KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 3.-4.9.2022

10995. IS Viikonloppu 3.-4.9.2022

Ylläpito2.9.2022 klo 08:46
Pallosen ja Kärkkäisen kakspuolonen!
2. Kuju2.9.2022 klo 16:19
Ai että semmoinen heittopussi tiedossa!
3. Pike3.9.2022 klo 08:14
Kuju on oikeassa. Miksi näitä edes julkaistaan?
4. Ylläpito3.9.2022 klo 08:47
Piken pitäisi lukea näitä keskusteluja niin tietäisi.
5. Epik3.9.2022 klo 13:52
Pike on kyllä oikeilla linjoilla. Tämä ei ole juuri MaanantaiKESKIS-ristikkoja vaikeampi, maksimissaan 2+ eli vähän helppo kovikseksi.
6. Jiikoo3.9.2022 klo 14:13
Minulle nuo kaksjapuolpalloset ovat olleet ihan tarpeeksi haasteliaita – niihin on saattanut tuhraantua aikaa ihan siinä missä kolmemiikkoihin. Pitänee siis ottaa IS ostoslistalle kunhan kanssaratkojani saa katsotuksi TV-ohjelmansa loppuun ja lähdetään lehtipisteellä varustettuun kauppapaikkaan vastaamaan kuluttajan kutsumukseen. Näin, vaikka aamulla tuulikaappiin ilmestynyt HS-kuukautisliitteen ristikko on yhä aloittamista vaille ratkottuna.
7. Elva3.9.2022 klo 15:05
Oli hyvin viihdyttävä, vaikkakaan ei kovin haastava, muttei aina tarvitsekaan olla supervaikea. Hankalin kohta oli luoteisnurkka, johon olin keksinyt hyvät vaihtoehtoiset sanat, joiden purkaminen oli tuskallista ja aikaa vievää. Muuten olisi varmaan ratkennut ennätysajassa.
8. Mie3.9.2022 klo 15:07
Ostan Iltiksen (vaikka hinta noussut jo liikaa) silloin kun siinä on Liljeroosin, Kalpan, Keräsen, Skytän, Pallosen tai Vuokilan laatima Kovis, aisapareista ehdottomat suosikit Lavonius tai Kärkkänen, luokitukseltaan 2,5, 3- tai 3.

Totta on että joskus kakspuoloset ovat liian helppoja mutta on niitä sellaisiakin joiden kanssa saa kunnolla joitakin kohtia pähkäillä.

Sitä paitsi, niistä olen itse edennyt kolmosiin joten kaikkia tarvitaan!
9. eol3.9.2022 klo 20:08
Viihdyttävä, eikä minusta ollenkaan liian helppo kaksipuolikkaaksi.
10. Rampe3.9.2022 klo 20:40
Ei tämä minullekaan mikään läpitäytettävä ollut, ja mielestäni hyvinkin sopiva kovikseksi.
Itselleni vaikein kohtaoli vasen alakulma. Elvan mainitsemassa luoteisnurkassa etelämantereesta lähtevästä vaakasanasta kiitokset! Olin sen kanssa hetken haavi auki.
11. Kuju4.9.2022 klo 09:30
Ei käynyt heittopussista sittenkään...
12. PM4.9.2022 klo 18:32
Alkuunpääsy ja ratkonnan eteneminen sujuivat odotettua hitaammin, kun kovis oli rankattu "vain" kakspuoloseksi.

Hitaus johtui ainakin osin mielestäni tehtävän asiavihjeistä, joista useiden vastaussanat osuivat asiantuntemusalueeni ulkopuolelle. Kun vielä muistikin toimi vain pätkittäin ja esim. ylärivin urheilijanimestä vain 1. kirjain palautui mieleen, oli turvauduttava ulkoisiin tietolähteisiin vastoin ratkontatapojani. Siinä oli myös (minulle) tuntematon laulaja.

Eilen ja tänään hetkittäin ratkoen kuitenkin pääsin maaliin. Kokonaisuutena pidin ratkomisesta, mm. vihjeen ´mies tai salit-´ vastaussanan äkkääminen oli yksi helmistä. Kysymysmerkkejäkin oli, esim. vasemmalla voiko hyllyä se, mikä vastaussanaksi muodostui?. Vihjepari siinä on kuitenkin mainio.
13. Kuju5.9.2022 klo 11:15
Täytyy tunnustaa, että jokaikisessa koviksessa joudun käyttämään googlettamista. Jos ei varsinaisten ideoiden saamiseksi, niin vähintäänkin niiden "julkkisten" nimien löytämiseksi. Tämä kaskpuolikas ei ollut poikkeus säännöstä.

Mielestäni erikoinen vihje oli tuo luoteiskulmassa oleva maapallon kuva.
14. Jaska5.9.2022 klo 19:49
Ei liian helppo. Sanotaan 2½ miikka lähinnä hippopotamuksen ansiosta. Sanastosta puolikovat kehut, keskipituus erinomainen.
15. Jiikoo6.9.2022 klo 00:10
Lehden ostin lauantaina, koviksen sain työn alle vasta tänään... anteeksi eilen, sanoo kello. Kyllä tämä minulle kolmemiikan väärti oli. Tykkäsin. Yhdelle erisnimen piilokirjaimelle ei tahdo löytyä vahvistusta, muilta osin täynnä (myös kumintuhrua). Ratkaisutekstarin sain juuri lähtemään.
16. iso S6.9.2022 klo 16:48
Kyllä meinasi lounas juuttua kurkkuun eli ristikon vasen yläkulma jäädä ratkaisematta. Vaikeutta oli siis hyvinkin riittävästi. No, omaa huonoutta tietysti. Viime viikkoina onkin muutama kolmonen jäänyt pahasti kesken, kun ei vain kyvyt riitä tai ei viitsi punnertaa viikkotolkulla. Minulle ristikot ovat mukavaa ajanvietettä.

Tuohon kulmaan oli vaikea päästä käsiksi. Ratkaiseva apu tuli Googlesta, kun hain yhteen sanaan ainoalta oikealta tuntuvan ja melko varmalta tunuvaa toiseksi viimeistä kirjainta tukevan ratkaisun. Sen jälkeen loppu hahmottui melko vaivattomasti. Maapallon suhteen olin niin metsässä että yhtä pahasti harhassa olen ollut viimeksi vuonna 1970 pyhimyskurssilla (RUK 133). Sen ratkaisun hyväksyn täysin, oli yhtä hytkäyttävän viekas kuin muinainen hallelujaa. Tästä tullaan luultavasti näkemään muunnelmia,

Samassa kulmassa erään toisen vihjeen ratkaisu oli kyllä tavallaan hyvä ja ainakin yllättävä, mutta vaatii hiukan sellaista spesiaalitietoa jota nykyään ei enää kaikilla ole. Kuusankoskella ehkä vielä aktuelli ja huonolla muistilla olisi saattanut luulla että viitataan niin kauas kuin myöhäiskeskiaikaan.

Jos uskotaan siihen mielipiteeseen että ristikon pitäisi olla vaikeusasteeltaan kauttaaktaan tasainen niin tuon lulman takia pitäisi tehdä Jaskat eli laittaa arvosanan perään miinus. Minä en täysin usko. minusta vaikeusaste voi olla toisinaan sellainen tasaisesti liukuva. Tuollaisesta äkillisestä hyppäyksestä yhdistettynä luullakseni vähemmän tunnettuun googlaamaani sanaan annan kuitenkin pienen miinuksen. Hyvin pienen.

Laatija ja kuvittaja saavat hyvällä omallatuunolla taputtaa itseään olalle. Toisiaan eivät ilman selkeää suostumusta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *