KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 24 / 2016

8897. SK 24 / 2016

O17.6.2016 klo 20:35
Tosi mukava kaksitähtinen ristikko. Ei siis mikään läpikirjoitettava. Erityisen mielenkiintoinen pääkuva ja hienot lauseet siitä tulikin.

Kiitos Pekka Joutsi!
2. Hannu17.6.2016 klo 20:53
Pekka Joutsin ristikoissa, ainakin näissä laadukkaissa SK-laadinnoissa, joita etupäässä pyrin ja ehdin ratkomaan, on minusta hienoja nostalgiakuvia ja historian kertausta ja nuoremmille varmaan opetustakin. Pekka Joutsi laatii varmasti muihinkin lehtiin, mutta kun elämässä on paljon muutakin touhua, niin tyydyn häneltä tähän SK:n tarjontaan silloin tällöin, ahmimisen sijaan :-)

Jari Keräsen piilosana jää nyt hieman vajaaksi, mutta huomenna jatkuu pitkien sanojen pohdinta...
3. tapio17.6.2016 klo 21:59
Ihan kivat tehtävät. Mielestäni Jarin tehtävät eivät enää ole niin helppoja kuin vuosi sitten.
4. Matti18.6.2016 klo 00:26
Pekalta taas kiva ristikko. Jari ei ollut paha (vaan hyvä).
5. !!18.6.2016 klo 12:29
O se on alkanut "nuoleskella" ristikoiden laatijoita!! Tämän kertainen kiitoslauseke oli jo vaikka kuinka mones! Mielestäni kiitokseksi riittää positiivinen arvio ristikosta yleensä, ei mitään erityisiä kiitoksia tarvita!
6. malakias21.6.2016 klo 12:10
Joutsen ristikoksi kokonaisuutena ihan mukava, vaikeustaso oikea. Muutama virhe vähän ärsytti: 1. Asuste ei ole asu! Asuste on asuun kuuluva lisä, koriste tai pieni vaatekappale. Mutta eihän miehet eroa älyä... 2. Skandaalista tullut sana on syy-seuraussuhteeltaan väärä. Tästä tapahtumasta seuraa skandaali eikä toisinpäin. Mutta eihän verbaalinikkarit eroa älyä... 3. "Joskus iloistakin" on yksikkö. Vastaus oli monikko. Mutta eihän ammattiinsa sokeutuneet ristikkoammattilaiset eroa älyä...
Elävän ratkaisusanakin on periaatteessa virheellinen. Se VOI olla elävä mutta yleisesti tämä on vain joku "olevainen", entiteetti. Tilanne on sama kuin vihje olisi uskovainen ja vastaus ihminen.
Mitä ne teidän ristikontarkastajat oikein tekee?
7. Jaska21.6.2016 klo 12:30
Uskovainen on aina ihminen. Eläin ei ole koskaan uskovainen. Ei myöskään kasvi. Eikä eloton aine. Ei siis virhettä.

Paitsi malakiaalla. Joutsenristikko on näet yhdyssana. Ristikon teemana lienee siis joutsen. Kiinnostavaa. Täytyypä mennä kirjastoon ottamaan kopio.
8. malakias21.6.2016 klo 12:31
Ah, perun tuon listan kolmannen "virheen". Olin fiksaantunut ajattelemaan sitä partitiivi-muotoisena, mutta tokihan se on yhtälailla monikon elatiivikin. Joskus käy näin. Tämä olikin ihan hyvä vihje!
9. malakias21.6.2016 klo 13:09
Jaska, kyllä se "elävän" ratkaisu on virheellinen. Minun analogia vaan kusi kun yritin sellaisen nopeasti kirjoittaessani keksiä. Olennaista on kuitenkin se minkä jo selitin, eli että tämä ratkaisusana ei tarkoita yleisesti ELÄVÄÄ olentoa.
Joutsia mietin kyllä miten se taivutetaan, ja katsoin pikaisesti netistä että sitä oli taivutettu muodossa "joutsen". No, tämäkin oli siis väärin.
Näinhän se on että se joka puuttuu toisten virheisiin ei itse saa tehdä yhtään virhettä tai koko kritiikiltä putoaa pohja. Kiitoksia Jaska tästä elämäm koulun opetuksestasi!
10. Jaska21.6.2016 klo 13:15
Nyt pääsi itku:)
11. tapio21.6.2016 klo 17:24
Mistähän vihjeestä on tossa elävissä kyse?
löysin oudon tuntuisen "ELÄMILLÄKIN"

Ei siis ELÄIMILLÄKIN tai ELÄVILLÄKIN.

Vihjeeseen ELÄIMILLÄKIN ratkaisusana sopisi varsin hyvin - ainakin muutamalle eläimelle.

Jos olisi ELÄVILLEKIN, ratkaisusanassa olisi Malakiaan mainitsema piirre.

ELÄ(I)MILLÄKIN ei ainakaan tunnu loogiselta.
12. Jukkis21.6.2016 klo 18:03
Malakias on ehdottoman väärässä tuo skandaaliasian kanssa. Siinä vihje-ratkaisuparissa ei ole yhtään mitään kyseenalaista.

Vihje ELÄVÄ on pystysuunnassa aika keskellä, vaakasuunnassa aika oikealla.
13. tapio21.6.2016 klo 18:15
Ei siinä minusta mitään väärin ollut.

Skandaalista olen kyllä malakiaan linjoilla.
14. TU23.6.2016 klo 02:33
Malakiasta ärsyttää ja taivutukset ovat, mitä sattuu. En paheksu, sanon kappas.
15. tapio23.6.2016 klo 09:18
Mielestäni malakiasta (21.6.2016 klo 12:10) ärsytti logiikkavirheet. En ymmärrä Jukkis 21.6.2016 klo 18:03 kommenttia sitten ollenkaan.
16. tapio23.6.2016 klo 10:58
Malakias nyt arvostelee ristikoita kovin ottein - välillä vähän hutejakin - mutta jos ihan oikeasti on jotain huomauttamisen arvoista, ei sitä pidä lakaista maton allekaan.
17. malakias23.6.2016 klo 14:39
En ole pedantti mutta kuitenkin - käryn ja skandaalin syy-seuraussuhde ei ole mielipidekysymys.
Käryllä tarkoitetaan jonkun paheksuttavan asian paljastumista => palaminen => kärähtäminen => käry.
Skandaali taas tarkoittaa laajasti kohua aiheuttanutta paheksuttavaa asia.
Paheksuttava asia ei kuitenkaan ole skandaali ENNEN kuin se on paljastunut laajan yleisön tietoisuuteen, eli skandaali ei tarkoita pelkästään sitä paheksuttavaa asiaa vaan skandaali-käsitteeseen kuuluu olennaisesti asian paljastuminen ja kohun herättäminen.
Siksi on loogisesti väärin sanoa että skandaalista tulisi käry, koska siinä vaiheessa kun paheksuttava asia on eskaloitunut skandaaliksi, käry on jo käynyt.
Tästä huolimatta minun täytyy sittenkin TODELLA pitkin hampain hyväksyä tämä vihje, koska sen voi ajatella pohjautuvan ilmaisuun "skandaalin käry". Lauseteknisesti tämä voidaan mieltää niin että skandaalista tulee käryä, vaikka loogisesti se onkin väärin. Itse asiassa ilmaisu "palaneen käry" on yhtälailla loogisesti väärä, koska käryä ei tule enää palaneesta vaan se tulee palamisen yhteydessä. Palamisesta seurannut käry vaan yleensä jää haisemaan senkin jälkeen kun käryn muodostus on jo loppunut, ja siitä tulee tämä puhekielen ilmaisu.
18. tapio23.6.2016 klo 15:45
"
Tästä huolimatta minun täytyy sittenkin TODELLA pitkin hampain hyväksyä tämä vihje, koska sen voi ajatella pohjautuvan ilmaisuun "skandaalin käry". "

Tuon tapaisissa Mirjalla "skandaalista mieleen", mikä olisi ollut mielestäni parempi.
19. Jaska23.6.2016 klo 16:15
Et ole pedantti - se on mielipidekysymys. Minä olen pedantti, se on fakta. Huomautan näet, että ko. vihje perustuu kuvaannolliseen YHDYSsanaan skandaalinkäry. Vihje-ratkaisusanaparin skandaalista - käry kelpoisuus on selvä kuin pläkki, eikä se selityksistä kummene.

Skandaalinkäryistä juhannusta kaikille!
20. tapio24.6.2016 klo 11:21
No vaikka vihje voidaan ajatella viittaavaan ilmaisuun "skandaalin käry", vihjeen muotoilu antaa mahdollisuuden tulkita myös " 2. Skandaalista tullut sana on syy-seuraussuhteeltaan väärä. Tästä tapahtumasta seuraa skandaali eikä toisinpäin. "
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *