KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKON RATKAISEMINEN PAINT.NET'ISSÄ

11989. Ristikon ratkaiseminen Paint.net'issä

Matias-Myyrä9.6.2025 klo 13:38
Olen muutaman vuoden ollut Iltiksen digitilaaja ja aikaisemmin tulostin ristikot paperille. Olin vuoden alussa kuukauden Teneriffalla, eikä mulla ollut siellä tulostusmahdollisuutta. Piti miettiä jotakin vaihtoehtoista ratkaisutapaa tai jättää ristikot ratkaisematta siihen asti, että pääsen kotiin.
Rupesin miettimään miten kuvankäsittelyohjelmassa saisi kätevästi syötettyä ratkaisusanat. Olen pitkään käyttänyt Paint.net-ohjelmaa ja sain kehitetyksi melko helpon tavan ratkoa tuolla ohjelmalla.
Käytän tasavälistä Courier New -fonttia, koko 48, tekstin tasaus vasemmalle. Kun syötän vaakasanoja laitan välilyönnin jokaiseen kirjainväliin ja pystysanoissa väleihin tulee Enter. Ensin kopsataan digilehdestä ristikon kuva ja skaalataan sen kokoiseksi, että ruutu on vaakasuorassa kaksi kirjainväliä ja pystysuorassa riviväli. Ratkaisu tehdään omalle tasolleen, jotta pyyhekumi ei pyyhi ristikon ruutuja ja vihjeitä.

Tässä eräs tuolla systeemillä ratkaisemani ristikko:
https://aijaa.com/pqsy53
2. Jiikoo9.6.2025 klo 15:56
Silmiähivelevän siisti lopputulos!

Olen taas aivan lähiaikoina lähdössä kaukoratkomoon, Digi-IS:n ristikkotarjonnan hyödyntäminen on ollut minulla siellä tauolla enkä ole viitsinyt yrittää ratkoa grafiikkaohjelmissa. Pitäisiköhän sittenkin?

Verkkovirran lähisukulaista saisi kyllä aggregaateista (joita on sähkötyökalujen, jopa hitsauksen tarpeisiin), mutta ristikoiden ratkonta bensalla tuntuu sentään turhan yltiöpäiseltä! Pölynimuri ja mikroaaltouuni on saatu toimimaan mollikkasähköllä (inverttereistä tehokkain 1 kW, siniaalto) ja toimisihan sillä tulostinkin, kun vain sellaisen saisi mahtumaan mökkikuormaan (ja tuntuuhan tuo vähän väärältä värkiltäkin siihen ympäristöön... ) Liesi ja jääkaappi nauttivat nestekaasua.

Lähimpään muuntajaan matkaa 2 km. Sieltä kun vetäisi verkkovirtalinjan mökille, saisi ristikkopalkintoja tienata sievoisen määrän kulujen kattamiseksi! Tukiaisia vapaa-ajan asumuksen sähköistämiseksi tuskin tunnetaan.
3. ++juh9.6.2025 klo 16:35
Olen noin viiden vuoden ajan ratkonut Iltiksen kovikset LibreOfficen (LO) taulukkolaskennassa. Tänä vuonna olen vielä ennen tiedoston sulkemista joitakin kertoja tallentanut ristikon täyttymisen videolle, esimerkiksi:

http://ristikkotuumin.fi/juh/xv/2025-03-08.html

Videon teen niin, että ensin palaan LO:ssa alkuun pitämällä ctrl-Z:aa painettuna. Sitten käynnistän vlc-ohjelmassa tallennuksen, siirryn takaisin LO:hon, ja pidän ctrl-Y:tä painettuna, kunnes ristikko on taas täynnä, jolloin lopetan tallennuksen vlc:ssä.

Kyse ei siis ole ratkonnan livetallennuksesta, vaan videon noin 17 sekuntia näyttää vain ristikon täyttymisen ilman taukoja.
4. Matias-Myyrä9.6.2025 klo 19:17
Kokeilin tuota ++juhin menetelmää. Mulla meni ehkä parikymmentä minuuttia, jotta sain ristikon kuvan oikean kokoisena taustalle siten että pääsin syöttämään ristikkoon kirjaimia. En ole taulukkolaskentaohjelmaa käyttänyt juurikaan muuhun kuin varsinaiseen laskentaan. Alkuhapuilun jälkeen homma toimii oikein hyvin. Seuraavassa ristikossa saan varmasti alkutyöt hoidetuksi paljon nopeammin. Tässä on omaan menetelmääni verrattuna se etu, että pyyhekumia ei tarvita. Senkun vain kirjoittaa uudet kirjaimet väärien päälle.
Pitää harkita kumpaa konstia käytän jatkossa. Paperia ja mustetta en näihin digiristikoihin kuitenkaan enää tuhlaa.
5. Maikku9.6.2025 klo 21:49
Olen ratkonut Iltiksen koviksia kymmeniä vuosia kynällä ja kumilla kun en ymmärrä noista äskeisistä hölkkäsen pölähtämää ja hyvin on toiminut, voittojakin tullut joten jatkan näin edelleen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *