8525. SK 30

Pike24.7.2015 klo 16:34
Ristikko oli mielestäni vain yhden tähden tekele, ja piilosana liian helppo. Sen ratkaisi vartissa. Näitä voisi hieman vaikleuttaa.
2. Pike24.7.2015 klo 16:35
...vaikeuttaa...
3. TU24.7.2015 klo 16:46
Normiratkojana tykkään tasonvaihtelusta ja kaikki lukijat eivät ole huippuratkojia. Pääasia on, että keskitasoa ja koviksia on riittävästi, koska helppoja ristikoita löytyy joka paikasta muutenkin. Helppokin voi sitäpaitsi olla hauska!
4. tapio24.7.2015 klo 17:20
Toissakertainen "kuusijalkaisen" kolmitähtinen oli mielestäni kolmoseksi riittävän haastava. Viimekertainen kolmonen oli vähän alle se, mitä kolmoselta edellytetään (piilosanan pitikin olla helppo). Pike on mielestäni osittain oikeassa, mutta joka ainoan SK:n kohdalla liiallisesta helppoudesta valittaminen varmaan jo alkaa ärsyttää muitakin kuin minua. Sitä paitsi Pike ei millään lailla halua itse osallistua keskusteluun, miten hänen mielestään piilosanatehtäviä voitaisiin sopivalla tavalla vaikeuttaa.
5. !!24.7.2015 klo 18:31
Epäilen Piken arvioita, tännehän voi kirjoittaa ihan mitä vain, kukaan ei tulee kotiin katsomaan, onko ristikko täytetty vai ei. Edellinenkin vaikea kolmitähtinen ristikko oli hänen mielestään lasten leikkiä. Lisäksi on epäilys, että nimimerkin takana piilee eräs HS:n säikeistä tuttu toinen uhoaja. On siirtynyt nyt tänne SK:n puolelle!
6. TU24.7.2015 klo 19:11
Nimimerkki Piken tyyli on hieman ylimielinen, sanoisinko jopa halveksiva. Sanavalintana vaikkapa tuo tekele on minusta melko ikävä. Varmaankin ihan provonimimerkki, ei kannata ottaa koppia.
7. O24.7.2015 klo 22:15
Minusta ristikkoarviointi oli oikein, eli kaksi tähteä.

On todella mukava ratkoa näitä SK:n ristikoitakin. Hyvä ja tuttu kaksikko takana, mutta jotenkin erilainen, kun IS Kovikset.
8. Tuttu25.7.2015 klo 09:35
Minunkin mielestäni tämän ristikon arvio osuu kohdalleen, siis kaksi tähteä. Ei ollut läpikirjoitettava. Lisäksi googlettamista minitasoisesti, siis sopivasti. Kiitos taas!
9. Esteri25.7.2015 klo 10:27
Mielestäni on hyvä että SK:ssa tehtävien taso vaihtelee. Oma maksimitasoni on 2,5 joten esim Iltasanomien ristikot ovat melkein aina liian vaikeita. Harmi!
10. ,-viilari26.7.2015 klo 13:26
Annetaan täydet kaksi tähteä. Vaikeusastetta lisäsivät ainakin minulle käsittämättömiksi jääneet vihjeet, mm oik alakulman eläinpari. Selvästikin onttosarvisia, vuohipukkeja tai mufloneita, mutta ratkaisusanaksi tulikin ihan toinen laji..
11. tapio27.7.2015 klo 19:49
Ristikko oli kyllä melko helppo kaksitähtiseksi (tosin en ole ratkonut SK:n yksitähtisiä, joten vertailukohtaa ei ole kuin kolmitähtisiin) ja minun makuuni hieman liikaa netistä tarkistettavaa tietoa.

Piilosana vei enemmän aikaa. Ihan hyvä joskin vaakasanoissa turhan monessa piilovihjeenä anagrammi. Pystysuoraan 13 ns. suora vihje ovela ja koko vihje laadittu hauskasti.
12. Jukkis28.7.2015 klo 14:08
Havainnollinen esimerkki siitä, kun ristikossa on tietämistä vaativia vihjeitä. Tässä oli aika monta (n. 14) populaari- ja muun kulttuurin edes jonkinlaista tuntemista edellyttävää vihjettä. Joku ne tietää ilman sen kummempia, jonkun toisen pitää niitä hakea netistä.
13. Voi itku28.7.2015 klo 19:00
Tämän lehden ristikosta ja piilosanasta tuli tunne, että ne ovat kiireessä väsättyjä kyhäelmiä, jotta lehti saadaan painoon.
14. Eki28.7.2015 klo 19:11
Voi itkun tavoin tästä ristikosta sanova on joko trolli, ristikoista ymmärtämätön ja/tai ei ole lainkaan ratkonut ristikkoa.

Ristikoiden deadline on muuten viikko ennen lehden painoon menoa, että on siinä aikaa vähän vielä suhmuroidakin.
15. tapio28.7.2015 klo 19:19
Mielestäni kumpikaan ei ollut kiireessä väsättyjä kyhäelmiä, vaikka ristikko oli mielestäni helpompi kuin edellinen kakstitähtinen. Piilosanassa pystyyn 6. sisälsi itselleni mainion harhautuksenkin.
16. 28.7.2015 klo 19:30
Piilosana oli sellainen vartin puserrus. Helppo mutta ei todellakaan huonosti laadittu!
17. tapio28.7.2015 klo 19:41
No nimettömänkin kommentin perusteella piilosanoihin kaivattaisiin yleisesti vaikeusasteen nostoa. Kahden tähden ristikon rinnalla piilosanan vaikeustasolta ei tosin edellytetä sen suurempaa vaikeustasoa kuin ristikoltakaan ja piilosana oli sikälikin ihan ok.

Heitin säikeessä "Omia piilosanavihjeitä" (http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=8488&alku=15 &t=k1) ehdotelman (tapio 23.7.2015 klo 14:00), mutta siitä ei oikein innostuttu. Mielestäni siitä olisi mielekästä pohtia omassa säikeessään.
18. 28.7.2015 klo 19:44
Ei tuosta viestistäni noin voinut päätellä! Älä tapio ala tässäkin säikeessä laittaa omia mielipiteitäsi muiden sanomaksi!
19. tapio29.7.2015 klo 20:46
Ajattelin vaan, että jos tehtävän saa valmiiksi vartissa, se on aika helppo.
20. --29.7.2015 klo 20:51
Tässä nyt kaikki edelliset viestit lukeneet ihmettelevät, miten edelleen missasit tyhjän nimimerkin pointin.
21. tapio29.7.2015 klo 20:58
Helppo tai helpohko vaan voi olla ihan hauska ja hyvin tehty, eikä tekele. Se kai pointti. No luin rivien välistä, että kyseessä oli pienoinen pettymys siihen, että ratkesi liian nopeasti.
22. --29.7.2015 klo 21:15
Puoliväliin asti meni tuo jo putkeen. Ehkä jatkokin oli jo huomiota siitä, että ehkä nimimerkki oli oikeassa väittäessään, että teit väärän johtopäätöksen.

Vakavasti sanoen: Ota tästä opiksi! Muun muassa Juha N on useasti maininnut samasta asiasta eli kommenttien kaappaamisesta omien tarkoitusperiesi puoltamiseen.
23. 29.7.2015 klo 21:47
tapion on pettynyt SK 30 piilosanaan kun se on niin tekelemäinen!
24. tapio29.7.2015 klo 22:47
Eikö Pike kirjoittanut tuohon tapaan? En minä noin ole missään kirjoittanut.

Nimetön nyt haluaa provokatiivisesti muuttaa toisten kirjoitus sellaiseksi, jota toinen ei tarkoita.

Mielestäni toisten kirjoittelun tahallinen vääristely ei myöskään kuulu hyviin tapoihin!
25. --29.7.2015 klo 23:03
Sitä saa mitä tilaa.
26. tapio30.7.2015 klo 08:01
Esteri 25.7.2015 klo 10:27
Mielestäni on hyvä että SK:ssa tehtävien taso vaihtelee. Oma maksimitasoni on 2,5 joten esim Iltasanomien ristikot ovat melkein aina liian vaikeita. Harmi!

Tuohon on kyllä ratkaisu - ota ongelma esille näissä säikeissä. SK:n vaikeimpia tehtäviä sekä tämän sivuston arkistossa olevien vaikeimpia tehtäviä en varmaan olisi loppuun asti ratkonut tai ainakaan kaikkia vihjeitä ymmärtänyt ilman muiden opastusta. Koviksissa on niin paljon kaiken maailman koiruuksia, että niihin kaipaa neuvoja - Eki itse kirjoitti joskus, että niissä on sisäpiirin kikkoja.

Ainoa, joka niitä on yrittänyt välttää on Mirja Pihlajamäki ja joskus onnistunutkin hyvin - Eki kerran yritti, mutta puihin meni (tehtävästä tuli ihan liian helppo kolmitähtiseksi).

Jos niistä sisäpiirin kikoista kyselee, vastausten laatu vaihtelee. Mutta jos ihan oikeasti haluaa oppia, siedettävä välillä epämiellyttävääkin sävyä.
27. tapio30.7.2015 klo 08:05
Niin tuosta arkistosta vielä - siellä on muutama tosi hyvä harjoitustehtävä. Apuna on sanan ja tehtävän tarkistus (tosin muutama virhe tarkistimessa on, joten ihan 100% luetettava se ei ole). Suosittelen aluksi
_http://www.sanaristikot.net/ristikot/ristikko/?ma g=vanhat&year=04&id=vv0407
28. Eki30.7.2015 klo 08:12
Sisäpiiri-sanalla on kyllä aina huono sävy, se karkottaa muka ei-sisäpiiriläiset. Jos semmoista on ollut, lähes kaikki uudet ja vanhat kikat ovat kyllä tulleet esille Ristikon anatomia -osiossa. Sitä myöten on enää turhan edes mainita sisäpiiriä. Tämä on kaikille avoin foorumi.
29. tapio30.7.2015 klo 08:49
No tarkoitimme molemmat "sisäpiirillä" (käytit itse ensin tätä saan eräässä säikeessä) samaa asiaa ts. sitä, että monet kikat ovat luonteeltaan sellaisia, että niiden ymmärtämiseen tarvitaan ulkopuolista apua.
30. Eki30.7.2015 klo 08:55
Ja se ulkopuolinen apu korvattiin jo kauan sitten Ristikon anatomia -luennoilla. Sen avulla oppii itse tajuamaan paremmin ja sehän on kaikkien etu.

Asiayhteydestä irrotettuna monen sanat ja lauseet kuulostavat vääriltä siinä missä puolittain siteeratut vihjeet eivät anna mahdollisuutta lukijalle tehdä omia päätelmiään.
31. iso S30.7.2015 klo 10:46
Kikat ja kikatukset - "sanat ovat symboleja, sillä niiden viittaussuhde todellisuuteen on sopimuksen- ja käytännönvarainen."

Jos sisäpiirillä tarkoitetaan sitä, että tietyntyyppisten kikkojen (esim. "skytismi") ymmärtämiseen jotkut tarvitsevat apua ja jotkut eivät, niin minä ymmärrän sisäpiirin eri tavalla kuin tapio. Ensimmäisen kerran kun skytismiä käytettiin ristikossa, ei voinut olla olemassa mitään sellaista erityistä sisäpiiriä, joka olisi hallinnut tuon kikan ennestään. Jotkut hoksasivat (luultavasti sitä kautta että sana ensin hahmottui pääosin poikittaisten avulla), jotkut eivät sittenkään, jotkut eivät saaneet ratkaisusanaa syntymäänkään. Täyttä ymmärrystä vaille jääneet ovat ehkä saaneet sen ulkopuolisen avun ja, jos ovat hyvämuistisia, saattavat seuraavassa ristikossa osata varautua samaan kikkaan. Ei tästä sen kummempaa sisäpiiriä synny.

Vai ovatko vastaavasti jonkin tietovihjeen ratkaisun tietävätkin joku mystinen sisäpiiri? Jos ei tiedä, tarvitsee ulkopuolista apua. Kuka on Suomen lyhyin olympiamitalimies maastohiihdossa? Sisäpiiri tietää: juuri äsken puolikkaan urheilijaeläkkeen saanut Paavo Lonkila, 157 senttiä (pituus; eläke on hiukan suurempi). Nyt kaikki tämän lukeneet pääsivät sisäpiiriin pyörimään.

Minun ymmärrykseni mukaisesta sisäpiiristä on kysymys silloin, jos esimerkiksi Juha N tekisi Lääkärilehteen ristikon jossa vilisisi Hortonin oireyhtymiä, Mortonin metatarsalgioita ja muita vastaavia terveysalan ei-ammattilaisille vieraita juttuja. Käytännön esimerkki sisäpiirin ristikosta löytyy tuoreimmasta Sanaseposta, jossa on Vuokilan laatima synttäriristikko, pullollaan perhepiiriin kuuluvaa knoppitietoa. Sen kanssa on ulkopiiri ihmeissään. Sana sieltä, toinen täältä syntyy, kun ei Erkkikään pysty laatimaan ristikkoa pelkillä yhden sisäpiirin tiedoilla.
32. tapio30.7.2015 klo 10:58
Laitoin viimeksi sanan "sisäpiiri" lainausmerkkeihin. Toki vain iso S:n viimeisen kappaleen esimerkissä kyse varsinaisesta sisäpiiristä. Vastaava on arkistossakin - en siitä edes yrittänyt ratkaista, koska en tunne riittävästä henkilöitä.

Mikähän olisi oikea sana kuvaamaan asiaa?
33. Juha N30.7.2015 klo 21:37
tapio, olen useammin kuin kerran syyttänyt ratkomisongelmiesi syyksi yleistä hoksottimien puutetta. Kyllä, sellainen on epämiellyttävää kirjoittelua: nenäkästä, ylenkatsovaa ja muutenkin arveluttavaa. Mutta olet kirvoittanut nuo piikittelyt sillä, että niin sanaristikkokoviksia kuin piilosanojakin ruotivilla säikeillä 1) olet kerta toisensa jälkeen ollut hoksaamatta jippoja, vaikka ihan vastaaviin olet todistetusti törmännyt jo aiemmin, 2) et ole osannut soveltaa aiemmin oppimaasi, niin että on tuntunut siltä, että sinulle pitää kertoa, mistä jiposta kulloinkin on kyse, kun juuri sen jipon mahdollisuus ei juolahda mieleesi, ja 3) esiin tulleet ongelmasi olet tavalla tai toisella yleensä laittanut laatijan viaksi, tyypillisesti häntä virheestä syyttäen.

Kaikki nykyiset kovisratkojat ovat ajan saatossa kohdanneet itselleen uusia vihjeityskikkoja. Kun laatija muinoin halusi laittaa ratkaisusanalle UKSI hieman kikkailevamman vihjeen kuin OVI, hän saattoi päätyä vihjeeseen RASTI -1 tai RASTI -R. Seuraavassa vaiheessa ristikkohistoriaa tulikin vihjeeksi yllättäen pelkkä ASTI. Ratkoja oli äimän käkenä, kunnes ratkaisusanan valmistuttua risteävistä sanoista koki ahaa-elämyksen: vihje-ratkaisusanaparina olikin oikeasti vanha tuttu RASTI > RUKSI, mutta alku-R:t miinustettuina. Seuraavalla kerralla vihjeeksi saatettiin laittaa ITNÖYL, jolloin viimeistään jälkikäteisellä ruotimisella ratkoja tajusi, että hei, tässähän on vihje-ratkaisusanapari LYÖNTI > ISKU, lopusta alkuun luettuna.

Samanlaisia ahaa-elämyksiä olemme kokeneet, kun muunkinlaisia vihjekikkailuja on vähitellen ilmaantunut. Aina ne ensimmäisillä kerroilla itse kutakin hämmentävät, mutta ei idean avautumisessa välttämättä ulkopuolista selittäjää tarvita, vaan oman päättelyn pitäisi riittää, jos kyseessä kerran on ratkoja, joka vaikeisiin ristikoihin muutenkin pystyy ja jolla muuntyyppisistä kikkailuista jo kokemusta on. Jos esimerkiksi vihje HYSYY saa risteävien sanojen avulla ratkaisukseen KAKUT, vihjettä mielessä makustelemalla ja valmiiseen ratkaisusanaan vertaamalla ei pitäisi olla mahdotonta keksiä, että kyseessä on vihje-ratkaisusanapari SYYHY > KUTKA, jossa kummankin sanan tavujärjestys on vaihdettu. Samoin klassisessa skytismiesimerkissä ANI AHTOLA > TRATTA ei vihjelogiikan keksimisen pitäisi olla kenellekään kovisristikoita harrastavalle ylivoimaista, vaikka kyseessä olisi elämän ensimmäinen skytismi, kunhan 1) ratkaisusana on muodostunut risteävistä sanoista ja 2) henkilö nimeltä ANITRA AHTOLA on tuttu tai löytyy googlaamalla.

iso S:n edellä mainitsema päättely (eli että ihan uudenkin jipon pitäisi järkeilyllä aueta viimeistään silloin, kun ratkaisusana on muodostunut risteävistä sanoista) ei sinulta ole kuitenkaan onnistunut. Tämän lisäksi myös vanhojen jippojen uudet sovellukset on sinulle pitänyt kerta toisensa jälkeen selittää. Selityksen jälkeen tilität: äh, et hoksannut, että sanojen lopustakin voidaan miinustaa sama kirjain. Tai että sanan keskeltä voidaan miinustaa sama kirjain. Tai että miinustettavana onkin kaksi kirjainta: sama kirjainpari kummastakin sanasta.

tapio, ei mitään kovisharrastajasisäpiiriä kikkoineen ei ole olemassa, vaan on ainoastaan kovisratkojia, joilla hoksottimia on, ja toisia, joilla niitä ei ole. Kaikella kunnioituksella, tai, anteeksi, kunnioituksen puutteella: joskus pätee, ettei kannettu vesi kaivossa pysy. En ole tämän diplomaattisempi, koska aina vain valitat ja/tai syytät, vaikka kulloinenkin puute olisi puhtaasti omasi.
34. tapio1.8.2015 klo 21:01
Olen kyllä kaikki SK:n ristikot 2-3 vuoden ajalta ratkonut ja ihan kaikki piilosanat (vajaa 300) viimeisen 1-2 vuoden osalta. Lisäksi olen loppuun asti ratkonut kaikki tämän sivuston arkistossa olleet vaikeiksi merkityt ristikot - senkin, joita iso S piti erityisen vaikeana.

Olen kyllä myöntänyt monta kertaa, jos olen ollut väärässä, mutta se ei sinulle riitä.

Piilosanojen suhteen olet itsekin todennut, että Pertin tarkistamattomissa tehtävissä on ollut virheitä. Myönnän kyllä, että olen liian herkästi ollut syyttämässä virheitä, mutta se johtui kyllä myös luottamuksen puutteesta.

Noin ilkeä suhtautuminen on kyllä äärimmäisen vastenmielistä luettavaa.

Ammut ikävän vastemielisellä tavalla turhan kovilla. Jos olisin totaalisen huono ratkoja, en olisi noita loppuun asti ratkonut. Mielestäni arvostelusi on ihan kohtuuttoman mollaava.
35. tapio1.8.2015 klo 21:06
Mielestäni monet kovisten jekut ovat olleet sellaisia, ettei niitä noin vain voi olettaa olevan tehtävissä - tätä Ekikin joskus mahdollisesti tarkoitti "sisäpiirin vihjeillä" (tai mikä se tarkka sanamuoto nyt olikaan). Jekut ovat varmaan tuttuja paljon ratkoneille, mutta jos ei ole ennestään ratkonut nykyajan koviksia, monet jekut ovat tällöin sellaisia, ettei niitä oleta löytävänsä.
36. tapio1.8.2015 klo 21:17
Oman kokemukseni perusteella

"Esteri 25.7.2015 klo 10:27
Mielestäni on hyvä että SK:ssa tehtävien taso vaihtelee. Oma maksimitasoni on 2,5 joten esim Iltasanomien ristikot ovat melkein aina liian vaikeita. Harmi!
"
kyse on juuri tästä. Ratkoin ristikoita paljon muutama kymmen vuotta sitten eikä silloin ollut nykyjekkuja. En olisi sellaisten käyttöä osannut kuvitellakaan.
37. tapio2.8.2015 klo 07:51
Juhan ylenkatsova, ylimielinen, kaiken kohtuullisuuden ylittävä tunteenomainen vuodatus on kyllä aika paha säikeen trollaus ja Juha voisi välillä hillitä itseään eikä ihan joka säikeeseen, johon osallistun, heitä omia pilkkakirveitään.

On minulla kieltämättä ollut tietyntyyppisten vihjeiden kanssa ongelmia, mutta viime aikoina SK:n kolmen tähden ristikoiden kanssa ei itselle uusienkaan jekkujen kanssa ole ollut ongelmia - olen siis soveltanut luovasti oppimaani.

2,5 tähden ristikoissakin on jonkin verran kovisjekkuja. SK:ssa niitä on hieman jopa 2 tähden ristikoissa.

Juhan mollausasenne kyllä vie keltä tahansa uskalluksen yrittää saada tämän palstan kautta oppia ratkomaan paremmin ristikoita - jos Esteri toisi samaan tapaan esille omia ratkontaongelmiaan, hän mahd. saisi aika lailla kuraa niskaansa.

Jos olen liian hätäisesti arvostellut laatijoita, tällä sivustolla on myös paljon henkilöitä, jotka erittäin ikävällä tavalla kommentoivat, kun joku kysyy neuvoa jonkin pikkudetaljin ratkontaan.

Eki on ollut kiitettävän asiallinen, muutamaa ihan ihan pikku lipsahdusta lukuun ottamatta.

Tämän sivuston asiallisin kommentojia on ollut "Tuomas L.".

Sivuston ylivoimaisesti asiallisin
38. Jukkis2.8.2015 klo 13:18
"...jos Esteri toisi samaan tapaan esille omia ratkontaongelmiaan, hän mahd. saisi aika lailla kuraa niskaansa."

"Samaan tapaan." Nimenomaan.

Minä olen kysellyt yli 12 vuoden aikana täällä lukuisia selityksiä ymmärtämättä jääneisiin kohtiin ristikoissa. Ei ole näistä kyselyistä tullut kuraa niskaan, koska
a) en ole väittänyt, että oma ymmärtämättömyyteni johtuisi laatijan epäpätevyydestä
b) en ole tullut takki auki kehumaan, kuinka monta ristikkoa olen osannut ratkoa ja kuinka lällyjä vihjeitä taas oli ja että kyllä pitäisi ristikoiden olla vaikeampia
c) olen ottanut asiat esille aina vasta sitten kun ratkaisun palautusaika on mennyt umpeen.
39. tapio2.8.2015 klo 16:46
"
a) en ole väittänyt, että oma ymmärtämättömyyteni johtuisi laatijan epäpätevyydestä
"

Ihan muutaman kerran julkaistuissakin tehtävissä on ollut virheitä (verrattuna toki tarkastamattomiin tehtäviin todella vähän) - suurin osa toki sellaisia, että en itse ole ymmärtänyt asiaa oikein.

"
b) en ole tullut takki auki kehumaan, kuinka monta ristikkoa olen osannut ratkoa ja kuinka lällyjä vihjeitä taas oli ja että kyllä pitäisi ristikoiden olla vaikeampia
"

Tässä asiassa olet ollut fiksu. Pahemmin kuin minä, eräät muut ovat arvostelleet tehtävien helppoutta - tämän säikeen aloittaja jopa tavalla, joka minustakin tuntuu ilkeältä ja pahalta

"
c) olen ottanut asiat esille aina vasta sitten kun ratkaisun palautusaika on mennyt umpeen.
"

Olen viime aikoina pyrkinyt pitämään tästä tarkasti kiinni ja olen vaatinut muiltakin samaa.
40. joskus2.8.2015 klo 18:27
Tapio: tekeepä mieli sanoa, ettei se, että "vaadit muilta samaa", riitä alkuunkaan. Sinun tulee vaatia ennen kaikkea itseltäsi sitä, mitä useimmat muut vaativat itseltään ilman muuta; jotakin itsekontrollia, kuten esim. Juha N on esittänyt.
41. tapio9.8.2015 klo 14:31
Ok - yriteään. Mitä tulee nimimerkkiin "Pike", hän ei vaikuta trollaajalta vaan on ihan oikeasti sitä mieltä, mitä tämän säikeen alussa kirjoittaa.

Pike saisi piilosanatehtäviin merkittävästi lisää vaikeutta, jos alkaisi ratkomaan niitä eri lailla - näin olen itse alkanut toimia ja olen aika tyytyväinen ratkaisuuni.

Piilosanat ovat vaikeimmillaan n. 2+ - 21/2 väliltä SK:ssa ja Punaisessa Pelikaanissa (mahd. myös Sanasepot-lehdessä ainakin mitä tulee kokemuksiin Pertti Oskalan tehtävissä ao. lehdessä).

Piken ja itseni ainoa järkevä keino saada niistä itselleen riittävän haastavia on pyrkiä ratkomaan vihjeitä YKSITELLEN mahdollisimman pitkälle ilman risteävien apuja (ja ilman muitakin apuja: Arrakiin on joskus ehkä tarpeen turvautua, kun anagrammeista ei hahmota ilman mitään apua sanaa).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *