KESKUSTELUT > RISTIKOT > VANHAT SANARIS-TEHTÄVÄT (SK, PELIKAANIRISTIKOT + MUUT) 2

8870. Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot + muut) 2

tapio24.5.2016 klo 18:35
Aiemmasta säikeestä tuli liian pitkä, joten tein uuden.

Ks. johdanto
8849. Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot +
muut) 1 (http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=8849&alku=0& t=k1)

Yritän välttää aiempia virheitä.
2. 24.5.2016 klo 18:56
Nehän on laatijan virheitä joita sinä täällä ylituomaroit.
3. tapio25.5.2016 klo 07:44
En ole ristikoiden suhteen juuri virheitä epäillyt, mutta olen kyllä tehnyt muutamia pieniä ratkontamokia. Kun yksikin kirjain on väärin, kokonaisuus ei toimi eikä aina itse hoksaa, mikä on väärin. Toisinaan tulee kyllä liian herkästi kysyttyä apua tällaisissa tilanteissa (ja tilanteissa, joissa en yksinkertaisesti tiedä jotain faktaa ja olen etsinyt tietoa liian vähän aikaa).
4. tapio28.5.2016 klo 14:54
5/2013 s. 28 ihan kiva ristikko, mutta yksi ratkaisusana tuntuu oudolta

Pystyvihje: APEAA > MASEUS

Risteävät vaakasuoraan menevä sanat (isolla risteävä kirjain):
AREMPI > taaemMas
Muita vaakavihjeitä:
"nyt kuva paranee"-puhekupla > laAtu
MANSEA > eteläpuiSto
SELKEÄ > seEs
LENTELYYN > liitUri
TEHTÄVÄ > oSio

viereinen pystyvihje: SUULLA >Maisto (isolla vihjeeseen AREMPI liittyvä kirjain: AREMPI > taaeMmas)

Minulla ei ole 1/2014, josta voisi tarkistaa tehtävän.
5. Nykänen28.5.2016 klo 14:57
Minä tunne sanan masea. Seuraajani eivät ole sitä enää kirjanneet.
6. Nykänen28.5.2016 klo 14:57
Minä tunnen...
7. tapio30.5.2016 klo 17:24
Tuo oli Harto Hakosen tehtävistä itselleni tähän asti helpoin. 6/2013 tuntuu ihan ylivoimaisen vaikealta.

Jotta pääsisin vasenta reunaa eteenpäin, mitä ihmettä voisi tulla vihjeellä KANG. Jos googlaan tulee lähinnä eteläkorealiaisia henkilöitä. Mikään kirjainjekkukaan en keksi tuosta.
8. 30.5.2016 klo 18:06
Eikös tuohon ole vastaus luettavissa lehdestä?
9. Jukkis30.5.2016 klo 18:32
Että tuo KANG:sta tuleva on ensimmäinen sana, jota yrität saada tähän ihan tyhjään ristikkoon? Nerokasta.
10. tapio30.5.2016 klo 20:37
Siinä kulmassa on muutakin, mutta sen kulman ratkonta pysyähtyi tuohon (nelikirjaimiseen sanaan.

Nykyisillä sanoilla siihen sopisi ILEK, mutta siinä ole oikein mitään järkeä.
11. Hannu30.5.2016 klo 20:59
Jo ammoin Juha N totesi, että tapio painii omiin kykyihinsä nähden liian vaikeiden tehtävien parissa. Ei täällä muut neuvoja kysele tapion tavoin, vaan pähkäilevät ja ratkovat hiljakseen omin avuin...ajallaan!
12. tapio30.5.2016 klo 21:09
Pääosin olen PuPe:n kolmoset selvittänyt, mutta aina silloin tällöin ongelmia.
13. Hannu30.5.2016 klo 21:36
Jotenkin ihme gubbe olet...
14. tapio30.5.2016 klo 22:06
Tähän asti muutaman ristikon kohdan tullut pieniä mokia (pikkuvirheissä pienimmillään yksi kirjain väärin), mutta 5/2013 s. 28 on vain jostakin syystä osoittautunut tähänastisista ristikoista minulle vaikeimmaksi, ehkä mahdottomaksi tapaukseksi. Kolmitähtisten sisällä on merkittäviä vaikeusaste-eroja - jopa samalta laatijalta.
15. Jukkis30.5.2016 klo 22:51
No tällaista tämä on. Minä sain aikoinaan numeron 5/2013 Hakosen ihan täyteen. Sen sijaan numeron 6/2013 Hakoseen näytän keksineen noin 15 sanaa.
16. Jaska30.5.2016 klo 22:59
En muista, olenko yrittänyt ratkoa tai peräti ratkonut kyseisen ristikon. Se huolestuttaa minua suuresti. Niin tai näin, tapparin ILEK on ilman muuta väärin. Vain ällä on ilmeisesti oikein. Järkevässä ratkaisussa ohjaajasta tulee maalari. Varsin tunnettuja nimiä kumpikin.
17. Jy30.5.2016 klo 23:11
Ajattelin samaa K+ANG > KLEE, mutta mietin, onko ILEKissä kaksikin kirjainta väärin (oikeahan olisi L:n lisäksi E).

Myös Ilek on näköjään olemassa, joki Venäjällä. En kyllä keksi sille mitään yhteyttä KANG-vihjeeseen.
18. Jaska30.5.2016 klo 23:26
Tiestys kaksi oikein, mitä mä sekoilen. Jopa kolme. jos järjestystä ei noteerata:)
19. ake30.5.2016 klo 23:28
ILEKissä on L ja E oikein ja paikallaan. Risteävistä KOHOLLA-vihjeestä tulee monikko, jolloin K on väärin ja VESILINNULTA-vihjeen ratkaisu puolestaan alkaa konsonantilla, joten I on myös väärin.
20. Jaska30.5.2016 klo 23:29
Tietysti myös kirjoitan epäjärjestyksiä.
21. tapio31.5.2016 klo 07:25
" Jukkis 30.5.2016 klo 22:51
No tällaista tämä on. Minä sain aikoinaan numeron 5/2013 Hakosen ihan täyteen. Sen sijaan numeron 6/2013 Hakoseen näytän keksineen noin 15 sanaa.
"

aika lailla sama kokemus.

"
: ake 30.5.2016 klo 23:28
ILEKissä on L ja E oikein ja paikallaan. Risteävistä KOHOLLA-vihjeestä tulee monikko, jolloin K on väärin
"

ajattelin myös monikkomuotoa, mutta se ei avannut KANG-vihjettä ja yksikkö/monikko oli puhdas arvaus

"
ja VESILINNULTA-vihjeen ratkaisu puolestaan alkaa konsonantilla, joten I on myös väärin.
"

Kang Klee -haulla saa korealaishenkilön, mutta onko kyse jostakin muusta.

K+ANG > K+LEE; Ang Lee löytyy sentään Wikipediasta, mutta itselleni kuitenkin sen verran tuntematon henkilö, etten sitä voinut kirjainpoistolla keksiä, vaikka nimen olen ehkä joskus kuullut.
22. 31.5.2016 klo 07:30
2012 Piin elämä
2005 Brokeback Mountain
2000 Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme
23. tapio31.5.2016 klo 09:03
Vaikka tämän ratkonta on ollut minulle vaikeaa kuten varmaan monelle muullekin, en haluaisi vielä luovuttaa (jos Jukkikselta jäi kesken, jäi varmaan monelta muultakin - ihme ettei herättänyt aikoinaan enempää keskustelua kuin maininnan vaikeudesta).

Alareuna melkein valmis, mutta alhaalla keskellä aukkoja.

Jos
JEAN > GABIN
LIKI MEKKAA > JEDDA (muuta järkevää en löytänyt)
EIVÄT VAIHDA SUKUPUOLTA ÄRRÄLLÄKÄÄN > AUNOT
pääkuvan sanoihin liittyy
G..DA ja SA..DU

GUDDA löytyi räpartisti, mutta ei oikein sovi pääkyvaan
24. tapio31.5.2016 klo 09:08

EIVÄT VAIHDA SUKUPUOLTA ÄRRÄLLÄKÄÄN > EINOT

periaatteessa myös mahdollinen, mutta ei paljoa auta

G..DE ainoa mieleen tuleva GUNDE, mutta ei hänkään oikein sovi.

Toinen sana voisi kyllä olla tällöin SAUNDI.
25. tapio31.5.2016 klo 10:32
Einot/Aunot tilalla nainen voisi olla IINAT, jolloin vielä G..DI mahdollinen.

Voisko nyt joku kertoa, mikä nimi kyseessä ja muiden suhteen nyt aluksi mikä oikein ja mikä väärin.

Jos Jukkiksella vielä lehti tallessa, voitaisiin yrittää molemmatkin ratkoa tätä pidemmälle.

Jukkis kyllä paljasti yhden asian, jota olen epäillytkin. PuPe-keskusteluissa ei aina kehdata tuoda esille sitä, että tehtävä jäänyt kesken ja tarvitsisi apuja, jotta sen voisi saada loppuun. Jukkiksen lisäksi Iso S maininnut, että tehtäviä on jäänyt kesken.
26. 31.5.2016 klo 10:41
Jaahah, nyt alkaa ratkojienkin arvostelu.
27. ake31.5.2016 klo 10:57
GABIN, JEDDA, EINOT oikein. Oletko huomannut mikä on teemana tässä ristikossa? Neuloilla pistetty nukke, kävelevä zombi ja pääkuva tietysti.
28. Jukkis31.5.2016 klo 11:06
Mistään kehtaamisesta ole kysymys. Miksi pitäisi täällä raportoida, onko jonkun ristikon saanut täyteen vai ei?
29. tapio31.5.2016 klo 11:12
Kyllä teeman tajusin, mutta jos liittyy johonkin filmiin, olen hukassa ja joku voisi kertoa vihjeeksi filmin/filmit, joihin tehtävä vihjaa.

Olen tämän genren filmeistä katsonut vain kaksi
* ikivanha Dracula-filmi
* Frankenstein-versio, jossa mukana Helen Bonham-Carter.

yhtään voodoo tai zombie-aiheista elokuvaa en ole katsonut

G...DE voisi olla GUIDE, mutta vain arvaus, mutta lause voise olla

EI S.E.. TÄMÄ GUIDE
30. Jaska31.5.2016 klo 11:13
KANG KLEE!! Aivan MEGAAAAH!! Kiitos, tapio, pelastit loppuelämäni! Aina kun synkät pilvet nousevat eloani uhkaamaan, karjahdan vain KANG KLEE! Ja taas aurinko paistaa! (Saakuri että ottaa pannuun, kun en osaa tehdä aurinkohymiötä. KANG KLEE!)
31. tapio31.5.2016 klo 11:17
Mitä kehtaamiseen tulee, ajattelin vain, että ei moni ei kehtaa kysyä epäselväksi jääneitä kohtia, koska siitä saattaa seurata aika ikäväntuntuista kirjoittelua.
32. Jukkis31.5.2016 klo 11:23
Pöh. Oikeutetusti ikävää palautetta saa se, joka syyttää laatijaa virheellisestä tai huonosta vihjeestä, kun ei osaa täyttää ristikkoa. Minä olen lukuisia kertoja kysynyt selityksiä ymmärtämättä jääneisiin kohtiin eikä koskaan ole kuin pelkkiä asiallisia selittäviä vastauksia vaan.
33. ake31.5.2016 klo 11:48
Ei ole GUIDE. Ja se toisen pääkuvalauseen viimeinen ei ole SAUNDI. Ratko ne risteävät ensin ja pääkuvalauseiden muut sanat, minkä jälkeen googlekin auttaa...
34. ake31.5.2016 klo 12:04
Tapio, etsi Bond-elokuva Elä ja anna toisten kuolla.
35. tapio31.5.2016 klo 12:08
SIELLÄ KÄÄRMEISSÄÄNKIN? > EEDEN

voodoo-nukke, jonka oikealle puolelle lankaan osoittava nuoli > RIHMA

Tuosta sain GHEDE ja SAMEDI, joille on artikkeli:
_https://fi.wikipedia.org/wiki/Ghede

Näemmä aiheeseen liittyen olisi myös GUEDE ollut mahdollinen.

Taisi nimimerkillä "ake" tuo kohta mennä googlaamiseksi myös?
36. tapio31.5.2016 klo 12:31
Vilkaisin kyllä tuota bond-filmin suomenkielistä Wikipediasivua, mutta ei auttanut enempää kuin. em. sivu, mutta täytynee tutkia enkunkielistä versiota.

PARONI SAMEDI molempien sivun perusteella.

Toinen pystyrivi saattaisi olla vitsi EI SPEDE TÄMÄ GHEDE

CD-kansi, jossa "Ei kuolemaa" viitannee johonkin muuhun elokuvaan.
37. ake31.5.2016 klo 12:34
Kyllä varmistukset piti tehdä, mutta helpompien risteävien avulla selvisin hyvin. En usko, että kukaan tämän ratkoneista selvisi ilman googlea - siis ollakseen varma, että ratkaisu on oikein.
38. tapio31.5.2016 klo 12:57
Voisitko kommentoida myös 31.5.2016 klo 12:31.

Oikea alakulma ehkä valmis, mutta moni kohta epäilyttää:

AALTOILEVA > KOSINI; mielestäni KO-osalle pitäisi olla vinkki.

TURVAJOUKOT > IVOR/IOOR/ITOR


ENNEN OTTOA OTETTU > KOEOTTO/KOEVETO/KOETOTO

EI KUOLEMAA en keksi muuta järkevää kuin ARMONANTO, mutta siitä seuraa
TURVAJOUKOT > ITOR

TAPPOASE > RAIDPOMMI

En nyt tiedä, mikä oikein ja mikä väärin.
39. tapio31.5.2016 klo 13:04
Olisin tyytyväinen, jos tämän tehtävän saisi ratkottua niin, että tämä olisi ikään kuin nettiristikko, jossa olisi F8-funtionäppäin ts. jos minulla noissa jokin ovat oikein, ake tai joku muu voisi kertoa mitkä.

En ole näin vaikeita koskaan saanut ratkottua kuin nettiristikoissa, joissa minulla on ollut se F8 apuna.
40. Tuomas L.31.5.2016 klo 13:13
Kyllä kai kosinikäyräkin aaltoilee.

En muista ratkaisuja, mutta muistan yleisesti ottaen, että tämä oli kyllä tosi kinkkinen ja paljon googletusta vaativa tehtävä.
41. tapio31.5.2016 klo 13:40
Harto Hakosen ristikoissa vielä se piirre, että kun on teemallinen kuvitus, ratkaisusana saattaa liittyä teemaa tai on vain ihan tavanomainen ratkaisusana, jossa on vain käytetty teeman mukaista kuvitusta. Tuolla saadaan ratkontaa toisinaan liiallistakin epävarmuutta.
42. tapio31.5.2016 klo 14:14
Luulin, että vain siniaalloista puhutaan. Wikipediasta löytyi tieto, että myös kosiniaalloista puhutaan.

" Kosiniaalto on muodoltaan samankaltainen kuin siniaalto, ja sellaisenaan se on määritelty negatiivisesta äärettömästä positiiviseen äärettömään."
43. tapio31.5.2016 klo 14:42
No sain tämän rämmittyä joten kuten loppuun.
Kiitos akelle, ettei tarvinnut rämpiä pidempään vai sai varmistettua muutamat oikein ratkotut sanat.

Ake oli oikeassa, että GHEDE ja SAMEDI sai ratkottua risteävillä ja sitten piti googlata, mistä kyse.

Yläkulmassa mielestäni pieni asiavirhe LEPAKOT > SOKEAT - eivät lepakot sokeita ole.

Sain korjattua 31.5.2016 klo 12:57 mainitun alueen joten sen sekoilun saa unohtaa. Tässä melko varmasti oikeat ratkaisusanat:

TAPPOASE > RAIDPULLO
ENNEN OTTOA OTETTU > KOEFOTO
TURVAJOUKOT > IFOR

Ei vaan meinannut tulla mieleen, mikä niiden turvajoukkojen nimi on.

Pääkuvan vitsi näemmä meni oikein - siinä loppusointua.

Vihjaako LORDI PARONI SAMEDI siihen, että Lordi olisi ottanut asuihin mallia Haitilaisesta voodoosta?
44. ake31.5.2016 klo 14:55
Paroni Samedia kutsutaan myös Lord of The Death
45. tapio31.5.2016 klo 16:48
Tämäntapaisten ratkaisusanojen kohdalla meinaa tulla uskon puute ts. alkaa epäillä, että eihän x alueeseen (tässä alhaalla keskellä) saa oikein mitään järkevää.
46. tapio12.6.2016 klo 15:30
Ratkoin kesälomareissulla vähän helpompia tehtäviä, mutta niidenkin kanssa muutamia pikku ongelmia.

5/2014 S. 11

11-6+a>NOT+AARI; NOT = NO:T eli "numerot" - vai kyse jostakin muusta?

MONELLA > OTSIKKO; mielestäni tuo ei oikein toimi vaan po. MONESSA, joka toimi asioilla ja esineillä kuten otsikoilla; mutta MONELLA viittaa ennemminkin olioihin, joilla voi olla jotain ominaisuuksia

6/2013
s. 12 en saa ratkottua, jos saa selville
KELTAINEN JA ANIMOITU > ...UR
47. tapio12.6.2016 klo 15:49
Tavuristikkoon jäi tyhjä kohta

Kissoistaan kuulu > ? + SI + A; AA + SI + A ei toimi risteävän kanssa.

pystyy kuva putkimiehestä vuotavan putken vieressä ? + ? + TAIT

En pidä tavuristikoista, sillä niissä niin paljon epävarmuutta eikä risteävillä voi tarkistaa ratkaisua samassa määrin kuin tavallisissa ristikoissa. Yritän näitäkin silti ratkoa.
48. tapio12.6.2016 klo 16:21
Anteeksi pieni virhe. po KISSOISTAANKIN KUULU.
49. huhu12.6.2016 klo 17:33
6/2013
s. 12 en saa ratkottua, jos saa selville
KELTAINEN JA ANIMOITU > ...UR

Onko tässä varmasti tuo ratkaisun U-kirjain oikein. Muistelisin jossakin ristikossa olleen (ei välttämättä tässä) sama vihje ja ratkaisusanaksi tuli HOMER.
50. tapio12.6.2016 klo 17:41
U taitaa olla väärin ja HOMER oikein. Ankkalinnalaisista T:llä alkavia muistin TUPU, mutta taitaa olla TEPA, joka myös liittyy em. porukkaan.
51. seurailija12.6.2016 klo 18:03
Persialainen kissa.
52. tapio12.6.2016 klo 18:38
Voisi käydäkin. Sitten pystyyn ei sovi oikein muu kuin PER+JAN+TAIT - huonoja päiviä.
53. tapio25.6.2016 klo 23:58
Ei ole vähään aikaa tullut tartuttua PuPen kolmosiin, kun viime kerralla tehtävä oli turhankin haastava, vaikka läpi tuli rämmittyä.

2/2014 Hakosen ristikkoon jäi kaksi kirjainta ratkaisematta.

HUUMAAVA > .HAT

kuva, jossa MAU, mutta a JA U ruksattu > .ITS.H

Muita tuolla alueella:
Pystyyn:
ASUA > HIHA
"kirjaäiti" > AROSUSIEMO
valkeapäinen kissa sitaateissa > TARU

Vaakaan:
SAUNAMAIJA (eka kirjain ruksattu) > IIRA
VASAROIJA > THOR
TYTTÖ TAVUT VAIHTAEN > SASU
VETÄVÄ > HUSKY

Jokin väärin?
54. tiipii26.6.2016 klo 00:53
Kaikki tuntuisi olevan oikein? Huumaava on CHAT ja eiköhän KITSCH ole tuo haettu sana vaikken MAU vihjettä keksikkään.
55. Tuomas L.26.6.2016 klo 01:04
Vihjeessä lienee oikeasti ruksattu koko mau-sana, eli ideana mauton = kitsch.
56. tapio26.6.2016 klo 08:03
No sitten pääsi vähän osittainen ruksaus hämäämään (ruksin olisi pitänyt olla hieman eri muotoinen, jotta olisi peittänyt kaikkia kirjaimia - nyt ruksi ei ollut lainkaan M-kirjaimen päällä).

Tosin tuo olisi automaattisesti selvinnyt, jos "HUUMAAVAA" olisi ratkennut ensin (olisin vain jäänyt ihmettelemään vihjeen ja ratkaisusanan välistä suhdetta).

Etsin äsken tietoa huumeista ja näemmä "khat" listataan niissä (https://www.thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenter veyden-edistaminen/keinoja-mielenterveyden-edistam iseen/time-out-aikalisa-elama-raiteilleen/aikalisa ohjaajien-materiaalipaketti/paihteet-ja-peliriippu vuus/huumeet/tietoa-eri-huumeista).

Olisi pitänyt olla nettietsinnässä vähän tarmokkaampi. Ristikkoapuneuvoista tuo huume ei löytynyt enkä siitä muista aiemmin kirjoitetun/puhutun (voinut mennä ohitse).
57. iso S26.6.2016 klo 10:50
Nyt on tapiolla tainnut olla vaivana kolmen kopla eli väsymys, laiskuus ja vajavainen yleissivistys/kokemus.

Asua ei viittaa majailemiseen vaan asun osaan. Hiha löytynee tapionkn takista.

Paljon ratkoneille tai klassista kirjallisuutta lukeneille on tullut tutuksi Hermann Hessen teos Arosusi, joka silloin tällöin esiintyy ristikoissa edullisen kirjainjakaumansa vuoksi. Äiti = emo lienee selvä juttu.

Kissasta pitäisi nähdä kuva itse että osaisi jotain arvailla. Ehkä synonyymi satu selittää jotain. Ei kai vaan kissalla ollut saappaat jalassa?

Saunamaijan suhteen olisi auttanut kun olisi lykännyt sanan Googleen. Olisi selvinnyt että saunamaija on tarhasiira eli kuuluu siiroihin.

Thor, ukkosen jumala, on tunnettu vasarastaan.

Kun Sasun tavut vaihtaa, saadaan Susa. Tämä on tytön nimi tai kutsumanimi, tosin myös alle kymmenen suomalaisen miehen nimi ja myös seitsemän suomalaisen sukunimi (sukupuolesta ei tietoa).

Pitää olla yhtä sinisilmäinen kuin husky jos ei tiedä että husky on yleisesti vetokoirana käytetty koirarotu.

Aikoinaan joku kansanedustaja aloitti puheenvuoronsa "kun nyt täällä on niin paljon viisaita miehiä ja naisia" ja sai välittömästi puhemieheltä huomautuksen "täällä ei saa käyttää ivallista puhetapaa!" Me emme ole eduskunnassa, joten kirjoitin varsin kulmikkaasti. Tarkoitus ei ole loukata vaan korostaa sitä mitä on moneen kertaan korostettu: älä hötkyile, hyvä mies! Ajattele asioita eri kanteilta ja tarvittaessa nuku yön yli ennen kuin säntäät kirjoittamaan tänne. Noista kysymistäsikin olisit varmasti muutaman pystynyt selvittämään ihan itse ja silloin tieto jää paremmin päähän seuraavaa kertaa varten. "Ei kannettu vesi kaivossa pysy."
58. tapio26.6.2016 klo 14:15
Noihan ratkoin - tulipa vain kysyttyä muilta, menikö oikein. Niissä ei ollut kyse näistä puutteista: "väsymys, laiskuus ja vajavainen yleissivistys/kokemus."

Kissa muuten viittasi selvästi Taru Valkeapäähän.

Myönnän, että pienoinen laiskuus ja yleistiedon puute vaivasi aukkokirjainten kohdalla eli näissä:

HUUMAAVA > .HAT

En siis tuntenut khat-nimistä huumetta, mutta sen olisin kyllä googlaamalla itsekin löytänyt.

kuva, jossa MAU, mutta A JA U ruksattu > .ITS.H

Tuossa siis oli kuvan tulkintavirhe (MAU piti tulkita kokonaan ruksatuksi eikä vain osittain), mutta oikea sana olisi kyllä ainakin kokeilemalla selvinnyt tai ristikkorengillä.
59. tapio26.6.2016 klo 16:15
Harto Hakosen ristikoissa teemakuvitus liittyy toisinaan tavallisiin sanoihin. Tässä tehtävässä vihje "valkeapäinen kissa sitaateissa" ei ole mitään tekemistä kissan kanssa, vaan kyse on teemakuvituksen käytöstä. Usein pitää arvata onko kyse teemakuvituksesta vai itse teemaan liittyvästä sanasta.
60. tapio26.6.2016 klo 19:17
Välillä yksi Salokangas.

TIILEILLE > PIANOT

Tästäkö kyse?
"
Benders savitiilet

Benders maahantuo betonisten kattotiilten lisäksi kestäviä ja laadukkaita savitiiliä. Bendersilla on kolme erilaista savitiilimallia: 1-kouruinen Hansa, 2-kouruinen Tvilling ja sileäpintainen Piano.
"
61. tapio26.6.2016 klo 19:24

USEIN MURTOKEIKALLA! > OT.O > OTTO?

jäivät hämäriksi. Murtokeikalla varastetaan eli otetaan, mutta onko tässä kyse jostain muusta.
62. Juha N26.6.2016 klo 19:35
tapio: Olen tainnut joitakin kertoja moittia sinua siitä, että sinulle pitää erikseen osoittaa, mistä kovisvihjetyypistä kulloinkin on kyse.

TIILEILLE > PIANOT. Ihan tuttu kovisvihjetyyppi. Spesiaalitietoa ei vaadita. Hoks hoks.

USEIN MURTOKEIKALLA! > OT.O. Tietovihje, jossa pitää vain löytää oikea assosiaatio. Huutomerkki antaa vihjeen, ettei ihan tavanomaisimmasta murtokeikasta, sellaisesta sorkkaraudalla tehtävästä, ole kyse. Hoks hoks.
63. TU26.6.2016 klo 19:36
Pianot ja tiiletkin iittä rulaavat. Tapio, et taida olla tosissasi.
64. tapio26.6.2016 klo 19:54
TIILEILLE > PIANOT.
Kirjainten poistot jäävät toisinaan huomaamatta (puuttuvat kirjaimet tulee noteerattua paremmin). Tällöin tulee yritettyä tulkita vihjettä tietovihjeenä. Pääsääntöisesti nuo huomaan, mutta en aina.
65. tapio26.6.2016 klo 19:57
On muistettava, että etukäteen ei voi tietää, onko vihje tietovihje vai jekkuvihje. Ei kaikki vihjeet ole jekkuvihjeitä, joten ei voi olettaa, että niin on oletusarvoisesti.
66. tapio26.6.2016 klo 20:04
Tietenkin silloin, kun tietovihje ei tunnu toimivalta, pitäisi kokeille muitavaihtoehtoja. Tietovihjeenä mielessä vielä "Tiili" sukunimenä, mutta sekään ei oikein toiminut. Myönnän, että silloin kun sanat tuntuvat normaaleilta, tulee oletusarvoisesti tulkittua tietovihjeenä.
67. 26.6.2016 klo 20:15
Huoh! Ja selitykset jatkuvat ja jatkuvat samanlaisina.
68. tapio26.6.2016 klo 20:38
Eikö tietovihjeeltä vaikuttavassa jekkuilussa ole kyse harhautuksesta. Toisinaan menee niihin. Onko se muille ihan outo tilanne?
69. Jaska26.6.2016 klo 21:11
Ken on täydellinen, heittäköön ensimmäisen kiven. En nyt muista, oliko ekan sitikkaaja Ken vai joku muu, mutta sillä ei liene merkitystä. Raamatussahan ei mainita mitään seuraavista stenuista, eikä yksi lisää tapiota enää hetkauttane.

Vihjeestä TIILEILLE pitäisi haistaa knoppi muitta mutkitta. Substantiivin TIILI oikea monikon allatiivi on näet TIILILLE. Siksi tapion seliselinkin raskauttamasta suorituksesta seuraa armotta improbatur.

Kaihertamaan jäi, miksi Juha N ei huomauttanut asiasta. Kielikorvan tilapäinen toimintahäiriökö?
70. Juha N26.6.2016 klo 22:05
Jaska: Etkö ottanut huomioon, että vihjeessä olisi voitu viitata Pelle Miljoonan sukulaisiin? Petri Tiili, yksikön genetiivi Tiilin, yksikön allatiivi Tiilille, monikon allatiivi Tiileille? :)
71. tapio26.6.2016 klo 22:51
Kielikorvani ei ole kovin tarkka.
Jaska 26.6.2016 klo 21:11
"Substantiivin TIILI oikea monikon allatiivi on näet TIILILLE. "

Tuon tapaiset voi mennä siltä täydestä eli oikeana taivutustapana.

Juha N 26.6.2016 klo 22:05
sukuniminäkökulma kävi vahvasti mielessä, mutten keksinyt, kehen/keihin voisi viitata.

Kyllä Tiileille (esim. Petri Tiili) > PIANOT olisi noinkin ajateltuna ollut mahdollinen tulkinta.

Murtokeikkajuttu meni minulta ohi. OTSO joskus murtautuu mehiläispesiin, mutten usko siitäkään olevan kyse.
72. TU26.6.2016 klo 23:18
Simppelistä asiasta saa monimutkaisen, mikäli niin haluaa. Se, onkin monimutkaista ja pilkanhenkeä ilmassa. Hyvin ikävää.
73. Jaska26.6.2016 klo 23:25
Kyllä joo Petri Tiili on voinut testamentata pianonsa sisaruksilleen/lapsilleen. Toivottavasti niitä piisaa kaikille:D

Mikset tapio usko otson murtautuvan mehiläispesiin? Ei tarhuri sille tarjoilua pesän ulkopuolelle järjestä.
74. tapio27.6.2016 klo 08:46
Otso ratkaisusanana tuntui vähän liian hassahtaneelta, joten ajattelin, että kai tässä jotain muuta pitää löytyä - huumoria ristikoissa toki pitää viljellä ja suhtaudun niihin toisinaan hieman liian tosikkomaisesti.
75. iso S27.6.2016 klo 12:31
Pienellä lisäaskeleella kaikki Aku Ankkaa lukeneet voivat yhdistää murtohommat ja otson Karhukoplan kautta.
76. Jaska27.6.2016 klo 13:01
Karhukopla! Miksi en sitä älynnyt? No kun ei vaan leikannut. Minulle nolla pistettä, improbatur. tapiolle pari pojoa, kun älysi epäillä hunajaista ratkaisua.
77. ake27.6.2016 klo 13:01
Juha N jo paljastikin, että USEIN MURTOKEIKALLA! on tietovihje! Ei siinä ole mitään hassahtanutta huumoria...
78. tapio27.6.2016 klo 14:06
On karkukopla-näkökulmakin aika hassahtanut!
79. imx27.6.2016 klo 15:57
Älkää viitsikö tapiota hassuttaa vaan vääntäkää rautalangasta, että vastaus ei löydy metsänelävien kuten tapioiden ja muiden otsahtavien lähikulmilta vaan ihan muualta!
80. ake27.6.2016 klo 15:59
Ei siinä tartte edes karhukopla-näkökulmaa.
81. tapio27.6.2016 klo 16:15
Pitäisi aina muistaa, että iso S heittää usein vitsiksi eikä hänen kommenttejaan ole aina tarkoitettu otettavan ihan tosissaan.
82. Klenkku27.6.2016 klo 17:01
tapio, sinä metsänelävä - ei ole tuo otso todellakaan sinun seurakuntaasi.

"Olkoon nimesi Otso. Seuratkoon onni myötäsi." Näin lausui pääministeri Kalevi Sorsa tammikuun lopulla 1986..."

Tänä vuonna - siis käytännössä 30 vuotta noista Kalen sanoista - ensimmäinen keikka alkoi tammikuun 8. päivä.
83. 27.6.2016 klo 17:29
Pitääkö todella nämä yksinkertaiset asiat vääntää täällä rautalangasta?
84. tapio27.6.2016 klo 18:17
Joskus.
85. tapio27.6.2016 klo 18:37
Nimettömien ylimielisyys on kyllä ärsyttävää. Jollekin jokin vihje on hankala ja jollekin toiselle toinen. Tuossa nyt sattui olemaa yksi hankala vihje, jonka selitystä ei haluta paljastaa.
86. Jukkis27.6.2016 klo 18:49
Jäänmurtaja.
87. TU27.6.2016 klo 20:50
Jäänmurtajamme Otso, komea. Kyllä ohto hunajan kimpussa on myös hauska ajatus, kuten Karhukoplakin, vaikka Karhuveikot ovatkin Barksin ajatuksissa koiria Ankkalinnan yhteisössä.
88. TU27.6.2016 klo 21:20
The Beagle Boys.
89. 27.6.2016 klo 21:28
Ei tuossa jäänmurtajavihje-asiassa ole mitään ylimielistä. Vastaus vihjeeseen on todella helppo ja tulee ensimmäiseksi mieleen. Toistan vaan sen, että täällä opetetaan tapiolle ristikonratkonnan alkeita.
90. TU27.6.2016 klo 22:06
Tapiolla ei ole malttia, eikä tietoa. Googlehauilla mennään hauskasti metsään, josta mieleeni tulee väistämättä älden lystit dekkarit, Dortmunder ja co. Westlake.
91. tapio28.6.2016 klo 10:34
No "keikka" vei ajatukset linjoille, jossa jäänmurtaja ei tullut mieleen (niistä ekana mielessä Sisu, mutta esim. Otsoa en edes äkkiseltään muistanut). Ehdin miettiä musiikkikeikkoja, mutta läpimurtoja ei tehdä jatkuvasti, mistä syystä joku muusikko ei olisi toiminut.
92. tapio28.6.2016 klo 11:07
Nimetön on edelleen ylimielinen. Mikä tulee kellekin ensimmäisenä mieleen, voi olla ihan eri asia. Kyllä minä esim. Mirjan ja Harton assosiaatiovihjeet yleensä keksin, mutta joskus harhautuu väärille ajatuslinjoille - siitä Salonkankaan parin vihjeen ongelmat johtuivat.
93. tapio5.7.2016 klo 20:35
3/2014 s. 27 Harto Hakonen

Yksi piilokirjain ei meinaa toimia. Teemana oli aikakonerakentelu, joka ei oikein onnistunut. Oikeaan yläkulmaan sain asiaan liittyen

Vaakasuoraan:

HOMMA
APEAT (epäonnesta)
KASAT (rataskasoja)
ESINE (kiintoavain)

Pystysuoraan:
HAKEA (ratkaisua)
OPAS (nuoli)
MAKEAA > MESI
ehkä kuva galaksista > MAAN.N
AJ....EVA > ATTE


Lisäksi

T+
JOILLA
USEIN
NÄMÄ > UHMAT

UOMAT tai UNNAN (JOI+UNNA+T) olisivat mielestäni loogisia, mutta tuolle en keksi järkevää selitystä
94. Matias-Myyrä5.7.2016 klo 20:50
T+UHMAT = TUHMAT
Ne, joilla on uhmia, ovat tuhmia!
95. tapio5.7.2016 klo 20:51
Ymmärsin T-kirjaimen merkityksen väärin - yleensä viittaa monikkoon.
96. Matias-Myyrä5.7.2016 klo 20:58
+T viittaa usein monikkoon, mutta T+ ei
97. tapio5.7.2016 klo 21:03

ESINE (kiintoavain)

tilalla voikin olla
ESITE (toisen kirja/kirjanen)

siten

ehkä kuva galaksista > MAAT.N > MAATON (galaksi, joka on eri kuin meidän galaksimme)

En voi tarkistaa, onko niin, sillä ratkaisusivu hukkui.

Aika haastava tämäkin Harton ristikko - alussa tulee aina uskon puute, saako ikinä loppuun asti täytettyä.
98. tapio5.7.2016 klo 21:06

tilalla voikin olla
ESITE (toisen kirja/kirjanen)

po.

tilalla voikin olla
ESITE (toisen henkilön kädessä on kirja/kirjanen)
99. ake5.7.2016 klo 21:17
ESITE siihen tulee.
100. ake5.7.2016 klo 21:18
Ja MAATON on oikein.
101. tapio5.7.2016 klo 21:38
Kiitti. Tämäntapaisissa ristikoissa ratkontaa vaikeuttaa se, että on pääkuvasta tulee paljon vihjeitä, eikä ratkoja tiedä, mitä pitää valita ja missä järjestyksessä sanat pitää laittaa. Tässähän pääkuvaan liittyy sitä ympäröiden yhteensä kymmenen ratkaisusanaa/ratkaisulausetta.

Harton ristikot muistuttavat paljon Mirjan ristikoita temaattisuuden suhteen. Ydin alueella ikään kuin teemaan liittyvät vihjeet ovat lähes aina vain teemakuvitusta.
102. tapio5.7.2016 klo 21:39
Pieni kirjoitusmoka

"Ydin alueella"

po.

"Ydin alueen ulkopuolella"
103. Jaska5.7.2016 klo 22:03
Tarkoititko ydinalueella. Mikä mahtaa olla. Pääkuva?
104. tapio5.7.2016 klo 22:50
Olisin toki voinut myös kirjoittaa "Ydinalueen ulkopuolella".

Teema tuli esille 5.7.2016 klo 20:35 ("Teemana oli aikakonerakentelu, joka ei oikein onnistunut") - teema tulee juuri pääkuvasta. Ydinteeman ohella pääkuvassa vähän "tilpehööriä", eikä kaikki tilpehööri liity teemaan.

Teema- eli pääkuvan ohella Hartolla aina teemakuvitusta ts. kuvitusta, joka liittyy visuaalisessa mielessä teemakuvaan, mutta jolla ei sisällöllisesti ole mitään tekemistä teeman kanssa. Nämä ovat "ydinalueen ulkopuolella" ts. vihjeet eivät lähde pääkuvasta vaan ovat siellä täällä reunoissa.
105. tapio15.7.2016 klo 18:18
2/2015 Harto Hakosen ristikko

Näihin pitää olla erinomainen vire - nyt olikin ja ratkonta eteni hyvin, mutta muutama ihmetys

SALMINEN > SE.P

En keksin paikkaa (salmeen liittyvä paikka) tai henkilöä. Vai ratkontavirhe?

AHAVIAT > TUULIAT

Jos I lisätty kirjain, ei oikein toimi (AHA(I)VAT > TUUL(I)AT); pitäisi tulla TUULIET. Vai enkö ymmärrä vihjettä?
106. Lars15.7.2016 klo 18:24
Kyseessä nimimerkki ja voisko olla niin että T on se ylimääräinen ;) Eli et ymmärtänyt...
107. Wexi15.7.2016 klo 18:26
Seere (Serp) Saarinen. Kirjailija, pakinoitsija... (mm. Suomisen perhe).
Luultavasti tehnyt ensimmäisen sanaristikon Suomessa...
108. Wexi15.7.2016 klo 18:27
(Po. Seere (Serp) Salminen)
109. Lars15.7.2016 klo 18:28
Siis Seere (Serp) Salminen....
110. tapio15.7.2016 klo 18:36
Apuneuvoissa mainittu yhtenä Salmisena Seere, joten en löytänyt haulla "salminen" ratkaisusanaa Serp - miksi ko. henkilöön ylipäätänsä viitataan ristikoissa oli ennestään minulle täysin tuntematon asia.

"
Lars 15.7.2016 klo 18:24
Kyseessä nimimerkki ja voisko olla niin että T on se ylimääräinen ;) Eli et ymmärtänyt...
"
T-kirjain lisäys AHAVIA(T) > TUULIA(T) kyllä toimii - en osannut huomioida vihjeessä partitiivi-näkökulmaa (ajattelin siis vain nominatiivimuotoista sanaa).
111. tapio15.7.2016 klo 18:39
Ennekuin nimettömät ehtivät haukkua yleistietoani teen sen itse - olin siis Jukkiksen, nimettömien jne. jne. mielestä jälleen kerran aika tietämätön ja yleistietoni on nollatasoa.
112. Jaska15.7.2016 klo 19:07
Ota iisisti, tapio. Ei nimimerkki Serpin tietäminen tai vanhemmiten unohtaminen ole niin kamala asia, että pitää oletettu hyökkäys torjua jo ennen sen tapahtumista.

Suomisen perheen yhteydessä on hyvä muistaa myös Tutun Pariston toinen osapuoli Elsa Soini. Hän kirjoitti sarjaa Salmisen kanssa vuoteen 1952 saakka.
113. Jukkis15.7.2016 klo 19:48
Olen sinua tapio pääaisassa muusta kuin yleistiedon puutteesta haukkunut. Lähinnä laatijoiden aiheettomasta mollaamisesta. Mutta eikö tullut mieleen mennä ratkojat.net:iin ja sinne kirjoittaa että "se.p"? Ristikkorengistäkin olisi löytynyt, tosin mutkan kautta.
114. Jukkis15.7.2016 klo 19:49
Juu, pääaisassa nimenomaan.
115. tapio15.7.2016 klo 20:07
:)
Näemmä "se.p"-haulla löytyi ratkojat.fi.

PS. Vaimollenikin outo henkilö.
116. iso S15.7.2016 klo 22:51
Olisi kannattanut liittyä Sanaseppoihin. Kesän jäsenlehdessä Serp oli kansikuvaristikkotyttönä ja laajassa artikkelissa näkyvästi esillä. Suosittelen jäsenyyttä muutenkin. Ei maksa paljon ja lehdessä on niitä piilosanojakin.
117. iso S16.7.2016 klo 21:06
Eipä olisikaan kannattanut. Halvemmalla olisi päässyt jos olisi malttanut odottaa tähän päivään ja investoida viikonvaihteen Iltikseen. Ristikkoakatemian palstalla on tiivistelmä tuosta Juha Hyvösen salapoliisityöstä jolla hän selvitti kuka oli Serp. Mallikelpoista asiaan paneutumista. Mahtaako olla nasevaa suomennosta fraasille "beyond the call of duty"?
118. Hannu16.7.2016 klo 21:16
tapio on kyllä tehnyt tuttavuutta mainittuun nimimerkkiin mahdollisen jäsenlehden lisäksi myös SK 24 lehdessä...kertaus on opintojen äiti...ja kannattaa käyttää sitä googlea myös, jos on hiukankin epävarma.
119. tapio17.7.2016 klo 09:33
Olin siis unohtanut asian. No erään toisen Harton ristikon kohdalla ei suurempia vaikeuksia. Hieman tällä kertaa teemakuvitus häiritsi ja hieman ärsytti. Teemakuvituksessa joskus ongelmana se, että toisinaan kuvitus vaikeuttaa sen hahmottamisessa, missä vihjeessä varsinaisesti on kyse kun tulee väkisin mietittyä teemaan liittyviä asioita. Sinänsä ihan symppiksiä ristikoita.
120. TU17.7.2016 klo 17:28
Vaikeuttaminen on toden totta harmillista, kun joutuu miettimään. Myöskään ei voi valittaa liiasta helppoudesta, omalla kohdallaan.
121. tapio17.7.2016 klo 19:56
Visuaalisessa mielessä teemakuvitus on hauskaa ja sympaattista, mutta ratkaisemisen kannalta haittaa (välillä ärsyttävälläkin tavalla) ajattelua, koska vie ajatuksia epäolennaisiin asioihin eli hajottaa keskittymistä. Kun asiasta on tietoinen, kyse ei ole varsinaisesti vaikeuttamisesta - ensimmäistä kertaa Harto Hakosen ristikkoa ratkovalle, kyseessä saattaa olla hyvin merkittävä vaikeuttaminen.
122. TU17.7.2016 klo 20:30
Tuo Serp on minulle tuttu asia, mutta ei välttämättä muille. Kiinnitin huomiota Hannun kommenttiin, että olet törmännyt Seere Salmiseen Sk 24. Katsoin ketjua ja ilmoitit ratkaisseesi tehtävät. SK 24 saattaa löytyä vielä. Yleisesti ihmettelen tapio, että välittömästi ratkaistuasi, revit sivun ja viskaat sen pois. Myöhemmin on sitten vaikea tarkistaa, kun olet niitä jälkeenpäin ihmetellyt.
123. tapio20.7.2016 klo 21:44
Varmaan kannattaisi jonkin aikaa säilyttää. En aktiivisesti pistä mieleen henkilönimiä.

Viimeisen Harton ristikon kanssa vähän ongelmia.

Tässä tehtävässä ydinalue ei ole selkeä, joten vaikea tietää, liittyykö vihje teemaan tai onko kyse vain teemakuvituksesta.

Naamionainen, jolla esillä kolme sormea > KATO - tuon niminen sarjishahmo vai kyse siitä, että sormiin tullut "kato"

Ydin alueella en saanut kaikkia sanoja toimimaan ristiin. Muistaakohan kukaan tätä trikoopiirrossankariteemaristikkkoa?


"Ei hierrä yhtään" voisi olla KOKONAAN + KIISTATON (mikään riita ei hierrä mielessä; varmoja kirjaimia KOKONAAN K....AT.N), mutta en saa jälkimmäiseen risteäviä sopimaan.

Tällöin
...TU.ISET > HOITUMISET

Tuo ei sovi muiden kanssa

Toinen pari teoriassa KITUMATON (kun ei hierrä, ei tarvitse kitua) + SATTUMISET

mutta en senkään kanssa saa loppuja toimimaan.
Onko noista mikään oikein?
124. Jukkis20.7.2016 klo 22:13
"Viimeisen Harton ristikon"? Siis uusimmassa Punaisessa Pelikaanissa? Jonka palautuspäivä on elokuun lopussa.
125. tapio21.7.2016 klo 07:45
Kyse niistä, mitä itselläni on.

Toinen ymmärtämisongelmia sisältänyt vihje:

naispuolinen jokerihahmo, jonka hatun päitä osoitetaan (niissä kulkuset tms.) + teksti TUO + 2 x TUO > ASEPUVUT
126. tapio21.7.2016 klo 07:55
No sain ydinalueen täyteen. Ongelmana oli se, että ei voinut mitenkään etukäteen päätellä, mitkä asiat pikkukuvissa ovat vihjeitä ja mille riville ratkaisusanat tulevat. Yksi tarkoituksellinen harhaute kiusasi todella paljon - ratkaisusana oli vihjeelle täysi pettymys.

TÄYSIN KUSESSA! HÄTÄ! > SANOA - olisin odottanut LIRI, jossa olisi ollut jotain ideaa kuin täysin banaali ratkaisuna joka vain banaalisuudella harhautti.

No KIISTATON ja KITUMATON olivat kumpikin väärin.
127. tapio21.7.2016 klo 07:59
SANOA vihjeen kohdalla kävi kuin epäonnistuneessa täytekakun pohjan paistossa - aluksi näyttää hyvältä, mutta lopussa lässähtää pahasti. Tätä antikliimaksia lukuun ottamatta ihan kiva ristikko tämäkin.
128. 21.7.2016 klo 08:10
Siis vihje olikin SANOA? Mikä oli ratkaisu. Ihmettelinkin miten Liri voi kätdä 5 kirjaimiseen vastaukseen.
129. tapio21.7.2016 klo 13:11
Ratkaisusana oli SANOA - kuten 21.7.2016 klo 07:55 käy ilmi.
Koska etukäteen ei voinut päätellä, mille riville tulee mihinkin osavihjeeseen liittyvä ratkaisusana, laitoin ajatellun ratkaisusanan eri riviin. Ko. rivillä olevassa ratkaisusanassa oli neljä kirjainta.

TÄYSIN KUSESSA! HÄTÄ! -vihjeelle ei jäänyt muuta juuri tuohon kommenttiin liittyvää ratkaisusanaa kuin SANOA.

Tuon ratkaisusanan ohella vihje jakaa vihjeen TAKAISIN KENTILLE TERIS! kanssa ratkaisusanan SATTUMISET.

Vaikka tuossa kahden vihjeen kanssa yhteisessä ratkaisusanassa on ideaa, silti ratkaisusana SANOA tuntuu lässähtäneeltä.

Toisaalta vihjeelle "Ei hierrä yhtään" liittyvät KOKONAAN + KUTINATON.

Harton tehtävässä ydinalueella on äärimmäisen hankala päätellä, mikä ratkaisusana liittyy mihinkin ja mille riville ratkaisusana tulee. Yhteen repliikkiin liittyi tässä tehtävässä viisi ratkaisusanaa, joista yksi yhteinen toisen vihjeen kanssa.
130. tapio21.7.2016 klo 13:21
6/2014:ssä em. ongelma suurin. Tehtävä ei ollut ratkomistani Harton laatimista ristikoista vaikein, mutta em. asian suhteen hankalin. Ydinalue oli myös epämääräisin ja sen ulkopuolellakin osittain teemaan liittyviä vihjeitä.
131. Jukkis21.7.2016 klo 13:45
No mitä sille SANOA-sanalle sitten olisi pitänyt olla vihjeenä? Minusta sille on ihan hyvä vihje kuva, jossa hahmo sanoo puhekuplassa lukevan asian. Että kyllä taas on ihme vaikerrusta sulta.
132. tapio21.7.2016 klo 14:01
"No mitä sille SANOA-sanalle sitten olisi pitänyt olla vihjeenä? "

Jotain nokkelaa asiaan liittyvää, joka ei tunnu lässähtäneeltä. Huutomerkit vihjeessä antoivat odottaa jotain oivallettavaa.

SANOA on maksimaalisen mitäänsanomaton ratkaisusana, joka sopii mille tahansa lausahdukselle. Kaiketi käynyt niin, että mitään kovin nokkelaa ei laatija saanut sopimaan muiden sanojen kanssa.
133. tapio21.7.2016 klo 14:04
No jos iso S olisi maininnut jotain vastaavaa, siihen ei suhtauduttaisi samalla tavoin (jotain vastaavaa hän on joskus nimittäin todennut). Kuten kerroin, ristikko sinänsä aika kiva.
134. Jukkis21.7.2016 klo 14:47
Voi hyvä tavaton. Laatija on laatinut ristikon, siihen tulee sana SANOA. Niin sitten yksi hyväkäs tulee valittamaan kun sen vihjeeksi on pantu supersankarihahmo, joka sanoo jotakin. Sä et vissiin ole ollenkaan tajunnut näiden Hakosen teemaristikoiden ideaa.

No sano nyt se "jotain nokkelaa asiaan liittyvää", joka sille SANOA-sanalle olisi pitänyt vihjeeksi laittaa. Vai ootko sitä mieltä, että laatijan olisi pitänyt laittaa koko vasen reuna uusiksi, jotta ei olisi tullut tapion mielestä mitäänsanomatonta sanaa?
135. tapio21.7.2016 klo 18:05
Enpä olisi uskonut, että kommentistani tulisi noin iso haloo. Kyllä minä Hakosen teemaristikoiden idean tunnen. Ristikon keskeisimmässä kohdassa teema on yleensä selkeästi esillä. Jossain reunoilla yleensä vain teemakuvitusta. Ratkaisusana SANOA oli keskeisellä alueella. Keskeisellä alueella en vain odottanut melko mitäänsanomatonta ratkaisusanaa.

Toisaalta tässä ristikossa reuna-alueillakin liittymistä teemaan kuten 21.7.2016 klo 07:45, jossa kerroin yhdestä vihjeestä, josta en saanut tolkkua ja toivon jonkun vähän avaavan.

Myös KATO (ks. 20.7.2016 klo 21:44) saattaa liittyä teemaa (yleensä Hakosen ristikoissa vastaavissa paikoissa olevat vihjeet eivät liity sisällöllisesti teemaan vaan Harto vain käyttää tavanomaisissa vihjeissä teemakuvistusta).
136. seurailija21.7.2016 klo 18:19
Iso haloo?
137. Jukkis21.7.2016 klo 18:25
ASEPUVUT tulee siitä kun siinä on ase ja puku, jolloin TUO + 2xTUO = ASE + PUVUT.

Mutta mitä ihmeen sekolua on taas tämä "vastaavissa paikoissa olevat vihjeet eivät liity sisällöllisesti teemaan vaan Harto vain käyttää tavanomaisissa vihjeissä teemakuvistusta". Tuossa ei ole mitään tolkkua.

Ja tuo KATO. Siis olet löytänyt tuon nimisen sarjakuvahahmon ja kun sen kuva on vihjeenä ja siitä tulee KATO, niin löydät jotain ihmettelyn aihetta siitä?
138. tapio21.7.2016 klo 19:41
"
21.7.2016 klo 18:25
ASEPUVUT tulee siitä kun siinä on ase ja puku, jolloin TUO + 2xTUO = ASE + PUVUT."

No näemmä kun oikein tarkkaan katsoo, hahmon kädessä on ase - en sitä aiemmin tunnistanut. Ihmettelin, miksi osoitetaan lakin päihin (toinen vasempaan ja toinen oikeaan) - lakin pää ei ole sen paremmin ase kuin pukukaan.

"vastaavissa paikoissa olevat vihjeet eivät liity sisällöllisesti teemaan vaan Harto vain käyttää tavanomaisissa vihjeissä teemakuvistusta".

Yleensä teemaan liittyvät vihjeet ovat Harton tehtävän ydinkuvan ympärillä. Se ulkopuolella saattaa olla teemaan liittyvää kuvitusta (siis teemakuvitusta), mutta ratkaisusanat eivät liity sisällöllisesti teemaan millään tavoin.

Tässä tehtävässä teema ei ole yhtä selkeästi tiettyyn kohtaan tehtävään rajoittunut kuten on ollut muissa ratkomissani Harton ristikoissa - siitä johtui epävarmuuteni alla olevan vihjeen suhteen.

"Ja tuo KATO. Siis olet löytänyt tuon nimisen sarjakuvahahmon ja kun sen kuva on vihjeenä ja siitä tulee KATO, niin löydät jotain ihmettelyn aihetta siitä?"

Kun en löytänyt tuon nimistä sarjishahmoa, tein oletuksen, että joko kyse sarjishahmosta tai jostakin muusta.
139. Jukkis21.7.2016 klo 19:52
Ensin: "vihjeet eivät liity sisällöllisesti teemaan".
Sitten: "ratkaisusanat eivät liity sisällöllisesti teemaan millään tavoin".

Sun sekoilujen seuraaminen kyllä vaatii kärsivällisyyttä.

Miten ihmeessä pystyt olemaan löytämättä Kato-nimistä sarjakuvahahmoa googlaamalla? Sulla on kyllä joku erityinen lahja.
140. tapio21.7.2016 klo 20:26
"
Jukkis 21.7.2016 klo 19:52
Ensin: "vihjeet eivät liity sisällöllisesti teemaan".
Sitten: "ratkaisusanat eivät liity sisällöllisesti teemaan millään tavoin".

Sun sekoilujen seuraaminen kyllä vaatii kärsivällisyyttä.
"

Ei noi loogisesti puppua ole, mutta asia on hieman vaikeaselkoinen.

Tietyn alueen ulkopuolella vihjeet eivät todellakaan yleensä liity vihjeiden asiasisällön suhteen teemaan.
Tietyn alueen ulkopuolella teemaan visuaalisessa mielessä liittyvät ratkaisusanat eivät todellaan sisällöllisesti liity teemaan.

Harton ristikko on yleensä osittain teemaristikko. Tämä koskee ennen kaikkea vihje-ratkaisusana -parin asiasisältöä.

Viimeksi ratkomassani tehtävässä rakenne vain ei ollut niin selkeä kuin tavanomaisesti. Tehtävässä oli sisällöllistä teemallisuutta tavanomaista enemmän. Oli myös tavanomaista teemakuvitusta. Kun ratkoo saman laatijan tehtäviä peräjälkeen niistä yrittää muodostaa jonkinlaisen laadintasabluunan, mutta taisin juuttua siihen liikaakin.
141. Hannu21.7.2016 klo 20:47
Naurettavuuksiin menevät tapion selitykset tyyliin: "vihje on tietyn alueen ulkopuolella" ym. outoja selityksiä... Miksi tapio jatkuvasti pyydät apuja ja vihjeiden ja ratkaisujen ymmärrystä täällä muilta, ja vielä vanhoista tehtävistä, jotka muut hyvin todennäköisesti ovat jo ratkaisseet? Muut tuntuvat ratkonnasta nauttivan, eivätkä purnaa epäolennaisista pikkuseikoista. Ehkä se kertoo laajemmasta sielunkuvasta...
142. tapio21.7.2016 klo 21:13
Myönnän että tulee välillä takerruttua epäolennaisuuksiin. Itse asiassa haittasi ASEPUVUT-vihjeessä.

"Naurettavuuksiin menevät tapion selitykset tyyliin: "vihje on tietyn alueen ulkopuolella" ym. outoja selityksiä... "

Voi tuntua siltä, mutta olen yrittänyt aina hahmottaa Harton tehtävissä ristikon yleisrakennetta - näemmä muut eivät ole siihen kiinnittäneet huomiota.

Haluan saada ratkaisuissa mieltä vaivaavat asiat pois päiväjärjestyksestä.
143. Eki21.7.2016 klo 21:20
"Voi tuntua siltä, mutta olen yrittänyt aina hahmottaa Harton tehtävissä ristikon yleisrakennetta - näemmä muut eivät ole siihen kiinnittäneet huomiota."

Aivan varmasti ovat, mutta muut eivät ole tehneet siitä suurta numeroa. Sehän selviää niitä ratkoville ja mahtaako se muita kiinnostaakaan, joten selittelyihin ei ole tarvetta.

Oletko tapio tietoinen, että "ihan kiva" ei ole lainkaan kehuva kommentti? Anoppi kysyy vävyltä: "Mitä pidit joululahjaksi tekemästäni neuleesta?" Siihen voi vastata "ihan kiva", jos uskaltaa olla "rehellinen".
144. seurailija21.7.2016 klo 21:23
Onhan tapio ihan kiva filosofi.
145. TU21.7.2016 klo 22:12
Tapiolla on pätemisen tarve ja siitä saamme nauttia. Tapion ratkonta-ajatusmaailma, ja sen selittäminen on perin monimutkainen. Välillä sekava, johtuen minämuotoisesta ajatusmaailmasta.
146. Jukkis21.7.2016 klo 22:20
Totta hemmetissä kaikki tuon supersankariristikon aikoinaan ratkoneet tajusivat että siinä on vihjeteemana supersankarit, mutta kaikki supersankarivihjeistä tulevat ratkaisusanat ei välttämättä suoranaisesti liity supersankareihin. Niinkuin tuo SANOA. Edelleen on kuulematta, mikä olisi sille sanalle tapion vihje, jossa olisi "jotain nokkelaa asiaan liittyvää". Etenkin kun se vihje, joka sille ristikossa oli, nimenomaan oli teemaan liittyvä.

Kai tapio sun mielestä myös Batmanin kuvasta tulevat TALOT ja ILLAT on ihan surkeita lässähdyksiä? Puhumattakaan Kissanaisen korvasta tuleva sana AISTIN.
147. tapio21.7.2016 klo 22:59
"

Kai tapio sun mielestä myös Batmanin kuvasta tulevat TALOT ja ILLAT on ihan surkeita lässähdyksiä? "

Eivät, sillä vihjeet olivat ydinalueen ulkopuolella, jolloin on ollut lähes sääntö, että ydin alueen ulkopuolella visuaalisessa mielessä teemaan liittyvä vihje ei sisällöllisesti liity teemaan vaan vihje voisi visuaalisesti olla ihan muuta. En odottanut noilta vihjeiltä mitään sen kummempaa, joten mitään lässähdystä ei tapahtunut.

"Puhumattakaan Kissanaisen korvasta tuleva sana AISTIN."

Tuo kulma oli sikäli hankala, että siinä ei ollut selkeää erottelua teemaan liittyvien vihjeiden ja teemakuvituksen välillä. Etukäteisolettamus oli, että Kissanainen ei enää kuulu ydinteemaan vaan kyse on teemakuvituksesta, jolloin kissanaisen paikalla voisi olla aika triviaali kuva. Otin tosin huomioon, että Kissanaiseen liittyvät vihjeet saattaisivat liittyä teemaan. Mikään lässähdys tuokaan ei ollut.

Lässähdys johtui pääsääntöisesti siitä, missä kohtaa tehtävää vihje sijaitsi.
148. tapio22.7.2016 klo 07:31
Toiseksi lässähdys johtui vihjeen huutomerkeistä, jotka antoivat odottaa jotain odottamatonta - no odottamatonta oli vain mitäänsanomaton ratkaisusanana. SATTUMUKSET toisena asiaan liittyvänä sanana ei sekään yllätyksellinen vaan pikemminkin asiallinen.

TALOT ja ILLAT vielä - ennakko-odotus oli tuon kaltaiset ratkaisusanat ja olisin ollut itse asiassa pettynyt, jos ne olisivat liittyneet vahvasti teemaan. Ennakko-odotus kättään ojentelevalle naishahmolle samoin tuon kaltainen ratkaisusana - laitoin aluksi KÄSI. Itse asiassa yllätys, että KATO liittyi asiallisesti teemaan (etsin "kato sarjakuva", millä haulla en tiettyä sarjishenkilöä löytänyt).

Joka ratkoo Hakosen ristikoita, ennakko-odotuksena voi pitää ydinalueen ulkopuolella TALOT ja ILLAT -tyyppisiä ratkaisusanoja.
149. 22.7.2016 klo 07:33
Hakeutuisit hoitoon - ihan totta!
150. Jukkis22.7.2016 klo 12:05
Sille, joka ei tätä ristikkoa näe, tapion jutut on aivan harhaanjohtavia. Ei neljä eri ratkaisusanaa (joista yksi on tuo SANOA, joka tapion mielestä on kelvoton banaali ristikkosana) tuottava piirros ole mikään huutomerkkivihje, vaan ne huutomerkit ovat Salama-supersankarin suuhun laitetun puhekuplan sisällä, koska Salama huudahtaa sanottavansa. Huutomerkkejä on siis käytetty ihan niinkuin kirjoitetussa tekstissä huutomerkkejä normaalisti käytetään.
151. tapio22.7.2016 klo 13:29
No taisin olettaa väärin, että huutomerkeillä voisi olla normaalin käyttötavan lisäksi "kovisristikkotyylinen" merkitys. Vain tavanomaisessa merkityksessä käytetyt huutomerkit yhdessä toisen ratkaisusanan kanssa, lopputulos on kyllä aika ok. Joskus vain tulee odotettua vihjeiltä liikaa merkityksiä. Lässähtämisessä on tässä tapauksessa kyse itse luomieni ennakko-odotusten aikaansaamasta lässähdyksestä.

Sait tuolle sanonnalle neljä ratkaisusanaa - itse sain vain kaksi (eräälle toiselle puhekuplan sisällä olevalle ilmaisulle sain viisi ratkaisusanaa).

Teemaan liittyvillä vihjeille (sisällöllisesti + visuaalisesti teemaan liittyvillä tai vai kuvituksen suhteen teemaan liittyvillä) minulla oli ekan tai ainakin tokan ratkotun ristikon jälkeen tietyt ennakko-odotukset. Vähän liikaakin toimin niiden mukaisesti.
152. Jukkis22.7.2016 klo 13:50
Salaman kuvasta tulee SALAMA, SANOA, KOKONAAN ja SATTUMISET, joskin viimeksi mainittu tulee yhdessä Salamalta ja Teräsmieheltä. Ja tarkemmin ajatellen voihan tuo SANOA kanssa tulla molemmista.
153. tapio22.7.2016 klo 17:37
Ratkaisusanan SALAMA unohdin, mutta mielestäni KOKONAAN liittyy puhekuplaan "Ei hierrä yhtään." (KOKONAAN + KUTINATON)

"täysin" = KOKONAAN. Voihan sitä noinkin ajatella.

Kuten aiemmin totesin tuon alueen ongelmahan oli se, ettei etukäteen voinut mitenkään päätellä kuinka monta ratkaisusanaa millekin vihjeelle tulee ja minne ratkaisusanat menevät. Kun näin on asianlaita, tulkintojakin voi olla useita.

SANOA voi laittaa ratkaisuksi oikeastaan mille tahansa puhekuplalle, mutta liitin sen "Täysin kusessa..." -vihjeeseen siksi, etten sille puhekuplalle löytänyt muuta täysin omaa ratkaisusanaa.

Tuonkin nyt voi tulkita toisinkin. Minä ja sinä itse asiassa vain arvailemme, mitä laatija varsinaisesti on tarkoittanut. Siinä suhteessa ehkä vähän liiankin väljää laadintaa.
154. Hannu22.7.2016 klo 19:34
"Lähettäjä: 22.7.2016 klo 07:33

Hakeutuisit hoitoon - ihan totta!"

Tällainen nimettömän asenne ja kehoitus ei tietenkään ole asiaankuuluvaa, vaikka kuinka mieltä sieppaa tapion kirjoitukset...on siepannut kyllä minullakin mutta kaikkeahan oppii siedättämään ja ymmärtämäänkin ajan mittaan, vaikka yhteneväisiä näkemyksiä ei löydykään kovin paljon. Ihmisiä kaikki tyynni...
155. tapio23.7.2016 klo 08:36
Jätän huomioimatta nimettömät. Hannulle Harton ristikoista. Viimeisen otin osittain pelinä. Minulla oli tietyille vihjeille ennakko-odotus siitä, millä tavoin vihje liittyy ristikon ydinteemaan. Osa ennakkoarvioista osui kohdalleen ja osa meni metsään. Tämä "peli" toi ratkontaan pienen lisähuvin.
156. tapio24.7.2016 klo 11:15
Suosittelen muillekin ostamaan vanhoja lehtiä ja ratkomaan tehtäviä laatijoittain, jolloin pystyy luomaan paremmin käsityksen kunkin laatijan laadintatyylistä. Tämä esille selvimmin Harton ristikoissa. Ne eivät oikein toimi satunnaisina ristikoina, koska tyyli niin omintakeinen, mutta ovat mainioita PuPessa. Niihin sai otteen eivätkä viimeksi ratkomani tuntuneet erityisen vaikeilta.

Kun nyt yritän ratkoa Joonas Anttilan ristikkoa, en tunnu saavan siihen otetta millään ja ristikko tuntuu totaalisen mahdottomalta ratkoa.
157. Eki24.7.2016 klo 11:55
Toki voi ostaa vanhoja lehtiä, jos ne ovat uusia, mutta toimii se homma hyvin niinkin, että tilaa lehteä ja tutustuu eri laatijoihin vuosien varrella. Näin on moni tehnyt ja Hartoon(kin) hiljakseen tutustunut.

Olet kyllä aika huono mannekiini sille, että "kannattaa ratkoa tehtäviä laatijoittain".
158. tapio24.7.2016 klo 12:08
Varmaan paremminkin olisi voinut onnistua, mutta erityisesti Harton kohdalla järjestään täyttämisessä oli etunsa ja olisin niitä satunnaisina tehtävinä ratkonut huonommin - toki saatoin tehdä lopuksi liikaakin etukäteisolettamuksia.
159. tapio24.7.2016 klo 15:01
Joonas Anttilan 1/2015 vasta alareuna täynnä.

Siinä
RUKI > RATI en keksinyt logiikkaa.

4. SUURIN TÄHTI > FLORIDA; Wikipedian mukaan vuonna 2014 Florida oli väkiluvultaan kolmanneksi suurin osavaltio - kaiketi olisi pitänyt olla "3. SUURIN TÄHTI".
160. tapio24.7.2016 klo 15:48
Vasempaan reunaan vihjeeseen "KIINAN RAJAA VASTEN" sopii vain jokin Pohjois-Korean osa.

Muistaako joku tuleeko alkuun LUOTEIS, POHJOIS vai KOILLIS
161. seurailija24.7.2016 klo 15:51
En muista! En tiedä muista, veikkaan, ettei monikaan.
162. Jukkis24.7.2016 klo 15:54
Florida: Uskallan epäillä, että kun tätä ristikkoa laadittiin vuonna 2014, ei käytetty nettisivujen vuoden 2016 heinäkuun versioita, vaan käytettiin niitä tilastoja, jotka olivat saatavilla laatimisen aikaan.
163. tapio24.7.2016 klo 16:16
Muutos tuli 2014:

"Osavaltion väkiluku oli 19 893 297 vuonna 2014, jolloin se nousi väkiluvultaan 3. suurimmaksi Yhdysvaltain osavaltioksi ohi New Yorkin."

Voi kyllä olla niin, että tammikuussa 2015 tuo tieto ei vielä ollut käytettävissä. 2013 tilanne oli toinen ja tuon vuoden tilasto oli käytettävissä. Ajattelin vaan, että oliko joskus unohtunut tarkistaa tilanne.
164. Jukkis24.7.2016 klo 16:26
Wikipedia tammikuussa 2015:
_https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Florid a&oldid=14558147
165. Eki24.7.2016 klo 16:49
tapio: "Ajattelin vaan, että oliko joskus unohtunut tarkistaa tilanne."

Ihanko oikeasti erityisesti tämä kiinnostaa puolitoista vuotta myöhemmin? Ajattelit, että laatija on napannut sen ihan hatusta?
166. ake24.7.2016 klo 16:52
1/2015 ilmestyi jo 16.12.2014
167. tapio24.7.2016 klo 17:35
"Ajattelit, että laatija on napannut sen ihan hatusta?"

En. Mutta tilastothan aina laahaavat perässä, joten tuskin edes enkuksi olisi saanut ajankohtaista tietoa - ainakaan helpolla. Toki ihan oikea unohdus tapahtui kerran Pekka Jouselle - hän oli unohtanut tarkistaa kadun nimen (oli vaihtunut kuntaliitoksen myötä).
168. Jukkis24.7.2016 klo 18:10
Montakohan kertaa tämä sama kuvio on toistunut?
1. Tapio syyttää laatijaa virheestä.
2. Osoitetaan, että ei ollut virhettä.
3. Tapio: "Mutta sillä ja sillä laatijalla kyllä oli silloin ja silloin virhe."
169. Jaska24.7.2016 klo 18:21
Hyvin monta. Toki hän ei ole yhtä monta kertaa taivuttanut laatijan sukunimeä väärin.
170. Keila24.7.2016 klo 18:22
Kuka on Pekka Jousi? Kuka on Serp?
171. seurailija24.7.2016 klo 18:26
Niin, nyt ei jäänyt pelkkään taivutusvirheeseen.

Järkyttävää pilkunsanonkomitä!
172. Klenkku24.7.2016 klo 19:24
Palataanko vielä Floridaan, kun on niin kuumakin...

Po. lehteä/piilistä ei ole, joten tyhmä kysymys: Miksi oli itsestään selvää, että suuruudella tarkoitetaan väkilukua?

Jos haetaankin Jotain Ihan Muuta suurta ja mitattavaa, esim. BKT??
173. tapio24.7.2016 klo 20:19
Tuollaisia ei taida helposti saada selville.

Joo - en tiedä mikä minua vaivaa, mutta Pekka Joutsi tulee lähes aina kirjoitettua väärin.

VIIHDYTTI KANEIN! > ORSON

Jos tuo nyt oikein ratkottu, taivutus tuntuu oudolta. KANEIN on minun (huonolla) kielikorvallani monikko - Orson Welles ohjasi kai valkokankaalla vain kerran Citizen Kane -elokuvan.
174. Jukkis24.7.2016 klo 20:47
No miten se sitten pitäis taivuttaa?
175. Heljä-Maija24.7.2016 klo 20:47
Vain harvoista sanoista käytetään yksikön instruktiivia. Yksikössä esim. kuljen jalan, vaikka minulla on kaksi jalkaa.
Mutta: Olen avopäin, vaikka minulla on vain yksi pää!
Mikä olisi mielestäsi "Kane"-sanan yksikön instruktiivi?
176. huhu24.7.2016 klo 20:56
Elokuvassahan oli Kanen perhe. Mm. Susan Alexander Kane, Mary Kane, Emily Monroe Norton Kane, Charles Foster Kane(Welles), etc.

Orson viihdytti Kanein. Mikä vika vihjeessä?

_http://www.imdb.com/title/tt0033467/?ref_=fn_al_t t_1
177. tapio24.7.2016 klo 21:48
"
Jukkis 24.7.2016 klo 20:47
No miten se sitten pitäis taivuttaa?
"
"
Mikä olisi mielestäsi "Kane"-sanan yksikön instruktiivi?
"

Ajattelin jotain toista sijamuotoa - tosin tällöin olisi häipynyt sanasta KANEIN harhautus. huhun tavoin tulkittuna mielekäs sisältö.
178. 24.7.2016 klo 21:49
Kun nyt vaan jotain virhettä pitäis löytää - vaikka väkisin. Miksi aina vaan vastaatte tapiolle, antaisitte pölistä ihan vaan yksinään.
179. Jukkis24.7.2016 klo 21:55
"huhun tavoin tulkittuna mielekäs sisältö."

Nyt laatijan kotona varmaan pirskeet alkaa. Tapio hyväksyy vihjeen!
180. tapio24.7.2016 klo 22:18
Tuossa viimeisessä kyse lähinnä vain ihmettelystä. Vihjeeseen sisältyi hyvä harhautus (,johon aluksi lankesin).

Varmaan jossakin lopuissa, joita en ole vielä osannut ratkoa, on myös harhautteita.

Tähän mennessä jo ratkaistuista yhtä en ymmärtänyt lainkaan (24.7.2016 klo 15:01)

Pohjois-Korean etsitty ilmansuunta taitaa olla pohjoinen.
181. Tuomas L.24.7.2016 klo 23:35
Ruki = rati supiste vihjeestä ruksi = rasti. Yleensä kirjain poistetaan sanoista samasta kohtaa, mutta ei aina.
182. tapio25.7.2016 klo 08:15
Tuollaista en uskonut kohtaavani.
183. tapio25.7.2016 klo 08:30
ASIS-
SA > TIUT
184. seurailija25.7.2016 klo 09:19
Askissa on tikkuja.
185. Kysytkö tosissasi?25.7.2016 klo 09:20
AS(K)ISSA =>TI(K)UT
186. tapio25.7.2016 klo 11:48
Tuntuu, että suurin heikkouteni jekkuvihjeissä on sanan keskeltä kirjaimen poisto. Tällä kertaa oli jopa samassa kohtaa sanaa (toisin kuin ruksi = rasti).

Ylimääräiset kirjaimet tulee huomioitua paljon paljon helpommin.
187. tapio26.7.2016 klo 08:12
2/2016

Tuntuu, että Joonas koettelee sanojen merkitysten äärirajoja

LAITE! > ASETE

Kaiketi (suuhun) LAITTAMINEN (ansatsi) > LAITE (suuhun) > ASETE - sanaa LAITE ei kuitenkaan koskaan käytetä tuossa merkityksessä.
188. Jukkis26.7.2016 klo 08:52
LAITA -> ASETA
189. 26.7.2016 klo 12:32
Näemmä...
190. Lars26.7.2016 klo 15:09
...Joonas taas koettelee, vaan ei hylkää ;)
191. tapio27.7.2016 klo 20:12
En ole oikein vielä päässyt sinuiksi Joonaksen ajatuksenjuoksun kanssa. Mitä tulee kirjainjekkuihin, Mirjalla niitä vähiten (ja jos on, tuntuu että "Plääh, miksi Mirja sinäkin sorruit tällaiseen"), Hartolla vähän, Jarilla ja monella muulla melko paljon. Kovisristikoissa pitäisi pyrkiä ymmärtämään kunkin laatijan tyyliä, mikä vie aikaa.

2/2015 edellistä vaikeampi ja saattaa jäädä kesken.

Pääkuvaan yritin KADONNEIDEN KOHTAAMISPAIKKA, mutta ei eka sana ei tunnu toimivan, koska loppu tuntuisi olevan DIEN.

En keksi muuta noin päättyvää monikon genetiiviä kuin LEIDIEN.
192. ake27.7.2016 klo 20:46
Mikset käytä ristikkorenkiä, sieltä löytyy helposti muitakin idi-loppuisia olentoja...
193. tapio27.7.2016 klo 21:07
Ainakaan itse sanaa ei voi sillä löytää, koska kyse taivutetusta sanasta (jollaisia on pääkuvasta alkavissa sanoissa, koska ne sisällöllisesti ovat lauseita tai sanontoja tms.). Kokeilin eri sanapituuksilla.

....N..DIEN

Tuossa N

LEIPÄRASVA > NAANTALI (millähän nimellä tämän tyypin piilovihje kulkee - ei jaotelma, koska katkeaa oikeasta kohtaa)
194. tapio27.7.2016 klo 21:20
No - ristikkorengillä sai HUMANOIDI ainoaksi mahdolliseksi sanaksi - olisi aika vitsi laatijalta.
195. tapio28.7.2016 klo 12:14
Toinen sana olisi PARANOIDI, joka tuntuu yhtä hullulta.

No jos
HUMANOIDIEN
PARANOIDIEN

joku muistaa, että jompikumpi 2/2015 on ok, kertokoon. Tämä on nyt osoittautunut tähän asti vaikeimmaksi ristikoksi PuPe:ssa.
196. Jukkis28.7.2016 klo 13:21
Humanoideja olivat. Kuvaa hyvin pääkuvan sisältöä.
197. tapio28.7.2016 klo 13:51
Minusta vähän outoa huumoria - kyltissä sentään kyse ihmisistä eikä ihmisten kaltaisista kuvitteellisista avaruusolioista. Mistähän maasta tuollainen löytyy? En ole ainakaan Suomessa tavannut.

No tökkii yläosa muuallakin.

Esim. RADALTA SUORANA looginen olisi LIVERAVIT, mutta V ei toimi
RASVAISET MYLLYYN! kanssa.

MANNIN KUMPPANI! ihan pihalla. Thomas Mann tai Tarmo Manni eivät liity vihjeeseen. No nuo olisivat edellyttäneet, että ei ole huutomerkkiä lopussa, joten jokin vitsi siihenkin sisältyy.
198. tapio28.7.2016 klo 14:06
Mannin kohdalle sain MAKKI - näemmä ulkohuusin yksi nimitys. No osittain ympäröivät sanatkin sellaisia, että vihjeen ja ratkaisusanan välinen suhde on vähän kaukaa haettu. Voivat olla väärinkin.
199. Jukkis28.7.2016 klo 14:17
Makki Hairi ja Manni Hairi.

Liveravit oikein.
200. Jukkis28.7.2016 klo 14:18
Ja muuten taas tämä että kun et ymmärrä, niin vika ei ole siinä että et ymmärrä, vaan "vihjeen ja ratkaisusanan välinen suhde on vähän kaukaa haettu". Eli oletusarvosi on, että vika on laatijassa.
201. Jukkis28.7.2016 klo 14:25
Ja vielä tämä esimerkki siitä, että sinun on aina pakko hiukka mollata laatijaa: "kyltissä sentään kyse ihmisistä eikä ihmisten kaltaisista kuvitteellisista avaruusolioista".

Väität taas, että laatija on väärässä, koska sinä tiedät, että kyltissä ei ole humanoideja. Mutta kun kyltissä nimenomaan on humanoideja. Sen tietää siitä, että ristikon ratkaisussa kerrotaan näin olevan.
202. tapio28.7.2016 klo 14:57
Viimeksi mainittu seikka taas ei todista, mitä kyltissä ihan oikeasti on. Kuvattu ehkä joltain ulkomaiselta metroasemalta tai jostakin festareiden tms. kokoontumispaikoista. Asiallisesti ihan oikea mahdollinen ratkaisu olisi ollut alun perin laittamani KADONNEIDEN. Se tosin arvaus. Saattaa viitata muuhunkin kokoontumiseen. Voihan sitä laatija laittaa ristikkoon ihan mitä tahansa huuhaata, jota laatija pitää omasta mielestään hyvänä huumorina.

Minun huumorintajuuni ei kyllä istu, että ihmisiä kutsuttaisiin humanoideiksi.

YLÖSPÄÄSYYN > ANEET tuntui vähän kaukaa haetulta parilta.
203. Wexi28.7.2016 klo 15:07
YLÖSPÄÄSYYN > ANEET on aivan suora ja selkeä vihje!
"Kaukaa haettu" ainoastaan aikajanalla; aneitten myynnistä vierähtänyt jo jokunen vuosisata...
204. Jukkis28.7.2016 klo 15:14
Ai jumalauta. Kun ihmiseltä puuttuu sekä mielikuvitus että huumorintaju ja sitten vielä on pahemmanlaatuisen hybriksen vallassa ("kyllä minä tiedän laatijaa paremmin mitä laatija on tarkoittanut ja laatija on väärässä"), niin ei auta muu kuin kaivaa joku sopiva sitaatti: "Tyhmyyttä vastaan itse jumalatkin taistelevat turhaan." (Friedrich Schiller).
205. tapio28.7.2016 klo 15:23
En edelleenkään peru mitään, mikä liittyy sanaan HUMANOIDIEN - mielestäni erittäin outoa huumorintajua laatijalta.

Mitä tulee Wexin kommenttiin, ihan ok. On anevihjeitä jatkuvasti ristikoissa.

HUMANOIDIEN olisi ok, jos kyltti jostakin Star Trek tms.
206. tapio28.7.2016 klo 15:35
Myllyvihje hieno piilosanatehtäväänkin sopiva vihje. Taitaa olla ainut, jossa on sekä suora vihje että piilovihje (muutama piilovihje-tyyppinen vihje tässä tehtävässä on)

Joonaksen kirjainleikittelyihin en ole vielä tottunut.
Enkä sellainen SAAPPAN! -vihjeessäkin.
207. tapio28.7.2016 klo 15:39
Jos ristikon laatija väittää, että valkoinen on punainen, niin valkoinen on oikeasti punainen, koska laatija niin väittää - tätähän Jukkisen "logiikka" edustaa!
208. Jukkis28.7.2016 klo 15:47
Helvetti sä oot tyhmä. Miksi laatija väittäisi valkoista punaiseksi?
209. tapio28.7.2016 klo 15:54
Tarkoitin tietenkin tuolla sitä, että laittaa laatija ihan mitä tahansa puuta heinää, pidät laatijan vihjettä aina oikeina. Laatijaa ei saa arvostella edes huonosta huumorista. Minusta laatijan pääkuvan huumori oli huonoa.
210. tapio28.7.2016 klo 16:05
Tähän on mennyt vähän liikaa aikaa. Haluan vähän oikaista.

PÄÄK. ALUN NAINEN.

Nainen alussa löysin luontevimmin näistä: AMMA, ASTA, MONA ja SOFI

Onko mikään noista vai pitääkö etsiä jotain vielä muuta.
211. Jukkis28.7.2016 klo 16:09
"...laittaa laatija ihan mitä tahansa puuta heinää, pidät laatijan vihjettä aina oikeina". Ihme väite, jos vihjeessä on virhe, niin miksi minä sitä oikeana pitäisin?

PÄÄK. ALUN NAINEN: Mikään ehdotuksistasi ei ole lähelläkään.
212. Jukkis28.7.2016 klo 16:19
Jotta muutkin saavat käsityksen asiasta, täällä yhteenveto suuresta humanoidikiistasta:
_http://aijaa.com/Lq38mA
213. tapio28.7.2016 klo 17:45
Olit leikannut palan liikennemerkkiä/opastetta etkä ottanut kuvaa koko opasteesta, mikä antaa väärän kuvan. Opasteissa/liikennemerkeissä aina tyyliteltyjä hahmoja, jotka kuitenkin viittaavat ihmiseen/ihmisiin.

Mitä naisen nimiseen pääkaupunkiin tulee, kokeilin alun perin TIRA, joka löytyy joltakin etunimenä, muttei tunnu luontelvalta.
214. tapio28.7.2016 klo 17:54
Tuo opaste saattaisi olla myös joltakin laivalta kuvaamaan kokoontumispaikkaa, jos laiva joutuu merihätään. Olisi ihan kiva tietää, mitä kuva oikeasti esittää.
215. Jukkis28.7.2016 klo 18:31
Miten vaikeaa tämä voi olla? Tässä ristikossa kuva esittää humanoidien kohtaamispaikkaa, mikä asia käy ilmi, kun ristikon täyttää. Saattaa tosiaan olla esimerkiksi humanoideja kuljettavalla laivalla tuollainen.
216. tapio28.7.2016 klo 18:35
Että jaksat sinäkin olla naurettava - tällä kertaa taidat sinä tehdä itsestäsi naurettavan - se verran hoopo _http://aijaa.com/Lq38mA esitys.
217. Jukkis28.7.2016 klo 18:40
Piti vielä sanomani, että sikäli tapio on oikeassa, että tuossa kyltissä tietysti on pakko olla tyyliteltyjä humanoideja. Eihän niiden tarkka esittäminen yhdessä kuvassa ole mahdollista siksikään, että humanoideja on aika monenlaisia.
218. tapio28.7.2016 klo 18:47
Muistin oikein - kyltti on laivoilla käytettävän pelastusaseman opaste - on kyllä totaalinen hassua muuttaa merkitys totaalisen pöljäksi - Jukkis tuntuu tykkäävän totaalisen pöljistä vihjeistä.

Oikea käyttö näkyy tässä kuvassa:
_http://3.bp.blogspot.com/-IxX5ZDikJ7A/U5clHWS3NWI /AAAAAAAAAfk/YeiKGm3vKfA/s1600/20140607_111406.jpg

Ajattelinkin, missä olen merkin nähnyt. Joko ruotisinlaivalla tai sitten Tallinnan laivalla.
219. tapio28.7.2016 klo 18:49
A oli kyltissä pelastusaseman tunnus. Ehkä Jukkis muisti asian myös heti, mutta tahtoi vai heittää hetulaa.
220. tapio28.7.2016 klo 18:54
Minua vain ärsytti Joonaksen ja Jukkiksen sekoilut - ei huvittanut sitten yhtään! Myönnettäköön, että minulla ei ole kaksinen huumorintaju.
221. tapio28.7.2016 klo 18:56
Äh - sekoilin itsekin. Kyltin nimi on "pelastautumisasema" - "pelastusasema" on vähän muuta.
222. Jukkis28.7.2016 klo 19:05
Vai että "oikea käyttö näkyy tässä kuvassa". Pakko taas sanoa että ai jumalauta. Kuvaa käytetty väärin! Mihin on maailma menossa? Kyllä nyt Joonas Anttilaa mahtaa hävettää. Ja kustantajaa, kai Eki tajuat, mitä on tullut tehtyä, päästetty lehteen kuva, josta tulee ristikkoon lause, josta ei käykään ilmi siinä kuvassa olevan asian todellinen elävän elämän käyttötarkoitus?

Mutta nythän tapio keksi, mistä on kyse: "minulla ei ole kaksinen huumorintaju".

Ymmärsitkö muuten, mistä sana MAKKI tulee?
223. tapio28.7.2016 klo 19:12
Viimeiseen - riittävä vastaus 28.7.2016 klo 14:17.

Minusta Eki ja Joonas tekivät itsestään naurettavia - no näemmä Jukkiksen huumorintajuun sopi.
224. tapio28.7.2016 klo 19:33
PÄÄK. ALUN NAINEN > SARA
225. tapio28.7.2016 klo 19:43
Tuo vain siksi, etten löytänyt SARA-alkuista pääkaupunkia. PÄÄK.-lyhenne tarkoittaa yleensä "pääkaupunki".

Olihan tässä palon miettimistä vaativia vihjeitä, joista useimmat sentään keksin. Pääsääntöisesti pidin tehtävän paljon pohdintaa vaativista vihjeistä.

Mielenkiintoisinta kolme E! -päättyvää vihjettä ja kaikissa eri logiikka.

SAAPPAN! en ole keksinyt
226. tapio28.7.2016 klo 19:51
Muistuipa sentään Sarajevo.
227. iso S28.7.2016 klo 19:52
Etsipä sitä pääkaupunkia Sarajevosta.
228. iso S28.7.2016 klo 19:53
Rakkaus on nopeampi Piirosen pässiä, tapion muisti on nopeampi isoja ässiä!
229. Jukkis28.7.2016 klo 19:57
Saappan! takaperin.
230. Jaska28.7.2016 klo 19:57
- Joonas Anttila on huono.
- Oikein huono.
- Erkki Vuokila on huono.
- Oikein huono.
- Kaikki ovat oikein huonoja.
- Ihan mahdottoman huonoja. Sulla on kiva pipo.
231. Tuomas L.28.7.2016 klo 20:07
Saransk on muuten Mordvan tasavallan pääkaupunki Venäjällä.
232. tapio28.7.2016 klo 20:12
En minä ole väittänyt Joonasta huonoksi laatijaksi. Jos yhdestä vihjeestä en pidä lainkaan, ei se ole koko kuva - Jaska tietää tuon itsekin. Miksi ihmeessä minun pitäisi jokaisesta vihjeestä pitää???

" Jukkis 28.7.2016 klo 19:57
Saappan! takaperin"

Luin kyllä jossakin vaiheessa takaperinkin - taisi käydä niin, että siinä vaiheessa kun luin väärin päin oli väärä ratkaisusana, eikä vihje toiminut silloin.

Hieman ihmetyttää KEKSINTÖÄ > TARU
Tarusta voi sanoa, että se täytyy kyllä keksiä, mutta ei taru keksintö ole vaan vain keksitty.
233. tapio28.7.2016 klo 20:23
Tulipa tässä jotain opittua Joonaksen tyylistä - paljon, jos pidin, kuten joistakin piilosana-tyyppisistä vihjeistä.

E!-loppuisille vihjeille 26.7.2016 klo 08:12 esittämäni näkökulma sinänsä ihan relevantti lähestymiskulma, vaikka olikin väärä.
234. tapio28.7.2016 klo 20:31
Mitä ihmeen älykästä Jukkis, Eki ja Joonas näkevät siinä, että opasteen sisältö muutetaan mielivaltaisesti ihan muuksi mitä se on? Mikähän opaste/liikennemerkki seuraavaksi tulee ... vitsin kohteeksi?
235. Jukkis28.7.2016 klo 20:38
Voi hyvä tavaton sun kanssas taas.
236. 28.7.2016 klo 21:43
Sairasta.
237. tapio28.7.2016 klo 21:52
Vähän kaikilta, joten antaa olla - huumorintajusta/huumorintajun puutteesta turha kiistellä enempää.
238. huhu29.7.2016 klo 15:01
tapio kirjoitti 28.7.2016 klo 20:12:

"Hieman ihmetyttää KEKSINTÖÄ > TARU
Tarusta voi sanoa, että se täytyy kyllä keksiä, mutta ei taru keksintö ole vaan vain keksitty."

Tässäkin tapio taas vääristelee vihjettä, kuten hänellä tapana on.

Vihje ei ole 'keksintö' vaan 'keksintöÄ"!

Ja tuohon vihjeeseen ratkaisusana sopi mainiosti, vai mitä tapio?
239. tapio29.7.2016 klo 15:13
Minun kielikorvaani taru on keksittyä.
240. Jukkis29.7.2016 klo 17:03
Se, että tuossa viheessä olisi jotain vikaa, on ihan tapion omaa keksintöä.
241. tapio7.8.2016 klo 10:30
3/2014 Joonas Anttila
Tämä ristikko oli aikoinaan hankala ja ratkaisuja kyseltiin, mutta näihin en saanut vastausta:

Mielestäni tämä ei oikein toimi
KAIMOILLAAN SAARI > BRITT; Britt taipuu Brittit eikä britit.

KOSKETUKSISSA KAULOIHIN > KITARAN.EKAT - piilokirjain "N"?

Minulta hukkui tarkistussivu, joten noissa voi olla virheratkaisujakin.
242. Tuomas L.7.8.2016 klo 10:34
Brittein saaret voivat varmaan kuulua sekä Britteille että briteille.

Tuohon toiseen tulee KITARANIEKAT.
243. tapio7.8.2016 klo 10:49
NIEKAT minulla loppuna olikin - mutta silloin oli sanana "soittoniekat", mutta yritin sitten miettiä kitaran osia ja ajattelin, että olisko kaula = nekka jossakin soitinslangissa. No on kitaraniekkakin soittoniekka.
244. tapio7.8.2016 klo 10:54
"
Tuomas L. 7.8.2016 klo 10:34
Brittein saaret voivat varmaan kuulua sekä Britteille että briteille.

"

Kysytään kaimoja - kaimoilla nimet pitää täsmätä täysin, joten minusta vihje tökkii ja ihan oikeasti pidän vihjettä virheellisenä.
245. tapio7.8.2016 klo 10:56
Tällä kertaa on ihan sama, mitä Joonas, Eki, Jukkis tai Tuomas ajattelee - en muuta kantaani.
246. Jaska7.8.2016 klo 11:13
Jämerä kanta, mutta siitä huolimatta Brittin kaima on ja pysyy Brittinä.
247. tapio7.8.2016 klo 12:12
Kysytty kaimoja, jolloin monikon nominatiivi voi olla ratkaisusana, jolloin Britt-nimisen kaimat ovat Bbrittit ja brittien kaimat ovat britit.

Joissakin taivutusmuodossa voi olla sama, mutta mutta ei kysytyssä.
248. tapio7.8.2016 klo 12:17
Ja yksikön nominatiivissa Britt on Britti eikä Britti.
249. Eki7.8.2016 klo 12:19
Britti eikä Britti? Otapa tapio nyt iisisti. Brittein saaret voivat kuulua sekä Britteille että briteille. jos se ei sinulle kelpaa, mitäpä me sille voimme.
250. tapio7.8.2016 klo 12:30
Tuo kohta otti todella pannuun, koska vaikeutti ratkaisua. En millään voinut ajatella hyväksyttäväksi sanaksi BRITT esittämäni taivutusjuttujen takia. Laitoin siksi BRITI, etsien onko tuon nimistä ihmistä. Kun BRITI ei toiminut minun oli vastemielisyyttä tuntien laitettava BRITT.
251. Eki7.8.2016 klo 12:35
Jotta et sotkisi koko hommaa, mitä hemmettiä tämä tarkoittaa: "Ja yksikön nominatiivissa Britt on Britti eikä Britti."
252. tapio7.8.2016 klo 12:48
Kirjoitusvirhe, po.

"Ja yksikön nominatiivissa Britt on Britt eikä Britti."

Kaima on oikeasti tai leikillisesti TÄSMÄLLEEN saman niminen ja ainakin monikon nominatiivissa pitää taipua samoin. Jos jatkossa tulee eteen vastaavia, valitan niistäkin.

"Brittein saaret voivat varmaan kuulua sekä Britteille että briteille."

on minusta huuhaata.
253. tapio7.8.2016 klo 12:56
Kyllä Brittein saaret kuuluvat Edwardillekin, mutta Edward ei ole Brittin kaima kuten ei myöskään Britt ole britin kaima.
254. tapio7.8.2016 klo 13:04
Anti olla - Eki on löperö ja näemmä tämä sivuston lukijat hyväksyvät löperyyden.
255. Eki7.8.2016 klo 13:05
Olet varmaan ymmärtänyt, että muilla on vakaa käsitys oikeellisuudesta. Siksi palannemme asiaan vain, jos jollakin muulla on jotain uutta. Ja muuten jatketaan ja muistetaan: ristikot ovat iloinen asia.
256. iso S7.8.2016 klo 13:14
Hylkää nyt kiveen hakattu asenteesi. Kuten itsekin huomaat, se ei toimi. Yritetään taivutella rautalankaa.

Vihje oli siis KAIMOILLAAN SAARI ja ratkaisusanaksi tuli Britt (ei britti, unohda britit). Tässä ei siis haeta monikollista ratkaisusanaa, vaan vihjataan yksiköllisen ratkaisusanan monikon kautta. Jos henkilön nimi on Britt, esimerkiksi Britt Ekland tai häntä huomattavasti nuorempi Britt Robertson, jokaisen hänen kaimansa nimi on oikeasti ja ilman leikkiä täsmälleen Britt. Jos näillä kaimoilla on jotakin yhteistä omaisuutta, se on silloin yleisimmin käytetyn taivutuksen mukaan Brittien omaisuutta, mutta Brittit voivat omistaa hieman runollisemminkin, muodossa Brittein. Nyt sitten mennään sinne leikillisyyden puolelle, vitsin ja ratkaisusanan vuoksi kuvitellaan että joukko Brittejä omistaa Brittein saaret. Se harhaute ja huumoria. Harhautteista selvitäkseen pitää osata ajatella monelta kantilta ja huumoria ymmärtääkseen pitää olla huumorintajuissaan.
257. kielonen7.8.2016 klo 13:14
löperö = ryhditön, saamaton, veltto, leväperäinen, nahjusmainen. Löperö nahjus. Löperöt puheet.
258. Jukkis7.8.2016 klo 13:32
Oliskohan tämä nyt tapion juttujen tähänastinen pohjanoteeraus? Se varsinainen pohjakosketus tuli tuossa 7.8.2016 klo 13:04.
259. tapio7.8.2016 klo 13:34
"Tässä ei siis haeta monikollista ratkaisusanaa, vaan vihjataan yksiköllisen ratkaisusanan monikon kautta."

otin senkin huomioon, mutta yksikön nominatiivissa on ero sanoilla britti ja Britt. Jos olisi etunimi "Briti", mielestäni toimisi.

". Nyt sitten mennään sinne leikillisyyden puolelle, vitsin ja ratkaisusanan vuoksi kuvitellaan että joukko Brittejä omistaa Brittein saaret."

En hyväksy, koska se ei ole fakta. Brittit eivät omista edes kuvitteellisesti brittien saarta. Ihan älytön "harhaute" - näemmä iso S ja Eki jne. voivat tuollaisia älyttömyyksiä ymmärtää. Älytön fantasia siis - ei kiitos. Ei naurata.
260. Jukkis7.8.2016 klo 13:38
Näköjään oli tapion mahdollista mennä vieläkin pohjammalle... pohjemmalle... pohjempaan... miten se pitää sanoa?
261. tapio7.8.2016 klo 13:45
Jos Iso S tarkoittaa jotain kuvitteellista saarirypästä (muuta kuin Iso-Britanniaa), vihje joten kuten toimii - minun huumorintajuni näemmä ei sitten riitä tällaisiin. Menee vähän liian monen mutkan kautta.
262. Eki7.8.2016 klo 13:56
Ei yhtään mutkaa.
263. tapio7.8.2016 klo 13:57
Myönnettäköön, että menin Iso S:n esittämään harhautukseen ts. että on kyse sanoista britti/britit ja Britt/Brittit, mutta olikin sitten vain leikillisesti kyse etunimestä Britt.
264. ake7.8.2016 klo 13:58
Vihjehän on KAIMOILLAAN SAARI?- siis kysymysmerkki perässä.
265. tapio7.8.2016 klo 14:06
Mutka kyllä iso S:n esittämässä kuvitelmassa "kuvitellaan että joukko Brittejä omistaa Brittein saaret."

Tuo on jokseenkin todennäköisesti puppua.
266. tapio7.8.2016 klo 14:12
"
ake 7.8.2016 klo 13:58
Vihjehän on KAIMOILLAAN SAARI?- siis kysymysmerkki perässä.
"

Joo. Ajattelin, että "kaimat" liittyvät leikkimielisesti britteihin ja siksi kysymysmerkki - en osannut tuosta ajatuksesta päästä irti ja mennä iso S:n esittämään kuvitteellisuuteen, sillä en voinut olettaa, että pitäisi kuvitella jotain olematonta.
267. Eki7.8.2016 klo 14:13
Mutta tuossa on olennaista se, että vääristelit jälleen kerran vihjettä.
268. tapio7.8.2016 klo 14:16
Jäi vahingossa pois se kysymysmerkki. Huomioin kyllä omassa näkökulmassani sen.
269. tapio7.8.2016 klo 14:19
Iso S sitä paitsi vastasi, kuin se olisi ollut vihjeessä - myönnän sen, että iso S:n esittämä ylimääräinen mutka oli mielikuvitukselleni ja huumorintajulleni liikaa.
270. Eki7.8.2016 klo 14:20
Eli nyt sitten ihan jokaikinen on ollut löperö, sinäkin.
271. tapio7.8.2016 klo 14:43
Joo. Jos iso S:n 7.8.2016 klo 13:14 esittämää näkökulmaa pidetään oikeana, minusta mennään liian kaukaa haettuun ratkaisuun, jos oikeiden Brittein/Brittien saarten rinnalle pitää kuvitella fiktionaaliset saaret.
272. ++juh7.8.2016 klo 17:52
Minusta iso S ei esittänyt, että pitäisi kuvitella fiktionaalisia saaria vaan käyttää mielikuvitustaan. Vaikka oikeasti Brittein saaret ovat brittien (ja osittain irlantilaisten), niin sanaleikisti ne kuuluvat Britt-nimisille henkilöille.
273. Jukkis7.8.2016 klo 17:55
Siinä tuli nyt kaksi tapiolle mahdotonta termiä: "käyttää mielikuvitustaan" ja "sanaleikisti".
274. Jaska7.8.2016 klo 18:25
"Joutuin vain nyt Nukku-Matin luo, höyhensaarille..."

Fiktiivinen nimi, fiktiiviset saaret, nehän ovat täyttä mielikuvitusta. Siis ihan skeidaa. Kirjallisuus, musiikki ja ennen kaikkea ristikot on puhdistettava tällaisista rappiokulttuurielementeistä. Historiallisen ensimmäisen rovion sytyttäjäksi kutsun tapion.
275. TU7.8.2016 klo 19:55
Guernsey, nam!
276. tapio7.8.2016 klo 20:05
Siirryin 5/2014.

HEITÄ 94 000 000

Filippiiniläisiä on (Wikipedian mukaan) tuo määrä, mutta kirjaimia vain 13.
FILIPPIINISET mahtuisi, mutta ei kai se käy?
277. tapio7.8.2016 klo 20:11
Voihan se olla ihan muutakin, ratkonta vasta alussa.
278. iso S7.8.2016 klo 21:25
Vesi, hanhi, selkä. Minä, kädet, pystyyn. Jossain kirjassa puhuttiin siitä, miten jännittävää on katsoa kun vastustamaton voima kohtaa järkähtämättömän esteen. Minun voimani ovat rajalliset, joten en voi tarjota lukijoille tuota jännitysnäytelmää. Lupaan että en puutu aiheeseen 5/2014, tuli mitä tuli. Jos lupaukseni rikon, älkää äänestäkö minua kunnanvaltuutetuksi, kansanedustajaksi, mepiksi tai presidentiksi. Jos en riko, älkää silti.
279. TU7.8.2016 klo 21:37
Nimimerkki tapio voisi huomioida muut, olemalla tarkka. Jatkuva huolimattomuus on rasittavaa.
280. 7.8.2016 klo 23:43
Miksette vaan anna tapion höpistä itsekseen. Miksi puuttua noihin älyttömyyksiin?
281. Jondalar8.8.2016 klo 14:25
Tapio saattaisi olla se sama nuori poika, joka jokusia vuosia sitten täällä perusti omia säikeitään. Hän oli silloin muistaakseni kaksitoistavuotias. Hän on palannut jallittamaan meitä.
282. 8.8.2016 klo 14:54
Vaimosta tuo puhuu ja tyttärestä joka on käynyt yliopistoa? Hyvä jallittaja. Osaa hyvin (ärsyttävästi) pyytää oikeita vastauksia vaikka voisi tarkistaa ne itse ( kun ratkoo 40 vuotta vanhoja piilosanoja).
283. tapio9.8.2016 klo 13:59
Piilosanojen suhteen yleensä tarkistankin. Ristikoiden suhteen en (joko tarkistuslehti puuttuu/tarkistussivu hukkunut tai vain en halua tarkistaa, sillä haluan saada ristikon loppuun asti ennen tarkistusta).

Tuon Britt-ratkaisusanan suhteen ongelma liittyy siihen, että toisinaan jämähdän tiettyyn ajattelumalliin, enkä osaa siitä helposti päästä pois.

++juh 7.8.2016 klo 17:52 toi erittäin selkeästi vihjeen ydinpointin.
284. tapio9.8.2016 klo 14:06
5/2014. kovisristikkoa en ole nyt jaksanut täytellä - vaatii erityisen hyvän vireen.

Jotta vähän helpottuisi pyysin 7.8.2016 klo 20:05 yhteen vihjeeseen pientä apua. Jos vihje liittyy Filippiineihin, en saan siihen liittyvää sanaa, jossa oli 13 kirjainta.

Jos "HEITÄ 94 000 000" ei liitykään Filippiineihin, sekin olisi hyödyllinen tieto.
285. 9.8.2016 klo 15:20
Tuohon ristikkoon on vastaus saatavana. Miksi täällä pyydät apuja?
286. tapio9.8.2016 klo 17:12
Hukkasin ratkaisusivu - ja vaikka ei olisikaan hukkunut, keskellä ristikkoa en voisi sellaista käyttääkään, sillä mahdoton katsoa, ettei näe viereisiä rivejä.
287. imx9.8.2016 klo 17:36
Jos joku asia tapion kirjoituksissa ärsyttää, niin se on tuo toisten juoksuttaminen. "Ratkaisut ovat ehkä saatavilla vaan voivoi, enpä halua niitä katsella!" Pelkkää trollailua ja huomionhakua. Ostapa kerrankin uusi ristikkolehti ja ratko sitä siihen tahtiin kuin muutkin - kysellä saat vasta kun ratkaisuaika on ohi.
288. tapio9.8.2016 klo 17:44
Tuon 94 000 000 -vihjeen kohdalla vain kyse siitä, sattuisiko joku muistamaan asian. Myönnän, että joskus tulee kysyttyä ihan turhaan.
289. tapio9.8.2016 klo 17:45
Tällä kertaa googlasin huolellisesti ja löysin asiallisesti sopivan vastauksen, mutta se ei vain sovi ristikkoon.
290. tapio9.8.2016 klo 19:39
En näemmä tarpeeksi hyvin:
_https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_valtioista _v%C3%A4kiluvun_mukaan

ei pidä paikkaansa - on vanha tilasto nimittäin! No toisen Wikipediasivun perusteella löytyi natsaava valtio.
291. tapio9.8.2016 klo 19:48
Väkilukufaktavihjeet sikäli ongelmallisia, että niissä tieto vanhenee nopeasti ja eri lähteissä voi olla eri tieto.

Oli aika paha tietovihje tämäkin Noam Chomsky. Toki mukana toinenkin vihje - ehkä ennemmin kyse siitä, että ratkaisusanaksi saatava hlö on oikeasti olemassa.
292. tapio9.8.2016 klo 19:52
Tosin voi olla kyse siitä, että Joonas edellyttää suurta yleissivistystä - sitä osoittanee viittaus Roger Ebert -nimiseen henkilöön. Hän kuten edellisessä kommentissa mainittu hlö ei kuulunut entuudestaan tietämykseeni.
293. Matti9.8.2016 klo 21:26
tapio: "en voisi sellaista käyttääkään, sillä mahdoton katsoa, ettei näe viereisiä rivejä." No juma, pyydä sitä opiskelijatytärtäsi lukemaan se sinulle! Äly hoi!
294. tapio10.8.2016 klo 08:26
Ei hänellä mahd. moiseen (vaimolla ei kiinnostusta). No kuten kerroin väkiluvussa ongelmana oli aluksi vain vanha tilasto (Filippiinien väkiluku uudemman mukaan jo yli 100 milj.). Oikeastaan huvittavia nämä tietovihjeet. Niissä mietin lähinnä sitä, että oliko laatija pakkoraossa ja jotain piti keksiä vai halusiko hän vaikeuttaa tehtävää siten, että useimmat ratkojat joutuivat netistä kaivamaan tietoa.

Tällainen vielä MAALARI (PÄÄTÖN HUONE).

Todennäköisesti tässäkin suurelle yleisölle tuntematon hlö, joten faktatieto menee kokeiluksi ja arvailuksi.

Kokeilin LASAL (A)LASAL(I) + eräitä muita LOTIL, AMARI. Sana "päätön" ärsyttävä - kirjain pois joko alusta, lopusta tai molemmista päistä (yleensä alusta, mutta ei aina).

Mielestäni ristikoissa voisi käyttää yleisemmin tunnettuja henkilönimiä.
295. 10.8.2016 klo 10:29
Näemmä yrität ratkoa tasollesi liian vaikeita tehtäviä.
296. iso S10.8.2016 klo 11:22
Löytyminen ei ole ongelma, ristikkoon sopiminen voi olla. Haku avainsanoilla ehdokas painter, esimerkiksi Amari painter

Jos pituuden täytyy olla 5 (näin voi arvata, mutta sen olisi voinut mainita), niin mm. nämä löytyvät: Kamar Thomas, Akiko Amari, Daliah Ammar, Michal Vered Ammar, lukuisia etunimellä Ammar, lukuisia Makkar-nimisiä, Aliraza Akkar, Sonja Teine

Jos "huoneeksi" kelpuutetaan myös komero: Omero Solaro, Leyva Omero, Kenny Komer, Ray Komer

Jos pituuden ei ole pakko olla 5: Amar, Sal ja Akkari -nimillä löytyy.

Roger Ebert oli Pulitzer-palkittu elokuvakriitikko, voisi sanoa "Amerikan Peter von Bagh". Hänellä oli oma tv-show kollega Gene Siskelin kanssa. He patentoivat sanonnan "two thumbs up" joka tarkoitti hyvää elokuvaa. Mad-lehti teki heistä parodian (eikä parodiaa kannata tehdä tuntemattomista taviksista), ja Mad-lehtihän teki jatkuvasti myös parodiaversioita elokuvista. Ebert sanoi että tämä auttoi häntä työssään. "I learned to be a movie critic by reading Mad magazine... Mad's parodies made me aware of the machine inside the skin – of the way a movie might look original on the outside, while inside it was just recycling the same old dumb formulas."
297. Jaska10.8.2016 klo 11:54
"Mielestäni ristikoissa voisi käyttää yleisemmin tunnettuja henkilönimiä."

Sen voisi tulkita "Mielestäni ristikoissa pitäisi käyttää vain minun tuntemiani henkiölnimiä."

Sinulla tapio on väärä asenne kovisten ratkonnassa. Älä missään tapauksessa yritä milloinkaan ratkoa Aulis Lehdon HS-ristikkoa:)

Muistelen, ehkä erehtyen, että se minullekin ennestään tuntmaton maalari oli Amari. Kaiketi laadinnan pakkoraossa syntynyt. Yksi tai kaksi vastaavaa ei muuten hyvän ristikon arvosanaa pudota.
298. tapio10.8.2016 klo 12:22
Kiitti Jaskalle ja iso S:lle. No ainakin tämä näkökulma meille yhteinen:

"Kaiketi laadinnan pakkoraossa syntynyt." (AMARI-nimisen henkilön ohella Noam Chomsky.

Noista Amari pahempi, sillä sitä ei löydä suomenkielisellä haulla (mieleeni ei tullut laittaa "painter"), mutta Noam Chomsky löytyi.

Amari on siten Jaskan mainitseman Aulis Lehdon HS-ristikoiden tapainen henkilönimi.

Noita yleisesti tuntemattomia hlöitä oli siis mielestäni kaksi kappaletta. Rober Ebert kai voi pitää riittävän tunnettuna hlönä.
299. ake10.8.2016 klo 12:35
Maalari ei ole Amari, sillä tämä huone on kirkollisiin toimituksiin varattu huone.
300. Jaska10.8.2016 klo 12:43
Appel, piru vie! Muisti petti. Ilmeisesti vihjeestä tuli ensin mieleen kamari.
301. ake10.8.2016 klo 12:53
Niin käy joskus itse kullekin, Jaska:)
Karel Appel oli alankomaalainen taidemaalari ja kuvanveistäjä, eikä ihan tuntematonkaan. Kappeli ei tietysti heti tullut mieleen, mutta risteävien avulla pääsi aika helposti alkuun tässä ristikon kulmassa.
302. tapio10.8.2016 klo 13:19
Löytyy suomenkielisestä Wikipediasta, joten kaiketi joten kuten menettele - tuskin Jaska Appeliakaan tunsi ennesttään kuten en minäkään.
303. tapio10.8.2016 klo 13:41
Muistaiskohan ake, mikä oljy tuli RUOANLAITTOON? (saisi tämän tehtävän loppuun ainakin siihen tapaan, että olisi nettiristikko, jossa F8 apuna).
304. tapio10.8.2016 klo 13:43
KASVIÖLJY,PALMUÖLJY,RAPSIÖLY,RUOKAÖLJY,RYPSIÖJY ja SOIJAÖLJY
305. tapio10.8.2016 klo 14:35
Sain rajattua vaihtoehdot kahteen, joten tuon saa unohtaa. Minusta
GIGANTISSA? aika mielivaltainen ratkaisusana - vai mikä vitsi siihen sisältyy?
306. ake10.8.2016 klo 14:36
Rapsiöljy
307. ake10.8.2016 klo 14:39
Ei siinä GIGANTISSA? mitään mielivaltaista ole - normaali puhelintarjous.
308. tapio10.8.2016 klo 14:50
Miksi sitten kysymysmerkki? Tällä kertaa kysymysmerkki ihmetytti. Yleensä kun on kysymysmerkki, kyseessä jokin vitsi tai jekku, mutta tällä kertaa ei mitään erikoista vaan ihan satunnainen tarjous, joka voisi olla hyvin monessa liikkeessä.

No alkaa ratketa - kiitos pienestä nopeutuksesta tuon maalarin suhteen.

Tällä kertaa pidin pääkuvan sisällöstä - ei ollut ihan mielivaltainen, joskin aika kryptinen.
309. tapio10.8.2016 klo 15:02
Yläosa muuten valmis, paitsi että tämä ei natsaa enkä tiedä, missä risteävässä on virhe:

AITA > ULLAK
310. tapio10.8.2016 klo 15:18
SAA HÄVIÄMÄÄN? > TOMCAT

Peli? Helikopteri? Jotain muuta? Ihan väärin?

KETJUN ALKU > CLAS - Clas Ohlson - olisi ihan looginen, mutten ole varma tuosta risteävästä.

" 10.8.2016 klo 10:29
Näemmä yrität ratkoa tasollesi liian vaikeita tehtäviä."

Tuo nyt ei pidä paikkaansa, mutta työläästi tämä ratkesi. Tosin voi sisältää virheratkaisuja.

PS. jos SAVUAV LEMPINIMI > MALLU, ihan *stä! Googlasin ja voisi liittyä savukemerkkiin - tupakoimattomuus on nykyisin muotia. Inhoan syvästi savuke- ja alholivihjeitä!
311. ake10.8.2016 klo 16:36
(M)AITA > (M)ULLAT, joten sun MOTIVAATIOTKIN on ilmeisesti väärin. TOMCAT on hävittäjälentokone, CLAS on sitten oikein ja myös MALLU.
312. seurailija10.8.2016 klo 16:41
SAVUAV LEMPINIMI?
313. Jukkis10.8.2016 klo 16:53
Se, että ristikossa on johonkin asiaan (esim. tupakkaan) liittyvä vihje-ratkaisusana -pari, ei tarkoita sitä, että laatija jotenkin erityisesti haluaa edistää sitä asiaa. Moisesta asiasta vaahtoaminen on vaan taas yksi lisäsyy pitää kirjoittajaa jotenkin höhlänä.

Ilmeisestikin kun et paheksunut erään toisen ristikon sanaa KALASEITA, niin hyväksyt sen taustalla oleva aatteen, eli harjoitat saamelaista pakanauskontoa?
314. tapio10.8.2016 klo 18:46
Tupakointi on vähenemään päin ja siihen liittyvä sanasto vähemmän tunnettua - itse en ole koskaan tupakoinut, joten sen slangisanasto aivan outoa.

" seurailija 10.8.2016 klo 16:41
SAVUAV LEMPINIMI?
"

kirjoitusvirhe

"ake 10.8.2016 klo 16:36
(M)AITA > (M)ULLAT, joten sun MOTIVAATIOTKIN on ilmeisesti väärin.
"

Motivaatioon oli RAKOILEVAT - no KATOILEVAT aika saman sisältöinen.
315. 10.8.2016 klo 18:58
Näemmä yrität ratkoa tasollesi liian vaikeita tehtäviä."

"Tuo nyt ei pidä paikkaansa, mutta työläästi tämä ratkesi. Tosin voi sisältää virheratkaisuja."

Siis pitää paikkansa.
1. Kyselet täällä apuja.
2. Ratkaisu saattaa silti olla väärin.

Jos ratkaisussa on yksikin kirjain väärin sitä ei ole ratkaistu!
316. tapio10.8.2016 klo 19:10
1. Kyselin apua nopeuttaakseni ratkaisua tuon maalarin suhteen (väkiluvun suhteen en saanut enkä tarvinnut apua) - koska hoksasin ylimmän vaakasanan, olisi jossakin vaiheessa ratkennut.

Vastaavaa olen tehnyt joskus aiemminkin - esim. Harton haitilaiseen woodoohon liittyvän teeman sain kyllä itse selville, vaikka pyysin filmi-vinkkiä (sinänsä työläs).

2. Joo - 1-2 kirjaimen suuruisia ratkontamokia on joskus tullut ennenkin.
317. iso S10.8.2016 klo 19:13
Noam Chomsky EI ole mikään mitätön pintajulkkis. Maailman asioita pitemmän aikaa seurannut on välttämättä hänen nimeensä törmännyt, vaikkakaan ei välttämättä mieleensä jättänyt, mutta sehän ei ole Naamin vika.

Wikipediasta lainaillen: Chomsky on merkittävä henkilö analyyttisessa filosofiassa ja yksi kognitiotieteen perustajista. Chomskya on kuvattu ”modernin kielitieteen isäksi”. Hän on viettänyt yli puoli vuosisataa Massachusettsin teknillisessä korkeakoulussa (MIT), jossa hän on kielitieteen emeritusprofessori. Chomsky on kirjoittanut yli 100 kirjaa aiheista kuten kielitieteet, sodat, politiikka ja media.

Chomsky tunnetaan lisäksi yhtenä Yhdysvaltojen merkittävimmistä poliittisista toisinajattelijoista sekä maan ulkopolitiikan arvostelijoista. Chomsky oli vuosina 1980–1992 maailman siteeratuin elävä ihmistieteiden edustaja.

Että sellainen tapaus.

Omasta muistista: aikoinaan Chomsky suunnitteli teoreettisen ohjelmointikielen (sitä ei välttämättä koskaan toteutettu). Siinä oli muiden muassa kaksi lähes identtistä käskyä, joissa oli pieni ero: toinen ei tehnyt mitään eikä käyttänyt tyhjän tekemiseen yhtään aikaa. Toinenkaan ei tehnyt mitään, mutta käytti siihen hiukan aikaa.

En ole vielä aloittanut tupakointia ja luullakseni en koskaan aloitakaan, mutta tiedän kuitenkin että Mallu on erään punavalkoisesta askistaan tunnetun savukemerkin kutsumanimi. En halua edistää tupakan myyntiä nimeä mainitsemalla. Sen sijaan kerron loppukevennyksenä vitsin.

Englantilaisessa laukkakilpailussa vähän ennen lähtöä eräs hevosen omistaja antoi hevoselle vaaleanpunaisen pillerin. Kilpailun valvoja, Marlborough'n herttua, sattui huomaamaan tapauksen ja pyysi kohteliaasti omistajaa vetämään hevosen pois kilpailusta, koska doping on ankarasti kiellettyä. Omistaja väitti että kyseessä oli vain sokeripitoinen karkki. Hevonen tykkäsi makeasta ja juoksi iloisemmin kun sai herkkuaan. Todistaakseen väitteensä hän söi itsekin yhden ja tarjosi yhden herttualle. Herttua otti tarjouksen vastaan ja poistui karkkia maiskutellen paikalta. Silloin omistaja nykäisi jockeyta hihasta ja sanoi: Anna mennä täyttä laukkaa heti startista. Tälle hevoselle ei pärjää kukaan eikä mikään, paitsi minä ja Marlborough'n herttua!
318. tapio10.8.2016 klo 19:14
Olen silti varsin tyytyväinen, jos jää vain 1-2 kirjaimen suuruinen virhe.
319. huhu10.8.2016 klo 19:56
tapio: "PS. jos SAVUAV LEMPINIMI > MALLU, ihan *stä! Googlasin ja voisi liittyä savukemerkkiin - tupakoimattomuus on nykyisin muotia. Inhoan syvästi savuke- ja alholivihjeitä!"

Kirjoitusvirheistä päätellen taidat olla kännissä vai onko kämpässä niin paljon tupakinsavua ettei näppiksen kirjaimet kunnolla erotu.
320. 10.8.2016 klo 20:29
Lähettäjä: tapio 10.8.2016 klo 19:14
Olen silti varsin tyytyväinen, jos jää vain 1-2 kirjaimen suuruinen virhe.

Siis et ratkaise tehtävää vaan se on sinulle liian vaikea. Helpompia löytyy pilvin pimein, aloita niistä ja kun taito lisääntyy siirry SK: 2 ja 3- tähtisiin.
321. tapio10.8.2016 klo 20:37
Vinoilua - sehän on nimettömille tuttua. Sitä paitsi olen ratkonut suurimman osan PuPe:n kolmosista - siis ei 1-2:n kirjaimen virhettäkään, mutta olen sen jälkeen kysellyt kohtia, joita en ole täysin ymmärtänyt. Nimetön voisi lopultakin lopettaa keljuilunsa.
322. tapio10.8.2016 klo 20:48
Välillä vaikuttaa, että onko Juha N ryhtynyt välillä nimettömäksi - samalaista vittuilua.
323. Ylläpito10.8.2016 klo 22:21
Piti oikein tarkastaa, että joku ei ole käyttänyt tapion nimimerkkiä. Vaikea uskoa, että sanoo Juha N:stä noin.
324. tapio10.8.2016 klo 23:08
Oli ilkeästi, mutta samantapaista ilkeilyä olen saanut Juhalta. Aivan kohtuutonta ilkeilyä. Keskusteluun osallistuneista jotkut ovat avoimesti kertoneet, että jokin tehtävä on jäänyt kesken (pahastikin). Jos 1-2 kirjainta tulee ratkonneeksi jostakin tehtävästä väärin, on kohtuutonta ilkeilyä kirjoittaa "Helpompia löytyy pilvin pimein, aloita niistä ja kun taito lisääntyy siirry SK: 2 ja 3- tähtisiin."

Ilkeää mollailua.
325. Juha N11.8.2016 klo 01:34
Kas, olen keskustelussa mukana, mutta tällä kertaa en keskustelijana vaan keskustelun kohteena.

Kyllä minulla tapio on pokkaa sanoa mielipiteeni sinusta ihan omana itsenäni, eli vakionimimerkillä, josta palstan vakiolukijat kyllä henkilöyteni tietävät. En minä kannanottoihini vaihtuvia nimimerkkejä tai suoranaista nimimerkittömyyttä tarvitse. Voisin vakionimimerkin sijasta jopa kirjoittaa koko nimelläni, ellei tästä seuraisi internetissä jatkuvasti uusia hakukoneviitteitä.

Olen sanonut, ja sanon edelleen, että sinua vaivaa tietynlainen hoksottimien puute. Ensinnäkin tulee aina välillä esille, että vaikka jonkin kinkkiseksi tehdyn ristikkovihjeen juju on sinulle entuudestaan tuttu, et välttämättä ymmärrä vihjeen ja ratkaisusanan yhteyttä edes ratkaisusanan saatuasi. Jonkun pitää tällöin paljastaa, mistä kovisvihjetyypistä on kyse. Toiseksi, konkretian ulkopuolelle menevät assosiaatiot ovat sinulle monesti vaikeita. Tuoreina esimerkkeinä YLÖSPÄÄSYYN > ANEET ja KAIMOILLAAN SAARI? > BRITT.

Ei sinua näistä asioista mollattaisi, jos sinulla olisi hieman enemmän malttia ja nöyryyttä. Joutuuhan yksi jos toinen muukin näillä säikeillä kyselemään, miten jostakin kovisvihjeestä voi tulla ratkaisuksi sellainen ja sellainen sana. Asialliseen kysymykseen tulee tällöin asiallinen vastaus, minkä jälkeen kysyjä ehkä toteaa: "Ahaa, onpas nokkelaa, kiitos vastauksesta." Mutta sinä et tällaiseen keskusteluun jostain syystä kykene, vaan teilaat mysteerivihjeet oikopäätä virheellisiksi tai muulla tavalla huonoiksi, ontuviksi, kaukaa haetuiksi. Saatat evästää laatijaa, miten hänen tulisi muuttaa vihjeitystapaansa, jotta se olisi vastaisuudessa oikeanlainen. Lisäksi olet antanut laatijan taidoista kokonaisarvioita ihan epäolennaisten ja toissijaisten asioiden pohjalta.

Sitkeä olet, sitä en kiellä. Mutta vähän lisää malttia ja nöyryyttä peliin, kiitos. Olethan itsekin kertonut, kuinka uusi harrastus kovisristikoiden ratkonta sinulle on. Harjoitus (itselläni rapiat 40 vuotta) tekee mestarin (ja onnikin toki: hopealle tullut hävisi vain sekunnin). Tähän loppuun hymiö.
326. tapio11.8.2016 klo 08:22
Ok. Et sitä paitsi ole ilmaissut mielipidettäsi yhtä ilkeästi kuin nimetön 10.8.2016 klo 20:29 - Pikestä puhumattakaan (tuskin nimetön on Pike - Pike olisi vielä ***:mpi.

"Tuoreina esimerkkeinä YLÖSPÄÄSYYN > ANEET ja KAIMOILLAAN SAARI? > BRITT. "

YLÖSPÄÄSYNÄ ANEET ymmärsin täysin - en vain erityisemmin pitänyt vihjeestä.
BRITT suhteen - kuten aiemmin kerroin - juutuin tiettyyn ajattelumalliin, josta en meinannut päästä pois. Pahin virhe ja ilmenee satunnaisesti.

Mitä näihin kovisristikoihin tulee, olen lukenut paljon nettikeskusteluja SK:n ristikoista. Monelta menee niihin pitkä aika - usein paljon pidempi aika kuin itseltäni (toki moni ratkoo myös paljon nopeammin). Joku kertoi ratkoneensa yhdessä vaimonsa kanssa - minulla ei ole omasta takaa kimppa-apua. Yleinen kokemus kunnon koviksesta on, että sitä ei yhden päivän aikana saa täyteen - jos saa, kyse ei ole ihan tähtensä arvoisesta ristikosta.

SK:n kolmitähtiset olisivat PuPe:ssa pääsääntöisesti 2 1/2, joten PuPe:n kolmitähtiset ovat pääsääntöisesti SK:n koviksia vaikeampia.

Olen kuitenkin pääsääntöisesti PuPe:nkin ristikot saanut ratkottua niin, että kaikki ruudut tulleet täyteen ja vieläpä oikein koko ristikko. Joskus pikku mokia ja 1-2 kirjainta väärin ja kerran olen tarvinnut vähän enemmän apua virheellisen sanan vuoksi (ongelmana oli eräs vihje, jonka ratkaisusana oli minulle ennestään tuntematon). Pikku mokien suhteen ei aina itse huomaa muuta kuin se, että jokin mättää. Silloin kaipaa, että joku auttaa huomaamaan missä moka. Tosin joskus olen itsekin tullut sen huomanneeksi tai olisin huomannut, jos olisi ollut malttia enemmän.

En osaa sanoa, olisinko viimeistä mokaa itse hoksannut ilman ake:n 10.8.2016 klo 16:36 antaa apua. Laittamani pystysana oli nimittäin sinänsä ihan jees, enkä osannut etsiä virhettä siitä.

Koska PuPe:n kolmoset ovat toisinaan melko työläitä (en yhtään ihmettele, että joiltakin jäänyt toisinaan jokin ristikko kesken), pyydän joskus helpotusta joihinkin vihjeisiin kuten nytkin tein - ake:n apu oli helpotus, nopeutus, mutta kuten jo aiemmin kerroin, olisin tod. näk. ratkaissut kohdan, mutta se olisi vienyt enemmän aikaa. Toisinaan on kiva saada apua, jotta ei lyö päätään seinään väärän ratkaisun kanssa.

Kuten aiemmin olen tuonut esille, on paljon mielekkäämpää ratkoa kolmosia vanhoista kuin uusista lehdistä. Vanhoista voi koota haluamansa järjestyksen. Toki laatijoiden suhteen tulee joskus liikaa ennakko-odotuksia vihjeiden suhteen.

Tästä esimerkki Joonaksen suhteen (vastaavia voisi esittää Harton suhteen).

"ake 10.8.2016 klo 14:39
Ei siinä GIGANTISSA? mitään mielivaltaista ole - normaali puhelintarjous.

Lähettäjä: tapio 10.8.2016 klo 14:50
Miksi sitten kysymysmerkki? Tällä kertaa kysymysmerkki ihmetytti. Yleensä kun on kysymysmerkki, kyseessä jokin vitsi tai jekku, mutta tällä kertaa ei mitään erikoista vaan ihan satunnainen tarjous, joka voisi olla hyvin monessa liikkeessä.
"

Ennakko-odotus oli, että kysymysmerkki merkitsee jekkua. No tässä kysymysmerkillä ei ollut mitään painoa-arvoa vaan "jekku" minulle olikin siinä, että kysymysmerkki ei ollut jekkuvihje. Vihje oli vain lyhennys pidemmästä vihjeestä

Mikä voisi olla Gigantista?
327. tapio11.8.2016 klo 08:26
Sen verran myönnytystä nimettömälle, että toisinaan PuPe:n kolmoset hieman ylivaikeita, koska niiden ratkominen loppuun asti muuttuu rasittavaksi. Mieluisin ristikoiden vaikeustaso itselleni on 2 1/2 - joskus PuPe:n kolmonen onkin sitä tasoa (valitettavasti joskus jopa alle). Kerran PuPe:n 2 1/2 oli kolmonen - kokemus oli PuPe:n keskustelujen pohjalta monen muunkin kokemus.
328. 11.8.2016 klo 09:37
Diagnoosille on jo tarpeeksi tekstiä.
329. 11.8.2016 klo 10:40
Näyttää olevan usean säikeen kokoinen ego tällä tapiolla!
330. tapio11.8.2016 klo 10:46
"
Lähettäjä: 11.8.2016 klo 09:37
Diagnoosille on jo tarpeeksi tekstiä.
"

Tämä nimetön ehkä Pike - tosin Pike joskus paljon pahempi (välillä Pike ihan asiallinenkin). No Piken kaltainen persoona kuitenkin - ja pitäisi suhtautua kuten Pikeen (eli jättää yleensä huomiotta).
331. tapio11.8.2016 klo 10:49
"

Lähettäjä: 11.8.2016 klo 10:40
Näyttää olevan usean säikeen kokoinen ego tällä tapiolla!
"

Pidän tällä hetkellä käytännössä kahta säiettä - jos säie liian pitkä katkaisen ja jatkan uudella säikeellä. Tämäkin säie jo vähän pitkä, mutta aion laittaa tähän vielä kommentit yhdestä Joonaksen ristikosta, jota en ole yhtään vielä ratkonut.

Tähänastisista. Tämän tehtävä pääkuvan idea loistava. Mielestäni paras. Ja se "humanoideja" koskeva pääkuva mielestäni - en edes osaa kuvata, mitä siitä nyt sanoisi.
332. Jukkis11.8.2016 klo 11:01
Mitä tämän 5/2014 Anttilan ristikon pääkuvasta tuli? Alaspäin kaksisanainen, vaakaan 11-kirjaiminen.
333. Juha N11.8.2016 klo 11:06
HIPPOCAMPUS ja NIMI MERIHEVOSESTA.
334. tapio11.8.2016 klo 11:13
Kun vaakaan selvisi, jouduin katsomaan netistä, miten liittyy pystysanaan. Onkohan tuota lukion biologian tunnilla selitetty - jos on, jälleen kerran asia, joka on totaalisesti unohtunut.
335. Juha N11.8.2016 klo 11:18
Toki C:n tilalle voi laittaa myös K:n, koska kyseessä piilokirjain. Valinta riippuu siitä, haluaako käyttää tieteellistä latinankielistä termiä - 1) merihevosten suku, 2) eräs aivoalue latinaksi - vai kyseisestä aivoalueesta mutkat suoristaen taiottua suomennosta. Makuasia. Omassa ratkaisussani on C-kirjain.
336. Jukkis11.8.2016 klo 11:19
Aikoinaan keksin tähän ristikkoon 8 sanaa, ekaksi varmaan NOAM, koska sehän on ihan älyttömän helppo keksiä, jos tietää kenestä on kysymys. Muista seitsemästä osa saattaa hyvinkin olla väärin.
337. tapio11.8.2016 klo 11:26
Pääkuvan teksti oli kyllä sen verran kryptinen, ettei ratkaisusanoja ilman muuta voinut keksiä eli vaati melko paljon risteävien apuja. Itseäni huvittaa itsessäni se, miten vähän muistaa lukioajalta - vaikeuksia jopa niissä aineissa, joissa olin parhaimmillani (reaali ja pitkä matikka, josta sain paria pistettä vaille silloisen L:n eli nykyisen eximian). En muista, että missään tiededokumenteissa mainittu, mistä hippocampus (aivoalueena) nimi tulee (tai mennyt ohitse) - olin ennen tätä ristikkoa vain ihmetellyt, mistähän moinen nimi. Mitens oli Jukkis ja Jaska?
338. Jukkis11.8.2016 klo 11:32
En tiennyt mistä hippokampuksen nimi on peräisin. Enkä edes muista että lukiossa olisi hippokampuksesta yhtään mitään ollut. Mutta minä otinkin reaalissa kaikki pisteeni fysiikasta ja kemiasta.
339. Juha N11.8.2016 klo 11:49
Ei hippokampusta meidän 60-luvulla tai aiemmin syntyneiden aikana koulussa (edes lukiossa) vielä opetettukaan. Hippokampus on tullut yleisemmin tunnetuksi vasta sen jälkeen, kun Alzheimerin taudin kulku alkoi modernien kuvantamistutkinusten myötä selventyä. Aivokudoksen surkastuminen alkaa Alzheimer-potilailla hippokampuksista. Joukkotiedotusvälineiden asiaohjelmissa, sanomalehtien tiedesivuilla ja aikakauslehtienkin valistavissa artikkeleissa hippokampukset tulevat Alzheimerin taudin yhteydessä hyvin usein mainituiksi.
340. Juha N11.8.2016 klo 11:57
Samoin minä vastasin yo-kokeen reaalissa pelkkiin fysiikan ja kemian kysymyksiin. Verrattuna siihen, että valitsi kuusi helpointa fysiikan ja neljä helponta kemian kysymystä, miten paljon enemmän vaivaa olisikaan pitänyt nähdä esim. biologian esseevastauksen kirjoittamiseen. Ja vaikeimmat fysiikan ja kemian kysymykset saattoi huoletta laistaa. No, nykyiset abit eivät pääse näin helpolla.
341. Juha N11.8.2016 klo 12:11
Kirjoitin näköjään äsken asian vierestä sikäli, että sekä tapio että Jukkis näköjään tiesivätkin hippokampukset aivoalueina, eli vain merihevosmerkitys oli heille outo. Jälkimmäiseen ei välttämättä juuri muualla törmäämään kuin merihevosia koskevissa luontodokumenteissa/artikkeleissa tai Sea World -ympäristöissä.
342. Jukkis11.8.2016 klo 12:11
Kun ei kuvahaulla löytynyt hippokampukselle vaihtoehtoista ristikkovihjettä, niin piti tehdä itse:
_http://aijaa.com/MgY7P9
343. tapio11.8.2016 klo 14:07
Hippokampuksen suhteen olen aina ihmetellyt, mitä ihmettä osio "hippo" tekee sanan alussa, mutta koskaan ei ole tullut googlattua asian selvittämiseksi. Jotain hyödyllistäkin ristikoista aina välillä oppii.
344. tapio11.8.2016 klo 14:17
No nyt oli ihan kivan oloista jutustelua.

PS. Itsekin taisin vastailla reaalissa lähinnä kemiaan ja fysiikkaan (siitä lain L:n).

Tuo HIPPOKAMPUS- kulma alkoi kunnolla ratketa kun keksin
TUSKIN BAMBIN KOHTALONA - ihan kivalla tavalla oivallusta vaativa vihje.

Sen jälkeen oli helppo keksiä pääkuvan eka pystysana (sitä en saanut tolkullista sanaa siihen).
345. tapio11.8.2016 klo 14:30
Mitä latinankieliseen nimeen tulee, merihevosen pää muistuttaa hevosta, jonka suku on Equus, joten merihevosen nimi olisi luonnollista olla Equuscampus. Outoja joskus tieteelliset nimet.
346. tiipii11.8.2016 klo 14:41
Eikös merihevonen tulisi silloin luonnollisesti olla Mareequus?
347. google-olli11.8.2016 klo 14:46
Wikipedia: "Hippokampuksen poikkileikkauspinta muistuttaa muodoltaan merihevosta, mistä sen nimi johtuu (kreik. hippos, hevonen; campos, merieläin)."
348. tapio11.8.2016 klo 14:54
Yleensä tieteelliset nimet ovat latinasta johdettuja, mutta kreikka tietenkin toinen merkittävä kieli, josta nimet on johdettu.
349. huhu11.8.2016 klo 14:57
Ja sitten on vielä olemassa jokihevonen.
350. Juha N12.8.2016 klo 11:32
Jukkiksella hauska kuva otaniemeläisestä hippokampuksesta.

En tiedä, mihin aikaan opiskelit (jos Otaniemessä opiskelit), mutta ilmeisesti et kuitenkaan niin aikaisin kuin 60-70-luvun taitteessa, jolloin alue saattoi näyttää hippikampukselta. Vai liekö niin, ettei hippejä Otaniemeen saakka riittänytkään, vaan he tyytyivät kansoittamaan vain yliopiston humanistisia laitoksia.
351. Matti12.8.2016 klo 13:28
Ei juurikaan näkynyt hippejä Otaniemessä 60-luvun lopulla ja 70-luvun alkupuolella. Taistolaisia sitten senkin edestä.
352. 12.8.2016 klo 15:53
No hyvä, pääsit sitten senkillesi.
353. Juha N13.8.2016 klo 17:36
Aiempaan keskusteluun liittyen:

Eläin- ja kasvitieteellinen nimistö ON latinaa, vaikka olisikin osittain kreikkalaista alkuperää. Jo antiikin latinassa oli kreikasta lainattua sanastoa. Jos nyt vaikka hevosaiheessa pysytään, niin kun muinaiset kreikkalaiset olivat ennen Rooman mahtikautta ajaneet jo vuosisatoja hevosilla kilpaa ja heillä oli hevoskilparadalle omakielinen nimi (ἱππόδρομ ος hippodromos, pohjana ἵππος hippos 'hevonen' ja δρόμος dromos 'juoksurata'), niin kilpailuperinnettä jatkaneet roomalaiset eivät vaivautuneet keksimään radalle kotoperäistä nimeä vaan lainasivat sen kreikasta, vieläpä täsmälleen samanasuisena (hippodromos, genetiivi hippodromī). Hassusti on sittemmin käynyt niin, että sana hippodromos on yhä latinaa (uuslatinaa) mutta ei enää kreikkaa (nykykreikkaa), sillä nykykreikassa sana on ιπποδρόμ&# 953;ο ippodrómio tai ιπποδρόμ&# 959;υ ippodrómou (nettisanakirjat tarjoavat käännöksenä vaihdellen jomman kumman muodon).

Antiikin latinan omakieliselle hevossanalle 'equus' kävi kahdella tavalla köpelösti:

Ensinnäkin (*) kaikki latinasta muiden kielten sivistyssanoihin päätyneet hevosiin liittyvät termit pohjautuvat sellaisiin latinan sanoihin, jotka ovat kreikkalaislainaa. Hippokampus ja hippodromi tulivat jo mainituiksi. (Kreikan ἱππόκαμπ& #959;ς hippókampos oli muuten alkuaan tarueläin, jolla oli hevosen eturuumis ja kalan pyrstö ja joka usein esitettiin merenjumalan ratsuna. Tällaisessa merkityksessä siitä kai tuli latinankin hippocampus. Kun eläinmaailman merihevonen jossakin vaiheessa - en tiedä missä - opittiin tuntemaan, sillekin annettiin latinassa nimi hippocampus, ja myöhemmin aivoanatomian hippocampus nimettiin merihevosen latinalaisnimen mukaan.) Muita hevosiin liittyviä latinasta lainattuja mutta pohjaltaan kreikkalaisia sivistyssanojamme ovat esimerkiksi hippiatri eli hevoslääkäri (kreik. ἰατρός iatros 'lääkäri'), hippologia eli hevostiede (kreik. λόγος lógos 'sana, ajatus, puhe, järki, mieli, tieto, tiede') sekä hippomania eli innokas hevosten ihailu ja harrastaminen (kreik. μανία mania 'hulluus'). Kreikkalaisperäistä latinaa ovat lisäksi mm. virtahepoa merkitsevä hippopotamus (kreik. ἱπποπότα& #956;ος hippopotamos 'jokihevonen'), kavioeläinten alalahkoa 'hevosmaiset' merkitsevä Hippomorpha (kreik. μορφή morfé 'muoto') sekä andienhirvien suku Hippocamelus (kreik. κάμηλος kamēlos 'kameli').

Latinan oma hevossana 'equus' sai myöhemmissä tytär- ja lainaajakielissä sentään muutaman harvan sanajohdoksen (mm. esp. equino 'hevosia koskeva' ja engl. equestrian 'ratsastaja'). Sen sijaan yhdyssanoja, jotka sittemmin olisivat voineet päätyä muiden kielten sivistyssanoiksi, ei tästä sanasta ehkä muodostettu lainkaan. Syitä voi olla kaksi:

(jatkuu...)
354. Juha N13.8.2016 klo 17:36
(...jatkoa)

1) Kun eri alojen tieteilijät muodostivat latinaan uudissanoja, niin mikäli loppuosa oli kreikkalaisperäinen, piti alkuosankin mielellään olla sellainen. Koska edellä lueteltujen hippo-alkuisten yhdyssanojen jälkimmäiset osat ovat sattumalta kreikkalaislähtöisiä, latinan omakielistä equus-sanaa ei ehkä kelpuutettu alkuosaksi? Vastaavasti esimerkiksi sana 'monimuotoinen' on latinaksi joko multiformis, jonka pohjasanat multus 'moni' ja forma 'muoto' ovat molemmat latinaa, taikka polymorphus / pleomorphus, joiden pohjasanat πολύς polys 'moni', πλείων pleíōn 'enemmän' ja μορφή morfé 'muoto' ovat kaikki kreikkaa. (Monissa lääkärilatinan termeissä kreikkalais- ja latinalaispohjaisia sanoja on kylläkin sitten koplattu yhdyssanoiksi miten on lystätty.)

2) Kun latinaan ajan saatossa kehitettiin uudissanoja, sana aequus 'tasainen, yhtäläinen, yhtä suuri' sai lukuisia yhdyssanajohdoksia kuten vaikkapa aequilibrium 'tasapaino', aequivalentia 'ekvivalenssi', ja aequinoctium 'päiväntasaus'. Jos hevossanasta equus olisi kehitetty equi-alkuisia yhdyssanoja, niin vaikka ääntämys eroaa alkutavujen osalta [e:kvi] versus [ekvi], ääntäjällä ja kuulijalla olisi voinut olla tekemistä sen erottamisessa, puhutaanko hevos-jostakin vai tasa-jostakin.

Toinen (**) arvovaltatappio, joka antiikin latinan hevossanan 'equus' osaksi historian saatossa koitui, oli se, että Rooman laajentuneen valtakunnan kansa meni ja lopetti sen käytön! Tilalle tuli 'caballus', joka lainattiin ilmeisesti keltinkielisiltä gallialaisilta ja jonka merkitys oli alunperin 'kaakki' mutta myöhemmin mikä tahansa hevonen. Kun kansan puhuma vulgäärilatina jalostui tahoillaan romaanisiksi tytärkieliksi, sanasta 'caballus' tuli esim. italiassa 'cavallo', espanjassa 'caballo' ja ranskassa 'cheval'. Näiden johdoksista on omaankin kieleemme päätynyt sana 'kavaljeeri', jolla alunperin tarkoittiin ratsumiestä tai ritaria mutta nykyään jo ketä tahansa miesseuralaista. Aika hyvä suoritus gallialaiselta kaakilta!

Puhuttuna kansankielenä latina kuoli, mutta säilyi aluksi kirkon ja hallinnon piirissä ja myöhemmin myös tieteen ja opetuksen kielenä. Samalla koko kieli vähitellen muuttui: kirkkolatina > humanistilatina > uuslatina. Viimeksi mainitussa hevossanat 'equus' ja 'caballus' päätyivät lopulta siinä mielessä tasapeliin, että hevosen tieteelliseksi nimeksi annettiin Equus caballus, joista ensin mainittu on sukunimi (samaan sukuun kuuluvat aasit ja seeprat) ja jälkimmäinen lajinimi.
355. 13.8.2016 klo 17:46
... ja onneksi YLE pitää latinaa edelleen arvossa uutisillaan. Kiitos taitaa kuulua Hannu Taanilalle (kai?)
356. Juha N13.8.2016 klo 17:48
Copypastaamieni kreikkalaissanojen jotkin tarkemerkit olivat näköjään iPadille ja/tai Firefoxille niin mahdottomia toteuttaa, että tekstistä tuli paikoin sekamelskaa. Olen pahoillani.
357. Juha N13.8.2016 klo 17:58
Korjaan: Safariahan minä käytän enkä Firefoxia.
358. huhu13.8.2016 klo 18:46
Juha N, älä lainkaan ole pahoillasi, päinvastoin. Kiitos viestistäsi, täällähän sivistyy.
359. Pr13.8.2016 klo 19:32
Kiitokset minultakin. Jonkin verran on minullakin kielipohjaa, mutta kreikkaan en ole kunnolla perehtynyt, vaikka kai pitäisi. Englannin leksikon kautta on tullut vähän etymologista sivistystä. Mukava lukea asiatietoa palstan yleisen höpsismin vastapainoksi!
360. tapio14.8.2016 klo 09:52
Itse asiassa kiitokset Juhalle minultakin.
6/2014 s. 28
6/2014 ei sitten pääkuvaa, jonka ideaa voisi moittia (kuten kerran kävi) tai sitten ihastella (kuten viime kerralla).

Ihan mahdottoman tuntuinen tämäkin ja ratkonta vasta aluillaan.

Alareuna jotensakin valmis, mutta yksi kohta ei natsaa enkä keksi missä vika:

HEVOSVÄRIN EDESSÄÄN SIELLÄ! (4)

KIMO+N voisi olla "hevosvärin". mutta ratkaisusanaksi jäi AATA, joka ei tuota loogista ratkaisua (hevosvärejä toki muitakin, mutta osa vain alan eksperttien tuntemia ja kimo lienee taviksille tunnetuin värin nimi).

Myös
POLVIVERBI > ANOTA
ei oikein toimi, mutta verbi päättyy A- tai Ä ja kun alussa on A, lopussa oltava A

EPÄTIETEELLISEN ALKU > HIMO
En nyt keksi kovin järkevää sanaa, joka alkaisi osalla ”himo”. Himotietäjä?

Ihan oikeasti nyt tuntuu, että jää kesken, joten toivon apua kohdissa, joissa katson, etten tiedä mitään asiasta.

ILEISSÄ HOETTU! (4) – olisiko (B)ILEISSÄ HOETTU? Mutta mitä bileissä voitaisiin jotain b-alkuista huutaa? Vai kyse ihan jostakin muusta?
361. tapio14.8.2016 klo 10:02
bileissä voi hokea jotain biisiä, mutta voiko kyse olla jostakin muusta.
362. Tuomas L.14.8.2016 klo 11:09
Tuohon ekaan taitaa tulla OITA - Oita on Japanin paikka, jossa voi nähdä kimonoita. Muita en muista, mutta ANOTA ei kyllä varmasti ole oikein.
363. Jukkis14.8.2016 klo 11:18
Polviverbi taitaa olla ALETA.
364. huhu14.8.2016 klo 12:04
Oliskos (B)iisi?
365. tapio14.8.2016 klo 13:01
Kysyinkin oliko joku muu sana mahdollinen.

" Tuomas L. 14.8.2016 klo 11:09
Tuohon ekaan taitaa tulla OITA - Oita on Japanin paikka, jossa voi nähdä kimonoita."

Olin siis täysin oikeilla jäljillä. Keksin, mikä meni väärin ja mikä aiheutti tuon virheen.

OLI 4. SUURIN > IRAN - ainakin jossakin tilastossa ollut joskus tuolla sijalla (vai onko juuri nyt), mutta olikin ARAL.

Epätieteellinen toimii nyt ja ALETA sopii polviverbiin. Ollut x. suurin - toista kertaa vastaavantyyllin vihje. Ärsyttävä siksi, että tilastotiedot vaihtuvat. Tisin Aralin suhteen hitaasti.
366. tapio14.8.2016 klo 13:32
Itse asiassa kolmas kerta viidessä ristikossa - ja aina ongelmia tilastotietojen kanssa.
* kerran 2016 antoi eri tiedon
* kerran uusi sivu antoi vanhan tiedon
* kerran etsin väärää tilastoa (" Vuonna 2009 IEA:n mukaan kymmenen maata vastasi yli 60 prosentista koko maailman öljyntuotannosta. Tuolloin maat olivat suuruusjärjestyksessä: Venäjä 494 Mt (13 %), Saudi-Arabia 452 Mt (12 %), Yhdysvallat 320 Mt (8 %), Iran 206 Mt (5 %), Kiina 194 Mt (5 %)")

Ainakin tilastotietovihjeet tuottavat ongelmia, jos ratkoo paljon myöhemmin kuin tehtävä ensi kerran julkaistu.
367. Jukkis14.8.2016 klo 13:40
Ihme valitusta taas. OLLUT 4. SUURIN ei ole mikään "vaihtuva tilastotieto", vaan ikuisesti paikkansa pitävä fakta.

Ainoa ongelma noiden tilastotietojen kanssa on sinun sekoilusi niiden kanssa.
368. tapio14.8.2016 klo 13:45
Aralin kohdalla kyse hitaasti vaihtuvasta tiedosta. Vihje kertoo, että ollut joskus 4. suurin, nyt 5. suurin - ja joskus tulee olemaan 6. suurin.
369. Jukkis14.8.2016 klo 14:07
No juuri tuon pinta-alan pienenemisen takia se vihje oli OLLUT 4. SUURIN. Etkö tosiaan ymmärrä asiaa?
370. tapio14.8.2016 klo 19:13
Ymmärsin, mutta kyse olikin siitä, että IRAN tuntui mahdolliselta ratkaisulta ja kun olin laittanut IRAN, vasen alakulma ei toiminut, koska tuli "sanat" ANOTA ja AATA. Aral ei tullut mieleen, koska minulla ei ollut mielikuvaa, miten iso se on suhteessa muihin järviin. IRANin suhteen oli hajulla sen öljyntuotannon tasosta suhteessa muihin öljyntuottajiin.

Mistä sitä voi muistaa, kuinka suuri Aral oli 1960 - se oli silloin 4. suurin mutta nyt vasta 16. suurin:

_https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_maailman_s uurimmista_j%C3%A4rvist%C3%A4

Tuo nyt kyllä osoittaa myös sitä, että sijalukuvihjeet ovat kyseenalaisia - ihan yleisesti! Kuka muistaa yli puolen vuosisadan päähän liittyvää tilastotietoa!
371. Eki14.8.2016 klo 19:28
"Mistä sitä voi muistaa, kuinka suuri Aral oli 1960..."

Pitääkö laatijan nyt miettiä, miten ratkoja ottaa tämänhetkiset vihjeet 2070-luvulla?

Vuonna 1960 oli kaksi tietosanakirjaa ja sivistyssanakirja ja jos ei niitä omistanut, piti mennä kirjastoon tutkimaan niitä.
372. Jukkis14.8.2016 klo 19:34
Vinkki tapiolle, koska ilmeisesti ei ole tajunnut:

Jos et suoraan keksi, mikä sana jostain vihjeestä tulee, kannattaa siirtyä miettimään muita vihjeitä. Silloin kun niihin keksii sanoja, syntyy ns. risteäviä ratkaisusanoja, jolloin saattaa siihen keksimättä jääneeseen sanaan tulla niistä kirjaimia, joiden avulla se keksimättä jäänyt vihje sitten ratkeaa.

Näin menetellen ratkomista ei olisi tarvinnut aloittaa muistelemalla, mikä on joskus ollut 4. suurin.

Olisi luullut, että tähän mennessä olisi tapio tuon jo keksinyt, mutta ilmeisesti ei.
373. TU14.8.2016 klo 19:35
Tapio, heititkö lukiokirjat, kartat ja muut heti roskiin, kun olit ne lukenut?
374. tapio14.8.2016 klo 19:39
Aika pian varmaan.
375. tapio14.8.2016 klo 20:13
Liittyen Jukkis 14.8.2016 klo 19:34.

Sain siis kulman täyteen ja tajusin, että pakko olla väärin, mutta mitkä risteävät väärin, en osannut täysin hahmottaa. Suurin osa sanoista toimi keskenään ja olivat loogisia ratkaisusanoiksi.

Ongelma lähinnä se, että kun joku kulma ei toimi, pitäisi uskaltaa miettiä enemmän uusiksi kakkia sanoja. Jouduin vaihtamaan lopulta neljä yksinään täysin loogista ratkaisusanaa (itse asiassa entisiä jäi vain kaksi).
376. tapio14.8.2016 klo 21:50
Liittyen Eki 14.8.2016 klo 19:28

No tällä kerta 4. suurin ei muutu aikojen vaihdellessa, joten sitä voi myöhemminkin hakea. Pari kertaa on kuitenkin ärsyttävästi tilastotieto muuttunut - ja melko lyhyellä aikavälillä, joten tilasto tieto on mielestäni huonoa faktatietoa ristikkoon.
377. Eki14.8.2016 klo 22:00
Se on nyt tullut selväksi. Ei niitä paljon olekaan.

Kun ristikot kuitenkin ratkotaan 99,999-prosenttisesti lehden ilmestymisen aikoihin, minä aion jatkossakin suosia ajankohtaisuutta. Luultavasti 2070-luvulla ihmisillä on jo aivoissaan eíetokone, joka pystyy lataamaan minkä tahansa menneisyyden asian mieleen alta sekunnin, joten minun ei heitä tarvitse surra.

Tai sitten maapallo on tuhoutunut.

Kummassakin tapauksessa saan huoletta jatkaa nykyistä tyyliäni.
378. TU14.8.2016 klo 22:55
Hih, tapiolla vaikeuksia vaihtaa sanoja.
379. Keila15.8.2016 klo 03:11
Hyvä Eki. Sinä olet hieno laatija ja kulma.
380. tapio15.8.2016 klo 16:17
Vain Joonas noita tilastofaktoja on heitellyt - voisi lopettaa ja keksi tilalle jotain muuta.

Toki sellaisia asioita, jotka eivät todenn. muutu, menettelee.

"
huhu 14.8.2016 klo 12:04
Oliskos (B)iisi?"

taitaa olla (B)AILA

Tuohon liittyvä on "Tanssikoulu Baila Baila" - en käy bailiuissa, joten tuotti siksi hieman ongelmia.
381. tapio15.8.2016 klo 19:21
Vilkaisin hieman " 8172. Punainen Pelikaani 6" - tuottanut muillekin ongelmia.

Tähän ei ainakaan vastattu

KENTTÄ > AURA

googlasin, että Aurassa on golfkenttä, mutta tuntuu jotenkin liian väljältä - erilaisia kenttiä nyt on kaikissa kunnissa - millä tavoin Auran kenttä olisi mainitsemisen arvoinen? Vai ihan pihalla?

NÄISTÄ, KUN SE ON O > SESTOT; jos SE korvaa O:lla, tulee OSTOT, mutta jää jotenkin ilmaan roikkumaan, mistä näistä (loogisesti kaupoista) - vai olenko ihan pihalla?

FFJARO:n loppuosa kesken - tuottanut ongelmia ennekin, mutta yritän ratkoa vielä sitä.
382. Tuomas L.15.8.2016 klo 19:34
Aura tarkoittaa myös ihmistä ympäröivää voimakenttää.
383. random15.8.2016 klo 19:36
_https://fi.wikipedia.org/wiki/Aura_(paranormaali)
384. tapio15.8.2016 klo 19:42
Myös seuraava jäi vähän hämäräksi.

KIISTANALAISEN LOPPU > STIINA

STIINA löytyy tuosta satunnaisena anagrammina, mutta tuskin kyse siitä
385. Rampe15.8.2016 klo 20:02
Sesto on (tai ainakin on ollut) ruokakauppaketju ja ainakin Palestiinassa on kiistaa riittänyt niin kauan kuin jaksan muistaa.
386. tapio15.8.2016 klo 20:18
Tämä ristikko näemmä aikanaan aiheuttanut todella paljon ongelmia:

"Vasen keskilaita pinnoittaa kruunulla (kr) OMATA,"

jotain tuollaista etsin, MUTTA en sellaista löytänyt, sillä eikö
po.

"pinnoittaa krulla"

lisää KR ei mielestäni ole "kruunulla"

", stripissä NEMI (iltiksen sarjakuva)
"

Ei ihme, että ihmettelin - en ikinä lukenut ja ihan totaalisen mahdoton vihje itselleni.

Oli hieman ylikatala minulle - mutta oli samaa monelle muullekin, joten en ole yksin.
387. Jukkis15.8.2016 klo 20:21
Siinä kun markka = mk, niin kruunu = kr.
388. tapio15.8.2016 klo 20:29
Toisaalta selvitin monta kohtaa, joissa muilla ongelmia.

Näitä ei mainittu:

TEKIJÄN PÄÄTÖS MERELLÄ > ONAS

Onas on saari Suomenlahdella, jota kai merenä voi pitää, mutta en keksi ketään tekijää, joka päättyy kirjaimiin ONAS.

"
Rampe 15.8.2016 klo 20:02
Sesto on (tai ainakin on ollut) ruokakauppaketju
"

Niinpä muuten on/oli, ja niistä OSTOT - eli ostosajatus meni oikein, mutta kaupan nimi ei tullut mieleen (sestot liittyvät myös tukinuittoon).
389. tapio15.8.2016 klo 20:35
"
Jukkis 15.8.2016 klo 20:21
Siinä kun markka = mk, niin kruunu = kr.
"

Tuplakataluus oli liikaa minulle (siis lyhennys). Miten muuten itse selvisit tästä? Oli viidestä Joonaksen ristikosta minulle pahin tai toiseksi pahin.

KIITOLLISIA YHDISTÄVÄNÄ! > KIILALIITOS.

Anagrammi, mutta olisin jotenkin kaivannut vinkkiä anagrammiin.
390. ake15.8.2016 klo 20:37
Vihje oli TEKIJÄN PÄÄTÖS MERELLÄ!, siis huutomerkki perässä. Kukahan sen ristikon on tehnyt...
391. tapio15.8.2016 klo 20:45
Unohdin huutomerkin. En osannut ajatella ristikon tekijään, vaan tekijää merellä - tuli siis katkaistua vihje väärästä kohtaa (tyypillinen moka piilis-tyypin vihjeissä).

Viittaus itse ristikkoon satunnaisesti tullut muulloinkin vihjeenä. Joskus olen etsinyt samaan tapaan jotain muuta kuin itse ristikkoon liittyvää.

KUIN KÖYSI! > VESSA

Viitataanko siihen, että vessa toimii yhtä luotettavasti kuin hirttoköysi vai mistä kyse.
392. tapio15.8.2016 klo 20:49
Päätän tämän ketjun tämän ristikon käsittelyyn, ristikkoon joka aikanaan on ehkä aiheuttanut eniten jatkokeskustelua alkuperäisessä säikeessään. Ja vähän jatkoa tuli tässä.
393. tapio15.8.2016 klo 20:51
Ihan haluan etukäteen kysyä, miten Tonin ja Antti Viitamäen kolmitähtiset suhteutuvat tähän Joonaksen ristikkoon.
394. Tuomas L.15.8.2016 klo 21:04
Ainakin oma selitykseni oli, että köysi ja vessa ovat molemmat vedettäviä.
395. tapio15.8.2016 klo 21:06
Parempi - mutta omanikaan ei ollut ihan mahdoton, joskin vähän groteski.
396. Jukkis15.8.2016 klo 21:13
Mulla nämä kolmitähtiset suhtautuu niin, että joskus saan Anttilan 3-tähtisen täyteen, joskus vain muutaman sanan. Yleensä, ei aina, jos alkaa sanoja löytymään, niin tulee ihan täyteen. Sama juttu Pitkälän 3-tähtisten kanssa. Viitamäen ristikoista tykkään näistä eniten, melkein aina on täyttynyt.

Tässä Anttila 6/2014:ssa sain alaosan (11 alinta riviä) melkein täyteen, oikea alanurkka jäi vähän auki, mutta nyt kävi ilmi, että siinä oli vääriä sanoja. Yläpuoliskoon sain muutaman epävarman hajasanan. Mitä tuli vasemman reunan pietarsaarelaisvihjeestä?
397. tapio15.8.2016 klo 21:28
"
Jukkis 15.8.2016 klo 21:13
Mulla nämä kolmitähtiset suhtautuu niin, että joskus saan Anttilan 3-tähtisen täyteen, joskus vain muutaman sanan
"

Saisit kyllä loppuunkin asti - mutta sinulla ei ehkä tarpeeksi aikaa tai sitkeyttä - pahimmat vievät nimittäin paljon aikaa - ja ovat siten lopulta vähän rasittavia.

" oikea alanurkka jäi vähän auki, mutta nyt kävi ilmi, että siinä oli vääriä sanoja. "

Siis siinä sinullakin ihan samoja ongelmia - ja yhdessä saimme korjattua.

Yläpuolisko tuli minulta täyteen kun sain AGGRESSIIVISUUDET - se että kirjoitetaan kahdella G:llä tuli ristikkorengin avustuksella.

VÄYLÄ PARVEKKEELLE > TIKASAUTO - mielestäni sana "väylä" viittaa tiehen, kujaan jne. ja on vähän harhaanjohtavaa pitää tikasautoa väylänä.

Korttipeli ja CaO- (=KALKKI) menivät kokeiluksi risteävien kanssa.

"Mitä tuli vasemman reunan pietarsaarelaisvihjeestä?"

FFJAROFANIJOUKKIOT
398. tapio15.8.2016 klo 21:35
Olen jotensakin täyteen nämä PuPe:n tehtävät saanut, selvittänyt monta pahaa vihjettä, mutta sitten töpeksinyt suhteellisen helpoissa - ja antanut itsestäni tyhmemmän kuvan kuin olen.

Mutta on näissä ollut ongelmia muillakin. Sitä taustaa vasteen nimettömien herjat aivan asiattomia.
399. tapio16.8.2016 klo 09:14
Toivon, että Jukkis ja muut voisivat tuoda myös omia ongelmiaan, joissa voisin puolestaan auttaa ratkomaan ristikkoa loppuun asti.

Kai Jaska-nimimerkin omaavallakin joskus ongelmia ja ainakin Jaskalla on kirjoittamansa perusteella samankaltainen suhde kuin minulla kovisristikoihin eli kesken jättäminen äärimmäisen vaikeaa ja kaikki pitäisi ymmärtääkin.

Ehkä nimettömän voivat alkaa herjata Jaskaakin, mutta se nyt olisi kestettävä.
400. 16.8.2016 klo 10:38
tapio voisi ottaa yhteyden ristikkoakatemiaan jossa voisi opettaa piilosanojen ja kovisten ratkontaa.
401. Jukkis16.8.2016 klo 11:55
Ei oikein toimi tapion ehdotus minun osalta, koska ratkon vain palkintoristikoita niiden palautusaikana. Jos ei tule täyteen tai jää epäselväksi, niin sitten saatan kysellä täällä aiheenmukaisen otsikon alla tai myöhemmin katsella ratkaisusta
402. tapio16.8.2016 klo 14:01
No sitten vain Jaskan ja minun tyylistä sitkeyttä ja enemmän rohkeutta tuoda esille omia ongelmakohtia - nimimerkin "Debiili" tavoin, joka on minun laillani uskaltanut tuoda esille, mitkä kohdat ovat olleet hänelle ongelmia.

Tosin ei Jukkiksen ole pakko suhtautua ristikoihin minun ja Jaskan tavoin vaan ottaa iso S:n tavoin rennommin.

Toivottavasti ei 16.8.2016 klo 10:38 nimetön tule sitten heittämään sarkastisia tai ivaavia kommentejaan PuPe-säikeisiin (on tainnut pysyä niistä poissa, mutta Pike:n ja em. nimettömän kaltaiset kommentit ovat ikuinen riesa).
403. Jaska16.8.2016 klo 15:47
Minä nyt sitten lupaan kysellä täällä, kun kohtaan ongelman, joka ei omin eikä lähivoimin ratkasustakaan aukea. Mahdollinen herjapalaute olisi ihan tervetullutta.
404. Jukkis16.8.2016 klo 19:38
Tuohon "No sitten vain" -viestiin vastauksena että en aio täällä ruveta "saisko vinkkiä" -tyyliin kyselemään palkintoristikoiden vastauksia. Palautusajan jälkeen olen niitä ennenkin kysellyt, mutta en sitä tee tällaisessa yleissäikeessä, vaan a.o. lehden omassa.
405. tapio16.8.2016 klo 19:42
Yritän sopivasti katsoa a.o. lehden omia säikeitä, mutta niissä helposti paljastuu sellaista, mitä en halua itselleni paljastaa. Toisaalta niissä ei käsitellä kaikkia asioita, jotka itselle ongelmallisia. Kuten olen aiemminkin olen todennut, en halua aukaista jälkikäteen vanhaa säiettä, miksi käsittelen PuPeja tällaisessa yleissäikeessä.
406. tapio16.8.2016 klo 19:44
Nyt vielä vähemmän haluan avata vanhoja säikeitä - kovalevy meni rikki, eikä minulla ollut Firefoxin kirjanmerkeistä varmuustallennustiedostoa, joten uuden kovalevyn käyttö vei kirjanmerkit.
407. Jukkis16.8.2016 klo 20:33
No ethän sinä siihen availuun muuta osoitetta tarvi kuin
_http://drzf55.angelfire.com/listoja.html
408. TU17.8.2016 klo 00:26
Tapio on ihana tollo. Melkein hävettää, mutta ei kumminkaan, kun on kivaa. Kiitos kaunis.
409. TU17.8.2016 klo 01:21
Anteeksipyyntö, mutta ei voinut olla laittamatta.
410. tapio17.8.2016 klo 09:05
Toisinaan olen tollo, myönnetään - mutta ratkon sentään melko hyvin näitä PuPe:n kolmosia, jotka ovat pääsääntöisesti selvästi SK:n "kolmosia" vaikeampia. Ainut SK:n kolmonen, jota voi näihin verrata, on Riku Rosendalin eräs soppakattilaristikko.

Mitä muuten siihen paranormaalisuuteen tulee, luulin, että aura tarkoittaa jotain ihmisen ominaisluonnetta ja siitä johtuvaa kohtaloa.
411. seurailija17.8.2016 klo 09:36
Riku Rosenvall.
412. tapio17.8.2016 klo 15:26
"
Jukkis 16.8.2016 klo 20:33
No ethän sinä siihen availuun muuta osoitetta tarvi kuin
_http://drzf55.angelfire.com/listoja.html
"

Vanhat Pupet lukuun ottamatta 6/2014 löytyivät helposti
413. tapio17.8.2016 klo 17:29
No löytyi sekin - vuosiluku puuttui siitä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *