KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT ALBUMI 1/23

11236. Iisakin Ristikot Albumi 1/23

Kariheikki11.5.2023 klo 15:33
Uusi lehti löytyi K-Superin lehtihyllystä. Vähän hämmästelin etusivun tekstiä MUKANA RATKAISUT, mutta en kiinnittänyt siihen huomiota. Kotona kun aloin tutkia lehteä, niin totta vieköön takaosasta löytyivät uude lehden ratkaisut, lukuunottamatta keskiaukeamaa, joka on nyt ainoa palkintotehtävä.

Luulisi että Iisakin puheenvuorossa olisi selitetty 17 € palkintoristkoiden pidättää, mutta eipä siitä ollut sanaakaan. Joskus on voitto osunut kohdalle, mutta rikkaaksi en ole tullut, mutta edes nuo pienet voitot ovat olleet jonkinlainen kannustin yrittämiselle. Nyt niitä ei siis enää ole.
2. Arja11.5.2023 klo 16:22
Samaan "halpaan" menin niinkuin Kariheikki, pettymys oli suuri kun huomattu ettei albumi ole niinkuin ennen. Toivottavasti marraskuun numerossa palataan entiseen.
3. Hoomoilanen11.5.2023 klo 16:37
Mistähän löytynevät edellisen Albumin ratkaisut?
4. Sindbad11.5.2023 klo 17:09
Hyllyyn jäi, en ostanut.
5. Pekku11.5.2023 klo 23:08
Mitähän mahtaa päätoimittajan päässä liikkua kun tällaiseen ratkaisuun on päätynyt. Näiden harvojen vaikeita ristikoita sisältävien lehtien luonteeseen ei todellakaan sovi että ratkaisut julkaistaan samassa lehdessä.
Iisakeissa on joskus niin vaikeita että niiden valmistumiseen voi mennä useampi päivä mutta tärkeintä on se että ne kuitenkin valmistuvat omin avuin, harva varmaan malttaa olla lunttaamatta ratkaisuista. Mitähän mieltä mahtavat tosivaikeiden laatijat esim. Salo ja Simberg olla tästä? Kauppojen hyllyt ovat pullollaan "Sylvin helppoja" ja muita lehtiä joihin tämä sopii mutta ei Iisakkiin eikä Punaiseen Pelikaaniin. Se nyt on yks hailee jos Kolmiokirjalla ei ole varaa maksaa 17 euroa/tehtävä mutta ei siis ratkaisuja kiitos. Ajattelin ensin liimata ratkaisusivut yhteen mutta sitten alkoi ottamaan sen verran pannuun että paiskasin lehden jätepapereihin. Tällaistä tällä kertaa :(
6. Aleksanteri12.5.2023 klo 07:13
Minäkin olin pettynyt uuteen Iisakin Albumiin. Toivon paluuta entiseen palkintosysteemiin tai jää seuraaava lehdykkä kaupan hyllylle...
7. Mikkeli12.5.2023 klo 10:09
Lainaus: 6. Aleksanteri 12.5.2023 klo 07:13
Minäkin olin pettynyt uuteen Iisakin Albumiin. Toivon paluuta entiseen palkintosysteemiin tai jää seuraaava lehdykkä kaupan hyllylle...

Jospa Kolmiokirja panisi edellisen Albumin ratkaisut kotisivuilleen! Tympäisee, jos ei saa tarkistaa oikeita ratkaisuja.
8. Eero K/Kolmiokirja12.5.2023 klo 10:27
Hei!
Pahoittelen, että olemme joutuneet leikkaamaan palkintokuluja Iisakin Ristikot Albumissa ja muissa lehdissämme. Iisakin Ristikoissa palkinnot pysyvät kuitenkin ennallaan.
Suurempi osa ratkojista toivoo haastavien ristikoiden ratkaisuja samaan lehteen, kuten esimerkiksi Iisakin Klassikoissa ja jatkossa myös Iisakin Albumissa. Voimme lähettää numeron 2/22 ratkaisut sähköpostitse niitä tarvitseville, voitte kysellä niitä osoitteesta ristikkopalaute(at)kolmiokirja.fi.
9. Maija12.5.2023 klo 12:28
Ostamatta jää. Palkinnot (vaikka pienetkin) ovat homman suola, ja ratkaisujen mukanaolo latistaa tunnelman.
10. Leevi12.5.2023 klo 12:53
Lainaus: 9. Maija 12.5.2023 klo 12:28
Ostamatta jää. Palkinnot (vaikka pienetkin) ovat homman suola, ja ratkaisujen mukanaolo latistaa tunnelman.

Minulle on tärkeämpää, että aivot saavat voimistelua ja että on ajankulua. Harmillista olisi se, jos lehti jäisi ilmestymättä kokonaan. Kaikessa toiminnassahan on talous ja kannattavuus otettava huomioon.

Taitaapa olla niin, että kun jättää lehdet postittamatta, tienaa paremmin. Jos esim. palkintojen toivossa postittaa joka kuukausi Iisakin Ristikot, maksaa postitus reilut 50 euroa. Monikohan mahtaa saada satsauksensa palkintorahoina takaisin!
11. Mir13.5.2023 klo 11:17
Lainaus: 8. Eero K/Kolmiokirja 12.5.2023 klo 10:27
Hei!
Pahoittelen, että olemme joutuneet leikkaamaan palkintokuluja Iisakin Ristikot Albumissa ja muissa lehdissämme. Iisakin Ristikoissa palkinnot pysyvät kuitenkin ennallaan.
Suurempi osa ratkojista toivoo haastavien ristikoiden ratkaisuja samaan lehteen, kuten esimerkiksi Iisakin Klassikoissa ja jatkossa myös Iisakin Albumissa. Voimme lähettää numeron 2/22 ratkaisut sähköpostitse niitä tarvitseville, voitte kysellä niitä osoitteesta ristikkopalaute(at)kolmiokirja.fi.

Onko tästä todellisuudessa tehty kysely, että haluavatko ratkojat vastaukset tosiaan samaan lehteen? On ymmärrettävää että palautetta tulee enemmän niiltä jotka ovat halunneet muutoksen kuin niiltä jotka ovat olleet tyytyväisiä tilanteeseen. Jos pelkästään tälläisestä palautteesta johtopäätös tehty että suurempi osa ratkojista toivoo ratkaisut samaan lehteen, on johtopäätös väärin perustein tehty. Ehkäpä siis jonkinlaisen äänestyksen voisitte järjestää asiasta.
12. iso S13.5.2023 klo 11:22
En mitenkään yritä yllyttää kansaa kapinaan, mutta vilkkaassa mielikuvituksessani vilahti ajatus, millaiseksi Eero K:n naama venähtäisi jos toinen toistaan useammat tuhannet kinuaisivat ratkaisuja sähköpostiinsa.

Olisiko kuitenkin vähemmän työlästä laittaa ratkaisut nettisivulle?

Enemmän ymmärrystä minulle heruu siitä että visaisessa lehdessä muiden kuin palkintoristikoiden ratkaisut julkaistaan samassa lehdessä kuin itse ristikot. Se helpottaa visaisten hallitsijaksi opiskelemista. Kunnianhimoisilta ja itseään pätevinä pitäviltä ratkojilta voi odottaa sen verran itsehillintää että malttaa katsoa ratkaisuja vain tarkistusmielessä eli vasta sitten, kun ristikot on ratkaistu. Esimerkiksi lauantain Iltiksessä, mm. tänään, on Mantan valinnan ratkaisu printtattu ristikon viereen ylösalaisin. Tämä ei ole koskaan minua häirinnyt eikä ratkaisemiseen vaikuttanut.

Lehtien menekin kannalta tämä on on huono strategia. Ratkaisujen jukaiseminen seuraavassa numerossa on myyntiä lisäävä porkkana.
13. Vihainen ratkoja15.5.2023 klo 18:12
Lainaus: 8. Eero K/Kolmiokirja 12.5.2023 klo 10:27
Hei!
Pahoittelen, että olemme joutuneet leikkaamaan palkintokuluja Iisakin Ristikot Albumissa ja muissa lehdissämme. Iisakin Ristikoissa palkinnot pysyvät kuitenkin ennallaan.
Suurempi osa ratkojista toivoo haastavien ristikoiden ratkaisuja samaan lehteen, kuten esimerkiksi Iisakin Klassikoissa ja jatkossa myös Iisakin Albumissa. Voimme lähettää numeron 2/22 ratkaisut sähköpostitse niitä tarvitseville, voitte kysellä niitä osoitteesta ristikkopalaute(at)kolmiokirja.fi.

Mitäpä se sähköposti toimittaa sellaiselle, jolla ei ole sähköpostia? Itse tiedän monia intohimoisia vaikeitten ristikoitten täyttäjiä, jotka eivät koske pitkällä tikullakaan mihinkään, mikä viittaa tietokoneeseen, puhelutkin hoidetaan lankapuhelimella. Tämä on viimeisen päälle ratkojien aliarvioimista, varsinkin kun asiaa ei itse lehdessä selitetä millään lailla.
14. Justiina17.6.2023 klo 08:24
En halua missään nimessä ratkaisuja samaan lehteen, olipa palkintoja tai ei, enkä tule enää ikinä ostamaan tämän tapaista albumia! Harmitus oli suuri, kun kotona vasta huomattiin tämä ärsyttävä asia. Laittakaa vain ratkaisut kaikkiin Iisakin ristikoihin niin siihen loppuu ostelut.
15. Vippe17.6.2023 klo 08:48
Lainaus: 14. Justiina 17.6.2023 klo 08:24
En halua missään nimessä ratkaisuja samaan lehteen, olipa palkintoja tai ei, enkä tule enää ikinä ostamaan tämän tapaista albumia! Harmitus oli suuri, kun kotona vasta huomattiin tämä ärsyttävä asia. Laittakaa vain ratkaisut kaikkiin Iisakin ristikoihin niin siihen loppuu ostelut.

Tuskin kukaan pakottaa vastauksia katsomaan. Itsestä se on kiinni. Paremmin pärjää rahallisesti, kun jättää postittamatta. Postimerkkeihin kuluvilla rahoilla saa ostettua monta lehteä vuoden mittaan.
16. Tarja17.6.2023 klo 08:49
Minä pyysin edellisen albumin ratkaisut sähköpostiin ja sain ne samantien. Uuden albumin ostin, vaikken vielä ole sitä ehtinyt ratkomaan. Minua eivät ratkaisut haittaa samassa lehdessä. Ratkon mm. Suuri Ristikko -lehteä ja siinäkin on ratkaisut mukana. Palkintojahtiin en osallistu minkään lehden kanssa, joten arvontavoittojen poistuminen ei sekään haittaa. Ristikon ratkominen on se, mikä minulle ilon tuottaa, olivat ratkaisut mukana tai ei.
17. iso S17.6.2023 klo 10:30
Jos ei ole vielä täydellinen, haluaa kehittyä ja omaa kohtuullisen määrän itsehillintää, niin on parempi että ratkaisut ovat samassa lehdessä. Tuossa oli kolme kovaa ehtoa.

Joskus on hyvä osata valita taistelunsa. Kun ylittämätön seinä on edessä usean yön nukumisen jälkeenkin, niin silloin voi hakea uutta vauhtia vilkaisemalla sopivaa kohtaa ratkaisusta. Lisäksi ratkaisun läpikäyminen on kätevämpää ja luultavasti tehokkaampaa silloin kun oma yritys on vielä tuoreessa muistissa. Pääsee miettimään, miten ratkaisu muodostuu ja miksi ei sitä tullut hoksanneeksi. Tällaiset pohdinnat antavat eväitä siihen että seuraavan lehden kanssa voi päästä pykälän pitemmälle.

Jos on jo täydellinen tai ei tunne tarvetta kehittyä, silloin on yksi lysti missä ratkaisut julkaistaan tai julkaistaanko ollenkaan. Ainoa todellinen ongelma on siis itsehillinnän puute?
18. Tarja6.7.2023 klo 13:00
Lainaus: 5. Pekku 11.5.2023 klo 23:08
Ajattelin ensin liimata ratkaisusivut yhteen mutta sitten alkoi ottamaan sen verran pannuun että paiskasin lehden jätepapereihin. Tällaistä tällä kertaa :(

Nyt kun olen ratkonut 2/3 lehdestä, olen entistä enemmän hämmästynyt näistä kommenteista. Visaisia ristikoita ei liiemmälti julkaista. Onko varaa hyljeksiä näin monta ristikkoa sisältävää kokonaisuutta. Tässä lehdessä on mm. kuusi Skytän ristikkoa, Janne Salon ristikko ja monta muuta ammattitaidolla tehtyä laatimusta. Se, että ratkaisut ovat lehden yhdellä aukeamalla, ei tee ristikoista millään tavalla laadullisesti huonompia. Itse olen hyödyntänyt ratkaisuja siten, että jos ristikkoon on jäänyt lopuksi yksi tai kaksi tyhjää ruutua ja vihjeenä on esim. "Slovenian kansallisrunoilija", niin googlaamisen sijasta olen tsekannut tämän nimen ratkaisusta. Näin ei ole tarvinnut ratkoa läppärin vieressä. Kertaakaan en ole ratkaisuja vilkuillut ennen ristikon valmiiksi saattamista. Simbergin ristikon kohdalla se tarve varmaan tulee, mutta silloin teen sen tietoisesti ja teisin saman silloinkin, kun ratkaisu olisi myöhemmässä lehdessä.


Lainaus: 9. Maija 12.5.2023 klo 12:28
Ostamatta jää. Palkinnot (vaikka pienetkin) ovat homman suola, ja ratkaisujen mukanaolo latistaa tunnelman.

Näin laadukkaan lehden ja huippuristikoiden ostamatta jättäminen syystä, että pienet palkintorahat on jätetty pois tai ratkaisut lisätty lehteen, tuntuu hyvin kummalliselta minusta, joka rakastan kohtuullisen visaisia ristikoita, joita julkaistaan suhteellisen vähän, ja ratkon nimenomaan ratkomisen ja oivallusten tuottaman ilon takia. Joku siis ratkoo vain saadakseen arvontapalkinnon, mikä minusta on tosi outoa. Jos se on ainoa motiivi ratkomiseen, niin kauppojen hyllyt ovat onneksi täynnä helppoja ristikoita sisältäviä lehtiä, joita voi ratkoa liukuhihnalta ja osallistua niin moneen arvontaan kuin haluaa. Ratkomisesta muuten nauttivalle: niitä ratkaisuja ei ole todellakaan mikään pakko katsoa ennen kuin on ristikkonsa saanut valmiiksi tai siihen malliin kuin omin voimin sen kykenee saamaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *