KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 2.-3.3.2024

11489. IS Viikonloppu 2.-3.3.2024

Ylläpito1.3.2024 klo 00:56
Huomenna kovis Vuokila/Lavonius 2½ ja Parkkisen piiilis.
2. pelaaja2.3.2024 klo 16:10
Koviksessa hauskasti ja riittävästi 'asemointia' :)
3. Elva3.3.2024 klo 11:27
Upea Kovis! Runsaasti pähkäilyjä ja välillä epätoivoakin, mutta täyteen tuli. Yksi piilokirjain tosin vielä puuttuu, kun en ymmärtänyt kuvavihjettä. Viihdytysarvo korkea.
4. Kuju3.3.2024 klo 15:28
Ahkeralla googlaamisella ratkaistu, mutta yksi kirjain on edelleen auki vihjeen .JDA ja sen viinapullokuvan risteyskohdassa. En ymmärrä mitä siihen tulee.
5. happonen3.3.2024 klo 15:54
Olipahan melkoinen tietovisa tämä ristikko. Sanasto on kyllä krypto-osastoa eli kaikki aakkosten kirjaimet löytyvät. Kaksipuolikasta vähän hankalampi minun mielestäni. Ei ratkennut ilman apuvälineitä. "Ihan ok" olivat tunnelmat reilun tuopin jälkeen.
6. isoäiti3.3.2024 klo 19:54
Minulle taas vähintään kolmemiikka, kun edelleen en tiedä mitään TTK-voittajista, Trainspottingeista jne., mutta sehän on minun vikani, ei laatijan. Google oli siis arvossaan tätä ratkaistessa. Kuitenkin minusta oikein mukavaa ajanvietettä, vain kolme suurta teemukillista tarvittiin. Erinomaisia harhautteita mukana ja lankesin niistä ensin varmaan jokaiseen, joten välillä tuli tunne "kuinka tyhmä voi ihminen olla".
7. Jiikoo3.3.2024 klo 21:18
Sain tämän koviksen ratkaisuni lähtemään eilen lauantaina. Kaksi kirjainta näkyi puuttuvan yhä, kun otin ristikon nyt jälleen esille. Kumpikaan ei sentään avainkirjaimia 1–9. Toinen selvisi ensiarvauksen googlausvarmistuksella, mutta toinen ei – toki senkin voisi muodon vuoksi arvauksella täyttää.

Monipuolinen aiheisto, sanasto, kirjaimisto... Keltapohjaiset pääkuvalitaniat olivat helppoja, kun tuo vuosilukukin sattui olemaan niitä harvoja kouluajoilta muistiin jääneitä... Helin ja Heikin ulkoasutyö varmakätistä silmäniloa... Tykkäsin!
8. iso S4.3.2024 klo 11:14
Täyttäminen oli työlästä, ymmärtäminen paikoitellen vaikeampaa. Pitkään seisoi järki, lopussa sananlaskun mukainen eli kiitos. Luokittelun ylärajaa kolkuteltiin ja ainakin vähän mutkalle se vääntyi, mutta nippa nappa kaikki selvisi vähintään tyydyttävästi.

Aika paljon oli tiedon tarvetta ja luullakseni hyvin harvoilla kaikki oli aktiivimuistissa, joten hakukoneelle oli paljon käyttöä. No, joskus näinkin, vaikka yhdistelmä yleistä tietoa + hoksaaminen on periaatteessa mukavampi.

Yhden vihjeen yhteys ratkaisuun tuntui seitinohuelta mutta tarkemmin ajateltuna sehän oli erittäin selkeä ja oli itse asiassa erinomainen, viittä vaille nerokas. Hyvä esimerkki siitä että laatijaa voi toki aina epäillä, mutta usein vika on ratkojan päässä.
9. Aleksanteri5.3.2024 klo 12:33
Mainio ristikkko!
10. Jaska5.3.2024 klo 12:51
Täyskovis. Kuuklattavaa oli niin paljon, että meni koko aamupäivä tämän kanssa ähkiessä. Osa ei ollut edes passiivimuistissa. Tuli luuserin tunne, vaikka täyteen sainkin jopa kaikki vihjeiden konnuudet ymmärtäen. Niissä oli jokunen herkkupala pelastamassa ristikolle tyydyttävän arvosanan.

Jaaha, ja yhteyden saaminen totutusti epäonnistui. Pannaan hautumaan.
11. Eki5.3.2024 klo 13:51
Kiitos palautteesta, joka on ollut jopa mukavan kaksijakoista. Erikoisuushan tämäkin oli, ei vain erään ominaisuuden takia mutta juuri sen aiheuttamana. Ihmisten googlauksen tarpeen suuruus tuli yllätyksenä, joten pitää ottaa opiksi. Ei ole tarkoitus viedä yhtään siihen suuntaan, mutta tiukka tavoitteeni on, että vain hyvin harvoin olisin tilanteessa, jossa googlaan jonkun yhden sanayhdistelmän ja haen sille vihjeen, vaikkei minulla ei ole ollut hajuakaan, mitä se tarkoittaa. Tämä vain, jos se pelastaa laadinnallisesti pahan paikan, jossa on muuten hyviä sanoja.

Iltiksen koviksia on tehty jo useiden vuosikymmenten ajan. Iso laatijakunta takaa, että erilaisia elämyksiä on ollut ja tulee olemaan tarjolla. Ratkojilla on suosikki- ja inhokkilaatijansa ja niitä, jotka ovat siltä väliltä.
12. PM8.3.2024 klo 11:47
Ratkomaan pääsin vasta eilen. Ratkoessani jo arvelin tunnistaneeni laatijan kovikseensa sijoittaman sinänsä kiinnostavan ominaisuuden/erikoisuuden.

Minulla se merkitsi melko varhaisessa ratkonnan vaiheessa alkaneita tiedonhakuja, joita kertyikin tavanomaista enemmän. Uusia sanoja tai niiden merkityksiä oli pitkälle toistakymmentä. Ymmärrän hyvin ristikolle asetetun vaikeusasteen, sillä sen asettajille sanasto lienee enimmäkseen tuttua. Kun se ei ole sitä ratkojalle, ratkonta-aika venyy väkisinkin, ja käsitys vaikeustasteesta nousee selkeästi annetun yläpuolelle. Mentiin kolmostasolle. Muutamia kirjaimiakin jää puuttumaan.

Mitä tulee suosikki- tai inhokkilaatijuuteen, en sitä jakoa niinkään itse käyttäisi. Pikemminkin jaan laatimuksia sen mukaan, millaisena koén ratkonnan, millainen tunne/fiilis jää ratkomisesta. Tämä kovis ei noussut kärkisijoille.
13. iso S8.3.2024 klo 12:27
Mitä tulee suosikki- tai inhokkilaatijuuteen, nostan kyllä käteni. Ei niin että kaikki suosikkien tekemä olisi mannaa ja hunajaa tai niin että kaikki "inhokkien" (tämä on pakko pitää sitaatteihin, koska tilanne ei ole niin paha että kenenkään nimi aiheuttaisi oksennusrefleksin) tekemä olisi ruskaa pakkasella. Joidenkin tyyli vain maistuu keskimäärin paremmin kuin toisten ja joihinkin luottaa enemmän kuin toisiin.

Joka kerran keksitään, sitä aina epäillään. Iltapäivälehdistä valitsin suosikikseni kauan sitten sen joka oli siihen aikaan ainoa. Sitten tuli kilpailija ja molempia kokeiltuani totesin, että suosikkia ei tarvitsee vaihtaa. Vanhan tutun ristikot miellyttivät selkeästi enemmän. Kilpailijan osalta tilanne on minun suhteeni siinä mielessä surkea, että mahdollinen laadun parantaminenkaan ei auta; sehän ei yleensä tule minun silmiini. Satunnaiset poikkeukset, noin yksi per olypiadi, eivät ole antaneet aihettaa muuttaa mielipidettä. Kilpailijan toivo on sen ikävän mahdollisuuden varassa, että digitilaukseni laatu heikkenee oleellisesti.

Yhden lehden puitteissa (kunhan se ei ole Hesari) tilanne on sikäli erilainen, että vastaan tulee usean laatijan tuotoksia. Se on hyvä, vaihtelu virkistää, mutta myös vertailua tekee tietoisesti tai alitajuisesti. Kenenkään ristikot eivät tule samasta muotista, mutta jotkut osuvat mielihyväkeskukseen useammin.

Laatijoiden onneksi ratkojatkaan eivät ole samassa muotissa valettuja, joten yhden suosikki on toisen inhokki. Minun mielipiteeni on tietysti oikea. Muilla on oikeus olla väärässä eikä siinä ole mitään pahaa, jos se tekee heidät onnelliseksi!

Nimiäkin olen joskus maininnut, mutta tyydyn tällä kertaa tunnustamaan ilmiön olemassaolon. Niin kenelläkään ei tule paha mieli ja kaikki ponnistelevat kahta kauheammin, että varmistaisivat olevansa s-luokassa.
14. Komirec8.3.2024 klo 17:32
Entä onko laatijoilla suosikki- ja inhokkiratkojansa? Jotkut ratkojat analysoivat palautteissaan ristikoita niiden teknisestä rakenteesta todella perusteellisesti monelta kantilta, toisinaan paranteluehdotuksinkin. Ottaako laatija kuinka herkästi koppia tai oppia sellaisista? Mokomat kun tuppaavat minun omalle tontille besserwisseröimään! Toiset taas tyytyvät vähempään luotaamiseen, että kunhan nyt sai ratkottua ja mukavia uusia sanoja ja merkityksiä tuli opittua. Kaikenlaisia mollaajiakin tietysti sekalaiseen seurakuntaan mahtuu, mutta sellainen palaute menee varmaan toisesta korvasta suoraan ulos.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *