KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 6/2022

10163. Iisakin ristikot 6/2022

Rampe30.5.2022 klo 17:12
Tuli postissa jo tänään!
2. facit30.5.2022 klo 17:17
Miksi ratkojat.fi ei avaudu? Tietääkö joku?
3. Pike31.5.2022 klo 06:49
Ratkoisit ihan itse!
4. Leena31.5.2022 klo 08:15
Kyllä minulla avautuu ratkojat.fi ja myöskin käytän sitä usein. Hyvää päivänjatkoa Sinulle.
5. Ylläpito31.5.2022 klo 09:54
Täällä on joku joskus sanonut, että on tyhmää ratkoa itse, kun on apuvälineitä. Nyt on mieli muuttunut.
6. J31.5.2022 klo 10:27
Säästyisi monta tuntia monen ihmisen elämästä, kun ristikon laatisi tietokoneohjelma ja ratkomisen hoitaisi ratkontaohjelma.
7. kaplas31.5.2022 klo 11:19
Sudokussa extravaikea ja ihan helppo ratkeaa halutessa sekunneissa. Tietokone tekee aina saman algoritmin mukaan.
Verkosta löytyy siihen ohjelmat .
Siksi varmaan Sudokut eivät juurikaan ole palkintokilpailuja?
8. iso S1.6.2022 klo 12:07
Ei se nyt yleensä ihan sekunneissa mene, jos kello käynnistetään siitä kun halu herää. Se ohjelma pitää ensin etsiä ja käynnistää ja sudokun alkutilanne pitää naputella ohjelman ymmärtämään muotoon. Sen jälkeen ratkaisu kyllä tulee yhdessä tai enintään muutamassa hujauksessa.

Näin siis siinä tapauksessa että ratkaisuohjelma on selainkäyttöinen eli majailee netissä. Minulla on omatekoinen Excelin makrokielellä rakennettu. Se osaa vain perustemput, ei mitään X- ja Y-wing-tyyppisiä, mutta toistaiseksi se on riittänyt, kun käytän sitä "multisudokujen" tarkastamiseen. Siis sellaisia, joissa on kaksi tai useampia sudokuita limittäin. Nämä multisudokut eivät yleensä vaadi mitään todella ihmeellisiä päätelmiä, aikaa ja huolellisuutta vain. Toistaiseksi olen testannut sitä 288 sudokulla, jotka olen tallentanut mm. Iltiksestä ja sukupuuttoon kuolleen Iso Sudoku -lehden numeroista vuosilta 2012-2013. Monet ovat käsipelillä ratkottuna kuitenkin työläitä ja aikaa vieviä, mutta ohjelmalla ne kaikki ratkeavat jotakuinkin samalla vauhdilla. Vauhti kyllä vaihtelee muista syistä paljonkin. Jos minulla ei ole koneella auki mitään muuta kuin ratkontataulukko, niin ratkaisu syntyy sekunneissa. Jos samaan aikaan on auki selain ja joitakin todella isoja Excel-taulukoita, koneen muisti ei oikein riitä ja suoritus hidastuu radikaalisti. Esimerkiksi sellainen tehtävä jossa on neljä sudokua ristin muotoon limitettynä vei nyt testatessa aikaa kolmen sekunnin sijaan yli minuutin. On se kuitenkin rasitettunakin oleellisesti nopeampi kuin minä itse. Luultavasti käyttäisin aikaa 30-60 minuuttia ja sama 1-3 kertaa uudelleen, kun ratkoisin väärin.

Joku voi ihmetellä, miksi näen sen vaivan että koodaan ohjelman ja katson kun se ratkoo. Hyvästä syystä: vaimo tykkää nimenomaan näistä multisudokuista, perusversio ei kelpaa ollenkaan. Näitä ei ole pilvin pimein saatavilla, joten hävittämättä jäänyt vanhojen lehtien varasto oli liki kullanarvoinen ja koronan myötä alkanut Iltiksen tarjonta vähintään hopean veroinen. Tallentaessa tulee helposti huolimattomuusvirheitä ja harmitus on pitkähkön ratkomisen jälkeen suuri jos huomaa että tehtävässä on virhe. Koneellisessa tarkistuksessa virheet paljastuvat ennen kuin tehtävä päätyy käyttäjän käsiin. Kyseenalainen kunniani kirkastuu, kun teen näennäisesti virheetöntä työtä.

Näitä ratkoessa pitäisi jokainen päätelmä miettiä vähintään kahteen kertaan. Jos ei keskity kunnolla niin vääriä johtopäätöksiä tekee kovin helposti. Virheen olemassaolo paljastuu vasta myöhemmin eikä sitä voi välttämättä paikallistaa. Kumi käteen ja uudet työt. Ei sentään, tehtävä on koneella tallessa ja sen voi printata uudelleen. Melko tarkkaan kaksi tehtävää kolmesta menee oikein, yksi kolmasosa päätyy uusintaan (käyttämälläni koehenkilöllä).
9. Rampe1.6.2022 klo 12:56
Poikkean nyt ikävästi aiheesta,
mutta minua ihmetyttää kesäkuun Iisakissa Simbergin s.18 "Suvihuvin" pääkuva.
En välttämättä löydä siitä niitä sanoja, joita vastaussanoiksi tulee.
Muuten lehti on keskimääräistä helpompi. Tosin Janne Salo ja viimeinen Simberg ovat vielä aloittamatta.
10. kaplas1.6.2022 klo 13:01
No joo. Hieman ehkä saivartelua:)
Käyttämäni editori antaa mennä taaksepäinkin, jos virhe ärsyttävästi löytyy esim. ihan lopussa.
Ja tarvittaessa antaa vihjeitä jos jumi
Toki nettipohjainen. Erittäin monipuolinen.
(Käyttämäni oli imperfekti. Lopetin Sudokut, kun olin keksinyt ratkomisidean. Liian mekaanista minulle!
11. Kaapo1.6.2022 klo 13:15
Iso S mainitsee X- ja Y-wing-tyyppiset sudokuratkaisut.

Ovatko ne mielestänne loogisesti pääteltäviä vai kokeiluratkaisuja?
12. Iso S2.6.2022 klo 09:33
Ei tämä ole mielipidekysymys eikä makuasia. Noilla tekniikoilla pystyy rajaamaan vaihtoehtoja ilman minkäänlaista arvailua. Ilman apunumeroiden merkitsemistä vaatinee aikamoista aivokapasiteettia. Asiaan voi perehtyä esimerkiksi osoitteessa sudokuwiki.org. pahe index on hakemisto, jonka kautta löytyvät.
13. Iso S2.6.2022 klo 10:42
Page index tietysti. Kiire teettää kaikenlaista, automaattikorjauksesta puhumattakaan.
14. Funny2.6.2022 klo 11:11
Kiinnostukseni sudokuihin lopahti aikoinaan lähes tyystin, kun porukka rupesi höpisemään oikeaoppisista ratkaisutavoista ja tietokoneratkonnasta. Milloin muuten sudokut tulivat Iisakkiin?
15. Mumska2.6.2022 klo 18:10
Funny, samaa ihmettelen! En löytänyt sudokun sudokua, sekunnissa tai vuosissa ratkeavaa, Iisakin ristikot 6/2022 lehdestä. En myöskään aio ratkaista sudokuita millään tietokoneohjelmalla.

Lainaus: 14. Funny 2.6.2022 klo 11:11
Kiinnostukseni sudokuihin lopahti aikoinaan lähes tyystin, kun porukka rupesi höpisemään oikeaoppisista ratkaisutavoista ja tietokoneratkonnasta. Milloin muuten sudokut tulivat Iisakkiin?
16. Vellu2.6.2022 klo 21:54
Toivottavasti ei sudokuja tule koskaan Iisakkiin. Sudoku-lehtiä löytyy kaupoista pilvin pimein.
17. J8.6.2022 klo 11:08
Haastavimpien ja erilaisten sudokujen ystäville suosittelen näitä kilpailutehtäviä: https://gp.worldpuzzle.org/content/sudoku-gp

Noista erikoisempia ei ihan heti tietokoneohjelmakaan pysty ratkomaan.
18. Sirpa8.6.2022 klo 11:43
En tiedä mihin tuo sudoku keskustelu liittyy, mutta sinänsä mielenkiintoinen, itse kommentoin kesäkuun iisakista:

Skytän aukeama on minulle tämän lehden vaikein, aika paljon vielä kesken. Myös takasivulta puuttuu yksi, aihepiiri ei niin tuttu.

Simbergin ja Salon ristikot olivat jälleen kerran mukavan haastavia, kiitos niistä ja kiitos koko lehdestä.
Vielä haluan mainita Keräsen ristikon, ei ole tullut aiemmin kehuttua, mutta tykkään hänen laadinnoista myös! Ei liian helppoa eikä liian vaikeeta, mulle sopivaa.

Kaunista kesäaikaa kaikille ratkojille ja laatijoille!
19. Rampe8.6.2022 klo 11:52
Minulle Janne Salon "Pieleen meni"-ristikko näyttää jäävän oikeasta yläkulmasta 6x6 ruutua auki.
Muuten luulisin saaneeni ristikot täyteen, lukuunottamatta takasivua joka minulla jää aina vajaaksi.
Nytkin ovat kuvat 1,16,17 ja 20 tajuamatta.
Lehden sudokuista, jotka ovat olleet säikeen pääaiheena, ei jäänyt ratkomatta yhtään!
20. Aleksanteri12.6.2022 klo 10:17
Rampen tapaan Salon ristikon yläkulma,(tosin vasen) meinasi jäädä mysteeriksi. Takasivun arvoitukset tuntuivat ensin vaikeilta ,mutta lähtivät yllättäen aukenemaan ja"tuttuja" kuvitteellisia paikkoja olivatkin. Simbergin takasivun kanssa hikoilin yhden illan. Nyt vain lehti postiin ja odottelemaan Pupe:ä ja Sanaseppojen lehteä,jos vaikka postiluukku kolahtaisi juhannukseen mennessä.
21. Pekku20.6.2022 klo 23:42
Takasivun kahta kuvaa lukuun ottamatta sain vihdoin lehden valmiiksi. Kyllä monet laatijat Salo ja Simberg etunenässä tarjosivat ukkelille hikisiä iltoja ja ratkonnan riemuja. Simbergin "Kipittäjä" tuotti tällä kertaa eniten töitä harmaille aivosoluille, usko meinasi mennä mutta tulihan valmiiksi.
Kiitokset kaikille tekijöille, hieno kokonaisuus.
22. Maija22.6.2022 klo 21:05
Taka-aukeama oli tällä kertaa silkkaa nautintoa. Janne Salo on kestosuosikkini, mutta kyllä Simbergin Kipittäjä oli tällä kertaa lähes yhtä mieluisa. Hikipisaroita sai toki vuodattaa, mutta sehän homman juju onkin. Erityinen kunniamaininta Salon ristikon pääkuvalauseista!
23. Maija22.6.2022 klo 22:08
Onko kukaan muu törmännyt Simbergin Maagisessa Mittumaarissa ongelmaan, että yhdeksi piilokirjaimeksi olisi tarjolla useampi kelvollinen vaihtoehto? Ristikko muuten valmis, mutta tuo yksi kohta vaivaa. Voi toki aivan hyvin olla, että en vain ymmärrä vihjettä sillä tavalla kuin on tarkoitus.
24. Nolla23.6.2022 klo 18:29
Lainaus: 23. Maija 22.6.2022 klo 22:08
Onko kukaan muu törmännyt Simbergin Maagisessa Mittumaarissa ongelmaan, että yhdeksi piilokirjaimeksi olisi tarjolla useampi kelvollinen vaihtoehto? Ristikko muuten valmis, mutta tuo yksi kohta vaivaa. Voi toki aivan hyvin olla, että en vain ymmärrä vihjettä sillä tavalla kuin on tarkoitus.

Ei löydy ainoatakaan epäkelpoa piilokirjainta, haluaisitko tarkentaa kohtaa missä mättää?
25. isoäiti23.6.2022 klo 18:33
Maija, luulen arvaavani, mitä kohtaa tarkoitat. Minusta laatija hakee ratkaisuksi vain yhtä versiota, joka on synonyymi vihjesanalle arkikielessä..
26. Maija23.6.2022 klo 20:13
Kiitos isoäiti, puhumme varmasti samasta kohdasta. Perfektionismiin taipuvainen mieleni sai nyt rauhan tuon asian suhteen. Vastaussanaksi olinkin kirjoittanut juuri sen version.

Nolla, en tiedä, onko luvallista paljastaa edes kohtaa, kun vastausaikaa on vielä jäljellä.
27. Memu27.6.2022 klo 19:36
Kumma, että menen monesti lukkoon, kun kyse Skytästä/ Löfgrenistä. Nytkin sivu 9 vasen yläreuna tökkii. Siis lehti no 6. Onko muilla samoja ongelmia?
28. Satu27.6.2022 klo 20:22
Lainaus: 27. Memu 27.6.2022 klo 19:36
Kumma, että menen monesti lukkoon, kun kyse Skytästä/ Löfgrenistä. Nytkin sivu 9 vasen yläreuna tökkii. Siis lehti no 6. Onko muilla samoja ongelmia?

Oli samoja ongelmia, ratkesi jossain vaiheessa kun ei ajatellut liian vaikeasti
29. Tommi9.4.2023 klo 12:28
Voisiko joku kertoa mitä sivun 22 tummennettuihin ruutuihin tulee, kiitos?
30. Tarja9.4.2023 klo 13:25
EKA VIRHE KALAA PURKEISTA
VIKA ERHE PULAA KARKEISTA
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *