KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 1.-2.8.2015

8532. IS-viikonloppu 1.-2.8.2015

Eki31.7.2015 klo 09:17
Sanaseppojen kesäpäiväviikonlopun kunniaksi on Juha Hyvönen tehnyt makoisan kolmitähtisen koviksen. Se rikkoo hieman järjestystä ja kaksi seuraavaa ovat sitten kakspuolosia.

Muuten asialla ovat hyvin perinteiset tekijät.

Onnelaan on tulossa 60 ilmaista lehteä osanottajille.
2. Kaapo1.8.2015 klo 20:53
Vaikea on. Monet sanat ovat ratkenneet vasta kun olen ne saanut risteävien avulla kohdalleen.

Oikea alakulma ei ratkea ollenkaan.
3. Kaapo1.8.2015 klo 21:44
Alakulma ratkesi, mutta on siinä yksi kieliopillisesti arveluttava vihje.
4. HM2.8.2015 klo 12:34
Nyt se menikin tosi kinkkiseksi: Ratkaisut oli lähetettävä viimeistään ma 13.7, voittajat julkaistiin 11.7. Pientä epätarkkuutta ohjeissa ehkä?
5. Rampe2.8.2015 klo 15:06
HM,
mistähän tuossa oli kyse?
Mutta kovin on vaikea ristikko. Jos tämä minulla aukeaa, ratkonta-aika mitataan almanakalla.
Toistaiseksi valmiina vasta sinisten yläpuolinen osa.
6. Tarja2.8.2015 klo 15:15
Jos minä erheellisesti luulin jotakin ratkomisesta jo oppineeni, niin nämä kaksi viimeisintä kovista ovat kyllä tehokkaasti palauttaneet maan pinnalle (ja vähän alemmaksikin). Turhat luulot omista taidoista karisivat. Parasta näköjään pysytellä vain siellä maakuntalehden ristikoissa.
7. O2.8.2015 klo 15:30
Minä pidän nyt lomaa tästä pahiksesta! :)
8. HM2.8.2015 klo 17:19
Anteeksi, nuo ohjeet löytyivät sudokujen alapuolelta ja koskevat siis muita viikonlopun tehtäviä. Niihin on ollut aikaa paneutua, kun ristikko ei kovin hyvin edisty... Jospa ensi viikolla pystyisi taas ratkaisemaankin ristikon!
9. Rampe2.8.2015 klo 20:15
Tämä sentään täyttyy! Enää vasen alakulma vähän auki, ja uskoisin senkin huomenna selviävän.
Pientä lääkitystä edellisen ristikon takia kolhiutuneelle itsetunnolleni.
Et ole ,Tarja, ainoa jolta luulot karisivat.
Tässä ristikossa löytyy ovelia vihjeitä. Viimeviikkoista en ole pätevä arvostelemaan enempää kuin kiinankielistä runouttakaan.
10. Rampe2.8.2015 klo 20:35
Täynnä! Laatijalle on kyllä käynyt melkoinen maantieteellinen virhe. Vähän samantapainen kuin pingviini Eskimojäätelön paketissa.
11. Marco Poloinen2.8.2015 klo 21:01
Onnelan rupattelurinkien sykkeestä piti siirtyä kotoisempiin maisemiin ennen kuin ratkomuksen viimeistely luonnistui. Taattua herkkuahan tämä, ihan tuli lukioikäiset PuPet mieleen!

Tunnetusti asiallisena miehenä laatija oli värkännyt ison osan höynäytyksistä asiavihjeiden - tai ainakin siltä näyttävien - sisälle. Sielläpä sitä sitten lähteiden hämmentelijä pyöriskelee pohjamutien sameissa vesissä huuli törön lailla pyöteänä. Muutenkin tässä ristikossa - niin kuin näissä vaativimmissa yleensäkin - pätee se 'kolmannen ajatuksen sääntö', että "älähän hätäile niiden kahden ensin mieleen tulevan vastaussanan kanssa!"

Mitähän jos Rampe mietit varmuudeksi vielä kerran sitä "pingviinijuttuasi"! :-) Sen sijaan Kaapon todennäköisesti tarkoittamasta yhdistelmästä olen taipuvainen olemaan samalla kannalla, ainakin paikoituksen perusteella. Mutta pitäähän kunnon ristikossa yksi polemiikkivihje olla, että edes jotain asiapitoista jurnutusta on mahdollista harrastaa!

Juhalle pallukat ja papukaijamerkki - vähän useamminkin olisi ko. foorumilla mukava tavata!
12. HM2.8.2015 klo 21:42
Ei tämä niin paha olekaan, kun minulla hitaasti koviksia ratkovana on vasen puoli kutakuinkin kunnossa. Nyt on jo tunne, että kyllä se siitä.
13. Kaapo2.8.2015 klo 21:57
Olen Rampen kanssa samaa mieltä.

Vai keskustellaanko nyt siitä, onko Aasia amerikkalaisille itää vai länttä?
14. Rampe3.8.2015 klo 06:29
Kaapo ja Marco Poloinen
Jos Kalifornian sanotaan olevan länsirannikolla, ei sama rannikko itäiseksi muutu pohjoiseen noustessa.
Tietenkin on mahdollista, että minulla on väärä saari ratkaisussani.
15. elli3.8.2015 klo 10:08
Tarja. Aikaisempien keskustelujen perusteella tiedän, että olet osaava ratkoja. Olet nim joskus auttanut minua. Nyt haluaisin tehdä vastapalveluksen. Vinkkini: Hyvösellä on ollut pilke silmäkulmassa laatiessaan ristikkoa! Se on (tosin itsellä oikea alakulma vielä tyhjänä) nautinnollinen, suupieliä ylös nostattava, kun pääsee laatijan sielunelämään sisälle.
Kiitokset Juha Hyvöselle.
16. Tuomas L.3.8.2015 klo 12:22
Täyteen tuli täälläkin, tosin vähän epävarma tunne jäi etenkin tuon oikean alanurkan muutamista ratkaisuista. Saa nähdä, menikö oikein. Oikealle ylös sain yhden aika erikoisen kuuloisen sanan, mutta koska risteävät osuvat niin hyvin kohdalleen, kaipa se on oikea sana. Hienoja esimerkiksi SUOLTA ja RUNON ME KAKSI.

Hyvönen ei nykyisin juuri ristikoita laadi, joten uudemmille ratkojille hänen tyylinsä on varmaan vieras. Me pidemmän linjan harrastajathan näitä silloin 90-luvulla ratkoimme Pelikaaneista ja Sanaseposta. Yksi Juhan ristikoiden tyypillinen piirre on niukka kuvitus; tässäkin on pääkuvan lisäksi vain kaksi varsinaista kuvavihjettä (no, oikeastaan kolme). Sikäli hyvä juttu, että ei ainakaan tarvitse tihrustella epäselviä kuvia.
17. Tarja3.8.2015 klo 12:44
Elli, kiitos rohkaisusta. Itseasiassa yläpuolen olenkin saanut täyteen. Mutta alapuoli on vielä pahasti kesken.
18. Jaska3.8.2015 klo 12:52
Poikkeuksellisesti katson asialliseksi kommentoida muiden kommentteja ennen lähetysajan päättymistä: Hyvösellä ei ole tässä ristikossa maantieteellistä eikä muutakaan virhettä.
19. Kaapo3.8.2015 klo 14:06
Minulla on mielipide. On siis olemassa TOTUUS.
20. jenisei3.8.2015 klo 15:08
Hei Tarja! Olethan huomannut Espoon työväenopiston kurssin "Kehity huippuratkojaksi"? Sinne voi mennä vaikkei espoolainen olisikaan.
21. Tarja3.8.2015 klo 16:29
Kiitos vinkistä, mutta meiltä on liian pitkä matka Espooseen. Mutta eniten tarvitsen kärsivällisyyttä ja itseluottamusta. Sillä nyt, kun enää puuttuu 15-20 sanaa, huomaan, että tämä onkin ihan mahdollinen ratkaistava. Kun tykkään "selittää sanoja väärin", niin siitä on ollut hyötyä tässä ristikossa.
22. Tarja4.8.2015 klo 11:12
Valmis! Kiitos Rampe ja Elli. Ilman tätä viestiketjua olisin jo luovuttanut. Olin jo laittanut lehden sivuun, mutta ajattelin sitten, että jos Rampe (kaikella kunnioituksella ratkontataitojasi kohtaan!) tämän selvittää, niin ehkä sitten minullakin on edes pieniä mahdollisuuksia. Ellin viesti toi lisää uskoa. Viimeisimpiä oivalluksiani oli "suolta", jonka avulla vasen alakulma ratkesi lopulta. Ja nyt on ihan mainio fiilis!
23. Rampe4.8.2015 klo 20:16
Vai että kyllähän minä, jos kerran Rampekin..
Kyllähän edellisen ristikon kanssa sekoiluni varmaan antoi aiheen tuollaiseenkin ajatteluun.
Oli muuten ovela vihje tuo "suolta" , ja niitä on tässä ristikossa paljon.
24. Tarja4.8.2015 klo 21:12
Varmistaakseni, ettet, Rampe, loukkaantunut, niin tarkoitus ei ollut nostaa itseäni sinun tasollesi (tai laskea sinun taitojasi minun vajavaisteni tasolle), vaan ajatus oli se, että jos joku aluksi kirjoittaa, että on kovin vaikea ristikko, mutta sitten ristikko alkaa hänelle aueta pikkuhiljaa, niin se kannustaa jatkamaan omaa yritystä ja uskomaan, että sisukkaalla yrittämisellä itsekin voi onnistua löytämään ratkaisusanoja, vaikka aluksi on vaikeaa.
25. HM4.8.2015 klo 22:49
Minulla alkaa kyllä näyttää siltä, että oikea alakulma jää ratkaisematta. Siihen asti meni jo ihan hyvin...
26. Rampe5.8.2015 klo 12:29
Tarja,
en minä ihan niin tosikko ole. Se ,etten käytä hymiöitä, johtuu siitä etten käytä niitä koskaan muuallakaan.
Paremmuusjärjestyksiä ratkojien välillä on turha miettiä niin kauan kuin todisteena taidoistamme ovat vain omat kommenttimme. Minun rohkeuteni ei ole vielä riittänyt SM-välieriin, missä oma taso suhteessa toisiin olisi jollain tavoin mitattavissa.
Jotain tasosta kertoo tietenkin se, että tällaisen kolmosen saa ratkottua.
Viimeviikkoinen ei sitten mennyt yhtä hyvin meistä kummaltakaan.
27. iso S5.8.2015 klo 18:54
Rampe, nyt on puolitoista vuotta aikaa kerätä rohkeutta. Jos pystyy joskus/usein/useimmiten ratkomaan kolmepalloisen tai edes usein/useimmiten kolmemiikkaisen, taidot sinänsä riittävät SM-välierissä. Menestyminen tietysti vaatii myös nopeutta ja lisäksi pitää selvitä siitä kolmannesta alkuerästä, joka on koko kisan vaikein.

Parhaiten tuntemani esimerkkiolen minä itse. Nämä kaksi tuoreinta kolmosta olivat molemmat minulle liikaa; silti olen ollut useita kertoja välierissä ja häpeämisen aihetta ovat antaneet vain muutamat omat töppäykset, joihin huonot kilpailuhermot ovat altistaneet. Silti jokainen kerta on ollut sen verran mukava kokemus että ei sieltä ole malttanut poiskaan olla.

Jonkinlaisena osviittana omista mahdollisuuksista voisi käyttää kolmosten sijaan kakspuolosia. Niidenkin vaikeusaste vaihtelee (laajemman populaation keskiarvona ja varsinkin yksittäisellä ratkojalla), mutta jos sellaiset talttuvat yleensä tunnin pintaan ja varsinkin alle, ei luultavasti ole viimeisten joukossa. Ei kyllä finaalissakaan, sillä kärki on ihmisjärkeä kovempi.

Suosittelen lämpimästi pyrkimistä joukkoon tummaan. Ainakin siinä tapauksessa että itsetunto ei kolhiinnu korjauskelvottomaksi kun näkee paikan päällä, miten kaukana omasta tasosta on kauhukaksikko Juha & Juha ja muutamat muut. Paikan päällä esitetään rehtiä urheilumieltä ja itketään sitten nurkan takana, sovitaanko näin?

Sama litania muillekin osallistumistaan arpoville, vaikka se voikin koitua omaksi vahingokseni. Kisa on sitä parempi ja arvokkaampi, mitä kovempia karsiutujia on!
28. Kepa5.8.2015 klo 20:01
Saako ratkontakisoissa käyttää mitään apuvälineitä, kuten kännykkää ja Googlea?
29. iso S5.8.2015 klo 20:47
Nyt ollaan menty ulos säikeen aiheesta (minä siihen suurin syyllinen), mutta lyhyesti: jos puhutaan ristikonratkonnan SM-kisasta, niin alkuerissä saa käyttää mitä tahansa apuja. Höveli linja johtuu siitä että ristikot ratkotaan kotona tai muussa ratkojan valitsemassa paikassa eikä tuomareilla ole mitään keinoa kontrolloida ratkontatapaa. Välierät ja finaali ratkotaan yhteisellä kisapaikalla tuomariston silmien edessä, kaikki neljä yhden ihanan tuskaisen lauantain kuluessa ja ilman ollessa sakeanaan rehtiä urheiluhenkeä. Kynää, kumia ja omasta päästä löytyvää hoksaamista ja muistitietoa saa käyttää. Ei muuta.

No, jos tarkkoja ollaan ja omia kokemuksia muistelen, niin ei ratkoja aina itse valitse sitä ratkontapaikkaa. Pari kertaa on käynyt niin että olen ratkonut vaimon valitsemassa paikassa, mutta se on toinen juttu. Olennaista on se että alkuerien ratkaisut postitetaan.
30. Kaapo9.8.2015 klo 11:41
Niin onko se Attu itä- vai länsipuolella?
31. Rampe9.8.2015 klo 17:09
Kaapolla on kalenteri hukassa. Tiistaina näitä vasta kysellään ja vastaillaan.
32. Rampe11.8.2015 klo 06:25
No niin. Miten tuo Attu jonka Kaapo ehti jo höläyttää ?
Se on Alaskan länsipuolella olevien Aleuttien läntisimpiä saaria, niin lännessä että on 180. pituuspiirin länsipuolella.
Saari on siis itäisellä pallonpuoliskolla.
Jos se kuuluisi Venäjään kuten kaikkein läntisimmät Aleuttien saaret, se olisi Venäjän itäisimpiä saaria.
Mutta ei minun järkeni mukaan mitenkään Amerikan itäisimpiä saaria.
Uskoisin amerikkalaisissakin kartoissa pohjoisen olevan ylhäällä ja lännen vasemmalla.
Jotain en ilmeisesti ole tajunnut, mutta mitä?
33. Pedro11.8.2015 klo 09:49
Rampe! Luulisin että kyseessä on Turun saariston Attu. Se ainakin on Amerikan itäisempiä saaria, vaikka ei ole Amerikkaa.
34. Marco Poloinen11.8.2015 klo 14:27
Periaatteessa itäähän riittää päivämäärärajaan asti ja Aleuttien Attu sattuu olemaan itäisin mainittava paikkaseutu ennen tuota rajaa.
35. Rampe11.8.2015 klo 14:37
Ehkä se sitten on noin. Itään lähdetään Atlantin yli, Euroopan , Siperian ja Tyynen meren kautta Attun saarelle.
Jumalauta, että se on TOSI idässä.
36. Ripe11.8.2015 klo 17:06
Saisiko vinkkejä oikeaan alanurkkaan (SULAN ALLE, SISU 2015), samoin kuvan viereen (EI PERÄÄ, KYSYY TASAPAINOA)? Kiitos etukäteen.
37. Marco Poloinen11.8.2015 klo 17:19
SULAN ALLE -jutusta tietävät Pirkko ja Liisa enemmän.
SISU ks. Allakka
EI PERÄÄ ole kaikissa huhtikuun jutuissa
KYSYY TASAPAINOA könytä kahdella pyörällä louhikossa...
38. Masi11.8.2015 klo 17:49
Tähän kaipaisin ristikon anatomiaa.
39. Tuomas L.11.8.2015 klo 19:07
Tuliko oikealla alhaalla vihjeestä VEDELLÄ TAKAISIN ratkaisuksi ARAL? Mikähän tuossa oli ideana? En ole varma, onko minulla oikein sanat KARA ja ALITUS, muut ovat varmaankin oikein.

KARSKEET oli aika erikoinen sana, mutta näkyypä tuo Nykysuomen sanakirjasta löytyvän. Muu tässä ristikossa selvisikin, kun aikansa mietti.
40. Eki11.8.2015 klo 19:17
Anatomia tulossa.
41. Rampe11.8.2015 klo 19:51
Tuomas L, samoihin sanoihin olen päätynyt minäkin.
"Just add water " on Mares-sukellusvälineiden mainoslause. Sopinee myös Aral-järveen.
Muuten hyvä järvi, mutta vesi puuttuu.
42. Ripe11.8.2015 klo 21:27
Kiitos Marco P! Vihjeet auttoivat saamaan tämän todella kimurantin (ja hyvän) ristikon täyteen. Mietin tuota TERAA TORTULLA. Teran tunnushan on tietääkseni T eikä TA. Meneekö jo saivarteluksi?
43. Tarja11.8.2015 klo 21:32
Minä ajattelin sen a-kirjaimen partitiivia ilmaisevaksi. Jos olisi ollut "tera tortulla", niin sitä ei olisi ollut.
44. Tarja11.8.2015 klo 21:34
Tai sitten sen voi ajatella TERA A TORTULLA, jolloin se on vain a-kirjain vihjeen osana.
45. Jaska12.8.2015 klo 00:43
Ei Aral ole ollut vedetön, vaan hyvin vähävetinen entiseen maksimilaajuuteensa verraten. Nyt se ollut jo vuosia kasvamaan päin, kun venäläiset palauttivat Syr- ja Amu-Darjan vanhoille uomilleen.
46. Ripe12.8.2015 klo 07:46
Tarja! Jälkimmäinen ajatuksesi on oikea. Partitiivi olisi T:aa.
47. Eki12.8.2015 klo 07:50
Juha Hyvösen aivan uudenlainen anatomia löytyy nyt osastostaan! Tästä haluamme runsaasti mielipiteitä. Tutustu!
48. Tulokas12.8.2015 klo 08:42
Kerrassaan mainio Juha Hyvösen anatomia!
49. matts12.8.2015 klo 09:56
Saako joku vastaussanat näkymää tökkäyslaitteella? Mulla ei tapahdu mitään tökätessä! Siis anatomian puolella.
50. zaku12.8.2015 klo 10:35
Olipa vihjeiltään huonoin ristikko täällä...
51. Tuomas L.12.8.2015 klo 11:16
Olipa hyvä ja kattava anatomia! Mielenkiintoista lukea noita harhapolku-ideoita, joista kaikki eivät tulleet ratkoessa ollenkaan mieleen.

Juha mainitsee AATAMI-sanan kohdalla: "harhapolku: aamu". Minusta tuo vihje on ihan hyvin ymmärrettävissä myös logiikalla aikainen = varhainen = Aatami. Aatamihan edustaa Raamatun mukaan ihmiskunnan varhaisinta historiaa.
52. Jaska12.8.2015 klo 12:18
Harhapolku on ehdottomasti jees-juttu. Saa nähdä, ottavatko siitä muutkin mallia. Minä huomasin yhtä lukuunottamatta kaikki mainitut kauan ja hartaasti etsiskeltyäni... Oi Josef, Josef -vihjeestä ei kuitenkaan tullut Olavi Virta mieleen, koska en ole tiennyt/kuullut hänen levytystään kappaleesta. Laila ja Ritva Kinnusen polulla tuli tietysti oitis käväistyä.

Missähän mahtaa sijaita zakun "täällä." En oikein osaa kuvitella paikkaa, jossa on saatavana pelkästään paremmin vihjeitettyjä ristikkoja kuin tämä Juha Hyvösen tekisi mieli sanoa non plus ultra. No, ainakin kirjoitin. Jos joku siitä suivaantuneena panee paremmaksi, se on yksinomaan mitä mieluisin asia ratkojalle,
53. Jukkis12.8.2015 klo 12:21
matts kysyi tökkäämisestä. Lumialla ainakin anatomian tökintä toimii. Hiukka horjuvasti, mutta kuitenkin.
54. Mettalo12.8.2015 klo 15:04
Minusta tuo anatomian uusi malli oli hyvä tietsikalla, mutta katastrofi Ipadilla, koska se tökkiminen ei onnistu!

PRSO- vihjettä en tajua vieläkään...
55. Tarja12.8.2015 klo 15:19
Jos saa antaa helpon vihjeen, niin mietipä hammastahnaa.
56. Mettalo12.8.2015 klo 15:22
Kiitos. Minulla oli väärä vokaali eli E !
57. Rampe12.8.2015 klo 17:31
Anatomian uusi malli on varmaan hyvä, mutta en saa sitä toimimaan läppärillä enkä pöytäkoneella.
Onneksi ristikko on jo täynnä, mitäpä tässä turhaa tökkimään.
Mutta ihan mielenkiinnosta: hiiren nuoli viedään vihjesanan päälle. Klikataanko, vai pitäisikö vastaussanan ilmestyä muuten ?
Minulle ei ilmesty, teen mitä teen.
58. Juha N12.8.2015 klo 18:09
Tässä automatkustajana täppäillessä nuo linkit eivät Applen laitteilla (iPhone, iPad) kyllä aukene.
59. ++juh12.8.2015 klo 18:34
Mikä laite? Mikä käyttöjärjestelmä? Mikä selain?

Ei klikata hiirellä, vaan pitäisi vain putkahtaa näkyviin. Tökkäyslaitteessa, jossa ei ole kohdistinta, pitää tökätä. Toteutus on CSS:llä, joten sen pitäisi toimia nykyaikaisilla graafisilla selaimilla.

Tein pieniä muutoksia CSS:ään, mahtoiko auttaa?
60. Juha N12.8.2015 klo 18:44
Safari näissä (iPad, iPhone) on selaimena. Muihin kysymyksiin en osaa vastata, en ole tekniikan ihminen; en edes tiedä, mitä termi 'tökkäyslaite' tarkoittaa. Mutta varmaan tekniikkaa tuntevat applen käyttäjät antavat vielä kommenttejaan.
61. Marco Poloinen12.8.2015 klo 19:42
Kerrankin voin elvistellä superhyvällä toiminnalla. Joskus/usein nimeltä mainitsemattoman yleisimmän käyttiksen ohjelmoijien jäljiltä ei pelittäminen ole ollenkaan varmaa.
HP Pentax x 2, Linux ja Firefox pöytäkone. "Putkahtaa" tosi herkästi jo kohdistimen kärjellä.

Hieno on anatomian sisältökin, halutessaan saa vielä pehmiksen samaan hintaan!
62. Marco Poloinen12.8.2015 klo 19:47
[Ubuntu 14.04 jäi välistä pois]
63. Matti12.8.2015 klo 21:56
Upea anatomia! Toimi hyvin Android-tabletilla. (Itse ristikko jäi ratkomatta.)
64. ++juh12.8.2015 klo 22:16
Mahtaako vihjeiden tökkäily nyt toimia iPadillä tai iPhonella -- edes pitämällä sormea paikallaan ruudulla?
65. matts12.8.2015 klo 22:16
Nyt toimii Applen laitteillakin!
66. ++juh12.8.2015 klo 22:25
Täytyykö sormea pitää paikallaan ruudulla?
67. Juha N12.8.2015 klo 23:03
++juh: Ei tarvitse, vaan pelkkä hipaisu riittää. Hyvin toimii.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *