KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 21/2023

11250. SK 21/2023

Mittarimato27.5.2023 klo 16:26
Pallonen/Kuhno kolmitähtinen oli luokkansa kevyintä laitaa ja upposi minulle tosi hyvin. Sopivasti pähkäiltävää, mutta epätoivo ei päässyt iskemään. Kun vihjeissä on vielä kivat kuvat ja selkeät tekstit, niin miten voisi olla tykkäämättä. Sukari-vihje jäi vähän mietityttämään. Sain siihen hyvän tuntuisen sanan, mutta en ihan täysin osaa selittää, miksi se olisi oikein.

Hyvä oli Vuokilan piilosanakin. Minulle oli jonkin verran keskiviivan vaikeammalla puolella, mutta ratkesihan se kohtuuvaivalla. Vaaka-ykkönen ei kyllä ihan äkkiä välähtänyt.
2. TKu27.5.2023 klo 17:20
Sain piilosanan täyteen aamulla, yön yli nukuttuani. Vaaka-1 jäi eilen puuttumaan, vaikka kuinka pähkäilin. Illalla viimeinen vääntö ratkaisi P7:n. Oli tosiaan tavanomaista hankalampi piilari, mikä ei ole huono asia ollenkaan. Yhdestä vihjeestä olen hieman eri mieltä: sen yksi agraariyhteiskuntaan liittyvä vihjeen osa tarkoittaa mielestäni eri asiaa kuin ratkaisusanaan tuleva vastaava osa.
Ristikkoa olen vähän katsellut, mutta kynä jäi vielä pöydälle.
3. lapatossu27.5.2023 klo 17:37
Sekä ristikko että piilis olivat mielestäni oikein nautittavia, ei kovinkaan vaikeita kylläkään.
Sukari-vihje ihmetytti minuakin, kunnes katsoin hyvin tarkasti sitä vihjettä ;)
Agraarivihjettä en muista enää
4. Tuikku27.5.2023 klo 18:21
Keväiset pihatyöt ovat pitäneet kiireisenä. Kuitenkin välillä aina on vähän levähdettävä ja silloin aina kynä käteen ja piilosanan ratkontaan. Vuokilan piilikset ovat aina olleet suosikkejani. Ei mitenkään liian helppo tällä kertaa, sopivasti oli pohdintaa. Ps7 oli tosi huvittava niin vihje kuin ratkaisukin. Vs1 vaati jo enemmänkin pohtimista ja kynänpureskelua, mutta lopulta hoksottimet toimivat. Ristikkoon saatan syventyä sitten myöhemmin.
5. TKu28.5.2023 klo 22:12
Ristikko teetti töitä kevyen kolmosen verran. RENGASAINES + SUKARI -yhdistelmä oli viimeisin este, joka ylittyi vasta, kun -MAJAan löytyi kolmen väärän yrityksen jälkeen se oikea. Myös luoteiskulma vaati useamman lähestymisyrityksen, kunnes lisää huutelevan häiskän olemus asettui viimein yksityiskohtia myöten kohdalleen.
Kaiken kaikkiaan ristikossa oli piristävää sanastoa ja piirrokset ihanan selkeitä. Kyllähän näitä ratkoo ihan mielikseen.
6. Pike29.5.2023 klo 06:20
Joku Pölhö-Kustaa on laverrellut lähes kaikki ratkaisusanat Ratkojiin. Sieltä vaan toiset pölhöt kopioimaan!
7. kuukkeloija29.5.2023 klo 08:38
Enpä olisi tiennytkään, kiitos vinkistä, lavertelija Pölhö-Pike!
8. Heppu30.5.2023 klo 10:28
Tässä oli kekseliäitä vihjeitä. Sukarin kirjoitusasu oli hieman epäonnistunut. Selkeydestä voi kiittää. Silti jaloin vihjeen vieressä oli kuva, jossa oli selkeästi turhaa ratkaisun tarpeita ajatellen. Hyvä kokonaisuus, paikoin kakkosta, paikoin kolmosta.
9. Elva30.5.2023 klo 18:52
Ristikko oli mukava ratkottava, sopivasti eri vaikeusasteisia vihjeitä. Hieno piilis teetti myös jonkin verran työtä, 1 vs jäi minultakin viimeiseksi. Siinä oli mainio, hankalasti keksittävä hyvin selkeä vihje.
10. Jiikoo30.5.2023 klo 23:52
Maanantaipäivä kului ruuhka-Suomeen palaillessa, 650 km, kaksi kärryä perässä (eivät sentään peräkkäin vaan päällekkäin). Kotona kaksi SK-numeroa odottamassa. Nro 21:n tehtävissä vielä palautusaikaa jäljellä. Paluuiltana ristikko *** ja nyt tiistai-iltana piilis. Olipa riemastuttavan antoisat tehtävät, visaisuutta molemmissa oikein sopivasti! Piiliksestä ratkesi viimeisenä V16 ja tokavikana V1.

Tienvarren lounaspaikasta tarttui mukaan maanantai-Iltis. Sen Keskis mahtui ohjelmaani edellisten välissä, kolme viimeistä kirjainta selvisivät tosin vasta nyt, juuri ennen tämän postauksen näpyttelyä. Yhtä kirjainta toisaalla jäin ihmettelemään: vaakasanani vokaali tuntuisi vaativan päälleen kaksi treema- eli ääkköspistettä toimiakseen risteävässä pystysanassa. Missähän minulla lienee feelua? Asia kuuluisi sinänsä eri säikeeseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *