KESKUSTELUT > RISTIKOT > PASSELI PELIKAANI 6/2022

11009. Passeli Pelikaani 6/2022

Ylläpito9.9.2022 klo 16:46
Päämajaan tuli painosta meidän satsimme tätä keskitasoisten ristikoiden erikoislehteä, jossa on monipuolinen tehtäväliite välissä. Visaisin ristikko on Toni Pitkälältä, mutta se ei ole mikään pahis! Lehtipisteisiin tulee vasta ensi viikolla. Hyvällä syyllä voi saada vaikka näytenumeron. Meilaa sanaris(ät)sanaris(piste)fi.
2. Marita13.9.2022 klo 09:52
PaPe lenteli ainakin Euraan maanantaina 12.9. Tämä tieto niille jotka vetää tästäkin herneen nenään:)
3. iso S13.9.2022 klo 13:19
Maanantai oli "ensi viikolla" mutta ainakin Itiksen Citymarketissa oli saatavilla vain runsaasti vitosnumeroa. Olisiko asiallista tarjota loppuunmyyntihinnalla? No, eihän Ylläpitoa ole ainakaan vielä syytä syyttää vääryydestä (muussa yhteydessä viekkaudesta kyllä, sanan positiivisessa merkityksessä). Onhan viikossa vielä päiviä ja pesti kissavahtina jatkuu koko viikon. Odotellaan ja ehkä tartun tarjouksettomaan tarjoukseen, vaikka pesti onkin palkaton.

[Miksi kissavahti on miellyttävämpi kuin koiravahti? Ei tarvitse uhrata yöunia!]
4. Jaska13.9.2022 klo 13:33
Kissa siis kavahti iso S:n vahtimista yöllä. Edesmennyt koiravahti Osku vahtasi minua eritoten aamuisin. Herättyäni näin ensiksi Oskun kirsun.
5. Satu13.9.2022 klo 15:49
Turkuun tuli jo maanantaina 12.9, hernettä nenään vaan :)
6. iso S13.9.2022 klo 20:56
Eipä mitään vihanneksia sieraimiin. Se on irtonumeron ostajille ihan oikein että tilaajat saavat lehden ensin. On myös passelia että Passeli menee korvikkeeksi Turkuun, kun sivistys on kuulemma sieltä lähtenyt.

Vahdittavia kissoja on itse asiassa kaksi eikä kumpikaan häiritse yöllä. Rotu on ocicat eli eräänlaisia Oskuja ovat. Rodun nimi johtuu väristä, joka kuulemma on oselottimainen. Vilkkaalla mielikuvituksella ehkäpä niin.

Koiravahdilla en viittaa kintaalla hurttiin, vaan hurtilla huumorilla näihin:

Laivat ja merenkulku: "00-04 olisi koiravahti, siksi sitä ainakin 90 luvulla kutsuttiin."

Uitto-opas: "Koiravahti. Perämiehen yötyövuoro hinaajalla tai varppaajalla."

Yö ja työ eivät osu yhteen minun toivelistallani. Mieluummin vaikka päivä ja unet.
7. Yussuf25.10.2022 klo 18:48
Hauskat päälauseet syntyivät s.31. Jäin niitä vielä ihailemaan. Enkä tiennytkään. Kiitos!
8. Jiikoo25.10.2022 klo 19:43
Lainaus: 6. iso S 13.9.2022 klo 20:56
”Yö ja työ eivät osu yhteen minun toivelistallani. Mieluummin vaikka päivä ja unet.”

[Puoli vuosisataa sitten yötyöt olivat haluttuja omalla listallani, koska ne olivat meille Helsingin sataman ahtaajille ylityöprosentteineen ”rahakkaita”. Kerran oli ruuhkaa siihen malliin, että aloitin työt aikaisin maanantaiaamuna ja lopetin 36 tuntia myöhemmin tiistai-iltana. Sitä mukaa kun yksi laiva saatiin tyhjäksi, ei suinkaan kotiin vaan konttorille hakemaan uutta keikkaa. Neljä laivaa saatiin tyhjäksi, ja siinäpä sen viikon työt sitten osaltani olivatkin.

Toukokuussa 1974 jätin nuo rantahommat taakseni, aika aikaa kutakin. Se kesä kului metsurina Kainuun korvessa. Oli ikimuistoisen sateinen kesä ja hyttysiä niin paljon etten tohdi sanoakaan. Sateettomat iltayöt olivat mieluisinta työaikaa – kesäkuumalla tai sateessa ei moottorisahan kanssa heiluminen ole kovinkaan kivaa hommaa, ainakaan minusta!

Syksyllä 1974 pääsin onnekkaasti alkuun pyrkimyksessäni jalostaa kouluaikojen harrastuksesta itselleni leipäpuu. Tuo harrastus ei ollut sanaristikoiden ratkonta, laatimisesta puhumattakaan.]
9. iso S26.10.2022 klo 16:02
[Rahalla saa ja hevosella pääsee, väitetään. Harvemmin olen joutunut ylitöitä tai yötöitä tekemään, mutta näinkin on päässäyt käymään eräässä kolmekirjaimisessa firmassa ilman omaa syytä kärsiessäni. Yksi kiireinen homma piti välttämättä saada maaliin. Ensin normaali työpäivä, sitten yö. Puoli viidestä seitsemään huonot unet liian lyhyellä (kahden istuttavalla) sohvalla, uusi työpäivä ja kolmisen tuntia päälle. Kotiin ajelin karvan verran väsyneenä ja nukkumaan melkein saman tien. Ylityökorvauksia ropisi aika kivasti, mutta ei tuollaista viitsisi harrastaa ainakaan enempää kuin kaksi kertaa viikossa. Mieluummin kerran elämässä niin on sitten sekin lysti kokeiltu.]
10. Jiikoo26.10.2022 klo 17:12
[Kun nyt off-topiciksi meni niin menköön. Joskus 1980-luvulla tekaisin itselleni ”hiukan” turhan kunnianhimoisen matkaohjelman työreissulle Keski-Eurooppaan. Työpäivä (lliketapaaminen) Köpiksessä oli tavallaan takana noin iltapäiväkahdelta, kun piti lähteä polkemaan etelään päin. Lautalla Puttgardeniin. Ensimmäisten 4 tunnin aikana Autobahnilla oli väljää ja pääsin 530 km. Sitten tuli Baustelle-kohteita ja matkanteko hidastui. Aamuviideltä olin Itävallan Linzissä, matkaa Köpiksestä taitettuna jotain 1 230 km. Hotellissa siellä saivat noin kahden tunnin unet riittää, jotta ehdin sovitusti klo 10:ksi Wieniin. Isäntien tarjoaman lounaan jälkeen taas taipaleelle kohti Sveitsiä. Motarin ohella liki puolet matkasta hitaampia teitä mm. Tirolin vuoristossa. 800–900 km:n jälkeen olin St. Gallenissa. Ei tullut mieleen tutustua kaupungin yöelämään, vaan päätä tyynyyn, jotta seuraavana päivänä jotain jaksaisikin...

Oppia kantapään kautta: liika on aina liikaa (vaikka kohtuus tahtoo olla liian vähän).]
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *