KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 19.-20.11.2022

11065. IS Viikonloppu 19.-20.11.2022

Ylläpito18.11.2022 klo 15:03
Huomenna Ilmo Juhani Liljeroos ja Heli Kärkkäinen ja kolme miikka.
2. eol19.11.2022 klo 15:04
Mukava kovis kuten odottaa sopi. Olisin muuten pitänyt tätä aika helppona kolmemiikaksi, mutta koilliskulmassa minulla oli huomattavaa takkua.
3. Joutilas19.11.2022 klo 16:41
Paljon piti älytä, jos meinasi täyteen saada. Tosin ihan kaikkea ei vielä ulosmitattu tällaiseltakaan hömelöltä. Kiitos!
4. Jiikoo19.11.2022 klo 20:36
Koviksen 2/3 vasemmalta lukien täyttyi ihmeen vaivattomasti ja joutuisasti, mutta oikeanpuoleinen kolmannes on tervanjuontia ja lähes blanco. Aivot taitavat kaivata voitelua. Kohtuudella, totta kai!
5. Kuju19.11.2022 klo 21:08
Hiukan yli puolen välin tuli tunnin sessiossa päivällä ratkottua. Jatkuu huomenna. Tuntuu helpommalta kuin edellinen kakspuolikas, jonks vasta tänä aamuna sain valmiiksi.
6. Rampe19.11.2022 klo 21:22
Voitelua olisin kaivannut, mutta nyt vietetään marraskuu tipattomana, koska se on tammikuuta lyhyempi.
Eniten ristikossa hämmästytti vihje "CARLOS SANTS". Tunsin itseni tyhmäksi, kun sen lopulta ymmärsin.
Eiköhän kolmemiikka ole ainakin omalta kohdaltani oikea vaikeusaste.
7. Jiikoo19.11.2022 klo 22:38
Ei ole oikeanpuoleinenkaan kolmannes blanco enää, mutta täyttymys odottaa täyttymystään. 8/9 avainkirjaimista vaikuttaa varmoilta ja puuttuvastakin on aavistus, mutta tyhjiä ruutujakin on yhä kymmenkunta. Saa nähdä, jääkö mahdollinen jatko ylihuomiseen (huominen menee pitkälti hirvijahdin merkeissä).

Täytetyiltä osilta kelpo ristikko, kuten IJL-kolmikolta sopii odottaakin!
8. Elva20.11.2022 klo 08:14
Sain ristikon eilen valmiiksi, mutta muutamia ihmettelyn kohtia jäi. Eivät selvinneet nyt aamullakaan, joten kyselen niistä myöhemmin. Oli mainio sekoitus helppoja ja erittäin hankalia vihjeitä sekä koko skaala siltä väliltä. Mielenkiintoista ratkomista ja plussaa siitä että aloituskohtia löytyi mukavasti.
9. Jaska20.11.2022 klo 13:12
Parissa tunnissa eli 2½-raamissa täyttyi. Soppaan jäi kuitenkin klimppi, jota en kyennyt kyennyt purematta nielemään. Osoittautui kuitenkin niin kovaksi, ettei lähimmäisenkään hammaskalusto siihen pystynyt. If I had a hammer... Mutku ei oo, niin luovutus ja luokitus pahikseksi. Muuten kolmen kolmen kokin keitos ei ole lainkaan huono.
10. Matias-Myyrä20.11.2022 klo 21:59
Ilmo Juhani Liljeroosin valokuvasta tuli mieleen:

Kolme vanhaa luuta vaikket päitä nää
katsoo taivaaseen, seisoo erillään.
Ja jossain alla maan
ne kaiken aikaa yhteen punoneet on juoniaan.
11. iso S21.11.2022 klo 12:51
Karvas kalkkiutumiseni on edennyt siihen vaiheeseen että näiden kovisten kanssa tulee entistä useammin keskenmenoja. Tällä kertaa vältin sen punomalla kahteen kulmaan omat sanat. Laatiminen osoittautui helpommaksi kuin ratkaiseminen. Vasemmassa alakulmassa saatoin päätyä osittain oikeaan, mutta oikeassa yläkulmassa varmasti vasempaan, ei kun väärään.

Helpohkoja alkukohtia kyllä löytyi ja näppäriä vihjeitä pitkin matkaa, mutta valitettavasti loppuun asti ei kärsivällisyyteni plus rajallinen oivalluskykyni tällä kertaa riittänyt. Elämä lyhyt, tarvittava ratkaisuaika liian pitkä! Epäonnistumisesta huolimatta jälkimaku ei ollut kitkerä.
12. Jiikoo21.11.2022 klo 14:58
Lohdullista havaita, ettei tämä ole ihan läpihuutojuttu ole ollut osaavammillekaan. Ratkaisuni (9 kirjainta) pistin matkaan, vaikka kolmesta ruudusta puuttuu yhä kirjain eivätkä kaikki muutkaan satavarmoja ole. Ongelmat painottuvat koilliseen. Nautintoa tämän ratkonta joka tapauksessa tarjosi kiitettävästi! Anatomia olisi tervetullut.
13. Jiikoo21.11.2022 klo 15:09
Lainaus: 10. Matias-Myyrä 20.11.2022 klo 21:59
”Kolme vanhaa luuta vaikket päitä nää
katsoo taivaaseen, seisoo erillään.
Ja jossain alla maan
ne kaiken aikaa yhteen punoneet on juoniaan.”

Juha Tapio on mielestäni ihan kelpo laulaja, mutta laulujen tekijänä hän ei ole onnistunut vakuuttamaan minua lainkaan. Silti hauska havaita, että yksi hänen säkeistönsä on toiminut mainiosti pohjana osuvalle versioinnille.
Kiitos, Matias-Myyrä!
:•)
14. Kuju22.11.2022 klo 21:23
Tuli kovis vihdoinkin väkerrettyä loppuun. Viimeiset kalkkiviivat tosi hankalia. Vielä jäi epävarmaksi koillisen kättä heiluttava nuorukainen, mutta jollain tavoin sain kirjaimet punottua yhteen. Miikan voi ottaa pois kolmosesta.
15. Repe24.11.2022 klo 21:11
Oli kyllä taas niin hieno ristikko. Kaakkoiskulma tuotti eniten vaikeuksia, mutta ratkesihan kuitenkin. Vaikeusaste oli kyllä kolmonen ainakin minulle. Ilo näitä on ratkoa!
16. Ritu27.11.2022 klo 21:08
On se kyllä hupaisaa, että kun ehdin äsken kirjoittamaan, että minulla jää ristikkoon yksi epäsana, niin just ennen kuin ehdin sitä lähettämään, oivalsin kyseisen kohdan. Siinä samalla meni kaksi pystysanaa ja yksi vaakasana uusiksi.

Pähkäiltävää riitti monelle päivälle ja monen jalkapallo-ottelun verran. Koko ristikko on ratkottu kuulokkeet korvilla jalkapallopelejä kuunnellen ja vähän katsellenkin. Tiukat paikat peleissä ovat olleet niin jännittäviä, että ristikko on ollut omiaan tuomaan jopa rentouttavia hetkiä väliin.
Alkuun pääsin hyvin. Kolme sanaa keksin niin, että uskalsin heti kirjoittaa ne kuulakärkikynällä. Sen jälkeen olikin epävarmempaa sanojen kokeilua.
Yksi vihje ristikossa oli sellainen, joka minun olisi omasta mielestäni pitänyt oivaltaa aiemmin. Koko sisimpäni huusi sen tajuttuani, että eiiiiiiikä! Mutta nuohan ovat oikeastaan myös sitä ristikoiden käänteistä herkkua. Mennä ensin helppoon, mutta niin ylimääräistä työtä teettävään ansaan ja löytää sitten oikea ja niin itsestään selvä ratkaisusana.

Vihje - - -1. tuntui ylipääsemättömältä. Vasta kun sain korjattua risteävän, avautui tuokin vihje. CARLOS SANTS ja SILLOISSA! veivät myös rutkasti aikaa hiffata. Paljon tulin tarjonneeksi vääriä ratkaisusanoja, joista tällä kertaa luovuin suosiolla parempien tullessa risteävien avustuksella mieleen..
Kolmen ratkaisusanan yhteys vihjeeseen on minulla vielä hakusessa. Olettaisin niiden kuitenkin olevan oikein, kun risteävät synkkaavat niiden kanssa hyvin. Tai ehkä sittenkin kannattaa olla varuillaan tuon varmana olon kanssa. Metsään on menty ennenkin.
Hidasta oli ratkontani monella tapaa, kompastelin milloin missäkin. Luin pitkään vihjeen KOTSASSA, että siinä olisi lukenut KOTKASSA. Googlen kautta Kotkaan ja tyhjin käsin takaisin. Näistä kaikista kompasteluista huolimatta oivalluksen ilon siivittämänä pääsin jatkamaan tähän pisteeseen missä nyt olen. Ja jospa vielä tänä iltana onnistuisi päivän viimeisen pelin aikana tekemään läpimurron noille kolmelle mieltä askarruttamaan jääneelle ratkaisusanalle.
17. Jaska28.11.2022 klo 10:14
9:ssä mainittu vasara löytyi lopulta. Helpostihan sillä kyseinen kova pala pirstoutui. Siten koko keitos saa makutuomarilta arvosanan erittäin herkullinen.
18. Elva29.11.2022 klo 09:01
Minulta jäi ristikossa kolme kohtaa epäselväksi.

Pääkuvan alla RAHATTOMALLA. Ratkaisuna ALAIN, jonka käsitin LAINA:n anagrammiksi, mutta eikö yleensä tällaisissa tapauksissa ole jokin indikaatio kirjaimien siirrosta.

Keskellä, - - - 1. Minulla on siinä IIKAT. En keksinyt muuta selitystä kuin että 1. tarkoittaa aakkosten ekaa kirjainta monikossa = AT. Uskoisin että löytyy parempi selitys, tai sitten minulla on siinä jokin sana väärin.

Ylälaidassa JÄÄPINNALLE AJANUT EI AJA. Ruotsiksi on sana slira, joka tarkoittaa esim.auton renkaiden luisumista jäällä. Olisiko liirata tästä muunnos, jolloin LIIRAAJA miinus AJA = LIIRA.
19. Pike29.11.2022 klo 09:07
ALAIN
IIKAT (miikat -1.) - - - 1.
LIIRA
20. Tarkkailija29.11.2022 klo 09:19
Ymmärsin vihjeet näin.

RAHATTOMALLA PEL-LOL-LA liityvät toisiinsa. Rahaton on PA, pellolla on PAALAIN, joka saadaan kun sanaan ALAIN lisätään PA. Kun PA ei lisätä sanaan, ratkaisusana on ALAIN.

JÄÄPINNALLE AJANUT EI AJA. Jään pinnalla ajanut on LIIRAAJA, mutta kun lopussa on EI AJA, sanaosa AJA pitää poistaa, jolloin jää jäljelle LIIRA.
21. Elva29.11.2022 klo 09:25
Kiitos Pike miikoista, olipa hieno vihje. Ne kaksi muuta sanaahan tiesin että minulla on oikein, kaipasin vain vahvistusta että resuneeraukseni olivst oikein.
22. Elva29.11.2022 klo 09:34
Tarkkailija, kiitos. Upean vaikea vihje Rahattomalla pellolla. Jääpinnalla ratkaisunhan olinkin sentään käsittänyt oikein.
23. Entinen5.12.2022 klo 16:34
PIILIS: mikähän on oikea vastaus Pystyvihjeeseen 13?

"Teki lumitöitä Suomi, kun tämäkin oli talvinen lounaassa. (6)"

Minulla ylhäällä L _ I _ A _ , onkohan oikein?
24. Pike5.12.2022 klo 16:42
Olisiko LOIMAA
25. Entinen5.12.2022 klo 19:43
Lainaus: 24. Pike 5.12.2022 klo 16:42
Olisiko LOIMAA
- - -
Kyllä vaan. Kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *