KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 35/2022

10997. SK 35/2022

Elva2.9.2022 klo 16:08
Teemu Pallonen/ Petri Kuhnon ykstähtinen ristikko oli kovin helppo, silti siinä oli piristyksenä minulle tuntematon sana.

Vuokilan piilis oli mukava sekoitus helppoa ja hieman hankalampaa, viimeisinä täyttyi neljä reunasanaa, joista vs 1 oli suosikkini.
2. TKu2.9.2022 klo 19:01
Olipa nopeat! Piilis jysähti hetkeksi muutaman viimeisen sanan puutteeseen, joten sipaisin välipalana ristikon täyteen ja sitten pähkin piiliksen puuttuvat sanat. Niistä viimeisimmät olivat P12 (en vaan tunne kyseistä genreä pätkääkään, oli pakko googlettaa), V17 (tämä olisi pitänyt keksiä paljon helpommin) ja V18 (oivallus odotutti ja sitten sykähdytti).

Ristikossa ihmetytti lounaassa seteleitä jakelevan tyypin yläpuolella oleva vihje, tai siis sen ratkaisu. Google senkin sitten selvitti. Muuten ristikko oli yksitähtiseksikin helppo.
3. Jiikoo2.9.2022 klo 20:24
Pallosen ”helpot” eivät ole olleet useinkaan minulle läpikirjoitettavia tapauksia. Tällä kertaa kynän ei tarvinnut juurikaan pysähdellä ja aikaakin kului vain noin 9 minuuttia ennen viimeistä sanaa, joka piilokirjaimisena vaati peräti lunttaamista. Ristikon ratkoneet arvannevat, mikä tuo sana oli.

Piiliksen ratkontaa en yrittänytkään kellottaa – kinkkukiusauksen selvittäminenkin osui väliin – mutta ei tämäkään mikään pahispiilis ollut. V17 ja V18 askarruttivat pisimpään minullakin.

Kivoja tapauksia kumpikin tehtävä, kokenut kaarti ei pettänyt tälläkään kertaa!
4. PM2.9.2022 klo 22:31
Jos ratkoisi yksitähtiseksi rankatun ristikon tietämättä laatijaa, kokeneen laatijan voisi tunnistaa sanastosta. Sen monipuolisuus ja käytettyjen sanojen uutuus vuosien mittaan tutuksi käyneiden sanojen sijasta sopisi tunnistamiseen. Tässäkin ristikossa asia näkyi. Mutu-pohjalta voisin väittää, että samaa osoittaa myös a-kirjainten vähäisyys.

Jiikoon varmaankin tarkoittama sana ratkesi minulla viimeisenä ja muistaakseni oli uusi, mutta ns. valistunut arvaus johti siinä oikeaan.

Piiliksen ratkomisessa pisimpään paperilta puuttuivat vs18 ja sitä ennen ps12. Molemmissa oli oivalliset vihjeet, joiden viimeinen sana edisti mainiosti vastaussanan äkkäämistä.
5. Ylläpito2.9.2022 klo 22:49
Edellisen kerran viime tipan virhe-editoinnista saatiin tieto jo tähän seuraavaan lehteen.
6. Tuikku3.9.2022 klo 08:31
Nyt oli ristikko vauhdilla valmis, ei kummempia ongelmakohtia. Piilis sen sijaan sai minut enemmänkin miettimään. Juuri tuo ps12 vihje "Hope, Jessica", on outo tuttavuus eikä vihjeen jatkokaan millään tavoin auttanut. Sen sijaan, kun vs11 ja vs17 valkenivat minulle , sain Jessicaan apukirjaimia ja ratkaisusanan pääteltyä, eri asia sitten, onko se oikea. Minunkin mielestä vs1 vihje + ratkaisu peukunarvoiset.
7. Tuikku4.9.2022 klo 19:25
Sain vihdoinkin aikaa pohtia tuota piiliksen ps12 vihjettä jatkoineen kaikkineen. Kyllä se nyt on niin, että olen sen ehkä sattumalta oikein ratkaissut ja nyt pidän ratkaisua varmasti oikeana, kun olen syventynyt koko vihjeeseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *