KESKUSTELUT > RISTIKOT > VANHOJEN SK-PIILISTEN EPÄSELVIÄ VIHJEITÄ 2

8876. Vanhojen SK-piilisten epäselviä vihjeitä 2

tapio29.5.2016 klo 17:53
Edellisestä asiaan liittyvästä säikeestä (http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=8836&alku=0& t=k1) tuli turhan pitkä, minkä vuoksi uusi.

Kiitos viimekertaisesta Eki tehtävän kommenteista. Välillä ihan kaikilla oli hauskaakin - ehkä joskus myöhemminkin.
2. tapio29.5.2016 klo 21:41
Välillä satunnaiset laatijat laativat ainakin minulle hieman ylivaikeita tehtäviä.

8/1977 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/081977-pdf/84 -452)
oikeassa yläkulmassa 7-kirjaiminen sana, jossa vain kaksi risteävää kirjainta ja vain ekan niistä keksin varmasti (toinen kirjain), mutta toinen (toiseksi viimeinen kirjain) epävarma.

Pakinanaisen alla armeijassa hämmennetty vanha turkistuottaja. > PIISAMI; ei ihan natsaa, sillä piisami on turkis ja tuossa kysytään hämmennettyä eli angrammattua sanaa, jossa mukana SA. En kyllä oikein muutakaan järkevää keksi
3. Tuomas L.29.5.2016 klo 21:46
Vihje viitannee armeijaslangin ilmaukseen "vanha masi". Kirjaimet SA eivät siis tässä tarkoita armeijaa.
4. tapio29.5.2016 klo 22:16
Vähän siis menin harhaan. Kiitos korjauksesta. No sain ratkottua. Vähän haittasi myös hieman epäonnistunut kopiointi, jossa paikoin viimeinen kirjain epäselvä.

Anagrammaukset vanhoissa todella vaihtelevia - omituisella mutta paikoin ihan positiivisella tavalla, esim. (lisäsin plusmerkin, jotta rakenne tulisi selvemmin esille)

Seko+itatko toiminnat? (6)
5. TU29.5.2016 klo 23:35
Kaikki kunnia tapiolle, hänellä intoa ja analyyttinen ote tehtäviin, kunhan malttaa kunnioittaa laatijoita. Itse en saisi tapion ajatusmaailmalla ratkottua helpointakaan piilosanaa tai ristikkoa. Hyvä, kun laatijoita ja ratkojia on monenlaisia. Kyllä ratkonta on nautinto!
6. 30.5.2016 klo 00:26
Sen täytyy olla rasittavaa kun lähtökohtsisesti joksisesta tehtävästä pitää löytää virhe tai sääntöjenvastaisuus. Todella ikävä piirre ihmisessä.
7. Jy30.5.2016 klo 00:43
Itseäni alkaa kohta rasittaa enemmän nimimerkittömien, XXX:ien, ***:ien yms. riidankylvämisvälihuutelut tuosta aiheesta. Tässä säikeessä ja sitä edeltäneessä ensimmäisessä on ihan asiallisestikin pystytty keskustelemaan vihjeistä ja niiden tulkinnoista ilman, että olisi kaiveltu tehtävässä virhettä. Tapio on paljon virhe-epäilyjään esittänyt, eivät ne ole olleet mukavaa luettavaa, varsinkaan kärkevimmmä. Mutta keskustelu on ollut nyt vähitellen siirtymässä siihen suuntaan, että mietitään tehtäviä sellaisinaan, ei virheiden kaiveluna. Miksi edelleen pitää kaivella esiin vastakkainasettelua? Trollaamista varmasti.
8. Jy30.5.2016 klo 00:44
... kärkevimmät.
9. tapio30.5.2016 klo 07:59
Näissä vanhoissa ei itse asiassa voi löytää samalla lailla virheitä ja lainvastaisuuksia kuin uudemmista tehtävistä, sillä säännöt olivat 70-luvulla tietyissä suhteissa väljemmät ja tehtävät olivat vasta hakemassa muotoaan.

Voi vain pohtia, mitä eroja nykypiiliksiin nähden on olemassa ja voisivatko eräät unohtuneet vihjeistystavat ottaa uudelleen käyttöön vai ei.

Selkein ero on leikillisten ilmausten käyttö ilman varsinaista piilovihjettä. Vihje on tällöin usein kovisristikoiden vihjeitä muistuttava ja nykyaikana siis vain ristikoihin hyväksyttävissä oleva vihjeistystapa.

Vaikeuttaa joskus turhankin paljon ratkomista, koska piilosanatehtävissä piilokirjaimia on moninkertainen määrä ristikoihin verrattuna. Kun risteävistä ei ole juuri apuja ja piilovihjeestäkään ei saa tukea, tulee joskus vähän orpo olo niiden kanssa. Pääsääntöisesti nekin tullut ratkottua.

Toistaiseksi vähiten tällaisia vihjeitä on ollut Matti Hakon alias Ilpo I. Ansan laatimissa tehtävissä (kolmessa ratkaisemassani tehtävässä vain yksi eli vain n. 1,5 % vihjeistä).
10. tapio30.5.2016 klo 11:51
Ilpo I Ansan tehtävässä tuli virhe (katsoin ratkaisun):
10/1977(http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/101977 -pdf/76-897)

Eskon veljen humala. > HIIVARI

Olen totaalisen pihalla - en tiedä sanan merkitystä ennestään.
Urbaanin sanakirjan mukaan kova tuuli, myrsky, ei siis näyttäisi viittaavan humalaan.

Ehkä piilovihje, mutta sen suhteen olen vieläkin enemmän pihalla.

Totaalisesti outojen sanojen suhteen piiliksissä on enemmän pihalla kuin ristikoissa, sillä vajaa tai vähän yli puolet kirjaimista voi olla piilokirjaimia.
11. Jukkis30.5.2016 klo 12:26
Tuota selittää varmaan se, että Iivari on Nummisuutarin Eskon veli. Mutta onhan tuo aika outo tuon selityksenkin jälkeen.
12. Wexi30.5.2016 klo 12:42
Itse "paljon pämpänneenä" olen ollut useinkin hiivarissa.
Se, että onko vihje onnahteleva, on jo toinen kysymys. Riittääkö, että kännin synonyymi sisältää nimen...
13. Jukkis30.5.2016 klo 13:00
Löytyyhän tuo hiivarin kännimerkitys näköjään Nykysuomen sanakirjan slangisanaosasta. Netistä hiukka hankalammin, mutta mm. täällä sanaa on käytetty:
_http://www.esaimaa.fi/Online/2016/05/22/Liikennet urvakampanjoi%20ja%20kouluttaa%3A%20Kun%20ajat,%20 et%20r%C3%A4pl%C3%A4%C3%A4%20k%C3%A4nnykk%C3%A4%C3 %A4/2016120799588/4
14. tapio30.5.2016 klo 13:22
"
Se, että onko vihje onnahteleva, on jo toinen kysymys. Riittääkö, että kännin synonyymi sisältää nimen...
"

Mielestäni ontuu - kirjaimelle H pitäisi olla piilovihjessä jokin vinkki. Piilovihjeen osalta tämä on mielestäni vajaa, vaikka sitä kuitenkin haettu Eskon veljen kautta. Tämä jää mielestäni 70-lukulaisen hauskan sanonnan ja piilovihjeellisen vihjeen välimaastoon.
15. tapio30.5.2016 klo 13:26
Tuo nyt tarkoittaa käytännössä, että 70-luvulla menetteli, mutten kyllä kelpuuttaisi nykytehtävään - tosin tämä nyt on vain minun mielipiteeni.
16. XXX ***31.5.2016 klo 17:20
Hienoa. Aina fiksu ja filmaattinen Jy näkyy palauttavan meidät itseään tyhmemmät kaidalle tielle. Onhan se selvää ettei vääriä mielipiteitä saa julkituoda.
17. Jy31.5.2016 klo 17:34
Ok, eli kun ketjuissa on lukuisia sellaisia kannanottoja, joihin 30.5.2016 klo 00:43 viittasin, ja otin nyt vastakkaista kantaa niihin, niin olen siis nyt omasta mielestäni fiksu ja filmaattinen, kuvitellut itseni muita viisaammaksi, ja sanonut, että muiden mielipiteet ovat vääriä?

Voi meitä :(.

Olen mielipiteeni takana pilkasta huolimatta.
18. XXX31.5.2016 klo 19:13
Juuri niin.
Niputit useiden nimimerkkien viestit yhdeksi klöntiksi ja nimesit sen trolliksi. Tiedämme hyvin että trollaus ei ole toivottavaa eikä sopivaa viestintää näillä palstoilla.
Syyttämällä useita kirjoittajia nippuna trollaamisesta haluat nimenomaan osoittaa omaa paremmuuttasi.

Kommentoin täällä asiota harvakseltaan. Toisinaan tietoisen ärsyttävästi ja toisinaan taas hyvinkin neutraalisti. Minun mielipiteistä voit olla aivan mitä mieltä lystäät. Mielipiteesi ei hetkauta minua puoleen eikä toiseen. Älä kuitenkaan tee peruusteettomia yleistyksiä. Minä vastaan vain omista mielipiteistäni, en jonkin epämääräisen nipun mielipiteistä.
Jos joku mielipiteeni ärsyttää, kerro se suoraan, äläkä vihjaile jälkikäteen "mutuna".
19. tapio31.5.2016 klo 19:49
Mielestäni Jy on fiksuimpia kommentoijia tällä saitilla.

Koska vanhat tehtävät tehty vähän eri säännöillä, joissakin tapauksissa vaikeuksia arvioida, onko jokin vihje nykymittapuun mukainen vai ei. Joskus vihjeet jäävät vajaiksi ts. niissä on osittain piilovihje tai piilovihjeen olemassaolo on vähän siinä ja siinä.

Hyönteinen ihmettelyn kohteena > KASKAS; KAS on ihmettely ja joskus se tulee tuplanakin, mutta pitäisikö olla vinkki, että KAS tuplataan?

Suun tienoilla on jotain särkynyttä. > KITARISA; koko vihjettä voi pitää suorana vihjeenä jossa osittainen piilovihje toimii apuvihjeenä. Piilovihje ajateltuna "Suun tienoilla jotain" + RISA taas olisi suoraan vihjeeseen nähden tautologiaa eikä muodosta itsenäistä, selkeästi toisesta vihjeestä erottuvaa vihjettä. Sanan "jotain" tilalla voisi olla jokin ilmaisu, josta tulee omalla erottuvalla tavalla KITA.

Heiluvat kutsuissa juovuksissa? > HUMALAVIERAAT on mielestäni ristikkovihje, jossa on assosiaatioon perustuva leikinomainen viittaus asiasta toiseen. "juovuksissa" kävisi leikinomaisesta suorasta vihjeestä, mutta viittaus kasveihin puuttuu, jotta piilovihje voisi olla tyyppiä "kerto".
20. Jy31.5.2016 klo 20:50
XXX, kiitos vastauksesta. Selvitetäänpä sotkua hieman, yritän ainakin.

Nimimerkkiä tapio arvostelevia kirjoituksia on useilta nimimerkeiltä. Kun selasin nyt viestejä muistakin ketjuista, niin esim. "X-nimimerkeissä" on näköjään vaihteleva määrä X:iä. En väittänyt eri nimimerkkien takana olevan sama kirjoittaja, mutta en ollut myöskään kiinnittänyt huomiota siihen, että on useita eri "X-nimimerkkejä".

Minulle ei tuota vaikeuksia pyytää tätä virhettäni anteeksi: anteeksi! Ymmärrän vastauksesi ja tuon selaamiseni jälkeen sen, että kirjoittamani näyttää niputtamiselta. Niputtaminen itsessään ei ollut tarkoitus, ja parempi eli ketään nimimerkkiä mainitsematon sanavalinta olisi ollut "...enemmän muutamien riidankylvämisvälihuutelut ...". Trollaaminen viittasi tuohon samaan: oli keskustelu millä mallilla tahansa, niin yhtä nimimerkkiä pitää jonkun aina muistuttaa tietystä asiasta. Olen ollut havaitsevinani (voi olla oikea tai väärä havainto), että nimimerkki tapion viestit olisivat viime aikoina olleet menossa vähemmän laadintavirheistä syyttävään ja enemmän vihjeiden ja ratkaisujen jujuja kysyvään suuntaan, mikä olisi minusta positiivista ja siksi parempi kuin muistuttaa aiemmista. Olen kuitenkin ollut vasta vähän aikaa tällä foorumilla, enkä ole selannut nimimerkki tapion historiaa täältä, onko se pitkä vai lyhyt, joten otokseni tuohon havaintooni on pieni. Trollaaminen voi olla sananakin väärä, en ole varsinaisesti ns. nettisukupolvea ja tarkoitin sanalla tässä tapauksessa lähinnä tarkoituksellista vastakkainasettelun ruokkimista. Trollaaminen ilmeisesti tarkoittaa kuitenkin paremminkin sitä, että sama kirjoittaja kirjoittaa useilla nimimerkeillä. Olen kuitenkin joskus nettikäyttöni alkuaikoina oppinut sen tarkoittavan yleisemmin provosoivaa kirjoittamista tarkoituksena herättää eripuraa.

Jokaisella on kuitenkin oikeus mielipiteeseensä, myös mielipiteitä koskeviin mielipiteisiin. Minkäänlaista paremmuuden osoitusta en yrittänyt, vaan ydinsisältö oli ensimmäisen ja viimeisen virkkeeni välissä, ja sen mielipiteen takana olen. Koska itsekin toteat kommentoivasi toisinaan tietoisen ärsyttävästi ja toisinaan neutraalisti, niin huomannet, että niin minäkin. Se siis on tuttua - ja tämä ei ole naljailua. Olisin voinut tietysti valta kirjoittamani tyylilajiksi vaikkapa kainon toivomuksenkin. :)

Itse olen tällä foorumilla ristikko- ja kielikiinnostuksen vuoksi. On mukavaa lukea kaikenlaista täällä, ja tapion viesteistäkin suodatan kiinnostavia kohtia sivuuttaen muita piirteitä. Oma innostukseni ja sen pohjalta kommentointini voi vaikuttaa pätemishalulta, jota se ei ole (vaikka sanotaankin, että asia sitä miltä näyttää); tähän usean vuosikymmenen ikääni mennessä joskus olleet kuvitelmat omasta erinomaisuudesta jossain asiassa ovat kaukaista historiaa.

Netissä hankalaa on se, että pilke silmäkulmassa esitettykin (en tarkoita kyseistä viestiäni, vaan eräitä muita) voidaan lukea helposti ivalliseksi tai aggressiiviseksi. Minulla esim. hymiö ;) tarkoittaa juuri leikkimielisyyttä sikäli, etten nyt ihan vakavissani tarkoita itsekään sitä mitä kirjoitan, mutta ilmeisesti sekin voidaan tulkita ivalliseksi leikillisen sijasta. Enkä tälläkään nyt tahdo sanoa, että vika on tulkitsijassa. Viestintä on monella tavoin vaikea laji.

Toivon, että tätä viestiä voi lukea sovinnollisena, jollaiseksi se on tarkoitettu.

Nimimerkki tapiolle: pahoitteluni, mutta jouduin tässä viittaamaan nimimerkkiisi ja viestittelyysi, jonka ympärillä asia pyörii.
21. Jy31.5.2016 klo 21:32
"Hyönteinen ihmettelyn kohteena > KASKAS; KAS on ihmettely ja joskus se tulee tuplanakin, mutta pitäisikö olla vinkki, että KAS tuplataan?"

Mielestäni ei edellytä vinkkiä tuplaamisesta. "Kas kas!" on ainakin itselleni tuttu ihmettelyilmaus, voisin arvata yleisemmäksikin, kuin vain kertaalleen "Kas!". (Kumpikaan ei tosin taida nykyisin olla kovin yleinen.) Hyönteinen vihjeessä joka tapauksessa sitoo ratkaisun tuohon pitempään muotoon.

En pidä vihjeissä tärkeänä "ylitäydellisyyttä" eli sitä, että joka ainoa ratkaisusanan piirre pitäisi jotenkin aukottomasti sisällyttää vihjeeseen. En siis pidä tuota vihjettä puutteellisena.
22. tapio31.5.2016 klo 22:07
No tuohon tapaan itsekin ajattelin, mutta kysyin vahvistavaa mielipidettä. Kaksi muuta mainitsemaani luokittelin vajaiksi vihjeiksi. Tosin ehkä vähän tyhmää vertailla eri laatijoita. Suurin osa 1977 jo melko ammattimaisesti laadittuja, mutta osa satunnaisten amatöörilaatijoiden tekemiä.

Viimeksi tuli vastaan

Ilmansuojelupappa Bosambon vaikutuspiirissä. > .S.S. > ISISÄ? (ilmansuojelu > IS + pappa > ISÄ) - Bosambo _https://en.wikipedia.org/wiki/Sanders_of_the_Rive r?

Välillä vähän huvittavia.
23. Jy31.5.2016 klo 22:11
[Edelliseen viestiini tulkintamielessä: Ei ole mukavaa laittaa joka paikkaan minä-muotoa (mielestäni, en pidä, minusta, itse sanoisin, jne.). Nuo kuulostavat itsekeskeisiltä. Tarkoitus on kuitenkin ilmaista: tämä on vain minun ajatukseni asiasta, eikä mikään yleinen totuus.

Jos nuo ilmaukset jättäisin pois, niin sitten varsinkin vaikuttaisi siltä, kuin luulisin olevani oikeassa:

"Ei edellytä vinkkiä tuplaamisesta. "Kas kas!" on yleisesti tuttu ihmettelyilmaus, yleisempikin, kuin vain kertaalleen "Kas!". (Kumpikaan ei tosin taida nykyisin olla kovin yleinen.) Hyönteinen vihjeessä joka tapauksessa sitoo ratkaisun tuohon pitempään muotoon. Vihjeissä ei ole tärkeää "ylitäydellisyys" eli se, että joka ainoa ratkaisusanan piirre pitäisi jotenkin aukottomasti sisällyttää vihjeeseen. Tuo vihje ei siis ole puutteellinen."

Eiköhän tähän varsinkin tulisi pian vastauksena, että mikä auktoriteetti sinä luulet olevasi sanomaan asioiden olevan noin, nuo ovat vain sinun mielipiteitäsi. Sitä siis yritän sanoakin.]
24. Jukkis31.5.2016 klo 22:16
Miksi tapio sulla on tuon vastauksen ISISÄ perässä kysymysmerkki? Kun kerta näihin on vastaukset sulla saatavilla (mutta ei meillä muilla, koska jätät taas kerran kertomatta, missä numerossa tämä on), niin mikset katso sieltä ja sitten tule tänne ihmettelemään sen annetun vastauksen kanssa?
25. tapio1.6.2016 klo 07:59
En ole tarkistanut vielä vastausta, koska tehtävässä on samaan pohjaan kaksi tehtävää, joista vasta toisen olin 31.5.2016 klo 22:07 ratkonut ja tuo kohta jäi epävarmaksi ja heitin yleisesti mietittäväksi.

Tuplatehtävä on numerossa 14/1976(http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/141977 -pdf/72-983)
26. Jukkis1.6.2016 klo 08:28
Siis 14/1977. Vastaus ei ole ISISÄ. Vastaus löytyy mm. täältä:
_https://nl.wikipedia.org/wiki/Sanders_of_the_Rive r. Heh.

Miksi lisäät noihin linkkeihin ylimääräisiä rivinvaihtoja?
27. Jukkis1.6.2016 klo 08:38
Aha, se tämä systeemi, joka tuollaisen älyttömän rivinvaihdon lisää. Miksi se nyt niin teki, kun joskus aiemmin ei?
28. tapio1.6.2016 klo 08:55
Yritin löytää vastaavalta enkunkieliseltä sivulta vastausta kuten 31.5.2016 klo 22:07 käy ilmi, mutten keksinyt miten se liittyy filmiin.
29. tapio1.6.2016 klo 10:24
Tämä nyt oli floppipari. Tehtävät virheellisiä. B:ssä kirjoitusvirheitä ja A-tehtävä vaakasuoraan 10 väärä selitys.

Kun katsoo A-tehtävän vaakasuoraan 10 vastauksen, saa pystyyn 11 helposti ratkaisun. Vaakaan 10 "ratkaisusana" on EMMA, mutta selitetty sana "INKA". Katson ratkaisseeni, sillä en voinut tällaista odottaa.

Näemmä kellään ei ollut aikanaan aikaa tarkistaa tehtäviä vaan menneet raakoina eteenpäin virheineen päivineen.

Yhteen kohtaan ratkaisusana YLHÄ - arvaan, että löytyy Nykäsestä.

No melkein (ks. Jukkis 1.6.2016 klo 08:28) ratkaisu oli ISISÄ. Ratkaisusana on ISISI, joka a on vaihtoehto piilovihjeen antamalle mahdolliselle ratkaisusanalle. Yhteys Bosamboon (lienee suora vihje) jäi löytymättä.

Jukkis ja Jy muistanee, mitä KASKAS oli vielä 70-luvulla.
30. tapio1.6.2016 klo 10:27
Jukkiksen viittamaa hollantilaisversio oli enkunkielistä pidempi ja siinä muutamaan otteeseenkin mainittu Isisi, esim.:

"Tibbets naar het dorp van de Isisi, het volk van Mofolaba," - koska hollantia, en ymmärrä yhtään mitään, mutta kun löytyy elokuvan selityksestä, löytyy filmistäkin, kuka/mikä lieneekin. Mielestäni vuonna 1977 aika paha viittaus, sillä filmi on vuodelta 1935 - eikä ollut googlea apuna.
31. tapio1.6.2016 klo 17:54
Laatijoiden mokat on joskus aika noloja. 16/1977 olisi muuten ihan nykyisinkin SK:n käypä tehtävä, mutta tästä unohtunut kokonaan suora vihje:

Edellisen peilikuva. (4)

Olkoon edellinen vihje sisällöltään mitä tahansa tuo on vain tekninen piilovihje eli vihje siitä, että edellinen vihjeen ratkaisusana luetaan toiseen suuntaan. Mikä on asiasisältö ts. mikä on suora vihje, unohtunut kokonaan. Jos yksi sana olisi pistetty em. vihjeeseen, koko tehtävä olisi ollut aivan moitteeton. Esim. korjauksesta.

Edellisen peilikuva taistelussa. (4)
32. 1.6.2016 klo 18:00
Paitsi ettei kyseessä ollut laatijan moka!
33. tapio1.6.2016 klo 18:11
Miten niin. Suorassa vihjeessä pitää olla jotain asiasisältöä. Sen kertominen, että edellisen vihjeen ratkaisusana luetaan toiseen suuntaan, ei minusta kyllä ole suora vihje. Tai sitten 70-luvulla sallittiin tuollainenkin leikillisyys.
34. tapio1.6.2016 klo 18:13
Yleensä 70-lukulaisissa vajaissa vihjeissä ei ollut nykymittapuun mukaista suoraa vihjettä. Mutta joskus niinkin, että oli piilovihje, mutta ei suoraa vihjettä lainkaan. Välillä vihje jäi johonkin suoran ja piilovihjeen välimaastoon.
35. tapio1.6.2016 klo 18:16
Voi olla, että tarkastelen liikaa nykyhetkestä käsin ja tuo oli tarkoituksellinen eikä vahinko.
36. tapio1.6.2016 klo 18:25
Vihje voisi periaatteessa silloin toimia suorana vihjeenä, jos kysyttäisiin edellisen vihjeen ASIASISÄLLÖN suhteen päinvastaista asiaa. Nyt niin ei ole, joten vihjeessä on vain piilovihje.
37. Jukkis1.6.2016 klo 18:33
Mitä väliä?
38. tapio1.6.2016 klo 18:42
No eipä oikeastaan mitään. Seuraavan Matti Hakon laatima tehtävä oli täysin moitteeton. Myönnän että tulee turhaa vertailua, mutta nostaisin Matti Hakon 70-luvun parhaaksi laatijaksi mitä tulee vihjeiden tekniseen laatuun. Tosin tarkastelen asiaa kyllä jälkiviisaasti.
39. 1.6.2016 klo 18:42
tapio: kyseessä ei ollut laatijan moka. Lopettaisit arvostelemasta 40 vuotta sitten tehtyjä tehtäviä! Senkun vaan kysyt apua niihin ja joku varmaan auttaa sinua mutta et voi arvostella niiden laatijoita! Koska alat valittaa eduskunnan oikeisasiamiehelle tuomioistuimien päätöksistä, jotka ovat tehdyt 1940-luvulla sen aikaisella lainsäädännöllä mutta ovat nykyisten lakien mukaan vääriä päätöksiä!
40. tapio1.6.2016 klo 18:56
Tässä tapauksessa moka oli väärä ilmaisu. Moka on tahaton virhe. Sellaisiakin joskus sattuu - kuten esim. 14/1977 (1.6.2016 klo 10:24). Joskus vielä nykyäänkin, mutta harvemmin.
41. tapio2.6.2016 klo 15:07
No Ekiltä 20/1977 mielestäni kelpaisi nykyisinkin julkaistavaksi.

Satunnaislaatijoiden tehtävät joskus melkein ylivaikeita.
22/1977 on laadittu ristisanatehtäväpohjaan (http://suomenkuvalehti.fi/wp-content/uploads/aste ikko_issues/issue1147/page473737/16ed61fde91a9e6e2 92b83e10226d748.jpg).

Vähäisestä piilokirjainmäärästä huolimatta vaikea, mutta johtuu kyllä paljolti useista vajaista vihjeistä (niitä tavanmaista enemmän) ja siitä, että monet anagrammit on otettu mielivaltaisesti sanan alusta.

En suoraan kysy tarkennuksia, jos joku haluaa yrittää, mutta laitan vihjeitä, joissa en löytänyt ideaa ollenkaan tai vain osittain.

Luet alkua ja loppua epäilysten vallassa (13) > LU.........ET - en saanut väliin järkevästi muodostettua piilovihjettä vaan vain "kehyssanan".

Samoin kävi tämän kanssa:

Ratsumiehen kyseenalainen kunnia konstin keskellä (13) > KON......STIN

Nanan nisut nyrjähtivät. (5) - en keksinyt järkevää suoraa vihjettä, jos sitä koskaan ollutkaan

Ansiotaso suunnistaa (5). - ihan pihalla

K. rikkoo lakia: lämmittää vinttiä. (5) - mielestäni puuttuu asianmukaisesti muodostettu suora vihje (piilovihjeenomaisen toisen vihjeen voi löytää).

Tehtävän ratkaisu unohtunut laittaa numeroon 25/1977, joten ratkaisua on turha etsiä.
42. tapio2.6.2016 klo 22:49
Näemmä parhaimmillakin laatijoilla on joskus todella huono päivä. Matin 25/1977 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/251977-pdf/10 4-132)

todella monta vihjettä, jos piilovihje puolittainen (2 kpl) tai kaksoisvihjeistys puuttuu kokonaan (4 kpl) - monessa tapauksessa vaillinainen vihjeosio lainausmerkeissä.

Vaillinaisen vihjeistyksen vuoksi tavanomaista haastavampi. Yhden virheen tein muista syistä (piilokirjaimiksi sopi muitakin kirjaimia, mutta lopputulos toimi vain toisen osavihjeen suhteen ja sillä kertaa oli kaksi osavihjettä).

Tasaisinta laatua sittenkin alkuaikoina Ekiltä.
43. TU2.6.2016 klo 23:29
Huh, huh. Laitan silläkin uhalla, että Jy lataa taas pitkät selitykset. Ehkä muodostuu kaksinpuhelu.
44. 3.6.2016 klo 06:36
tapio 1.6. 18:42.
45. tapio3.6.2016 klo 07:47
25/1977 oli vaan ihan hirveän suuri pettymys - en olisi ikinä voinut uskoa, että Matti Hako olisi laatinut tehtävän, jossa olisi niin paljon vaillinaisia vihjeitä (ja yksi äärimmäisen sekava piilovihje), kun aiemmin niitä on ollut todella vähän. Kuten joskus aiemmin kirjoitin, koin Ekin kirjoituksista, että varsinaisen piilovihjeen puuttumisen salliminen oli myönnytys. Se ei varmaan ollut suositus - tuskin ainakaan siinä laajuudessa käytettäväksi kuin mitä sitä 20/1977 ja 25/1977 käytettiin.

1-2 puutteellista vihjettä nykymittapuulla arvioituna on ihan ok, mutta kuusi on jo todella paljon.
46. Eki3.6.2016 klo 07:50
"...varsinaisen piilovihjeen puuttumisen salliminen oli myönnytys."

Olenko minä sanonut tuollaista? Pelkät sanaleikithän olivat alkuaikoina hyvin tavallisia, itsellänikin. Kun ne olivat säännöissä ihan sallittuja.
47. tapio3.6.2016 klo 07:51
Ratkaisullisesti mitään epäselvää ei muuta jäänyt kuin se, että mistähän ongittu VAAHTI (suora vihje: "vuodattaa runollisesti hikeä").

20/1977 jäi paljonkin epäselvää.
48. tapio3.6.2016 klo 08:17
Eki 3.6.2016 klo 07:50 - tuo oli tulkinta rivien välistä. Ekillä itsellään niitä oli 0-2/tehtävä.

Vaikka sallittiin, mielestäni vain niin laajamittainen käyttö kuin mitä 25/1977 ilmeni, tuntui liialta. Tosin se saattoi olla tietyn tehtävän erityisluonne, sillä sitaatin omaavia vihjeitä oli viisi (niistä yksi sisälsi piilovihjeen, josta ratkaisusana tuli kokonaisena).

Oudoimmalta tuntui puolittainen piilovihje ts. piilovihje toi esille vain puolet ratkaisusanasta:

Kultamitalijuoksija "metsäss' hiipi". - Piilovihjehän antaa vastauksen LAURI, kun koko ratkaisusana on LAURI LEHTINEN.

Sama ilmiö vähän lievempänä "Hidas" verkkopeli.
Siinä piilovihje tuo sanan LENTO ja loppuosa "lainataan" suoralta vihjeeltä sen lopusta "peli", joka on tavallaan yhteinen osa vihjettä. Lainatun/yhteisen lopun voi joten kuten ehkä hyväksyäkin ja ehkä tämä toimisi nykyaikanakin.
49. tapio3.6.2016 klo 12:07
Pieni tarkennus. Kirjoitin, että "metsäss' hiipi" olisi osittanen piilovihje, mutta tarkemmin ajateltuna se ei vihjeessä ole muuta kuin avustava suora vihje tuoden vihjeeseen tarkennuksen lisäksi hieman leikillisyyttä.

Kyllähän hyvät sanaleikit voivat olla hauskoja ja melko toimiviakin. Joskus vain jäävät ihan suoriksi vihjeiksi ilman mitään leikillisyyttä.

En ymmärtänyt toisen lauseen merkitystä:

Nopat ikivanha peli, tässä vesipääsky myöhästeli. > PATON; paton on kaiketi jonkin sortin peli.
50. Matias-Myyrä3.6.2016 klo 12:15
Helpostihan tuo Googlella löytyi:
Alan Paton: Liian myöhään vesipääsky
51. tapio3.6.2016 klo 13:06
Olishan se pitänyt arvata, että kirjallisuusvihje - niitä aina harrastettu SK:ssa. Melko hyvää tuntemusta 1977 vaadittu, sillä kirja suomennettiin 1954.

Itse asiassa tuo kävisi riimipiilosanaan - tarvitsee laittaa vain kahdelle riville.
52. seurailija3.6.2016 klo 13:39
On siinä riimit yhdellekin riville sijoitettuna. Oli huono päätelmä, että paton olisi peli, se ei olisi ollut tuossa paikassa.
53. tapio3.6.2016 klo 15:04
Ottaen huomioon laadinta-ajan, seurailija on oikeassa. Joskus vihjeitä on enemmän kuin kaksi. Tosin vanhoissa tehtävissä sangen harvoin, mutta uusissa melko useinkin.
54. Matti3.6.2016 klo 17:50
Tuo Patonin Vesipääsky oli nyttemmin liki legendaarisen Tammen Keltaisen kirjaston ensimmäinen teos.
55. tapio3.6.2016 klo 20:31
2.6.2016 klo 15:07 mainitun 22/1977 ratkaisu ilmestyi jälkijunassa no 30/1977 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/301977-pdf/68 -1006)

30/1977 laatija unohtunut laittaa. Kelpaisi kaikin puolin julkaistavaksi nykyisinkin esim. kolmitähtisen SK-ristikon parina.

Vähän ambivalentteli suhdehan minulla piilosanoihin on. 22/1977 kivasti haastavuutta, joskin sitten jotain jäi ymmärtämättä. 20/1977 taas turhan helppo.

Jos haluaa jonkin verran haastavamman tehtävän kannattaa sitä 22/1977 kokeilla. Jos joku keksii mikä idea voisi olla vihjeessä:

Ansiotaso suunnistaa (5). - ihan pihalla
56. tapio4.6.2016 klo 08:22
Matti Hakon 32/1977 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/321977-pdf/66 -1002)

tehtävässä ehkä nykyisinkin hyväksyttävällä tavalla suoran vihjeen ja piilovihjeen yhdistelmä:

Ilmoitus: "20" (6).

Suora vihje on erittäin yleisluonteinen ja oikeastaan kaipaisi täsmennystä, mutta sitä ei kyllä kaipaa, koska piilovihje on tarkka. Tuossa on mielestäni hyvää oivaltavuutta.

Toisin päin homma ei mielestäni toimi ts. piilovihje ei voisi olla noin yleisluonteinen. Kunnon piilovihjeen pitää antaa ratkaisusana täsmällisesti ja kokonaisena

Tehtävässä oli yhdessä vihjeessä vain viitteellinen piilovihje, joka ei kertonut muuta kuin että sanassa ei ole O-kirjainta.

Ota hapettomasti eukonretuuttaja. (13) - suora vihje on viimeinen sana ja osittainen piilovihje "ota hapettomasti" ts. keksi sanalle "eukonretuuttaja" synonyymi, jossa ei ole O-kirjainta. Mielestäni tällainen ei nykyisin toimisi.
57. TU4.6.2016 klo 10:59
Taakan...
58. iso S5.6.2016 klo 19:51
1.6.2016 klo 10:27: "koska hollantia, en ymmärrä yhtään mitään" kielii yrityksen puutteesta. Onhan Googlen kääntäjän kielivalikoimassa myös hollanti. No, kun sillä kääntää niin ytmmärrys ei välttämättä lisäänny.

Tibbets naar het dorp van de Isisi, het volk van Mofolaba
kääntyy suomeksi ja englanniksi näin:
Tibbets kylään Isis, ihmiset Mofolaba
Tibbets to the village of Isis, the people of Mofolaba

Tuossa on mielenkiintoista se että kummallekin kielelle alkuperäistekstin Isisi kääntyy muotoon Isis, ei Isisi. Lisäksi jokaisessa kohdassa on tuo artikkeli de, jolloin herää epäilys että kylän nimi ei ole Isis eikä Isisi, vaan kyseessä onkin isisiläisten (Isiksen palvojien?) kylä. Tämä tuntuu arvailulta ja jos noin on niin sitten ihmetyttää miten laatija on moiseen päätynyt.

Tekstin alkuosa kääntyy näin:
"Sanders joen on seikkailu elokuva vuonna 1935, ohjannut Zoltan Korda ja perustuu romaanista Edgar Wallace. Pääosissa, päätoimittaja Bosambo, soitettiin amerikkalainen näyttelijä Paul Robeson; Leslie Banks pelataan nimiroolin komissaari Sanders. Tuottajan oli Alexander Korda, veli johtaja. Elokuva tuottama London Films, ammuttiin paikalla Britannian Nigeriassa ja oli suuren mittakaavan tuotantoon, jolla on merkittävä budjetti: kuva on lomitettu luontoon laukausta kirahveja, virtahepoja, krokotiileja ja kuolee enemmän, sekä perinteisiä Afrikkalainen lauluja ja tansseja ."

Sanders of the river on julkaistu kirjana vuonna 1911 ja suomennettu nimellä Sandi vuonna 1923. Antikoita penkomalla kirja saattaisi löytyä, jotta näkisi miten Erkki Valkeala on tuon suomentanut.
59. tapio12.6.2016 klo 15:06
Iso S:lle:

Varmaan etsimisessä annoin periksi. Mutta iso S lienee oikeassa päätelmässään, jolloin suomalaisessa tehtävässä muoto ISISI olisi ollut virheellinen.

"
Lähettäjä: TU 4.6.2016 klo 10:59
Taakan...
"
Ennen kesälomareissulle lähtöä hoksasin, että piilovihje on enemmän kuin kaksi ekaa sanaa. Koko vihje on piilovihjettä, jossa loppuosa yhteinen piilovihjeellä ja suoralla vihjeellä. Laatijalle muutamassa tehtävässä tyypillinen tapa. Pieni ongelma vain siinä, että jaotelman viimeisessä osassa sana katkeaa luonnollisella tavalla (Juha N joskus kirjoitteli, että yhdyssana ei voi olla jaotelma, koska jaotelmassa sana ei katkea luonnollisesta kohdasta).
60. TU12.6.2016 klo 17:29
Minusta se oli niin simppeli, Ota-sanasta happi pois ja se liitettynä eukon synonyymiin, akan, tekisi luullakseni taakankantajan. Oletan. Tehtävää en ole nähnyt.
61. tapio12.6.2016 klo 17:59
Oikein päätelty.
62. TU13.6.2016 klo 00:22
Tapio, äläs muuta sano.
63. tapio13.6.2016 klo 09:08
No vähän samaa tässä Ekin vihjeessä 36/1977 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/361977-pdf/76 -868):

Parrakas mies? (5)

Onko tässä piilovihje vai ei?

Tavalliset kohtisuorat. > NORMAALIT
64. Rampe13.6.2016 klo 09:19
Geometriassa suoran normaali on toinen suora, joka on kohtisuorassa tämän kanssa.
65. tapio13.6.2016 klo 10:40
Lukion geometria näemmä itseltä unohtunut.
66. tapio14.6.2016 klo 17:59
40/1977

Kasvattelee pellavaa Keijon kanssa. > PIRKKO - en löytänyt pellavalle nimitystä "pirkko" - onkohan Nykäsessä.

Sinänsä tuossa vihjetyyppi "kerto" toimi. Yhdessä toisessa vihjeessä ei:

Maisterin päässä tai lasimestarin sillissä. > LAAKERINLEHTI - merkitys on kummassakin identtinen ja tuossa on vain kaksi suoraa vihjettä.

VRT. erittäin onnistunut ratkaisusana "JALKAVAMMAT" - vamma jalassa tai kantavampi suksi.
67. Jukkis14.6.2016 klo 18:23
Keijo ja Pirkko Liinamaa.
68. tapio14.6.2016 klo 19:14
Tiesin kyllä, keistä kyse. Ehkä "pellavaa" ei ole "pirkko" vaan leikillisesti "liinamaa". Mikä sana on joskus ollut käyttökelpoista suomea, ei ole varmaan kenelläkään ihan hallussa.
69. pelaaja14.6.2016 klo 19:33
Tiesit, keistä on kyse. Et sitten vissiin tiennyt pellavaliinoista, koska puhut pirkosta ja "muinaissuomesta", joka ei ole varmaan kenelläkään ihan hallussa? Pellava kasvaa maassa.
70. Rampe14.6.2016 klo 20:25
Liinamaa on hyvinkin voinut joskus tarkoittaa pellavaa kasvavaa peltoa.
Ainakin viroksi pellava on lina. (ja englanniksi linen )
Pirkko tuskin on pellavaa tarkoittanut edes suomalais-ugrilaisessa alkukodissa.
71. Jaska14.6.2016 klo 21:34
Huomautus tapiolle jälleen vähättelevästä asennoitumisesta hänelle ennestään uusiin sanoihin ja niiden merkityksiin. Ja ylipäänsä sellaiseen uuteen tietoon, jonka hän päättelee olevan joutavaa, koska "se ei ole varmaan kenelläkään ihan hallussa?"

Jos tapiolla olisi Nykänen, hän olisi löytänyt liinalle merkitykset 4. kans. pellava; hamppu. Ei siis ole liina leikillinen, vaan kansanomainen pellavan synonyymi.

Liina on tarkoittanut pellavaa jo ammoin ennen ensimmäistä suomenkielistä koko raamatunkännöstä vuodelta 1642. Siinä sana pellava esiintyy ensimmäisen kerran kirjakielessämme. Myönnetään, ei ole kohtuudella jokamiehen yleistietoa, mutta ei tämäkään oppi ojaan kaada. Palkasta ei paljon parane puhua, pieniähän ne piilisten palkkiosummat ovat...

Lämmin paita liinainenkin
oman äitin ompelema.
Vilu on vaippa villainenkin
vaimon vierahan tekemä.

-Kanteletar
72. TU14.6.2016 klo 23:51
Tapiolta puuttuu perustava yleissivistys. En ymmärrä, että miten kaikki koulussa opittu on unohtunut. Sivistyssanojen käyttö on lisääntynyt sitä mukaa, kun niitä on tänne syötetty. Koulussa opitaan tiedon hakeminen ja yleensäkin ihminen hakee tietoa, läpi elämänsä. Mielenkiintoista, ei pätemiseen.
73. tapio15.6.2016 klo 13:16
Ei puutu perustava yleissivistys, mutta monet sellaiset asiat ovat unohtuneet, joita ei ole tarvinnut lukion jälkeen missään. Sivistyssanoja tunnen ihan kohtalaisesti.
74. meester_Henk15.6.2016 klo 16:59
Hauskaa huomata, että tapiolla riittää näitä tyhjänpäiväisyyksien seuraajia ja kommentoijia. Tunnustan itsekin, että nyt parin kuukauden tauon jälkeen totesin menon olevan entisellään. Huvinsa kullakin!

Toki näistä joku voi oppia jotakin ja siitä kiitos ko. herralle. Jos tämä "joku" jaksaa lukea ja perehtyä.
75. tapio15.6.2016 klo 18:46
Itsekin otan välillä ihan aika rennosti. Kuka muistaa kaikki nämä estejuoksijat sukunimeltä: Dan, Anders, Ismo?

Yksi vihje jäi arvuutteluksi, koska kyse on vain arvuuttelu:

Vaaleanvihreä manner. > .E.M.N.Ä.I.E. > .E.M.NVÄRINEN

Alkuun sopisi ainakin HELMEN, KERMAN,LEHMÄN, SEIMEN, SELMAN, mutta eivät ole loogisia.
76. Eki15.6.2016 klo 19:11
Muistan tämän jutun. Latoja oli muuttanut laatijan kirjoittaman "vaaleanvirkeä"-sanan "loogisemmaksi". Kun Sanaris aloitti 1989 syksyllä, lehti vaati tekstit lerpulla, piti hankkia kirjoitusohjelma...
77. tapio15.6.2016 klo 21:17
Ja vastaavaa tapahtui myöhemminkin.

Tällä kertaa oikea muotokaan ei auttanut, sillä sanalle "virkeä" en saanut sopimaan sopivaa synonyymiä
78. tapio15.6.2016 klo 22:11
Jos alun perin olikin "vaaleanvirkeän", saadaan anagrammi sanalle KERMANVÄRINEN, jolloin tuleekin kunnon vihje, jossa sekä piilovihje että suoravihje.

"Vaalean" > KERMANVÄRINEN ja sitten anagrammi sanaosista "virkeän manner"
79. seurailija15.6.2016 klo 22:14
Vaalea nvirkeä manner?
80. tapio15.6.2016 klo 22:17
Tietenkin N voidaan ajatella otettavan osasta "vaalean", mikä vähän tuntuu oudolta, koska yhdyssana jaetaan mielivaltaisesti. Tosi suora vihje olisi suorempi. Outoa silti.
81. tapio15.6.2016 klo 22:57
Tosin on noita melko mielivaltaisesti luotuja anagrammeja ennenkin tullut vastaan.
82. tapio16.6.2016 klo 12:27
46/1977 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/461977-pdf/84 -431)

Vihje
Jos tapat koit ja lyöt toiset rikki saat kauniita kukkia. > IRIKSET
sana "rikki" näyttäisi viittaavan hieman rikkinäiseen sanaan eli "IKSET" ("oikein" ISKET), mutta sitten myös itse vinkkiin, jos kaksi alkukirjainta. Vihjeen alulla ei olisi merkitystä, joten menikö jokin ohitse.

Sivumennen. Joskus Matti Hakon vihjeet olleet melko sekavia: yhdistelmä jaotelmaa, sisäkköä ja anagrammia eikä aina oikein saa tolkkua, mikä on logiikka, mutta sanan kirjaimet silti kasassa. Nykypiiliset vähän selvempiä, mutta ei ihan hirveästi eroa silti vanhoihin nähden.
83. iso S16.6.2016 klo 12:28
Kuka muistanee estejuoksija Danin, minulle ei tule mieleen. Lieneekö Daniel "Dan" Huling tapion tarkoittama?

Muut kaksi ovat kyllä mielessä tai sen puolessa: Gärderud ja Toukonen. Näistä kahdesta toinen on kolmannella etunimellään tapion kaima ja toinen ei, mutta kompensoi tuota puutettaan tekemällä neljä maailmanennätystä ja voittamalla olympiakultaa. Siitä mukava mies että ei riistänyt ennätystä Jouko Kuhalta - kaksi muuta miestä ehti väliin.
84. ++juh16.6.2016 klo 12:52
TOISET RIKKI – KOIT => IRIKSET
85. Juha N16.6.2016 klo 13:07
Lähettäjä: tapio 15.6.2016 klo 18:46
"Kuka muistaa kaikki nämä estejuoksijat sukunimeltä: Dan, Anders, Ismo?"

Dan Glans, Anders Gärderud, Ismo Toukonen. Jos katsoi 70-luvulla Suomi-Ruotsi-yleisurheilumaaotteluja, ensimmäisenkin herran nimen pitäisi olla tuttu.
86. Jaska16.6.2016 klo 13:15
Ei liene Huling, vaan Waern. Hän ei tosin ollut estejuoksija, vaan Olavi-triomme kantapäitä katsellut maileri.
87. Juha N16.6.2016 klo 13:19
Ratkaisusanalle KERMANVÄRINEN olisi "vaalean virkeä manner" minusta ihan kelpo vihje, mutta "vaaleanvirkeä manner" näyttäytyy silmissäni epämiellyttävänä. Pidän tuollaista mielivaltaisena anagrammointina. Jos laatijalla ei ole muita vihjeityskeinoja, jätän hänen ristikkonsa suosiolla ratkomatta. En sano, etteivätkö muut saisi moisista äärikryptisistä vihjeistä tykätä.
88. Jaska16.6.2016 klo 13:25
Glans ei tullut mieleen, pitäisikö huolestua. Eipä kai, eihän hän ollut edes ME-mies.
89. tapio16.6.2016 klo 13:43
Joo mielivaltaisia anagrammeja vanhoissa tulee aina silloin tällöin vastaan. Jos sana ei tule kokonaan mukaan anagrammiin, yleensä sentään menee yhdyssanan luonnollisesta katkeamiskohdasta eikä ihan mielivaltaisesti.

Jukkis kerran mainitsi, että anagrammeissa olisi luokiteltavaa - ja oli oikeassa - variaatioita piisaa.

"Jos tapat koit " meni näemmä minulta pieleen, koska
1) en tunnistanut vähennysvinkkiä ("tapat")
2) sana "rikki" on sekä vinkki että osa anagrammia, mutta eri tavalla kuin oletin

Nykyisin vinkki ei ole osa vinkattavaa - tai ainakaan en muista sellaista kohdanneeni.

Erinäiset outoudet omalla laillaan viehättävätkin, joskin joskus niitä tulee tulkittua väärin.

Dan Glansin oli moni muukin kuin minä itse unohtanut - ja Wikipedia-tieto on vain ruotsiksi.
90. tapio16.6.2016 klo 14:55
Juha N voisi ehkä tietää, olisko tämä vihjetyyppi "leikkaus" ja onko sitä juurikaan käytetty?

Tienaamiseen Ikosta ja Roope Ankkaa yhdistää Suomen Armeija (7)
91. tapio16.6.2016 klo 15:39
Näemmä Ekikin joskus harrastanut mielivaltaisia anagrammeja - tosin anagrammi otettu yhdestä sanasta, mutta sana on katkaistu mielivaltaisesti.

Alussa amerikkalainen sekoaa saksalaiseksi. (5)
92. tapio16.6.2016 klo 16:00
En ihan kärryillä

Repiä taidetta. > KISKOA

Ajattelin sanaleikkiä "RIKKOA" - taide rikkoo rajoja. Mutta tuossa voisi olla "kerto", mutta miten "taidetta" voisi liittyä sanaan KISKOA?
93. tapio16.6.2016 klo 16:05
"Repiä raidetta" olisi looginen. Kirjoitusvirhe?
94. tapio20.6.2016 klo 11:10
Harmi, ettei kukaan enää halua kommentoida. Tuo edellinen oli kaiketi aika selvä kirjoitusvirhe.

9/1978(http://suomenkuvalehti.fi/wp-content/upload s/asteikko_issues/issue1057/page458296/816cb4abf81 caf95b645b3380aabaa0a.jpg)
on nykytehtäviä haastavampi, joskin ainakin yhden vihjeen ylikryptisyyden takia (mielivaltaisesti otettu anagrammi).

Nolla uittopuuerä ei johtimen kanssa tuo tulosta. (8)

Tuossa kaiketi myös piilovihje, mutta minulle ylikryptinen.

Cupitolin kyyhky säntää, ei oo päätä eikä häntää. (7)

"Cupitol" ei tarvitse tietää, mutta onko se oikeasti jotain - en löytänyt järkevää vastausta googlaamalla.

Kannattaa ensin yrittää ratkoa koko tehtävä - oliko se muidenkin kuin minun mielestäni nykytehtäviä haastavampi vai oliko vire minulla vain vähän huono?
95. Jukkis20.6.2016 klo 11:26
Numerossa 9/1978 ei ole piilosanaa.

Mitäs näihin osaa kommentoida, kun ei tiedä, mikä on ratkaisusana.
96. tapio20.6.2016 klo 13:07
Ajattelin, että jos joku ensin ratkoisi koko tehtävän, antaisin ratkaisusanan.

9/1978(http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/091978- pdf/78-423) on piilosanatehtävä, johon annoin yllä suoran linkin (ja edellä linkki lehden aukeamaan). Vanhoissa lehdissä piilosanatehtävä voi olla kaukana ristikosta, kuten tässä lehdessä (piilosana sivulla 79 ja ristikko sivulla 93 - etäisyys voisi olla isompikin).

Ainakin jälkimmäisen vihjeen hahmottaa helposti ilman ratkaisusanaa. "säntää" on tässä vinkki väärin päin lukemiseen.

8-kirjaiminen sana on liian kryptinen, jotta sitä kannattaa yrittää ratkoa ilman risteäviä.
97. Jukkis20.6.2016 klo 13:48
"Ajattelin, että jos joku ensin ratkoisi koko tehtävän, antaisin ratkaisusanan."

Eli et niitä ratkaisusanoja kerro. Onpa järkevää.
98. tapio20.6.2016 klo 14:09
Ei näemmä ole kiinnostusta ratkoa, joten tässä

Nolla uittopuuerä ei johtimen kanssa tuo tulosta. (8) > OSUMATON

Tuossa "ei tuo tulosta" suora vihje, mutta piilovihjettä en osaa kasata.

Cupitolin kyyhky säntää, ei oo päätä eikä häntää. (7) > ILOTIPU

Tuossa siis vain tuo "Cupitol" tai "Cupitoli" aivan outo - voi olla että se huuhaata eli sisällöllisestikin (eikä vain piilosanamaisesti) vailla päätä ja häntää.

PS. Joskus sattumanvaraiset anagrammit ärsyttää. Tässä 13 kirjainta piti ottaa 14 kirjaimesta eikä selkeää vinkkiä, että yksi kirjain piti tiputtaa pois (ehkä sana "vavisten" jonkinlainen pudotusvinkki).
99. Jukkis20.6.2016 klo 14:22
No kai tuo uittopuuerä saa mielellään olla sumaton. Edessä nolla eli O.

"Tässä 13 kirjainta piti ottaa 14 kirjaimesta..." Missä ihmeen "tässä"?
100. tapio20.6.2016 klo 14:32
0 viittaa sitten ns. nollajohtimeen sähköjohdoissa.

Pystysuoraan 1 "tuopi kesä mulle" on 14 kirjainta, mutta kun ottaa alusta T-kirjaimen pois, on 13 kirjainta, joista muodostaa anagrammi.
101. 20.6.2016 klo 17:29
Huoh! Vai nollajohtimeen...
102. tapio20.6.2016 klo 18:03
Nolla ... johtimen

tuossa viittaus johtimeen, jolla tulisi kai olla jokin merkitys?
103. 20.6.2016 klo 19:46
Ei oo totta...
104. iso S20.6.2016 klo 20:18
Edellä olevassa jää epäselväksi, oletko huomannut että ilotipu on takaperin kätkönä sanassa Cupitolin. Ilman päätä ja häntää eli eka ja vika kirjain pois.
105. tapio20.6.2016 klo 20:27
Huomasin kyllä - siihen viittasin sanoissa "sisällöllisestikin (eikä vain piilosanamaisesti)".

Kyse oli siis siitä, onko "Cupitolin" myös asiasisällön suhteen huuhaata (eli "vailla päätä ja häntää")?

Siis ainakin 1978? Cupitol Coffee & Eatery - Facebook löytyy kyllä, mutta tuskin laatija olisi moisesta vuonna 1978 tiennyt ja oliko edes paikkaa silloin olemassakaan.
106. tapio20.6.2016 klo 21:05
Tuntuu vaan oudolta, jos laatija laittanut fiktionaalisen erisnimen vihjeeseen.
107. ***20.6.2016 klo 21:20
Ja tapiolla sama pakkomielteinen jauhaminen lähes 40 vuotta vanhoista piilosanoista jatkuu. Olisiko kannattanut pitää hieman pitempi kesäloma?
108. spa20.6.2016 klo 22:17
Ratkoin tämän tapion klo 13:07-kommentin jälkeen, joten minusta oli hyvä, ettei hän ollut antanut ratkaisusanoja. En tiedä, olisinko keksinyt tuota Cupitolin-juttua ellei hän olisi antanut vinkkiä takaperin lukemiseen- etenkin kun kirjoitin vihjeet paperille ja olin kirjoittanut "Cupoliton". Ehkä kyseessä tietoinen hämäys, kuten minua hämäsi myös vihjeessä "Vavisten Kuokka-Matti kysyy, mitä tuopi kesä mulle" tuo Kuokka-Matti, kuvittelin ensin, että siitä tulisi jotakin ratkaisusanaan.

"Nolla uittopuuerä ei johtimen kanssa tuo tulosta"-vihjeessä minuakin jäi askarruttamaan tuo johdin, mutta nyt löysin EDU.fi:n sivulta tehtävän "Muodosta adjektiiveja -ton/-tön -johtimella".
109. tapio21.6.2016 klo 14:34
Onhan näissä ratkaisusanatkin joskus vähän outoja -

Alusta alkaen, Jukolan pojat... > AABEE

Tuon katsoin ja googlasin - tuon niminen mainostoimisto olemassa, mutta liekö 1978. Jos oli, liian Uusimaa-keskeinen vihje.
110. EJlo21.6.2016 klo 16:42
Eikös ne juuri Jukolan pojat lukkarin johdolla kertailleet että; aa, bee jne
111. 21.6.2016 klo 16:46
Joo ja liian Uusimaakeskeinen koska Nurmijärvi on nykyisin Uuttamaata. Ei tuollaisesta Seitämästä Veljeksestä muualla maassa mitään tiedetä. Käsittämättömiä mokia laatijoilla.
112. tapio21.6.2016 klo 16:46
Juu, mutta ei AABEE oikein sana ole paitsi jonain liikenimenä.
113. seurailija21.6.2016 klo 17:21
Se oli silloin. Nyt on nyt. So what?
114. Jaska21.6.2016 klo 17:48
AABEE saattaa olla oikein jossain yhteydessä, mutta se yhteys ei ole Jukolan veljekset. He näet tankkasivat: aa, pehmyt pee...

Kato ite!
115. Lars21.6.2016 klo 18:00
kato ite: _https://www.youtube.com/watch?v=gcOr_qQ4Fo8_
116. tapio23.6.2016 klo 10:06
Vihje siten hieman epäonnistunut.

Tehtävä oli mielestäni hieman nykypiilisten tehtävien keskiarvotasoa vaikeampi, mutta silti aika tavanomaista vaikeustasoa.

Jos joku ihan oikeasti haluaa kunnon haastetta piilosanatehtävissä 25/1978 (http://suomenkuvalehti.fi/wp-content/uploads/aste ikko_issues/issue1007/page449330/efee3078a4a734afc 78c6fa0a283899b.jpg) kaikki sanat 13-kirjaimisia ja 13 ratkaisusanaa. Vain yksi sana todella helppo ja se annetaan ikään kuin ilmaiseksi.

Syyllistyin hieman arrakin käyttöön. Onneksi se ei anna suoria vastauksia, mutta helpommin purettavia.

Pohja väärä, mutta lisää ylös ja vasemmalle yksi rivi + mustekynällä kaikki rajoja, niin pohjaa voi käyttää.

Ekiltä 11/1978 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/111978-pdf/78 -417) myös kaikki sanat 13-kirjaimisia (12 ratkaisusanaa), mutta tehtävä on silti ihan tavanomaista tasoa.

On siis ihan mahdollista laatia kolmen tähden piilosanoja - mutta harvinaisia ne ovat.
117. tapio23.6.2016 klo 10:43
Kooste tavanomaista haastavammista piilosanoista?

Pike se hyvin usein valittaa, että piilis on helppo. Näissä vanhoissa on haastavia. Voisin laittaa säikeen, johon laitan enemmän tai vähemmän nykypiilisten tavanomaista tasoa haastavampia tehtäviä.

Koska vanhat piilikset eivät noudata nykysääntöjä, voisin laittaa tarvittaessa muutaman kommentin.
118. tapio23.6.2016 klo 10:57
Malakias nyt arvostelee ristikoita kovin ottein - välillä vähän hutejakin - mutta jos ihan oikeasti on jotain huomauttamisen arvoista, ei sitä pidä lakaista maton allekaan.
119. tapio23.6.2016 klo 10:57
Sori - tuo meni väärään säikeeseen.
120. tapio23.6.2016 klo 11:53
25/1978 osa yhdyssanoista vähän keinotekoisia.

Sativus-Hawaijin ylpeys on tuulessa huojuva palmu.

En saanut tuohon järkevän tuntuista ratkaisusanaa.

Sativus = kurkku
Hawaijin ylpeys = Oahu

Kumpikaan noista ei liittynyt mahd. ratkaisusanaan.

Suru - sen leikit - nurkkaan heitä! Lopussa kukkii valmu.

En keksinyt jälkimmäiselle lauseelle tarkoitusta (valmu = unikko).
121. tapio23.6.2016 klo 15:41

Sativus-Hawaijin ylpeys on tuulessa huojuva palmu. pitäisi olla sanajako (10,3)

Tuossa "Sativus" ei liitykään kurkkuun - "sativus" on näemmä aika yleinen kasvien luokittelussa ja liittyy hyvinkin moneen kasviin.

"
Pineapple

Synonyms: None known
Scientific Name: Ananas comosus (L.) Merr., Ananas sativus L.
Family: Bromeliaceae (Pineapple Family)
"
Ananas Sativus ei yleisesti käytetty nimi, mikä hämää.

Vihjeestä puuttuu varsinainen piilovihje ja tietovihje aika paha. Muissa vihjeissä on piilovihje.
122. Matti24.6.2016 klo 14:52
Muistan kun tuon aikanaan täytin: ananasmaan puu. Jotkut asiat jäävät oudosti mieleen.
123. Matti24.6.2016 klo 14:54
Olen näköjään täytellyt piilosanoja 40 vuotta (jos ketä kiinnostaa).
124. tapio1.7.2016 klo 00:45
Matti muistanee, että tuo oli melko haastava.

37/1978 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/371978-pdf/) Matti Hakolta haastava riimipilosana - mielestäni eka kunnon riimipilosana, jossa kaikissa vihjeissä loppusointu. Paitsi, että muoto vähän hienosteleva, monet vihjeet edellyttävät kirjallisuustuntemusta.

Muutama vihje jäi piilovihjeen osalta hieman epäselväksi, mutta kehottaisin ensin ratkomaan tehtävän.

PS. Voisin kerätä muitten iloksi vanhoja piilosanahelmiä joita mm.
25/1978 ja 37/1978
125. tapio1.7.2016 klo 17:10
Velkaisen kirjailijan toinen "koti", jos rahaa kaipaa toinenkin toti. (6)
En nyt ole ihan varma, mitä piilovihjeessä on haettu. Homonymiavihjeeksi mielestäni osavihjeillä on liiaksi sama asiasisältö
126. tapio5.7.2016 klo 23:29
49/1978 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/491978-pdf/)

Kelpaisisiko vihje nykypiilikseen:

Romutin Jaltan sääestot. (13)

Sisällöllisesti ratkaisusanalle ei ole suoraan vihjettä, sillä jos etsii "synonyymiä", se on sisällöllisesti ihan eri kuin vihjeessä.

PS. Tehtävässä lähes kaikki anagrammit mielivaltaisia, mutta joissakin kerrottu se, että mistä sanasta pitää etsiä ratkaisusanaa, mikä kyllä lieventää asianhaaraa.
127. tapio7.7.2016 klo 09:13
51/1978 (http://suomenkuvalehti.fi/digilehti/511978-pdf/) tarvitsisin vähän apua.

Kyseessä melko haastava vain 13-kirjaimisia ratkaisuja sisältävä tehtävä.

"Poliisit" Soila ja Anneli ovien päällä. > .O.I.A.I.K.E.

Mietin, miksi sanalla "poliisit" sitaatit. En saa ratkaisusanaksi sopimaan mitään poliisin lempinimeä enkä ketään henkilöä (esim. Kalevi Pollari). Ovatko Soila ja Anneli vain täytesanoja, vai oliko tuolloin jokin tunnettu kaksikko tuolla nimellä. En löytänyt ainakaan googlella.

Alkuun saa poliisin yksikössä (KOMISARIO), mutta loppu ei toimi eikä komisario ole poliisi sitaateissa.

Ovien päällä tunnen vain kamanat, eikä se sovi edes osaksi ratkaisusanaa.

En toivo suoraa ratkaisua (saanhan sen lunttamaalla) vaan johdattelua oikeaan suuntaan.

PS. Tämä kolmas tehtävä, jossa kaikki ratkaisut 13-kirjaimisia.
128. Tuomas L.7.7.2016 klo 10:39
Olet lähellä oikeaa komisarion kanssa; ratkaisusana on melko harvinainen. Piilovihje on jaotelmatyyppinen. Kamanat kannattaa unohtaa.
129. ake7.7.2016 klo 10:43
Ja minä veikkaan, että sana tulee pystyyn? Googlaa tytöt erikseen, jos et tunne.
130. tapio7.7.2016 klo 12:46
No olennaista oli tietää, ettei kyse ole duosta. Erikseen tunnettuja henkilöitä.

Kyseessä pystysana. Joo harvinainen ratkaisusana, mikä vähän hämäsi.
131. tapio7.7.2016 klo 12:49
Kysyin aiemmin, olisiko kiinnostusta, jos listaisi itselleni haastaviksi osoittautuneita vanhoja tehtäviä, jos joku haluaisi keskimääräistä haastavampia piilosanatehtäviä.

Tämä tehtävä oli minulle keskimääräistä haastavampi kuten toinen 13-kirjaimisia ratkaisuja sisältänyt tehtävä (yksi 13-kirjaiminen oli helpohko).
132. tapio7.7.2016 klo 13:15
"poliisi" sitaateissa myös hämäsi. Ilman sitaatteja ei olisi. Sitaatit kaiketi siksi, että kyseessä on käytöstä poistunut sana, joka nykyaikana tuntuu vähän koomiselta.
133. 7.7.2016 klo 18:40
Ei.
134. tapio7.7.2016 klo 19:11
Jos nimettömän mielestä eri asia, hän voisi kertoa oman näkemyksensä.
135. Rampe7.7.2016 klo 19:34
tapio,
kyllähän se nykyisin on vähän koominen sana, kuten sanoit.
Kyseessähän on kaksi nykyisin yli 7-kymppistä "tyttöä" joista toinen on näyttelijä ja toinen alkuperäiseltä nimeltään Lundberg.
Ja ovet "ristikkokielellä".
136. 7.7.2016 klo 21:22
Ei siis kiinnostusta listauksiisi.
137. tapio10.7.2016 klo 20:28
Nimettömien kommentit jätän huomiotta, mutta jos muilta ei tule kiinnostusta, ei sitten.

Mahdottomuus takana poltettujen siltojen taktiikassa. > .A.U.

"takana" saattaisi vinkata väärin päin lukemiseen (esim. "takataskussa" oli vinkki väärin päin lukemiseen), mutten sopivaa sanaa niin päin keksi.

SAVUT seuraa poltettuja, mutta piilovihjettä en sille löydä.
138. tapio10.7.2016 klo 20:54
Lunttasin - PALUU. Puuttunee varsinainen piilovihje ja vihje kokonaisuudessaan pitänee ajatella sanaleikkinä.
139. Funny10.7.2016 klo 21:49
Pitäisi kai jokaisen tajuta, miten käy kun polttaa sillat takanaan, paluuta ei ole sen jälkeen.
140. 10.7.2016 klo 22:47
No muut ymmärtävät kyllä mutta tapiotahan täällä opetetaan, ne jotka opettaa.
141. Funny11.7.2016 klo 01:19
Jaaha, väärin opetettu. Mitenkähän tapiota pitäisi opettaa, että ja muut kaikentietäjät eivät vahingossa tulisi opetetuiksi ja närkästyisi?
142. tapio11.7.2016 klo 08:53
Ydinongelmana minulla tuossa se, että yritin väkisin etsiä nykymuotoista piilovihjettä tilanteessa, jossa sitä ei ole. Ajatus jäi junnaamaan sen etsintään ja kokonaisuuden hahmottaminen jäi huonoksi.

Tällaista ongelmaa nykypiiliksissä ei kohtaa, mutta vanhoissa silti oma viehätyksensä, koska ne ovat usein haastavampia kuin uudemmat.
143. tapio11.7.2016 klo 21:52
'sekoileva "en tee"-nainen ' -osiossa kirjaimet ANTENNINN.

Tuossa on niin monta N-kirjainta, etten keksi, miten tuosta saa järkevän anagrammin (kyseessä epäsuora anagrammi).

"en tee" > ENT + nainen > ANNI NN tulee vaaditut kirjaimet, mutta ei nyt tunnu kovin järkevältä
144. ***11.7.2016 klo 22:48
Tapio, katsopa merkitys sanalle obsessio.
145. Jukkis12.7.2016 klo 09:23
On kyllä sen luokan sekoilua kirjainten ja niiden määrien kanssa tuo 11.7.2016 klo 21:52 kirjoitettu, että pitäis joku palkinto tapiolle antaa.

Jos olis kilpailu "kirjoita tapio-parodia", niin voittaja olis siinä.
146. tapio12.7.2016 klo 15:21
Matti Hakon vihjeet ovat toisinaan yhtä sekoilua - jaotelman ja anagrammin yhdistelmän logiikasta aina ota selvää erkkikään (ehkä Eki, mutta ei välttämättä hänkään).

tuossa jaotelman ja anagrammin yhdistelmä, joka on vielä vähemmän sotkuisesta päästä (selvää jaotelmaosiota en laittanut esille).

Mutta on aika sekava vihje, jos kirjaimille ANTENNINN pitää etsiä anagrammi vihjeosion

"en tee"-nainen

avulla (sana "sekoileva" viittaa anagrammiin).
147. Eki12.7.2016 klo 15:28
Sanonko minä, mistä en saa selvää...?
148. tapio12.7.2016 klo 15:33
Se oli nyt vitsiksi tarkoitettu heitto, mutta ihan oikeasti joskus jaotelman, anagrammin ja vielä sisäkkö-vihjetyypin yhdistelmä on kyllä joskus äärimmäisen sekava kokonaisuus. En nyt osaa antaa esimerkkiä, mutta sellaisia on muutaman kerran tullut vastaan. Sisäkköjä taisi olla vielä tuplasti eli yhden sisäkön sisällä toinen. En kerran saanut logiikasta täyttä tolkkua, mutta kun kaikki kirjaimet tulivat, ajattelin, että en jaksa miettiä, onko ohjeissa täyttä tolkkua ollenkaan.
149. Jukkis12.7.2016 klo 15:37
Se, mistä ei saa tolkkua, on tapio sinun sekoilut.

en tee nainen: 11 kirjainta, 4 n:ää, 4 e:tä
ANTENNINN: 9 kirjainta, 5 n:ää, 1 e

Eksä ny jumalauta vois kertoa, missä lehdessä tämä on, että voisi asiaan tutustua ilman, että pitää sinun älyttömyyksistä yrittää ottaa selvää.
150. tapio12.7.2016 klo 16:52
Ajattelin laittaa vain olennaisen pätkän.

Kokonaisuudessaan:

Päällään seisovan otson yllä sekoileva "en tee" nainen. Teknisesti vaarallinen suoritus. > ANTENNINNOSTO

Tuossa siis piilovihjeenä sekoileva ANTENNINN + OTSO ylösalaisin eli OSTO; ANTENNINN + OSTO > ANTENNINNOSTO.

Toinen virke suora vihje. Minulle tuon piilovihjeen alku oli seko.

Teknisesti ei siis kaikista sekointa tyyppiä, koska vain anagrammi & jaotelma -yhdistelmä.
151. Jukkis12.7.2016 klo 16:58
Aina joskus tekee mieli huutaa: MIKSI PERKELEESSÄ ET VOINUT HETI LAITTAA TUOTA VAAN PITI KIRJOITELLA JOTAIN AIVAN TOLKUTTOMAN SEKAVAA PUPPUA!!!???
152. tapio12.7.2016 klo 16:59
Vaihtoehtoisesti voi jakaa

ANTENNIN + NOSTO

Yleensä genetiivi jätetään tuollaisissa tapauksissa huomioimatta.
153. Jukkis12.7.2016 klo 17:15
Ja kaikki tämä liittyen ihan selvään piilosanavihjeeseen, jossa ei ole kerrassaan mitään ihmettelyn aihetta. Tekee vielä kerran mieli kirota, mutta olkoon.
154. tapio12.7.2016 klo 17:27
Mutta miten tuo alkuosa ANTENNIN tai ANTENNINN muodostuu vihjeosiosta

sekoileva "en tee" nainen

?

Joo jos EN > N ja TEE > T + NAINEN saadaan anagrammi sanalle ANTENNIN, mutta N mielestäni luetaan "ÄN". N ja T luettuna mielestäni "än tee".
155. tapio12.7.2016 klo 17:42
Jukkis voisi ottaa huomioon, että noteerasin kyllä kirjainten ääntämisen, mutta sitä kautta en saanut kuin EN + T (11.7.2016 klo 21:52) enkä voinut pitää mahdollisena N + T.

EN > N on mielestäni enkun ääntämiseen liittyvä juttu.
156. Jukkis12.7.2016 klo 18:09
No ihan selvästi nyt se EN tarkoittaa N-kirjainta, eihän siitä muuten saa anagrammia. Miksi tuollaisesta itsestäänselvyydestä pitää jauhaa?

Jos vielä kerran yrittäis seuraavankaltaista, kun nämä tällaiset vihjeiden miettimiset voi olla ihan kivojakin. Paitsi silloin kun lähtökohtana on tuollainen 11.7.2016 klo 21:52 kaltainen tolkkua vailla oleva sekoilu, jonka perusteella ei voi miettiä yhtään mitään muuta kuin mieleen tulevia kirosanoja.

Eli ystävällinen neuvo. Seuraavalla kerralla avaa ihmettely esim. tämän mallin mukaan:

************************************
SK XX/19YY:n sivulla ZZ olevassa piilosanassa on pystyvihje

Päällään seisovan otson yllä sekoileva "en tee" nainen. Teknisesti vaarallinen suoritus. (13)

En keksi, millä perusteella ratkaisusana tuosta tulee. En kerro vastaussanaa vielä, koska joku muukin saattaa haluta ratkaista piilosanan. Mutta jos joku haluaa ratkaisusanan katsoa, se löytyy SK:n numeron QQ/19YY sivulta WW.
************************************

Tallenna tuo vaikka jonnekin ja sitten aina otat esille ja editoit asianmukaisesti. Ja tietysti voit laittaa perään omia spekulointejasi, jotka luultavasti ovat sitten muillekin mahdollisia ymmärtää, kun on tiedossa täydellinen vihje ja ratkaisusanan kirjainten määrä.
157. 12.7.2016 klo 18:09
Todella toivon ettei tapiolta kohta tule viestiä: sori oli virhe!
158. tapio12.7.2016 klo 19:01
Näemmä pienikin virhetulkinta voi vaikuttaa lopputulokseen. Tässä tapauksessa anagrammattavalle sanalle oli kaksi teoreettista vaihtoehtoa (ANTENNIN tai ANTENNINN) ja olin valinnut niistä väärän.

Ajattelin vain ottaa oleellisen kohdan, mutta se ei ollutkaan järkevä ratkaisu em. syystä.
159. Jukkis12.7.2016 klo 19:09
ANTENNINN :ssa on viisi N-kirjainta. Mistä ihmeestä sinä kuvittelit niitä N:iä niin monta siihen anagrammiin tulevan?
160. spa12.7.2016 klo 19:41
Jukkis,
minäkin olin vähällä kysyä Sinulta, mistä saat sen ratkaisusanan viidennen n:n, kun ajattelin vihjeen niin, että siinä on päällään seisova otso, jonka yllä sekoileva "en tee" nainen.
161. Jukkis12.7.2016 klo 19:43
Olit vähällä kysyä, mutta et sitten kysynytkään?
162. tapio12.7.2016 klo 19:52
"
Jukkis 12.7.2016 klo 19:09
ANTENNINN :ssa on viisi N-kirjainta. Mistä ihmeestä sinä kuvittelit niitä N:iä niin monta siihen anagrammiin tulevan?"

siksi, että oletin aluksi, että väärin päin luettuna tulee vain OSTO, mutta tulikin NOSTO.

"Päällään seisovan otson" - tuon voi tulkita kahdella tavalla (ottaa huomioon sijamuoto ja jättää se huomioimatta) ja pidin luonnollisempana jättää genetiivi huomioon ottamatta.
163. Jukkis12.7.2016 klo 19:55
Et vastannut kysymykseen: ANTENNINN :ssa on viisi N-kirjainta. Mistä ihmeestä sinä kuvittelit niitä N:iä niin monta siihen anagrammiin tulevan?

Siis mistä?
164. spa12.7.2016 klo 19:55
Juu, en kysynyt, kun hoksasin itse. Edelleen olen hiukan sitä mieltä, että vihjeen pitäisi alkaa Päällään seisovan otsonin tai otson:n, mutta eihän ne taas käy laatuun.
165. Jukkis12.7.2016 klo 20:07
Juu, voihan tuota moitiskella ihan perustellusti, mutta ihan selvää on, mikä se logiikka siinä on. Vaikka olisikin hiukka moitiskelua ansaitseva logiikka.
166. TU12.7.2016 klo 20:21
Tapiolle on nyt tärkeämpää käyttää sanoja, hienoja sanoja. Ajattelu mataa.
167. tapio12.7.2016 klo 21:02
"Mistä ihmeestä sinä kuvittelit niitä N:iä niin monta siihen anagrammiin tulevan?

Siis mistä?"

Itse ihmettelin juuri sitä, että en mistään saa anagrammiin niin monta ässää ja ajattelin, että minulla taitaa mättää jotain.
168. 12.7.2016 klo 23:15
Näemmä tämä on surkuhupaisaa;-(
169. tapio13.7.2016 klo 17:13
Välillä - edellisessäkin kommentissa pikku virhe

"ässää" po. "ännää" - ongelmahan oli se, etten saanut anagrammia ANTENNINN-osiolle, mutta ydinongelmahan oli siinä, että valitsin väärin anagrammiosion.

Kun piilovihje on anagrammi + käänteinen kätkö, noin voi helposti käydä.
170. 13.7.2016 klo 19:52
Ei voi!
171. tapio14.7.2016 klo 23:08
No herra/rouva täydellinen ei kaiketi koskaan tee mitään ratkontavirhettä.

14/1979 hankala eivätkä kaikki ratkaisusanat olen ns. ristikkokelpoisia (sitä ei ehdottomasti aikanaan vaadittu, mutta ei-ristikkokelpoiset ratkaisusanat olivat silti erittäin harvinaisia).

Poika rikkoo kuparisen ja palvelee > PIIKA

Laitoin (ovi)MIKKO eli väärin (mielestäni silti olisi jotenkuten toiminut, jos tulkitaan piilovihje tyypiksi ”kerto” – tyhjiä sanoja toki tällöin ” rikkoo kuparisen”). Mutta millä logiikalla O muuttuu I:ksi?

Olen sitä mieltä, että tämä lehti panee järjestykseen. > USKON

Tässä on ei-ristikkokelpoinen ratkaisusana - ristikkokelpoinen olisi USKOA, joka toimisi ihan hyvin suoralle vihjeelle ("Olen sitä mieltä").

Piilovihje kaiketi edellyttää ei-ristikkokelpoista sanaa. No en kyllä keksi logiikkaa, jolla SK laitetaan UON:n keskelle.
172. Tuomas L.14.7.2016 klo 23:24
Tuossa pitänee tulkita O nollaksi ja I ykköseksi. Kuparisen rikkominen on ensimmäisen maalin tekemistä, joten nollasta tulee siinä ykkönen. Oikeastaan aika kekseliäästi aseteltu vihje.
173. seurailija15.7.2016 klo 06:58
Ei kai siinä lue:

Olen sitä mieltä, että tämä lehti panee nuo järjestykseen.
174. tapio15.7.2016 klo 08:14
Ei lue, mutta lisäämällä sanan "nuo", vihjeeseen tulee logiikka - ehkä laatija unohtanut tuon sanan (koska vanhoissa tehtävissä satunnaisesti virheitä, vanhoja tehtäviä ei näytä olevan kukaan tarkistanut, joten pikku virheet jäivät julkaistuun versioon).

Tuomas L. 14.7.2016 klo 23:24
Noita ei piilosanatehtävissä juuri tapaa (enkä osannut sellaista odottaa) - enemmänkin kovisristikoista. Toisaalta vanhoissa piiliksissä on aina silloin tällöin nykykovisten tyyppisiä piilovihjeitä. Satunnaiset erikoisuudet näissä viehättävät - ihan jokaista erikoisuutta ei tosin tule hoksattua.

Erittäin satunnaisiin ei-ristikkokelpoisiin sanoihin tuskin kukaan 70-luvullakaan osasi varautua. Useimmin tehtäviä laatineet (kuten Eki ja Matti Hako) eivät niitä käyttäneetkään.
175. Eki15.7.2016 klo 08:31
Myös latoja on voinut ohittaa nuo-sanan. Se oli alkuvuosien ongelma. Kukaan asiaa tunteva ei niitä oikolukenut.
176. Jukkis15.7.2016 klo 09:14
Tuolla lehden 14/1979 piilosanassahan sen sanan viimeinen kirjain on piilokirjain, joten ihan hyvin siihen voi kirjoittaa ratkaisuksi USKOA, jos on sitä mieltä, että se on parempi. Voihan olla, että lehden 18/1979 ratkaisussa lukeva USKON on painovirhe.

Oleellinen asia, jonka tapio ihan hyvin olisi voinut mainita.
177. tapio15.7.2016 klo 09:32
NUO + SK tulee ratkaisusanan, joten tuskin 18/1979 painovirhe. Tehtävässä on myös toinen ei-ristikkokelpoinen ratkaisusana ("KEISARIA"), joka ei missään nimessä ole painovirhe.
178. Jukkis15.7.2016 klo 09:50
No sanoin vaan taas kerran oleellisen asian kun sinä et viitsinyt sitä sanoa.
179. JUkkis15.7.2016 klo 10:29
Hetken sai ihmetellä tuota KEISARIA -sanaa. Se tulee tällaisesta vihjeestä:

14 + 15 ps + 18 oikealta + 14 ps ylös "ja koet tähystää oksien halki ........ jota ei olekaan" (Paavo Haavikko). (8)

Ratkaisusana kiertää myötäpäivään ristikon keskellä olevan mustan neliön ympäri alkaen oikeasta yläkulmasta.
180. iso S15.7.2016 klo 10:35
Kuparisen rikkominen on palloilussa käytetty termi, tarkoittaa ensimmäisen maalin tekemistä. Nollasta tulee silloin yksi ja ristikkotarkkuudella O:sta tulee I. Näin pojasta saadaan piika.
181. Jukkis15.7.2016 klo 11:17
iso S:nkin kannattais lukea edellisiä vastauksia ennen kuin kirjoittaa täsmälleen saman asian, joka on jo eilen kirjoitettu. Ei muuten, mutta mulle ainakin tulee usein aika ärsyyntynyt olo, kun kirjoittamani jutun perään joku muu kirjoittaa täsmälleen saman asian uudestaan. Että miksi mun kirjoittamana se asia ei kelvannut? Sitä en tiedä, onko Tuomas L. nyt kovinkin ärtynyt.
182. iso S15.7.2016 klo 14:56
Pyydän nöyrimmästi anteeksi kaikilta ärtyneiltä. Teoriassa pyrin aina lukemaan säikeen kokonaan, mutta en joka kerta kokonaan. Silloin voi käydä niin että jatkan väärästä kohdasta. Näin pääsi nyt jostakin syystä käymään. Tuomas L:n ja sitä seuraava seurailijan kommentti jäivät silmieni väliin. Ehkäpä seurailijakin on siksi tuntenut selittämätöntä närästystä.

Jukkis huomautti sinänsä ihan oikeasta asiasta. Esimerkiksi HS-säikeellä jotakin kyselijää huomautettiin siitä että kysyy jo kyseltyä ja tämä asianomainen totesi ettei jaksa kaikkea lukea (ja näin aiheutti lisälukemista niille jotka jaksavat).

Tunnen piston sydämessäni ja toivon etten sorru ylihyppäämiseen uudelleen. Varmuuden vuoksi en kuitenkaan lupaa sataprosenttista onnistumista.
183. tapio18.7.2016 klo 21:45
Ihan vaan Juhalle - on mielivaltaiset anagrammit joskus todella ärsyttäviä, esim.:

"sekoileva oinaksemme" > ANSIOMME - aivan satunnaisesti poimittu kirjaimia sanasta ja tehty sillä oikeudella, että kerrotaan sekoilusta. K ja toinen E-kirjain vain jätetty käyttämättä eikä anagrammoitava alue ole yhtenäinen.

Pidän piilosanatehtävien ratkonnasta, joten tuollaisia ärsyttävyyksiä vain on siedettävä.
184. Jukkis18.7.2016 klo 21:50
Eikun OINAS -> ANSIO ja siihen omistusliite MME perään.

Mutta kun tapasi mukaan jätät kertomatta, mikä on koko vihje ja missä se on ollut ja onko tosiaan ratkaisusana ANSIOMME, niin... niin eipä sitten mitään.
185. TU18.7.2016 klo 22:01
Minä selvitän anagrammit kirjoittamalla kirjaimia lehteen, siitä sitten risteävien avulla saadut eliminoin ja usein siitä selvinnee.
186. TU18.7.2016 klo 22:04
Kenkkua on se, että kun pötköllään ratkoo, niin kuulakynää joutuu kopsuttelemaan.
187. TU18.7.2016 klo 22:10
Aviomies saa lehden sillai kivasti taitettuna luettavaksi.
188. iso S19.7.2016 klo 10:40
Pötköllään ratkomisen tekniset ongelmat ovat tuttuja. Jotkut kuulakynät toimivat paremmin, jotkut huonommin. Yleensä ne kuitenkin kaipaavat painovoiman apua, joten olen totutellut pitämään kynää sellaisessa asennossa että kärki osoittaa edes hiukan alaspäin. Voi olla että tämä käy meiltä vasenkätiseltä luontevammin kuin niiltä jotka joutuvat kirjoittamaan oikealla kädellä.

Jos ongelman ratkaiseminen avaruusmatkailua varten kehitetyin keinoin kiinnostaa, voi laittaa Googleen hakusanoiksi
kuulakärkikynä ylösalaisin

Fysiologisista syistä olen päätynyt sellaiseen jakoon että pötköllään ratkottavaksi jätän visaisemmat ja läpikirjoitettavat hoidan istualtani. Jos kirjoituskättä ei pääse pötköllään ratkoessa välillä lepuuttamaan niin hyvin nopeasti alkaa kyynärpäähän sattua enemmän kuin on kivaa. Sekään ei ole kivaa jos joutuu pitämään taukoja vain käden lepuuttamiseksi, kun tietää mitä voisi raapustaa.

Muutenhan minulla ei ole mitään allergiaa pehmiksiä kohtaan, kunhan ne ovat laadukkaita. Niin, te pelkkien visaisten ystävät, tehän ette usko että pehmiskin voi olla hyvä! Ei se mitään, kukin tulkoon uskollaan autuaaksi ja käyttäköön vapaavalintaisen aikansa itselleen mieleisellä (lain sallimalla) tavalla.
189. iso S19.7.2016 klo 10:51
Laitanpa vielä kaupallisen yllykkeen. Verkkokaupan varastossa on jäljellä kolme kynää hintaan 6.90 ("Pilot Down Force on kuulakärkikynä kovaan käyttöön. Siinä on erittäin kestävä kiinnitysklipsi ja muovikuori, ja se sopii monelle eri pinnalle merkkaukseen, kirjoittamiseen ja piirtämiseen. Kynän mustesäiliö on paineistettu, joten sillä voi kirjoittaa myös ylösalaisin.")

Kilpailevista vaihtoehdoista esimerkiksi Bullet Space Pen maksaa 64,90 ja Spacetec by Diplomat 19.00.
190. Pr19.7.2016 klo 12:28
Minä käytän painovoimasta riippumatonta friction-kynää. Ainakin hyvinvarustelluista kirjakaupoista 3-4 euroa kpl. Jälki lähtee kätevästi pyyhkimällä, eikä tule sotkua.
191. tapio19.7.2016 klo 12:39
"Jukkis 18.7.2016 klo 21:50
Eikun OINAS -> ANSIO ja siihen omistusliite MME perään.
"
Voihan sen oinkin tulkita. MME-päätteellä vihjesanan runko kuitenkin taipuu, joten ei tuokaan täysin johdonmukainen tapa ymmärtää ole. Tosin ratkaisusanassa vartalo ei taivu.

Tuohon tapaan ei nykyisin koskaan esitetä anagrammia.

Ihan poiminta-anagrammejakin on tullut vastaan (sanassa on paljon enemmän kirjain kuin mitä on ratkaisusanassa). Tulkitsin varmaan tämänkin väärin perustein poiminta-anagrammiksi. Poiminta-anagrammi on aika teoreettinen piilovihje, sillä vihje pitää ensin ratkoa suoran vihjeen avulla ja sitten poimia sanasta ratkaisuun sopivat kirjaimet.

"Mutta kun tapasi mukaan jätät kertomatta, mikä on koko vihje ja missä se on ollut ja onko tosiaan ratkaisusana ANSIOMME, niin... niin eipä sitten mitään.
"

"sekoileva oinaksemme" > ANSIOMME

oli aivan riittävä osa vihjettä piilovihjeen ymmärtämiseksi - loppu oli suora vihje, jota ei tällä kertaa tarvittu, koska ratkaisusana oli tiedossa (vihje tosin vaati suoraa vihjettä, jotta sen pystyi luotettavasti ratkaisemaan).
192. tapio19.7.2016 klo 13:00
Olin tarkistanut ratkaisusanan ratkaisun sisältäneestä lehdestä. Mikäli en niin ole tehnyt, mainitsen asiasta.
193. iso S19.7.2016 klo 13:42
Olisiko kuitenkin parasta nähdä se vaiva että kirjoittaisit vihjeet kokonaan? Tässä tapauksessa voi hyvinkin olla että antamasi osa on se piilovihje ja muu on suoraa vihjettä, mutta olisi reilua antaa muiden muodostaa oma käsityksensä asiasta. Lehmä on märehtiväinen ja ihminen erehtyväinen, joten joskus saatat tulkita jotain väärin.

Muuten, kielitoimiston sanakirja ei tunnu tukevan taivutusmuotoa oinaksemme. Omistusliitteellistä esimerkkiä siellä ei ole, mutta esimerkiksi monikoksi annetaan vain oinaat eikä oinakset. Yhdessäkään annetuista taivutusesimerkeistä ei ole ks-muotoa. Laatija virhe, kas kun et tästä huomauttanut!
194. tapio19.7.2016 klo 17:18
Epärelevanttia tässä yhteydessä - oinaamme kaiketi olisi oikea taivutusmuoto. Sitä paitsi kielikorvani on vähän epätarkka enkä luota siihen itsekään, joten en senkään vuoksi juuri taivutusseikkoihin takerru.
195. seurailija19.7.2016 klo 17:41
Täh??? Anna nyt se koko vihje!
196. tapio19.7.2016 klo 18:31
Sekoileva oinaksemme on omaa syytämme

Kyseessä siis vain

Sekoileva oinaksemme = omaa syytämme.

Vihjeessä siis piilovihje ja suora vihje erotettu toisistaan tarkasti.

PS. "oinaksemme " ei todellakaan kelvannut Firefoxin oikoluvulle - "oinaamme" kelpasi).
197. iso S19.7.2016 klo 18:33
Varmaankin epärelevanttia tässä yhteydessä, mutta usein laatijan "virhe" on tahallinen ja oleellinen osa ratkaisua. Puolikkaan vihjeen ja ilmoitetun ratkaisusanan perusteella meillä on täsätä vain tapion käsitys.

Miksi sen vihjeen kirjoittaminen on niin vaikeaa? Pääset vähemmällä kun kirjoitat ne heti ensimmäisellä kerralla eikä tarvitse vastailla näihin tivaamisiin!
198. iso S19.7.2016 klo 18:35
Jaha, sieltähän se tuli sillä välin kun kirjoitin. Kiitos.
199. TU19.7.2016 klo 21:24
Tapio, käytätkö koko ajan nettiapuja? Silloin ei opi. En tarkoita Googlea.
200. tapio19.7.2016 klo 22:05
Piilisten suhteen vähän.
201. tapio24.7.2016 klo 08:21
Vähitellen vähäiset vammat. > LIEVÄT

Onko tuossa jonkun mielestä nykymuotoinen piilovihje?
202. tapio29.7.2016 klo 19:49
Jos Eki voisi vastata - ihan mielenkiinnosta.

41/1979 on julkaistu joskus aiemmin. Onko vastaavaa tapahtunut toisten?
203. tapio1.8.2016 klo 17:41
1970-luvun vakiolaatijoista Matti Hako laati visaisimmat tehtävän, kuten 45/1979

Tämän tehtävän tekaistuasi hallitset taitavasti esteet. Aritmeettisessa sarjassa löydät syyskuun ruotsittaret. > TEKLAT

En tuosta löytänyt muuta kuin nimipäivävihjeen (suora vihje).

Vihjeen perusteella pitäisi löytyä piilovihje ainakin kohdasta "Aritmeettisessa sarjassa", mutten sitä löytänyt.
204. Waari1.8.2016 klo 19:40
1.+2.+3.+4.+5. kirjain.
205. tapio1.8.2016 klo 20:06
Ok. Aika uniikki piilovihje - itse etsin vain tavanomaisuuksia.
206. Jukkis1.8.2016 klo 20:33
45/1979 -piilosanan on laatinut Ilpo I. Ansa.
207. tapio1.8.2016 klo 22:21
Matti Hako käytti tuota nimimerkkiä SK:n piilosanoissa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_Hako), joten 1.8.2016 klo 17:41 kyse samasta henkilöstä. Kuten kerroin, vakiolaatijoiden piilosanoista ne olivat mielestäni visaisimpia - jos ei muut vanhat kiinnosta, kokeile ratkoa Matti Hakon laatimia tehtäviä.
208. Keila2.8.2016 klo 00:14
Laatija on se, jonka nimellä laadittu on.
209. iso S2.8.2016 klo 10:59
Asian voi nähdä niin tai näin. Eiköhän laadintapalkkio mene Matin tilille vaikka lehdessä laatijaksi mainitaan Ilpo. Toisaalta laatija voi laatia eri syistä kahdella tai useammalla nimellä. Yksi syy voi olla laatimusten "profiili": ristikoiden tyyli (sanoitus ja vihjeitys) voi olla tarkoituksellisesti erilainen eri nimillä laatiessa. Silloin voi tietyssä mielessä olla oikein sanoa että laatija on se, jonka nimellä laadittu on. Samoin laatijana voi pitää lehdessä mainittua jos kyseessä on todellinen salanimi (oikea nimi on harvojen ja valittujen tiedossa) eikä yleisesti tunnettu nimimerkki. Muuten tai jopa tuollaisissakin tapauksissa olen sitä mieltä että laatija on se joka laatinut on. Eivät mielikuvitusolennot mitään laadi.
210. tapio2.8.2016 klo 11:15
Juuri siksi kirjoitin oikealla nimellä. Sikäli Ilpo I. Ansa sopiva Matin piiliksille, että ne olivat usein melko hankalia (joskin välillä vähän kyseenalaisella tavalla hankalien vihjeiden takia).

Wikipedia kirjoittaa nimimerkistä - tämä viittaa siihen, että henkilöllisyys oli yleisesti tiedossa. Matti käytti aina samaa nimimerkkiä SK:n piiliksissä (anagrammi sanasta "piilosana").
211. tapio2.8.2016 klo 11:35
Aulikki Nenonen ei vielä 1970-luvulla laatinut säännöllisesti piilosanoja (5 kpl yhteensä).

47/1979 poikkeuksellisen paljon nykymittapuun mukaan vihjeitä, joissa ei ole piilovihjettä ollenkaan. Joissakin tapauksissa vaikea päätellä, onko piilovihjettä vai ei.

Jokaisen ajatuksen edellytys asemasta riippumatta. > TAJU.

sanasta "ajatuksen" voi keskeltä hakea anagrammin - satunnaisia anagrammeja harrastivat lähes kaikki laatijat, mutta onko muusta kyse?

Kiskottu alta sekä edestä. Ukko-Pekallakin perässä ennen. > JUNA

Mielestäni tuossa on vain kaksi suoraa vihjettä, sillä ratkaisusanalla ei ole kahta merkitystä, mitä edellytetään piilovihjetyypiltä "kerto" (kaiketi yritetty kuitenkin vihjetyyppiä "kerto") - vihjesanalla "kiskottu" on kaksoismerkitys ja itse asiassa sille saisi pikku muutoksilla vihjeen. Mielestäni näin on aiemminkin käynyt Aulikille.

Ohhoh sentään, ei saa aikaan kulutushysteriaa. > ANTEEKSI.

En löytänyt piilovihjettä.

Seuraava ihan ok, mutta muistaako kukaan, mistä taudista kyse (en löytänyt googlaamalla ja jouduin lunttaamaan):

Siitä seurasi paha sairaus, kun matami A. nautti Japanissa. > .I.A.A.ATAUTI
212. tapio2.8.2016 klo 11:50
"tauti Japani" ei tuottanut osumaa, mutta haulla "taudit japanissa" löytyy - mutta siis kuka tietää ilman hakemista?
213. Pr2.8.2016 klo 12:25
MINIMATA
214. tapio2.8.2016 klo 12:30
Väärin - annoin jo valmiiksi neljännen kirjaimen, joka on A ja osasta "matami A. n" pitäisi löytyä taudin nimi.
215. Jaska2.8.2016 klo 12:53
Onhan tuosta ollut lehdissä niin paljon juttua silloin ja tällöin, ettei voi pitää kovin ihmeellisenä eikä suinkaan liian vaikeana.
216. joskus2.8.2016 klo 13:04
Minamata on aivan peruskauraa, kuten aina järkevä Jaska totesi. Pr:n kirjaimet eivät ole oikein, yksi A oli vaihtunut I:ksi.
217. iso S2.8.2016 klo 20:38
Wikipedia ei kelpaa todisteeksi siitä, oliko 1970-luvulla jonkun nimimerkin takana olevan henkilön nimi yleisesti tiedossa. Wikipedia ei 1970-luvulla ollut vielä edes kiiltona Jimmy Walesin silmissä, vaikka Jimmy 1966 syntyneenä saattoi silloin olla kirkassilmäinen miehenalku.

Itse asiassa Wikipedia ei kelpaa todisteeksi monestakaan asiasta siinä mielessä, onko kyseinen asia yleisesti tunnettu.
218. tapio3.8.2016 klo 08:56
Eki tietäisi, toimiko Ilpo I. Ansa salanimenä - ja miten pitkän ajan (Matti Hako teki piilosanoja 1976–2001) - aluksi saattoi olla salanimi, mutta lopuksi vain nimimerkki.

Joka tapauksessa tehtävät olivat vaikeita - 51/1979 saattaa jäädä jopa kesken ja saattaa olla vaikein 70-lukulainen piilosanatehtävä ja ehkä vaikein SK:n piilosanoista ylipäätänsäkin. Osaltaan kyllä johtuu että kysytään musiikkipitoisia tietovihjeitä. Esim.

Marcian kavallanko, aivosi rasvaa. (4)

Luulen löytäneeni oikean vastauksen. Tehtävän muoto on riimipiilosana, mistä johtuen aina jonkin verran täytesanoja. Tässä tapauksessa kuitenkin vähemmän kuin yleensä, sillä kaksi vihjettä on pareittain loppusoinnussa toistensa kanssa. Vihjeen lopussa kuitenkin todennäköisesti täytesana, jotta loppusoinnut täsmäävät.

PS. Myös 38/1978 riimipiilosana. Myös se melko haastava.
219. tapio3.8.2016 klo 09:02
Kirjoitin vähän väärin. Koska riimit ovat suht. lyhyitä riimipiilosanatehtävään, viimeinen sana useimmiten liittyy oleellisesti vihjeeseen, mutta saattaa olla myös täytesana.
220. Eki3.8.2016 klo 10:13
Ilpo I. Ansan henkilöllisyys selvisi minulle muistaakseni vasta vuoden 1989 lopussa, kun Sanaris alkoi vetää palstaa.
221. Tuomas L.3.8.2016 klo 10:26
TAJU-vihje ei ole satunnainen anagrammi, vaan "asemasta riippumatta" tarkoittaa, että sanasta AJATUS poistetaan kirjaimet AS. Jäljelle jäävistä syntyy anagrammina TAJU.
222. tapio3.8.2016 klo 10:45
Ok. Täytyy olla tarkempi.

Entä se ANTEEKSI? (JUNA-vihjeen mielestäni arvioin oikein).

"Eki 3.8.2016 klo 10:13
Ilpo I. Ansan henkilöllisyys selvisi minulle muistaakseni vasta vuoden 1989 lopussa, kun Sanaris alkoi vetää palstaa."

Ja suuri yleisö varmaan paljon myöhemmin eli kyse oli salanimestä.
223. tapio3.8.2016 klo 11:37
Musiikkitietämykseni on aika suppea.

Mitähän voisi olla musiikillinen "kerma" - ehdotuksia.

Kuusikirjaimisia operetteja - en löytänyt tuolla kirjainmäärällä.

PS. Sävelmyrsky-sanasta voitaisiin tehtävässä ottaa pois osa "sävel", mutta teeman vuoksi mukana.
224. Jukkis3.8.2016 klo 12:28
Liittyykö tämä kenties johonkin piilosanavihjeeseen? Jos on, niin mikähän se vihje on? Ja missä piilosanassa se on, siis lehti, numero ja vuosikerta. Ja miksi näiden kysymysten esittäminen on niin usein tarpeen näiden sinun juttujen yhteydessä?
225. tapio3.8.2016 klo 12:41
Ihan tarkoituksella jätin vihjeet mainitsematta, koska en halunnut liikaa apuja.

Musiikilliseen "kermaan" keksin yhden mahdollisen ratkaisusanan, mutten sille vihjeestä piilovihjettä.

Jukkis - ihan oikeasti 51/1979 on sinullekin ratkomisen arvoinen vanha tehtävä.

Verrattuna ristikoihin ainakin 2 1/2 -tasoa, mutta minulle tyypillinen kolmonen.

Yhdessä vihjeessä pitää lukea väärin päin, mutta vinkki siihen puuttuu. Nykytehtävissä aina vinkki väärin päin lukemiseen, mutta joku toivoi, että vaatimuksesta voisi luopua. Ainakin piilosanahistoria puoltaa näkökulmaa.
226. Jukkis3.8.2016 klo 13:07
"Ihan tarkoituksella jätin vihjeet mainitsematta, koska en halunnut liikaa apuja."

Alkaa loppukin järki näistä sun jutuista olla kateissa.
227. 3.8.2016 klo 16:07
Laatijan virhe tässä vihjeessä.
...maito...
Vihje on pitkä mutta en halua antaa liikaa apuja enkä vastauksen kirjainmäärää.
228. tapio3.8.2016 klo 16:26
En ole kirjoittanut em. vihjeisiin liittyen mitään laatijan virheestä.

Operettivihjeen kirjainmäärän (6) mainitsin 3.8.2016 klo 11:37.

Opereteista en tunnu muita kuin Wikipedian mainitsemat (https://fi.wikipedia.org/wiki/Operetti)

Huulet kostuu, operetti päättyy hiess'. (sanalyhennys vain riimittelyn vuoksi)
229. Jaska3.8.2016 klo 17:58
Kuusikirjaimisia operetin nimiä on, mutta mistä päättelet ratkaisusanan olevan jokin niistä?
230. tapio3.8.2016 klo 19:02
Tämä on musiikkipitoinen tehtävä. Ratkaisusanoissa musiikkitermistöä (tai viittauksia siihen), sävellyksiä, musiikki-instrumentteja ja muusikoita.

Itse asiassa varsinaisesi operetin nimestä ei liene kyse. Itse asiassa tuossa näyttäisi olevan suora vihje viittauksena jonkin operetin loppuun, mutta kun en tunne operettien juonia, olen ihan pihalla.

Sanoista "huulet" tai "kostuu" en keksinyt järkevää anagrammia.
231. tapio3.8.2016 klo 19:33
Äh - sain toisesta em. sanasta sittenkin järkevän tuntuisen anagrammin. Miten liittyy operettiin, ei mitään hajua. Mutta jos Jaska yrittäisi ratkaista koko tehtävän, ei paljasteta liikaa.
232. tapio3.8.2016 klo 19:48
Kermaan liittyvä vihje taitaa olla sellainen, että siinä ei ole nykyvaatimuksen mukaista suoraa vihjettä eikä piilovihjettä vaan kyseessä jonkin tason sanaleikki, jossa vihje jää seikkailemaan johonkin suoran vihjeen ja piilovihjeen väliin.

"Kerman" musiikkisen pummaan. (7).

Jos joku keksii suoraan, olkoon kertomatta.
233. tapio3.8.2016 klo 19:52
70-lukulaiset käyty läpi. Ihan kaikkia en osannut loppuun asti oikein ratkoa. Syynä suurimmalta osalta se, että nykymuotoinen piilovihje puuttui vihjeestä. Monet ns. sanaleikit olivat ihan onnistuneita, monet eivät olleet sanaleikkejä ollenkaan vaan vain joko suora vihje tai piilovihje puuttui kokonaan.
234. tapio3.8.2016 klo 19:52
Vaikeimmat tehtävät - ensimmäinen ja viimeinen!
235. Jukkis3.8.2016 klo 20:34
No onhan tuossa kermajutussa ihan mukavasti sekä sekä suoraa vihjettä että piilovihjettä.
236. tapio3.8.2016 klo 20:53
Mielestäni sitaateissa ilmaistu viittaus ("kerman") ei ole sen paremmin suora vihje (enemmän kovisristikkotyylinen vihje) kuin piilovihjekään.
237. tapio3.8.2016 klo 20:55
Ei siis viitata ASIASISÄLTÖISESTI ratkaisusanaan vaan vain sanaleikkinä. Tämäntapainen sanaleikki ei riitä nykytehtävissä piilovihjeeksi.
238. tapio3.8.2016 klo 20:59
Haet ehkä piilovihjetyyppiä "kerto", jossa tavallaan kaksi suoraa vihjettä (toinen kyllä löytyy). En nyt löydä hyväksyttävissä olevaa suoraa vihjettä.
239. tapio3.8.2016 klo 21:01
Siis kahta suoraa vihjettä, jolla homonymia.
240. 3.8.2016 klo 21:44
Kun ei ole nykytehtävä niin ei ehkä ole nykyvihjeitä, miksi niitä etsit?
241. tapio3.8.2016 klo 21:47
Oikeastaan sitaatit minusta aikaansaavat sen, ettei kunnon suoraa vihjettä. Ilman sitaatteja itse asiassa tuossa olisi melkein kaksi suoraa vihjettä (toiselle sanojen taivutusmuodot eivät oikein toimi).
242. tapio4.8.2016 klo 21:29
"
3.8.2016 klo 21:44
Kun ei ole nykytehtävä niin ei ehkä ole nykyvihjeitä, miksi niitä etsit?
"

Sinänsä kyllä ihan aiheellinen pointti. Tulee vain verrattua nykytehtäviin. Matin tyyli sellainen, että itse asiassa melko useinkin on tilanne, että tulee pohdittua, kävisikö vihje vielä nykyhetkessä piiliksiin.

Nimetön on siinä suhteessa oikeassa, että kun vanhoja ratkoo, niistä pitää aidosti ottaa ilo irti. Kuten olen muutamaan kertaa todennut, Matin tehtävissä on haastetta keskiverto nykytehtävää enemmän.

Ennalta arvaamattomuus tuo mielenkiintoa - nykytehtävissä on joskus liian fakkiutuneita vihjeistystapoja - tosin fakkiudun joskus itsekin omiin etukäteisoletuksiini.
243. 4.8.2016 klo 22:49
Sain valokuvan 51/79 sk-piilarista ja piirsin ruudukon paperille, ratkaisuun meni vartti?
244. tapio4.8.2016 klo 22:52
No nykytehtävät menevät sitten viidessä minuutissa?
245. 5.8.2016 klo 00:00
Joskus muttei yleensä.
246. tapio5.8.2016 klo 10:02
No ratkot yleisesti ottaen piilosanatehtävät minua nopeammin. Suhteutan vaikeusasteen omaan kokemukseeni. 51/79 minulle lisävaikeutena on musiikkiteema, jossa jotkut termit ja musiikkifaktat tuottivat ongelmia - ne tämä nimetön varmaan osasi mennen tullen ja em. seikat varmaan jopa nopeuttivat nimettömän ratkontaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *