KESKUSTELUT > RISTIKOT > APU RISTIKOT 11/2022

11051. Apu Ristikot 11/2022

Ritu2.11.2022 klo 09:26
Kryptot eivät kuulu suosikkeihini. Silloin tällöin kuitenkin niissäkin on jotain itselle kiinnostavaa.Tässä uusimmassa Apu Ristikoissa oli Antti Viitamäeltä mielenkiintoinen krypto. Ristikkoon oli valmiiksi harmaalla merkitty ruutupareja, joihin tuli sama vokaalipari. Aakkosista siis kustakin vokaaliparista on merkittynä harmaalla yksi johonkin päin kryptoa. Mutta itse pitää keksiä mikä vokaalipari tulee mihinkin. Vähän kuin sokkokrypto vaan ei kuitenkaan. Luulin että ratkeaa tuosta vaan, mutta eipäs ratkennutkaan. Olen ihan alkutekijöissäni vielä sen kanssa.
2. Ritu7.12.2022 klo 10:59
En halunnut avata uutta säiettä, joten palasin tähän jo aiemmin avaamaani. Tuo avauksessani ollut kryptokin ratkesi, kun tarpeeksi kirjaimia kokeilin. Mutta ihmeen haastava se tällä kertaa minulle oli.

Syy miksi kirjoitan on, että ratkoin IS :n viikonlopun 3.12. koviksen. Se oli minulle useampituntinen haastava koitos. Siksi oli niin hienoa siirtyä ratkomaan uusinta 12/2022 Apu Ristikot -lehteä sen vastapainoksi. Lehdessä olevat ristikot ovat tietysti helpompia, mutta vastapainolla tarkoitan erityisesti ristikoissa olevia piirros- ja kuvavihjeitä. Koviksessahan niitä ei juurikaan ollut.

Hauskat pääkuvat ja niiden ideat saavat tarttumaan innolla myös ristikoihin, joista en muuten niin välittäisi. Esimerkkinä mainittakoon avoristikot. En vain tahdo jaksaa tuota sanojen katkeamatonta virtaa, jossa päähuomion joutuu käyttämään siihen, että missä se sana päättyy ja uusi alkaa.
Apu Ristikoissa mielenkiintoa lisää noihin avoristikoihin Mäkelän Markun piirtämät pääkuvapiirrokset. Kaksi avoristikkoa vierekkäisillä sivuilla. Ja molemmissa pääkuvana sama hahmo, mutta aivan päinvastaisessa tilanteessa. Tulee mieleen sellainen sarjakuvamainen ristikko, joka jatkuu kuvansa puolesta seuraavassa ristikossa.

Innolla katselen muutkin piirrokset. Yksi ehdoton suosikkini on valokuvat, joihin Markku on sijoittanut oman hahmonsa. Ne kuvat alkavat elämään tuolla keinolla. Jossain aiemmassa lehdessä kuva tyhjistä katsomopenkeistä, joissa yhdellä sitten istui Mäkelän piirtämä hahmo. Siistiä!

Lehdessä 11/2022 oli valokuva kesäisestä metsästä, johon kuvaan sijoitettu miehen piirros sopi kuin nenä päähän. Tuon hahmon tyytyväinen ilme maastopuvussaan ja retkeilyvälineineen suomalaisessa metsässä riitti kertomaan sen, mitä uutiset maailmallakin, että se onnellinen kansa asuu täällä.
Viereisen sivun toisessa avoristikossa oli kuva kodin kirjastonurkkauksesta, johon puolestaan oli sijoitettu naishahmo lukemaan kirjaa nojatuoliin viinilasillisen kera. Noissakin ristikoissa pääkuvista tulevat pääsanat olivat jatkumoa toisilleen: ULKOILMAIHMINEN ja SISÄLLÄVIIHTYJÄ.

Jos olisin kiinteistövälittäjä, niin ottaisin yhteyttä Mäkelään. Nuo hauskat piirrokset olisivat oiva lisä myytävien kohteiden esittelyyn. Kylppärin ammeeseen, saunaan tai sohvalle tuollainen hauska hahmo tuomaan kodinomaista elämää :).
Joskus paljon sanallisia vihjeitä sisältäviin ristikoihin on saatu huumoria ihan sanoilla leikittelyn avulla tai sitten ristikko on sisältänyt vain jonkun niin taidokkaan juonen, että sen keksiminen räjäyttää pankin. Kuvat ja piirrokset jäävät silloin minullakin toissijaisiksi asioiksi.
Visaisimmat ristikot menevät monta kertaa minulla sellaiseksi tuskan hikeä pukkaavaksi puurtamiseksi, siksi tuon tunteen loiventamiseksi kaipailenniihin jotain sellaista, mitä esimerkiksi Apu Ristikot kuvavihjeineen tarjoaa.
3. Eki7.12.2022 klo 12:18
Apu Ristikoiden visaisin ristikko siellä lopussa on yleensä Markun piirtämä ja siinä on kuvallisia juoniakin. Se tehdään piirrokset edellä ja sanavihjeet sitten sekaan. Samoin olemme tekemässä välipäivien Apuun numero 52 sellaista visaista aukeamaa.
4. Ritu20.12.2022 klo 10:27
Eilen postiljooni oli kuskannut minulle uusimman Apu Ristikot -lehden 13/2022. Jossain sivulla siellä mainittiin, että lehtien julkaisijat ottavat mielellään vastaan palautetta asiakkailta ja että sitä saisi olla enemmänkin.
Minä tykkään tästä kepeällä huumorilla varustetusta ristikkolehdestä. Joskin jos jotain saisi toivoa, niin minun puolestani kansiristikko saisi lähteä veks ja tilalle tulla Mäkelän Markun piirros sen ristikon kokoisena, mitä se muuten on joskus vuonna suo ja kuokka ollutkin!
Kansiristikkohan on palkintoristikko, mutta lehdessähän on muutenkin ristikoita, joista palkintoa ei ole jaettu. Sieltä voisi yhden sitten muuttaa niin, että se osallistuisi arvontaan, jottei ketään harmittaisi palkintoristikoiden väheneminen.

Minulla on muuten tallella jokunen Apu Ristikoiden kansi, jossa tuo Mäkelän piirros on siinä nykyisen ristikon paikalla. Esim. vuodelta 2011 numero 12 voittaa mennen tullen tämänvuotisen vastaavan numeron kannen ulkoasulta.
En muista oliko tuo kansi joka numerossa noin, koska noissa, mitkä olen säilyttänyt on maininnat Jouluextra, Talviextra, Suviextra. No joka tapauksessa tällaista Mäkelän piirrosextraa kaipailen kyseiseen lehteen takaisin.
5. Ylläpito20.12.2022 klo 10:44
Juju on kai siinä, että se on helpompi tunnistaa ristikkolehdeksi. Se on tärkeää, kun halutaan asiakkaita. Muuten olemme samaa mieltä kanssasi!
6. MM23.12.2022 klo 15:42
Taannoin tosiaan n. pariin kymmeneen Apu-Ristikoiden Extranumeroihin raapustin kannetkin, joihin ei haluttu ristikkoa. Silloin ilmeisesti haluttiin erottua "normilehdistä". Piirrosaihe tosin aina liittyi jotenkin ristikonratkontaan.
Lopettamisen syytä en muista, mutta todennäköisesti juuri tuohon Ylläpidonkin mainitsemaan motiiviin.
7. Ritu25.12.2022 klo 18:27
Mielestäni nuo menneiden vuosien lehtien kannet olivat niin selkeästi ristikkolehdiksi tunnistettavia kuin olla ja voi. Ihan kuten tähänkin päivään asti siellä luki isolla Apu Ristikot. Teksti näytti jopa mustemmalta, koska paperi oli silloin kiiltäväpintaista. Piirroskuvan vieressä oli vielä näkyvästi esillä lehden sisältämät eri tehtävätyypitkin. Kaupoissakin ne tuppaavat nykyisin olemaan omissa lehtitelineissään.

Se, mikä noissa suurissa piirroksissa viehätti minua, oli nimenomaan se, että niiden aiheet liittyivät ristikoiden ratkontaan. Jouluextrassa esim. joulupukki istui reessään ristikkoa ratkomassa ja poro oli noussut takajaloilleen seuraamaan touhua selän taakse. Lahjasäkki odotti reen vieressä. Ei näyttänyt pukilla olevan kiire mihinkään, kun oli mukavaa ratkottavaa.
Talviextrassa mäkihyppääjä ratkoo lähtötelineessään kaikessa rauhassa ristikkoa ja lähtöluvan antanut heiluttaa lippuaan ja yrittää vinhasti antaa merkkiä, että menes jo!
Minullakaan ei ole kuin pelkät kannet noista tallessa. Ne merkitsevät minulle jo sellaista keräilyharvinaisuutta, joista en rahallakaan luopuisi.

Tekisi mieleni pyytää vaihtoehtoisesti, että Apu Ristikoissa olisi joskus tuplakannet, joissa herkkuna olisi toisessa kannessa tuollainen Mäkelän "keräilypiirros", jollei sitä päälykanteen syystä tai toisesta enää haluta.
En enää muista mitä lehteä aikoinaan asia koski, mutta jotain lehteä mainostettiin, että siihen oli lisätty ristikoiden määrää ja kansilehtikin otettiin tuota varten käyttöön. Olisko ollut jopa ratkojien pyynnöstä vielä.


Ihan noin muutenkin ristikkoaiheiset vihjeet ja pääkuvat ovat sellaisia, ettei niihin kyllästy koskaan. Onnistunut ikiaihe!
Joskus on ollut pääkuvia, joissa on ristikkolehti, kynä ja kumi ja aina sellaisen ristikon ratkonnan on aloittanut ilomielin.
Tänäkin vuonna muistan esim. Seurasta ratkoneeni Ekin laatiman aukeaman ristikon, jossa oli kolme valokuvaa pääkuvana. Kaikissa näkyi tyhjä ristikko, mutta ristikon kanssa oli kivasti eri kuvissa kynä kuvattuna eri päistä ja viimeisessä se oli teroittimen kanssa. Siinä ehti heti pääkuvat nähtyään käydä monenlaista ajatusta päässä, että kuluiko kynän terä loppuun, entä kumi tai lopulta koko kynä. Ja osuisiko mikään oma ennakkoaavistus pääkuvista lähteviin laatijan laittamiin pääkuva-ajatuksiin. Ratkonta oli kiva aloittaa. Aihehan oli ja on himoratkojalle mitä mielenkiintoisin.

Mäkelän kuvittamia ristikoita ratkoneet varmasti tietänevätkin, että jos siellä on piirros tuskastuneesta ratkojasta, niin se kuvattu tunne välittyy siitä läpi niin täpöllä. Minusta nuo karrikoidusti piirretyt hahmot ovat kuin tunteiden peilejä, joista välillä katsoo kuin itseään ja sille samaistuttavalle piirroshahmon tunteelle on pakkokin noita piirroksia katsellessa nauraa.
Silläpä laitankin tähän vielä Mäkelällekin toiveen, että jos mahdollista, niin ristikkoaiheisia pääkuvia tarjoamaan laatijoille. Siitä ei voi syntyä kuin hyvää jälkeä noilla taidoilla.
8. Ritu26.1.2023 klo 12:55
Joku oli täällä aloittanut säikeen Aulis Lehdon puistonpenkki-ristikosta ja säikeeseen oli lisätty kyseisen laatijan toinenkin puistonpenkki-aiheinen ristikko. Molemmat vissiin mukavia ristikoita, en niitä itse ole ratkonut.
Mutta yhden hyvän puistonpenkki-ristikon lisää löytää Apu Ristikoiden 1/2023 keskiaukeamalta. Siinä oli kerralla useampikin penkki samassa kuvassa. Sitä paitsi pääkuva oli minusta hieno! Tekijöinä Pallosen Teemu ja Mäkelän Markku.
Ristikkokin ansaitsee kehunsa. Mukava ratkottavaa. Pari kertaa tuli pidempi miettimistauko, mutta kaikki ratkesi kivasti omaa päänuppia käyttäen.

Ja kun laatijoiden haasteista on ollut puhetta, niin mainittakoon, että samaisessa lehdessä heti sivulla kaksi on Ekin laatimus, jossa koko ristikkoa kiertää reunoilla pitkät, kivat yhdyssanat. Ylhäällä ja alhaalla16-kirjaimiset ja sivuilla 19-kirjaimiset.

Mäkelältä bongasin puolestani uuden julkkiskarikatyyrin ristikosta nro 26. Kuulu naiskirjailijamme on siinä enemmän kuin itsensä näköinen!
Ristikoissa usein nähty vihje tyypistä, joka kantaa maapalloa harteillaan, oli tässä samaisessa ristikossa Mäkelän piirtämänä hauskempana versiona.
Minun inhokkiristikkotyyppini avoristikotkin ratkesivat ensimmäisten joukossa. Tuo on tosi kiva idea, että pääkuvat ovat kuin jatkoa toisilleen. Muutenkin olivat tällä kertaa minulle aihepiiriltään sellaista keräilytavaraa.
Ja kuten kenties on huomattu, selvästi minulle sopiva lehti. Mukavan leppoisa pläjäys ratkottavaa.
9. Maikku26.1.2023 klo 19:19
Olen täysin samaa mieltä Suomen parhaasta ristikoiden ulkoasun toteuttajasta. Odotan aina innolla uutta Apu Ristikkoa ja tietenkin mitä MM on taas keksinyt meitä ilahduttamaan. Kun joskus täyttää mm IS:n Koviksia niin kyllä muutaman toteuttajan ulkoasut ovat todella vaatimattomia eli lähes sanaristikkotasoa. Yritän saada vain ne pakolliset 9 kirjainta, että pääsee arvontaan mukaan. Olisi mukava jos MM aina silloin tällöin kuvittaisi perjantain Hesarinkin ristikon. Kyllä Aulis varmaan siihen suostuu.
Muutaman tunnin päästä se Hesari taas tipahtaakin postiluukusta joten pääsemme nauttimaan Auliksen erinomaisista oivalluksista.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *