KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2866

8576. HS 2866

uusi11.9.2015 klo 06:56
Melko ongelmatonta ratkomista. Vihje HUIPPUTYYPPI ihan mielenkiintoinen.....
2. so11.9.2015 klo 09:46
Että tällainen normiristikko. Ainoa valopilkku "ihmiselon ehkä kuka" -vihje. Alkaako Aulis taantua? Nämä tupahuumori kuvat ja suppea vihjesanasto usein toistuvine kikkoineen kertoo jonkinlaisesta kyllääntymisestä ja rutiineihin turvautumisesta.
Tylsää!
3. Potter11.9.2015 klo 11:23
so, olisikohan se nyt ihan noin. Minusta tämä ristikko oli aivan riittävän hyvä ja vaativa. Kaikki eivät ehkä ole aivan sinun veroisiasi. Nuo harmaat olivat taas kerran mukavia ja kekseliäitä.
Kiitokset laatijalle!
4. Pähkinänsärkijä11.9.2015 klo 11:28
Muuten leppoisa aamukahvipala, vain pari virhettä ja ainakin yhtä monta munatonta vihjettä.

Luoteisella alueella oleva vihje LUVATTOMIA tuottaa ratkaisusanan, jota ei tuossa monikkomuodossa käytetä. Alareunan VIESTITTÄÄ-vihje olisi oikein, jos se kuuluisi: viestityttää.

Ns. munattomina pidän vihjekuvia, jotka eivät johdonmukaisesti viittaa ratkaisuun. Tällaisia olivat esim. koillisella alueella kuva kynästä setelin päällä ja etelässä tuttu piirros naisesta ja miehestä. Makuasia tietysti, mutta idän vihje IHMISELON EHKÄ KUKA kuuluu mielestäni munattomiin lastenlehtitason vihjeisiin.

Luoteisessa kulmassa sanavihje HUIPPUTYYPPI, EI TEE PAHAA KÄRPÄSELLEKÄÄN sen sijaan oli oivallinen, ja tämäntasoiseen tehtävään sopiva.
5. Potter11.9.2015 klo 12:24
Pähkinänsärkijä, tuosta HUIPPUTYYPPI ym.-vihjeestä olen samaa mieltä.
6. otv-a11.9.2015 klo 12:52
On tässä ollut naurussa pitelemistä HUIPPUTYYPIN ansiosta. Olin jo keksinyt siihen ihan muuta, onneksi eivät kaikki risteävät täsmänneet.
Alaoikean tumma kuva löytyi kuvahausta, kun olin ratkaisun saanut. Liimaputkiloksi kuvittelin.
Sen sijaan keskellä paidan alla olevasta kuvasta en saa mitään tolkkua, kaksi piilokirjainta puuttuu, entäs sitten.
[P-särkijä lisää itselleen vaikeusastetta etsiessään moitittavaa, mikäs siinä.]
7. Kikka11.9.2015 klo 13:05
otv-a
paidan alla kuvassa on ihminen takaa ja näkyy sormet olkapäällä.

Helppoja ovat olleet nämä lähiaikojen ristikot, vaikka en mikään superratkoja olekaan.
8. otv-a11.9.2015 klo 14:25
Kikka,
Vai niin, uskottava kai sinua on, vaikken tuollaista erotakaan. Siitä voi mielikuvitella piilokirjaimet. Ainoa, joka edes vähän tulee kuvasta mieleeni, on mehiläiskennot.
9. Pähkinänsärkijä11.9.2015 klo 14:32
otv-a 11.9.2015 klo 12:52

En edellenkään etsi näistä tehtävistä moitittavaa. Kehunkin, kun mielestäni siihen oh aihetta (kuten tänään).

Ne joista kirjoitin löytyivät etsimättäkin. Samaa mieltä ei tarvitse kenenkään olla. Kukin katsoo asioita omalla tavallaan -- toivottavasti.

En oikein ymmärrä sitä vihamielisyyttä, joka kohtaa lähes jokaista arvostelijaa -- ikään kuin laatijamme olisi jokin pyhimys, jonka tuotoksia ei saa repostella.

Sen sijaan lisävinkkien kärttäminen ja jakelu katsotaan nykyään suotavaksi analysoivan tai muuten vain ristikosta keskustelun sijasta.
10. --11.9.2015 klo 14:47
Kikka, yritähän pysytellä vielä rauhallisena esittelemättä vihjeitä näin varhaisessa vaiheessa.
11. "F.O.S. Siili"11.9.2015 klo 14:48
Turhaan ette kehuneet vasenta yläkulmaa. Se on aivan huikea!
12. Pirkko11.9.2015 klo 14:56
Oikean yläreuna setelistä en saa tolkkua.
13. Kikka11.9.2015 klo 15:22
Eihän se ollut vihje. Toisilla kuva näkyy ja toisilla ei. Kerroin vain, mitä kuvassa on. Jokainen voi sitten itse ratkoa, kuvasta tulevan sanan.
14. uusi11.9.2015 klo 15:35
"F.O.S.Siili" ja moni muukin

Hienoa, että aamun ensimmäinen mielipiteeni on saanut kannatusta. Noin minäkin ajattelin , hyvä vihje....
15. --11.9.2015 klo 15:45
Kikka, sepä se. Kuva kyllä näkyy kaikillakin, mutta sen hahmottaminen olisi ollut se juttu.
16. pelaaja11.9.2015 klo 16:26
Joo, se vasen ylänurkka kyllä vei jalat alta. Yhdessä harmaassakin laatija on ollut pikkusen hulvattomalla tuulella :-) Joku yliherkkä saattaa paheksua - mutta voihan sen halutessaan toisinkin ymmärtää.
Ainoa mitä en ymmärtänyt, on Pähkinänsärkijän väittämä klo 11.28:
"Luoteisella alueella oleva vihje LUVATTOMIA tuottaa ratkaisusanan, jota ei tuossa monikkomuodossa käytetä." Minun tuotantoni nimittäin on ihan käypä? Piti oikein tsekata kaiken maailman Wikipediat ja mediat. Ei auttanut.
17. otv-a11.9.2015 klo 17:05
--,
Ei Kikan selvitys ollut minkäänlainen vihje. Jos kuva on täysin harmaa, ei hahmotusta voi tehdä, ei.
P-särkijä,
En ollut vihamielinen, analysoin vain tapaasi lähestyä ristikkoa. Sitä vaan en ymmärrä, miksi kukaan viitsii näitä ratkoa, jos ei nauti laatijan tyylistä hamoineen päivineen.
18. POH11.9.2015 klo 18:11
Tuntuu, että olemme kaikki laatijan lellikkilapsia.
19. Kikka11.9.2015 klo 18:46
Sorry, jos sorruin vääränlaiseen paljastukseen. Ajattelin kyseessä olevan epäselvän kuvan. Ei ollut tarkoitus auttaa hahmottamisongelmassa. Kysyjällä oli siis epäselvä kuva, mutta en vain tullut ajatelleeksi, että samalla saatoin paljastaa toisille liikaa. Siis vielä kerran pahoittelen tapahtunutta. Ei tule toistumaan.
20. pelaaja11.9.2015 klo 19:27
Kikka,
nimimerkki 2 viivanpätkää taisi olla turhan ankara. Mitenkä sinä nyt olisit voinut paljastaa liikaa kertomalla, mitä kuvassa on. Siis kun kuvassa on "ihminen takaa ja näkyy sormet olkapäällä". Sellaistahan kuva esittää ja digiversiossa se on nähtävissä mutta joissakuissa paperiversioissa todellakin saattaa näkyä vain vaalea pläntti tumman reunan alla. Lienee periaatteessa tarkoitus, että kaikki ratkojat näkevät kuvan riippumatta siitä, millä systeemillä ovat lehtensä hankkineet. Kuva-arvoitus (esim hidden images) on sitten taas ihan eri juttu.

POH, ettei vain oli päinvastoin..
21. Rampe11.9.2015 klo 19:48
Vasen yläkulma on kieltämättä hyvä. En vain mitenkään ollut ymmärtää ratkaisusanojani, sillä tietoni julkisuustyrkyistä ovat pahasti jääneet päivittämättä.
Kikka ei vihjaillut liikoja, sillä minunkaan lehdessäni kuva ei meinaa hahmottua vaikka tiedän mitä hakea.
22. Tuttu11.9.2015 klo 20:26
Pähkinänsärkijän kanssa samaa "Luvattomia"-vihjeen ratkaisusanasta, sitä vastoin "Viestittää" ratkaisusana on oikea noinkin.
23. Tuttu11.9.2015 klo 20:28
Lisäys edelliseen: ...samaa mieltä...
24. Potter11.9.2015 klo 21:02
Minä en kyllä tuota muotoa viestittämisestä ole käyttänyt vaikka olen itse asiaa harrastanutkin aikaisemmin melko kauan. Tuohan oikeastaan tarkoittaa, että teettäisin toisella tuota hommaa. Ristikossa se ei minua kuitenkaan häiritse.
25. otv-a11.9.2015 klo 22:10
Laittaisin viestimisen teettämiseen vielä pari kirjainta lisää.
26. Pähkinänsärkijä11.9.2015 klo 22:40
pelaaja 11.9.2015 klo 16:26

Haa, syntyihän edes pikku väittelynpoikanen. Voi olla, että sinun "tuotantosi" on jokin ihan muu kuin minun pähkäilemäni ratkaisusana -- tai sitten minä olen Greta Garbo. (Mahdollisuus, johon aina kannattaa varautua, synnynnäinen skeptikko kun olen.)

Minun monikkomuotoista ratkaisuani LUVATTOMIA-vihjeeseen en kyllä ole sitten muualla nähnytkään. En edes Googlen enkä Wikipedian avarissa syleissä, joten olet tainnut päätyä johonkin toiseen.
27. [O]11.9.2015 klo 23:38
[Olet ainaisesti "Greta Garbo". :)]
28. Rampe12.9.2015 klo 06:17
Greta Garbo on tainnut ratkaista LUVATTOMIA-vihjeen väärin.
29. Keltanokka12.9.2015 klo 07:36
Olen minäkin kotvan pähkäillyt, että mihinköhän monikkoon Pähkinänsärkijä ja Tuttu ovat Luvattomia-vihjeen kanssa päätyneet..
No, omassa ristikossani on ärsyttävästi vielä tusinan verran tyhjiä ruutuja oikean yläkulman suunnassa mm. "raha ja kynä", nukke ja näiden myötä myös vaa'an talviasuinen(?) tyttö jonkin aparaatin kanssa. Saisikos näihin apuja?
30. Rampe12.9.2015 klo 08:15
Talviasuinen tyttö on kuvassa Tukholman olympiastadionilla.
31. Tampereel likka12.9.2015 klo 09:40
Voi, kun ei toi likka löyry. Toi tua Tukholmassa nääs.
32. iso S12.9.2015 klo 09:43
Minusta tuntuu siltä että kaikki ovat oikeassa luvattomia-vihjeen tapauksessa, paitsi tietysti ne, ketkä ovat ratkaisseet väärin. Tulkinta riippuu siitä miten ahtaasti tai väljästi asiaa ajattelee.

Tavallaan vastaavasta asiasta on kinattu aiemminkin. Ristikossa on vihjeenä alkuaineita ja ratkaisusana on hapet. Tästä voi aiheellisesti huomauttaa, että on vain yksi alkuaine jonka nimi on happi. Tässä on siis asiavirhe, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että hapet on käypä sana. Jos lähdetään kiipeämään Mount Everestille amatööripohjalta, niin kannattaa muistaa ottaa hapet (happipullot) mukaan!

Tässä ristikossa ratkaisusana on luonteeltaan "ainutkertainen" käsite, mutta se ilmenee eri versioina. Alkuperäisessä merkityksessä ja nykyisin eri yhteyksissä, luvattomia kaikki. Siksi mielestäni sanaa voi pitää monikoitumattomana (jos ollaan käsitteen tasolla) sekä monikoituvana (jos ajatellaan eri asiayhteyksiä).

Lisäksi jokseenkin kaikki nominit voidaan vääntää monikkoon, olkootpa kuinka ainokaisia tahansa. Esimerkiksi maapallo on yksi ja ainoa (kun ei puhuta karttapalloista). Jos minä kirjoitan koulussa taululle kaksi tai monta kertaa maapallo, opettaja voi käskeä pyyhkäisemään maapallot pois. En tosin ymmärrä miksi menisin kouluun kun oppivelvollisuus on lusittu ajat sitten.
33. Virkku12.9.2015 klo 09:51
Ihan kiva ristikko, varsinkin se paljon hehkutettu vasen yläkulma. Parista vihjeestä saamiani vastaussanoja jäin ihmettelemään. Oikealla KYNÄ JA SETELI sekä METALLISIA, kaipa ne oikein kuitenkin ovat täsmäten vaakaristeäviin.
34. pelaaja12.9.2015 klo 10:03
Pähkinänsärkijän ja iso S:n ajatelmiin lisäisin vielä sen näkökulman hapen ainutkertaisuuden lisäksi, että kun sanalla ainakin Wikipedian ja oman käsitykseni mukaan on enemmän kuin vain se 1 merkitys, niin se riittää monikollisuuteen. (Wikipedia: "..... voi tarkoittaa seuraavia asioita:")
35. Masa I12.9.2015 klo 12:43
Morjens !
Samat kuviot kuin ennenkin. Siinä tärkeimmät. Nyt Ok !
Sopivan vaikeita minulle. Nykyään se mitä et viitsi itse ratkoa löytyy ratkojista , ihan Ok !
36. sofia12.9.2015 klo 13:04
Kas kun Pähkinänsärkijä ei ole huomannut: taitaa olla väärä kuva Tapiovaaran tuolista.
37. Kaisu12.9.2015 klo 13:52
Pohdiskeluihin tuon yhden pikku lisän: Usein toistuva vihje "tuplasävel" on asiallisesti hiukan asian vierestä. Oikein olisi kaksoisylennetty tai kaksoisalennettu. Ellei nyt sitten ole kysymys ristikkotarkoitukseen muotoillusta "sävelestä", johon liittyy jotakin tuplana...:) Sävel sinänsä on yksi.
38. jj12.9.2015 klo 18:58
Ella ei laula.
39. ------13.9.2015 klo 07:25
jj 12.9.2015 klo 18:58;

Tämäpä oli hieno avitus!

Itse lisään vielä, että nykyrahatkaan eivät ole markkoja vaan euroja.
40. niisku13.9.2015 klo 07:52
Koillisessa salkku tai matkalaukku vajaana? Lapsi vai nukke?Se kohta jumittaa pahemman kerran. Se metallisia- vastaussana kummastuttaa, onko kyse kapteeni Koukusta? On aikaista kysellä, mutta muuten ristikko valmis.
41. Johanna13.9.2015 klo 07:54
Aamujen aamua. Vasen nurkka oli oivallinen. Jotain sotkua minulla on idän salkun ja etenkin sen lähistöllä alastoman vauvan/nuken? kohdalla. ???
42. Keltanokka13.9.2015 klo 08:03
Kaunis kiitos Ella-vinkistä! Ristikko täyttyi. Laukusta vastaukseksi tulevaa laivaa jäin vähän ihmettelemään. Liittyykö se vain (ihan hooposti) kuvan osittaisuuteen?
43. niisku13.9.2015 klo 10:01
Johanna. Sama kohta jumittaa. Toivottavasti joku ystävällinen avittaa.
44. Juho13.9.2015 klo 10:26
Tuleeko siitä vasemman ylänurkan veivistä toinenkin vastaus pystyyn, pulmaa myös oikean reunan salkun ja setelin vaiheilla kuten edellä myös muillakin.
45. Marle13.9.2015 klo 10:40
Kikka teki ihan oikein, laittoi kaikki ratkojat samalle viivalle kuvan selkeyden suhteen. Tosin on oltava tarkkana, ettei samalla paljasta enemmän vihjeestä. Näin teemme jatkossakin. Ai kuka määrää? No Marle määrää ;) heh! Ellei Sanaris kiellä.
46. huuhaa13.9.2015 klo 10:47
Juho, ei tuu, laitimmainen pystyyn tulee siitä naisesta. Olikin pitkästä aikaa harvinaisen hyvä se HUIPPUTYYPPI-juttu.
47. **13.9.2015 klo 10:47
Juho, ei tule kahta vastausta , vaikka joku heitti veivinsä.
48. Potter13.9.2015 klo 10:49
No siitä lapsesta vois avittaa. Se on käsityötä, muta jäänyt vähän kesken.
49. Juho13.9.2015 klo 11:58
Nythän mä vasta hokasinkin, mistä tulee kolme vastausta siellä ylänurkassa oikealla.
50. Terveen paperit13.9.2015 klo 12:06
Juho, oikeassa ylänurkassako ? Ei mun havaintojen mukaan siellä ole mitään sellaista.
51. Juho13.9.2015 klo 13:51
Terveen paperi
Tarkoitin kyllä vas. ylänurkkaa. Tuo Aulis panee kääntämään kaikki ylösalaisin ja takaa eteen, kylläpä nuo oikea - vasenkin menevät varsin helposti sekaisin, ainakin minulla.
52. -p-13.9.2015 klo 14:04
Italiaa viimeisten harmaiden kohdalla?
53. otv-a13.9.2015 klo 14:28
-p-,
Johonkin workshopiin löytyi kytkös, epäilen, oisko menneet kirjaimet kuitenkin sekaisin laatijalta. Ihan kelvollinen ristikkosana ylösalaisin...
54. Keltanokka13.9.2015 klo 14:30
Mulle tuli kyllä ihan maantieteellinen nimi.
55. Terveen paperit13.9.2015 klo 14:34
-p- , ratkojista löytyy
56. -p-13.9.2015 klo 14:41
Kiitos, minulla menee kirjain vaihtoon. Taisin ymmärtää samalla pelaajan 11.9.2015 klo 16:26 kommentin.
57. otv-a13.9.2015 klo 14:53
Kas, kirjaimen vaihdolla löytyi ihan oikea nimi Italiaan ja samalla harmaa sai uuden, loogisemman merkityksen.
58. ------13.9.2015 klo 18:25
otv-a 13.9.2015 klo 14:53;

- mutta arvailtavaksi jää, kumpi näistä on sitten se "oikea" kirjain? Tuo "vähemmän looginen" kirjain kun tuntuisi vastaavan paremmin itse vihjettä, eli olisiko ratkojien ratkaisu siis tässä väärin ?
59. -p-13.9.2015 klo 18:51
Kärpänenkin valkeni, kun selailin internetin ihmeellistä maailmaa :)
60. tupuna4914.9.2015 klo 16:27
Minusta tylsintä luettavaa täällä keskusteluissa on itsekehut "ratkoin ilman Googlea puolessa tunnissa". Eikö tämän palstan tarkoitus olisi vihjeet ja avut. En koskaan viitsi lähettää vaikka saisin valmiiksi, mutta minua ärsyttää keskeneräinen ristikko. Ei kai kukaan täytä näitä sen parinkympin voiton takia?
61. Musta kissa14.9.2015 klo 16:46
Ei se raha, mutta nimi valtakunnan lehdessä !
62. Nix14.9.2015 klo 19:09
tupuna49,
tämän palstan tarkoitus ei todellakaan ole (lisä)vihjeet ja avut, vaan keskustelu esimerkiksi vihjeiden hienouksista ja oikeellisuudesta.
Kerskuminen ja itsekehu ovat minunkin mielestäni säälittävää luettavaa!
63. Pipsa15.9.2015 klo 00:52
tupuna49

Olen kanssasi samaa mieltä noista itseään kehuvista. Tälle palstalle ei konsaan ole luotu mitään sääntöjä, säännöt tulevat, kun joku keksii rajoittaa jotakin:

Missään ei ole säädetty,mistä päivästä lähtien vihjeitä saa antaa, sääntöjen väitetään kuitenkin määräävän, että.......

Itseään kehuvien lisäksi minua vähän suivaannuttavat ne itseoikeutettuina täällä keikistelevät pilkunviilaajat, joilla ei oikeastaan ole muuta motiivia kuin pönkittää egoaan. Saivartelua, yhteen kirjaimeen, sanan sijamuotoon, oikein yksikössä, muttei monikossa- höpöttämiseen.

Taannoin palstalta poistunutta mukavaa nimimerkkiä lainaan, kun taas kertaalleen sanon, että ristikot ovat iloinen asia.
64. Pike15.9.2015 klo 08:43
Pipsa ja Nix, jos ristikot ovat iloinen asia, niin miksette anna ihmisten iloita siitä, että ovat älykkäitä, kekseliäitä ja sivistyneitä ja saavat ristikkonsa täyteen ilman vastausten tivaamista ja toisten siivellä elämistä. Jotkut onnistuvat ratkonnassaan jopa puolessa tunnissa aamukahvinsa ääressä ja haluavat tiedottaa muillekin onnistumisestaan. Sallitaan se heille ja iloitaan mukana. Ristikothan ovat iloinen asia.
65. Piké15.9.2015 klo 09:02
Juu, iloitaan, eikä rajoiteta toistenkaan iloitsemista. Annetaan kaikkien kukkien kukkia: ihanat pionit, helokit, ja jopa hmmm... saavatko ne jättipalsalmitkin iloita, vai revitäänkö ne juuriltaan. Ja ketkä meistä ovat niitä kauniita, mutta muille tuhoisia jättipalsameita, jotka haluavat vain loistaa kukkoina tunkioilla - ja tuhota muut.
66. Tuttu15.9.2015 klo 10:30
Ihmettelen, kuinka jaksat tällä palstalla päivystää. Olethan ilmoittanut yleensä ratkaisseesi ristikon jopa puolessa tunnissa tai vastaavaa ja panneesi ratkaisusi jo postiin. Luulen kyllä, että pahasti liioittelet!! Sitten tutkit ja mollaat kauhein nimityksin täällä muiden kirjoituksia, jotka eivät ole ihan niin nopeita ja kekseliitä kuin Sinä. Eikö ole muuta tekemistä kuin tämän palstan seuraaminen. Ja nyt olet siirtynyt jo SK:n palstallekin, aikaisemmin mesosit vain HS:n palstoilla. Ja olet muuttanut nimimerkkiäsi hämätäksesi, mutta kirjoitustyylisi paljastaa kätkeytymisesi toisen nimimerkin/toisten nimimerkkien taakse. Moni on poistunut näiltä palstoilta vuoksesi.
67. Tuttu15.9.2015 klo 10:34
Äskeisestä jäi pois kirjoitelmani kohde, Pike/Piké. Ja kirjoitusvirhe: kekseliäitä
68. **15.9.2015 klo 11:26
Tuttu, kirjoitit että moni on poistunut palstoilta Piken/ Kaken takia, totta varmaan. Kun näin tapahtuu kuka voittaa, no varmaankin tämä tampio joka riemuitsee siitä, että saa tanakan niska-persotteen jotka hänen mielestään on ääliöitä. Itse en tähän ainakaan alistu, ÄLÄ sinäkään.
69. kirsikka15.9.2015 klo 17:17
Luulin, että epäselvään tulee ratkaisuksi Adonista, että se on osa patsaasta. Kuvastani ei saa yhtään mitään selvää...
70. haapakorpi15.9.2015 klo 18:26
olen samaa ollut havaitsevinani P A Mannisen piirrosjäljessä..
71. Pike15.9.2015 klo 19:51
En ole Piké (15.9. 09.02). Haista p..ka, nimmarivaras Piké! Samat sanat Tutulle ja **:lle, eli näille törkeille tampioille! Tosiaankin riemuitsen, jos poistutte mitä pikimmin näiltä palstoilta.

Kirsikkakin taas kerran niin tietämätön!!! "Kuvastani ei saa yhtään mitään selvää", voi kiesus soikoon!!! Kuvasi ei kai sitten ole kovin edustava (olisiko passikuvasi).
72. **15.9.2015 klo 19:56
Pike. älä unta nää !!
73. Marle15.9.2015 klo 21:29
No niin, lienee aika taas tiedottaa uusille ratkojille Sanaris Oy:tä vapaasti lainaten: "Palsta on kyllä alunperin tarkoitettu pääasiassa mielipiteiden vaihdolle HS:n ristikoista, mutta kyllä tänne vinkkien kyselijät ja vastaajatkin mahtuvat. Mielellään kuitenkin vasta viikon loppupuolella."
Eli tuossa torstain-perjantain tienoilla kyselen minäkin ;) Ellei sitten ratkea ennen.
74. jj16.9.2015 klo 07:26
Johanna, puinen lapsukainen näkyy kuvassa osittain. Siispä ratkaisu onkin keittiöväline.
75. jj16.9.2015 klo 07:32
Keltanokka, alempi ratkaisusana liittyy salkun aliseen tilaan.
76. Pike16.9.2015 klo 16:28
Olet kyllä tyhmääkin tyhmempi, Marle! "Lienee aika taas tiedottaa uusille ratkojille...jne." Oletko olevinasi joku virallinen tiedottaja? Ei voisi pahemmin etoa tyylisi!

Tiedottelusi syynä on tietystikin vuorenvarmasti se, että yrität varmistaa omat lukuisat tulevat kysymyksesi. Ethän koskaan liene saanut omin neuvoin ristikkoasi täyteen. Seuratkaapa Marlen lukuisia pulmia torstain-perjantain tienoilla. Et ole vielä kertonut sitä, että "arkistoon menee". Etovaa!
77. Tuttu16.9.2015 klo 17:26
Etova on tämä Pike/Kake -herra!!
78. PIENI HARMI16.9.2015 klo 17:27
Voisikohan tätä ohjelmaa kehittää niin, että jokainen pystyisi itse poistamaan nuo toisten haukkumiset ja halveeraamiset.
79. Pike16.9.2015 klo 19:00
Olen kyllä rouva, arvoisa typerys Tuttu. Tuosta paljon mainostetusta Kakesta en tiedä, eikä edes kiinnosta, onko herra vai rouva, mutta epäilisin että herra.

P.S. Etova olet sinäkin Tuttu muitten yksinkertaisten kyselijöitten ja vastailijoitten mukana. Edellä itseään ja tietämystään esille tuonut pröystäilijä jj näistä pahimpia.
80. pelaaja16.9.2015 klo 19:40
Hei lintukotolaiset.
Viimeisin otos alkaen 14.9. osittain: tupuna49 ei tykkää eräistä nopeista ratkojista, Pipsa on samaa mieltä ja lisää joukkoon keikistelevät pilkunviilaajat mutta tykkää uudelleen "eräästä poistuneesta", jj kertoilee ratkaisujaan, Pike haukkuu Marlea, Tuttu haukkuu Pikeä ja Pikéä, Pike haukkuu Pikéä ja Tuttua ja muita ja siinä välissä Pieni Harmi ehdottaa että voisi olla hyvä, jos jokainen pystyisi itse poistamaan haukkumiset.
Otsikkona HS-ristikko :-D
81. Pike16.9.2015 klo 20:23
"PIENI HARMI", onneksi ei pysty. Täällä täytyy olla oikeus sanoa suorat sanat (on kai vielä sananvapaus). Kaikille olisi varmaankin oikein mieluista, jos etenkin sinä ynnä moni muu pysyisi pois tältä palstalta. "pelaaja" on tarkkanäköinen mutta sosiaalisuudessaan ja kaiken hyväksymisessään yliampuvan empaattinen. Uskokoon ken tahtoo :-D.

Haukun tyhmiä kyselijöitä niin kauan kuin elän!!!
82. jj16.9.2015 klo 20:52
Pikee, Kakee ja muut hänen aliaksensa, tämä foorumi lienee soppeli vihapuheillesi. Me ymmärrämme ettei lääkityksesi ole aina kohdillaan.
83. Jondalar16.9.2015 klo 21:01
Olisi mielenkiintoista tietää, löytyykö tästä maailmasta yhtään ihmistä, jonka kirjoitukset Pike hyväksyisi. Kenties hänen itsensä kaltainen öykkäri, joka haukkuisi kaikki muut pystyyn, saisi armon puhua. Asiallista kunnon keskustelua Piken kategoriaan ei mahdu. Pikestä täällä ei pidä kukaan.
84. huuhaa16.9.2015 klo 22:27
Vinkkien pyytäminen ja antaminen on sentään otsikon HS 2866, tai mikä milloinkin, mukaista, toisin kuin muiden haukkuminen.
85. haapakorpi17.9.2015 klo 00:29
Jondalar,
saattaa olla tämän palstan paskalangoissa lymyävät *köh köh* nimeltämainitsemattomat peikot. Tiedätte kyllä kyseiset hahmot.
86. Marle17.9.2015 klo 08:41
No kylläpä uppoaa yksinkertaisetkin trollit, heh! Ja joo, palstapoliisiksi olen itseni nimittänyt ;), lupia siihen en ole kysellyt.
Mutta asiaan, jj:lle kiitokset minunkin puolestani mukulankuvatuksen vinkistä, muuten olisin joutunut jopa hiukan vajaana sujauttamaan ristikon arkistooni.
Palaillaan, toivottavasti posti tuo taas meille, jotka emme digilehteä käytä, uuden ristikon lakosta huolimatta.
87. Hemppa17.9.2015 klo 11:02
Naitetaann Kake ja Pike. Silloin on vakka kantensa löytänyt ja ehkä heidän katkeruutensa muita ihmisiä kohtaan vähän laimenisi,
88. Iisakki17.9.2015 klo 11:07
Voi hyvänen aika, Hemppa, kyllä Sulla nyt välähti. Loistava idea, pääsi minultakin naurunhörähdys.
89. **17.9.2015 klo 11:19
Johan ne on kimpassa mutta mitään kehitystä ei ole tapahtanut.
90. mormor17.9.2015 klo 15:38
Pike 16.9. klo 20.23. Mielestäsi "täällä täytyy olla oikeus sanoa suorat sanat", minun mielestäni täällä täytyy myös olla oikeus tehdä tyhmiä kysymyksiä. Suoria vihjeitä ei tietenkään. Ihmeellistä kielenkäyttöä ja toisten arvostelua on vaikeampi hyväksyä kuin "tyhmiä"kysymyksiä. Minusta ristikko oli hyvä ja sopiva ja vasemman yläkulman vihje todella mainio.
91. haapakorpi17.9.2015 klo 18:52
siis kuka tämä Kake on josta kaikki puhuu? ikinä hänen kommentteja nähnyt, Piken ja Kataisen toki täällä tavannut...
92. JP17.9.2015 klo 20:24
Tuo vasemman ylälaidan nainen on mysteeri.
93. **17.9.2015 klo 21:39
JP, sukunimestä puolet .
94. Tuttu17.9.2015 klo 21:41
Kake on Kake Kortelainen, joka on häiriköinyt tällä sivustolla lähes vuoden ainakin. Kake on käyttänyt erilaisia nimimerkkejä, nyt viimeisin on tämä Pike. Kielenkäyttö on toisia kommentoijia erittäin paljon halveksuvaa.
95. Kaisu18.9.2015 klo 08:35
Nyt on taas ongelma, jota ei näytä olevan kenelläkään muulla. Ei säteile, mitä oikean yläkulman suunnassa olevalla saarivaltion hahmolla haetaan. Ei ole hallinnassa tämä hevosvoimistelukaan, tai olisi, mutta kun ei passaa ympäristöön, joka mielestäni aikalailla oikein. Näitä kyselen ennenkuin haen postilaatikosta uutta.
96. tuffa Porist18.9.2015 klo 09:05
Kaisu
Voimisteluliike vaatii voimia, sen kun ratkaiset, saat kirjaimen,
joka auttaa ratkaisemaan saaresta tulevan sanan.
97. Kaisu18.9.2015 klo 09:17
Tuffalle kiitos, yritän.
98. EJlo18.9.2015 klo 22:42
Kaisu
Kun saat sen saarivaltioon tulevan sanan oikein niin huomaat että vinkkinä voisi olla mikä muu saari hyvänsä.
99. Kaisu19.9.2015 klo 09:42
Selvisi sekin, että reunan pystysanassa olivat vokaalit vahingossa väärin päin. Helppoa kohtaa ei hoksaa edes epäillä. Nyt täynnä. Kiitos vinkkaajille.
100. Kake Kortelainen19.9.2015 klo 10:21
Onpas tänne taas ilmestynyt joukko uusia torveloita niiden muutaman viikon aikana, jotka olin maailmalla työmatkoilla. Oivallinen esimerkki tuossa edellä Kaisu, joka ei viikossakaan ole vielä saanut mokomaa ristikontekelettä valmiiksi. Ja jj jatkaa entiseen tyyliinsä vastauksia luettelemalla. Onko mahtava akti, kun akat kiittelevät?

Pikellä on oikeat periaatteet. Kiitos!
101. Kaisu19.9.2015 klo 11:43
Rakas Kake! Ihmisillä on muutakin tekemistä kuin kököttää kaiken aikaa ristikkoa tuijottamassa. Siinäpä se, kiitos!
102. Fedor20.9.2015 klo 02:31
Pitkästä aikaa tutattaa ja laulattaa, ehken jopa tutatuttaa ja laulatuttaa… salty dog…
Lounaisnaisnurkan mies tyystin tuntematon, muu tais ratketa?
103. Kaisu20.9.2015 klo 12:23
Fedor. Suomalainen näyttelijä, jonka lempinimeltä kuulostava etunimi on 2015 lisätty almanakkaan johonkin kohtaan tammikuuta. Elokuvissa enemmänkin sivuosien mies.
104. Iida21.9.2015 klo 18:59
Sain eräänä päivänä vasemman yläreunan ratkaistua, mutta ei minkäänlaista hajua, miksi kyseinen nimi tuli kärpäsvihjeeseen. Istuessani kampaajalla sattui käteeni joku älyvapaa juorulehti ja siitähän se selvisi. Ei voinut mitään, että hymy huulille tuli. :) Täytyy vaan ihailla ristikoiden laatijoita, että pystyvät keksimään hauskoja ja uusia vihjeitä ajankohtaisistakin asioista.
Vielä on kynä+raha, talviasuinen nainen, metallisia ja niska-kuva ratkeamatta..
105. kaart21.9.2015 klo 20:17
Iida, kynä ja raha: mistä ne rahat yleensä tulevat, talviasuisesta on ollut juttua, verbiä pukkaa, niska kuvakin on ollut esillä, kovin on paljastava.
106. Hedvig21.9.2015 klo 21:13
Kuka antaisi vihjeen. Oikeassa reunassa ylhäältä kuudes rivi, nuken tai lapsen kuva Mustelinista kaakkoon. Minulla aika vaalea ja hämärä kuva. En saa siihen mitään järkevää sanaa.
107. haapakorpi21.9.2015 klo 21:19
noh, mielummin kortelainen kuin nämä vanhat häiriköt tyyliin gwerty ja penninen.
108. Iida21.9.2015 klo 21:20
kaart: Kiitos. :) Yhden kun sai ratkaistua niin loputkin ratkesi. Koko ajan yritin löytää ja miettiä talviasuisen naisen nimeä. Yksi pikku virhekin oli sinne livahtanut ja vaikeutti ratkaisua. Mutta nyt valmis.
109. Juho21.9.2015 klo 21:21
Hedvig , katsopa kommentti jj 16.9.klo 7.26.
110. Hedvig21.9.2015 klo 21:58
Kiitos avusta Juho.
111. **22.9.2015 klo 09:47
Nyt meni yli, en ymmärrä miten nukesta saa keittiövälineen, vastaushan on jotain muuta.
112. Owlie22.9.2015 klo 09:56
Kahden tähden nikki,

Tarkasta risteäväsi!
113. **22.9.2015 klo 10:00
Owlie, ristikko postissa mutta silti muistan, ettei tullut keittiövälinettä, ehkä "aine" on samaa.
114. Virkku22.9.2015 klo 10:09
** Vastaussana tulee samalla idealla kuin tulisi muovi nukkea. Tässä vain materiaali on eri, ja kohteena lapsi eikä nukke.
115. **22.9.2015 klo 10:30
Moi Virkku, helpompaa olisi jos mulla lehden sivu vielä tässä josta voisin sanan tarkistaa, mutta jotenkin vaan muistelen, että vastaus oli nimenomaan materiaali -sellutehtaan -. Vääntämään en asiasta ryhdy, katsotaan kunhan virallinen valvonta on suoritettu. Sana jäi mieleen ehkä siksi koska se oli niin "outo".
116. Fedor22.9.2015 klo 20:17
Kiitos Kaisu 20.9.2015 klo 12:23. Lukihäiriö iski siinä nurkassa, niinpä niin tuttu näyttelijä olikin.
117. spa22.9.2015 klo 20:37
**Minullakin oli ensin tuo sellujuttu, mutta sitten muutin risteävän harmaan sijamuodon inessiivistä elatiiviksi, jolloin sen ja samalla tämän ratkaisusanan toka vika kirjain muuttui. Lisäksi piti vaihtaa ratkaisusanan neljäs eli piilokirjain ja niinhän se keittiöväline syntyi.
Tuntuu aulismaisemmalta kuin tuo sellu, joka minusta kyllä myös olisi hyväksyttävissä.
118. **22.9.2015 klo 21:11
spa, ok kattellaan kuinka käy, lehteä odotellen jossa ratkaisu luettavissa,
nyt jo jännittää :)
119. Wilde24.9.2015 klo 13:14
Mulla sama kuin **:lla. Mutta kun sitä miettii, tuntuu tuo spa:n versio enemmän aulismaiselta. Mutta kun kerran molemmat sopii risteäviin, luulen kummankin tulevan hyväksytyksi. Elatiivi ja inessiivikin sopivat risteävään harmaaseen kumpikin.
120. **24.9.2015 klo 15:38
spa & Wilde, huomenna uutta kehiin, jes :) "perjantaipullo".
121. Juho24.9.2015 klo 15:38
spa & Wilde, kuinkahan se inessiivi siihen mahtuisi?
122. Juho24.9.2015 klo 17:14
Sorry, aiheeton kysymys, ajattelin pystysanaa inessiivissä, siis puumaa muistinvaraisesti. Lehteni oli jo poissa silmistä.
123. Jondalar24.9.2015 klo 18:19
Tarkistin kopiostani, mitä olin laittanut nukesta. Sellun olin pannut, mutta nyt olen keittiövälineen kannalla, kun se sana on tullut puheeksi. Postitin siis virheellisen ratkaisun nyt ajatellen.
124. Jondalar2.10.2015 klo 12:32
Niinhän siinä kävi. Kuvassa näkyy osittain puusta veistetty lapsi. Oikea ratkaisu on PUULASTA, ei siis puumassa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *