KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 7/2016

8916. Iisakin Ristikot 7/2016

Pertti-Henrikki4.7.2016 klo 14:56
Joko tilaajana olette saaneet ko. numeron?
2. Pr4.7.2016 klo 14:57
Jep, juuri hain laatikosta.
3. Sinikka4.7.2016 klo 16:17
En ole saanut vielä ja sekös harmittaa, kun luulin että tulee tänään. Odottelin jo perjantaina.
4. sinilei4.7.2016 klo 16:27
Kyllä mie niin mieleni pahoitin kun ei TÄNÄÄNKÄÄN ollu Iisakkia laatikossa,, kyllä perjantaina oli jo kaupan hyllyssä,,sekös sai näkemään punasta.
5. Olzi4.7.2016 klo 16:45
Tänään saapui postissa. Ratkonta-aikaa yllättäen elokuun puoliväliin saakka.
6. aawee4.7.2016 klo 17:26
Tänään sain minäkin.
7. sirpa5.7.2016 klo 11:15
Ei ole tullut tänne vielä. Täytyy väkertää Albumi loppuun ootellessa.
8. manna7.7.2016 klo 20:58
Enpä muista tuliko lehti 30.6. vai 1.7., mutta enpä ole ehtinyt vielä pahemmin tutustumaan.
9. sirpa9.7.2016 klo 19:40
Lehti tuli vasta 6.7. Meillä on postinjakelu takkuillu tänä kesänä aikalailla.
Takasivusta tapani mukaan aloittelin, siinä tuntuu taas riittävän haastetta.
Mukavaa kesää kaikille iisakin kanssa painijoille :)
10. nykkis16.7.2016 klo 00:09
Kuukauden Auliksessa Lehto on taas säkenöivimmillään. Huippuvihjeinä yläharmaiden poikki menevät -YAPI ja HOLLANTILAISYRITYS.
11. ja kaks16.7.2016 klo 18:13
Aaltojen liplatusta kuunnellen ja Iisakkia täyttäen törmäsin s.18 Teuvo Jyräksen sivulla muutamiin todella erikoisuuksiin. Ovat osittain vielä auki. Olisi mukava tietää muiden huomiot ko. sivusta.
12. Ida17.7.2016 klo 10:31
Muilta osin ristikot ratkottu, mutta minulla jäi tähän kolme tyhjää ruutua, jotka selvinnevät sitten aikanaan. Minun ongelmakohdat olivat: PYHÄ ESINE (keskellä),
MAJA! (oikeassa reunassa) ja MIEKKAILUSSA (pääkuvasta vähä alaspäin).
13. ja kaks17.7.2016 klo 11:50
Veikkaanpa, että muilla samat jutut. Tosin tuo miekkailu ratkesi ja todennäköisesti pyhä esinekin, mutta sitten tämä maja! Siinä sitä onkin miettimistä, toivoisinpa nyt niitä vihjeitä tai vihjeitten vihjeitä.
14. Hugo17.7.2016 klo 14:02
Ei kannata ajatella ihan tavallista tönöä. Huutomerkki antaa laatijalle vapauksia.
15. sirpa17.7.2016 klo 16:41
Samaa kohtaa minäkin pähkäilen, kaks kirjainta puuttuu, majan kaks ekaa.
Muuten ok tuo ristikko.
16. Ida17.7.2016 klo 16:52
Huutomerkki majan lopussa antaa tosiaan vapauksia laatijalle. Yritin miettiä kohtaa
"laajasti", mutta en keksinyt muuta kuin, että siihen tulisi etunimi ja maja jotenkin
viittaisi sukunimeen. En vain löytänyt sellaista nimeä, joten jumissa ollaan.
17. Tuulia17.7.2016 klo 17:06
Sivu 18 oli kyllä vaikea mutta selvisi lopulta. Auliksen yläharmaiden poikki menevä pitkä sana on vielä hakusessa. Kuvasta kun ei saa mitään selvää!
18. Ida17.7.2016 klo 18:20
Kiitos nimimerkille ja kaks. Sait minut miettimään näitä Jyräksen kolmea
ongelmaa vielä uudestaan. Miekkaillu selvisi, kun muutin esitystapojen ekaa.
Pyhän esineen sain (ehkä) oikein ja vain maja jäi selvittämättä.
19. isoäiti17.7.2016 klo 20:34
Maja-vihje on hyvin klassinen vihje.
Kyse ei ole minkäänlaisesta majasta. Enempää ei uskalla vihjata, koska muuten tulee täällä turpiin.
20. ja kaks17.7.2016 klo 22:12
Hyvin oli sanat piilotettu, mutta nämä pienet vihjeet auttoivat. Joskus nuo selviävät, joskus eivät. Kiitoksia vihjeiden antajille.
21. Leena17.7.2016 klo 23:13
Mennäänpä nyt takasivulle. Toinen vasemmalta alhaalta päin, tosi kiinalainen juttu. Saiskos vähän pientä avustusta ?
22. Pike18.7.2016 klo 15:39
Ei sais!!! Ratkonta-aikaa on vielä paljon jäljellä.
23. Leena19.7.2016 klo 18:37
Kiitos taas pike. Olitkin hetken hissukseen.
24. Saara19.7.2016 klo 18:49
Leena, ajattele sitä "pallukkaa" ensin kokonaisuutena ja lähde siitä pienentämään. Loppuosa eräs Kingin teos. Piken kommenteista viis veisaan.
25. Leena19.7.2016 klo 20:03
Kiitos Saara. Sitä alkua en hoksaa, mutta loppuosaan olin jo ratkaissut Kingin teoksen. Se mitä ajattelin siihen alkuun tuntuu vähän hölmöltä. Yritän vielä miettiä.
Kiva kun avittelit.
26. Leena19.7.2016 klo 20:12
Saara, nyt räppäs , oikein ajattelua vaativa vihje. Kiitos vielä.
27. Sindbad19.7.2016 klo 21:18
Olen kyllä "Piken" kanssa aivan samoilla linjoilla. Jos täällä jaellaan apuja heti lehden julkaisun jälkeen niin mitä iloa siitä saa. Kuvavihjeet ovat tosi hyviä ja niissä kyllä on kaikki tarvittava. Ah sitä oivaltamisen riemua.
28. Saara19.7.2016 klo 21:27
Leena, kiva kuulla, että onnistuit. Minusta vinkkejä kysyjille voisi enemmänkin antaa, vaikka tiedänkin, että Piken kaltaiset tyypit eivät sitä hyväksy. En vaan edelleenkään ymmärrä, keneltä se on pois, jos jotain pikkuvinkkejä antaa kavereille. Sen toki ymmärrän, ettei valmiita ratkaisuja tule kertoa ihan jo senkin takia, ettei ratkaisun ilo mene ohi, mutta pikkuvihjeistä saattaa monellekin olla hyötyä. No, tästä saan kuulla vielä, mutta hällä väliä.
29. Olzi20.7.2016 klo 07:35
Pike ja Sindbad, samaa mieltä. Yleensä nuo leenojen ja saarojen ynnä muiden vihjeet eivät ole mitään pikkuvihjeitä vaan aikalailla suoria ratkaisuja. Miksi ei voi tyytyä kohtaloonsa ja todeta että ristikko jää kesken. Niin jää minullakin silloin tällöin, mutta so what.
30. Saara20.7.2016 klo 18:48
No tässähän tämä taas tuli. Kiitos Olzi. Jää minultakin useimmiten pari tehtävää ratkomatta, enkä ratkaisuja niihin ruikuta. Siitä huolimatta autan mielelläni muita niiltä osin kuin osaan ja jatkan edelleenkin arvosteluistanne huolimatta.
31. olli20.7.2016 klo 21:51
Heinäkuu on mennyt ilman Iisakkia, elokuussa taas jatketaan. Tuttua keskustelua taas käydään tälläkin saitilla, juupas eipäs. Tuli mieleen aikoinaan esitetty laulu pikkuoravien kuumatkasta tms, joka meni jotenkin tähän malliin, että : Nytpä minä alankin jo aavistaa, mistä löytyy se kadonnut vyö ja olkaimet. Hei mitä tämä savu on jne...
32. Kommentoija21.7.2016 klo 14:43
Pike, Sindbad ja Olzi, samaa mieltä. En minäkään ymmärrä tuota vastausten jakamista. Saara, se on pois meiltä, jotka osallistumme lehden arvontoihin ihan itse ratkaisemalla. Te kyselijät ja vastaajat vesitätte ratkonnan perusidean, joka on omien aivonystyröiden käyttö. Ja jos omat nystyrät eivät riitä, tyytykää kohtaloonne. Halveksin teitä kaikia kysyjiä ja vastaajia vielä enemmän.
33. Sinikka21.7.2016 klo 15:58
Kateuskin on jonkinlainen sairaus !
34. Jaska21.7.2016 klo 18:02
Jylhää tekstiä Kommentoijalta. Kateeksi käy!
35. pelaaja21.7.2016 klo 18:58
Tulin äskettäin ostaneeksi elämäni ensimmäisen Iisakin Ristikot -lehden. Päädyin nyt sit kurkkaamaan, mitä porukka sen ristikoista sanoo. Tähän asti minulla on ollut pyhä usko, että vain HS-puolella eletään kuin viimeistä kesäpäivää. Voi teitä, uskoni murentajat.
Sen verran kuitenkin sanon ristikoista, että Aulis omanäköisensä täälläkin ja että Antti Skyttä laatii näköjään myös "ihmisten ratkottavaksi" tarkoitettuja ristikoita :)
36. Saara21.7.2016 klo 20:01
Kommentoijalle suurkiitokset arvosteluistasi. Halveksuntasi on tosi mieltä liikuttavaa. Enpä olisi uskonut, että ristikoiden ratkonta on mielestäsi näin vakavaa puuhaa.Onneksi löytyy edelleen muitakin sivustoja, joista vastauksia kysymyksiin löytyy tarvittaessa. Älynystyrät toimivat minullakin edelleenkin, vaikka sitä näköjään epäiletkin oman itsetuntosi varjolla. Oletko yleensä miettinyt, että halveksunta on aika rankka sana kaikkia osapuolia kohtaan ?
37. XXX21.7.2016 klo 22:53
Nämä leenat ja saarat ovat ristikkoharjastajien joukossa sitä rupusakkia, jolle ei kannata korvaansa lotkauttaa.
38. Leena21.7.2016 klo 22:58
Nyt on kyllä tiukkapipot ottaneet herneet nenään. Yrittäkää vähän rauhoittua, tehän otatte tämän jutustelun jo liian vakavasti.
39. olli22.7.2016 klo 10:55
Nyt menee turhaksi nokitteluksi. Ristikot eivät täyty nokittelemalla. Joskus vaimo tai joku muu saattaa auttaa jonkin hankalan tai itse väärin ymmärretyn sanan ratkaisussa, ei siinä mitään pahaa ole. Kuitenkin suurin osa tehtävistä on itse punnerrettu valmiiksi saakka. Jos sen lähettää arvontaan, niin sillä ei ole mitään merkitystä itse asiassa. Kuitenkin tuo voittomahdollisuus on hyvin pieni. Todennäkäisesti nämä valittajatkaan eivät välitä tuosta rahapalkinnosta, vaan itsetuntoa hivelee oman nimen näkyminen lehdessä.
Minäpä ehdotan, että aloitetaan uusi palsta avun antajille ja tarvitsijoille, voin itse sen tehdä näin eka kerran. Olkoon nimi vaikka Iisakin probleemat n:o 7 (heinäkuu). Sinne kysymykset ja vastaukset. Jätetään Pike ja kumppanit tänne kehumaan itseään.
40. Leena22.7.2016 klo 12:37
Lämpimät kiitokset Ollille .
41. Saara22.7.2016 klo 12:58
Loistava idea Ollilta, kiitos !
42. Ylläpito22.7.2016 klo 13:05
Todella pahoillamme olemme, mutta idea ei tällä sivustolla toimi. Selitys löytyy siitä säikeestä. Tai osaselitys.

Kauniimpaa kieltä silti toivomme kaikilta osapuolilta.
43. Keila23.7.2016 klo 11:59
Kiitos ylläpidolle suoraselkäisyydestä. Vihjeiden jako pilaa ratkontailon, eikä palstaa uskalla lukea.
44. mirja26.7.2016 klo 11:00
Takasivu n:o 13 symboli ??? Vinkkejä, kiitos.
45. Saara26.7.2016 klo 11:05
Ainakin minulle kävi selväksi, että minkäänlaisia vinkkejä ei saa tällä sivustolla antaa !
46. Jaska26.7.2016 klo 12:06
Siis ei ole toivottavaa antaa vinkkejä ennen ratkaisujen lähetysajan päättymistä. Mikä estää etsimästä ratkaisua itse kaikessa rauhassa siihen saakka? Mahdollisia syitä:

- kärsimättömyys, sinnikkyyden puute
- pienenkin rahapalkinnon houkuttelevuus
- tyydytys, kun voiton mahdollisesti osuessa saa nimensä lehteen

Ollin ehdotus ei sinänsä olisi hullumpi, jos kustantajilla ei olisi mitään sitä vastaan. Samanmielisille on silti mahdollista toteuttaa omanlaista ratkontakultturiaan perustamalla uusi itsenäinen ristikkosivusto. Siinä voisi olla myös suorien ratkaisujen osasto. Sivusto voisi toivottaa myös HS-ketjulaiset tervetulleiksi liberaaleihin suojiinsa.
47. Pike26.7.2016 klo 15:54
mirja, ei tipu vinkkejä, vaikka kuinka ruikuttaisit. Eikö sinulla ole hoksottimia sen vertaa, että tuon äkkäisit?
48. Saara26.7.2016 klo 17:38
Mielestäni ylläpito toivoi sivustolla kauniimpaa kieltä kaikilta osapuolilta, myös Pikeltä olettaisin.
49. katariina26.7.2016 klo 20:20
En kommentoi teidän sanaharkkaa. Mutta haluaisin vain pikkiriikkisen vihjeen takasivun kakkoskuvasta. Pienikin vihje riittää. Kiitos.
50. Leena26.7.2016 klo 21:15
Kuulehan Mirja katsopa 19.7. Saaran antama vihje minulle. Oli aika vaikea , mutta selvisi.
51. Sepi26.7.2016 klo 21:52
Kyllä nyt voisi vaikka Kolmiolehdet hankkia Lehdolle Wacomin piirtolevyn ja Windowsin Paintia paremman piirusteluohjelman sekä paremman skannerin. Ihan oikeasti en meinaa saada monista kuvista mitään selvää. Onkohan eka kerta, kun kuvien takia jää ristikko ratkomatta kun ei jaksa tihrustaa.
52. Olzi28.7.2016 klo 09:31
Ylläpito on tehnyt palstan pelisäännöt yksiselitteisen selviksi. Toivon, että mirjatsaaratleenat noudattavat niitä.
53. mirja28.7.2016 klo 09:53
Pientä apua on ihan mukava antaa ja saada. Takasivu vielä hieman kesken, esim. n:o 2, 9,13, 19 auki.
54. sirpa28.7.2016 klo 12:41
Samaa mieltä Sepin kanssa; Lehdon ristikoiden kuvat on tosi hämäriä ja vaikeaselkoisia melkeinpä joka kerta. Sitten vasta selviää kuvista tuleva ratkaisusana kun on saanut ympärille sanoja ja alkaa arvailemaan mitä kuvassa mahtaisi olla.
55. Saara28.7.2016 klo 19:07
Katariinalle ja Mirjalle. Samaa mieltä kanssanne avunannosta, mutta meidät on nyt jyrätty niin perusteellisesti, ettei sitä pikkiriikkistäkään vihjettä parane antaa. Onneksi on olemassa muitakin sivustoja, joilta halutessaan saa ratkaisuapua mihin tahansa ristikkoon. Itse en halua omista syistäni luottosivustonia kertoa, mutta ei sitä vaikea ole ottaa halutessa selvää. Ratkaisun iloa teille kaikille !
56. mirja28.7.2016 klo 22:12
Mikäpä siinä sitten. Antaa nerojen täällä kehua itseään, miten nopeasti saivat lehden täytettyä. Pikellä varmaan jo elokuun Iisakkikin valmis, kukaties syyskuukin. Näkemiin ja kuulemiin.
57. Saara29.7.2016 klo 10:15
Samaa mieltä Mirjan kanssa. Pike, Olzi ja kumppanit saavat minun puolestani jatkossa retostella saavutuksillaan ihan miten lystäävät tarvitsematta vaivautua meidän tyhmien akkojen kysymyksistä.
58. Wexi29.7.2016 klo 15:12
Jonkun vuoden ristikkopuolen "palstoja" (satunnaisesti) silmäilleenä olen huvittuneena seurannut melko tasaisin väliajoin esille nousevaa debattia "vihjeiden antamisesta".
Kun kyse on palkintoristikoista, pitäisi kaikille olla selvää, että vihjeiden antaminen ennen palautuspäivää ei ole tarkoituksenmukaista.
Mä en oikein tajua, miksei tuollainen päivänselvyys mene kaikille "himaan".
Sen pitäisi koskea myös HS:n ristikoita, mutta niin kuin joku kerran tokaisi, "HS elää omaa elämäänsä", sen osalta peli on jo menetetty.
Saattaisi olla hedelmällisempää apua tarvitsevien pysytellä "luottosivustoilla", ei tarvitsisi häiriintyä monille kiusallisesta sääntöjen muistuttamisesta.
Muistuttaisin myös, että myynnissä on ristikkojulkaisuja, joiden takasivuilla on tehtävät valmiiksi pureskeltu. Sieltä on kokolailla kätevää silmäillä itselleen vinkkiä sopivalla laajuudella...
59. Pike29.7.2016 klo 17:10
sirpa, eivät Lehdon ristikoiden kuvat mitään hämäriä tai vaikeaselkoisia ole. Onko sinulla kaihi tai ainakin alkava sellainen, jos et saa selvää (silmälääkärille)? Muussa tapauksessa on ymmärryksessäsi pahasti vikaa. Sillehän on vaikea lääkettä tai leikkausta keksiä.

Menkää nyt hiivatissas tyhmät sirpat, mirjat ja Saarat ratkomaan lasten ristikoita, sellaisia löytyy kyllä, jos teillä on hoksottimia edes etsiä niitä. Naiset, te häpäisette sukupuolemme! Kuka mies täällä kyselee, esim "takasivu hieman kesken, esim. n:o 2, 9 13,19 auki". Voi harranpieksut teitä naisia, älkää nyt ihmeessä julkistako tyhmyyttänne!

Mirja, marraskuun ristikkoa tässä muuten jo ratkon! Vitsi, vitsi!
60. Pike29.7.2016 klo 17:22
Wexi, ikäväkseni olen huomannut, että meille läheskään kaikille naissukupuolen edustajille ei ole valjennut ristikoiden ratkonnan idea - vieläkään - eikä varmaan koskaan tule valkenemaankaan. On niin monenlaisilla hoksottimilla varustettuja mammoja, jotkut jopa ihan yli-ikäisiä (80 v.) ja dementoituneita, kärkkymässä muutaman kympin palkintoa, että varmaan jatkuu maailman loppuun asti tuo valmiiden vastausten tivaaminen, mitä en alkuunkaan ymmärrä. Noita vastausten jakajia ymmärrän sitäkin vähemmän. Mikä teitä riivaa?

Eikö se nyt mene joittenkin kalloon millään, että ristikoissa on ilmoitettu vastausaika, jolloin se ratkotaan - tai sitten ei - ilman että kysytään valmista vastausta tältä tai joltakin muulta palstalta. Marle älköön vaivautuko vastaamaan taas tähän jollakin sanaris.fi-säännöllään.
61. Sepi29.7.2016 klo 17:25
Ainakin painojäljeltään epäselviä monet viimeisimmänkin Lehdon ristikon kuvat ovat. Nykyaikaista tekniikkaa käyttäen pitäisi ihan oikeasti selvempääkin valokuvajälkeä kyetä lehteen painamaan. Itse ajattelisin, että ristikon ei tulisi vaikeutua kuvien painojäljestä vaan ennemmin kuvien takana olevan vihjeajatelman ja ratkaisusanan yhteyden kautta.

PuPe-keskustelussa jotkut olivat pahoillaan Hakosen ristikon kuvien vaikeaselkoisuudesta, vaikka niistä sentään sai paljaallakin silmällä aivan hyvin selvää, kun lähempää katsoi.

Lehdolla on paljon faneja, joten saahan tästäkin asiasta olla eri mieltä tietysti.
62. Saara29.7.2016 klo 17:33
Pike näköjään jaksaa noudattaa ylläpidon toivomaa kauniimpaa kieltä edelleenkin. Minusta lähinnä törkeää kirjoittelua etenkin ikäihmisiä kohtaan !!!
63. Pike29.7.2016 klo 17:39
Noudatan ihan sitä kieltä, mikä on minua itseäni, olet siitä Saara sitten mitä mieltä tahansa.
64. Voi itku29.7.2016 klo 17:57
Enpä ole huomannut missään ristikossa kieltoa avun pyytämisestä tai sen antamista ristikkoa ratkottaessa. Viimeinen palautuspäivä kerrotaan, jos aikoo osallistua palkintokilpailuun, mutta ratkaisutapa ja apuneuvot ovat vapaasti jokaisen valittavissa,
65. Saara29.7.2016 klo 18:19
Ylläpito voisi mielestäni enemmänkin puuttua asiattomiin kirjoituksiin. Vai onko mielestänne oikein esim. haukkua
ikääntyneitä henkilöitä ? Joku raja sentään jossain tulisi olla ! Kaikki 80-vuotiaat eivät missään nimessä ole yli-ikäisiä ja dementoituneita, kuten Pike antaa ymmärtää. Monet heistä ovat taitavia ristikonratkojia edelleenkin, eikä kenenkään hoksottimia pidä asettaa kyseenalaisiksi, vaikka itse olisi kuinka tyytyväinen omiin suorituksiinsa. Odotan pikaista kannanottoa asiaan.
66. Leena29.7.2016 klo 19:16
Aikamoista tekstiä todella tullut tänäänkin tältä täydelliseltä Pikeltä. Itsekin olen kohta 80 vuotias, enkä vielä hyväksy noita sinun kommenttejasi ikäihmisistä. Osaatko hävetä ?
67. pelaaja29.7.2016 klo 20:59
Oi voi. Parisen vuotta sitten lukaisin joskus tätä Iisakin Ristikoiden keskustelua ihaillen. Mutta kuten jo tuossa aiemmin kerroin, uskoni ihanuuteen murentui palattuani tälle paikalle vähän aikaa sitten ekan ko. lehteni hankkimisen jälkeen. Harmoonikot eivät näytä enää jakelevan kivoja - kaikkea muuta kuin anelevia - kommenttejaan.
Hassuinta on se, että Ylläpidon ilmoituksen jälkeenkin turhan iso osa kansasta on vakaasti päättänyt olla omansalainen edelleen. "Herran pelko" ei enää pure? Wexinkään teksti ei purrut. Voisi kuvitella, että Kolmiokirja Oy:n tappeluita ei tarvitsisi käydä Sanaris Oy:n sivuilla. Mutta Iisakilla ei taida olla omaa kauhukammaria? Hyvää jatkoa vaan toivottaa entinen kyselijä, nykyinen ratkoja.
68. sirpa30.7.2016 klo 12:28
Minun näkökyvyssä ja ymmärryksessä ei ole mitään vikaa, enkä ole edes vanha, lienen reippaasti nuorin ratkoja tällä keskustelupalstalla ja myös uusi tällä palstalla. En koe tätä rakentavaksi, niin monta kertaa minua pilkattu saman henkilön taholta. Hyvää jatkoa teille kaikille ja mukavia ristikonratkomishetkiä!
69. olli30.7.2016 klo 16:20
Tässä elokuun Iisakkia odotellessa, siis heinäkuu jäi väliin, seurannut tätä vilkasta "keskustelua". Toisaalta ymmärrän, että pidetään vinkit ja vihjeet omana tietona palautukseen saakka, sitten taas kun mietin, että kuinka pienestä asiasta ja pienistä vinkeistä avunpyynnöt rakentuvat, niin enpä oikein usko, että vihjeiden antaminen muuttaisi mitään lopputuloksen suhteen. Lehden palauttajia on kuitenkin melko paljon ja joka tapauksessahan ratkaisut ovat 99,99% omista käsistä lähtöisin avuista huolimatta. Ilman ristisana-avustajaahan ei "kukaan" saa tehtäviä tehtyä. Siinä mielessä täällä käyty kalabaliikki vihjeiden antamisesta on melko tyhjänpäiväistä. Päinvastoin se virkistää ja lisää yleistä kiinnostusta Iisakkia kohtaan. Tätä mieltä minä olen. Elokuun Iisakkia odotellen.
70. Rampe30.7.2016 klo 16:40
Piken kanssa en haluaisi olla samaa mieltä mistään, mutta mielestäni vihjeitä kysellään ja annetaan vastausajan päätyttyä.
En olisi itse pystynyt lähettämään yhtä ainoaa Iisakkia koska takakannen erikoiset eivät ole minun juttuni.
Mutta jos haluaisin lähettää ja ratkaisuni olisi 99,99% valmis,
ottaisin riskin ja arvaisin sen kymmenestuhannesosan.
Tätä mieltä minä olen.
P.S. Hesarin säikeessä on jostain syystä löysempi käytäntö.
Sinne olen antanut itsekin vinkkejä ennen vastausajan päättymistä.
71. Jaska30.7.2016 klo 18:55
Se jokin syy HS-käytäntöön on nähdäkseni kustantajan kiinnostumattomuus sekaantua millään tavalla HS:n ulkopuolisten sivustojen kirjoittelun eettisiin kysymyksiin. Sanomatalosta ei siis tule myönteistä eikä kielteistä noottia Sanarisille HS-ketjusta. Eikä tule tulemaan!
72. olli31.7.2016 klo 10:30
Eräs kysyjä tiedusteli HSn toimitukselta ristikon arvonnasta, menetelmästä sekä siitä, että kuinka paljon vastauksia yleensä tulee.
Olisi todella mukava tietää sama myös Iisakin Ristikjoiden kohdalta. Paljonko vastauksia tulee ja miten voittajat valitaan?

Tämä kysymys on siis osoitettu toimitukselle tai sille poppoolle, joka sen tekee.
73. tuttu31.7.2016 klo 10:43
Näitä säikeitä jo pitempään seuranneena havaintoni on, että nimimerkki Pike = Kommentoija = xxx ovat taannoisen Kake Kortelaisen vaihtoehtoisia nimimerkkejä. Sama meno, ts. toisten ratkojien halveksunta vain jatkuu. Älkää ihmiset välittäkö, hypätkää yli Piken tms. vuodatukset.
74. Saara31.7.2016 klo 12:21
Arvoisa Pike. Oman itsesi kielen toteuttamisesi ei ole näköjään kaikkien muidenkaan mieleen. Mietipä ihan tosissaan, onko syytä edelleen jatkaa ratkojien halveksuntaa mitä erilaisimmista syistä. Varsinkin ikääntyminen ja ihmisten terveydentilat ovat aiheita, joissa tuskin olet pätevä arvostelija, joten ehdotan sinun esittävän anteeksipyyntösi kaikille ikäihmisille ja muillekin, joille olet kirjoituksillasi tuottanut mielipahaa. Eihän tämä ristikoiden ratkonta niin vakavaa touhua ole, että siitä pitää ratkojien mieli pahoittaa.

Nimimerkki tuttu antoi viisaan neuvon, mutta annan nyt vielä Pikelle mahdollisuuden vastata asiaan, vaikka tuskinpa sillä mitään vaikutusta on. Vastauksen saatuani poistun mielelläni tältä sivustolta, mikä on varmasti Pikelle mieluisaa. Ellei vastaus tyydytä, pysyn täällä edelleen kuin täi tervassa.
75. Jukkis31.7.2016 klo 14:03
Mitä te tuosta Pike-trollista välitätte? Kyseessä on ilmiselvä trolli ja valehtelija. Yhden ainoan kerran on kirjoittanut jotain, josta voi päätellä, että on edes yrittänyt jotain ristikkoa ratkoa. Nimittäin väitti taannoin Suomen Kuvalehden piilosanassa olevaa vihjettä virheelliseksi. Eihän se tietenkään ollut virheellinen, Pike ei vaan ollut ymmärtänyt sitä. No tuliko sittemmin kommentoimaan omaa tyhmyyttään esim. tyyliin "kas vain, olin väärässä, noinhan se tietysti pitikin tulkita"? No ei tietenkään, kuvittelee vissiin että kukaan ei huomannut ja jatkaa pokkana trollailuaan ja valehteluaan tyyliin "tunnissa ratkesi Hesarin ristikko ilman apuvälineitä". Uskooko muka joku? Jatkossa hänen juttuihinsa voi vastata vaikka että "Mites sen SK:n piilosanan vihjeen virheellisyyden kanssa taas olikaan herra/rouva/jokumuu täydellisyys?"
76. iso S31.7.2016 klo 15:50
"Kun mietin, että kuinka pienestä asiasta ja pienistä vinkeistä avunpyynnöt rakentuvat, niin enpä oikein usko, että vihjeiden antaminen muuttaisi mitään lopputuloksen suhteen. Lehden palauttajia on kuitenkin melko paljon ja joka tapauksessahan ratkaisut ovat 99,99% omista käsistä lähtöisin avuista huolimatta."

Onkohan tuo prosenttiluku laskettu ristikon sanoista vai kirjaimista ja yksittäisestä ristikosta vai koko lehdestä, vai suorastaan ravistettu hihasta? Yhdessä ristikkolehden sivun ristikossa on noin 250 kirjainta. Siitä prosentti on 2,5 kirjainta ja prosentin sadasosa 0,025 kirjainta. Jos Lehdessä on 20 ristikkoa, niin se vähäinen prosentin sadasosan apu on 0,5 kirjainta. Mikä on sellainen apu, jolla saa ilman omaa miettimistä puolikkaan kirjaimen tai yksittäisessä ristikossa kaksi ja puoli kirjaimen sadasosaa?

Ihan oikeasti hyvinkin pieni apu saattaa olla erittäin ratkaiseva. Ristikoiden ratkonnassa on suuri etu, jos saa yhden varman (varsinkin kokonaisen sanan), mutta joskus jo yksi varma kirjain voi laukaista lukkiutuneen tilanteen. Tuon näennäisesti pienen avun ansiosta voi ristikko ratketa loppuun asti omin voimin, mutta ilman tuota pientä apua homma jäisi siihen. Näin on ja kokonaan eri asia on, millaisia apuja ja missä (kahden kesken vai tällaisella julkisella paikalla) on soveliasta antaa, ottaen huomioon Jaskan mainitsemat eettiset kysymykset ja omin avuin pyristelemään halukkaiden toiveet.

Tuore esimerkki avun merkityksestä: eilen käteeni osui vanha Jari Keräsen kolmen tähden kovis (IS 9.1.2016) johon olin aikoinaan onnistunut raapustamaan kymmenkunta sanaa. Nyt googlasin Sarvamaan (vihje: ENNEN SARVAMAATA, 5 kirjainta). Siitä ketsuppipullon korkki aukesi ja koko ristikko täyttyi. Tässä tapauksessa avun tietopohjaiseen vihjeeseen tarjosi itse käytetty Google, mutta ihan vastaavasti johonkin hoksaamisvihjeeseen annettu apu voi auttaa laajemmalti kuin yksittäiseen kirjaimeen tai sanaan. Jos sanassa on n kappaletta ei-piilokirjaimia, niin sen saaminen vaikuttaa välittömästi n kappaleeseen poikittaisia sanoja. Silloin niiden ratkeaminen ei ole pelkästään omin voimin tapahtunut.
77. olli31.7.2016 klo 21:39
jep jep. Saatiin palstalle akateeminen matemaatikko. Nyt saadaan faktaa eikä mutua.
78. Jaska31.7.2016 klo 22:48
Mitäs itse liioittelit törkeästi. Tasan 99 prosenttia on oikea lukema.
79. Keila1.8.2016 klo 00:20
Pike provosoi, mutta on aivan oikeassa. Asia ja tykkäys ovat eri asioita. En ymmärrä näitä vinkujia, kerro, kerro. Hieno ajatus, että perustavat oman sivuston seurusteluun, sitä se kai on.
80. nani1.8.2016 klo 00:28
Mahtava keskustelu :D osuin tänne puol vahingossa, mutta kannatti. Tuun toistekkiin :)
81. mirja3.8.2016 klo 10:28
Ilmeisesti kaikki ovat uuden Iisakin kimpussa, kun täällä on niin hiljaista. Itsellä vielä takasivu kesken. N:o 13 pallukkaan toivoisin vihjettä, vaikka sitä vastustetaan. 19.7 annettu vihje ei aukene minulle.
82. Matami3.8.2016 klo 16:15
Minullakin takasivulla monta arvoitusta avoinna. Onneksi on vielä melkein kaksi viikkoa aikaa miettiä. :)
83. Pike3.8.2016 klo 16:36
Mene mirja pallukkoinesi sinne missä pippuri kasvaa. Kaikki ovat jo aikoja sitten lähettäneet lehtensä arvontaan, mutta et ilmeisesti varsin heikkolahjaisena älyä, että ristikkolehden ratkaisuaikaa on vielä jäljellä ja kysyminen on ankarin sanktioin kiellettyä. Matami ja mirja, nyt mietintämyssy päähän ja yötä päivää pohtimaan pallukoita ynnä monia muita teille ylivoimaisen visaisia kohtia.
84. Olzi3.8.2016 klo 17:32
Vaikka olenkin samaa mieltä ratkaisujen kerjäämisestä kanssasi, Pike, niin voisit kyllä siivota kielenkäyttöäsi. Jos et pysty ilmaisemaan itseäsi sivistyneesti, niin voinet vaieta. Ei tuollaisia purkauksia kukaan halua lukea.
85. Jukkis3.8.2016 klo 17:51
Mitä te tuosta Pike-trollista välitätte? Kyseessä on ilmiselvä trolli ja valehtelija. Yhden ainoan kerran on kirjoittanut jotain, josta voi päätellä, että on edes yrittänyt jotain ristikkoa ratkoa. Nimittäin väitti taannoin Suomen Kuvalehden piilosanassa olevaa vihjettä virheelliseksi. Eihän se tietenkään ollut virheellinen, Pike ei vaan ollut ymmärtänyt sitä. No tuliko sittemmin kommentoimaan omaa tyhmyyttään esim. tyyliin "kas vain, olin väärässä, noinhan se tietysti pitikin tulkita"? No ei tietenkään, kuvittelee vissiin että kukaan ei huomannut ja jatkaa pokkana trollailuaan ja valehteluaan tyyliin "tunnissa ratkesi Hesarin ristikko ilman apuvälineitä". Uskooko muka joku? Jatkossa hänen juttuihinsa voi vastata vaikka että "Mites sen SK:n piilosanan vihjeen virheellisyyden kanssa taas olikaan herra/rouva/jokumuu täydellisyys?"
86. mirja3.8.2016 klo 17:56
Ei minua haittaa eikä häiritse Piken aivottomat kommentit. Siinäpähän äijä osoittaa todellisen tyhmyytensä. Kommentti sanktiosta oli varsin huvittava. En ole ainakaan Iisakki lehdestä huomannut enkä lukenut, että apua ei saa kysyä eikä antaa, vieläpä rangaistuksen uhalla. Sanokaapa hyvät Iisakin ystävät, että miksi tämä(kin) keskustelupalsta on olemassa ellei vihjeiden antamiseen ja yleiseen kommentointiin ja tietysti itsensä kehumiseen.
87. Jaska3.8.2016 klo 18:10
Tämäkään keskustelupalsta ei ole olemassa vihjeiden antamista varten palkintoristikkojen lähetysaikana, ja se on mirjankin tiedossa. Perusteet ylläpito on selvittänyt niin selvästi, että mirjakin ne varmasti tajuaa.

Kyse on siis mirjan kohdalla ratkojatottelemattomuudesta. Juttu on niin, että ylläpidon ilmoittamat aivan kohtuulliset säännöt ja suositukset on tarkoitettiu noudatettaviksi. Vaikka niistä olisi eri mieltä.
88. Saara3.8.2016 klo 22:02
Minäkin olen eri mieltä vihjeiden antamisesta, mutta olen edelleenkin selväjärkisenä, en vielä dementoituna ja haukuttuna vähä-älyisenä vanhuksena ymmärtänyt, ettei tällä sivustolla saa antaa minkäänlaisia vihjeitä lähetysaikana. Toivoisin vain, että Piken ilkeä kieli saataisiin tukittua. Surullista sekin, että Piken 29.7. lähettämä viesti viittaa siihen, että hän on naishenkilö, eikä mikään äijä. Olisko syytä hävetä? Vai onko niin ovela kaveri, että haluaa peittää kaikki jälkensä. Alan pikkuhiljaa uskoa Jukkiksen kertomaan trolliin. Jaska on kommentissaan ihan asiallinen ja aion itsekin jatkossa noudattaa ratkojatottelevaisuutta, mikäli yleensä haluan sivustoa vielä lukea.
89. tuttu3.8.2016 klo 23:00
Pike on mieshenkilö, yrittää vain hämätä esiintymällä Pike-nimimerkkisenä naishenkilönä. Vanha kiusaaja Kake Kortelainen, joka esiintyy myös muilla nimimerkeillä Kommentoija ja xxx ainakin. Tyylistä ei voi erehtyä.
90. Saara4.8.2016 klo 19:40
Kiitos tiedosta tuttu nimimerkille. Uskomatonta, että joku viitsii nähdä näin paljon vaivaa halveksiessaan ikäihmisiä ja heidän kykyään ratkaista ristikoita. Toivon tosiaan, että Pike itse kertoo asiallisen vastineensa asiaan. Pike, olet sitten mies tai nainen, niin, kerro toki, mikä mättää, kun itsekin olet joskus vanha ihminen.
91. mirja4.8.2016 klo 19:55
Saara, älä välitä nettitrolleista. He ampuvat puskista, kun eivät uskalla itse tulla esiin. Tämä saitti on tarkoitettu vain itsensäkehujille ja Piken kaltaisille möykkäreille, muuta apua täältä on turha odottaa. Ei muuta kuin reipasta oloa ja hyviä ristikkohetkiä kaikille oikeille immeisille.
92. Keila4.8.2016 klo 19:56
Pike tahtoo provosoida. Minä en ymmärrä, miksi niin moni näkee paljon vaivaa miellyttääkseen nimimerkkiä. Siellä jossakin hän hykertelee, kun jatkuvasti lankeatte ansaan. Vihjekritiikissään hän silti on oikeassa.
93. Keila4.8.2016 klo 20:01
Nimimerkki mirja ampuu samoin puskista nimimerkkinsä suojista, haukkuessaan eri mieltä olevia ja ylläpidon perusteltuja ohjeita noudattavia ratkojia.
94. manna4.8.2016 klo 20:02
No huhhuh! Jaksoin kahlata kaikki kommentit edellä, ja huvittaa, miten tosikkoa on touhu! Jos kesä kuumentaa niin kannattaa riisua tiukka pipo helteellä! Eikö mitenkään voi suvaita kysymyksiä joistain sanoista tai epäselvistä, suorastaan suttuisista kuvista? Minusta on hauskaa, kun joku jolla lanttu leikkaa, on koettanut "kieroilla" vihjeillä suunnata hoksottimiani oikeille jäljille. Eipä ole voittoja ropissut, vaikka olenkin saanut ristikoita oikein ratkotuksi - ei voitto itsestäänselvää liene, jos jonkun antaman vihjeen perusteella saa ristikon täyteen. Luulisi, että nämä piken kaltaiset rahantoivossa hampaat irvessä pyrkivät käyttelemään kyynärpäitään...
Ja tuo törkeä kielenkäyttö, ylläpito voisi poistaa hirveimmät haukut!
Heinäkuun lehti jäi melkein täyttämättä, kun on niiiin paljon muuta puuhaa kesällä!
95. mirja15.8.2016 klo 10:17
Nyt kun Iisakin vastausaika alkaa umpeutua, niin olisi mukava tietää, että mitä te muut saitte takasivun palleroon? PUOLIHOITO, TÄYSIHOITO, TAIJIHOITO tms. Vai olinko ihan pihalla?
96. Leena15.8.2016 klo 10:37
Hei Mirja. Nyt uskallan minäkin kommentoida, luulen ettei tule kylmää tekstiä. Minun ratkaisuni oli puolihoito.
97. Olzi15.8.2016 klo 20:50
PUOLIHOITO minullakin siihen tuli.
98. ja kaks15.8.2016 klo 22:13
Pohdin ko. pallukkaa itsekin tosi pitkään ja otin netistä selvää mitä se oikein tarkoittaa. Äkkiseltään kuvaa katsottaessa tulee mieleen puolikkaat, mutta myös kuvastaa myös täyttä harmoniaa. On vaikea sanoa, että mitä laatija on alunperin ajatellut tehdessään tämän kuva-arvoituksen, sen näkee sitten syyskuussa. Olisi kohtuullista, että hyväksyttäisiin sekä TÄYSIHOITO että TAIJIHOITO, mutta puolihoitoa ei. Puolihoito ei tue pallukan ideologiaa.
Itse päädyin TÄYSIHOITOon.
99. Anneli16.8.2016 klo 12:31
Tasan puolet kuviosta oli tummennettu. Siis PUOLIHOITO on oikein. Samalla periaatteellahan on tummennuksia ollut ennenkin. Myös tämä sama kuvio on ollut aikaisemmin, niin muistelen.
100. ja kaks16.8.2016 klo 13:14
Kysymyshän ei ole siitä, että puolet on tummaa ja puolet vaaleata, vaan siitä, että toinen puolisko kuvaa jinia ja puolet jangia eli on harmoninen tasapaino. Joten veikkaan TÄYSIHOITOa. Jos laatija on ajatellut puolihoitoa, niin mielestäni ratkaisu on silloin väärin. Mielenkiintoista.
101. Vesa17.8.2016 klo 10:58
Saisiko vinkkiä takasivun keskirivin ekaan? Eli kuvaan, jossa veturin keulan puolikas, hävittäjä (josta puolet pois), Irlannin ja Britannian saari (Britannian saari tummennettu, -1.) ja valintaruutu täpällä (3. = R).

Itse lähdin hakemaan turistirysää tjsp., mutta en saa osumaan kohdilleen. Hävittäjästä en saa järkevää vaihtoehtoa oikein ulos. Onko saari ja valintamerkki samaa vihjettä (esim. valinnat -> arinnat), vai erilliset (esim. saari ja punkki -> aaripurkki).
102. Pike17.8.2016 klo 11:06
Et saisi. Katso vastaus aikanaan lehdestä.
103. Leena17.8.2016 klo 12:26
Nyt taas Pike mielipuuhassaan, ei piitata siitä. Mutta Vesa yritäpä mennä oikeaan osoitteeseen ! Ratkojat-aikahan on ohi , eikö Pike ymmärrä.
104. Vesa17.8.2016 klo 14:36
Kiitos Leena. En kyllä ymmärrä miten en tuota hävittäjäkonetta keksinyt. Kävin jopa läpi listan kaikista hävittäjistä.:)
105. Olzi17.8.2016 klo 16:58
Vesa, kun kerron että hävittäjä on ruotsalainen VIGGEN, niin ratkaisun keksinet oitis. On muuten hyvä kuva viggenistä.
106. Vesa17.8.2016 klo 18:31
Siis keksin sen tuon Leenan vihjeen perusteella ja ihmettelin sitä, etten tuota ollut aiemmin tajunnut.
Kuva on tosiaan hyvä ja kuvahaulla olisi varmasti napsahtanut googlesta oitis vastaus.
107. Saara17.8.2016 klo 21:06
Minustakin jännä nähdä, onko vastaus puoli- vai täysihoito. Kumpikin näyttäisi sopivan. Piken asennetta en edelleenkään ymmärrä, vaikka vastausaika on päättynyt, tuskinpa kukaan muukaan.
108. mariaana20.8.2016 klo 21:16
En ole vuoteen käynyt tällä saitilla, sama tappelu jatkuu. Huh-huh.
109. Olzi1.9.2016 klo 15:27
Puolihoito oli takasivun ruutuun oiokea vastaus.
110. imx5.9.2016 klo 16:13
Itsekin vastasin puolihoito, koska jin&jangissa on kyse eri puolista. Se, että toinen puoli vaikuttaisi olevan korostettu johtuu vain mustavalkoisesta kuvituksesta - noinhan se kuvio muutenkin on.

Toisaalta yhdessä vihjeessä on kaksi erätulosta joista toinen on korostettu (helpotuksena varmaan) ja etsitään vain yksikköä (KAMERA). Hämäävää on, että ensimmäisen vihjeen erilaiset a:t tuottavat monikon SANDAALIT. Yleensä tietysti puhutaan kengistä monikossa joten ymmärrettävää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *