KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2861

8538. HS 2861

Aksu7.8.2015 klo 10:41
Vaihteeksi anagrammiristikko, joka ei ollutkaan ihan läpikirjoitusjuttu. Muutama aukkopaikka jääköön illaksi.
2. Nix7.8.2015 klo 11:02
Tämähän voisi olla keskustelupalsta ja Oken aloittama vain paljastelupalsta!
3. Potter7.8.2015 klo 11:31
Anagrammiristikoksi melko vaikea. Harmaat kuitenkin selvisivät, mutta vasemman hattupään paikalla vielä mietittävää.
4. Owlie7.8.2015 klo 11:34
Nix,

Kannatan.
Ratkojista on turha vielä hakea esim. HIROYUKIa.
Eihän tämäkään päättelemällä kokonaan avautunut, vaikka oikeat kirjaimet sai kasaan. Ratkaisujen sanasto lähes moitteeton.

Vihjeinä ITALIAN KUNTA ja KAZAKSTAIN KAUPUNKI ala-arvoisia.

Jätän yhden piilon lepäämään. En ymmärrä kuvaa.
5. Owlie7.8.2015 klo 11:37
Piti kirjoittamani KAZAKSTANIN.
6. uusi7.8.2015 klo 12:48
Tosiaan, ei ihan helppo anagrammiristikko, vaikka harmaat selvisivätkin. Paikannimet hankalia, niitä on tarkisteltava, vaikka risteävät olisi jo ratkonutkin. Minulla vielä tuo kartta keksimättä.
7. Potter7.8.2015 klo 13:54
No niin, otin ristikon taas eteeni, ja uskoa vaan kai pitää, että tuosta hattupäästä tuleekin melko outo sana. Ilmeisesti sitten oikein, koska se passaa pystysanoihin.
8. uusi7.8.2015 klo 14:14
Potter,

minä sain ihan tavallisen sanan....
9. pelaaja7.8.2015 klo 14:16
Mitenkäs se Potter sitä sanaa nyt outona pitää? Sanahan on totta - mikäli samasta miehestä nyt puhutaan.
Omat outouteni toisessa kohtaa ristikkoa...
10. ps7.8.2015 klo 14:16
Kaikista kolesta hattupäästä tulee kelposanat
11. Jagge7.8.2015 klo 14:51
Hiroyuki taitaa olla talviurheilija. Sen kun selvittää, niin se Italian kuntakin löytyy. Niitä kuntiahan on siellä yli 8000.
12. Masa I7.8.2015 klo 14:57
Morjens !
Kinkkisiä kuvia riittää. Välillä 'iltatöihin'. Palataan astialle !
13. ***7.8.2015 klo 15:04
Jagge, poistu kilpailevalle (HS 2861) palstalle paljastelemaan.
Tämä on keskustelupalsta.
14. pelaaja7.8.2015 klo 15:24
Kun tietyt omituisuudet sai suurennuslasin avulla mitätöityä ja kun jättää pois pari nimeä ja Owlien mainitseman kunnan ja kaupungin (joissa onneksi ei ole piilokirjaimia), niin loppu onkin "ihan kiva". Mukavaa kasata kokoon tuo pitkä avainsana kuva kuvalta.
15. otv-a7.8.2015 klo 15:46
Ja minä kun luulin, että elokuvamainontaa vaan, en sen kummemmin kuvaa edes katsonut. Olipa hauska huomata jälkikäteen.
16. Potter7.8.2015 klo 16:30
uusi, niinpä niin, eli olin tosiaan sotkenut siitä knallipäästä tulevan sanan lopun. Huolimattomuutta sen kukan nimen kanssa.
Kiitos huomautuksesta!
17. Masa I7.8.2015 klo 23:00
Morjens !
Astiallakin taas käyty ja tämä melkein ok. Sama piilo lepää varmaan kuin Owliella : tuo kuva vas.ylhäällä possusta vasempan. No hätä !
18. Masa I7.8.2015 klo 23:05
Morjens !
Vai voisko olla vaan tyhjä eräistä tavaroista ?
19. espootar8.8.2015 klo 02:40
Skotlannin yläpuolella on miehen kuva - mitä alaa mahtaa edustaa ??suomalainen vai ....
20. Pike8.8.2015 klo 07:49
Luulen, että espootarkin osannee käyttää Googlea. Pistä sinne kirjoittamasi nimi ja katsele kuvaia niin asia selviää. Vain yksi piilokirjain, joten osannet kokeilla siihen eri aakkosia. Miksi sinun muuten pitäisi saada vastaus keskellä yötä?
21. pelaaja8.8.2015 klo 09:33
('Hiljaisuus' herätti epäilyksen, joten ikävänä ihmisenä tein pistokokeen "sinne". En edes yllättynyt enää, kun huomasin että joku meistä on systemaattisesti kirjannut erästä kansanosaa varten näytille lähestulkoon kaikki tämän ristikon sanavihjeet ratkaisuineen, 'suurta suota' myöten.. Kun "ratkoja" on saanut ne puhtaaksikirjoitettua, voi sitten täältä kysyä loput sanat kuvavihjeisiin - jos aukkoja vielä jäi. Tosin kopioiminen ottaa varmaan vähän aikaa mutta saavatpa aivot levätä. Trallalaa.)
22. Jondalar8.8.2015 klo 14:26
Onneksi ehdittiin ratkaista omat ristikkomme ennen kuin Ratkojien Päivittäjä laittoi sinne sanansa. Lukeeko Päivittäjä tätä palstaa, sitä me ei tiedetä.
23. uusi8.8.2015 klo 14:51
Oli käytävä tsekkaamassa. Aika outo ilo tuo Ratkojien täyttäminen, ihme puuhaa....
24. otv-a8.8.2015 klo 15:09
Kyllä tähän maailmaan yhdet ratkojat mahtuu muunlaisen kammottavan nettikirjoittelun sekaan.
Lukeminenkin on täysin vapaaehtoista, ja valita voi, milloin lukee, jos lukee.
Ps. Yhtä sanaa uupuu mun ristikkoni, sitä siellä ei (vielä) ole.
25. apua8.8.2015 klo 15:16
Jondalar 8.8.2015 klo 14:26

Taidan olla hiukan eri mieltä kuin Jondalar. Parin sanan osalta en näet malttanut olla "tarkistamatta" tilannetta ratkojista, ja näin sainkin pyöräytettyä ristikkoni valmiiksi - ilman ratkojia en ehkä olisi onnistunut.

Viikko takaperin ristikon painojälki oli niin hailakka, että kaikki kuvat eivät nousseet kunnolla esiin. Nyt puolestaan painomustetta oli hiukan liikaa, minkä vuoksi sävykuvien yksityiskohdat katosivat suttuun. Voi olla, että näkökykyni alkaa mennä alle laatijan asettaman vaatimustason.

Kiitänpä siis ratkojien "päivittäjää", joka pelasti päiväni.
26. Aksu8.8.2015 klo 15:25
Niin on täälläkin, otv-a!
Vaakasanaa ihmettelen ja tutkiskelen. Risteävään pystysanaan löytyy vaihtoehtoja Nykäsestä. Lienetkö samoilla ruuduilla?
27. Kaisu8.8.2015 klo 15:34
En oikein ymmärrä tätä jatkuvaa keskustelua Ratkojista. Eihän Siellä Ole Pakko Käydä. Jos/kun siitä on jollekulle hyötyä, niin keneltä se on pois?
28. PIENI HARMI8.8.2015 klo 15:38
Olen samaa mieltä Kaisun kanssa. Eihän sitä sitten saisi lukea Nykästäkään, eikä googlettaa.
29. Nix8.8.2015 klo 15:49
Juuri noin Kaisu!
Itse en käy edes tällä palstalla ennen kuin oma ristikko on täytetty!
30. Jondalar8.8.2015 klo 16:04
Saa minunkin puolestani olla mitä tahansa nettisivuja. Jokainen saa itse valita, mitä sivuja seuraa. Ollaan sitten keskustelematta ratkojien ystävien aarreaitasta, jos niin on parempi.
31. sofia8.8.2015 klo 16:31
Eiköhän suurimmalle osalle ratkojista ole se oivaltamisen ilo tärkein motiivi. Mutta täytyy myöntää etten olisi aloittaessani HS-ristikot päässyt sisälle aulismiin ilman tätä palstaa ja Ratkojia. Nyt nautin kun pääsen mahdollisimman pitkälle omin päin.
32. Tuulitukka8.8.2015 klo 17:06
Hieman apua tarvitsisin, kun heittää tyhjää, eikä vaan avaudu alue: MA-juttu, kuskeille, sekä tuo kädenojentaja, jossa myös A edessään. Joten myös venäläissyntyisen vaimon tapaus jää suljetuksi.
33. Juho8.8.2015 klo 17:18
Tuulitukka.
Kädenojentajataapero on oma vihjeensä, samoin ainoastaan A. MA-juttu taas taitaa alkaa näkyä kuutamolla hämärän tullessa.
34. pelaaja8.8.2015 klo 17:29
(Höpinää kielletystä aiheesta

Olen kyllä samaa mieltä siinä, että suurin osa HS-ratkojista(kin) on mielissään omista oivalluksista. Ymmärrän ja hyväksyn myös sen, että pattitilanteessa itsekukin kaipaa opastusta, jonkinlaista hienovaraista vinkkiä. Siksi aamuisessa kommentissani puhuinkin "eräästä kansanosasta". Harmittaa, että paria poikkeusta lukuunottamatta "kukaan ei ymmärrä" mitä ajoin takaa. Vaikka minulle ei toistaiseksi olekaan huudettu suoraan - esim. nimimerkki apua oli eri mieltä Jondalarin kanssa siitä, että Jondalar oli mielissään saatuaan ristikon ratkotuksi omin avuin :-D Ehkä se kommentti oli tarkoitettu minulle.

Ps. PIENI HARMI, nykästely ja kuuklailu on näissä HS-ristikoissa yleensä pakollista hakuteoksen käyttöä. Minusta se on tosi paljon eri asia kuin yksittäisen ristikon vihjeitten ja ratkaisujen luettelointi. Huippuesimerkkinä taannoinen 'talonrakennuspuutaakka'. Toisten mielestä sekin on ok mutta minulta se "on pois", koska kunnioitan enemmän luovaa työtä, en kopiointia. Tämä tästä.)
35. haloo8.8.2015 klo 17:35
Ettekö ole kuulleet, että löytyy myös guuglausvapaita ristikoita?
36. otv-a8.8.2015 klo 18:25
Aksu,
Multa puuttui pystysanan piilokirjain. Hups, googlasin kerran vielä uudella vaihtoehtokirjaimella ja sanallehan löytyikin tarkoitus. Muualtakin kuin "sieltä", jossa se on ollut jo monta vuotta.
pelaaja,
Ymmärrän erittäin hyvin, mitä ajat takaa. Uskon, että sinä kuten moni muukin pystyy olemaan poissa "sieltä", kunnes omat oivallukset on tehty. Ja siksi en tuomitse sivuja. Löytyyhän sudokuihinkin ratkaisu seuraavana päivänä kopioitavaksi.
37. Kaisu8.8.2015 klo 18:46
Tuskinpa kukaan pitää kopioimista ratkomisena. Joskus vain on pakko tarkistaa tai saada solmu aukeamaan. Kommenttiani en tosiaankaan tarkoittanut kenellekään keskustelijalle, vaan se oli kannanotto asiaan yleensä.
38. apua8.8.2015 klo 21:25
Luulin saaneeni valmiiksi, mutta ehkä en sittenkään. Mikä kumman tupsu on munarivien alla (-1.) ? Merkitseekö tuo vastaussana (4 pystyyn) yhtään mitään?
39. Seitenvitonen8.8.2015 klo 22:23
Olipas taas vaihteeksi kivaa(?) käydä koko ristikko läpi etsiessä Tuulitukan ja apua:n kyselemiä kohtia. No, nykyään vastauksen saa viitseliäimmiltä. Mutta keskustelua olisi helpompi seurata, jos...
40. Pipsa8.8.2015 klo 22:50
Aikaisemmin Kake oli kaikille inhokki, Kakea ennen O. Nyt kaikkien inhokki on ratkojat. Mitäs ihmeen porukkaa te oikein olette, kun aina on inhottava jotakuta. Ristikonhan voi ratkoa ihan omissa oloissaan, saada sen täytetyksi, täydentää puuttuvia ruutuja, kun ahaa tulee. Sitä minä en ymmärrä, että on inhokkeja, kun kysymys on Hesarin perjantaisesta ristikosta.

Tässä nyt viimeisimmässä ristikossa oli monin verroin niitä käännä ylösalsisin, jätä alusta pois ja jätä lopusta pois, joita vihjeitä sanoisin ihan kököiksi.

Myös anagrammin vihjeet olivat minusta höhliä: " Rantavedessä astellessaan se satutti tassunsa lasinsirpaleeseen." Sain toki ratkaisun harmaaseen riviin, mutta minusta se ei ollut relevantti.
41. 😊8.8.2015 klo 23:00
Tuollaisiahan ne anahrammin lauseet useimmiten ovat. Sun inhokki siis on tämä ristikko.
42. 😊8.8.2015 klo 23:03
Siis Pipsalle ja anagrammista.... Kännyllä tulee näitä virheitä, kun töppösormilla töpöttelen.
43. Öö8.8.2015 klo 23:13
Pipsa, puolustan nimimerkkiä O. Hän on ollut yksi parhaista keskustelijoista täällä. Valitettavasti jätti tämän piirin. Hän ei ole missään tapauksessa kuulunut inhokkien joukkoon. Olisi toivottavaa, että palaisi tänne nostamaan keskustelun tasoa.
44. sofia8.8.2015 klo 23:18
Samaa mieltä Öön kanssa.
45. pekka9.8.2015 klo 00:16
Huono laadinta taas "ammattilaiselta"!
46. uusi9.8.2015 klo 07:36
Minä olen kyllä tykännyt HS ristikoista. Perjantaiaamu alkaa mukavasti niiden parissa. Ristikkovalikoimaa riittää kyllä niille, joita nämä eivät enää tyydytä , kannattaa sitten vaan vaihtaa .
47. sofia9.8.2015 klo 08:26
Pitkään mietin, että mistä avainsanan ensimmäinen sana muodostuu, nyt aamulla välähti. Usein käy näin, yön yli muhittua selkiää.
48. sofia9.8.2015 klo 08:33
Pitkään mietin, että mistä avainsanan ensimmäinen sana muodostuu, nyt aamulla välähti. Usein käy näin, yön yli muhittua selkiää.
49. apua9.8.2015 klo 08:52
sofia:
Sitä ensimmäistä sanaa, adjektiivia, minä en vieläkään ymmärrä, vaikka "olen miettinyt" toista vuorokautta.
50. sofia9.8.2015 klo 09:02
Apua:
(Onkohan tämä nyt kiellettyä paljastelua.) Siinä taitaa olla ylimääräinen henkilö eri asennossa kuin tämä adjektiivi. Olisikohan näin?
51. apua9.8.2015 klo 09:09
Seitenvitonen 8.8.2015 klo 22:23:

Pyydän anteeksi, etten kertonut tarkasti, missä ongelmakohta oli: Kysyin siis 8.8.2015 klo 21:25 apua vihjeeseen (5. rivi ylhäältä/5. sarake oikealta), jossa on mukana -1.
52. pelaaja9.8.2015 klo 09:38
[sofia, en nyt ollenkaan ota kantaa "paljasteluusi" eikä tämä siis liity sinuun mitenkään vaan sanasi 'onkohan' vain toi mieleeni vuosien takaisen opetuksen, jonka eräs täällä vieläkin harvakseltaan kommentoiva nimimerkki kerran antoi: Jos on hiukankin epävarma, että kannattaako tätä nyt kirjoittaa kaikelle kansalle, on parempi olla painamatta 'Lähetä'. Minä olen unohtanut sen opin turhan usein mutta mitä kaikkea olisinkaan tänne suoltanut, ellen sitä aina välillä muistaisi :-)]
53. pelaaja9.8.2015 klo 10:23
Pelaaja aivan asiaa kirjoitat. Minäkin pidin pitkään taukoa kommentoimisesta tällä palstalla. Mikä nyt riivannee kun tulee kirjoitettua, ehkä tämä ihana elokuu ;)
54. pelaaja9.8.2015 klo 10:34
[Okei, kirjoittele vain :-) Kuka sitten lienet "pelaaja" klo 10.23...]
55. iso S9.8.2015 klo 11:13
Olen samaa mieltä mm. pelaajan kanssa siitä, että Nykäsen ja googlaamisen kaltaisten apuvälineiden käyttämisellä on valtava periaatteellinen ero verrattuna Ratkojiin, josta haetaan valmiita ristikon julkaisemisen jälkeen päivitettyjä vastauksia. On reilua, että ratkoja saa käyttää samoja lähteitä kuin laatija; tuskinpa Lehto ulkomuistista raapaisee kaikkia noita normaaliin laajaan yleissivistykseen kuuluvia sanoja. Tällä en tietenkään tarkoita Taalia, jonka järiseminen 1911 on varmaan hänen rakkaimpia lapsuudenmuistojaan!

Enjä ole tuomitsemassa niitä hätäisiä, joille ristikon täyteen saaminen ennen ratkaisun julkaisua keinolla millä hyvänsä on välttämätön pakko. Ilmeisten kertakäyttövihjeiden Ratkojaan syöttäjiä kyllä ihmettelen.

Uteliaana sieluna halusin yrittää selvittää, keneen pelaaja viittasi 9.8.2015 klo 09:38. Säikeestä
4378. Sivun merkitys käyttäjälle
_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=4378&alku=25 20&t=k1

löytyi tämä:

"Taisi olla Owlie, joka sanoi suurin piirtein, että omaa osallistumista rajoittaa se, että täällä kirjoitukset säilyvät maailman tappiin. No niin säilyvät. Sattuneesta syystä on tullut nyt luettua joitain vanhempia HS-säikeitä..Ja kyllä on saanut korvat punaisina lukea niitä omiakin viisauksia. Huh.
No, minulla oli jossain vaiheessa semmoinen ajatus, että jos olen hiukankaan epävarma, kannattaako tommosta kommenttia laittaa, niin en laita. Vaan siitä olen tainnut luistaa.."

Lähettäjä oli pelaaja itse.
56. iso S9.8.2015 klo 11:24
Joku viisas on joskus sanonut ja minäkin olen samaa toistanut: viesti kannattaa aina lukea huolellisesti ennen lähettämistä ja. Lukijoiden kannalta se olisi kiva juttu jos lukemisen lisäksi korjaisi havaitut virheet.

Edellisessä viestissä tarkoitin tietysti yleissivistykseen kuulumattomia sanoja (en kuuluvia), niitä Sambian pikkukyliä ja tuiki tuntemattomia nettitaviksia.

Muuten olen valmis myöntämään että virheitä tulee helposti jos kirjoittaa kännykällä töppösormin, mutta ainakaan minun kännykässäni teksti ei ole kiveen hakattua. Lukeminen ja korjaaminen on mahdollista, jos viitsii vaivautua. On se tietysti työläämpää kuin sukupuuttoon kuolevaksi ennustetulla pc:llä (läppäri tai pöytäkone), jolla on kuitenkin toistaiseksi joitakin hyviä ominaisuuksia verrattuna kännyköihin ja tabletteihin hipelynäyttöineen.

Senkin olen valmis myöntämään että usein en muista noudattaa tuota viisasta neuvoa, kuten tämäkin tapaus todistaa.
57. sofia9.8.2015 klo 11:49
Pelaaja:Viesti 9.8.klo 10.23 oli siis minun kirjoittama. Lähettäjäksi tuli virheellisesti pelaaja.
58. Tulokas9.8.2015 klo 15:47
Samaa ihmettelen kuin nimimerkki apua 8.8.2015 klo 21.25,. Eli mitä mahtaa esittää oikeassa yläkulmassa oleva kuva kananmunien alapuolella? Muuten on valmista.
59. mari9.8.2015 klo 17:19
tulokkaan tavoin kyselen munien alapuolella olevaa kuvaa HELP
60. pelaaja9.8.2015 klo 17:22
Tulokas, apua ja mari
Jos se "jöröjukka" miinus 1. ei hahmotu, niin ikiaikainen konsti pätee tähänkin eli kannattaa kokeilla eri kirjaimia ykköseksi. Ehkäpä joku niistä antaa tutuhkon sanan.

[Ai niinkö se olikin, iso S - oma apu paras apu :-D]
61. kaart9.8.2015 klo 17:25
Tulokas. Jos ymmärsin, niin jonkinlaista ulkonemaa, Voisiko olla takkuinen hiustupsu. Vaikka olen epävarma, lähetän kuitenkin.
62. Hups9.8.2015 klo 17:37
13.rivi alhaalta ja 7. rivi oikealta . Paavon näköinen mies. Minkä alan miehiä?
63. Tulokas9.8.2015 klo 18:11
Kiitos vihjeestä pelaaja. Taisi heti ensimmäinen kokeilemani kirjain tärpätä!
64. niisku9.8.2015 klo 18:25
Ihmettelen oikealla keskikohdan yläpuolella olevaa vihjekuvaa. Nähtävyyspaikan nimen siihen sain, mutta mitä siinä tekee samassa kuvassa naisen kuva. Pitäsköhän ne jollain lailla yhdistää?
65. Rampe9.8.2015 klo 18:31
Nähtävyyspaikan niminen elokuva, jossa kuvan blondi näytteli.
Näin luulisin.
66. niisku9.8.2015 klo 18:42
Kiitos Rampe! Se selittää vihjekuvan.
67. Virkku9.8.2015 klo 19:31
13. rivi alhaalta, 7. rivi oikealta (Hups. 17:37). Sama mies kateissa, piilokirjain puuttuu. Kaikki aakkoset kokeiltu, mutta tuon näköistä miestä ei löydy. Ihan mukavan näköinen .
68. EXODUS9.8.2015 klo 19:33
Oikean reunan alin kuva. Onko kyseessä sarjakuvahahmo vai jokin muu.
69. kaart9.8.2015 klo 19:56
EXODUS. Saan siihen ihan soveliaan tekemistä ilmaisevan substantiivin. Voi silti olla sarjakuvahahmo.
70. **9.8.2015 klo 21:07
pienestä kiinni kun RUOTSIA ei ratkea , eka kirjain "hukassa". "hapsenkakkiainen" siinä vieressä, pulmaa kerrakseen.
71. Virkku9.8.2015 klo 21:30
** Kun kokeilet googlata RUOTSIA eri ekakirjaimilla löydät varmasti ko. taajaman.
72. **9.8.2015 klo 21:38
Virkku , joo, nyt ehkä joku muukin kirjain tossa nipussa väärin, täytyy pinnistellä edelleen. Muuten ok ratkottava :)
73. **9.8.2015 klo 21:55
Virkku, tajusin, olen "kartalla" nyt. ensin eksyin.
74. Virkku9.8.2015 klo 22:12
Edelleen miehenryökäle ongelmana klo 19:31. Siis yksi ruutu pitkään ollut tyhjänä, ristikko muuten valmiina. Saisko edes pientä apua? Virkku alkaa jo olla torkku.
75. Ansa9.8.2015 klo 23:00
Virkku, mieti erästä Tuukkaa tai keksi Afrikassa sijaitseva tasavalta ja lisää loppuun sopiva konsonantti. Siinäpä se, se miehenryökäleesi.
76. Virkku10.8.2015 klo 07:45
Ansa kiitos varmistuksesta. Miehen nimeen piilokirjaimeksi oli kaksi vaihtoehtoa. Niitä nimiä kokeilin googlata, aikamoinen homma. Tämän herran vihdoinkin löysin ja kuvankin tsekkasin. Kuvahaussa paljon vanhemman näköinen kuin ristikon kuvassa otsa ja leuka pätkittynä. Kiitos avusta.
77. Hups10.8.2015 klo 08:33
Myos minulta Ansalle kiitokset.
78. EJlo10.8.2015 klo 10:25
Ruotsista löytyy useita paikkoja vaihtamalla ensimmäistä kirjainta, voi sanoa että A:sta Ö:hön. Ongelma onkin että siihen pystyyn tulevaan huiskiloon pitäisi löytää se 1. eli puuttuva kirjain että jäljelle jäisi jotain merkitsevä 4-kirjaiminen sana.
79. **10.8.2015 klo 11:49
EJlo, sama ongelma .
80. otv-a10.8.2015 klo 13:02
EJlo,
Huiskilon pystysanaan on vähemmän vaihtoehtoja kuin A-Ö, eräs ristikoista erittäinkin tuttu.
81. Kaisu10.8.2015 klo 13:50
Edellisille: Löysin Ruotsia ratkaisusanan katselemalla Ruotsin kuntavaakunoita. Vain yksi sopi silloisilla reunaehdolla (5 kirjainta, 2. ja 5. tiedossa). Voi olla oikeinkin, koska ympäristö selvisi saman tien. Kun tupsukasta puuttuu 1. kirjain, on kysymyksessä Kreikasta löytyvä paikka. Saari löytyy Suomesta, jatkonsa kanssa on ainakin minulle tuntematon porukka, jonka olemassaolon varmistin Googlesta. Jos olen taas väärässä, niin sorry vaan.
82. Virkku10.8.2015 klo 16:22
Edelleen edellisille. Löysin RUOTSIA risteävien avulla, vain eka puuttui. Kokeilin vokaalit ja löysin Keski-Ruotsin kunnan taajaman. Googlejutussa kirkonkin kuva. Se "tupsukka" taas onkin kenkumpi juttu. Sain sanan -1. , ekakirjain mukaan luettuna ( en Kreikasta) löytyi Kanarian saarilta. Mitä sitten laatija tarkoittanee, tämä on taas niitä "liko-pito-aito-juttuja. Saa nähdä.
83. Jondalar10.8.2015 klo 18:13
Minä sain ihan toisenlaiset sanat kuin edellidet ja uskon niiden olevan oikein. Kyllä ratkaisu löytyy, kun jaksaa yrittää.
84. Hups10.8.2015 klo 18:41
Joa taas seuraisitte palstaa vähän kauempaa, niin siellä on lähes suora vastaus.
85. Kops10.8.2015 klo 19:35
Miksikähän ylärivin Merikanto-vihjeestä vasemmalla olevasta kuvasta tulee mikä tulee?
86. Virkku10.8.2015 klo 19:36
Vielä jauhetaan. Saamani "tupsukkasana" voi olla verbikin, ja jos siitä otetaan eka kirjain pois viitannee miehen nimeen. Jos eka kirjain otetaan mukaan, sellainen paikka löytyy Kanarialta. Voin olla hakoteilläkin tai olla olematta. Soikoon " Jöröjukkarock".
87. Mooses10.8.2015 klo 19:40
Oikealla PURUUN POHJOISEEN saan vastaukseksi järven pohja-ainetta. Se ei mielestäni ole purua. Miten teillä muilla?
Oikealla keskellä on jääkarhun poikasen näköinen eläin.
Mihinkähän se viittaa?
Ei suoria vastauksia, vaan lisävihjeitä jos saisin.
88. kaart10.8.2015 klo 19:57
Mooses, kyllä se synonyymiksi käy. Jääkarhun pennullekin oli nimi.
89. Rampe10.8.2015 klo 20:01
Mooses,
sinulla on väärä piilokirjain ja jääkarhun poikasellakin voi olla nimi.
Mutta edelleenkään en käsitä ylimmän harmaan sanan alkuosaa.
Ja mitä h..ttiä Hemingway siinä kuvavihjeessä tekee?
90. Juho10.8.2015 klo 20:09
Rampe, tuolla jo aikaisemmin joku totesi, että se toinen herra poseeraa pää kenossa, toinen taas ei.
91. Mooses10.8.2015 klo 20:12
Rampe, taidettiinhan niistä Hemingwayn kirjoista tehdä elokuviakin.
Tuli kahenlaesta tietoa PURUUN POHJOISEEN. Sinulta, että minulla on väärä piilokirjain ja kaartilta
että minun vastaukseni käy synonyymiksi.
Savolaesittaen: Voe se olla niinnniin tae sitte ei.
92. Mooses10.8.2015 klo 20:15
kaart ja Rampe: kiitokset jääkarhuvinkistä. Löytyihän se helposti "kuukkelista"
93. Rampe10.8.2015 klo 20:30
Minun piilokirjaimeni on erään äimän käkenä olevan Moilasen etunimen alkukirjain.
94. Virkku10.8.2015 klo 20:32
Kops. Kysymäsi kohdan kuvan ylhäällä kyllä helposti aluksi hahmottaa väärin. Kysymyksessä on toimenpide. Peluri voisi vihjaista tähän.
95. EJlo10.8.2015 klo 20:47
Rampe, taidatkos sen paremmin sanoa. Sahanpuruista todella on kysymys. Miten sinulla on onnistunut tuon Ruotsin paikan löytäminen ? Olen nyt kahlannut Ruotsin kunnan nimet sekä kuntien vaakunat läpi, mutta ei onnista. Uskon kuitenkin että saamani pystysanat jotka tulevat Suomen kunnasta, saarinuor ja kehnoa tekoa vinkeistä ovat oikein. Näitten sanojen konsonantit pakottaisivat Svärjen paikan alkamaan vokaalilla. On helppo sanoa että kokeile kaikkia vokaaleja ja näin olen tehnyt, mutta siihen pystyyn ei tule tolkkua. Tarkoitan siis sen tupsun sanaa josta eka kirjain pois. Taitaapa pitkästä aikaa jäädä ristikko lähettämättä ja tyytyä odottaamaan aikanaan ratkaisua.
96. kaart10.8.2015 klo 21:06
EJlo. alä anna periksi. Kun luet palstaa , niin kaikki loksahtaa. Omassani annoin oikeastaan pystysanalle suoran vastausen, mutta hae sille synonyymi.
97. kaart10.8.2015 klo 21:08
Korjaus vastauksen.
98. Hedvig11.8.2015 klo 08:31
Minua ihmetyttää yläreunassa Merikannon vasemmalla puolella oleva kuvio. Saisiko vihjettä siihen.
99. **11.8.2015 klo 08:36
Hedvig, ensin tulkitsin sen lonkkaluuksi kunnes tajusin, että peli alkaa.
100. EJlo11.8.2015 klo 08:47
Tuota Merikannon vasemmalla puolella olevaa kuviota, joka on siis aivan yläreunassa, pidin pitkään osana perhosta. Saamaani sanaa kyllä ihmettelin, mutta koska vaakasanoista olin varma, niin jätin sen siihen. Vasta eräistä ihmettelevistä kirjoituksista havahduin tutkimaan uudelleen tätä "perhostani". Kun pohdin saamani sanan ja kuvan yhteistä tekijää, niin yht'äkkiä piirroksesta aukeni kaksi ihmiskättä ovelasti ranteista alaspäin.
101. EJlo11.8.2015 klo 08:54
Jos joku pahoittaa mielensä siitä että paljastan noin suoraan mitä vinkiksi tarkoitettu kuva esittää, niin siitä vaan. Se on suunnilleen samaa tasoa oleva selvitys kuvasta, jonka toivoisin saavani tuohon munien alla olevaan röyhelöön. Purkautunut köydenpätkä voisi ehkä näyttää samanlaiselta, mutta siitä saatu sana taitaa olla väärässä sijamuodossa.
102. Juho11.8.2015 klo 09:46
Ejlo, eilen illalla jo aioin kuvata sitä ruohomättään selitystä, mutta se vaan jäi. Sain siihen pystysanaan Moilasen etunimen kirjaimella alkavan, sahan terän hampaidenkin asentoa kuvaavan adjektiivin,
ruotsalaispaikkaan taas Tukholman pienen kirkon paikan Södermalmin kaupunginosasta.
103. Jondalar11.8.2015 klo 10:18
Tupsusta tulevaa sanaa ei kannata etsiä kartasta. Samat sanat sain kuin Juho. Pörheää kuvaava sana löytyy kyllä sanakirjasta.
104. Virkku11.8.2015 klo 11:10
Ruotsia ja tupsusta piti yksi kirjain vaihtaa, niin läheltä liippasi. Tupsukasta alas lähtevä sana sillä 1. kirjaimella varustettuna oli minulle outo ja Ruotsin paikka täysin tuntematon. Etsittävissä.
105. Kaisu11.8.2015 klo 12:10
En voi ymmärtää, miten Ruotsin konsonantilla alkava paikkakunta, jonka nimi ratkaisi koko alueen tupsuineen, olisi väärin. Katsokaa nyt vaikka minun mielikseni hauskaa vaakunaa, jossa on kuu-ukko ja vene ilman soutajia. Kurkkasin kehnoa tekoa Ratkojista ja olen sitä mieltä, että siinä voi olla kaksi kirjainta väärin. Jospa kysymys onkin vaikkapa nalleraukasta. Harmaan viimeinen sana voidaan kirjoittaa kahdella tavalla. Löysin, vaikka en uskonut itsekään, saaren Suomesta, paikkakunnalta, jossa on huomattavan iso kirkko. Ja vielä kummallisempaa, että saari päätteineen antoi tulokseksi henkilön (ei porukan, katsoin huolimattomasti), joka ilmeisesti on saanut aikaan jotakin ainakin musiikin saralla. Tupsu voi olla osa kasvista, jonka nimi on käärmeen piip. Jos olen väärässä, eipä ole ensimmäinen kerta.
106. Jondalar11.8.2015 klo 13:52
Kävin etsimässä tuon Ruotsin kunnan ja käsitin, mitä Kaisu tarkoittaa. Kehno tekoa voisi olla se sana jota meinaat. Sitä itsekin ensiksi ajattelin. Mutta sitä toista sanaa kehnosta laadusta voidaan käyttää vaikka sormuksista tai timanttikoruista puhuttaessa. SAARI NUOR ei sen sijaan sopisi Kaisun sanoilla. RUOTSISSA ei suinkaan tarvitse alkaa konsonantilla. Eli en vaihtaisi omia sanojani ristikossa vaikka olisi vielä postittamatta.
107. Jondalar11.8.2015 klo 13:55
Korjaus: RUOTSIA ei suinkaan tarvitse alkaa konsonantilla, eikä sen tarvitse olla kunta.
108. EJlo11.8.2015 klo 15:23
Juho , löysin RUOTSIA-vihjeelle sopivan kyläpahasen Västerås'ista. Samalla tuo hapsottava, alunperin 5-kirjaiminen sana hyvinkin kuvaisi mainitsemaasi sahanterälle sopivaa ominaisuutta. Typistettynä se nelikirjaimiseksi on vähän epämääräinen ja vielä tarkistamaton sopivuutensa suhteen. Toisin sanoen en vielä tiedä mitä se tarkoittaisi muuta kuin erästä miehen etunimeä, olisikohan se nyt vaikka partitiivin sijassa.
109. EJlo11.8.2015 klo 15:35
Googlen ihmekätköistä löytyi typistetylle tupsukalle ainakin pari selitystä ja ne riittävät meikäläiselle kunnes toisin todistetaan. Laitan siis nelikirjaimiseksi pystysanaksi muinaisen Persian maakunnan, joka sattuu olemaan myös japanilainen sukunimi + vaajakoskelainen pizzeria.
110. Juho11.8.2015 klo 15:36
Ejlo, selaa vielä vokaaleja aakkosissa alkuunpäin ja jätä se Västerås, siirry pääkupungin keskustan eteläosiin, niin rupeaa sopimaan sanat ja kirjaimet kohdalleen.
111. Virkku11.8.2015 klo 16:24
Aluksi minullakin oli Västeråsin kunnan taajama ja tupsukan loppuosaan lykkäsi miehen nimeä ( eilen kl 16:22). Muutin risteävässä kohdassa yhden kirjaimen ja olen samaa mieltä Juhon ja Jondalarin kanssa. Ristikko sitten postiin.
112. Mooses11.8.2015 klo 18:36
Löysinpä sittenkin oikean vastauksen PURUUN POHJOISEEN.
Oli piilokirjain väärin, kuten Rampe kirjoittikin. Moilasta en tarvinnut ratkaisuun, vaikka se sieltäkin kautta löytyisi.
113. EJlo12.8.2015 klo 06:51
Juho ja Virkku
Olen kyllä kokeillut vokaalit kuten aiemmin mainitsin, aasta ööhön. Ensimmäisen ääntiön kuukkeli muuntaa Åksi ja seuraavalla lävähtää erään hotellin nimi. Majoituspaikka sijaitsee kyllä saman nimisen kadun varrella, mutta tällaisen tapauksen olen sivuuttanut sen enemmittä huomioitta. Kolmannella yrittämälläni löytyi sentän varsinainen paikkakunta, johon olen nyt päätynyt.
114. Pike12.8.2015 klo 09:06
Voi ääliöitten ääliöt, ettekö te nyt ymmärrä pistää Googleen eri vokaleilla varustettuna ..... och Sverige. Tommosta pulmaa vatvotte päivätolkulla.
115. EJlo12.8.2015 klo 09:21
Pike. ; Voit olla varma että on laitettu eri vokaaleilla ja joko Ruotsi ta Sverige perään. Se on se 4-kirjaiminen sana, joka tässä tuntuu olevan se erikoisin tapaus. Pulmaahan voi vatvoa vaikka vielä yöt päälle jos se siltä tuntuu. Aikamme ei ole kortilla.
116. Jondalar12.8.2015 klo 09:23
Ei se tupsusta saatu sana mikään kummajainen ole. Ristikoista tuttu sana, ei tosin suomenkielinen. Sieltä minä kävin ostamassa tiketit, kun matkustin -70 luvulla Ruotsiin kesätöihin. Junalla Kajaanista Turkuun, laivalla Tukholmaan, junalla Malmöön, bussilla Trelleborgiin. Ihme on, jos sana ei teille selviä.
117. Virkku12.8.2015 klo 09:41
Jondalar. Se tupsusta alas tuleva sana on tietty tuttu, mutta viisikirjaimisena ( siis pois jäävä eka kirjain alussa) on kyllä kummajainen, likö Nykäsessä.
118. Hups12.8.2015 klo 09:43
Kymmenes rivi alhaalta,kahdeksas vasemmalta. Kuvasta en saa selvää. Piilokirjaimeksi sopii usea konsonantti. Eläinkuntaa vai?
119. jeh12.8.2015 klo 09:49
"... on kyllä kummajainen, likö Nykäsessä." On Nykäsessä.
120. apua12.8.2015 klo 10:26
Hups. Piilokirjain (8. vasemmalta, 10. alhaalta) on kaiketi VOKAALI, ja 8-kirjaimiseen pystysanaan itseensä on tungettu kaksi otusta, joista toisella ei liene sarvia ja toiselle - alias ensimmäiselle ja sarvekkaalle - löysin ratkojista synonyymiksi sanan "juto".
121. Virkku12.8.2015 klo 10:43
apua. piilokirjaimeksi ei mielestäni voi tulla vokaalia, katsoinpa kopiostani. 8- kirjaimiseen alkuun tulee "juto", ja loppuosan otuksella ei tietääkseni ole sarvia ellei nyt itse pirusta ole kysymys.
Hups. Ei ole kyse eläinkunnasta, ei särkynyt kalalamppu ( aiemmin ristikossa). Mielestäni rikkoutumisen tuloksia, tuottavat taianomaisesti onnea. Onnea Sinulle.
122. apua12.8.2015 klo 10:53
Virkku. Hyvää päivää - kirvesvartta. Onpa hankalaa, kun paikan määrittely voi näköjään riippua jopa siitä, puhutaanko vihjeruuduista vai kirjainriveistä.
123. Pike12.8.2015 klo 13:09
EJlo, se ihmettelemäsi sana on ollut Ratkojissa jo vuodesta 2011. Etkö osaa etsiä sieltä(kään)?
124. Hups12.8.2015 klo 15:31
Kiitos vinkkaajille. Yritin paikallistaa tarkasti, mutta lisään vielä, että sanassa on yhdeksän kirjainta, ja vihjekuva on "kuskeille " vihjesanan alla. Nyt vain valitsen oikean piilokirjaimen Virkun antaman vihjeen vahvistamana. Ei siis eläinkuntaa.
Toivottavasti muutkin hyötyvät tästä.
125. EJlo12.8.2015 klo 17:27
Kiitos Pike ystävällisestä neuvostasi. Kävin katastamassa sieltä paljon parjatusta Ratkojista ja sieltähän löytyi oikea alkukirjain arvaamalla jo 2011 laitettu sana, jonka selitys sopi "tupsuun". Ruotsia sanaksi on siis hyväksyttävä Tukholman konferenssi- hotelli saman nimiseltä kadulta.
126. tuffa Porist13.8.2015 klo 07:56
Erinomaisen hämäävästi osattu piirtää se yläkeskustan "perhonen". Vaikka edellä olevista kommenteista
tiesin, mitä se esittää, sain vasta eilen sen "kääntymään"
verbin mukaiseksi tekemiseksi!
127. ep13.8.2015 klo 15:58
Auttakaa "miestä mäessä" oikealla alhaalla "täytekynä" en saa mitään riville??
128. Rampe13.8.2015 klo 16:43
ep,
vastaussana voisi tarkoittaa melkein mitä tuotetta hyvänsä.
Ei kannata hakea täytekynämerkkejä.
tuffa Porist,
vaikea oli minunkin niitä käsiä "perhosessa"nähdä. Toinen kuva-arvoitus oli Ohukaisen ja Paksukaisen vieressä. Yritin hakea siitä huonokuntoisia Ladoja, mutta kuvakin muuttui selvemmäksi oikean sanan myötä.
129. Virkku13.8.2015 klo 17:00
ep. " Täytekynävihjeestä" tulevassa vastaussanassa ei ole yhtään piilokirjainta, ja se sana tulee risteävistä. Jos olet kirjaimet saanut, usko vain vastaustasi. Sellaisia ovat pää- piip ja ala- piip, jollainen "täytekynä" on.
130. ep13.8.2015 klo 18:31
Kiitos Rampe ja Virkku avusta
131. pelaaja13.8.2015 klo 19:35
Sääli, että jotkut hienot vanhat sanat ovat jääneet pois käyttökielestä. Niinkuin just tuo "munien alainen tupsu", joka ei sitten millään näyttänyt ottavan tuulta purjeisiin osalla porukkaa. Ja kuitenkin vähän pitemmässä muodossaan se on varmaan useimmille tuttu. Vaikka nykäs-sanoja paheksutaankin, niin toisaalta on vain hyvä että laatija vie ratkojansa joskus synnyille syville.
"Parempia" sanoja ne kuitenkin ovat kuin 'in' ja out' ja 'keep smiling'.
132. Miisu14.8.2015 klo 08:49
Uutta pukkaa ja "vanhassa" vielä aukko . Keskellä alhaalla on mies jonka tunnen ja puolikuu eivät vaan nivelly yhteen, aiempi
vihje "näkyy hämärän tultua"
133. kaart14.8.2015 klo 09:51
Miisu, lisää siihen hämärään puumerkki.
134. Virkku14.8.2015 klo 09:52
Miisu. Alotin jo tämänaamuisen ristikon, mutta katsahdin vielä edellisen keskustelun, kun uudesta ei vielä kommentteja. Kysymäsi kohta: "hämärän tultua" vuorokaudenaika! Varmaan Sinulla jokin vaaka väärin, jos et tätä saanut ratkaistua.
135. Miisu14.8.2015 klo 13:23
Kiitän kaart ja Virkku minulla oli päin seiniä vaakarivit. Kiitos kun autoitte.
136. yhtä vaille17.8.2015 klo 08:39
mitähän romua tuossa vasemmalla alhaalla kuvassa, joka on paksukaisesta oikealle?
137. Lena17.8.2015 klo 09:55
Vanha oven sarana siinä.
138. Virkku17.8.2015 klo 10:01
yhtä vaille. Lenahan sen jo paljastikin. Taitaa olla useampiakin. Kuvastahan ei saa mitään selvää. Kuvan sisältö selviää vasta sen jälkeen, kun on vastaussanan saanut. Turhan usein tällainen tilanne tulee näissä ristikoissa esiin, kun on niin epäselvät kuvat.
139. yhtä vaille17.8.2015 klo 11:46
Kiitokset iso!
Kuvasta ei mitään tolkkua, vaikka yritin digihesaristakin suurentaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *