KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKOT

11133. ristikot

Rolf Eklund16.1.2023 klo 22:57
Onkos Erkki Vuokila jäämässä eläkkeelle, kun noita ristikoita tulee enää harvakseltaan.
2. Eki16.1.2023 klo 23:15
Tarkoitatko näitä nettiristikoita tänne sivustolle? Niiden suhteen on tosiaan ollut hiipumista erinäisistä syistä, mutta muuten lehtiin tehdään ristikoita enenevässä määrin.
3. Jiikoo16.1.2023 klo 23:17
Oliko tuo vitsi vai? Minne niitä Vuokilan ristikoita pitäisi ”tulla” vieläkin tiheämmässä tahdissa? Omien havaintojeni mukaan Ekin luomuksia näkee viikoittain tai kuukausittain julkaisussa jos kolmannessakin. Määrä on ällistyttävä eikä laadussa ole ainakaan minun kriteereilläni moittimista, päinvastoin! Nytkin olen viikon sisällä ratkonut nautinnokseni ainakin Ekin laatiman ristikon (SK 2/2023) ja piilosanan (IS 14.1.2023).
4. Pike17.1.2023 klo 07:10
Niitä "tulee" ihan liikaakin, kyllästymiseen asti. Kaikki liian helppoja minun makuuni.
5. ”Ei hajua”17.1.2023 klo 08:08
Ainakin läheiset tietävät, että Pikeltä tulee ihan liikaakin kyllästymiseen asti ja ennen kaikkea lirahtaa liian helposti.
6. Jukkis17.1.2023 klo 08:31
On kyllä varmaan ikävää kun joku pakottaa täyttelemään liian helppoja ristikoita. Jotenkin kannattais pyrkiä eroon sellaisesta elämäntilanteesta. Valitettavasti en tämän parempia neuvoja osaa nyt antaa.
7. Eki17.1.2023 klo 09:07
Suljin sydämeeni kauniina muistona sen, kun Pike kerran kehui IS-kovistani. Eli tuo "kaikki" on hieman liioiteltua.
8. Jaska17.1.2023 klo 12:56
Yritän täydentää osaltani liian köyhää kovistarjontaa. 5x5-ristikon alle vartissa ratkova tunnustetaan kovimpien kovisteljoiden kaartiin kuuluvaksi.

vaakaan
1. MÄRKÄNÄ HEILUNUT?
2. "IISISTI VAAN" - "JOO"
3. SYDÄNTÄ LÄHELLÄ
4. - SPIDER
5. JÄINEN

pystyyn
1. PIKE
2. OHJOISEN
3. VOI KIRJOITUSOIKEUDEN
4. LIMAL
5. JÄILLÄ VAATIVA
9. Jiikoo17.1.2023 klo 14:24
Torstai-IS ei kuulu normirepertuaariini, mutta sattui tarttumaan mukaan tänään muonitusostosten yhteydessä. Kukapas siinä olikaan Uutisristikon laatijana ellei aloittajan näköpiiristä katoamaan päässyt Vuokilan Eki!

Yhteen sanaan kaipasin päätälaajempaa, koska en löydä itsestäni sen enempää dendro- kuin biologiakaan. Jälkeenpäin ajatellen: olisihan tuo pitänyt edes arvaamalla osata!
10. Jiikoo17.1.2023 klo 14:30
Sekopää minä (9.): tiistaihan nyt on! No, tiistai-IS yhtä harvoin kassiin eksymässä.
11. Jaska23.1.2023 klo 12:17
8. ei ole vielä poikinut yhtään hepitystä, syynä ehkä jatkamisen vaikeus ainoan helpon vihjeen jälkeen. Ratkonta-aika päättyy huomenna klo 22. Vielä on siis mahdollista ratkoa ristikko alle varttikuukaudessa ja ansaita kovimman kovistelijan titteli. Helpotuksena kulmien kirjaimet luoteesta alkaen myötäpäivään: N, Ä, I, Ä.
12. Jaska23.1.2023 klo 12:52
Tuhottomasti sori. Koillinen on väärin, pitää olla E. Oikein siis N, E, I, Ä.
13. eol23.1.2023 klo 21:17
8. Jaska: Jonkinmoiset sanat sain, lienevätkö sitten samat kuin Jaskan tarkoittamat. Erityisesti pysty-ykköseeni olisin selvästi tyytyväisempi, jos vihjeen lopussa olisi kysymysmerkki. Pystyneloseen taas taitaisi periaatteessa olla kaksikin hyvää vaihtoehtoa, joista ensiksi minulle tietysti tuli mieleen se, jota ei sitten saanutkaan sopimaan risteäviin.

P.S. Ratkaisukandidaatissani tasan 2 kertaa esiintyviä kirjaimia on 4 kappaletta ja tasan 3 kertaa esiintyviä kirjaimia 3 kappaletta.
14. Jaska23.1.2023 klo 21:42
P.S.-lukujen perusteella eolilla on tarkoittamani sanat.
15. Jaska24.1.2023 klo 22:10
5X5-koviksen ratkaisu

vaaka
1. NEEME
2, ÖLVIT
3. YLÄNE
4. ROTOR
5. ÄNÄRI

pysty
1. NÖYRÄ
2. ELLON
3. EVÄTÄ
4. MINOR
5. ETERI
16. eol24.1.2023 klo 23:05
Saamani sanat (13. eol) olivat kuin olivatkin oikeat. Pysty-ykköselle olin löytävinäni perusteluksi Jukkiksen viestin (6.). Ensimmäinen ristikkoon yritttämäni sana oli VAKAA pystyneloseen, mutta aika pian MINOR alkoi vaikuttaa todennäköisemmältä. Guuglaamista tai muuta nettilähteiden käyttöä tarvitsivat ÖLVIT, YLÄNE, ROTOR, ELLON ja ETERI.
17. Jaska24.1.2023 klo 23:51
Perustelut Piken nöyryydelle tässä säikeessä ovat 4. ja 7. "- minun makuuni." tarkoittanee, että hän sallii myös helpommat ristikot niistä pitäville. Kiitollisuus ei myöskään ole itseään muita parempana pitävän ominaisuus. Ja Jukkiksen hyvästä neuvosta mahdollisesti vaarin ottaminen tietenkin osoittaisi nöyryyttä.

ROTORille oli tarjolla myös KUOS, mutta yksitavuisena se ei ole ihan priima tavunvaihtovihjeeksi niin kuin LIMAL on. YLÄNEen sydämenläheisyydestä ei minullakaan ollut ennen googlausta tietoa. Uskallan kehua vihjeen muihin verrattuna hyväksi, koska se ei ollut minun keksimäni!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *