KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 2/2016

8724. Iisakin ristikot 2/2016

olli28.1.2016 klo 17:34
Jo tässä onkin odoteltu uutta lehteä postilaatikkoon, ja yllätys yllätys, siellä se oli odottamassa laatikon pohjalla. Ei muuta kuin hikoilemaan ja ratkomaan laatijoiden hieroglyfejä.
2. cee31.1.2016 klo 19:40
Piti oikein plarata uudestaan lehti lävitse, kun en löytänyt kuukauden Aulista ollenkaan! Mitenkäs tällainen vahinko on päässyt tapahtumaan?
3. Maija1.2.2016 klo 12:08
Onko Iisakki tullut vaikeammaksi ,vai olenko tullut tyhmemmäksi vanhemmiten. Eka ristikko oli ennen helppo ja nyt tuntuu tosi vaikealta. Alkupään saan kyllä valmiiksi muuten,loppupää on aina ollut huonoa.
4. sirpa1.2.2016 klo 16:06
cee; Lehto on taitava laatija, mutta joskus ne vihjekuvat on niin epäselviä, että mulla ainakin ollu vaikeuksia ottaa niistä selkoa. Hyvä kun välillä vaihtelua, Rosenvallilla myös hyvät ristikot!

Maija; minustakin tuntuu välillä että lehti olis vaikeutunu, mutta täyteen se aina tulee monen väännön jälkeen. Simbergin ristikot yleensä aiheuttaa päänvaivaa loppumetreille saakka. Tällä kertaa en ymmärrä s22 ristikon kuvan yhteyttä siitä tuleviin sanoihin.??
5. Auroran pappa2.2.2016 klo 21:27
Sirpa
Olen samaa mieltä kanssasi sivu 22 lauseista jotka tulevat pääkuvasta.
Ne on vähän vaikea oivaltaa mitä sillä kuvalla tahdotaan ilmaista.

En ole vielä saanut siitä kuvan alta vasenta ylänurkkaa valmiiksi,
muuten se ristikko ratkottu.
Aloitan aina lehden lopusta alkuun päin.
Nyt on varmaan sen vaikeamman numeron vuoro, koska minusta tuntuu että Iisakki
yrittää säilyttää maineensa "visaisten ystäville"
6. Anneli4.2.2016 klo 09:10
Viimeinen ruutu takasivusta ratkesi viimein. Samoin nyt aamusella selvisi sivu 22 HUUDELLA HUUDEILLA. Muita en ole vielä ehtinyt miettiä. Minusta Simbergin talvisesta kuvasta tulevat sanat ovat ihan hyvin tähän passeleita.
7. mummi4.2.2016 klo 12:11
Sivu 22, pari sanaa tökkii,en ymmärrä sanaa MAKARAT,mitä se tarkoittaa??, mikään ei sovi, eikä myöskään SARVELLISIA, en saa mitään järjellistä vaikka ympärillä olevat sanat ovat mielestäni oikeat.En ymmärrä Simbergin oivalluksia aina.
8. Anneli4.2.2016 klo 15:50
mummi,
jos ympärillä olevat sanat ovat oikein, voi olla että myös nämä kaksi ratkaisusanaa ovat oikein. Aikanaan varmaan hoksaat jujun!
9. aawee5.2.2016 klo 21:33
Onpa tosi pitkiä vastaussanoja sivun 19. Skytän ja Löfgrenin ristikossa!
10. Pike6.2.2016 klo 07:59
Valmista tuli. Aivan mainio tuo viimeinen sivu ja Simbergit taaskin mietityttivät, varsinkin s. 22 muutaman päivän.
mummi, kannattaa maiskutella sanoja muutamaan kertaan vaikka ääneen ja miettiä mitä sana tuo mieleen. Assosiaatiota!!!
11. Olzi6.2.2016 klo 09:40
Pitäis vissiin hillitä ratkontaintoa. Taas pitää liki kuukausi odottaa uutta Iisakkia. Vielä muutama tarkistus ja se on siinä. Samaa mieltä Piken kanssa takasivusta. Myös Simbergit olivat tuttuun tapaan hyviä. Toivottavasti Aulis on taas mukana maaliskuun lehdessä!
12. OR6.2.2016 klo 09:59
Tulee seurattua mielenkiinnolla keskustelupalstaa. Itsellä lehti muuten ratkottuna paitsi takasivun erikoisen pari ruutua. Odotan
ahaa elämystä vielä niihin. Sivulla 22 oli monta mukavaa oivallettavaa. Auliksen ristikkoa myös kaipasin.
13. OR6.2.2016 klo 09:59
Tulee seurattua mielenkiinnolla keskustelupalstaa. Itsellä lehti muuten ratkottuna paitsi takasivun erikoisen pari ruutua. Odotan
ahaa elämystä vielä niihin. Sivulla 22 oli monta mukavaa oivallettavaa. Auliksen ristikkoa myös kaipasin.
14. OR6.2.2016 klo 09:59
Tulee seurattua mielenkiinnolla keskustelupalstaa. Itsellä lehti muuten ratkottuna paitsi takasivun erikoisen pari ruutua. Odotan
ahaa elämystä vielä niihin. Sivulla 22 oli monta mukavaa oivallettavaa. Auliksen ristikkoa myös kaipasin.
15. nykkis7.2.2016 klo 09:46
Mielestäni parasta antia ovat sivun 19 S&L (vrt. AL pitkine kökkösanoineen) ja sivun 21 RR mukavine oivalluksineen. Niittymäen erikoista pitää myös kehaista; 4. vaakarivin 1. tuotti pitkään päänvaivaa. Ainoa (ratkaisuun vaikuttamaton) moka löytyi sivulta 2, oikean reunan keskivaiheilla, TOSITOMISSA MERELLÄ. Hyvillä mielin jään odottelemaan seuraavaa Iisakkia!
16. Saara7.2.2016 klo 20:33
Aulis voi jatkossakin jäädä kokonaan pois, useimmiten se jää minulta ratkaisematta. Kuvat epäselviä.
17. olli8.2.2016 klo 11:11
Muuten hyviä tehtäviä, mutta Alfeja liikaa, yksikin riittäisi. Sanokaapa, miten pääsisi sisään Alfin ristikoihin. Tuntuu, että vihjeet ja ratkaisut ovat haettu tahallaan mahdollisimman kaukaa toisistaan. Yleisvihjeitä tarvittaisiin.
18. sirpa8.2.2016 klo 13:00
tutkaile Olli niitä Alfin ristikoiden vastauksia, ja täytä niiden avulla ensin niin pääset jyvälle. Jos lähetät lehden arvontaan, niin jätä kopio itelles Alfin ristikoista. Niin minä tein ja opin täyttämään niitä, alkuun en montaa sanaa saanut, mutta nyt ne jo täyttyy ja tykkään laatijasta kovasti! Työtä hänen ristikoiden tekeminen kyllä vaatii, mutta sehän siinä onkin mukavan haastavaa!
19. Rampe8.2.2016 klo 13:28
Myös minulle ovat Alfin ristikot tuottaneet vaikeuksia, mutta tällä kertaa sain myös s.22 ristikon täyteen.
Minun mielestäni paras keino päästä laatijan ristikoihin sisään on täyttää ensin itse niin pitkälle kuin osaa ja loput sitten kun saa valmiit vastaukset.
Ehkä silloinkin on hyvä luntata sana kerrallaan ja yrittää itse risteäviä.
Ongelma tietenkin voi olla se, ettei saa Alfin ristikkoon yhtään varmaa ratkaisusanaa. Silloin on siirryttävä suoraan sirpan menetelmään.
20. Hellu8.2.2016 klo 15:36
Minä olen jumittanut itseni sivulle 19. Keskellä oleva pitkä vaakasana GERMAANISTA? teettää vaikeuksia. Olen saanut alun SAKSALAISIN-----
tehtyä, loppu on tekemättä. Jos voisitte antaa apua, jotta pääsen tästä eteenpäin.
21. Jaska8.2.2016 klo 16:31
Ovatko kaiiki Iisakin tehtävät palkinnollisia?
22. aawee8.2.2016 klo 22:40
Jaska, ovat kaikki.
23. Pike9.2.2016 klo 08:27
Hellu, täällä ei anneta apuja eikä niitä myöskään anota!!! Paina kalloosi!
24. olli9.2.2016 klo 09:35
Oho, kova täti tuo Pike. Pitäisiköhän auttaa Hellua, mitäpä sanotte te muut?
25. Rampe9.2.2016 klo 11:27
Ei ole tapana silloin kun on vielä aikaa lähettää ratkaisut.
Palautusajan jälkeen voi vinkata.
26. Olzi9.2.2016 klo 12:08
Kun kerran kysyit, olli, niin eipä auteta Hellua.
27. Olzi9.2.2016 klo 12:08
Kun kerran kysyit, olli, niin eipä auteta Hellua.
28. Sinikka12.2.2016 klo 10:09
Kyllä Pike olisi voinut vähän nätimmin sanoa Hellulle. Luulen että tuollaisella sanomisella mieli pahoittuu. Hellu kaikkea hyvää Sinulle ja toivon , että sait pulman ratkottua. Hyvää kevättä.
29. Hellu12.2.2016 klo 10:43
Kauneimmat kiitokset Sinikalle. En pahoittanut mieltäni sen enempää, tiedän, että täältä(kin) löytyy kaikenlaisia töksäyttäjiä. Mitä taas tulee siihen sivu 19 Skytän ristikkoon ja vihjeeseen germaanista?, niin ratkaisin sen saksalaisella perusteellisuudella ja päättelin sen olevan saksalaisintoilu, liekö oikein, mutta hyvin se tuntui siihen istuvan. Että eipä tämän takia kannata juurikaan mieltään pahoittaa, vai mitä? Enemmänkin naurattaa.
30. Toinen Maija12.2.2016 klo 18:22
Hellu, asia nyt vaan on niin, että mitä iloa on ratkoa ristikoita, jos niihin saa ratkaisut valmiina! Tarkoitushan on, että vain ne, jotka osaavat ratkaista kokonaan ristikot, pääsevät palkinnoille.
31. Saara12.2.2016 klo 20:08
Eiväthän kaikki oikeatkaan ratkaisut päädy koskaan palkinnoille, joten en jaksa ymmärtää, miksei pientä apua voisi joskus antaa. Joskus voi yksi piilokirjainkin tuottaa suurta iloa ratkojalle. Muistaakseni kukaan ei ole valmiita ratkaisusanoja kysellyt, ainoastaan vihjeitä. Tsemppiä minultakin Hellulle ! Ihmettelen kovasti, ettet vielä ole saanut moitteita ratkaisusanan paljastamisesta, tällä sivustolla kun on näköjään kaikenlainen auttaminen kiellettyä. Onko syynä sitten oma ahneus suunnattoman 35:n euron palkintoon vai mistä johtuu, että ristikkoystäviä ei haluta tukea.
32. Jaska12.2.2016 klo 21:13
Puppua puhuu Saara. Sivustolla on lisävihjailu sallittua HS-ketjussa. Muiden osalta on SUOSITUKSENA pidättäytyä siitä ennen palkintoristikkojen lähetysajan päättymistä. Sen jälkeen saa ratkaisusanan paljastaa suoraankin sen toivojalle.

Mitä ahneuteen tulee, sen kuolemansynnin edustajia lienee huomattavasti enemmän avun anojien joukossa ainakin HS-puolella. Ah sitä riemua, kun saa vinkin jälkeen kiikuttaa ristikon postiin.

Pidän kuitenkin todennäköisenä, että loppupeleissä kaikki sivuston ahmatit armahdetaan!
33. huuhaa13.2.2016 klo 11:03
Aulista minäkin kaipasin. Simbergit on mulle yleensä liian vaikeita, täytynee ruveta tosissaan niihin paneutumaan.
34. anna h14.2.2016 klo 14:22
Mukavan visainen oli tämä lehti, ylläpitäköön vaan mainettaan visaisten ystäville. Muuten on minulla kaikki tehty, mutta ihmettelen s. 7 koillisosaston vihjettä mies- 4 kirjainta vaakaan. Minusta se - on turha. Tämä oli yksi vaikeimmista ristikoista minussta tässä lehdessä. s. 9 tavuristikossa mietin vielä paria kohtaa, alamaita ja sen kanssa risteävä tuskainen napero,
35. Tulokas14.2.2016 klo 16:08
Minulle tuottaa eniten vaikeuksia viimeinen Simberg. Ei se paljon vajaa ole, mutta onpa kuitenkin... Tosin tavuristikostakin puuttuu vielä muutama tavu. Pitää vain jatkaa pähkäilyä.
36. Tuulia14.2.2016 klo 17:57
Täällä taas ihmetellään mitä ihmeitä ovat liit?
37. Rampe14.2.2016 klo 18:34
Tuulia,
täällä ihmetellään missä ristikossa ovat liit.
38. amia14.2.2016 klo 19:21
anna h,
kannattaa ehkä miettiä sitä sivun 7 vihjeruutua hiukan toisella tavalla.
39. Tuulia15.2.2016 klo 18:11
Sorry, liit ovat todellakin sivulla 8, mutta sana jatkuu vielä. Lapsenlapsi halusi myös tehdä ristikkoa ja oli tehnyt niin näköisen kuvan siihen viidenteen ruutuun että mummi meni lankaan...Tuleekohan hänestä peräti laatija tai ainakin ratkoja!
40. aawee18.2.2016 klo 21:13
Kaksi takasivun kuva-arvoitusta ei aukea mitenkään, Hannu Niittymäki on ihan mestari keksimään näitä..
41. Pike19.2.2016 klo 14:59
Takasivun arvoitukset ovat minusta parasta koko lehdessä. Aloitan aina niistä. Eivät olleet ylivoimaisia nytkään, vaikka hitusen vaikeampia kuin aikaisemmin. Yllättää aina se, että kuva-arvoituksissa on samoja kuvia kuukaudesta toiseen ja silti on vaikeuksia muistaa mitä niistä (esim. ihmisen päistä ym.) on aikaisemmin tullut.
42. Matami19.2.2016 klo 15:43
Pike, aawee,
Samaa mieltä kanssanne, parasta ja "pahinta" lehdessä. Olen huono keksimään niitä ja todellakin, vaikka kuvat toistuvat, niin kuvien merkitykset kummasti unohtuvat. Mutta mielenkiintoista kaiken kaikkiaan!
43. aawee19.2.2016 klo 17:37
Pike, Matami,

eiväthän ne vaikeita ole ollenkaan sitten kun keksii ne... nyt vielä yhtä pohdin ja sitten olisi lehti täytetty.
44. aawee19.2.2016 klo 17:37
Pike, Matami,

eiväthän ne vaikeita ole ollenkaan sitten kun keksii ne... nyt vielä yhtä pohdin ja sitten olisi lehti täytetty.
45. aawee19.2.2016 klo 17:38
herkästipä lähti viesti tuplana, en muista että ennen olisi niin käynyt, anteeksi.
46. Pike20.2.2016 klo 11:19
Yleensä ratkaisen kuva-arvoitukset samana päivänä tunnissa tai kahdessa, kun lehti tulee. Samana päivänä ratkaisin nytkin, vaikka harmitti kun meni melkein iltaan asti kuvia tuijotellessa. Onneksi oli vapaapäivä. Ihan hullu (hullujen) harrastus tämäkin, kun olisi päivän voinut käyttää paremminkin.

Ihmettelen vaan, kuinka teillä menee viikkokausia noita pähkäillessä. Lehtihän tuli jo viime kuun puolella ja minulta se lähti täytettynä takaisin kolmen päivän päästä. En enää edes muista, mitä missäkin Simbergissä oli. Kai se on onneksi, että unohdan pulmat samantien. Ei pääse muisti kuormittumaan liikaa.
47. Matami20.2.2016 klo 15:58
Pike,
Minä en ratko yht`kyytiä vaan pikkuhiljaa ja nautiskellen. Ristikoidenratkonta-aikani rajoittuu pääasiassa hiljaisiin iltahetkiin kun muut hommat on hoidettu. Minusta lehden pitää piisata koko kuukaudeksi ja teen myös muita lehtiä rinnan. Näin olemme erilaisia, vaikka onkin yhteinen harrastus.
48. harrastuksia ja työtä20.2.2016 klo 16:52
Menee lehden parissa helposti viikkokausia, kun on elämässä muutakin tekemistä ja sisältöä kuin ristikot.
49. aawee20.2.2016 klo 21:03
Aika lailla minullakin Matamin tavoin Iisakki täyttyy, lähes koko kuukauden kestää muiden harrastusten lomassa.
50. Pike20.2.2016 klo 21:09
...viikkokausia, tuommoisen tekeleen parissa, uskomatonta. Minä en ratko koskaan muita lehtiä kuin tuon Iisakin ja tietysti sen lisäksi Hesarin ja Suomen Kuvalehden ristikon ja piilosanan viikoittain. Siksi selvitän Iisakin kolmessa päivässä, että jää aikaa muuhunkin tekemiseen ja harrastuksiin. On minunkin elämässäni muutakin tekemistä ja sisältöä kuin ristikot.
51. Jukkis20.2.2016 klo 21:41
_http://tinyurl.com/olbpry4
52. Saara21.2.2016 klo 11:09
Tuskinpa monikaan Iisakkia "tuommoisena tekeleenä" pitää, ei kai sitä muuten niin innolla ratkottaisi. Mutta ehkä omakehukin ja toisten mollaaminen on jonkun mielestä tarpeellista.
Myös minulta kuluu viikkoja, ennenkuin saan lehden ratkaistua niiltä osin kuin ylipäätään osaan. Usein jäävät Aulis ja joku Simbergeistä silti ratkaisematta.
53. sirpa21.2.2016 klo 14:16
Jos toinen ratkoo iisakkia vartin illassa ja toinen viisi tuntia illassa, niin silleenhän siinä menee toisella viikkokausia ja toisella kolme päivää.

Iisakki on paras ristikkolehti, sen takia sitä tilaankin. En todellakaan pidä 'tekeleenä'.

Kiitos Iisakin tekijöille!
54. Olzi21.2.2016 klo 14:34
Aina kuun vaihteessa Iisakki aiheuttaa kahdenlaisia kurkistuksia, toiset postilaatikkoon ja toiset pankkitilille. Ensinmainittu tuottaa aina jossain vaiheessa tuloksen, jälkimmäinen vain aniharvoin. Suurin ilonaihe aiheutuu yleensä viimeisestä Simbergistä. Ensi vilkaisulla näyttää aivan toivottomalta, mutta joskus yllättäen hyvin nopsaan tulee valmista, joskus taas ratkaisun saamisessa menee lähes koko kuukausi.
55. manna5.3.2016 klo 16:17
Kumma, kun ei takasivua saanut täyteen...ylärivin toka ja alarivin viimeinen eivät avaudu millään! Onko ollilla tällä kertaa mitään ovelia hoksauttajia blondille? Ja mitä sanoit Alfeista, niin huudeilla todella oli paikoin outo, vieläkään en ole oivaltanut pääkuvan alta, mikä säväyttäisi! Samoin se pääsanasta pystyyn tullut verbi on vähintäänsä kummallinen. - Iisakin Ristikot kolmosta olen hiukan päässyt jo ohessa nauttimaan, mutta Alfeihin en ole vielä käynyt käsiksi.
56. olli6.3.2016 klo 11:43
Ne samat kuvat teettivät töitä minullekin. Lehteä ei ole enää minulla, joten en oikein muista koko kuvioita, muuten auttaisin. Kun oikein pinnistän, niin ylärivin alku saattaa olla pro..., ja alarivin viimeinen liittyy Porin Ässien logoon eli jotain ässät...., yritä kehittää näistä jotain.
57. manna6.3.2016 klo 12:58
...taas! Tokassa kuvassa on "A" ja rikkinäinen telkkari, siihen eilisiltana olin keksivinäni jotain, mutta kiitos viimeisestä, siis neuvosta viimeiseen kuvaan, en todellakaan tiedä urheiluasioista mitään - tämä selvisi nyt! - Vielä pähkäilen Alfin aivoituksia!
58. imx1.4.2016 klo 16:29
Muutama kohta jäi ymmärtämättä tästä lehdestä:

- s. 7 Vaalamo: VAALAMON MOKA! --> TEOS (Kaiketi haetaan vain, että laatijan tekele tai jotain?)

- s. 15 Kokkonen: KEKSIJÄN KOKEMIA --> IVAT (Kaikkea uutta helposti pilkataan, vai?)

- s. 16 Joutsi: TA ISTA --> ETTÄ

Jos joku viitsisi avittaa niin kiva olisi!
59. Jaska1.4.2016 klo 17:52
Tea Istalta on pudotettu e = e:ttä = että kovistapaan ilman kaksoispistettä.

Vaalamosta ja Kokkosesta pääsen ristikkoa ratkomattomana vain samoille kärryille kuin imx.
60. imx1.4.2016 klo 18:07
Kiitti, Jaska. Ilman e:tä tietysti oli liian helppo, koitin käännellä ja laittaa tuota joka paikkaan, huoh.
61. Marco Poloinen4.4.2016 klo 00:12
VAALAMON MOKA => TEOS selittyy sillä, että TEOS on ratkaisusanana kaksi kertaa, LUOTU-vihjeestä tulee myös ko. sana.
62. imx4.4.2016 klo 15:11
Kiitti Marcollekin, enpä huomannut. Hyvin olisi kelvannut myös itseironisena tulkintana, ihmettelin vain ettei kukaan muu ihmetellyt.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *