KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 1/2023

11085. Punainen Pelikaani 1/2023

Ylläpito12.12.2022 klo 13:20
Pupe 1 ja myös Passeli 8 ovat saavuttaneet ensimmäiset tilaajansa! Tämä on hieno tieto! Loppuvuoden uurastuksemme saa täyttymyksen ratkojien nauttiessa lehdistä.
2. Matias-Myyrä12.12.2022 klo 15:32
Nilsiään tulivat molemmat Passelit tänään. Viime kuukausina ristikkolehdistä vain joulukuun Iisakki on tullut mulle myöhässä.
3. Matias-Myyrä12.12.2022 klo 15:35
Piti tietysti olla molemmat Pelikaanit.
4. Rampe12.12.2022 klo 15:47
Vantaalle tuli Pupe1 tänään.
5. lapatossu12.12.2022 klo 16:27
Tänään täälläkin :D
6. kaplas12.12.2022 klo 16:34
[Kumpi oikein? Ostanko PuPen? Vastaus: Osta VAAN vai osta VAIN.]
7. Pertti Henrikki12.12.2022 klo 17:37
Rovaniemellä sovitellaan ensimmäisiä kirjaimia uuteen Punaiseen Pelikaaniin (1/2023).
8. Pena12.12.2022 klo 19:06
Pyryttää ulkona, nietokset aaltoutuvat. Ihanaa näin ehtoolla nautiskella. Tämä uusi lehti innostaa.
9. Satu12.12.2022 klo 20:39
Turkuun tuli sekä PuPe että Passeli tänään
10. Assar13.12.2022 klo 08:56
Koko Turku täpinöi!
11. is13.12.2022 klo 10:33
kaplas, voit hakea virallista vahvistusta Kielitoimiston sanakirjasta
https://www.kielikello.fi/-/monenlaisia-rinnastuks ia-eli-tai-mutta
tai täältä:
https://www.kielikello.fi/-/monenlaisia-rinnastuks ia-eli-tai-mutta

Kielosesta osittain lainaten:

Vaan:

konj. yhdistämässä kahta lausetta t. lauseenosaa, joista jälkimmäinen ilmaisee oikean vaihtoehdon edellisen kieltämän tilalle. (Sade ei lakannut vaan kiihtyi.)

Ark. mutta-konjunktion tapaan (Uhkaili vaan ei kumminkaan lyönyt.)

adv., ark. vain. (Hän vaan seisoi ja katseli.)

Vaan: parempi kun katsot itse. Kuitenkin parhaiten osuva kohta 3:

suinkin, ikinä, vähänkin, ylipäänsä, yleensä (Teen, minkä vain voin.)

Tulkintani on se, että on oikein ostaa milloin vain, mutta arkipäivinä ei ole väärin ostaa arkisesti milloin vaan.
12. kaplas13.12.2022 klo 10:51
is, kiitos!
13. Leena13.12.2022 klo 11:43
Milloin Punainen Pelikaani 1/2023 ilmestyy marketeihin
14. Jiikoo13.12.2022 klo 11:55
Posti on saanut viime vuosina paljon haisevaa palautetta käsittämättömästä hidastelustaan ja epävarmuudestaan. Punaisen Pelikaanin kohdalla on puolestaan ihmeellistä se, että ensi vuoden ensimmäinen numero on saatu pirtteihin pienoisihin jo ennen vanhan vuoden joulukuun puoliväliä – aikamoinen suoritus!

:o)

Eilen maanantaina PuPe löytyi minunkin laatikostani. Olin jo kahlannut illansuussa kotiini katokseen ajamaltani autolta postilaatikkoon kurkistamatta, mutta sama satametrinen oli talsittava edestakaisin (laatikko autokatoksen kupeessa), kun läppäriä avatessani sain lukea lehdykän ehtineen jo moniaille kanssaratkojille. Sain huomata kuuluvani onnekkaisiin.

Lumitöiltä olen ehtinyt ratkoa vasta kannen alkupalat sekä Parkkisen ja Oskalan piilikset. Tästä se lähtee!
15. iso S13.12.2022 klo 12:59
Koskaan ennen ei ole nimimerkki jäänyt vajaaksi ja taas jäi. Normaalisti selain täydentää sen automaattisesti mutta avun onnistuu torpedoimaan kun oikein yrittää. Siis is olin minä.
16. Funny13.12.2022 klo 13:16
[Idioottivarmoja systeemejä ei ole, koska idiooteista on tullut niin lahjakkaita.]

Viisainta taas aloittaa loppupäästä, niin kerkeää saada vaikeimmat täyteen. Viitamäen aukeama vaikuttaa erittäin hauskalta. Toistaiseksi olen keskittynyt vain oikeaan sivuun. Yllättävän helposti pääsinkin alkuun, ja vyörytys on sujunut hitaasti mutta varmasti.
17. kaplas13.12.2022 klo 13:51
Kiitos iso S!
18. Ylläpito13.12.2022 klo 14:12
Helsinkiin tuli tänään. Kioskeissa kai torstaina.
19. Leena13.12.2022 klo 15:03
Ylläpidolle kiitos tiedosta. Lähdenpä sitten torstaina metsästysmatkalle.
20. Ylläpito13.12.2022 klo 15:28
Leena, pane viestiä sanaris(ät)sanaris(piste)fi niin pannaan täältä tulemaan kiitoksena kiinnostuksesta! Kannattaa toki tilata lehti samoin tein!
21. pelaaja13.12.2022 klo 18:43
Eilisen illan jouduin olemaan kamalan kateellinen, koska tässä kohtaa Oulua vuoroviikkojakelun takia Kustia saattoi odottaa saapuvaksi vasta tänään. Ja niin alkoivat odottelun piinatunnit. Mutta hän tuli ja toi, mitä pitikin! Nyt kaikki hyvin.
22. Rampe14.12.2022 klo 14:26
Iso S, ennen oli eräänlainen tunnustus, jos pääsi Karin pilapiirrokseen, nykyisin ristikon vihjesanaksi. Onnittelut! (s.23 Kuivanen)
23. iso S15.12.2022 klo 11:01
Rampe, jokainen ihminen on vihjeen arvoinen, vaikkapa jonkun muun siivellä jos ei muuten. Saatat itsekin päästä tuolla tavalla ilman omaa syytä ratkaisuksi, jos vihjeenä on Naukkiksen kanssa.

Ei kahta kolmannetta. Olen nimittäin ainakin kahdesti ollut ristikossa. Ensimmäisestä voin kiittää tai syyttää Skyttää (liittyy toistuvaan tapahtumaan johon osallistunen tulevana vuonna viidettä ja viimeistä kertaa viimeistä kertaa) ja toisesta Ilari Lindholmia (ihan sisäpiirin vitsi). En muista kumpi oli ensin, molemmat kauan sitten joka tapauksessa.

Nähtäväksi jää, tuleeko kolmas kerta nähtäväksi. Pelikaaneja lentelee näillä kulmilla aika nihkeästi. Kattohaikaroille on suunniteltu pesimispaikkoja, mutta sehän ei julkisuusarvoani lisää. Onneksi.
24. Rampe15.12.2022 klo 17:19
Valitettavasti "Trio Erectuksessa" soitti vain minun kaimani !
25. Jiikoo15.12.2022 klo 17:42
Trio Erektuksen (pro: Erectuksen) Rampe – aikoinaan näyttelijäksi, koomikoksi, ohjaajaksi, käsikirjoittajaksi, tuottajaksi, laulajaksi ja sketsipelleksi profiloitunut moninaama – taitaa vaikuttaa nykyisin parlamentaarikkona Arkadianmäellä, vihreää väriä tunnustaen.
26. Assar15.12.2022 klo 19:49
Pupepupepupepupee! Kajaanissa jo varmaan kaksi päivää mua ottanut!
27. Assar15.12.2022 klo 19:52
Ei vainiskaan. Oottanut. :)
28. lapatossu16.12.2022 klo 15:24
Olipas aivan poikkeuksellisen hauska ratkottava Auri Saaren ristikko (s. 14) !
29. Eki16.12.2022 klo 18:06
Aurilla oli tosiaan hauska kokonaisuus. Pari kunnon jippoa on tulossa lehteä kahlaaville. Itselleni oli erityinen ilo päästä tekemään hieman epäortodoksinen keskiaukeama Markku Mäkelän kanssa. Riimipiilis jäi ainakin tässä numerossa väliin, saas nähdä miten jatkossa.
30. Aleksanteri16.12.2022 klo 18:08
Minäkin ihastuin Auri Saaren ristikkoon Lapatossun tavoin!
31. Minä17.12.2022 klo 14:32
Lähteenmäki järjesti taas kunnolla purtavaa. Ensin vaikutti ettei mistään pääse alkuun, mutta pikkuhiljaa alkoi avautua. Muutamia todella hienoja vihjeitä. Erittäin nautittava laatimus!
32. Tre17.12.2022 klo 17:19
Olen päässyt puoleen väliin lehteä ja kokonaisuus on todella hyvä, haastava, uudenlaisia koukkuja ja myös naurua. Suurkiitos laatijoille!
33. Rampe17.12.2022 klo 20:38
Olen ratkonut kaikki paitsi Viitamäen aukeamaa ja Lähteenmäkeä.
Viimeksi sain valmiiksi Ekin ja Mäkelän aukeaman joka kakkosen tähdityksestään tuotti vaikeuksia keskivaiheilla.
Yksi ratkaisusana hieman ihmetytti, vaikka se vihjekuvaan varmasti sopii.
Viitamäkeä tuskin uskallan aloittaa ottamatta valokopioita, mutta muuten on homma sujunut kuulakynällä suoraan lehdellle.
Mutta kiitos tähänastisista! Tätä lehteä kannatti odottaa!
34. Kuuno17.12.2022 klo 22:19
Viitamäeltä taas kerran huikea luomus.
35. anna h18.12.2022 klo 11:44
Todellakin, Viitamäelle suitsutusta upeasta laadinnasta. Kesti vähän tajuta jutun juoni mutta sitten mikä ilo kun kaikki loksahti kohdalleen. Kiitos Antti ! Muutaman muunkin ristikon olen jo ratkonut, mutta lehdestä riittänee iloa myös joulun jälkeenkin.
36. iso S20.12.2022 klo 16:28
Lainaus: 23. iso S 15.12.2022 klo 11:01

Nähtäväksi jää, tuleeko kolmas kerta nähtäväksi. Pelikaaneja lentelee näillä kulmilla aika nihkeästi.

Yllättäen lehti tuli nähtäväksi, kun sattumalta liikuin vähemmän nihkeillä kulmilla. Ratkoin ensin väärn Kuivasen enkä löytänyt mitään viittausta itseeni, mutta toisessa oli vihjeenä "iso S mieheksi". Lieneekö satunnainen mieleen tullut vihje ratkaisusanalle vai kävikö Kuivasen mielessä nikkini, kukapa sen tietää muuten kuin "luultavasti kuivun" itse. Otan joka tapauksena kohteliaisuutena, vaikka aikuistumistani lienee turha toivoa. Aviomiestä olen silti esittänyt uskottavasti 30+ vuotta.

Molemmat ristikot olivat periaatteessa varsin laadukkaita, mistään ei ollut tarvetta ääneen älähtää. Jonkin verran jäi sellainen hytinä että laatija käyttää mielellään tai olosuhteiden pakosta jonkin verran sellaisia sanoja jotka eivät kuulu jokapäiväiseen kielenkäyttöön, Ei se mitään, sehän on ristikoiden hieno puoli että poikittaiset auttavat, kunhan saman alan erikoissanastoa ei ole sumana. Ei ollut.

"Pukeutuu siniseen" piti tarkistaa, kun Kaarina Suonperä ja Aku Ankka eivät sopineet, ja "kuin Virtanen" olisi ollut mielestäni tarkka rinnastus vielä muutama vuosi sitten, vaan ei enää.
37. Satu20.12.2022 klo 17:19
Mahtava lehti taas kerran! Ei taida jäädä joulun pyhiksi montaa ristikkoa pähkäiltäväksi kun heti lehden saatuani jäi kaikki muut hommat tekemättä. Onneksi tuo loppupää on niin visainen, ettei niitä tuosta vaan täyttele! Kiitokset laatijoille ja kaikille Hyvää Joulua!
38. Tuulitukka22.12.2022 klo 06:49
Olen pähkäillyt Aurin numeroristikkoa. Jokunen numeroavihje on ollut aukeavinaankin, usea ei. Siispä joulun aika tulee aiheuttamaan mukavaa, joskin haastavaakin aivovoimistelua. Toki ratkaisusana on jo plakkarissa, joten sikäli asia plakkarissa.
39. Tuulitukka23.12.2022 klo 07:20
Ja Arto Kuivanen! Kivasti kolahtaa omaan mielenmaisemaani.
40. Minä23.12.2022 klo 11:04
Mielenkiinnolla odottelen tuota Aurin kehuttua ristikkoa( kuten toki myös muiden). Tässä lehdessä riittää pitkälle pohtimisia. Nyt olen keskittynyt Lähteenmäkeen, kymmenen ruutua tuossa vielä jumittaa avoimina. Tämänkertainen selvästi haastavin pitkään aikaan. Iso kiitos kaikille laatijoille!
41. Satu23.12.2022 klo 22:15
Viitamäen aukeaman oikea puoli muutamaa kohtaa vaille täynnä mutta siihen jämähti. Vasen puoli ei meinaa aueta millään, joku juju tässä kai on en vaan vielä ole keksinyt.
42. Hidas Käsi26.12.2022 klo 23:31
Sain Pupen käsiini vasta jouluaattona. Olen edennyt sivulle 11 Mirja Pihlajamäen ristikkoon. Voisiko joku viisaampi valaista, mahtaako pääkuvasta puuttua joitain elementtejä, vai enkö kenties vain ymmärrä vastaussanojen yhteyttä kuvaan.
43. tuulitukka27.12.2022 klo 10:20
Samaa pohdiskelin- Sain kyllä täyteen ja ratkaisusanan. Tosin muutamat sanat olivat tosi tosi kaukaa haettuja. Kyllä pientä lisävihjettä olisi hyvä saada, että millä logiikalla mennään. Ja samalla tottean, että Mirja on yksi suosikeistani. Aivan kiva kuvitus. Sopii mainiosti tällaiselle lapsirakkaalle äiti-ihmisella.
44. Jukkis27.12.2022 klo 10:29
Kuten aina ennenkin Mirja Pihlajamäen ristikkoon liittyvissä kyselyissä, nytkin ainoa puuttuva asia on ratkojan oivallus.
45. Hidas Käsi27.12.2022 klo 13:37
Lainaus: 44. Jukkis 27.12.2022 klo 10:29
Kuten aina ennenkin Mirja Pihlajamäen ristikkoon liittyvissä kyselyissä, nytkin ainoa puuttuva asia on ratkojan oivallus.

Näin vähän itsekin uumoilin. Pitänee vain odotella Ahaa-ilmiötä.
46. Jukkis27.12.2022 klo 16:42
Täytin nyt tuon Pihlajamäen. Ristikkoa näkemättä kirjoittamani kokemusperäinen arvio osoittautui oikeaksi.
47. Aleksanteri27.12.2022 klo 20:05
Viitamäen kaksisivuinen oli todella upea! Mielestäni tänä vuonna täyttämistäni ristikoista ylivoimaisesti paras. Kiitos kaunis A Viitamäelle!
48. Tuulitukka29.12.2022 klo 05:35
Pakko lausua eräät ilon tuottajat näin joulun aikaan: sekä Punaisessa että Passelissa aivan ihanat Terhi Liinalaakson jouluiset kuvitukset Erkki Vuokilan sanoituksin. Värikkäät, isot, aiheiltaan mitä somimmat.
49. Tarja30.12.2022 klo 15:41
Ekille isot kiitokset keskiaukeaman ristikosta. Ratkoin sen aatonaattoiltana kimpparatkontana ristikoihin perehtymättömän nuorenparin kanssa ja meillä oli tosi hauskaa. Vaikeustaso oli juuri sopiva ja Googleakaan ei tarvittu ollenkaan.
50. Pirjo31.12.2022 klo 06:47
Onkohan Lähteenmäki tavurissa tavattu livauttaa vihjeen ratkaisu kieliopin mukainen...?
51. Minä31.12.2022 klo 07:14
Lainaus: 50. Pirjo 31.12.2022 klo 06:47
Onkohan Lähteenmäki tavurissa tavattu livauttaa vihjeen ratkaisu kieliopin mukainen...?

Sain siihen ihan kieliopillisesti oikean ratkaisusanan.
52. Eki31.12.2022 klo 09:33
Lainaus: 49. Tarja 30.12.2022 klo 15:41
Ekille isot kiitokset keskiaukeaman ristikosta. Ratkoin sen aatonaattoiltana kimpparatkontana ristikoihin perehtymättömän nuorenparin kanssa ja meillä oli tosi hauskaa. Vaikeustaso oli juuri sopiva ja Googleakaan ei tarvittu ollenkaan.

Isot kiitokset Tarjalle sekä kehuista että toiminnasta, jolla parhaiten saatetaan löytää uusia harrastajia!
53. happonen2.1.2023 klo 17:11
Aloitin tavalliseen tapaan Lähteenmäestä ja nyt oli kyllä vielä normaaliakin kierompi tapaus kun mukana on nämä palindromihassuttelut. Kertakaikkisen loistavan viihdyttävä teos joka sai hymyn huulille. Sanastossa mennään tavalliseen tapaan melko harmaalla alueella eli yhdyssanat ovat luovia ja kirjakieltä ei tarvi aina puhua. Sain useamman istunnon jälkeen kaikki ruudut täyteen ja livauttaa-vihjeeseen tuli kyllä ihan kelpo ratkaisu. Se oli kyllä ihan viimeisiä, minkä sain ratkottua kun oli ekassa risteävässä pitkään väärä sana.

Täytyy säästellä vielä muita koviksia.
54. Pekku2.1.2023 klo 23:43
Minäkin sain tänä iltana tuon kehutun Aurin ristikon täyteen ja luultavasti vielä oikeinkin. Kouluajoista lähtien on matematiikka ollut minulle kauhistus, onneksi nykyään on laskimet ym. apuvälineet jotka hoitavat homman minun puolesta. Siksipä nuo vihreät rivit olivat täyttä hebreaa, ei mitään hajua miksi niihin tuli mitä väkisin tuli. Huippu esimerkki oli tuo ylin vaakasuoraan (1-11) johon tuli yksitoista kirjaiminen sana jota en mitenkään osaa yhdistää vihjeeseen. Ehkä ratkaisuajan jälkeen joku kertoo "ukkelille". :)
55. Pekku3.1.2023 klo 14:33
Hyvin nukutun yön jälkeen tuli ahaa elämys ja tajusin tuon Jipon noissa numeroriveissä. Kiitos laatijalle hienosta luomuksesta.
56. lapatossu8.1.2023 klo 10:18
Olipa mainio Toni Pitkälän kovis (s. 29). Mielenkiintoisia sanoja jännästi vihjeytettynä
57. pius8.1.2023 klo 11:13
Hienoja tehtäviä ja kruununa Pitkälä s.29. Tonin vihjeet ovat niin kieroja, ettei tahdo päästä alkuun kun itsestäänselväänkään ei uskalla ilmeisintä kirjoittaa. Kun ristikko oli valmis niin kaikkien vihjeitten osalta on sanottava, että täsmällisiä olivat.
58. pösilö8.1.2023 klo 14:41
Saatiin juuri s. 27 täyteen vaimon kanssa kimpparatkontana.
Onhan lyömätön viihdepaketti, hauskaa ja oivaltavaa vihjeytystä ilman kyseenalaisia kieroiluja.
Erityiskiitos Kuivaselle ja Keräselle.
Saaren numerovihjeiden logiikka jäi hämäräksi, mutta eiköhän tuo ystävällisten palstalaisten avulla aikanaan selviä.
59. Vitlök8.1.2023 klo 14:54
Ei tullut PuPe enkä ole tätä kyseistä numeroa nähnytkään, joten aika huono lähtökohta kommentoinnille, mutta tungen silti juttuni tänne, sillä kaapista löytyi muisto tasan kymmenen vuoden takaa: PuPe 1/2013 "Pitkälän pirullisella päätösaukeamalla", kuten kannessa seisoo. Vanhaa lehteä oli mukava selata ja vertailla nykyisiin, joita muutaman vuodessa ostan. Ristikot vaikuttavat vihjeytyksensä osalta muuttuneen vuosikymmenessä. Vanhassa lehdessä vihjeen lähtökohta on mielestäni enemmän ratkaisusanan merkityksessä, kun taas nykyään hyvin yleistä ja jonkinlainen päivän hitti vihjeytyksessä näyttää olevan ratkaisusanan kirjoitusasun tarkastelu. Lähdetään siis siitä, löytyykö sanasta jokin tai joitakin lyhenteitä, tunnuksia, tuotemerkkejä tai vaikkapa säveliä, joita yhdistelemällä saisi syntymään kyseisen sanan. Pieni ovi on siis suksi. Tämä lienee paljon ratkoville ihan tuttu juttu. Näitä ei vanhassa lehdessä vielä ollut paitsi Keränen oli vihjeyttänyt peräti kolme sanaa viikonpäivälyhenteillä. Usein saadaan uusi sana vain yhden kirjaimen lisäyksellä tai poistolla, jolloin syntyy näitä alla, olla, ulla tai atta, että, utta -sanoja, joita melko samalla kaavalla vihjeytetään. Näitäkään en löytänyt vanhasta lehdestä. Lisäksi uudempaa on se, että kirjaimia jätetään kirjoittamatta eli ihjeestä uuttuu irjain, tämä oli käytössä vain Seppo I. Lahdella ja Keräsellä, tai sitten vain järjestellään vihjesana toiseksi tyyliin "sana sekosi". Muutaman havaitsin. Inessiivissä olevan vihjeen ratkaisu löytyy nykyään yleensä itse vihjeestä. Helsingin Elsiä ei vielä kymmenen vuotta sitten näkynyt. Jotain toki saattoi mennä ohi, mutta melko tarkkaan katselin ja iso kuva lienee oikein. Havaitun pohjalta itse keksittynä havaintoesimerkkinä muutoksesta sellainen ajankohtainen sana kuin Lumiukko, joka olisi ennen voinut vihjeytyä tyypillisesti näin:

SANONNASSA PIHALLA tai USEIN VAILLA AKKAA tai JOKA JOULUAATON LEFFA tai PALLOISTA PINOTTU

Nykytyyliin luultavimmin näin:

KEKSISÄVEL PRESSAHAPPI tai NAUKAISU SULKIMESSA tai RADIOAKTIIVISTA NIRPASSA tai ULKOKUMI RÄJÄHTI

Näin se menee. Vuodet vierivät ja ristikot elävät omaa elämäänsä saaden uusia piirteitä. Itse en ihan täysillä osaa näistä uudemmista nauttia, vaikka ne ratkotuksi tulevatkin, mutta ehdottomasti haluan antaa kaikkien kukkien kukkia ja oikeastaan vaadinkin sitä, sillä silloin mukaan mahtuu myös jokunen itselleni sopiva, tyylistään tarkka, vanhemman linjan taituri. Olisiko muuten kellään ratkomattomia 10+ ikäisiä Pelikaaneja?
60. iso S9.1.2023 klo 10:55
Ensimmäinen tapaamani kätkövihje oli vuoriston mies tai mies vuoristossa, en muista kumpi versio. Eipä tullut uuden vihjetyypin äärellä Risto mieleen. Kyllä sitten purskahdin hymyilemään kun sain riittäviä apuja poikittaisista ja lamppu syttyi sen viisaan eläimen, ei kun minun. Aikaa tuosta on kulunut varmasti enemmän kuin 10 vuotta. Lehti oli todennäköisesti Iltis enkä pidä mahdottomana sitä että kyseessä olisi voinut olla SM-kisan karsintatehtävä.

Nykyisin tuollainen on peruskauraa ja reaktio on usein enemmänkin hohhoijaa. Joissakin tapauksissa kokonaisuus on jotenkin yllättävä tai erityisen osuva, jolloin mielihyvähormoni saattaa edelleen hyrrätä. Tuollainen vihje toimii siinä mielessä yleensä hyvin, että sille on vain yksi mahdollinen ratkaisu. Se pitää vain keksiä ja sen jälkeen ei jää epäilys kaivamaan mieltä. Vaarsinaista vaikeutta sellainen tarjoaa vain aloittelijoille ja tosikoille, jotka eivät suostu ymmärtämään minkäänlaista sanoilla leikittelyä. Kissan pitää olla kissa eikä eläin tuskissaan.

Nykyisissä visaisimmissa ei taideta paljonkaan tätä vihjetyyppiä käyttää juuri siksi, että se on yleensä helppo tunnistaa eikä jätä vaihtoehdoille tilaa. Sen sijaan käytetään erilaisia etäännyttäviä keinoja joilla saadaan aikaan monia mahdollisia ratkaisusanoja per vihje. Kun koko ristikko pakataan täyteen tällaisia, on vaikea saada mitään ratkaistuksi ilman poikittaisten apua - eikä niihin poikittaisiin pääse käsiksi ennen kuin ratkaisee pitkittäiset, jotka vaativat niitä poikittaisia!
61. Eki9.1.2023 klo 11:16
Vitlökillä ja Isolla S:llä asiaa!

Ainakin yksi vaaran paikka on. Neljä kirjainta, kolmas piilossa. Vihje esim.:

Haloo Helsingissä.

Tai

Haloo Helsingin nainen
62. Jukkis9.1.2023 klo 11:23
"Haloo Helsingissä.
Haloo Helsingin nainen"

En minä ainakaan keksi näihin mitään järkevää ratkaisua.
63. Jukkis9.1.2023 klo 11:26
... tai no, onhan tietysti "elsi" jollakin tavalla ajatellen järkevä ratkaisu noihin.
64. Tuomas L.9.1.2023 klo 12:10
Jukkis havaintojeni mukaan yleensä hallitsee populaarimusiikin varsin hyvin, mutta onko Elli Haloo jäänyt kuitenkin vieraaksi?
65. pösilö9.1.2023 klo 12:32
Tosi mielenkiintoinen havainto ja avaus valkosipulilta !
Minulla on sellainen tuntuma, että tämä vihjetyppi tuli suosioon Toni Pitkälän ilmestyttyä kuvioihin. Tälläkin palstalla pitkään vatvottiin hänen ristikkonsa vihjettä KÖYHÄNÄ MAATILALLA .
Moniko muistaa ratkaisusanan ?
66. Ylläpito9.1.2023 klo 12:43
Lainaus: 64. Tuomas L. 9.1.2023 klo 12:10
Jukkis havaintojeni mukaan yleensä hallitsee populaarimusiikin varsin hyvin, mutta onko Elli Haloo jäänyt kuitenkin vieraaksi?

Päinvastoin, Tuomas. Sen hän tiesi heti.
67. Jukkis9.1.2023 klo 13:59
On kyllä vähän nyt tyhmä olo. Hämäännyin edellisistä viesteistä niin, että ei tullut mieleenkään, että vihje "Haloo Helsingissä" voi tosiaankin olla ihan suora kikkailematon vihje vaan, josta tietysti Elli. Mutta hyvä esimerkki, ehkä joku joka ei Elliä tiedä laittaa tuohon Elsin.
68. lapatossu11.1.2023 klo 10:19
Kerrassaan oivallinen kaksisivuinen ristikko Viitamäeltä! Vaati totista pohtimista ennen kuin ratkesi ja sitten kyllä hymyilytti.

Pari kohtaa jäi kuitenkin mietittymään: Oikean sivun oikeassa laidassa keskellä on vihje HUOLEN TAI KURIN ETEEN -pitäisikö olla TAAKSE? Toinen on vasemman sivun vasemmassa laidassa alhaalla MIEHE NIMI -en keksi syytä N:n puuttumiseen sanasta MIEHEN.
69. lapatossu11.1.2023 klo 10:45
Lainaus: 68. lapatossu 11.1.2023 klo 10:19

Oikean sivun oikeassa laidassa keskellä on vihje HUOLEN TAI KURIN ETEEN -pitäisikö olla TAAKSE?

--
Tarkemmin ajatellen, kyllä sen pitää olla nimenomaan ETEEN.
70. eol11.1.2023 klo 22:02
Pihlajamäen ristikosta on keskusteltu jo ylempänä (42. - 46.). Lukeudun hänen faneihinsa, ja mielestäni tämänkertainen pääkuvaidea ja sen toteutus kuuluvat hänen parhaisiinsa ja ovat huippuluokkaa.
71. Funny12.1.2023 klo 12:59
Taas kerran piti ratkoa melkein täyteen Pihlajamäen ristikko ennen kuin hoksasi, mitä pääkuvasta haetaan. On ihan ymmärrettävää, että tottumattomat ovat näitten kanssa ihmeissään. Mutta kun idean on kerran oppinut, seuraavalla kerralla ei tarvitse yhtä paljon ihmetellä.

Holopaisen ja Kurkelan teos vaati monta sessiota ennen kuin ratkesi. Lopulta kuitenkin kaikki oli ihan loogista. Jotain erikoistietoa näissä aina tarvitaan, mutta risteävien avulla hoksaa nekin, turvautumatta hakukeinoihin.

Pitkälän ristikossa taas kerran mainiota, erikoista sanastoa, joka saa kyllä mietintämyssyyn puhinaa. Yksi pieni alue vielä askarruttaa, mutta enköhän keksi senkin. Vaikeuksia Lähteenmäen kanssa, mutta siinä ei ole mitään uutta. Vaikka kielemme tavut ovat tuttuja, Lähteenmäellä on aina niin erikoisia juttuja, että en meinaa pärjätä niitten kanssa.

Viitamäen kanssa pärjään. Hieno teos tälläkin kertaa, sanasto erinomaista ja vihjeet totesi osuviksi sitten kun ne viimein hoksasi. Viitamäki hallitsee suomen kielen täydellisesti, osaksi sen tähden mukana on aina jotain odottamattomia vihjeitä ja vastaussanoja, joita sitten keksimisen jälkeen voi naurahtaa.
72. isoäiti12.1.2023 klo 13:27
Funnyn teksti on likipitäen kuin omasta ratkontakokemuksestani. Lähteenmäki on minulle joka kerran hankala eikä aina kokonaan ratkeakaan. Palindromiasujen kanssa tein nytkin melkoisesti töitä, mutta ratkesi sentään. Pitkälässä tuntuisi kaikki olevan selvää, se oli vaihteeksi minusta helpompi kuin Viitamäki, josta pidin myös kovasti. Pihlajamäki on aina mukava ratkottava. Auri Saari oli hauska välipala kolmosten joukossa, kiva idea.
73. Kaapo14.1.2023 klo 21:07
Lähteenmäellä on vihjeytys lähtenyt laukalle.

Palindromit eivät ole mistään kotoisin.
74. pelaaja18.1.2023 klo 18:28
On niin hurjan hieno aukeama Viitamäeltä, että aivan mykistyin. Koska laatija vei sanat suustani, heitän täältä vain kovat aplodit!
75. Assar28.1.2023 klo 17:16
Onko Pelikaani-ristikoiden virhepalvelu lopetettu? Viimeiset päivitykset esim Pupe 4/2022. Vai putosinko kärryiltä?
76. Ylläpito28.1.2023 klo 18:37
Ei ole lopetettu, jäänyt kiireiden alle. Aika pieniä ovat virheet onneksi olleet, mutta kyllä ne vielä lisätään...
77. happonen30.1.2023 klo 11:09
Täytyy kyllä ihan erikseen hehkuttaa Viitamäen aukeamaa. Oli kyllä niin loistava teos, joka ylitti jo lähtökohtaisesti korkealla olevat ennakko-odotukseni. Nautiskelin tämän kolmessa sessiossa, piti kyllä vähän toppuutella ratkomista kun tietää, että tällaista sanataidetta saa eteensä aika harvoin. Eilisen Iltiksen sinänsä ihan laadukas perus-kovis tuntui vähän valjulta kokemukselta tuon mestariteoksen jälkeen.

Pitkälä oli myös mainio. Ei ehkä ihan Tonin ristikoiden vaikeimmasta päästä, mutta sanasto oli kyllä aivan timanttinen.
78. eiju22.2.2023 klo 12:08
Lainaus: 68. lapatossu 11.1.2023 klo 10:19
Kerrassaan oivallinen kaksisivuinen ristikko Viitamäeltä! Vaati totista pohtimista ennen kuin ratkesi ja sitten kyllä hymyilytti.

Pari kohtaa jäi kuitenkin mietittymään: Oikean sivun oikeassa laidassa keskellä on vihje HUOLEN TAI KURIN ETEEN -pitäisikö olla TAAKSE? Toinen on vasemman sivun vasemmassa laidassa alhaalla MIEHE NIMI -en keksi syytä N:n puuttumiseen sanasta MIEHEN.

*****
"Oivallinen", joo. Ilmeisesti ei päätä ei häntää, vaan jotakin siinä välissä?
79. Jaska22.2.2023 klo 13:20
Palataan asiaan lailliseen aikaan.
80. Jygge23.2.2023 klo 10:07
Viitamäen
Takaisin kujettaminen
Äänirauta
Pulassa suuhun
Yök
Mikropiirien....
Ei lanttu leikkaa
81. isoäiti23.2.2023 klo 10:22
Ratkaisujen viimeinen postituspäivä on 27.2. ja senkin jälkeen yleensä odotetaan vielä muutama päivä ennen kuin ratkaisuja kerrotaan. Ylläpito, pitääkö aikaa vielä pidentää mahdollisten postihäiriöiden takia?
82. Ylläpito23.2.2023 klo 11:00
Tällaista jossain puhuttiin ja näin siis tehdään.
83. Antti Viitamäki23.2.2023 klo 15:53
Kiitoksia omasta puolestani kaikista kommenteista! Ihan hirveän usein en ehdi täällä pistäytyä, mutta kiva oli huomata että moni ratkoja oli aukeaman kanssa perille löytänyt. Pelkäsin, että tuskastuneisuutta olisi ollut enemmänkin — tosin mistäpä sitä kaikkien kotioloja tietää, kun suurin osa ei kuitenkaan tälle foorumille kirjoittele.

Mitään tosiaan vielä sen kummemmin paljastamatta uskallan epäilijöille sanoa, että koko ristikko oikein oivallettuna on kyllä lopulta ratkaisijalle selkeä. Tähän ketjuun tulleiden viestien lisäksi olen saanut vahvistuksen parilta tutultanikin.

eiju: Minusta kumpikin mainitsemasi vihje on ihan perustellusti juuri noin. Tosin se mitä sanoit MIEHE NIMI -vihjeestä, on toki tavallaan totta.

Jygge: Päättelisin luettelemiesi kohtien perusteella, että se kokonaisvaltaisempi oivallus puuttuu vielä.

En muista, onko Ristikon anatomia -artikkelit varattu lähinnä Iltiksen tehtäville, mutta jos tulee useampi pyyntö niin voin yrittää etsiä aikaa jonkin sortin meriselvityksen tekoon. :-)
84. iso S23.2.2023 klo 16:31
No minä voin pyytää nimimerkillä "yksi uskoakseni monien puolesta". En jaksa uskoa että anatomiaa olisi varattu vain Iltiksen koviksille (niitähän ne kaikki 89 tähänastista ovat) ja lisäksi sellaisella kiintiöperusteella että Skyttä tekee yli 2/3 ja muut saavat tapella jäljellä olevasta tilasta. Lähinnä kai kysymys on laatijoiden viitseliäisydestä. Ratkojille anatomia on ilmainen kovisten korkeakoulu.

Kunniataulu eli määrät nyt:

Antti Skyttä: 61
Jari Keränen: 6
Joonas Anttila: 6
Toni Pitkälä: 6
Juha Hyvönen: 4
Erkki Vuokila: 2
Ilmo Juhani Liljeroos: 2
Antti Viitamäki: 1
Arto Kuivanen: 1

Et siis olisi ensikertalainen. Siitä vaan, ei siitä vielä leimaudu vaaralliseksi rikoksenuusijaksi vaikka määrä kasvaa kertaheitolla tuplaksi.

Kiitos ja ylistys vaivautuneille.
85. Ylläpito23.2.2023 klo 16:33
Ei ole varattu vain Iltiksille.
86. lapatossu24.2.2023 klo 07:33
Lainaus: 83. Antti Viitamäki 23.2.2023 klo 15:53
...
eiju: Minusta kumpikin mainitsemasi vihje on ihan perustellusti juuri noin. Tosin se mitä sanoit MIEHE NIMI -vihjeestä, on toki tavallaan totta.

----
Antti Viitamäki: Tuo eiju-niminen pekkatyttö lainasi minun pohdintojani (68.) vain ollakseen negatiivinen. Postauksessa 69. kerroin tajunneeni ETEEN -vihjeen merkityksellisyyden. Jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä vihjeeseen MIEHE NIMI kätkeytyy.
87. iso S24.2.2023 klo 13:41
Ristikkoa näkemättä uskallan tehdä paljastuksen, joka tuskon on kyseistä ristikkoa koskeva paljastus. Miehen nimi on Hugo.

Hugo Miehe (1875–1932), saksalainen botanisti.
88. lapatossu24.2.2023 klo 14:57
Lainaus: 87. iso S 24.2.2023 klo 13:41
Ristikkoa näkemättä uskallan tehdä paljastuksen, joka tuskon on kyseistä ristikkoa koskeva paljastus. Miehen nimi on Hugo.

Hugo Miehe (1875–1932), saksalainen botanisti.

---
Juu, ei ole paljastus, koska vastaus ei ole Hugo. Mutta eikö tuo Hugokin pitäisi vihjaista "Miehen nimi" ?
89. Jaska24.2.2023 klo 17:36
Ehkä lastenristikossa. Viitamäen ei ole lastenristikko.
90. lapatossu24.2.2023 klo 17:42
Lainaus: 89. Jaska 24.2.2023 klo 17:36
Ehkä lastenristikossa. Viitamäen ei ole lastenristikko.

----
Eiköhän tuommoinen vihje olisi liian ylimalkainen lasten ristikkoon
91. iso S24.2.2023 klo 17:46
Hugon voisi todella vihjata Miehen nimi, jolloin sen voisi tulkita tylsän ylimalkaiseksii vihjeeksi tai hyvinkin tarkaksi tietovihjeeksi.

Miehe nimi kelpaisi paremmin muodossa Miehe, nimi tai Miehe (nimi) tai kahdelle riville jaettuna
Miehe
nimi

Kaikissa noissa "nimi" on täsmennys jolla korostetaan että kysymyksessä ei ole kirjoitusvirhe eikä kikkavihe, anteeksi rakennevihje.
92. lapatossu24.2.2023 klo 19:26
Vihje on tosiaan kahdella rivillä. Mutta en löydä netistä kyseistä Mieheä. Englanninkielinen wiki tunnistaa tuon mainitun Hugon lisäksi vain Ulfin, ohjaaja ja käsikirjoittaja. Muualta löytyy tutkija Christian.
Täytynee odotella Viitamäen selitystä.
93. Jaska25.2.2023 klo 11:41
Kyllä sieltä Hugo Miehe löytyy. Siitä tulikin mieleen vihje MIEHELLÄKIN (12) mahdolliselle ristikkouudissanalle. Se ei ole pussailuveto eikä ulvaisupetos.
94. lapatossu25.2.2023 klo 11:58
Lainaus: 93. Jaska 25.2.2023 klo 11:41
Kyllä sieltä Hugo Miehe löytyy. Siitä tulikin mieleen vihje MIEHELLÄKIN (12) mahdolliselle ristikkouudissanalle. Se ei ole pussailuveto eikä ulvaisupetos.

---
Kirjoitinko epäselvästi? Kyseisellä Miehellä tarkoitin ristikossa olevaa. Ja sen jälkeen kerroin, että Hugon lisäksi löytyy wikistä Ulf. Ja Christian.

Ristikon Miehen nimessä on viisi kirjainta.
95. Tarja25.2.2023 klo 12:37
Kyllähän tuolle MIEHE NIMI -vihjeelle löytyy tuollaisenaankin ihan looginen ratkaisu. Mutta olisiko parempi jättää keskustelu siitä palautusajan jälkeiseen aikaan. Viimeinen postituspäivä on 27.2. ja jos postinkulun hitauden vuoksi pitää odotella vaikka viikko, niin keskustelulle olisi aika vasta joskus 6.3. tienoilla.
96. eiju27.2.2023 klo 16:13
Lainaus: 86. lapatossu 24.2.2023 klo 07:33
Lainaus: 83. Antti Viitamäki 23.2.2023 klo 15:53
...
eiju: Minusta kumpikin mainitsemasi vihje on ihan perustellusti juuri noin. Tosin se mitä sanoit MIEHE NIMI -vihjeestä, on toki tavallaan totta.

----
Antti Viitamäki: Tuo eiju-niminen pekkatyttö lainasi minun pohdintojani (68.) vain ollakseen negatiivinen. Postauksessa 69. kerroin tajunneeni ETEEN -vihjeen merkityksellisyyden. Jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä vihjeeseen MIEHE NIMI kätkeytyy.

++++++++++++++++
Hyvä lapatossu
97. eiju27.2.2023 klo 16:36
Lainaus: 86. lapatossu 24.2.2023 klo 07:33
Lainaus: 83. Antti Viitamäki 23.2.2023 klo 15:53
...
eiju: Minusta kumpikin mainitsemasi vihje on ihan perustellusti juuri noin. Tosin se mitä sanoit MIEHE NIMI -vihjeestä, on toki tavallaan totta.

----
Antti Viitamäki: Tuo eiju-niminen pekkatyttö lainasi minun pohdintojani (68.) vain ollakseen negatiivinen. Postauksessa 69. kerroin tajunneeni ETEEN -vihjeen merkityksellisyyden. Jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä vihjeeseen MIEHE NIMI kätkeytyy.

*******************************

... niin, Hyvä lapatossu.
Molemmat vihjeet tajusin. MIEHE NIMI on helppoakin helpompi!

Mikä on pekkatyttö, uusi vihjesanako vai väärinymmärryksestäsi johtuva loukkaava nimitys?
En halunnut olla negatiivinen. Meinasin tukehtua nauruuni, kun hiffasin ristikon idean. Pyydän anteeksi, jos pilasin päiväsi. ANTEEKSI!
Noh, ei minunkaan ristikkoni täyttynyt oikein. Virheet johtuvat ihan muista vihjeistä, joita en tajunnut.

(Tälle sivulle ei kannata laittaa mitään pienempi kuin ja kolme merkintöjä, kun teksti loppuu siihen)
98. pösilö2.3.2023 klo 16:40
PuPe 1/23 s. 26 Holopaisen ja Kurkelan ristikossa oli vihjeenä NÄISTÄ AINOTKIN. Meni ulalle, kun sain ratkaisusanaksi ALTIAT. Googlaamalla selvisi, että Aino on paitsi aamutossu myös italialainen valkoviini, jota sai Alkosta viime vuosikymmenellä.
Altia oli aikoinaan valtion omistama yhtiö, joka tuotti alkoholijuomia mm. Koskenkorvalla ja Rajamäellä, nyttemmin osa siitä on myyty yksityisille ja nimikin on vaihtunut. Ei harrastanut vähittäismyyntiä.
Olen ilmeisesti pähkäillyt ihan väärin. Mitä siis tulee ratkaisusanaksi ja millä logiikalla?
99. Tuomas L.2.3.2023 klo 16:46
Katsotaanko vihjekaranteeni päättyneeksi?

No, minulla on ALTAAT. Aino-jäätelöä saa kaupan pakastealtaasta.
100. Ylläpito2.3.2023 klo 18:43
Ei aleta vielä. Postia tulee paljon joka päivä eikä kaikissa ole leimaa. Antaa noiden nyt olla mutta ensi viikon puolelle menee.
101. Ylläpito10.3.2023 klo 12:59
Nyt saa kysellä.
102. lapatossu10.3.2023 klo 13:09
Jokos oikeat vastaukset on jossain?

Siis tuo MIEHE NIMI, josta väännettiin aiemmin... Minulla on siinä ALLAN -onko se väärin?
Ainoa google-osuma on ALLAN MIEHE PFÄNNER, eikä vihje sitten kuullosta ollenkaan hyvältä.
Sama kuin vihjeeseen FITZGERALD tulisi JOHN eikä ELLA.
103. Ylläpito10.3.2023 klo 13:12
Eikös siinä ole alla N, yltä se puuttuu.
104. Jukkis10.3.2023 klo 13:26
Hah, en kyllä kekannut tätä. Aika hyvä.
105. Tuomas L.10.3.2023 klo 13:26
Itse ajattelin, että N on piilossa viereisen ruudun alla.
106. lapatossu10.3.2023 klo 13:30
No on kyllä perusteellisen ovela vihje! Onneksi vastaus syntyi risteävistä :)
107. Jukkis10.3.2023 klo 13:44
Salokangas s. 25. Vähän keskipisteen alapuolella
MAKUUN -> MATIAS
Jotenkin muistelen että olisin tehdessä jotenkin tajunnut, mutta en enää tajua.

Hoplopaisessa s. 26 on näköjään kolme merkintää:
Koilliskvadrantin aika keskellä ERI- -> SAOT
Edellisestä vähän lounaaseen */***** -> IISI
Aika alhaalla NÄISTÄ AINOTKIN -> ALTAAT

Ja mitkähän oli Lähteenmäen nelisanaisen keltaisen lauseen kaksi viimeistä sanaa?

Oli muitakin, mutta keksin niitä tätä kirjoittaessa. Ja varmaan keksin noitakin heti kun tämän lähetän.

Näitä ei viitsi yksi kerrallaan laittaa kun tuo perkeleen palopostien ja suojateiden kyselijä on ihan villinä taas. JA kun se saatanan paska ei hyväksy vaikka ihan varmana taas klikkasin kaikki liikennevalot
108. Tuomas L.10.3.2023 klo 13:52
Helppouden asteikkona voi olla yhdestä viiteen tähteä, eli yksi tähti viidestä tarkoittaa iisiä.

ALTAAT selitin tuossa muutamaa viestiä ylempänä.

Oliko tuo yksi vihje varmasti pelkkä MAKUUN? Muistaisin, että se olisi ollut jokin viittaus Saku Sammakko -lauluun. Nyt juuri ei ole lehteä tässä käsillä.
109. Ylläpito10.3.2023 klo 13:53
Leikkimestaa etsivä Tuomas voisi olla Hoplopainen!

Ekassa saita ja nuuka.

RIE- > SAOT rikesakot
Altaat jo kerrotiin, Aino-jäätelöiden paikat

Lähteenmäellä huntuna sipulimaitovoikastike.

Pahoittelemme captchan toimintaa, se on hyvin yksilöllistä.
110. lapatossu10.3.2023 klo 14:23
Lähteenmäen ristikossa keskellä alhaalla on keltaiset lapasennäköiset jutut... mitähän nuo ovat?
111. lapatossu10.3.2023 klo 14:29
Lainaus: 110. lapatossu 10.3.2023 klo 14:23
Lähteenmäen ristikossa keskellä alhaalla on keltaiset lapasennäköiset jutut... mitähän nuo ovat?

Siis minulle puskee siihen 'sukaset', mutta eihän nuo kai sellaisia ole?
112. Jukkis10.3.2023 klo 15:26
RUKKASET siihen tulee.
113. Jukkis10.3.2023 klo 15:36
Siis vaikka näissä miten lisää ja poistaa kirjaimia ja tavuja ja lukee takaperin ja sitten poistaa ja lisää kirjaimia ja tavuja, niin turhan usein kuitenkin just se tarkoitettu asia jää huomaamatta.

Lähteenmäessä sen sipulimaitovoikastikkeen jälkeen en edelleenkään keksi mitä tulee tuossa olevan TO-tavun selviämisen jälkeen näistä:
Voimalla uhoten, vihalla tuhoten -> ?TO
Immi, missimimmi, siro kuin liro -> ?JA
joissa tuo ? on yhteinen eka tavu.

Ja sitten vielä näköjään on tajuamatta edellisestä vähän luoteeseen olevat
Tykätty nyt täkyt -> ?KIT
Näät ne sentään -> ?TIT
joissa tuo ? on yhteinen eka tavu.

Voihan mulla olla nuo laittamani muka keksimäni tavut väärinkin.
114. seurailija10.3.2023 klo 15:38
Ekaan tulee mieleen SOR.
115. Tuomas L.10.3.2023 klo 15:40
Jukkiksen eka lienee SORTO ja SORJA. Tokaa en tainnut itsekään keksiä.
116. Jaska10.3.2023 klo 16:07
Täkyihin tuli nuottien mukaan HITIT, näät ne sentään HIPUT ja törrottävät PIIPUT.
117. lapatossu10.3.2023 klo 16:25
Joo, voivat hyvinkin olla RUKKASET näkönsä puolesta, ja voin laittaa RUKSIn ruutuun, mutta miksi se siihen nuutuisi?

Olin onnisunut selvittämään sorjat ja kastikkeen, tyhjänä oli sama ruutu kuin Jukkiksella ja samasta syystä. Että piiput törröttää, no jaa. Ehkä niinkin voi sanoa. Piikit sen sijaan ihan selvästi.
118. Minä10.3.2023 klo 17:00
Itse sain ratkaisuksi : HOLLINA( kyytipoikana)sipulimaitovoikastike, siinä risteävässä käy järkeen holtiton ( joulukuusen hinta). Taisi mennä pahasti metsään tämä ratkaisuni.
119. lapatossu10.3.2023 klo 17:04
Minä, onko sinulla sitten 'Teen teen' JOULIA ?

Minulla on tuossa HUNTUNA, HUNTITON ja JOUTUA
120. Minä10.3.2023 klo 17:14
Teen teen: alias( vähän jäi kaiveleen ratkaisusana) tosin vaaka: alekuuset taas tuntui järkevältä. Siinä kohtaa oli muitakin mitkä aiheutti päänvaivaa.
121. Tuomas L.10.3.2023 klo 17:14
Mitä noista alaosan kannuista sitten tulee? Mitkä KAATIMET?
122. Minä10.3.2023 klo 17:16
Kaakao
123. Minä10.3.2023 klo 17:40
Lainaus: 119. lapatossu 10.3.2023 klo 17:04
Minulla on tuossa HUNTUNA, HUNTITON ja JOUTUA

Noilla ratkaisuilla näyttää tulevan jotain tolkkua tuohon kohtaan mikä oli itselle tosi haasteellinen. Vaikka tuo HUNTITON vaikuttaa vähän kyseenalaiselta .
124. lapatossu10.3.2023 klo 17:50
Lainaus: 123. Minä 10.3.2023 klo 17:40
Lainaus: 119. lapatossu 10.3.2023 klo 17:04
Minulla on tuossa HUNTUNA, HUNTITON ja JOUTUA

Noilla ratkaisuilla näyttää tulevan jotain tolkkua tuohon kohtaan mikä oli itselle tosi haasteellinen. Vaikka tuo HUNTITON vaikuttaa vähän kyseenalaiselta .

----
Niin minustakin, mutta ostaja näyttäisi olevan satasta eli hunttia vajaa ... Laitoin siksi, että tuo 'huntuna' vaikutti aika selvältä kastikkeen keksimisen jälkeen.
125. Leenanneli11.3.2023 klo 20:20
Selittäiskö joku Auri Saaren numeroiden idean, kiitos! Sain ristikon täyteen, mutten tajunnut numeroyhdistelmiä, tai pari ehkä jotakuinkin hiffasin. Mut?
126. Tarja11.3.2023 klo 20:44
Ylimmäinen vihreä sana VAATEKOMERO sisältää 11 kirjainta ja ne voidaan numeroida järjestyksessä 1-11. Tällöin vihje (4-7) tarkoittaa kirjaimia, jotka ovat vaatekomero-sanan kirjaimet järjestyksessä 4-7 eli TEKO, siis (VAA)TEKO(MERO). 9-7 menee takaperin ja on EMO, josta saadaan ÄITI. 2-5 on AATE, josta tulee AJATUS. (1-5)"6" on VAATE + PUU (kuusi), josta saadaan HENKARI. 51 on roomalainen numero LI, joten 51(9-11) on LI + ERO, siis LIERO. (2-5)51 samaan tapaan AATE + LI eli AATELI. Ja vielä (4-1)I on takaperin TAAV + I eli TAAVI.
127. Jukkis11.3.2023 klo 20:56
Tämä oli kyllä mainio ristikko.
128. Leenanneli11.3.2023 klo 22:06
Kiitos Tarja, tämä selventää.
129. Ylläpito6.4.2023 klo 22:09
Tämän lehden ratkaisut ovat osoitteessa pelikaaniristikot.fi
130. Pekkatyttö3.6.2023 klo 15:50
Voisiko joku viisa avata pihlajamäki 11 avainsanat pysty, vaha, nuotti, tunturi
Miten löytyvät pääkuvasta?
131. Tarja3.6.2023 klo 16:15
Kun kirjan sivuista taitetaan kulmia, sanotaan että sivut ovat hiirenkorvilla. Joku käyttää myös koirankorva-nimitystä. Vihjesana on siis korva. Kysytyistä sanoista saadaan pystykorva, korvavaha, nuottikorva, Korvatunturi.
132. Pekkatyttö3.6.2023 klo 16:20
Selityksesi varmaan totta
Suosittelen silti laatijalle psykiatrilla käyntiä sen verran pimeä on oivallus
133. lapatossu3.6.2023 klo 18:41
Se, ettei tajua jotain, voi olla hetken heikkoutta.
Mutta tuo kommenttisi sen jälkeen, kun asia on sinulle oikein selitetty, on tyhmä.
Ja supertyhmyyttä on laatijan/laatimuksen haukkuminen, kun ei ole tajunnut...

Pihlajamäen ristikot ovat kivoja, erilaisia ja vaativat usein oivallusta, jonka löytyminen ilahduttaa
134. Rampe3.6.2023 klo 20:15
Vaikka sain Pihlajanmäen ristikon täyteen, ei minullekaan auennut Tarjan kertoma KORVA yhteiseksi nimitäjäksi.
En kuitenkaan usko laatijan mielenterveydessä olevan vikaa, pikemminkin omassa älyssäni.
Jos haluaa ristikoita, joiden laatijoiden ei tarvitse psykiatrilla käydä Pekkatytön asteikon mukaan,on niitä mielestäni lehtihyllyt täynnä.
Itse haluan kuitenkin näitä vaikeitakin yrittää ratkoa niin pitkälle kuin vähillä älynlahjoillani pääsen.
135. lapatossu3.6.2023 klo 21:31
Rampe, sinä oletkin viisas :) Ei kaikkea tarvitsekaan älytä, kunhan ymmärtää omat rajoituksensa ja antaa asian anteeksi itselleen ja muille.

Pekkatyttö saisi itse hakeutua psykiatrille asenneongelmaansa selvittämään. Mutta oikeasti huolestuttaa se, että tuommoinen 'Pekkatyttö-asenne' on leviämässä yhteiskunnassamme.
136. Pekkatyttö4.6.2023 klo 10:09
Kommentteja teille jeeshenkilöille
Pihlajamäen laadinnat muumimaailmasta tai jostain pyllystä on mielipiteeni hiirenkorvat ja koirankorvat ovat perseestä kas kun ei pornolaulun sanastosta hae yhteyttä laadintaan
Ristisanojen ratkominen pitäisi olla iloinen asia ei vain 60 vuotta vanhojen kuvien ja ajatusten löytäminen
137. lapatossu4.6.2023 klo 12:21
No, MINULLE Pihlajamäen ristikot ovat iloinen asia, jonka siis SINÄ siis haluaisit viedä MINULTA pois???
Mene ratkomaan niitä ristikoita, jotka SINUT tekevät iloiseksi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *