KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 40/2026

12815. SK 40/2026

HK1.10.2026 klo 13:05
Ottaisin piiliksen vs 7 vihjeestä yhden sanan pois.
2. HK1.10.2026 klo 13:32
Tai enpä sittenkään, vihjeen voi lukea toisinkin eli se on moitteeton.
3. Ylläpito1.10.2026 klo 13:37
Kuivasen kaksitähtinen ristikko ja Parkkisen piilosana.
4. Hese1.10.2026 klo 15:12
Ristikossa tainnut mennä matemaattinen merkki väärinpäin.
5. Vanha starbu1.10.2026 klo 15:39
"4. Hese"

Olen samaa mieltä, pitäisi olla suurempi kuin 1 V . Muuten mukava kakkosen ristikko, vaikka pieni osa jää vielä
tältä päivältä huomiseksi.
6. Jiikoo1.10.2026 klo 17:39
Ei jäänyt näistä jämiä huomiseksi, mutta ilmestyyhän noita uusia ratkottavia....
Piiliksestä olisi ilman doping-rikkomusta (niitä trooppisia viinatroppeja...) ehkä jäänytkin. Suupieliä venyttämään pyrkivä vihje oli ”Eräiden naisten vatsassa erittäin voimakkaasti katsottuja elokuvia”.
Ristikossa jäi viimeisenä pureksittavaksi ”arkiseen insinööriin upotettuna oikeusaste”, mutta taisipa selvitä sentään. Ihan mielenkiintoinen täysipainoinen kaksitähtinen.
7. Utra1.10.2026 klo 21:17
Piiliksen ratkoin iltapalan syönnin oheisviihteenä ja siinä oli kyllä hauskoja vihjeitä. Ristikon säästelen huomisillan puuhaksi, kun en taida enää tänään jaksaa uppoutua siihen. Sitten pääseekin laittamaan printterin lämpiämään Hesarin viikkoristikkoa ja IS:n viikonlopputarjontaa varten.
8. Utra2.10.2026 klo 22:06
Ristikko oli yllättävän hankala ratkottava. Paljon helpompia kaksitähtisiä on omalle kohdalleni pääosin tähän asti osunut. Arkisen insinöörin vihjeestä en tajua vieläkään mitään, vaikka risteävistä siihen kelvollinen sana löytyikin. Täynnä on ja apuja tarvittiin mm. hiphopparissa ja sanaparissa PALVE, USKE.
9. Heppu6.10.2026 klo 22:14
Ristikkoon oli eksynyt minulle outoa tavaraa, kuten kuiva ja kuuma sekä vihjetyyppi PAL VE, USKI. (ei minusta uske, Utra). Jälkimmäinen jäi ymmärtämättä vaikka ei kai piilokirjaimeksi juuri vaihtoehtoja ole. Sen sijaan Hiphopparin piilokirjaimeksi näyttää löytyvän kaksi erikirjaimista alan miestä? Ei hyvä.
Laatimistani vaikeutti se että tein tätä niin hämärässä että vasta valossa huomasin pääkuvassa roikkuvan ihmisolion. Kakkoseksi aika tiukka.
10. Utra6.10.2026 klo 23:35
Lainaus: 9. Heppu 6.10.2026 klo 22:14
Ristikkoon oli eksynyt minulle outoa tavaraa, kuten kuiva ja kuuma sekä vihjetyyppi PAL VE, USKI. (ei minusta uske, Utra). Jälkimmäinen jäi ymmärtämättä vaikka ei kai piilokirjaimeksi juuri vaihtoehtoja ole. Sen sijaan Hiphopparin piilokirjaimeksi näyttää löytyvän kaksi erikirjaimista alan miestä? Ei hyvä.
Laatimistani vaikeutti se että tein tätä niin hämärässä että vasta valossa huomasin pääkuvassa roikkuvan ihmisolion. Kakkoseksi aika tiukka.
--

Aivan totta, siis USKI. Typo tai väärin muistaminen oli minulla. Olen aivan varma, että vihjeen ylempi sana on PALVE, vaikka näyttääkin PAL VE. Kuivasen V-kirjain on paikoin tuollainen vähän toispuoleinen oikealle pakkautuva malliltaan, minkä takia V:n ja sitä edeltävän kirjaimen väliin muodostuu helposti välilyöntiä muistuttava rakonen. Asiaa korostaa vielä se, että ristikossa V-kirjaimen edelle näyttää usein jäävän muutenkin enemmän väliä kuin muiden kirjainten. Niinpä vihje SAVOLLAKIN näyttää hieman kuin olisi SA VOLLAKIN. KUIVA JA KUUMA taas V:n eteen ei jää sellaista väliä.

En kyllä ollut kiinnittänyt itse huomiota tähän V-asiaan ennen kuin aloin tutkia, mikä syynä siihen, että olit lukenut vihjeen PAL VE.
11. Tallukas7.10.2026 klo 08:50
Vähän tuli kiire, kun vasta maanantaina tulin kotiin ja eilen ja tänäänkin olen menossa sinne tänne. Oikeasta yläkulmasta sitten pääsin alkuun. Arkisen insinöörin saan pistää arvaamalla, kun kumpikaan tietämäni oikeusaste ei sovi joukkoon, ja pari piilokirjainta puuttuu - yksi niistä hiphopparin. Siis lähetän vain kirjainjonon vastaukseksi kunhan vielä annan alitajunnan ratkoa iltaan asti.
12. Tallukas7.10.2026 klo 08:53
Piti taas taistella lähettämisen kanssa ja tunnistaa linja-autojen kuvia. Kumpikohan niistä kahdesta oli linja-auto? Pakettiauton kulma vai se, mistä ei ottanut mitään selvää?
13. Heppu7.10.2026 klo 09:13
Utra. No nythän se palve uski muuttui triviaaliksi. Minua hämäsi sekin että Palven perässä näytti olevan piste. Kai se on pilkku. Kumpi hyvänsä, ihan turha.
Sitä insinöörisoppaa ei tarvitse ajatella oikeuslaitoslähtöisenä. Ei kovin onnistunut vihje.
14. Eikka7.10.2026 klo 14:30
Lainaus: 3. Ylläpito 1.10.2026 klo 13:37
Kuivasen kaksitähtinen ristikko ja Parkkisen piilosana.

Lainaus: 9. Heppu 6.10.2026 klo 22:14

Päättäkää nyt, ettei tule tekijänoikeuskiistaa.
15. Heppu7.10.2026 klo 17:45
Vai oli PAL VE fonttisoppaa. Vähemmilläkin fonttivariaatioilla maailma tulisi toimeen - ja ristikot.
16. Ylläpito7.10.2026 klo 18:16
Kiitos kommenteistanne, Kuivanen on viilannut fonttiaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *