KESKUSTELUT > RISTIKOT > OLLAAN REILUSTI ERI MIELTÄ!

10989. Ollaan reilusti eri mieltä!

Ylläpito27.8.2022 klo 17:55
Viime aikoina tuntuu lisääntyneen kommentointi, jossa ristikoista tykätään ja ei tykätä. Tämähän on pohjimmiltaan täysin ok. Jokainen saa pitää aivan siitä mitä haluaa, muitta annetaan kaikille mahdollisuus pitää oma mielensä.

Ristikonlaatijoita on monenlaisia. Myös taitotaso vaihtelee. Voi kuitenkin olla, että ahkera ja kunnianhimoinen harrastaja saa aikaiseksi paljon parempaa jälkeä kuin taitava laatija, joka ei ehdi tai viitsi käyttää kaikkea taitoaan tehtävään.

Ristikon laatu voi riippua myös siitä, mitä laatija pitää tärkeänä. Tietynlainen laatijan pitää tärkeänä, että kaikki sanat ovat mahdollisimman korrekteja ja yleistietoon kuuluvia, ei ole alku- ja loppupiiloja ja laatimuksen rakenne on muutenkin harmoninen. Toisessa ääripäässä on laatija, joka panee heti alkuun niin vaikean lähtökohdan, ettei sitä ole mahdollista toteuttaa ensin mainitun laatijan kriteereitä.

Turhan paljon keskustelu keskittyy siihen, millaisia ovat hyvät visaiset ristikot kenenkin mielestä. Laatijoille vähintään yhtä arvokasta työtä on laatia helppoja ja helpohkoja ristikoita kaikelle kansalle. Tällaistenkin ristikoiden laatu heittelee suuresti, sekä sanojen että ulkoasun puolesta.

Tulevassa Sanasepossa on muuten juttu 50 vuotta laatineista, jotka edelleen ovat aktiivisia. Heitä löytyy kymmenkunta.
2. Eikka27.8.2022 klo 18:35
Niinpä, vaikeustaso kun ei välttämättä korreloi laadun kanssa. SK:ssä on saatu nauttia laadukkaista 1-tähtisistä ja toisaalta joidenkin ristikoiden vaikeus johtuu toissijaisista asioista.
3. iso S28.8.2022 klo 09:16
Toivottavasti tämä ei ole epäreilua, mutta olen samaa mieltä!
4. kaplas28.8.2022 klo 18:56
Vaikeustaso on suhteellisen hankala arvioitava.
Esim. SK 34 on minulle 2.
Jos PuPe 5:n Pitkälä otetaan verrattavaksi, niin minulle se olisi ainakin 4, jos SK on 3.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *