KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 12-13/2016 RISTIKOT

8789. SK 12-13/2016 Ristikot

Olavi Kivalo24.3.2016 klo 21:07
”Tulevaisuudessa voidaan hajuja ehkä tallentaa digitaaliseen muotoon” ennusti juuri ilmestynyt Kemia-lehti.

Tuota odotellessa voin todeta, että verbaalisestihan hajuja voidaan tallentaa jo nyt - ja jakaa jopa ristikoissakin. Ja mikäs siinä. Loistavaa.

Hyvää pääsiäistä.
2. Juho25.3.2016 klo 18:07
Ristikot sain jo täytetyksi, eipä sitten pääsiäiseksi jäänytkään tehtäviä, tosin aika kovan väännön tarjosivat, mielenkiintoisia pureksittavia varsinkin tuo A.
3. O25.3.2016 klo 18:17
Niin oli minunkin mielestäni. Onneksi lauantaina voi jatkaa IS-koviksella! ;-)
4. Matti26.3.2016 klo 23:00
Tuossa SK:ssa Jukka Ukkola kysyy, että kun valon nopeus on 300 000 km/s ja äänen nopeus 343 m/s, niin mikä on hajun nopeus? Vastatkaapa siihen!
5. TU26.3.2016 klo 23:38
Matti hyvä, tämä on ristikkopalsta.
6. Jaska26.3.2016 klo 23:56
TU parempi, tämä on säie SK 12-13/2016, jossa asiaa kysyttiin. Sopii siis mainiosti vastata tässä säikeessä.

Hajun nopeus on tietysti lähteestä havaitsijaan saapuvien hajumolekyylien nopeus. Se vaihtelee mm. tuulesta eiippuen. Vastaanottaja, jonka nenä on tukossa, on yleensä huonolla tuulella (minä ainakin), joten haju ei välttämättä pääse hänen hajureseptoreisinsa saakka.

Pierun nopeus on luonnollisesti sama kuin äänen nopeus, ellei pieru jää pyörimään ääntä läpäisemättömiin nahkahousuihin.
7. Ville27.3.2016 klo 07:52
Ei hajuakaan?
8. Juho27.3.2016 klo 08:57
Pierussahan haju on vain kuulovammaisia varten, eikä nopeutta kai voi selvittääkään.
Mämmin hajuista pääsisäistä yksilöllisesti kaikille.
9. Olavi Kivalo27.3.2016 klo 11:06
Molekulaari pieru ja siitä aiheutuva ääni ovat kaksi eri asiaa. Vaikka molemmissa molekyylit liikkuvat, molekyylit itse ovat pääsääntöisesti eri maailmoista. Äänessä liikkuu väliaine (ilma, vesi), mutta pierun molekyylit ovat sitä itseään. Näin ollen niiden nopeudet ovat eri suuret ja riippuvat eri asioista päinvastoin kuin Jaska päättelee. On esimerkiksi huomattava, että pieruun ei välttämättä liity äänen tuottoa, mikä ei kuitenkaan estä pierun (kiusallistakin) etenemistä.

Edellisen lisäksi molekulaari pieru on erotettava muista lajeista kuten verbaalinen ja digitaalinen, jotka tunkeutuvat tajuntaan erilaisilla mekanismeilla. Tässä säikeessä puhutaan tekstuaalisena toteutetusta verbaalisesta pierusta ja sen mahdollisista terveellisistä ja epäterveellisistä vaikutuksista ristikon ratkojaan (tai laatijaan).
10. Per Saukko27.3.2016 klo 12:39
Miksi pierussa on äänen lisäksi myös haju?

(Kuuroja varten.)
11. Heikki30.3.2016 klo 11:55
Onpas tämän ristikon keskustelu kummallista! Käsitellään vain ns. suolikaasua. Asia selvisi vasta, kun sain ratkaistuksi ristikon. Tämä aihe liittyy vihjesanaan "päästellä paineita". En paljasta enempää, koska minullakin oli aluksi väärä vastaussana, joka sitten vähitellen muotoutui oikeaan muotoonsa. Samoin kävi monessa muussakin paikassa. Varoituksena mainittakoon, että etu- ja takavokaalit vuorottelevat yllättävästi monessa ratkaisusanassa. Tämä A-ristikko oli todella pahin, mitä olen ikimaailmassa loppuun asti ratkonut. Sisulla ja yrityksellä se menee.
12. Juha N30.3.2016 klo 12:50
Heikki, menit paljastelemaan sisältöä ennenaikaisesti. Ratkaisuaikaa on jäljellä, ja jotkut - ainakaan minä - eivät ole vielä edes nähneet koko lehteä.

(Mämmiltä on täällä Saksassa onneksi välttynyt. Korvaavista herkuista mainittakoon Tannhäuser ja John Crankon näkemys Romeosta ja Juliasta.)
13. Heikki30.3.2016 klo 13:35
Voi Juha N. Minähän ilmoitin, että en paljasta sisältöä, enkä ole yhtäkään ratkaisusanaa ilmaissut. En siedä, että minulle aina räpätetään. Vain henkilö, joka on ratkaissut ristikon täydellisesti, ymmärtää minun kommenttini. Tämä on sananvapautta, sen voi kieltää vain maan hallitus sotatilan aikana (sanottiin juuri uutisissa).
14. iso S30.3.2016 klo 15:15
Heikki, eikö sinulle räpättäminen ole sanavapautta?

Minä olen allerginen ilmaisuille "aina" ja "ei koskaan", jos niitä käytetään yhteyksissä joissa ne eivät ole tosia. Ei sinulle esimerkiksi eilen taidettu räpättää, ei ainakaan täällä. Tuskin kotonakaan koko päivää, välillä henkeä vetämättä ja vessataukoa pitämättä!
15. Jaska30.3.2016 klo 17:02
Oivallisestihan Heikki on sietänyt räpätystä, koska tänne aika ajoin palajaa. Vaiko peräti halajaa.
16. Juha N30.3.2016 klo 17:50
Mitä kukin räpättämisellä tarkoittaa, mutta minusta Heikki oli tuossa edellä varsinainen räpäsetä, kun ei voinut olla paljastamatta: "Varoituksena mainittakoon, että etu- ja takavokaalit vuorottelevat yllättävästi monessa ratkaisusanassa." Mikä hiton järki tuossa spoilauksessa oli, jos kyseinen asia sattui olemaan laadinnan lähtökohta ja ratkojille tarkoitettu uniikkiyllätys (en tosin vielä tiedä, oliko, mutta asiaa on tarpeetonta kommentoida enempää)?
17. tapio30.3.2016 klo 18:53
A-ristikko oli minustakin suhteellisen haastava - ylitti mielestäni normaalin 2:n tähden tason. Tosin 2+ kuluu SK:ssa kahden tähden kategoriaan. Ratkaisuun meni kuitenkin aikaan enemmän kuin Ekin 2 1/2 merkittyyn ristikkoon. Siinä 2 1/2 puolestaan mielestäni ehkä vähän liikaa. No Eki itse kirjoittaa, että nämä ehkä vähän yli kahden tähden.

Mitä tähtiin tulee, ne vähän sinne päin. kuten nytkin. PuPe:ssa kuitenkin suht. hyvin onnistunut tähditys (toimii mielestäni paremmin kuin SK:ssa), joten kyllä niissä kohtalaisesti voi onnistua.
18. Jukkis30.3.2016 klo 19:50
Ai jumalauta tuota iänikuista jonninjoutavaa lässytystä tähdistä ja niiden murto-osista.
19. ***30.3.2016 klo 20:44
Niin, mitä suotta itse ristikoista nauttimaan kunhan tähtiä piisaa riittävästi.
20. Olavi Kivalo30.3.2016 klo 21:29
Koska olen rehellinen ihminen, niin minun on pakko sanoa, että tuo Jukkiksen purkaus herätti minussa välittömän naurun ja sen jälkeisen leppoisan sympatian tunteen. (Itse asiassa molempia osapuolia kohtaan, mutta vähän erilaisen.)

Toisin sanoen: jos oikeesti vituttaa, niin kyllä se pitää voida sanoa suoraan. Se ei ole vihapuhetta.
21. TU31.3.2016 klo 00:23
Minä en halua vinkkejä, kiitos vain. Heikkikin voi pitää älyämisensä mahassaan tai mennä HS-sivuille pätemään. Siellä tykätään
22. TU31.3.2016 klo 00:28
Heikki ei honaa, että pienikin vihje voi kertoa paljon. Älä aliarvioi.
23. TU31.3.2016 klo 00:34
Vuokilan ristikko oli tosi hauska! Pitkälän kaks tähtinen
todella vaikea mulle, kiitos molemmista, olen selättävä.
24. ??31.3.2016 klo 08:11
"olen selättävä"??
25. Jukkis31.3.2016 klo 10:21
"Vanhahtava on oleva ‑rakenne sisältää preesensmuotoisen olla-verbin ja tilanteen päättymättömyyttä ilmaisevan VA-partisiipin. Tästä yhdistelmästä syntyy eteenpäin katsova rakenne, joka esittää tulee olemaan ‑rakenteen tavoin puheena olevan asian ikään kuin varmasti toteutuvana. Rakennetta esiintyy ensisijaisesti uskonnollisissa tai juhlallisissa teksteissä mutta tyylikeinona myös esim. uutisoinnissa. Rakennetta käytetään vain yksikössä, lähinnä kolmannessa persoonassa."

(Iso suomen kielioppi)
26. Olavi Kivalo31.3.2016 klo 11:33
Tuo oli ilmaisun "olen selättävä" selätys irroitettuna lauseyhteydestään. Jos katsotaan, mitä sillä mahdollisesti yritetään sanoa yllä, se voisi yhtä hyvin olla nimimerkin luonnehdinta itsestään: olen selättävää tyyppiä.
27. Juha N1.4.2016 klo 18:01
Pyydän Heikiltä anteeksi, että näköjään syyttä suotta äkäännyin hänen kommentistaan, jota epäilin keskeisen ristikkoidean spoilaamisesta. (Aina välillähän laatija ottaa ristikkonsa lähtökohdaksi jonkin kirjainvalikoimaan liittyvän jipon. Eräälläkin kerralla Toni Pitkälän laatimuksesta paljastui kaksi 3x3 ruudun neliötä, joista toisessa oli pelkkiä A-kirjaimia ja toisessa pelkkiä U-kirjainta.) Nyt ristikon ääreen päässeenä ja sen ratkaisseena sain kuitenkin huomata, ettei Heikki ollut "paljastuksessaan" livauttanut mitään olennaista tietoa.
28. Juha N1.4.2016 klo 18:02
piti olla: --- pelkkiä U-kirjaimia ---
29. tapio1.4.2016 klo 20:17
Mielestäni tähän sisältyy jonkin tason lisävinkki:

Onpas tämän ristikon keskustelu kummallista! Käsitellään vain ns. suolikaasua. Asia selvisi vasta, kun sain ratkaistuksi ristikon. Tämä aihe liittyy vihjesanaan "päästellä paineita".
30. Olavi Kivalo1.4.2016 klo 20:22
tapio on oikeassa.
31. TU1.4.2016 klo 20:56
Pitkälän kiva ristikko lähes selätetty, mutta ei täysin. Mukavuutta piisaa vielä.
32. Jaska1.4.2016 klo 23:05
Sama turhuus kuin tapiolla, mutta ilman iljetysmomenttia:)
33. Olavi Kivalo1.4.2016 klo 23:12
tapio on turha mutta oli oikeassa. (Huom. kommentti koskee nimimerkkiä, ei ihmistä.)
34. tapio2.4.2016 klo 10:16
Koska piilosanalle ei ole omaa säiettä muutama ajatus siitä. On vireeni ollut tavanomaista huonompi vai kyse siitä, että viime aikoina tullut vähemmän niitä ratkottua (ilmaiset nettitehtävät, jotka tunnen, käyty läpi + 30 kpl PuPeista)i, mutta tämä piilosana teetti tavanomaista enemmän töitä. Mielestäni uusien tapojen luomisen yritystä.
35. tapio19.4.2016 klo 21:11
Mitä Ekin teemaristikkoon tulee, löysin sattumoisin vanhan sellaisen.

Löysin sattumoisin kotoa SK 22/2000 - suosittelen ristikon ratkomista. Vaatii kyllä vähän tiedonhankintaa netistä. Teeman voin paljastaa: nykyinen Hengitysliitto ry.

Tuon kanssa meni aikaa, joskin lisätekijänä se, että ao. liitto on monen monta kertaa muuttanut nimeään, joten piti tutkia nettiä. Vuonna 2000 olisi ollut helpompi ratkoa. Osittain aika toi lisätwistiä, mutta mielestäni sekin huomioiden oli SK 12-13 haastavampi.

Löytyy netistä SK:n digilehden tilaajalle (Jukkis toi esille), joten ihan ilmaiseksi siihen ei pääse käsiksi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *