KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 21.-22.5.2016

8865. IS-viikonloppu 21.-22.5.2016

Eki20.5.2016 klo 13:32
Koviksena Ilmo Juhani Liljeroosin ja Heli Kärkkäisen ajankohtainen ristikko. Kolmonen muttei pahis. Piiliksessä Antti Parkkinen.
2. Pekka Harne21.5.2016 klo 12:01
Olipa pläjäys ja varsinainen taidonnäyte laatijoiltaan!
3. Juha N21.5.2016 klo 15:47
Minustakin hieno idea ja toteutus!
4. O21.5.2016 klo 20:21
Teema on mielestäni enemmän miehille suunnattu. Auki vielä ja luulen, että menee huomiselle. :)
5. Rampe21.5.2016 klo 21:17
Kyllä meinasi mennä pahiksen puolelle, varsinkin pääkuvan alapuoli.
MARTTI INNANEN varmaan pahimmasta päästä, kun en oikein saanut risteävistäkään apua.
Kun sain, meni aikaa vihjeen ja ratkaisusanan yhteyden tajuamiseen.
6. Tarja21.5.2016 klo 23:18
Huippuhauskaa sanaleikittelyä. Kiitos!
7. O21.5.2016 klo 23:45
Sanaleikittelyä todellakin ja mukavaa sellaista, mutta on vielä muutama kohta jota en ole vielä ymmärtänyt, vaikka joka ruutu on täytetty. Kaiketi ne sieltä vielä tulee.

Kiitokset tekijöille!
8. Masa I22.5.2016 klo 15:18
Morjens !
Hyvä JL, haastava ristikko. Kun keksi jujun niin alkoi ratketa. Tosin jää vähän kesken ,kun 'ulkotyöt' odottaa,
Kiva ratkoa pelien lomassa.
9. Auku23.5.2016 klo 08:24
Tosiaan haastava! Kaikkiin ruutuihin olen sanan "kehittänyt"Selitystä kaikkiin vihjeisiin en ole keksinyt,mutta mietitään...
10. TAM23.5.2016 klo 10:59
Intel Lops on vielä ymmärtämättä
11. seurailija23.5.2016 klo 11:11
Kuusi kirjainta?
12. Tuomas L.23.5.2016 klo 11:23
INTEL LOPS oli minulle ensimmäinen sana koko ristikossa. Pari muuta vihjettä on sen sijaan jäänyt ymmärtämättä.
13. Hannu23.5.2016 klo 19:07
Joo, INTEL LOPS ja myös
ALTO-
SETÄLÄ
aukenivat ensimmäisenä pikasilmäilyn jälkeen, mutta jälkimmäistäpä jouduin korjaamaan ratkonnan edetessä.

Ovela ja ajankohtainen idea pääkuvaratkaisuista, mutta ajankohtainen myös Haminan suhteen.

On tässä kuitenkin vielä pähkäilemistä muutaman vihjeen/ratkaisun suhteen...mutta ei tämä kuitenkaan pahis ollut, koska pari laatijaporukan ristikkoa on vielä tuolla ratkomattomien pinossa hieman vajaana.

Mutta kiitokset tästä :-)
14. hermanni24.5.2016 klo 09:57
Oikea alakulma mättää, minulle muuten hauskan haastava. Onkohan selitykseen KN tullut väärä aakkonen???
15. Tarja24.5.2016 klo 10:01
KN on ihan kelpo vihje. Ratkaisusanan ja vihjeen yhteys on löydettävissä.
16. HM30.5.2016 klo 23:28
Voi itku, ei tullut oikea alakulma sitten millään valmiiksi. Huomenna toivon apuja siihen. Muuten kohtuuhyvin ratkesi, kiva ristikko!
17. Jaska31.5.2016 klo 12:30
Kiva hyvä, vakuuttava parempi adjektiivi. Arviona siis. Tällä ristikolla IJL kasvattaa pojoetumatkaansa kovislaatijoiden vuoden rangilistan kärjessä.

Auttanee, kun lyhennät tarinaa.
18. anna h31.5.2016 klo 19:02
Tuleeko tästä anatomiaan erittely? Minua jäi oikealla alhaalla kaivelemaan Matkalla titan päällä. Vaikka minulla on siihen sanaehdotus, en ymmärrä yhtään. Myös siksi tottakin. KN sen sijaan on auenneut minulle, ja se on oikein hyvä ja ovela vihje, kuten oli kaiken kaikkiaan oikein mukava ristikko tämä, ja kiva teema.
19. Tarja31.5.2016 klo 19:05
Mielestäni tuo "matkalla titan päällä" on ns. skytismi.
20. Rampe31.5.2016 klo 21:10
Tarja,
sitä se on minunkin mielestäni. Ja aika hyvä sellainen.
21. Pekka31.5.2016 klo 21:59
Mikä se INTEL LOPS logiikka on?
Sain S_ULAT, enkä ymmärrä.
22. Jaska31.5.2016 klo 22:04
Molemmat seulat pelaavat kolkeimmalla saljatasolla.
23. Pekka31.5.2016 klo 22:16
Ahaa! Kyse ei olekaan Piilaakson saljasta. Kiitos.
24. VL1.6.2016 klo 11:53
Kaipailisin myös ristikon anatomiaa. Mm. ÄMMÄ PÄÄLLÄ (masu?) ja O-O -vihjeiden selitykset ovat vielä minulle vähän epäselviä.
25. Jaska1.6.2016 klo 12:12
Eihän niitä (täällä) ole vielä selitettykään. Lähesty asiaa lyhenteiden kautta. IJL:lta ei tule anatomiaa.
26. Tuomas L.1.6.2016 klo 12:25
Sanan KANI vihjeelle kaipaisin selitystä.
27. Tarja1.6.2016 klo 12:52
Minä järkeilin vihjeen siten, että sanassa kaniini "ini" on turha, koska pelkkä kani riittää. Eli inistä ei tarvitse välittää vaan sen voi jättää pois.
28. Tumpelo2.6.2016 klo 17:29
Ratkon ristikoita usein...mutta täytyy tunnustaa, että tämä on todella vaikea minun kyvyilleni...kun aika on ummessa, niin olisi kiva saada lisävihjeitä.
Em. vihjeet tajusinkin..
29. Mettalo2.6.2016 klo 18:35
Samoin. Minakin tajusin nuo. Minulta puuttuu KUTSUIN, HAMINAN JULKKIS, VAAROILLAKIN mm.
30. Hannu2.6.2016 klo 18:42
Tumpelo pyytää lisävihjeitä...mihinkähän vihjeisiin? Mettalo ilmeisesti suoria vastauksia mainitsemiinsa vihjeisiin? Lähdenpä tästä saunomaan ensin...
31. Tarja2.6.2016 klo 18:42
Kutsut lähetetään, kun monta ihmistä haluaa päättää asioista saman pöydän ääressä. Haminan eläimestä varoitettiin telkkarissakin. Ja vaaroilla on ne korkeat kohdat.
32. anna h2.6.2016 klo 19:03
Eikö kukaan minulle tyhmälle avaisi sitä matkalla titan päällä juttua?
33. Tarja2.6.2016 klo 19:07
Matkalla on sama kuin tien päällä. Tien on kuitenkin muutettu muotoon titan, eli siinä on e vaihdettu kirjaimiin ta. Tällöin e on ta:na eli e tana eli etana.
34. anna h2.6.2016 klo 19:13
Kiitos Tarja, oli sen verran mutkan kautta haettu, että en tajunnut vaikka joskus näitä tämäntyyppisiä "skytismejä" onnistunkin ratkomaan. Etana minulla siinä oli, joten sinänsä olin oikein ratkonut.
35. toinen tumpelo2.6.2016 klo 20:14
En vaan pääse laatijan pään sisään..on eka kovis, jota yritän ratkoa..

Väritetyt lauseetkaan ei kaikki aukee...ei risteäviä tarpeeksi..
Täytyy ihailla teitä, jotka ratkoo kovikset mennen tullen..
Kiitos etukäteen jos vinkkejä tulee...
36. Hannu2.6.2016 klo 20:50
No yhtenä vinkkinä, että keltaisiin ruutuihin muodostuu Suomen tämän vuoden MM-jääkiekkomaajoukkueen pelaajien nimet järjestyksessä etunimi ja sukunimi.
37. Jaska2.6.2016 klo 22:09
Tyvestä puuhun noustaan. Jos ei ole koskaan ratkonut edes Ilta-Sanomien 2½-tason koviksia, on täyskolmosesta selviytyminen ilman apuja mahdoton tehtävä joka iikallr. Siinä on vaarana turhautuminen, toivottavasti ei toisella tumpelolla.
38. turhautunut3.6.2016 klo 11:17

Laittakaa sitten loputkin ratkaisut..ettei turhautuisi..

grrr..miten vakea...heh...
39. iso S31.7.2016 klo 17:13
Turhautumista tai ajan tuhrautumista - löysin tämän lehtipinosta. Hieman olin aikoinaan saanut alkua sinne tänne. Niin oli vaikeusasteeltaan täysi kolmonen että taisi pursua jo ylikin. Nyt punnersin sen täyteen ja enimmäkseen ymmärryskin tuli, ainakin jälkijunassa.

Oikea alanurkka sinnitteli viimeiseksi, kun en hoksannut ajatella skytismiä ja vihjeeseen TUSKIN AINA tarjosin sitkeästi väärää ja sitten vielä toista väärää. Se johdatti miettimään syntyjä syviä.

Koviksissa on tyypillisesti vaikeasti oivallettavia vihjeitä, joista suurta osaa voi nimittää harhautuksiksi. Niistä parhaissa ratkaisun synnyttyä ja yhteyden vihjeeseen tultua tajutuksi saa varman tunteen että juuri noinhan sen täytyy olla. Nyt ei käynyt noin, tai oikeastaan kävi, mutta ei ollutkaan.

Vihjeen sanan "tuskin" voi tulkita ainakin kahdella tavalla: "tokkopa/luultavasti ei" tai "tuskien kera". Tulkitsin sen väärin, ensimmäisellä tavalla, ja tälläsin ratkaisuksi Ilona. Voihan Ilonalla olla känkkäränkkäpäivä, jolloin hän ei ole muiden ilona. Hieno harhaute tuolle, mutta väärin luultu.

Seuraavaksi tarjosin toista tyttöä, Alina. Eihän A ole aina jossain olevien kirjainten joukossa alimmaisena eikä varsinkaan ylioppilaan todistuksessa A (approbatur) ole välttämättä alin arvosana. Voihan se olla C ja vaikka L, jos on tarpeeksi älliä. Ei kovin hieno vihje tuolle ratkaisulle, mutta tämähän olikin väärin.

Skytismin hoksattuani vaikeuksia tuottanut alarivin sana hahmottui ja auttoi viimeistelemään alakulman. Kaiken tuskailun jälkeen minulta pääsi ratkaisuksi ulina. Tästä olen sitä mieltä, että laatijan täytyy vedota siihen kuuluisaan ristikkotarkkuuteen. Aina on kovin vaativa ja ehdoton sana. Tuskaa ei muka voi tuntea ulisematta eikä ulista voi tuntematta tuskaa, esimerkiksi pelkästä huomion herättämisen halusta. "Aina" ei siis mielestäni ole tässä totta kumpaankaan suuntaan. Tietysti voi halkaista hiuksensa ja määritellä niin että tuska ilman ulinaa onkin vain kipua.

Ihmeellistä kyllä, kaiken tuskailun keskellä minulta jäi kokonaan huomaamatta se teema eli kellastuneet nimet. Jotenkin luulin painoväripaholaisen iskeneen enkä missään vaiheessa katsonut keltaisten sisältöä, vaan kokonaisia sanoja. Kaikkea sattuu mutta siihen tottuu kun paljon sattuu? Tuskin.

Nyt kun tuokin kirkastui niin se nostaa ristikon arvoa monta metriä. Olihan se muutenkin suurella taidolla laadittu ja vaivoja (ratkojankin) säästämättä vihjeitetty. Myöhäiset kiitokset yltiövisaisten ystävien ja harmittelut hienoon ratkaisuun pääsemättömyydestä vihaisten puolesta.
40. Jaska31.7.2016 klo 21:25
Jos siisi joku on oikeasti tuskissaan, niin tuskin siitä aiheutuva ulina ilmenee aina. Siis vain yhtenä aina. Ulinaa kuvaa pareemin UIJUIJUIJUI... toki siinä voi olla seassa vähän AIJAIJAItakin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *