (aikoopa lähettää tai ei), niin miksi hakea valmiita vastauksia jotka sorvattu juuri kyseistä ristikkoa varten? Kukin tehköön kuten haluaa, mutta olisi hyvä ymmärtää se pieni mutta periaatteessa olennainen ero.
20. Funny29.5.2025 klo 12:49
Useimmille ratkominen on harrastus eikä työtä, silloin ei pitäisi olla painetta saada ristikko nopeasti täyteen ja arvontaan. Aika harvoja asioita harrastetaan rahallisen palkkion toivossa.Minäkään en oikein tykkää siitä, että pelkän avainsanan keksimällä voi osallistua arvontaan. Vähän sama juttu, kun sudokujen ratkomisesta meni vähän huvi, kun toiset ratkovat niitä tietokoneohjelmien avulla.
KOMMENTOI