KESKUSTELUT > RISTIKOT > PERTTI OSKALAN PIILOSANAT .1

8450. Pertti Oskalan piilosanat .1

tapio23.5.2015 klo 17:08
Jatkoa aiemmalle
(http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=8433&t=k1).
Seuraava tähän tuleva piilosanatehtävä on
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 13/04/80.pdf
2. Juha N23.5.2015 klo 21:33
Lähettäjä: tapio 23.5.2015 klo 15:20
Yleistiedon testausta muille (ratkaisusana helppo päätellä piilovihjeistä, joita jopa kaksi): Mikä on nenätti?

Missä ristikossa tämä oli?
3. tapio23.5.2015 klo 22:25
Tuo oli tarkoitettu käsiteltäväksi aiemmassa säikeessä. Liittyy
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 13/03/79.pdf

Tarkistin suoran vihjeen asiasisällön, joka sopi hyvin ratkaisusanaan.
4. tapio23.5.2015 klo 22:37
Säikeen alussa mainittua ...80.pdf en jaksa enää pohtia enempää. En keksinyt tämän vihjeen piilovihjettä, joten säie alkoi huonosti.

Haluan kaikki minulle kuuluva setelit, sinunkin omasi. > ITSEKÄS.
5. tapio23.5.2015 klo 22:43
Ihan kuin tuosta puuttuisi sana eli se kuuluisi:

Haluan kaikki minulle kuuluva setelit, sekä sinunkin omasi.

Voihan tuo olla virheellinenkin - virheellisiä vihjeitä Pertin sivuilla on riesaksi asti.
6. Jaska23.5.2015 klo 23:03
Puuttuu myös t sanasta kuuluvat.
7. tapio24.5.2015 klo 07:15
No se oli minulta kirjoitusvirhe. Pata kattilaa soimaa, mutta minun kirjoitusvirheeni ei haittaa vihjeen ratkaisemista. Ikävimpiä ovat anagrammeihin liittyvät virheet, mutta on niitä ollut kätköissä ja jaotelmissakin, joissa ne huomaa helpommin.
8. tapio24.5.2015 klo 07:17
Ja kirjoittelee Jaskakin toisinaan ihan mitä sattuu :).
9. tapio24.5.2015 klo 07:33
Yritettäisiinkö porukalla kerrankin käyttäytyä sivistyneesti? Koska Pertin tehtävissä on todellisia virheitä, jos satun väittämään oikein tehtyä vihjettä virheelliseksi, siitä ei nousisi ihan tolkuton mollaaminen. Itse yritän kirjoittaa vähemmän poleemisesti ja pohtia huolellisemmin, onko ongelma minun tulkinnassani vai onko kyse tehtävässä olevassa virheestä.

Otan mahdollisista virheistä esille vain ratkaisemisiin olennaisesti liittyvät asiat. Tehtävien pienet kirjoitusvirheet, jotka eivät ole ratkaisemisen kannalta oleellisia, laitan suoraan Pertille palautteena. Tehtävissä on lisäksi sitä, itse tehtävissä numerointi on väärin. Kirjainten lukumäärä vihjeen perässä voi olla virheellinen tai se puuttuu kokonaan - niistä en mainitse mitään, sillä ne eivät yleensä vaikeuta ratkaisemista (yhden anagrammin ratkaisemista väärin laitettu kirjainmäärä kerran hidasti).
10. tapio24.5.2015 klo 07:38
Virheitä voi olla kaikentyyppisissä vihjeissä. Niitä on löytynyt kätkövihjeistä, jaotelmista, anagrammeista ja tyypistä "kerto", siis lähes kaikista yleisimmin käytetyistä piilovihjeen päätyypeistä (tyypistä "käännös" ei toistaiseksi ole tullut virheellistä vihjettä).
11. tapio24.5.2015 klo 07:42
Tavoitteena on myös auttaa Perttiä korjaamaan tehtävien virheet. Vain silloin, kun tehtävä on vahingossa päässyt virheellisenä myös lehteen, virhettä ei korjata.
12. --24.5.2015 klo 08:47
Onko tällä virheiden julkisella riepomisella Pertin siunaus? Etkö voi kysyä Pertiltä, onko siinä ja siinä virhe?

Syyttömät joutuvat näkemään hirvittävästi vaivaa ja saavat haukut tolkuttomasta mollaamisesta ja joutuvat lukemaan välillä pitkiäkin vuodatuksiasi.

Olenko minä yksi mollaajista? Saanko mollaajan viitan nyt, jos sanon, että olet itse mollaaja ja motkottaja?
13. Joskus24.5.2015 klo 08:59
Eiköhän jo olisi aika vaieta Tapio kuoliaaksi? Nämä monologit pilaavat koko keskustelupalstan.
14. Joskus24.5.2015 klo 08:59
Eiköhän jo olisi aika vaieta Tapio kuoliaaksi? Nämä monologit pilaavat koko keskustelupalstan.
15. tapio24.5.2015 klo 09:09
-- 24.5.2015 klo 08:47 liittyen

Haluan varmistua, että jos epäilys virheestä, sen voi keskustelussa käsitellä. Tällöin ei tule ilmoitettua asiasta, joka ei ollutkaan virhe.

Huomautan kyllä joskus ihan turhasta.
16. --24.5.2015 klo 09:48
Et oikeastaan vastannut kysymyksiini.
17. 24.5.2015 klo 10:18
Onko tapio poliisi?
18. Juha N24.5.2015 klo 10:40
Minusta tapion omistautuneisuus tälle asialle on hyvin positiivista. Aiemmin hän ei tiennyt piilosanoista mitään, nyt hän käyttää kaiken vapaa-aikansa oppiakseen niistä enemmän ja enemmän.

Pidän myös siitä, että tapion lähestymistavassa on analyysiaspekti näin vahvasti mukana. Koska piilosanat laaditaan tiettyjen sääntöjen mukaan, on hyvä, että ratkojakin tuntee näitä sääntöjä eikä joudu turvautumaan pelkkään intuitioon.

Lisäksi ratkojalla on oikeus kyseenalaistaa laatijan antama vihje, jos hän mielestään huomaa, ettei se noudata laadintasääntöjä tai että siinä on suoranainen virhe. Asiasta keskusteltaessa saattaa sitten toki osoittautua, että epäily oli aiheeton ja vihje siten moitteeton.

Se minuakin silti häiritsee, että tapion päätarkoitus tuntuu olevan juuri laatijan virheiden jahtaaminen. Hän ei koskaan anna kiitosta siitä, kun on huomannut jossakin vihjeessä ylimääräistä nerokkuutta. Ikään kuin tapio ei edes kykenisi näkemään tällaista nerokkuutta eikä siten saamaan siitä elämyksiäkään. Hän kenties ratkoo niin mekaanisesti, että ainoa tyydytys tulee ristikon täyttymisestä ja kaikkien vihjeiden tajuamisesta. Onkohan tämän edes mahdollista muuttua?
19. Jaska24.5.2015 klo 10:57
"Syyttömät näkevät hirvittävästi vaivaa..."

Näkevät ihan vapaaehtoisesti, niin kuin syyllinenkin. Joka siis on syyttömien mielestä tapio. Vapaaehtoinen vaivannäkö ei liene kummallekaan osapuolelle tuskallinen asia? Voihan se ollakin. Siinä tapauksessa kyse on henkisestä masokismista. Ihan sallittua sekin.

Kauan eläköön sananvapaus tapioineen kaikkineen. Toivokaamme siis, että Oskala jaksaa tehdä jatkossakin tarpeeksi virheitä.
20. Juha N24.5.2015 klo 11:02
tapion nenätti-heittoon ei tullut kommentteja, mutta sitähän tapio varmaan halusi kuulostella, mitä mieltä me muut olemme monille kenties outojen kasvinnimien käytöstä ristikoissa. Itse suhtaudun niihin suopeasti. Siinäpähän kasvitietous vähitellen laajenee!

Entäpä seuraava kasviaiheinen tehtävä: ratkeaisiko se? Vaikka vihjeessä on tarpeettomia rönsyjä, ratkaisu on kuitenkin yksikäsitteinen. Oikeita ratkaisusanoja on siis VAIN YKSI.

Ratkaisusanan pituutta en tahallani ilmoita. Ratkaisusanan sijasta pyydänkin ratkaisijoita ilmoittamaan sen kirjainten lukumäärän. Siis: MONTAKO KIRJAINTA RATKAISUSANASSA ON? Älkää vastatko numeron ohella mitään muuta!

Koska tehtävä on ensisijaisesti tapiolle, pyydän, että annatte tapion vastata ensin. Muut saavat vastata vasta tapion jälkeen.

(Wessi = entinen länsisaksalainen, ossi = entinen itäsaksalainen, ja entisen Itä-Saksan johtajasta Erich Honeckerista puhutaan.)



Sanoi anti-wessi Honecker: "Kun ossini levähtää Oderin rannalla, hän ei yrittäne niellä tätä kasvia nälkäänsä, jos Länsi vie voiton Idästä."
21. 24.5.2015 klo 11:20
Kovin on tuttu!
22. Eki24.5.2015 klo 13:14
Pääsin nyt vasta tsekkaamaan tuon yhden vihjeen ja näinhän se lehdessä kuuluu:

Haluan kaikki minulle kuuluvat setelit sekä sinunkin omasi. (7)

Minusta jos joku kehtaa kysyä, niin on kohteliasta vastata. Tietysti nyt kun tapio nauttii Pertin ystävällisesti mutta hieman huolimattomasti nettiin yksityisesti panemia ilmaispiilosanoja, niin niiden korjaukset olisivat enemmän heidän kahdenkeskinen asiansa kuin täällä laajalti vatvottava. Sanaris on korjaukset jo kertaalleen tehnyt ja nuo tehtävät historiaa, pääpaino on tulevissa.

Kuitenkin, tapiota ei voi kieltää kirjoittamasta tänne, toki voi painottaa tapion itsekin itselleen pänttäämää asiaa, että hänen kommenttinsa voisivat olla neutraalimpia. Tällöin vastauksetkin olisivat varmaan kauttaaltaan mieluisampia.
23. tapio24.5.2015 klo 13:15
7 - tehtävän vaikeampi kuin Pertin vastaava, koska Pertti antoi kätkön ohella toisenkin vihjeen helpotukseksi ihan vaan sitä varten, että ratkoja varmasti keksisi ratkaisun ilman apuneuvoja.

Tai Juha N on laittanut mukaan jotain tosi kieroa, kuten hänen tapoihinsa kuuluu eli tässä olisi toinenkin ratkaisusana mahd. löydettävissä.

Vihje on mahdollista ymmärtää myös muuna kuin kasviaiheena (abstraktisti), jolloin kirjainten lukumäärä on 5, mutta sitten koko vihje on melkein pelkkää rönsyä.
24. Eki24.5.2015 klo 13:17
Kun tapio vastasi 7, minä vastaan 8.
25. tapio24.5.2015 klo 13:22
Eki 24.5.2015 klo 13:14

Haluan kaikki minulle kuuluvat setelit sekä sinunkin omasi. (7)

Minusta jos joku kehtaa kysyä, niin on kohteliasta vastata. Tietysti nyt kun tapio nauttii Pertin ystävällisesti mutta hieman huolimattomasti nettiin yksityisesti panemia ilmaispiilosanoja, niin niiden korjaukset olisivat enemmän heidän kahdenkeskinen asiansa kuin täällä laajalti vatvottava.

Laitoin tuosta virheestä tiedon hänelle itselleenkin. Jatkossa syytä varmaan tehdä niin, että vain silloin, kun en ole varma, onko tehtävässä virhe, otan sen esille. Tuossa en heti tajunnut virhettä, joten tuo tuli esille ennen kuin tajusin, mikä on vihjeen ongelma.

Yritän parantaa tyyliäni, mutta toivon samaa muilta, esim. nimim. TU. Jos nyt satun tekemään virhearvion, ei siitä seuraisi kommentti. "tapio ei nyt hoksaa tms."
26. Juha N24.5.2015 klo 13:26
Tapio vastasi 7, Eki vastasi 8, mitenkäs te muut?

Huom: etsitään yksikäsitteisesti oikeaa ratkaisua, jolle on annettu sekä suora vihje että yksi tai useampi piilovihje.
27. tapio24.5.2015 klo 13:30
Eki 24.5.2015 klo 13:17
Kun tapio vastasi 7, minä vastaan 8.

Tuo oli kyllä arvattavissa Juhan tuntien. Hän laittaa useita mahdollisuuksia ja olettaa, minkä löydän helposti, mutta se, mikä löytyy helposti, ei ole oikea. Harhautuksen jälkeen.

Harhautus oli tietenkin tämä "yrittäne niellä" ja abstraktisti voi ymmärtää "jos Länsi vie voiton Idästä." - tuosta saa sanan TOIVE.

Jos kyseessä normaali piilosanavihje, tuosta vihjeestä löytyisi todennäköisemmin
1) käänteinen kätkö
2) käännös
3) käänteinen jaotelma

siis tuossa järjestyksessä, mutta kaikki mahdollinen Juhan antamissa vihjeissä voi olla hämäystä - niiden ratkominen on kuin äärimmäisen heikoilla jäillä kulkemista.
28. tapio24.5.2015 klo 13:50
Tähänastinen kokemus noista tehtävistä on se, että niissä on 2-3 promillea olennaisella tavalla virheellisiä vihjeitä - samaa luokkaa kuin minä olen tehnyt loppuun asti täyttämissäni tehtävissä.
29. Juha N24.5.2015 klo 13:53
tapio, ei tuollaisessa "tapio ei nyt hoksaa" -tyyppisessä kommentoinnissa välttämättä mitään kohtuuttoman kielteistä ole, ellei siihen liity muuten hyvin loukkaavaa kielenkäyttöä.

Jos päädyt ratkonnassasi jonkin sanan kohdalla sellaiseen umpikujaan, etteivät vihjekokonaisuudesta löytämäsi suorat ja piilovihjeet anna ristikkoon sopivaa loogista ratkaisua, tiedät, että kyse on joko laatijan harvinaisesta virheestä tai sitten et vain ole vielä löytänyt oikeita osavihjeitä ja niiden pohjalta oikeaa ratkaisua. Tuolloin olisi minusta korrektia, että lähestyt asiaa sillä tavalla neutraalisti, että esität olevasi ratkaisusta epätietoinen ja kysyt muilta, onko vihjeessä mahdollisesti virhe vai onko sinulta jäänyt jotain hoksaamatta. Tällöin vastaus voi olla: vihjeessä ei ole virhettä, vaan hoksottimesi ovat tilapäisesti jumiutuneet. Eikä sellaisessa vastauksessa mitään pahaa ole - tiedät, että sinun tulee jatkaa pähkäilyä Pertin vihjeen pohjalta ja itsellesi tuntemattomien sanojen tapauksessa etsiä vaikka netistä lisätietoja.

Saat positiivisempaa palautetta, kun et heti syytä umpikujastasi laatijaa.
30. tapio24.5.2015 klo 14:25
No olen kokenut jotkin lausumat tahallisen loukkaaviksi sävyyn, että ei se juuri koskaan mitään hoksaa. Erityisen ärsyttävää on ollut silloin, kun olen tehtävässä on ollut virhe ja sitten ivataan sitä, etten ole virhettä havainnut. Jos en nyt olisi itse kirjoittamisen jälkeen hoksannut mikä virhe on tehtävässä 80.pdf, joku olisi siitäkin voinut huomauttaa ivallisesti.

"tiedät, että kyse on joko laatijan harvinaisesta virheestä tai sitten et vain ole vielä löytänyt oikeita osavihjeitä ja niiden pohjalta oikeaa ratkaisua"

Noi ovat menneet suurin piirtein puolet - puolet koskien tilannetta, että koko tehtävän ratkaistuani selvitellyt ongelmavihjeitä. Kun tehtävä on keskeneräinen ei koskaan kannattaisi kommentoida yhtään mitään. Yritän lopettaa sellaisen, sillä tällöin oma virheeni on paljon todennäköisempi - itse asiassa keskeneräisen ratkaisun kohdalla vika on tainnut olla joka kerta itseni (olisin varmaan huomannut mokani, jos olisin malttanut ratkaista tehtävän loppuun asti).
31. tapio24.5.2015 klo 14:35
Tämä kuten aiemmatkin antavat väärän kokonaiskuvan
ratkomani ristikko hauskan oloinen, erityisesti vihje (helpohko, mutta aidosti naurattava)

"Ei nukkumatti tuu", intti lapsi, "haluun suuhunpantavaa!". (8)
32. 24.5.2015 klo 14:43
TOIVE???
Sanon myös 8, asiahan ajankohtaistuu kovin pian.
33. Tarja24.5.2015 klo 14:52
Melko vähän piilosanoja ratkoneena ja vielä vähemmän niiden sääntöjä tutkineena vastaan kuitenkin 8.
34. tapio24.5.2015 klo 15:09
Käsittelen nyt Pertin tehtäviä. Mielestäni tämä vihje ei täsmää:

Välinen kädessään kalastaja pohti, minkä junan Ellington... > ATRAIN.

piilovihje on tavallaan jaotelma, koska siinä kaksi osaa A ja TRAIN, joten mielestäni A-kirjain pitäisi antaa suoraan eikä arvuutella. Tietenkin voi ymmärtää A-TRAIN, josta sitten vain napataan väliviiva pois eli kyseessä on tavallaan yksi san. Vaikka suora vihje helppo, en pidä siitä, että ratkaisusana on piilovihjeen esittämässä merkityksessä vieraskielinen sana. Kuinka moni yli 80-vuotias tietää, että train = juna?

Jos enkkua se mainitaan yleensä suorasanaisesti esim. "Englannissa". Yleensä tuon tapaiset menee tähän tapaan:

Väline kädessään kalastaja otti ensimmäisen junan Englannissa Ellingtonin ehdottamalla tavalla.

En nyt vain voi olla kritisoimatta tällaisia vihjeitä.
35. Juha N24.5.2015 klo 15:14
Ratkaisun etsimisestä tarjoamaani kasvipähkinään tulikin ennakoitua mielenkiintoisempi.

Odottelen vielä lisää vastauksia. Siis: MONTAKO KIRJAINTA RATKAISUSANASSA ON? Älkää vastatko numeron ohella mitään muuta!



Sanoi anti-wessi Honecker: "Kun ossini levähtää Oderin rannalla, hän ei yrittäne niellä tätä kasvia nälkäänsä, jos sattuisikin niin, että Länsi vie voiton Idästä."
36. --24.5.2015 klo 15:17
tapio, teit taas sen virheen, ettet antanut koko vihjettä ja vihje alkaa kirjoitusvirheellä.

Vihje selviää pienellä musiikkitietoudella.
37. joskus24.5.2015 klo 15:18
En nyt vain voi olla kritikoimatta tällaista kirjoittelua: "Välinen kädessään...", "tavallaan yksi san."
38. Juha N24.5.2015 klo 15:20
tapio, eikös tuo ATRAIN-tapaus sovikin juuri siihen pulmatilanteeseen, josta yllä kirjoitin:

"Jos päädyt ratkonnassasi jonkin sanan kohdalla sellaiseen umpikujaan, etteivät vihjekokonaisuudesta löytämäsi suorat ja piilovihjeet anna ristikkoon sopivaa loogista ratkaisua, tiedät, että kyse on joko laatijan harvinaisesta virheestä tai sitten et vain ole vielä löytänyt oikeita osavihjeitä ja niiden pohjalta oikeaa ratkaisua."

Mikä olikaan neuvoni? Tämä: "Tuolloin olisi minusta korrektia, että lähestyt asiaa sillä tavalla neutraalisti, että esität olevasi ratkaisusta epätietoinen ja kysyt muilta, onko vihjeessä mahdollisesti virhe vai onko sinulta jäänyt jotain hoksaamatta. Tällöin vastaus voi olla: vihjeessä ei ole virhettä, vaan hoksottimesi ovat tilapäisesti jumiutuneet. Eikä sellaisessa vastauksessa mitään pahaa ole - tiedät, että sinun tulee jatkaa pähkäilyä Pertin vihjeen pohjalta ja itsellesi tuntemattomien sanojen tapauksessa etsiä vaikka netistä lisätietoja."

Et nyt selvästikään noudattanut neuvoani. Lue se vielä kerran. Puhutaankohan neuvossani jotakin lisätietojen etsimisestä vaikka internetistä? :)
39. tapio24.5.2015 klo 15:23
Sori - tuli yksi lukuvirhe. Tuossa ei missään lue väärin päin luettuna TOIVE vaan TIOVE. Sen tiedän myös, että Juha harhautti minut vastaamaan 7, koska vihjeessä on sana NENÄTTI käänteisenä kätkönä, mutta se on keskustelujen pohjalta liian ilmeinen. Mikä on liian ilmeinen, on Juhan vihjeissä taatusti väärin. Varmaan jokin muu kasvi. Löysin kyllä 8-kirjaimisenkin eliöstön, joka ei ymmärtääkseni ole kyllä kasvi, joten jos etsitään KASVIA, nenätti on oikea vastaus eli 7 kirjainta. 8-kirjaiminen vastaus on mielestäni asiallisesti ottaen väärin.
40. Jukkis24.5.2015 klo 15:26
"Kuinka moni yli 80-vuotias tietää..."

No jumalauta, varmaan tosi moni yli 80-vuotias tietää, mihin viitataan kun mainitaan Ellington ja juna.
41. tapio24.5.2015 klo 15:27
Tai tarkemmin ottaen Juhan esittämä ratkaisusana on kasvusto, mutta kasviksi ei kaiketi voida nimittää? En tosin tunne biologiaa kovin tarkasti.
42. tapio24.5.2015 klo 15:30
Jukkikselle - no ainakin minä jouduin kaivamaan viittauksen merkityksen netistä. Tarkoittanet tätä:

_http://www.ehinnat.fi/sea.php?search=ellington%20 train
43. Jukkis24.5.2015 klo 15:36
"...no ainakin minä jouduin kaivamaan..."

No, sepä yllätys.

Tää on kyllä. Sulle on moni enempi tai vähempi kärsivällisesti, Juha N erityisen kärsivällisesti ja ystävällisesti, neuvonut, miten tänne kannattaisi kirjoitella. Niin eiköhän sitten saman tien tule taas tuollainen surkea "Mielestäni tämä vihje ei täsmää" - "En nyt vain voi olla kritisoimatta tällaisia vihjeitä" -limbo.
44. Juha N24.5.2015 klo 15:38
No niin, tapio paljasti ansan, jonka olin asettanut.

Halusin ilkikurisesti testata tapion yleistietoa, ja hän läpäisi testin! Olisi saattanut käydä niin, että tapio vastaa väärin (8 kirjainta) ja kaikki muut oikein (7 kirjainta), mutta kävikin niin, että oikea ratkaisu tuli vain tapiolta. Jopa Eki oli väärin vastanneiden joukossa :)

Tehtävällä on todella kaksi ratkaisusanaa, joille on vihjekokonaisuudessa kaksi vihjettä kummallekin:

Toinen ratkaisusana on NENÄTTI.
* Suora vihje: KASVI,
* Piilovihje: käänteinen kätkö YRITTÄNE NIELLÄ (käänteisyyteen viittaa sana IDÄSTÄ).

Toinen ratkaisusana on SINILEVÄ.
* Piilovihje 1: kätkö OSSINI LEVÄHTÄÄ.
* Piilovihje 2: anagrammi LÄNSI VIE.
* Suora vihje: puuttuu kokonaan.

Miksi SINILEVÄLLÄ ei ole suoraa vihjettä? Siksi, että se nimestään huolimatta lukeutuu bakteereihin eikä kasveihin. Koska suora vihje puuttuu, ratkaisu ei voi olla oikea!

tapiolle DOUZE POINTS :)
45. Eki24.5.2015 klo 15:44
Vai niin. Minusta "Länsi vie voiton Idästä" tarkoitti, että luetaan lännestä. Tuo että siellä on sana kasvi kumoamassa vastauksen, on vähän niin ja näin. Olihan siinä toki sanoja, joista en tajunnut mitään.
46. Juha N24.5.2015 klo 16:08
Eki, itse asiassa olin tehtävänasettelussa jo kertonut, että kyse on KASVISTA: "Entäpä seuraava kasviaiheinen tehtävä: ratkeaisiko se?"

Koska tekstistä silmille hyppäävä SINILEVÄ ei ole kasvi, se ei voi olla ratkaisu, vaikka sanalle SINILEVÄ on toisaalla annettu anagrammikin.

Kommenttiisi "Tuo että siellä on sana kasvi kumoamassa vastauksen, on vähän niin ja näin" huomautan, että ei sana KASVI tässä mitään vastausta kumoa, koska SINILEVÄ _EI_ ole vastaus! MOT.
47. Eki24.5.2015 klo 16:11
Joo, hyviä hämäyksiä siinä oli kerrakseen. Siis kumoaa se vastauksen(i) sinilevä.
48. iso S24.5.2015 klo 16:11
Niin, tämä on kyllä niin klassikko että jopa minäkin, musiikkialan ummikko, olen siitä kuullut vaikka en varsinkaan tuon tyylin musiikkia juuri kuuntele ja jos kuuntelen, niin en omasta aloitteestani.

._www.youtube.com/watch?v=cb2w2m1JmCY
49. 24.5.2015 klo 16:29
Eiköhän "ota atrain" nyt ole niin tunnettu juttu ettei sitä tarvitse mistään tarkistaa!
50. Matti24.5.2015 klo 17:01
Tuo ota atrain huvitti jo opiskeluaikana, yli 40 vuotta sitten.
51. Jaska24.5.2015 klo 17:04
Jeevelillisin ansa Juhalla oli provosoida ratkoja "tekemään tapiot" eli huomauttamaan laatijan olemattomasta virheestä. "Juha N on erehtynyt pitämään sinilevää kasvina."

Mutta minäpä en helppoon mennyt! Olin näet iltapäivän ulkoilemassa.
52. tapio24.5.2015 klo 17:11
Kyse olikin enkunkielisestä piilovihjeestä, joka viittaa sanoihin "a train".

En pitänyt vihjettä limbona, mutta minua ihan automaattisesti ärsyttää, jos koko piilovihje on vieraskielinen. Vaikka jokin ärsyttää, pitäisi antaa alkuärsytyksen kaikota ja yrittää sitten kirjoittaa analyyttisemmin.

"Niin eiköhän sitten saman tien tule taas tuollainen surkea "Mielestäni tämä vihje ei täsmää"

No tuosta voi olla eri mieltä enkä kirjoittanut sitä ikään kuin ehdottomana totuutena

A ja TRAIN voidaan kyllä ymmärtää "a train" ilman selityksiäkin, eikä sitä tarvitse ymmärtää A-train > ATRAIN, kuten aiemmin esitin (eli napataan vain väliviiva pois).

Olisin silti jotenkin kaivannut A-kirjaimelle selitystä, vaikka ajateltuna "a train" koko ratkaisusana tuleekin mukaan.

Kun Juha laittaa piilosanavihjeitä ne ovat aina jollakin lailla harhautuksia ja ainakin joillekuille. Niitten kanssa saa olla tosi tarkkana.
53. tapio24.5.2015 klo 17:15
24.5.2015 klo 16:29
Eiköhän "ota atrain"...

Tuo taisikin olla viittaus kappaleeseen - en ole tuollaista ennen kuullut, miksi en sitä heti hoksannut. Joo take = ota
54. Eki24.5.2015 klo 17:27
Tämä atrain-vihje on aika tyypillinen tilanne laatijalle tai tehtävästä vastaavalle, jossa pitää punnita asian tunnettuus ja sitten päättää, pitääkö antaa helpottavia vihjeitä sen lisäksi, mitä muuten vihjeeseen haluaa. Tässä Pertti on ihan oikein päättänyt, että ei ole, siitäkin huolimatta, että tietenkään laulukaan ei ole ihan jokikiselle tuttu. Kyse on tosiaan monille niin vanhasta vitsistä, että se tulee jo vihjettä lukiessa mieleen. Piilosanoissa ei paljon vanhoja vitsejä viljellä, mutta joskus kuitenkin. Onkohan piilosanoissa kukaan laatija käyttänyt saippuakauppiasta. Aika ovelasti pitää asettaa, että Suomen tunnetuin palindromi ei heti välähdä mieleen. Jos kyse on helposta vihjeestä, siitä tulee plääh-elämys.
55. tapio24.5.2015 klo 17:29
Juhalle

Et nyt selvästikään noudattanut neuvoani. Lue se vielä kerran. Puhutaankohan neuvossani jotakin lisätietojen etsimisestä vaikka internetistä? :)

Niin no, jos otetaan koko kappaleen nimi enkuksi mukaan ("take a train"), loppuosa on looginen eikä vaadi A-kirjaimelle selitystä eli sitä A-kirjain ongelmaa ei ole. Silti ongelma se, että puolet vihjeestä täytyy kääntää enkuksi, jotta se on ymmärrettävä. Vastustan tuollaista ihan periaatesyistä, sillä eivät kaikki ratkojat tiedä, mitä "take a train" tarkoittaa suomeksi
56. --24.5.2015 klo 17:32
Se on "Take the "A" train".

Eivät monet tiedä myöskään, että 51. on LI tai että rikki on S.

Ei ole mitään, jonka kaikki tietäisivät eikä kukaan tiedä kaikkea.
57. tapio24.5.2015 klo 17:42
Sori lukasin netistä nimen hätäisesti. Nyt tuolle A-kirjaimelle on selkeä merkitys - eli sittenkin kyse siitä, että päättelin enkunkielisen vihjeosion tarkoittavan A-train paitsi että enkussa ei taideta käyttää väliviiva tällaisissa tapauksissa.

Eivät monet tiedä myöskään, että 51. on LI tai että rikki on S.

Nuo yleistietoon pohjautuvia asioita. Tietenkin mille ikäpolvelle nuo ovat yleistietoa. Ei varmaan kiertokoulussa opeteltu roomalaisia numeroita tai alkuaineita.
58. tapio24.5.2015 klo 17:50
En totaalisesti tyrmää ulkomaankielisiä osoita, mutta edellytän, että ne pitää pystyä selkeästi päättelemään, jos kieltä ei tunne. Tässä tapauksessa englantia osaamaton ei pysty päättelemään, mikä on "juna" englanniksi, koska kirjain A tulee mukaan eikä hän mitenkään muutenkaan voi päätellä, mikä suomenkielen sana viittaa englanninkieliseen sanaan. Piilovihje menee siis totaalisesti ohi. Edes kappaleen tunteminen ei auta, sillä eihän "atrain" ole englantia.
59. tapio24.5.2015 klo 17:55
Aiemmin ehdottamani

Väline kädessään kalastaja otti ensimmäisen junan Englannissa Ellingtonin ehdottamalla tavalla.

antaa englantia tuntemattomalle mahdollisuuden päätellä, että juna on "train" enlanniksi.

Tuon tapaisesti muotoiltuna en kritisoisi englantiin viittaavia vihjeitä.
60. --24.5.2015 klo 17:57
Tuo nyt vaan pilaa sen vihjeen, sori, nyt kannattaisi lopettaa.
61. juntti24.5.2015 klo 20:17
Alkaa tuo tapion p::::n jauhanta jo tympiä, minun lienee viisainta vaihtaa kanavaa. Hänen jos kenenkään voisi sanoa asuvan netissä elikkä ilmeisesti muita järjellisiä toimintoja ei taida ollakaan.
62. Rampe24.5.2015 klo 21:16
Nimimerkit Joskus ja juntti,
mitä haittaa kenellekään voi olla näistä piilosanamonologeista?
Eri asia, jos näitä olisi jossain säikeessä jossa olisi tarkoitus käsitellä jotain tiettyä ristikkoa.
Tapiolta näihin menee kyllä kaikki vapaa-aika ja valtaosa työajastakin.
63. 24.5.2015 klo 21:45
Ellei sitten ole se yli 80-kymmpinen joka ei voi tietää jazz-standardia Take the a train, ja on siis eläkeläinen. Silloin aikaa piisaa tällaiseen.
64. Jaska24.5.2015 klo 22:29
Caravan kulkee...
65. Matti24.5.2015 klo 23:05
Myös aikoinaan huvitti se Neuvostoliiton ensimäinen naistenlehti A vot akka. Taisi tämäkin jo tiensä piilosanoihin löytää.
66. 24.5.2015 klo 23:25
Niin, ja hallitus lupaa että nuorisotakuu jatkuu! Olen itse tuon vanha rauhallisen kuun kannalla - paistakoon aina!
67. tapio25.5.2015 klo 18:50
En minä työaikaa tähän käytä - vapaa-ajasta kyllä menee iso osa.

Pysyn kyllä siinä pointissa, että piilosanatehtävät ovat ennen kaikkea oivallus- ja päättelytehtäviä, jolloin jos vihjeessä on kielen tai jonkun muun seikan takia merkittävälle osalle ratkojista mahd. tuntematon osa, tuntematon osa tulisi olla pääteltävissä. Olen noudattanut Ekin piilosanojen kritiikissäkin tätä periaatetta.
68. tapio25.5.2015 klo 19:00
Eki 24.5.2015 klo 17:27
Tämä atrain-vihje on aika tyypillinen tilanne laatijalle tai tehtävästä vastaavalle, jossa pitää punnita asian tunnettuus ja sitten päättää, pitääkö antaa helpottavia vihjeitä sen lisäksi, mitä muuten vihjeeseen haluaa. Tässä Pertti on ihan oikein päättänyt, että ei ole, siitäkin huolimatta, että tietenkään laulukaan ei ole ihan jokikiselle tuttu.

Verrattaessa NENÄTTI-vihjeeseen siinä Pertti antoi helpottavan lisävihjeen, koska arveli (ihan oikein), että kasvi on useimmille outo (Juha ei vast. lisävihjettä antanut ja Juhan vihje olisi saattanut olla liian vaikea).

Varmaan hankalaa päättää, antaako helpotus vai ei.
69. 25.5.2015 klo 19:06
Ja sinäkö päätät mikä on merkittävälle osalle ratkojista tuntematonta? Ehkä tämä säie on osoittanut, että pätevämpiäkin arvioijia saattaisi löytyä! Siksi kannattaisi lukea vielä kerran mitä JuhaN in kirjoittanyt edellä esim. 24.5. klo 13:53 ja aikaisemminkin.
70. pelaaja25.5.2015 klo 20:08
Eiku tapiolla on ikäkompleksi tai vahva ikähuoli kamraattien puolesta tai vastaan. Ensinhän hänellä oli toistuvasti tähtäimessä porukka nimeltä ET-ristikoitten ratkojat ja muut eläkeläiset. Sitten eläkeläiset noin yleisesti. Sitten hän laajensi porukkaa yli 80-vuotiaisiin ja kiertokoulun käyneisiin: "Ei varmaan kiertokoulussa opeteltu roomalaisia numeroita tai alkuaineita." Viimeisin porukka on 'merkittävä osa ratkojista'. Tapiolle ei vain ole tullut mieleen, että ikäluokasta riippumatta monikaan tuskin läpikäy elämänsä pelkän koulutiedon avulla. 'Pelkään pahoin', että useat yli 80-vuotiaat ovat (kierto)koulunsa jälkeen kuulleet puhuttavan esim. alkuaineista ja nähneet roomalaisia numeroita tietäen mitä ne ovat.
Avuttomuudelle ei ole säädetty ikärajaa. Joittenkin elokuvien ja sen sellaisten katselulle on. Alaikäraja.
Joten tapio, jos maltat jättää huolestuneisuutesi nuorempien tai vanhempien kamraattien ratkontakyvystä, saat enemmän aikaa omille ratkonnoillesi ja niitten analysoinneille.
71. TU25.5.2015 klo 21:38
Se minua tapiossa ärsyttää, kun hän olettaa niin kovasti. Kerroin tapiolle taannoin, että en suinkaan koskettele hänen ratkontataitojaan, vaan hänen tyyliään kritisoida ikävään tapaan. Varsinkin pahoitin mieleni Aulikki Nenosen puolesta. Lisäksi ihmettelen Tapion haluttomuutta oppia uutta ja sitä, että hän aliarvioi ihmisten intelligenssiä lokeroiden.
72. iso S26.5.2015 klo 11:15
Suoralta kädeltä olisin epäillyt tapiota virheellisen mielikuvan luomisesta, mutta onneksi tarkistin ja samalla opin uutta, haluttomasti tai sitten ei.

Wikipediasta: "Kiertokoulutoiminta alkoi Suomessa 1600-luvulla puhdasoppisuuden aikana, ja kiertokoulut lakkautettiin asteittain kansakouluasetuksen myötä 1860-luvulla ja oppivelvollisuuden tultua voimaan vuonna 1921... Viimeinen kiertokoulu lakkautettiin 1937 Pyhäjärvellä."

80-vuotias on tuskin aloittanut koulunkäyntiä parivuotiaana, mutta 85 täyttänyt on todellakin voinut käydä kiertokoulua. Muiden viimeisimpien kiertokoulujen toiminta-alueista kun ei ole vielä tietoa niin jatkossa kannattaa kantaa huolta erityisesti Pyhäjärvellä kasvaneiden osaamisesta. Omat vanhempani, 1920-luvun puolella syntyneet, ovat välttyneet tuolta karulta kohtalolta ja käyneet kansakoulua. Piilosanoja kumpikaan ei ole tietääkseni ikinä ratkonut, mutta tätä en laske todisteeksi kansakoulupohjan riittämättömyydestä.
73. Jaska26.5.2015 klo 13:06
Nonettokyssäri vuottaa edelleen vastaajaansa. iso S on eräs, jolta kyseinen x ei jäänyt väliin.
74. iso S26.5.2015 klo 15:48
Liittyisikö tuo Jaskan edellinen kommentti tämän säikeen edeltäjässä, siinä nollaversiossa 22.5.2015 klo 23:28 olleeseen kommenttiin:

"tapio tiedusteli, kuka tietää hänelle itselleen ennen Oskalan piiliksen ratkontaa tuntemattoman sanan nonetto (italiaa eöi latinaa suoraan itselleen ennestään tuntemattoman nonetton (italiaa eli latinaa suoraan alenevassa polvessa). Kysymys paljasti, että tapiolta on jotain jäänyf väliin. Mitä? Ensimmäiselle oikein vastanneelle kunnian kukko laulaa."

Oletan että tapiolta jäi ratkonnan SM-kisa väliin. Hataran muistini mukaan olen törmännyt nonettoon ristikossa tämän vuoden puolella, mutta en pystynyt palauttamaan mieleen missä. Taisi siis olla toisessa tai kolmannessa alkuerässä. Näkömuisti kuiskii: oikeassa yläneljänneksessä.

Jos en ole väärässä, kuten tavallisesti, odotan kunnian kukon kiekaisua.
75. Jaska26.5.2015 klo 17:12
Kukko kiekuuuu!! Heseltä tuttu "kunnian kukko laulaa" viittasi siis SM-kisaan. Nonetto oli alkuerä kolmosessa.
76. ++juh26.5.2015 klo 17:22
Kolmannessa alkuerässä oli kuitenkin nonetti (vihjeenä big band).
77. tapio26.5.2015 klo 18:59
En ole noita seurannut.

TU:lle - varmaan kannattaa jättää muiden tiedon arviointi. Edellytän vain, että ratkaisusanat ja niiden osat olisivat mahdollisimman pitkälle pääteltävissä.

Itse asiassa siitä kyse siinä ATRAIN-vihjeessä. tapio 24.5.2015 klo 15:09
vähän taaksepäin:

Käsittelen nyt Pertin tehtäviä. Mielestäni tämä vihje ei täsmää:

Välinen kädessään kalastaja pohti, minkä junan Ellington... > ATRAIN.

piilovihje on tavallaan jaotelma, koska siinä kaksi osaa A ja TRAIN, joten mielestäni A-kirjain pitäisi antaa suoraan eikä arvuutella. Tietenkin voi ymmärtää A-TRAIN,

Kuten Jukkiskin voi noteerata, huomasin tuossa, että tuo voi täsmätä tulkinnalla A-juna, joten se oli vaihtoehto jaotelmatulkinnalle. Koska en tuntenut vihjeen asiasisältöä, toi jäi pitkään epäselväksi.

Jos tuon A:n olisi antanut suoraan, olisi vihje tällainen:

Väline kädessään kalastaja otti A-junan Ellingtonin ehdottamalla tavalla.

Tuosta olisi voinut aika selvästi päätellä, että TRAIN on Pohjois-Amerikassa juna.

Penään nyt vain enemmän päättelyä, vähemmän tietämistä.
78. Jaska26.5.2015 klo 19:05
Kukko peruu kieuntansa iso S:lle! Olisihan hänen nuorena miehenä minun mokani pitänyt huomata. Minun dementiaani se ei tietenkään tee yhtään anteeksi annettavammaksi. Joten en viitsi turhaan edes pyytää. Seuraamuksetta tämä ei jää. Mietin tarpeeksi tuntuvaa sanktiota.
79. iso S26.5.2015 klo 19:21
[Kieuttu mikä kieuttu, vaikkakin väärin perustein. Ei ääntä pysty takaisin kukon kurkkuun sullomaan. Tässä ei olla Suomen armeijan kertausharjoituksissa, joissa mahdottomastakin tehdään mahdollinen.

Asian ulkopuolelta voin kertoa mihin viittaan. Montakymmentäyksi vuotta sitten ajoimme iltahämärissä traktorikyydissä liki umpeen kasvaneen tientapaisen ohi, vaikka piti kääntyä. Pari sataa metriä ns. risteyksen jälkeen puskista kuului räkäpäiden pauketta ja tuomari julisti meidät kuolleiksi. Pienen parranpärinän jälkeen selvisi kolme asiaa: me olimme sinisiä, ampujat olivat sinisiä ja käsikirjoituksen mukaan meidän ei pitänyt olla täällä vaan tuolla. Siispä meidät hopsista vaan herätettiin henkiin. Vieläkin ottaa päähän. Varmasti talvisodassakin, jossa sentään oli sitä kuuluisaa henkeä, kävi joskus niin että kohdalle osui "friendly fire". Silloin ei kuitenkaan protestoitu tuomiosta vaan pysyttiin sankarivainajina. Pitäkää nonettinne!]
80. TU26.5.2015 klo 23:35
Atrain on kalastuksesta tuttu ja eitrein taas jazz-muusikon lapsena tuttu. Pidän junajutuista.
81. huhu27.5.2015 klo 20:57
Mikä ihme tässä ATRAIN-vihjeessä oikein tapiolla mättää??

"Väline kädessään kalastaja otti ensimmäisen junan Englannissa Ellingtonin ehdottamalla tavalla."

Kun laittaa suomalaiseen wikiin hakusanaksi Ellington, saa vastaukseksi tämän sivun:
_http://fi.wikipedia.org/wiki/Duke_Ellington, 29.04.1899 - 24.05.1974, kappale 'Take the ”A” Train' on ollut Duken orkesterin tunnuskappale säveltämisvuodesta 1941 lähtien.

Tuolta Duke -sivulta on suora linkki _http://fi.wikipedia.org/wiki/Take_the_”A”_Train, jossa kerrotaan itse kappaleen historiasta.

Näillä spekseillä tämä vihje sopii loistavasti noin 80-kymppiselle yleistiedoiltaan normaalille ihmisille. Tuota kappaletta ei ole voinut välttyä kuulemasta menneinä 70 vuotena, ei millään.

Kappaleen nimi on siis 'Take the ”A” Train', eikä 'take a train'! Siis ota A-juna.

Ja sitten vielä tapion valitukseen, että tuo A olisi piilosanasääntöjen mukaan pitänyt vielä selventää tapion mallin mukaan: "... otti A-junan Ellingtonin ..." MUTTA, MUTTA

Kun tuo A on jo vihjeessä selitetty piilosanasääntöjen mukaan: "... kalastaja otti ensimmäisen junan Englannissa ..."

ensimmäisen = A
englannissa = train

Tämän paksumpaa harjaterästä ei minulta löydy!!!
82. tapio28.5.2015 klo 11:01
Alkuperäisessä vihjeessä A:lle ei ollut selitystä:

Välinen kädessään kalastaja pohti, minkä junan Ellington...

oli arvoitus "minkä junan" ts. minkä kappaleessa mainitun junan.

Itse arvelinkin viittaa A-junaan, mutten ollut varma, minkä jälkeen meni vähän sekoiluksi, koska luin kappaleen nimen hätäisesti "take a train".

"... kalastaja otti ensimmäisen junan Englannissa ..."

tuo oli jo minun yritykseni helpottaa vihjettä ja tehdä siitä helpommin ratkaistava, jos ei kappaletta tunne eikä osaa englantia. Luulisin, että että yli 80-vuotias ei tunne enkkua sen vertaa, että osaisi välttämättä erottaa A-kirjaimen sanoista "A train" vaan hän on saattanut kuulla laulun nimen muodossa "teiktö atrain" ja ehkä vielä "teitkö atrain" :)

_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 13/05/86.pdf

Hitusen keskimääräistä vaikeampi tehtävä, muttei mikään erityisvaikea.

Vaikka jostakin jo kuului jylinä, uraaninoutoja tekevää miestä kiinnosti vain pyjamahousujensa vyötärö. (13)

Hm. Mikähän on Pertin harrastuksia vai mistä Pertti tuohon liittyvän sanan keksi
83. tapio28.5.2015 klo 11:08
Tai hyvinhän se 85-vuotiaalle menee, jos hän kuulee suoraan ratkaisusanan "atrain" :) sen kummemmin miettimättä.
84. TU28.5.2015 klo 11:57
Kummallista tuo ikään perustuva oletus kielitaidottomuudesta. Minun vanhempani olisivat nyt 85-vuotiaita, mikäli eläisivät ja kumpikin puhui englannin ja ruotsin lisäksi saksaa. Kuuntelivat myös monenlaista musiikkia ja heillä oli hyvä yleissivistys. Samaa voin sanoa muistakin tuntemistani tuon ikäpolven edustajista.
85. tapio28.5.2015 klo 12:10
Oma isäni oli lähes kielitaidoton duunari. Joutui kyllä jonkin verran tutustumaan englantiin sähkölaitteita korjatessaan.
86. pelaaja28.5.2015 klo 15:10
Ei tuota tapion ikäjankkaamista saata ymmärtää eikä varsinkaan hyväksyä.

"Tai hyvinhän se 85-vuotiaalle menee, jos hän kuulee suoraan ratkaisusanan "atrain" :) sen kummemmin miettimättä."

Halventavaa suorastaan. Niin monta kertaa tapiota on siitä muistutettu mutta ei, mikään ei auta. Ja kaikki vain sen takia, että tapion oma isä oli lähes kielitaidoton duunari?

Pitäkää atraimenne!
87. tapio28.5.2015 klo 15:24
Myönnettäköön, että tausta hieman vaikuttaa. Itse olen enemmän kouluja käynyt, mutta toisinaan nämä piilosanat ovat varmaan joillekin vähän liian sivistyksellisiä. Itselleni niissä satunnaisesti asioita, joita en ennestään tiedä, mutta ne eivät ole estäneet tehtävän ratkaisemista. Yritän nyt kumminkin ajatella asioita sellaisten näkökulmista, jotka eivät ole yhtä sivistyneitä kuin TU:n vanhemmat.
88. --28.5.2015 klo 15:35
Vitsi on siis siinä, jota monet yrittävät sanoa jatkuvasti, että jokaisen kannattaisi puhua omasta puolestaan eikä miettiä muita. Ei tässä maailmaa kannata eikä voi rakentaa.
89. tapio28.5.2015 klo 15:48
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 13/05/88.pdf

on pikku epätarkkuus - onkohan sitä korjattu?

Vaakasuoraan 18. "Kylätien neito..." jaotelma ei ihan täsmää. Tuosta tuleen "RAITINIMPI" kun pitäisi tulla RAITTIIMPI.

Koko vihje "Kylätien neito juopottelee vähemmän kuin katunainen" (10)

Vaikea edes ehdottaa, miten tuon saisi natsaamaan ihan eikä melkein.
Pitäisi kaivaa Punainen Pelikaani 1/2006, jotta tietäisi, onko tuo ollut lehdessäkin noin.

Vai saako näissä olla tämmöisiä epätarkkuuksia?
Tämä lähinnä Ekille ja Juhalle.
90. --28.5.2015 klo 15:52
KATUNAINEN <> RAITTI-IMPI
91. Jukkis28.5.2015 klo 16:29
Taas: kun tapio ei tajua, niin laatijan vika.
92. tapio28.5.2015 klo 16:33
Onko tuo Pertin oma keksintö, sinun keksintösi vai ihan käytetty slangi-ilmaisu?

En löytänyt ainakaan _http://urbaanisanakirja.com/search/?q=raitti-impi

Noin tulkittuna piilovihje vaihtuu tyypiksi "kerto", jolloin ajattelemani jaotelmaongelmaa ei tarvitse huomioida.

Koska vihjeistä 2-3 promillea on virheellisiä, ihan mahdoton aina tietää, miksi jokin ei täysin natsaa.
93. tapio28.5.2015 klo 16:37
Jukkis 28.5.2015 klo 16:29
Taas: kun tapio ei tajua, niin laatijan vika.

No kun näissä vihjeissä on ollut selkeitä virheitä mm. jaotelmissa ja ihan kaikissa vihjeiden päätyypeissä tuo mainitsemani promillemäärä.

Koska RAITTI-IMPI ei löydy Urbaanisanakirjasta, se voi olla keksitty, eikä keksittyä voi automaattisesti pitää oikeana. Tällöin on itse asiassa mielipidekysymys, pitääkö vihjettä oikein laadittuna vai ei.
94. Eki28.5.2015 klo 16:40
Raitti-impeä ei tarvitse olla valmiiksi sanastossa olemassa, jotta kylätien neito voisi piilosanavihjeenä olla raitti-impi.
95. tapio28.5.2015 klo 16:41
Slangi-ilmaisu on slangi-ilmaisu eli käytetään slangikielessä. UUDISSANA EI VOI OLLA SLANGI-ILMAISU!
96. tapio28.5.2015 klo 16:49
Kritisoin äskeisellä tätä

-- 28.5.2015 klo 15:52
KATUNAINEN <> RAITTI-IMPI

Minusta tuo tulkinta ei toimi.

Ekin tulkinta on synonyymi ja sitä voi kyllä pitää toimivana. Jaotelma-ajatusta se ei vaadi eikä jaotelma tässä toimisikaan.
97. tapio28.5.2015 klo 16:55
Ain niin < > tarkoittaa vastakohtaa eli samaa, mitä Eki esitti. Myönnän, että lukemiseni "raitin impi" oli vähän puutteellinen, kun jäi uudissana synonyymi huomaamatta.
98. tapio28.5.2015 klo 16:58
Tehtävässä oli suoranainen virhekin eräässä anagrammissa (Lollita - po. Lolita, jotta saadaan anagrammi ATOLLI).

No niin - sama tilanne kuin ennenkin - yhtä paljon Pertin mokia ja omia mokia.
99. tapio28.5.2015 klo 17:31
Hain tuosta vihjeestä tämäntapaista:

"On kylätie, neito juopottelee vähemmän kuin katunainen" (10)

Tuossa on sitten jo yhteensä kolme vihjettä.
100. --28.5.2015 klo 17:40
Kuinka niin?
101. Junamies28.5.2015 klo 17:43
Raitti-impi passaa junasanastoonkin siinä kuin reitti-impi tai reittilempi, jonka Aulis laittanee lähiaikoina ristikkoon. Koulukaverini tapasi junassa ensi kerran tulevan vaimonsa.
102. tapio28.5.2015 klo 18:00

"On kylätie, neito juopottelee vähemmän kuin katunainen" (10)

Tuossa on sitten jo yhteensä kolme vihjettä.

Jaotelmana "kylätie, neito" > RAITTI + IMPI > RAITTIIMPI

Sama yhdyssanana "On kylätie, neito" > RAITTI-IMPI (kylätiellä oleva neito eli raitti-impi), josta siis väliviiva pois

"juopottelee vähemmän" = RAITTIIMPI

Pidin tuota viimeksi mainittua ainoana mahdollisena suoraksi vihjeeksi, mutta Ekin ja --:n selityksellä "Kylätien neito" kelpaisi myös suoraksi vihjeeksi

Tehtävän kaksi todellista virhettä:

Vaakasuoraan 21. "... asu tutsi etsii rokonarpista..." po. "... asu tutsi etsi rokonarpista..."

Pystysuoraan 16. "Lollita" po. "Lolita".
103. --28.5.2015 klo 18:05
Siis kaksi vihjettä.
104. tapio28.5.2015 klo 18:15
Kaksi virheellistä vihjettä ja tuossa mainittu kohdat, joissa virheet ovat.

Kaikki Pertin sivun tehtävät ovat tarkastamattomia ja niissä on virheitä. Nuo kaksi vaikuttaa tehtävän ratkaisuun. Lisäksi on paljon merkityksettömiä virheitä, joista en raportoi ollenkaan.
105. --28.5.2015 klo 18:19
"On kylätie, neito juopottelee vähemmän kuin katunainen" (10) = kaksi vihjettä.
106. Juha N28.5.2015 klo 18:24
-- on oikeassa.
107. tapio28.5.2015 klo 18:40
Ok. Myönnän, että kolmas tulkintamahdollisuus oli aika keinotekoinen. Täytyy yrittää olla vielä vähän tarkempi - toivon kuitenkin ymmärrystä, jos tulee huteja, koska tulee myös osumia. Osumatarkkuus ei ole kuitenkaan kehuttava.
108. Jukkis28.5.2015 klo 19:07
"...toivon kuitenkin ymmärrystä, jos tulee huteja, koska tulee myös osumia".

Sun metodi siis on että kun tulee jotain mitä et ymmärrä, väität suunnilleen siltä istumalta laatijan virheeksi. Ja tosiaan, joskus tosiaan kyseessä onkin paino- tai muu virhe.
109. selma28.5.2015 klo 19:34
"Gustavin pystit Anita bongas siellä ostarin loppuunmyynnistä, eipä ollut rinta rottingilla eikä penniäkään kannolta saanut! (4)"

Tässäpä tapiolle lyhytsanaisen piilarin helpoin vihje, josta ratkaisu kannattaa aloittaa, vielä ei ole edes apuja saatavilla!
110. selma28.5.2015 klo 19:36
Niin - annetaan tapiolle ensiyön oikeus, muut voivat kertoa vain sanalla - tiedän!
111. tapio28.5.2015 klo 19:37
En nyt sentään noin kärkkäästi toimi, mutta malttia kyllä tarvitsisi olla enemmän. Ehkä tulee täyteltyä turhan rutiininomaisesti - näitä Pertin nettisivuilla olevia tehtäviä on tullut ratkottua tähän mennessä noin 60 kpl. Hidastan vähän tahtia.
112. TU28.5.2015 klo 23:51
Hyvin yleinen tapion aloitus on se, että tuli oltua hieman hätäinen. Mihin on kiire?
113. TU29.5.2015 klo 04:04
Haulikko on helpompi, kuin kivääri.
114. tapio29.5.2015 klo 17:18
Näemmä toiselle toinen piilosana helppo. En ainakaan olisi aloittanut selman esittämästä kohdasta, sillä en ilman apukirjainta osaisi tuota ratkaista. Siitä löytyisi montakin kätköä, mutten keksinyt millekään logiikkaa.
Noin lyhyissä vihjeissä yleisin piilovihjetyyppi on kätkö, sitten kerto, joten noita etsin.

Yllättävän paljon piilosanoissa on tarvinnut apua muista vihjeistä. Aina ei pituus ratkaiseva tekijä, vaikka käyn kyllä lyhyet systemaattisesti ensin. Pitkässä sanassa jaotelma saattaa avautua helpostikin eli pitkän sanan saattaa saada tehtävään melko varhainkin.
115. Jukkis29.5.2015 klo 17:50
"Yllättävän paljon piilosanoissa on tarvinnut apua muista vihjeistä."

Mitä tämä tarkoittaa? Ristikon ideahan on aika lailla siinä, että ristiin menevistä ratkaisusanoista on apua. Tätäkö tarkoitat, vai jotain muuta?
116. selma29.5.2015 klo 18:10
No löytävätkö muit ratkaisua?

Lähettäjä: selma 28.5.2015 klo 19:34
"Gustavin pystit Anita bongas siellä ostarin loppuunmyynnistä, eipä ollut rinta rottingilla eikä penniäkään kannolta saanut! (4)"
117. --29.5.2015 klo 18:25
Kukaan ei kehtaa sanoa, että kaikki ovat ihan kujalla.
118. selma29.5.2015 klo 18:26
Höh, helppo!
119. tapio29.5.2015 klo 18:48
Jukkikselle

Ristikon ideahan on aika lailla siinä, että ristiin menevistä ratkaisusanoista on apua. Tätäkö tarkoitat, vai jotain muuta?

Tuota, mutta piilosanoissa annetaan enemmän vihjettä kuin tavallisessa ristikossa, joten periaatteessa piilosanatehtävissä ei yhtä paljon apuja pitäisi tarvita. Toisaalta piilosanoissa apu muilta sanoilta loppuu usein totaalisesti kesken kun tulee reikäjuustoa.
120. selma29.5.2015 klo 18:55
Ilmeisestti JuhaN ei ole kuulolla sillä hän kyllä selvittää tuon alta aikayksikön, muutkin jos vaan luette tarkasti!
121. tapio29.5.2015 klo 20:34
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 13/06/89.pdf

En löydä vinkkisanaa, jonka perusteella tämä vihje pitäisi lukea oikealta vasemmalle:

Oikean ja vasemman ohimon välissä se on pinta, joka sijoittuu organisaatiokaaviossa aika kauas huipulta.

Huom. vaakasuoraan menevä sana - pystysuuntaan menevien sanojen tapainen kääntö ei toimi.

Raportoin tästä selkeästä virheestä:

vaakasuoraan 9. "...sunnuntaiparasiitti..." po. "...sunnuntaiparasiitit tuottavat kaikessa ihanuudessaan ikävät sivumaut."
122. Jukkis29.5.2015 klo 21:18
Tuossa ohimojutussahan on kirjainten määräkin merkitty väärin. Vihjeessä on 10, ruudukossa 9.

Ehkä ajatus on että kun sanotaan "oikean ja vasemman" eikä "vasemman ja oikean" välissä, niin vinkataan takaperoisuuteen. Tuleehan kuvaristikossa usein oikealle kulkevasta hevosesta IVAR.
123. tapio29.5.2015 klo 21:29
Takaperoisuus menee varmaan tuohon tapaan. Noita lukumäärävirheitä on paljon. Kerran kun ratkaisusana oli anagrammi, lukumäärävirhe haittasi ratkontaakin kun etsin väärän pituista sanaa.
124. tapio29.5.2015 klo 21:43
Vähän tuohon tapaan kävi hetken mielessä, kun varsinainen vinkkisana puuttui. Tuon kaltaisissa vihjeissä e voi suoralta kädeltä tietää piilovihjeen lukusuuntaa vaan se selviää vihjettä purettaessa.

Vähän samaan tapaan Pertillä ei väärinpäin lukemisessa useinkaan tiedä, mikä sana käännetään, koska suora vihje voi olla kaksi eri asiaa, mutta toinen mahdollinen ratkaisusana käännetään nurin:

Kahden jättivaltion rajajoki on kaunis, aivan päinvastoin kuin kuvitellaan. (4)

Ihan vastaavia on tullut monta.
125. tapio29.5.2015 klo 21:46
Tuollaisissa voi laittaa ratkaisusanan paikoilleen vasta kun tietää toisen risteävän sanan.
126. Juha N30.5.2015 klo 09:44
Lähettäjä: selma 28.5.2015 klo 19:34
"Gustavin pystit Anita bongas siellä ostarin loppuunmyynnistä, eipä ollut rinta rottingilla eikä penniäkään kannolta saanut! (4)"

Ratkaisu on OSLO, mutta haluan kritisoida vihjettä hieman:

1) Kun piilovihjeenä on anagrammi, anagrammoitava sana tulee antaa suoraan. Ei ole normaalikäytäntö eikä muutenkaan reilua, että ratkoja joutuu hakemaan sen mutkan kautta: ANITA > LOOS > OSLO. Tällaisella, anteeksi, rimanalituksella laatija onnistuu luomaan kinkkisen vihjeen ilman että joutuu näkemään sen eteen juuri mitään vaivaa. Liian helppo vihje tekaista, ylivaikea ratkaista.

2) Ratkaisusana on siis bongattavissa OStarin LOppuunmyynnistä. Hm. Paikka, josta ratkaisusanan kirjaimet pitää etsiä, on tässä aika sattumanvaraisesti valittu, ilman vihjausta sanojen alkuun. Ylivaikea. Nuo kirjaimet hyppäävät silmille vasta kun ratkaisusanan on muuta kautta keksinyt.

3) Koska loppuosa EIPÄ OLLUT RINTA ROTTINGILLA EIKÄ PENNIÄKÄÄN KANNOLTA SAANUT ei ainakaan itselleni aukene edes ratkaisusanan tietäen, en pysty sitä kiittämään enkä kritisoimaan.

4) SIELLÄ GUSTAVIN PYSTIT on suoraksi vihjeeksi aivan erinomainen.
127. selma30.5.2015 klo 09:59
Hyvä arvostelu.
osTARIN loP PUUNMYYNNISTÄ, eipä ollut rinta (tarin) eikä penniäkään (p) kannolta (puunmyynnistä, metsää voi myydä kannolta tai pinosta)

Oli siis liian vaikea, vaikka Gustavin pystiT SIELLÄ vihjeessä patsaiden monikolla halusin ilmaista, ettei ehkä ole kyseessä kuninkaan patsas, joita yleensä "SIELLÄ" siis yhdessä paikassa on vain yksi (ok poikkeuksiakin varmaan on). Tämä piti olla se helpoin osa josta Vigeland tulisi heti mieleen!

No mitä tästä opin - en ryhdy lastimaan piilosanoja ;-(
128. selma30.5.2015 klo 10:01
...enkä laatimaan!
129. Juha N30.5.2015 klo 10:03
Aha. Keksin tuon lopun. Vihjeenosa BONGAS SIELLÄ OSTARIN LOPPUUNMYYNNISTÄ ei sitten ollutkaan alkukirjainten poimintaan kehottava vihje, vaan selma opasti, miten turhat kirjaimet miinustetaan.

Sanoista OSTARIN LOPPUUNMYYNNISTÄ onkin määrä miinustaa kirjaimet RINTA eli TARIN ("EIPÄ OLE RINTA") sekä kirjaimet P PUUNMYYNNISTÄ ("EIKÄ PENNIÄKÄÄN KANNOLTA"). Sitä vain ihmettelen, ovatko yhtäläisyysmerkki oikeutettu, kun koplataan PUUNMYYNNISTÄ = KANNOLTA tai PUUNMYYNTI = KANTO.
130. Juha N30.5.2015 klo 10:06
Okei, selma on selvästi myynyt metsää, minä en :)
131. Jukkis30.5.2015 klo 10:41
Kantohinta: pystyssä olevan puun hinta ilman hankintakustannuksia. (Wikiasanakirjasta kopsattu.)

Oli kyllä yksi mutkikkaimpia pilosanavihjeitä mitä on vastaan tullut. Mutta aika hyvin selittyi.
132. selma30.5.2015 klo 10:45
Oliskin metsää! Kun puu myydään kannolta ostaja kaataa puun kun se myydään pinosta maanomistaja hoitaa tukit tien varteen pinoon. No, täällä on asiantuntijoitakin jotka voivat kertoa sen oikeilla termeillä mutta näin minä olen asian aikanaan käsittänyt.
133. tapio30.5.2015 klo 12:03
Oslon Vikelandin patsaspuisto tuli suoran vihjeen osalta minulta mieleen, kun ensin googlasin Gustav ja patsaat tms., jolla sain esiin tuon paikan. Vaikka jouduin tuota etsimään googlen avulla, ei silti liene liian vaikea suoraksi vihjeeksi eli tuon perusteella päättelin ratkaisusanaksi OSLO.

Mutta piilovihjeistys ylivaikea.

Juhan Juha N 30.5.2015 klo 09:44

1) Kun piilovihjeenä on anagrammi, anagrammoitava sana tulee antaa suoraan. Ei ole normaalikäytäntö eikä muutenkaan reilua, että ratkoja joutuu hakemaan sen mutkan kautta: ANITA > LOOS > OSLO.

Joo ei noin koskaan menetellä Eki, Pertin, Antin tai Jarin piilosanoissa.

myös tämä on selvästi ylivaikea:

Sanoista OSTARIN LOPPUUNMYYNNISTÄ onkin määrä miinustaa kirjaimet RINTA eli TARIN ("EIPÄ OLE RINTA") sekä kirjaimet P PUUNMYYNNISTÄ ("EIKÄ PENNIÄKÄÄN KANNOLTA"). Sitä vain ihmettelen, ovatko yhtäläisyysmerkki oikeutettu, kun koplataan PUUNMYYNNISTÄ = KANNOLTA tai PUUNMYYNTI = KANTO.

useimmiten "EIPÄ OLE RINTA" on muodossa "ilman rintaa"

En voisi missään piilosanatehtävässä kuviteltavan luotavan noin vaikeita piilovihjeitä. Ei ole tullut vastaan 100-150 ratkaisemani piilosanan osalla enkä usko milloinkaan kohtaavani.
134. tapio30.5.2015 klo 12:15
Selman ylivaikeaksi osoittautuneissa piilovihjeissä vähän samaa kuin

Oikean ja vasemman ohimon välissä se on pinta, joka sijoittuu organisaatiokaaviossa aika kauas huipulta.

Tuosta puuttuu kokonaan tyypillinen sanan nurin kääntämiseen liittyvä ohje, mutta se kaivettavissa joten kuten rivien välistä (ks. Jukkiksen 29.5.2015 klo 21:18 selitys).

Selmalla vain tuo rivien välistä kaivaminen vielä tuotakin hankalampaa.
135. Juha N30.5.2015 klo 12:25
tapiossa on ikäviä piirteitä, joita näköjään ei saada koulittua pois:
* puuttuminen epäolennaisuuksiin, kyvyttömyys nähdä metsä puilta, kyvyttömyys tunnistaa laatijan neronleimauksia
* tietty kielitajun puute
* edelleen jatkuva vihjeiden suora torppaus sen sijaan, että lähestymistapa olisi kyselevä ja keskusteleva.

Otetaan esimerkiksi edellä mainittu Pertin helmi:

Vaikka jostakin jo kuului jylinä, uraaninoutoja tekevää miestä kiinnosti vain pyjamahousujensa vyötärö. (13)

Ratkaisu: pyjamahousujen vyötärössä on KUMINAUHAKUJA, joka saadaan myös jaotelmavihjeestä JYLINÄ, URAANINOUTOJA > KUMINA, U-HAKUJA. Laatijalta fantastisen hieno jaotelmaksi taipuva sanalöytö piilosanaristikkoon. Kun piilosanasta paljastuu yksikin tällainen vihje-ratkaisusanapari, tulee ainakin itselleni ratkonnan jälkeen tunne, että ristikko oli elämys, vaikka kaikki muut vihjeet olisivat olleet pelkkää peruskauraa. Selvä kehujen paikka ratkojalta laatijalle. Mutta mikä olikaan tapion ainut hapan kommentti:

"Hm. Mikähän on Pertin harrastuksia vai mistä Pertti tuohon liittyvän sanan keksi"

Sitten siitä kielitajun puutteesta ja edelleen jatkuvasta taipumuksesta vihjeen suoraan teilaamiseen, vaikka vihje olisi ihan asiallinen - tai seuraavassa tapauksessa asiallisen lisäksi jopa ylimaallisen nerokas:

"Kylätien neito juopottelee vähemmän kuin katunainen" (10)

Ratkaisu: vähemmän juopotteleva on RAITTIIMPI, jonka voi tavuttaa myös piilovihjeen 'kylätien neito' antamaksi yhdyssanaksi RAITTI-IMPI. Kyseessä on siis kertotyyppinen homonyymivihje.

tapion kommentteja:

"on pikku epätarkkuus - onkohan sitä korjattu? Vaakasuoraan 18. 'Kylätien neito...' jaotelma ei ihan täsmää. Tuosta tuleen 'RAITINIMPI' kun pitäisi tulla RAITTIIMPI.

"Koska RAITTI-IMPI ei löydy Urbaanisanakirjasta, se voi olla keksitty, eikä keksittyä voi automaattisesti pitää oikeana. Tällöin on itse asiassa mielipidekysymys, pitääkö vihjettä oikein laadittuna vai ei."

"Slangi-ilmaisu on slangi-ilmaisu eli käytetään slangikielessä. UUDISSANA EI VOI OLLA SLANGI-ILMAISU!"

Minun mielestäni kyseessä on Pertiltä jälleen upea sanalöytö, kun siitä toisenlaisella tavutuksella löytyy aivan uusi ulottuvuus. Kokonaisuuden kruunaa vihjeessä oleva rinnastus katunaiseen. Sanat RAITTI-IMPI ja KATUNAINEN ovat rakenteellisesti analogiset (yhdyssanan osina kävellen tai autoillen kuljettava väylä + feminiinihenkilöä merkitsevä sana) mutta merkityksellisesti vastakohtaiset: RAITTI-IMPI kuulostaa siveältä, KATUNAINEN ei, ja heidän oletetuista elämäntavoistaan voidaan arvata, että RAITTI-IMPI juopotteleekin vähemmän kuin KATUNAINEN, eli on RAITTIIMPI!

(jatkuu...)
136. Juha N30.5.2015 klo 12:26
(... jatkoa)

Tapaus RAITTIIMPI RAITTI-IMPI on siis mielestäni pelkkien ruusujen väärti. Seuraavassa osoitan tapion antamat risut perusteettomiksi.

Jos ratkaisusanasta on toisenlaisella jaottelulla muodostettavissa homonyyminen yhdyssana, eihän viimeksi mainitun tarvitsekaan olla sanakirjoista löytyvä oikea sana! Esimerkiksi homonyyminen yhdyssana KAIVOSAUKKO muodostuu "oikeassa" merkityksessään sanoista KAIVOS ja AUKKO, "väärässä" merkityksessään sanoista KAIVO ja SAUKKO. Vaikka KAIVO-SAUKKOA ei ole olemassakaan, kelpaa piilosanavihjeeksi oikein hyvin seuraava:

Sisäänmenokohta Tytyrin uumeniin ei vedenottokuilussa elelevää näätäeläintä kiinnosta. (11)

Samalla tavalla voidaan komparatiivisesta adjektiivista RAITTIIMPI muodostaa toisenlaisella jaottelulla yhdyssana RAITTI-IMPI. Mitään ei haittaa, vaikka RAITTI-IMPI onkin todellisuudessa epäsana, kun kyse on piilovihjeen antamasta sanasta eikä suoran vihjeen antamasta. Vertailun vuoksi toinenkin esimerkki:

Kuka keksi tavan pukea ajatukset sanoiksi maksuttomin isoisin? Kaurasen Sonja. (12)

Ratkaisusana on ILMAISUKEINO, joka muodostuu jaotelmavihjeen antamista osista MAKSUTTOMIN ISOISIN > ILMAISUKEIN (= ILMAIS-UKEIN) ja Kaurasen Sonja > O. Näistä ILMAISUKEIN on yhdyssana, mutta hyi hyi, tekosellainen! Tätä tapio ei siis kelpuuttaisi piilosanavihjeeseen, niinkö?

Myös tapion näkemys siitä, että sanalle RAITTI-IMPI annettu vihje KYLÄTIEN NEITO olisi väärä, on mielestäni väärä. KYLÄTIEN NEITO on nimitäin KUVAILEVA VIHJE ihan samaan tapaan edellä sanalle KAIVO-SAUKKO antamani luonnehdinta VEDENOTTOKUILUSSA ELELEVÄ NÄÄTÄELÄIN. Kuvailevat ilmaisut KYLÄTIEN NEITO ja VEDENOTTOKUILUSSA ELELEVÄ NÄÄTÄELÄIN kun nyt sattuvat olemaan luontevampaa kieltä kuin kökömmät ilmaisut KYLÄTIENEITO ja VEDENOTTOKUILUNÄÄTÄELÄIN. On kielitajun puutetta, jos ei ymmärrä, että vihje voi myös kuvailla ratkaisusanaansa ilman että olisi sananmuodostuksellisesti yksi yhteen ratkaisusanan kanssa.
137. tapio30.5.2015 klo 12:49
Juhalle

* puuttuminen epäolennaisuuksiin, kyvyttömyys nähdä metsä puilta, kyvyttömyys tunnistaa laatijan neronleimauksia
* tietty kielitajun puute
* edelleen jatkuva vihjeiden suora torppaus sen sijaan, että lähestymistapa olisi kyselevä ja keskusteleva.

Otetaan esimerkiksi edellä mainittu Pertin helmi:

Vaikka jostakin jo kuului jylinä, uraaninoutoja tekevää miestä kiinnosti vain pyjamahousujensa vyötärö. (13)
Selvä kehujen paikka ratkojalta laatijalle.

olet oikeassa

Mutta mikä olikaan tapion ainut hapan kommentti:

"Hm. Mikähän on Pertin harrastuksia vai mistä Pertti tuohon liittyvän sanan keksi"

Ymmärsit minut tuossa väärin. Ihan oikeasti mietin, mistähän tuo oli keksitty. Kyseessä ei ollut negatiivinen, hapan kommentti vaan ihan vaan kyselevä toteamus ilman mitään arvovarausta.

Sitten siitä kielitajun puutteesta

tuon olen ikäväkseni huomannut - kielikorvani on itseänikin harmittavasti epätarkka

"Kylätien neito juopottelee vähemmän kuin katunainen" (10)

Ratkaisu: vähemmän juopotteleva on RAITTIIMPI, jonka voi tavuttaa myös piilovihjeen 'kylätien neito' antamaksi yhdyssanaksi RAITTI-IMPI.

tässä kyse joo kielikorvan heikkoudesta, mutta ei esittämälläsi tavalla (etten olisi tunnistanut kuvailevaa ilmaisua) vaan siitä, etten hahmottanut sanasta RAITTIIMPI yhdyssanatulkintaa eli sitä, mistä kirjoitit:

Minun mielestäni kyseessä on Pertiltä jälleen upea sanalöytö, kun siitä toisenlaisella tavutuksella löytyy aivan uusi ulottuvuus.

Kyllä minä vihjeen muuten ok ymmärsin, mutta tuo uusi ulottuvuus jäi havaitsematta.

Olen minä nuo yleensä tuonkaltaiset havainnut, esim. SIKARIKAS sama perusidea, mutta tällä kertaa kielikorva ei havainnut uutta sävelmää.

Aulikin piilosanassa ollut JALKAVAMMAT sisältää samaan tapaan kaksi näkökulmaa kuin RAITTIIMPI,
paitsi että jalkavammat on molemmissa merkityksissään yleisessä käytössä toisin kuin RAITTI-IMPI, jota tuskin kukaan käyttää tehtävän ulkopuolella. Pitäisi olla avoimempi Pertin uudisilmaisuille, että myös niissä huomaisi uudet näkökulmat.
138. Juha N30.5.2015 klo 13:10
tapio, okei, mutta kun jatkossa tuot esille jotain piilosanavihjeessä epäilemääsi häikkää, etkö voisi kokeilla lähestymistapaa

"hei, mitäs sanotte, onko tämä vihje mielestänne kaikin osin OK"

mieluummin kuin

"nyt teki Pertti kyllä emälimbon" tai edes "on pikku epätarkkuus - onkohan sitä korjattu"?
139. tapio30.5.2015 klo 13:24
Kyllä varmaan. Minulla noissa häikkäepäilyissä on käynyt kuin ampumahiihtäjällä, joka laukonut täplistä vain puolet alas.
140. 30.5.2015 klo 14:16
Usein on jopa osumatarkkuus kuin Laukkasella!
141. tapio30.5.2015 klo 16:24
Olen pitänyt noista summittaista kirjaa, joten tiedän, että se on n. 50% luokkaa.

Huom. En laske tuohon mukaan muutamaa keskeneräisiin ratkaisuihin liittyviä juttuja vaan kommentoinnit sen jälkeen, kun olen ensin ratkkonut koko tehtävän.
142. tapio31.5.2015 klo 07:33
Viimeisimpään julkaistuun tehtävään oli päässyt virheitä. Juha arveli, että olisi pitänyt mennä näin:

"Olisikohan vihje oikeasti lähtenyt laatijalta näin: R-rötöstele, hylätty, tässä vuodenajassa! N-näpistä vaikka sandwich tai panini. (15)"

Alunperin kaiketi ei suoranaista änkytystä vaan vain "Rötöstele..."

Juhan esittämällä tavalla tuo olisi ollut ihan hyvä, mutta vain tahallisena kirjoitusvirheenä kyseenalainen - mielestäni ihan yhtä huono kuin kerran aiemmin 'seistu', joka kyllä Nykäsen mukaan hyväksyttävissä, mutta jonka useimmat tulkinnevat tahalliseksi kirjoitusvirheeksi.
Yleisellä tasolla pidän tahallisia kirjoitusvirheitä huonoina. Vain jos niihin saadaan Juhan esittämällä tavalla jotain ideaa, ihan käyttökelpoisia.
143. tapio31.5.2015 klo 08:46
Edelliseen korjaus. Siis

Alunperin... "Rrötöstele..."
144. Juha N31.5.2015 klo 12:40
tapio, miten niin "tahallisena kirjoitusvirheenä kyseenalainen"?

Änkyttävän puheen siirtäminen kirjoitusasuun ei ole mikään tahallinen kirjoitusvirhe, vaan markkeeraa änkytystä. Löydät taas kyseenalaistettavaa ja tuomittavaa ihan asiallisista vihjeistä.

Änkyttävän puhetavan jäljittelylle on piilosanavihjeissa joskus hyvinkin suuri tilaus. Keksitty esimerkki:

"Vaikka koko ajan änkytätkin, koetapa silti sanoa nopeasti, mikä ajoradasta viivoin erotettu yhdelle autojonolle tarkoitettu perusosa." "Ti-tiedän, se-se on..." (8) > KAKAISTA

Mielestäni tällainen on TILANTEEN SALLIESSA paljon luontevampaa kuin ylimääräisen tavun tai kirjaimen ainainen vihjeitys jollakin triviaalilla, kuten jos tässä tapauksessa ensimmäiselle KA-tavulle olisi annettu vihjeeksi automerkki, keskiarvo, kappas tai Leväaho.

Tähän vedoten pidän omaa ehdotustani SK 22:n virheellisen piilosanavihjeen korjaukseksi

"R-rötöstele, hylätty, tässä vuodenajassa! N-näpistä vaikka sandwich tai panini."

luontevampana kuin tapion esittämää

"Kioski, rötöstele, hylätty, tässä vuodenajassa! Näpistä vaikka sandwich tai panini."

Mietipäs, tapio, taas vähän tuon esittämäsi vihjeen logiikkaa. Mihin sana 'kioski' viittaa? Kioskiko on komenneltavana? Jos kioskia komennellaan, mikä sitten on sanan 'hylätty' merkitys lauseessa? Kuten huomaat, ehdottamasi lause on käsittämätön, eikä Pertti ikinä olisi sellaista väsännyt. Sen sijaan muodot

"R-rötöstele, hylätty, tässä vuodenajassa! N-näpistä vaikka sandwich tai panini."

ja

"Rrötöstele, hylätty, tässä vuodenajassa! Näpistä vaikka sandwich tai panini."

ovat selkeitä. Niissä sana 'hylätty' markkeeraa puhuttelun kohdetta. Ensin mainitussa versiossa puhuja änkyttää, jälkimmäisessä puhuja jostakin syystä pidentää alkuärrää tamperelaisittain, ehkäpä jonkinlaisena tehokeinona - jos lausut tuon vihjeen kahdella alkuärrällä, eikös ensimmäinen lause kuulostakin erityisen painokkaalta komennolta?

Jos normaalimuotoisessa ei-puhutussa vihjetekstissä olisi esim 'rrosvoilevat', voitaisiin varmaan puhua tahallisesta kirjoitusvirheestä, mutta kun translitteroidaan puhetta, sana 'rrosvoile' voidaan ihan hyvin tulkita niin, että tuon kuuloisena se puhujan suusta lähti.

Ja vaikka normaalimuotoisessa ei-puhutussa vihjetekstissä olisikin tahallisena kirjoitusvirheenä 'rrosvoilevat', niin mitä sitten? Silloin ratkoja tietää, että jossain on ylimääräinen r-kirjain. En keksi tässä asiassa mitään tuomittavaa.
145. tapio31.5.2015 klo 12:58
Ehdottamaasi korjausta pidin hyvänä ja selkeästi parempana kuin alkuperäistä.

"Ensin mainitussa versiossa puhuja änkyttää, jälkimmäisessä puhuja jostakin syystä pidentää alkuärrää tamperelaisittain, ehkäpä jonkinlaisena tehokeinona - jos lausut tuon vihjeen kahdella alkuärrällä, eikös ensimmäinen lause kuulostakin erityisen painokkaalta komennolta?"

tuota tamperelaisittain puhumista en ottanut huomioon

Oma korjaus oli tosiaan konteksti huomioiden huono.

"Vaikka koko ajan änkytätkin, koetapa silti sanoa nopeasti, mikä ajoradasta viivoin erotettu yhdelle autojonolle tarkoitettu perusosa." "Ti-tiedän, se-se on..." (8) > KAKAISTA

tuon tapainen muuten joskus tullut vastaan jossakin Pertin tehtävässä.
Sinulla olisi kyllä taitoja piilosanatehtävien luomiseen.
146. tapio31.5.2015 klo 13:00

Ja vaikka normaalimuotoisessa ei-puhutussa vihjetekstissä olisikin tahallisena kirjoitusvirheenä 'rrosvoilevat', niin mitä sitten? Silloin ratkoja tietää, että jossain on ylimääräinen r-kirjain. En keksi tässä asiassa mitään tuomittavaa.

Pitäisin tuollaista hätäratkaisuna, kun dedline kaatuu päälle.
147. tapio31.5.2015 klo 13:14
Puolustuksena omalle jaotelmalleni se, että ei piilosanatehtävissä jaotelman osat aina niin kovin loogisia ole - omani oli ekana mieleen tuleva paikkosana. On toki hyvä saada niihin ideaa, jota Pertillä usein on.
148. Juha N31.5.2015 klo 13:15
tapio, itse pidän tuollaista aina tietoisena valintana. Vihjeen lopulliseksi asuksi kelpuutetaan se versio, joka toimii tilanteessa parhaiten eli on muita harkinnassa olevia vaihtoehtoja luontevampi.
149. Juha N31.5.2015 klo 13:16
Vastasin tapion viimeistä edeltäneeseen kommenttiin.
150. Eki31.5.2015 klo 14:06
Ei ollut Sanarisin virhe, kyllä se on tulkittu SK:n toimituksessa kirjoitusvirheeksi ja korjattu. Se toimenpide on kyllä kielletty, varsinkin sen jälkeen, kun yksi toimittaja editoi useamman vihjeen lyhemmäksi oma-aloitteisesti. Mm. yksi kätkö katosi tällöin kokonaan. Asiat unohtuvat ja uusia ihmisiä tulee tekemään.

Rrötöstele, hylätty, tässä vuodenajassa! Näpistä vaikka sandwich tai panini. (15)
151. huhu31.5.2015 klo 15:45
Keksin viime yönä yhden tuollaisen Oskalan tyylisen vihjeen.

"Orjana hän laittoi sormet sormien lomahan. Hänen isäntänsä piti gourmet-ruoasta. (11)"

Kömpelöhän tuo on mestarin vihjeisiin verrattuna, mutta ihan omatetkemä. Uskoisin, että ainakin tapiolla on siitä huomauttamista, entäs muut?
152. matts31.5.2015 klo 15:48
tapio, kovin usein muistat muistuttaa meitä taviksia, että olet ratkonut jopa 60 (vai oliko se 80) piilosanaa. Muistuttaisin sinua, että useimmat meistä ovat ratkoneet piilosanoja parikymmentä vuotta. Itse olen ratkonut SK:n piilosanoja niin kauan kuin niitä on lehdessä julkaistu, sen lisäksi IS:n piilosanoja vuosikausia ja muita satunnaisemmin. Varovainen arvio on n. 3000 piilaria, enkä katso, että minun pitäisi erityisesti päteä joka ainoasta (muka) virheestä tai kummallisuudesta joita niistä olen löytänyt. Mikä mahtaa olla sinulla pontimena päsmäröidä ammattilaatijoiden työtä? Suosittelen että aloitat laatia piilosanoja ja toimita niitä sitten vaikka tuttavillesi koeratkontaan niin sillä tavalla saanet tyydytettyä ehkä paremmin tuon, anteeksi nyt vaan, varsin maanisen suhtautumisen yhteiseen harrastukseemme - piilosanojen ratkaisuun!
153. tapio31.5.2015 klo 15:50
Kävipä ikävästi tuon suhteen - mutta kuka mokas sen asiavirheen pysty 2:ssa?

_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 13/08/96.pdf

keskivertoa haastavampi. Jälleen vaikeuksia ymmärtää, millä perusteella piilovihje luetaan oikealta vasemmalle:

Samaan suuntaan vaikutti parisuhteen harmoniaan pesukone kumiseva. (13)

Tuossa vaikuttaisi "samaan suuntaan" sanojen olevan ainoa mahdollisuus tarkoittaa lukusuuntaa, mutta en kyllä ymmärrä, miten nuo sanat vinkkaavat oikealta vasemmalle lukemiseen. Nuo sanat eivät mielestäni kerro mitään oikea-vasen -suuntavaihtoehdoista. Vai onko ajatuksena, että kumiseva pesukone pyörii väärään suuntaan? Jos näin on, on kyllä tosi hämärä vinkki. Suuntavinkit ovat kyllä Pertillä joskus tosi hämäriä.
154. huhu31.5.2015 klo 16:18
tapio, kyllä ROsiksesta vieläkin puhutaan, vaikka nimitys muuttui vuonna -93. Minusta ei taaskan moka!
155. Jukkis31.5.2015 klo 16:47
Kaksi peräkkäistä vihjettä:

8. Tuurin ja Jokisen suoritus peruttiin. (4)
9. Samaan suuntaan vaikutti parisuhteen harmoniaan pesukone kumiseva. (8)

Ei mitään epäselvää.
156. tapio31.5.2015 klo 16:50
en tiedä, mihin viittaat. Mikä ihmeen RO? Ja mitä merkitystä sillä on lukusuunnan kanssa?

96.pdf en väittänyt virhettä, vaan ihmettelin.

SK 22/2015 pysty 2:ssa monenkin ratkojan mielestä asiavirhe.
157. tapio31.5.2015 klo 16:55
Jukkis 31.5.2015 klo 16:47
Kaksi peräkkäistä vihjettä:

8. Tuurin ja Jokisen suoritus peruttiin. (4)
9. Samaan suuntaan vaikutti parisuhteen harmoniaan pesukone kumiseva. (8)

Ei mitään epäselvää.

No kun en aina huomaa Pertin tehtävien sisäisiä viittauksia. Luin tuon vihjeen ihan itsenäisenä vihjeenä. Vihjeitä kun tulee ratkottua vähän missä järjestyksessä tahansa, niin ei tullut mieleenkään, että tuossa suhteessa tämä vihje liittyy jotenkin edelliseen vihjeeseen.
158. tapio31.5.2015 klo 16:59
Huhu viittaa vihjeeseen 2. pystyyn 96.pdf. Siitä ei ollut kyse vaan 2. pystyyn 22/2015.

Kyllä minä tuon ymmärsin.
159. huhu31.5.2015 klo 17:02
tapio, kun sinun tekstistäsi ei kaikin ajoin saa selvää, mitä oikein tarkoitat ja varsinkin mitä piilosanaa tarkoitat!

Viestissäsi Lähettäjä: tapio 31.5.2015 klo 15:50
"Kävipä ikävästi tuon suhteen - mutta kuka mokas sen asiavirheen pysty 2:ssa?

_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20
13/08/96.pdf"

On viittaus vain tuohon 96.pdf.ään. Tottakai oletan, että sitä se koskee. Ja vihjehän oli:

2. Konttialus kävi käräjillä parikin kertaa. (4)

Tuossa ole mitään epäselvyyttä. Kysyitkös ihan tosissasi: "Mikä ihmeen RO"?

Mistähän tuon SK 22/2015 saisi... Tiedän, hae ilmaiseksi kirjastosta, mutta voisitko edes sen vihjeen kirjata jonnekin tänne.

Tai mieluummin: Älä sotke tähän ketjuun mitään sellaista piilosanaa, mitä ei netistä löydy, jookos.
160. tapio31.5.2015 klo 17:21
Tuo toisen virheen näkökulma liittyi
Eki 31.5.2015 klo 14:06

tuon tehtävän ongelmia käsitelty omassa säikeessään ( 8457. SK 22/2015)
_http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?ryhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=8457&alku=0& t=k1

Siellä myös esillä pystysuoraan 2 ja vaakasuoraan 18

Ei paranis sotkea säikeiden sisältöjä. Pahoittelen huhulle tätä sotkua.
161. tapio31.5.2015 klo 17:47
Mattsille.

" Mikä mahtaa olla sinulla pontimena päsmäröidä ammattilaatijoiden työtä?"

No ainakin olisi hyvä saada nämä Pertin sivuilla olevat tehtävät korjattua. Pertti itsekin toivoo, että ne saataisiin kuntoon (tosin ihan jokaista detaljia ei korjata).

No olen ratkonut nyt n. 170 piilosanaa eli jos itse 3000 niin n. 6% siitä eli sinulla kyllä merkittävästi pidempi kokemus.
162. tapio3.6.2015 klo 21:30

_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 14/09/130.pdf

Wikipediassa Kalevalainen hahmo "Pohjan neiti" kirjoitetaan erikseen ja vaikuttaa olevan yleinen käytäntö

_http://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjan_neiti

Jos virallinen muoto on näin, mielestäni väärin laittaa yhdyssanaksi.
163. tapio3.6.2015 klo 21:40
HUOM. Kyse suorasta vihjeestä, jossa kysytään kalevalaisen hahmon nimeä. Kyllä tällöin pitää noudattaa yleistä käytäntöä. Näin ollen kirjainten lukumäärä po. (6,5) eikä (13). Ei virallisia nimityksiä voi mielivaltaisesti muutella.

_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 14/09/131.pdf

Onko Venäjältä lainattu paikka aatelisoturina suoritettujen urotekojen kronikka? > MESTA+RITARINA (piilosanan mukaan jaettuna). Mitä Venäjä tässä tekee? Mihin viitataan. Onko sana 'MESTA' lainattu venäjän kielestä vai jotkut tietyt tarinat? Onko tieto vai päättelytehtävä?
164. ****3.6.2015 klo 22:05
Tapio, kokeilepa piruuttasi Google-kääntäjää tuossa kieliasiassa. Olisi ollut ihan suotavaa, että olisit pitänyt vaikka kesälomaa näistä höpönlöpön-jankuttekuistasi.
165. tapio3.6.2015 klo 22:15
Arvasin, että laatija saa laatia ihan mitä soopaa tahansa, niin sillä ei mitään väliä - siis normaalia sanojen käyttöä saa ihan mielivaltaisesti rikkoa ja se on ihan hyvä juttu se kun mistään yhdyssanakäytännöistä ei välitetä - kyse siis kalevalaisesta hahmosta.
166. --3.6.2015 klo 22:20
Näin ollen kirjainten lukumäärä po. (6,5) eikä (13)...

No se on totta, 11 kuitenkin menettelee, vaikka 6,5 olisi paras.
167. tapio4.6.2015 klo 07:32
No ymmärtää sentään joku noita kirjoitussääntöjäkin. Ymmärtääkseni suomenkielen yleinen periaate on, että genetiivimuotoiset yhdyssanat, kuten esim. "kengännauhat" tulee olla yleisesti käytettyjä käsitteitä, että niitä voi käyttää yhdyssanoina. Harvoin tai vain satunnaisesti käytettyjä sanaliittoja ei noin vain voi tehdä yhdyssanoiksi. Yksi henkilö ei voi luoda hyvin toimivaa genetiivimuotoista yhdyssanaa satunnaiselle sanaparille. Genetiivimuotoinen toimiva yhdyssana syntyy vain ajan kanssa samaan tapaan kuin yleisesti käytetty slangi-ilmaisu.

Yksittäisinä tapauksina erilaiset yrittäjät luovat niillä erisnimiä, mutta se onkin ihan toinen juttu.

Tätä yleisperiaatetta Pertti on rikkonut. Pertti itse tunnustaa saamassani vastapalautteessa, että hänellä on itsekritiikki alkuaikoina pettänyt.

Pertin ratkaisujen puolustaminen "henkeen ja vereen" ei ole perusteltua. En ole uudemmissa piilosanoissa havainnut kyseenalaisia "yhdyssanoja", joten Pertin itsekritiikki on kasvanut.

Yksi tavoite kirjoittelullani on hieman kasvattaa laatijoiden itsekritiikkiä. Pertin kohdalla ainakin alkuaikoina heikkous on kyseenalaiset yhdyssanat. Virheitäkin alkuajan tehtävissä on kohtuuttomasti.

Verrataanpa näitä Ekin ja muiden laadintoihin. En muista Ekiltä, Jarilta enkä Antilta ainuttakaan kyseenalaista yhdyssanaa.

Ekillä sen sijaan tyylitaju on minun näkökulmastani pettänyt useampaankin otteeseen. Lisäksi kyseenalaisia "suoria" vihjeitä, jollaisia en muilta ole juuri tavannut (ehkä kerran Pertiltä). Näiden suhteen toivoisin Ekiltä vähän parempaa itsekritiikkiä.

Vähiten minulta saa kritiikkiä Antti.

Suhde piilosanoihin vaihtelee. Toisinaan herkullisia ja naurattavia. Joskus todella ärsyttäviä tässäkin säikeessä esiintyvien syiden takia.

Kyseenalaisten yhdyssanojen ohella Pertin tehtävissä ärsyttää viittauksen Venäjän kieleen. Juuri kukaan ratkoja ei sitä kyllä tunne. Jos nyt pistää venäjää, ranskaa, espanjaa, niin kyllä osio pitää olla ihan 100% varmuudella pääteltävissä eikä mihinkään google-kääntäjään pitäisi olla tarvetta turvautua.

Jos tuossa "Onko Venäjältä lainattu ..." , mistä ihmeestä ratkoja voi tietää, mistä mikin sana tulee? Missähän lainasanoja on edes selitetty.

Kokeilin kääntäjää. Venjän suhteen kyllä tuo ei paljoa auta, koska vastaus tulee kyrillisin aakkosin. Niitä sen verran tunnen, että "paikka" on venäjäksi "mesto", joten sana "mesta" tulee venäjästä, kuten arvelinkin.

Mutta on kyllä arveluttavaa, jos piilosanatehtävässä vaaditaan google-kääntäjän apua, jotta voi olla varma ratkaisusta.
168. Eki4.6.2015 klo 08:24
Kuule tapio, ei tuossa mestaritarinassa googlausta tarvita, venäjä on mielenkiintoinen lisävihje. Kritiikkisi menee pahasti metsään.

Pertin loppuun panemat sananpituudet toki pohditaan tarkastusvaiheessa. Silloin saatetaan jättää yhdyssanaksi sana, joka ehkä mieluummin kirjoitetaan erikseen. Tämän asian tällainen painotus tuntuu kohtuuttomalta, ja nyt en tosiaan juuri osaa sanoa, onko esim. Pohjan neiti lopullisessa tehtävässä merkitty yhteen vai erikseen.

Minulle olet nyt riipaksi antanut sen, että SINUN mielestäsi minulla on ollut MUUTAMA mauton vihje ja/tai huono epäsuora vihje. Sinulle tuntuisi olevan tärkeää, että edes JOKU nappaisi JOSTAKIN kritiikistäsi kiinni puolustavasti, että saisit sanoillesi painoa. Jos ja kun ei tule, kaikki sitten puolustavat laatijoita henkeen ja vereen ja ovat sunua vastaan. Päämääräsi on nostaa laatijoiden itsekritiikkiä. Sehän on hieno mutta suhteellinen toive. Et sinä kuitenkaan pysty tuota itsekritiikin lisääntymistä seuraamaan kuin SK:sta, joka on pieni saareke piilosanamaailmassa. Muuten kirjoitat Pertin sivuston vanhoista ristikoista, joissa mahdollisesti lehteen korjatut virheet ja epätarkkuudet nousevat aivan liian suureen rooliin.

Tänä iltana kirjoitan IS:n 13.6. piilosanan vihjeet. Yritän pitää itsekritiikkini korkealla, ihan totta. Minäkin tässä kehotan sinua suurempaan itsekritiikkiin siinä, mitä nostat esille ja mistä alat jahnata, jos joku sanoo sinua vastaan. Olet lunannut yrittää. Nämä pari viimeistä aihetta ovat olleet minusta - anteeksi - tosi mitättömiä piilosanojen kokonaisuuksien suhteen.
169. tapio4.6.2015 klo 09:50
Eki 4.6.2015 klo 08:24
Kuule tapio, ei tuossa mestaritarinassa googlausta tarvita, venäjä on mielenkiintoinen lisävihje. Kritiikkisi menee pahasti metsään.

Kyllähän "urotekojen kronikka" voidaan yksinään nähdä suorana vihjeenä, joskin kronikka sisältää yleensä useita tarinoita eikä yksi tarina, jolloin ratkaisusana olisi pitänyt olla monikkomuotoinen. Voi kronikka ehkä yksi pitkä tarinakin olla.

Piilovihje voidaan koosta "paikka" = MESTA + "aatelissoturina" = RITARINA, joten ei tarvita "Venäjältä lainattu" sanojen ymmärtämistä, että löydetään sekä piilovihje että suora vihje.

No kaiketi "Venäjältä lainattu paikka" viittaa lainasanaan eli MESTO > MESTA eli tuo olisi kuitenkin lisävihje? No ihan puhtaana lisävihjeenä menettelee.
170. tapio4.6.2015 klo 11:20
Kääntäjällä latinalaisin aakkosin:
Yavlyayetsya Rossii zaimstvoval ot mesta deystviya, sovershennyye aatelisoturina khroniku.

Näemmä tuossa lauseyhteydessä "mesta" eikä "mesto". Auennee kuitenkin varsin harvoille?
171. tapio4.6.2015 klo 11:51
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 14/09/131.pdf

Pääosin hyviä vihjeitä, mutta

Siellä saa nopeampi karata silmänkantamattomiin. > PIKARATA (.I.A.A.A); helppo kätkö, mutta asiayhteys suorassa vihjeessä vähän hämärä, joten en pidä oikein onnistuneena.
172. tapio4.6.2015 klo 11:57
Aiempaan:

Vaikka jostakin jo kuului jylinä, uraaninoutoja tekevää miestä kiinnosti vain pyjamahousujensa vyötärö. (13)

Ratkaisu: pyjamahousujen vyötärössä on KUMINAUHAKUJA, joka saadaan myös jaotelmavihjeestä JYLINÄ, URAANINOUTOJA > KUMINA, U-HAKUJA. Laatijalta fantastisen hieno jaotelmaksi taipuva sanalöytö piilosanaristikkoon.

Kyllä noita hienoja oivalluksia on paljon - mutta vastapainoksi myös vähemmän onnistuneita vihjeitä.
173. huhu4.6.2015 klo 13:25
Olen odotellut, että tapio jollain lailla kommentoisi tätä.

Lähettäjä: huhu 31.5.2015 klo 15:45
"Keksin viime yönä yhden tuollaisen Oskalan tyylisen vihjeen.

"Orjana hän laittoi sormet sormien lomahan. Hänen isäntänsä piti gourmet-ruoasta. (11)"

Kömpelöhän tuo on mestarin vihjeisiin verrattuna, mutta ihan omatetkemä. Uskoisin, että ainakin tapiolla on siitä huomauttamista, entäs muut?"

Entäs se RO, kai sinä sen tiedät, vaikka ihmettelitkin asiaa?
174. tapio4.6.2015 klo 13:44
En minä sitä RO:ta ihmetellyt, joskin eräässä uudemmassa tehtävässä siihen oli viitattu ENTISENÄ oikeusasteena.

En aloita koskaan tehtävän purkua noin pitkistä sanoista, miksi jätin tuon 11-kirjaimisenkin väliin (ja jätän nytkin, koska en suoralta kädeltä huomaa piilovihjetyyppiä).

Pitkän ratkaisusanan omaavista vihjeistä ihan alussa pohdin vain niitä, jotka ovat tyyppiä "jaotelma".
175. huhu4.6.2015 klo 14:06
Se _on_ jaotelma.

(Ja taitaa siinä olla skytismikin.)
176. huhu4.6.2015 klo 14:12
Pöh, eihän siinä skytismiä ole... ei ole.
177. pelaaja4.6.2015 klo 15:12
tapio 4.6.2015 klo 7:32
"Jos tuossa "Onko Venäjältä lainattu ..." , mistä ihmeestä ratkoja voi tietää, mistä mikin sana tulee? Missähän lainasanoja on edes selitetty."
Hei, kyllä ratkoja voi tietää monenmoista. Esim. että mesta ja metka tulevat itärajan takaa, kinkku ja fröökynä länsirajan takaa jne.
Sanojen alkuperän tutkiminen, etymologia, on viehättävä ala ja yllätyksiä täynnä. Ja se sopii sekä yli 85-vuotiaille että heitä nuoremmille.
178. 4.6.2015 klo 17:24
Joskus tuntuu että tapion on kasvanut jollain perämeren luodolla kun niin paljon tavallisten ihmisten tuntemia asioita on jäänyt oppimatta!
Tuslin tapio tapio tietää mikä on sontikka tai savottakaan!
179. Juha N4.6.2015 klo 18:46
Sille, joka äidinkielestä on yhtään syvemmin kiinnostunut, on yleissivistystä tietää, mitä sanastoa kieleemme on naapurikansoilta missäkin vaiheissa historiaa lainattu. Tuollaista yleissivistystä lienee Suomen Kuvalehden lukijoilla enemmän kuin esimerkiksi Seiskan lukijakunnalla. Laatiessaan piilosanoja Suomen Kuvalehdelle Pertti Oskala ottaa taitavasti huomioon tämän lehden ratkojakunnan hyvän tietotason ja rohkenee käyttää laadinnoissaan sanastoa, joka vaikkapa Seiskan keskivertolukijoilla - ja näköjään tapiollakin - menee yli ymmärryksen: lainasanojen lähteet (kuten että MESTA on Venäjästä), sivistyssanat (kuten ABSTRAHOIDUIN tai NONETTO), musiikkitermit (kuten OSTINATO), säveltäjänimet (kuten RESPIGHI), kirjailijanimet (muistamani Ekin esimerkki NAIPAUL), yms.

Mielestäni sinä tapio ruodit nyt selvästi itselleen väärän lehden piilosanoja. Vaikka ei edes puhuttaisi yleissivistyksestä, sanavaraston laajuudesta tai nimistötuntemuksesta, sinun kielellisten nyanssien tajusi ei kerta kaikkiaan riitä Pertti Oskalan kaltaisen sanataikurin ja tyylitaiturin tuotannon arvosteluun. Kritiikkisi on lähes poikkeuksetta ollut joko henkilökohtaisten rajoitustesi vuoksi itsellesi käsittämättömiin vihjeisiin ja sanoihin liittyvää tai sitten kokonaisuuden kannalta täysin epäolennaista urputusta.

En ole tainnut Raamattua aiemmin siteerata, mutta jospa tekisin sen nyt kerran. "Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä." (Matteus 7:6)
180. Jaska4.6.2015 klo 18:49
En keksi huhulle mitään negatiivista huomauttamista, jos siitä on kyse. Ihan hyvin muotoillun vihjeen piilojuju ei tosin ole uusi.
181. tapio4.6.2015 klo 19:15
Kieltämättä on totta, että suuri joukko sivistykseen liittyviä asioita menee yli ymmärryksen. Mainitsit:
lainasanojen lähteet (kuten että MESTA on Venäjästä), sivistyssanat (kuten ABSTRAHOIDUIN tai NONETTO), musiikkitermit (kuten OSTINATO), säveltäjänimet (kuten RESPIGHI), kirjailijanimet (muistamani Ekin esimerkki NAIPAUL), yms.

Noista ABSTRAHOIDUIN kyllä tunsin ja selvitin, mutta yllätyin kyllä sanan esiintymisestä tehtävässä.
NONETTO tiesin liittyvän musiikkiin OKTETTO-sanan sukulaisterminä, mutten tiennyt tarkkaa sisältöä.

Yllättävän paljon on sivistyssanastoa joo, mutta sivistyssanat eivät pääsääntöisesti ole tuottaneet ongelmia.

Enkä minun tyystin luovuttava arvioimasta sivistyksellisyyteen liittyviä seikkoja. Kuten tiedät, virheitä näissä on ja ne olisi hyvä saada tehtävistä korjattua.

Eivätkä kaikki vihjeet ole ihan onnistuneita (esim. 4.6.2015 klo 11:51 mainitsemani). Tällaiset ovat kyllä pikkuseikkoja.

"Kielellisten nyanssien taju" - myönnän kielikorvan heikkoutta, mutta ei se kovin usein ole aiheuttanut ongelmia (ongelmat jääneet yhden käden sormilla laskettuun määrään).

Jos viittaat tuolla yhdyssanojen arvioimiseen, mielestäni pystyn kyllä kritisoimaan yhdyssanojen toimivuutta - ja korostan vielä, että Pertti itsekin on myöntänyt niissä olleen itsekritiikin puutetta. Myönnän kyllä, että yhdyssanojen toimivuus on paljolti mielipidekysymys ja mielestäni myös minulla on oikeus niistä esittää mielipiteeni.

Mielestäni
182. Juha N4.6.2015 klo 19:18
huhu, jaotelmasi on ihan hyvä, ja kuten jaska totesi, siihen on ollut tilaisuus törmätä piilosanoissa aiemminkin.

Jos et pahastu, niin kaksi viilausta tuohon vihjeeseesi tekisin. Ensinnäkin, kyse ei alunperin ole orjista vaan työläisistä, joita tosin sitten kyllä siirrettiinkin lähtömaistaan orjiksi Uuteen maailmaan. Toiseksi: kun ratkaisusanaa jaotelmavihjeestä muodostettaessa jaotelman kukin osavihje antaa oman osaratkaisunsa, näistä osaratkaisuista pitäisi suoraan muodostua ratkaisusana ilman että välissä on mitään ylimääräistä. Tuossa sinun vihjeessäsi sana 'hän' jää ikävästi osavihjeiden antamien osaratkaisujen väliin.

Jaotelmavihjeesi antaa ratkaisuksi "sanan" _ _ _ _ _ _ HÄN_ _ _ _ _.

Sinänsä hyvä vihjeesi olisi siten hieman täsmällisempi muodossa

Työläisenä laittoi hän sormet sormien lomahan. Hänen isäntänsä piti gourmet-ruoasta. (11)
183. tapio4.6.2015 klo 19:40
Joo - nyt tuo on ymmärrettävä. En olisi osannut yhdistä KULIa ja orjaa. Kuli on ristikoissa nimenomaisesti 'työläinen'.

"Toiseksi: kun ratkaisusanaa jaotelmavihjeestä muodostettaessa jaotelman kukin osavihje antaa oman osaratkaisunsa, näistä osaratkaisuista pitäisi suoraan muodostua ratkaisusana ilman että välissä on mitään ylimääräistä. "

eikö vielä selvempi jatkumo tule näin:

Hän työläisenä laittoi sormet sormien lomahan. Hänen isäntänsä piti gourmet-ruoasta. (11)

Tämän tapaisiin seikkoihin olen pyrkinyt kiinnittämään huomiota. Jaotelmissa taivutusmuodot (mukaan luettuna yksikkö/monikko) myös pitää täsmätä. Niissä ollut heittoja lähinnä yksikkö/monikko taivutusmuotojen välillä (kerran Ekilläkin).

Muuten Pertillä laadukkaita - ei mitään turhaan välissä.
184. 4.6.2015 klo 20:13
Tapio, miksi sinun pitää ruotia täällä Oskalan vanhoja piilosanoja, jotka on korjattu silloin kun ne on julkaistu? Jos kerran olet jatkuvasti Oskalaan näistä yhteydessä niin eikö se riitä, että hän saa tiedon jos löydät (oikeasti) jotain korjattavaa. Jotenkin tuntuu, että joku kumma pätemisen tarve saa sinut kirjoittamaan tänne! Ratkoisit uusia piilosanoja, joita ilmestyy viikottain varmasti tarpeeksi sinullekin vaikka tunnut saaneen niihin jonkin laisen ylenmääräisen kipinän. Sitä en moiti - sehän on vaan hyvä. Kun olet muutaman vuoden niitä ratkonut huomaat, ettei joka asiaa ole todellakaan tarvetta nostaa framille ja tulet huomaamaan, että hitsi vie - tässähän on oppinut huomattavasti uusia sanoja ja suomenkielen hienouksia!
185. pelaaja4.6.2015 klo 21:17
Hyvä nimetön, kuka meistä lienetkin

Älä sinäkään turhaan näe vaivaa.. Eivät tapiota "meidän" sanomisemme kiinnosta. Hän kommunikoi (kommunikoi?) itsensä lisäksi vain parin, kolmen 'tarpeeksi hyvän' tyypin kanssa. Sori yleistys mutta seura tekee kaltaisekseen; tapiolta opittua. Toivottavasti ei kuitenkaan pysyvästi.
Pitääkin nyt ruveta ihmettelemään uusimman Pirkka-lehden Piilosanaa, erään 'tyypin' laatimaa. Ties mitä kamalaa siitäkin löytyy.
186. Matti4.6.2015 klo 21:24
tapion kommentissa 4.6.2015 07:32 on oikeastaan pähkinänkuoressa koko tapion piilosanakritiikin ominaislaatu.
187. huhu5.6.2015 klo 17:52
Kiitos jaska ja Juha N. Itse en ollut tuohon aiemmin törmännyt, vaikka ilmiselvähän tuo on. Juha N kiitos luovasta kritiikistäsi, en lainkaan ot itseeni, noinhan se on. Yritin hakea tuohon koko vihjeeseen kalevamittaa, mutta alkuosuus ei millään taidoillani onnistunut (lyökämme käsi kätehen, sormet sormien lomahan). Tuo ehdotelmasi todella on parempi kuin minun.

Minulla on seuraavakin vihje, jonka ratkaisusana voisi sopia ketjuun "Sana, jonka haluaisin ristikossa näkeväni".

Mutta kokeillaan.

tapio, taas jaotelma.

Hannu, Timo, kaupunki. Kaikki yhdessä, iso lintu sekin. (16)
188. huhu5.6.2015 klo 17:58
edit. typoja monia, mutta ei kuitenkaan vihjeessä, voinette unohtaa ne.

nimim. jaska po. Jaska
ot. po. ota
kalevamittaa po. kalevalamittaa

Jos muita on, niin ohittakaa.
189. tapio5.6.2015 klo 19:09
Ihan periaatetasolla huhun jaotelmassa kritisoin sitä, että faktatietojuttuja liikaa peräkkäin. Kritisoin AINA jos jaotelma laaditaan niin, että fakta ei ole pääteltävissä hoksaamisosien perusteella.

Yksi peruskritiikistäni on se, että piilosanatehtävien tulisi säilyä päättely- eikä tietämistehtävänä. SK voi jossakin määrin olla poikkeus, sillä lukijakunta keskivertoa sivistyneempää.

Huhun jaotelma sisältää liikaa liikkuvia osia (liikaa vaihtoehtoja).
190. tapio5.6.2015 klo 19:27
Matti 4.6.2015 klo 21:24
tapion kommentissa 4.6.2015 07:32 on oikeastaan pähkinänkuoressa koko tapion piilosanakritiikin ominaislaatu.

Matti on oikeassa. Siinä on monta ydinseikkaa.

Vanhoja arvioitaessa kyse on myös tulevaisuudesta.

Minusta Juha N hieman liioittelee " sinun kielellisten nyanssien tajusi". Ok, en havainnut raitti-impi nyanssia - tai ainakaan en äkkiseltään (varmaankin vähän pidempään pohdittuani), jolloin meni jaotelman etsimiseksi eikä jaotelma siinä toiminut (Pertin jaotelmissa on todistetusti ollut virheitä). Mutta jos joskus erehtyy, mielestäni hieman kohtuuton yleistys.
191. tapio5.6.2015 klo 19:58
PuPe:n tehtävässä viittaus tähän henkilöön
_http://fi.wikipedia.org/wiki/Yrj%C3%B6_Kallinen

Vaimo muisti, minä en. Oli jaotelman viimeinen osa. Sikäli hankala jaotelma, että oli vaikea päätellä, mistä se alkaa, koska alku limittyi suoran vihjeen kanssa. Oli kuitenkin pääteltävissä, koska VAIN YKSI faktatio-osio.

Keksin kyllä huhun piilosanan ratkaisun, mutta pidän huhun piilosanavihjettä silti hyvän laadintatavan vastaisena.

YKSI tästä joukosta "Hannu, Timo, kaupunki" voi ihan hyvin olla erisnimi, mutta huhun pitäisi mielestäni keksiä lopuille muu kuin erisnimi.
192. tapio5.6.2015 klo 20:22
_

Onko pieni epätarkkuus vai ymmärsinkö väärin:

Johdata kirurgi kädestä pitäen työn ääreen ja anna pinsetit käteen. > ATULAT; atulat on tietenkin pinsetit, mutta toinen vihje voisi olla "kädestä pitäen". Pinsettien suhteen ei tuo taivutusmuoto ei oikein toimi, vaan niistä luontevaa "kädessä pitäen". Vai onko piilovihje jotain muuta?
193. +5.6.2015 klo 20:24
ATULAT > TALUTA
194. --5.6.2015 klo 20:25
Kädestä pitäen talutetaan. Pinsetit otettin käteen. Lienee asiallista.
195. tapio5.6.2015 klo 20:54
Kuten Juha N kerran totetisi, anagrammi pitäisi olla sellainen, että se löytyy suoraan vihjeestä. Tämä ainakin rikkoo Juhan aiemmin esittämää periaatetta.


Juhan Juha N 30.5.2015 klo 09:44

1) Kun piilovihjeenä on anagrammi, anagrammoitava sana tulee antaa suoraan. Ei ole normaalikäytäntö eikä muutenkaan reilua, että ratkoja joutuu hakemaan sen mutkan kautta: ANITA > LOOS > OSLO.

Näin ei siis yleensä menetellä ja Pertti siten rikkoon yleisiä piilosanan laadintaperiaatteita, sillä

Johdata kädestä pitäen > TALUTA > ATULAT

Piilovihjetyyppi "kääntö" voisi toimia, jos olisi vinkki, että pitää lukea väärin päin. Sellaista ei ole.

Mielestäni vihje on virheellinen, sillä se ei noudata hyvää piilovihjekäytäntö sen paremmin anagrammien kuin tyypin kääntö suhteen.
196. --5.6.2015 klo 20:57
Mikä tehtävä?
197. tapio5.6.2015 klo 21:04
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 13/10/101.pdf

Laitoin tuosta jo palautteen Pertille, koska Pertti rikkoi ilmiselvästi Juhan esittämää periaatetta. Tuota vihjettä ei enää voi muuttaa, mutta tuo tiedoksi, että sellaiset noteerataan.
198. tapio5.6.2015 klo 21:10
Piilosanojen laadinnassa on muutamia sääntöjä - en tiedä, onko kirjattu mihinkään, mutta esim.

1) Kun piilovihjeenä on anagrammi, anagrammoitava sana tulee antaa suoraan.
2) Jos sana luetaan väärin päin, siihen pitää vinkata

tuohon lisäisin
3) vaikka anagrammeja ei tarvitse paljastaa, jos anagrammi on osa jaotelmaa, se tulisi ilmoittaa

Mielestäni ymmärrän varsin hyvin piilosanasääntöjä, vaikka kielikorvassani onkin epätarkkuutta.
199. Eki5.6.2015 klo 21:12
Tsekkaan myöhemmin, onko tuota muutettu. Ei tuossa virhettä ole, koska puhutaan mm. johdattamisesta, mutta täsmällisempi ilmaus olisi parempi.
200. tapio5.6.2015 klo 21:15
Lisää periaatteita:
4) Kun ratkaisusanaa jaotelmavihjeestä muodostettaessa jaotelman kukin osavihje antaa oman osaratkaisunsa, näistä osaratkaisuista pitäisi suoraan muodostua ratkaisusana ilman että välissä on mitään ylimääräistä ottaen huomioon sanojen taivutusmuodot.

Erityisen skarppi olen ollut jaotelmien suhteen ja olen monta mokaa huomannut. Vaikka Juha N minua moitti kielitajun puutteista, minkä kyllä melko pitkälle hyväksyn, on minulla skarppiakin piirteitä.
201. tapio5.6.2015 klo 21:17
Eki 5.6.2015 klo 21:12
Tsekkaan myöhemmin, onko tuota muutettu. Ei tuossa virhettä ole, koska puhutaan mm. johdattamisesta,

mutta se tulee väärin päin lukemisen kautta - po. jokin sana, joka ilmaisee, että taluta pitää lukea väärin päin ja kuten Juha totesi anagrammi ei saa tulla mutkan kautta.
202. Eki5.6.2015 klo 21:19
Minusta jo tuossa on riittävästi vinkkiä, ettei voi puhua VIRHEESTÄ.
203. tapio5.6.2015 klo 21:20
Jos tuollaiset hyväksytään, väärinpäin lukemisvinkit saa sitten unohtaa, jos huvittaa, niinkö Eki?

Itse kerroit, että anagrammeja ei tarvitse enää paljastaa, nyt siis olet valmis laajentamaan sen käänteisiin jaotelmiin ja kääntöihin?
204. --5.6.2015 klo 21:25
11. Tapio sai pyyhkeitä. (7)

Heh.
205. Eki5.6.2015 klo 21:25
En ole valmis puhumaan VIRHEESTÄ.
206. tapio5.6.2015 klo 21:25
Ainakin vihje on rajusti yleisten piilosanavihjekäytäntöjen vastainen. En ole koskaan aiemmin tavannut tyyppiä käänteinen jaotelma tai kääntö, joista puuttuisi jonkinlainen vinkki väärin päin lukemisesta - joskus vinkki ollut melko hämärä, muttei puuttunut kokonaan. Kyse on periaatteellinen.
207. tapio5.6.2015 klo 21:27
Toivoisin nyt Juha N:ltä kommenttia tähän.
208. tapio5.6.2015 klo 21:32
Meniköhän Ekiltä läpi eräs virheellinen vihje, jossa vihjeet olivat tyyppiä "kerto", mutta yksikään vihje ei ollut suoravihjekelpoinen.

Jos meni, Eki on lepsuillut ja nytkin, jos tuo meni tuollaisena läpi, Eki lepsuili.
209. tapio5.6.2015 klo 21:39
Tuo vihje olisi ollut ihan ok tähän tapaan

Johdata kirurgi kädestä pitäen työn ääreen ja anna pinsetit käteen - muttei väärin päin.

tms.
210. tapio5.6.2015 klo 21:40
No mielipiteeni Ekistä yleisesti on se, että satunnaisesti Eki lepsuilee.
211. tapio5.6.2015 klo 21:49
Toivoisin Ekin ottavan tosissaan Huhun toiseen jaotelmaan liittyvän näkökulman. En tietenkään voi vaatia, että Eki, Pertti tai kukaan muukaan noudattaisi ekstra-arviointiperustettani.
212. tapio5.6.2015 klo 21:52
Tiedoksi, että tuossa vihjeestä puuttui väärinpäin lukemiseen viittaava sana. Kritiikkini olisi siis täysin oikea ja Eki nyt kirjoitti, ettei ollut virhe, vaikka Pertin itsensä mukaan olikin. Ainakin vihjeen olisi pitänyt sisältään väärin päin lukemiseen vinkkaava sana. Jos se on jäänyt pois lehdestä, lehteen on jäänyt virhe.
213. tapio5.6.2015 klo 21:58
No mokaili nyt tällä kertaa Ekikin - itse olen toki mokaillut todella paljon enemmän. Itse kuinkin pitäisi muistaa, että tarkistamattomien tehtävien suhteen liikutaan ikään kuin heikoilla jäillä eikä ole syytä kenenkään tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä.
214. tapio5.6.2015 klo 22:08
Haluan muilta kommentin tähän - erityisesti Juhalta:

Mihinkähän väliin rosvo keskiviikon ja torstain välisenä yönä joutui eksyttyään Paragon-kuittien säilytyspaikkaan? (13) - tässä ekaan osioon LOMA viittaavaa osavihje ei ole perusmuodossa ja jos jaotelman ekan osan lukee vain sanasta "väliin" tuosta tulisi LOMAANKEVARASTO (LOMAAN+KE+VARAS+TO).

Vai jos ottaa mukaan ekaan osioon ekan sanan, voiko osion "Mihinkähän väliin" tuovan osan "LOMA"?

Ongelma tuossa se, että on vaikea laatia vihje siten, että "väli" tulee vihjeessä perusmuotoisena.

Mihinkähän on se väli, johon rosvo keskiviikon ja torstain välisenä yönä joutui eksyttyään Paragon-kuittien säilytyspaikkaan?

Tuossa tulee ylimääräistä ", johon", mutta mielestäni ajatus ei siitä katkea. Tämmöiset ovat todella hankalia - jos itse yrittäisin laatia tehtäviä, juuttuisin taatusti tämmöisiin yksityiskohtiin.
215. tapio5.6.2015 klo 22:28
Vihje "Johdata kirurgi..." kaiketi pitäisi olla

Johdata kirurgi kädestä pitäen takaisin työn ääreen ja anna pinsetit käteen.
216. ****5.6.2015 klo 22:44
On tämä tapsukka kova pissimään nulkkua!
217. Jaska5.6.2015 klo 23:39
Mihin väliin varas joutui. No (ke)skiviikon ja (to)rstain väliin. Ei siinä mitään ongelmaa ole, vaikka sinä tapio yrität sen siinä nähdä. Kiistattomat virheet ovat asia erikseen.

Atuloista puheen ollen olin kerran korva- nenä ja kurkkutautien erikoislääkärin ja kirurgin Timo Atulan tutkittavana. Hän määräsi minut operoitavaksi toiselle lääkärille, mutta ei ohjannut minua kadestä pitäen kollegansa luokse:)
218. Eki6.6.2015 klo 06:52
Lepsuus oli poissa minusta joulun alla 2005:

Johdata kirurgi kädestä pitäen takaisin työn ääreen ja anna pinsetit käteen. (6)

Myös mm. seuraava vihje on tarkkaavaisen huomaamana korjattu:

Pystysuoraan:
2. Luonnonmullistusta koskevan selonteon antoi myös Työväen urheiluliitto: hätäuloskäynti oli veden vallassa. (13)

Mikähän se kertovihje on, josta minulle on tuo lepsun viitta aiemmin langennut?
219. tapio6.6.2015 klo 08:10
Tuon toisen pikku typo sellainen, etten noteerannut, koska ei vaikuta ratkaisemiseen.

En tällä kertaa huomannut heti virhettä, koska edes edes yrittänyt lukea nurin päin, koska siihen olisi kuulunut olla vinkki. Tästä syystä yritin löytää ratkaisun vain vasemmalta oikealle päin lukemalla. Ongelmahan minulle tuli juuri siitä, että oikealta vasemmalle luettaessa en löytänyt luontevaa piilovihjettä. Tällaiset virheet ovat itselleni kaikkein vaikeimmin havaittavat.

No et kommentoinut vihjeeseen, jonka Juhan kanssa totesimme virheelliseksi.
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 12/09/34.pdf:

Vilkases tuota: Satovahinkos on kuin nousis isoviha tuhatkertaisena. > KATOS. Tästä leikittelystä suora vihje on unohtunut ja siitä löytyy vain kolme piilovihjettä:
* ”Vilkases” – kerto: taivutettu murteellinen verbi.
* ”Satovahinkos” – kerto: taivutettu murteellinen substantiivi.
* ”nousis isoviha tuhatkertaisena” – käänteinen jaotelma: SOTA + K (kilo=tuhat).

Olisi mielenkiintoista tietää, mitenkähän tuo on korjattu.
220. tapio6.6.2015 klo 08:12
Tuon erityisongelma siinä, että ei ole oikein mitään luontevaa keinoa korjata tuota eli vihje pitäisi tehdä melkein alusta asti uudestaan.
221. Juha N6.6.2015 klo 10:57
Lähettäjä: huhu 5.6.2015 klo 17:52

" ---

tapio, taas jaotelma.

Hannu, Timo, kaupunki. Kaikki yhdessä, iso lintu sekin. (16)"


Kun tapio ei ole säällisessä ajassa vastannut, saanevat muutkin tilaisuuden. Kyseessä on HANHIKORPPIKOTKA.

huhu, tokihan(?) me kaikki Timo Korpin tunnemme. Jos emme, näin kertoo Wikipedia, eikä muuta kerrokaan:

"Timo Korppi on suomalainen kustantaja ja Pokerilehden päätoimittaja. Hän on toiminut 30 vuotta pornokustannusalalla ja on kirjoittanut omaelämäkerran Lihaa säästämättä. 30 vuotta suomalaisen pornobisneksen etulinjassa (Johnny Kniga Kustannus 2002). Korppi on toiminut myös sarjakuva-alalla."
222. huhu6.6.2015 klo 12:08
Tokihan me kaikki Timo Korpin tunnemme... :-). Olihan Timo Rattomme jo 70-luvulta lähtien.

Minua tuossa kuitenkin kiehtoi tuo ratkaisusana: HANHIKORPPIKOTKA. Eihän tuollaista sanaa voi olla missään muussa kielessä kuin suomessa.

_http://fi.wikipedia.org/wiki/Hanhikorppikotka, tuossa tuon uljaan linnun kuvakin.


Lainaus tapiolta.

Lähettäjä: tapio 5.6.2015 klo 19:58
"Keksin kyllä huhun piilosanan ratkaisun, mutta pidän huhun piilosanavihjettä silti hyvän laadintatavan vastaisena.

YKSI tästä joukosta "Hannu, Timo, kaupunki" voi ihan hyvin olla erisnimi, mutta huhun pitäisi mielestäni keksiä lopuille muu kuin erisnimi."

Kaikkihan ovat erisnimiä. (Hannu HANHI, Timo KORPPI, kaupunki KOTKA) Miksi olisi pitänyt keksiä muita kuin erisnimiä? Onko se kategorisesti kielletty? Kuka määrittää 'hyvän laadintatavan'? Sinä?

Minä kun en tätä määrittelyalaa täysin hallitse, niin tapio, kerrotko: mikä tuossa vihjeessä on piilovihje-osio ja mikä suoravihje-osio?
223. Jaska6.6.2015 klo 12:08
Olen nyt oppinut, että suoren vihjeen puuttuminen piilosanavihjeestä on virhe. Siinä tapauksesa myös "piilosana" arvoitustehtävätyypin nimenä on virheellinen. Lievemmin ilmaistuna epölooginen. Kiistatta se on vajavainen.

Nimenmuutosta kaivataan. Loogisuusvaatimuksen täyttää parhaiten "suorapiilosana."

Hienoa! Ehdotukseni meni läpi nimenmuutoslautakunnassa äänin 1-0. Sen kunniaksi maailman ensimmäinen suorapiilosanavihje:

Jaskan ehdotus on tuomittava, runsas enemmistö säikeeläisistä päätti (16)
224. Juha N6.6.2015 klo 15:37
Jaskalla MUUTOSVASTARINTA.
225. Jaska6.6.2015 klo 18:56
Alivaltiosihteerin visertäjänäkin tuttu muutosvastarinta oikein.
226. tapio6.6.2015 klo 19:32

Kaikkihan ovat erisnimiä. (Hannu HANHI, Timo KORPPI, kaupunki KOTKA) Miksi olisi pitänyt keksiä muita kuin erisnimiä? Onko se kategorisesti kielletty? Kuka määrittää 'hyvän laadintatavan'? Sinä?

Itse asiassa kyllä juuri tällä kohtaa minä - olen yrittänyt saada tuota lävitse laatijoille, kuten Ekille ja Ekin kautta koko porukalle.

Esittämäni periaate vain takaisi sen, että piilosana säilyisi ennen kaikkea hoksaamis- eikä tietotehtävänä. Jos on liian monta jaotelman osiota, jotka pitää tietää, ratkojalle outoa palaa ei voi päätellä muiden osien perusteella.

Minulle tuo Korppi oli ihan outo henkilö - mielestäni kyseenalainen piilosanatehtäviin.

No kun keksin sanan HANHI, muistin heti HANHIKORPPIKOTKA-nimisen linnun luonto-ohjelmista.

Piilovihjehän on jaotelma ja suora vihje tietenkin se iso lintu.
227. tapio6.6.2015 klo 19:49
Juhalle

Miten olisit korjannut

Vilkases tuota: Satovahinkos on kuin nousis isoviha tuhatkertaisena.

En kerta kaikkiaan keksi mitään luontevaa tapaa korjata vihjettä muuten kuin lisäämällä yhden uuden lauseen, jossa olisi kelpo suora vihje. Mutta sitä vaikea sovittaa vihjeen tyyliin. Veikkaisin, että tuo on tehty kokonaan uusiksi.

Mitä pidät tästä korjauksesta:

Johdata kirurgi kädestä pitäen työn ääreen ja anna pinsetit käteen - muttei väärin päin.

Mielestäni ihan hauskalla ja uudella tavalla ilmaistu oikealta vasemmalle lukeminen.
228. Tuomas L.6.6.2015 klo 19:50
Vanha tietokilpailukysymyshän on, mitä saadaan, kun pannaan peräkkäin sorsalintu, varislintu ja petolintu.
229. tapio6.6.2015 klo 19:59
Toivoisin Juhalta myös kommenttia esittämästä ekstranäkökulmastani, jonka toin esille huhun vihjeen kritiikissäni.

Jaska 5.6.2015 klo 23:39
Mihin väliin varas joutui. No (ke)skiviikon ja (to)rstain väliin.

Kyse olikin siitä LOMA-osiosta eikä KE+VARAS+TO osioista.

Vihjeessä

Mihinkähän väliin > LOMA; no tuon voi esittää kuin kysymyksenä, jolloin vastauksen voi olettaa tulevan perusmuotoisena.

Jaotelmat tehdään yleensä kuitenkin niin, että jaotelman taivutusmuodot tulevat samoina ratkaisusanaan.

väliin > lomaan

Mihinkähän väliin

rosvo keskiviikon ja torstain välisenä

ke+vasto+to

yönä joutui eksyttyään Paragon-kuittien säilytyspaikkaan?

Hitusen kiusaa tuo laadinta, mutta kaiketi menettelee.
230. tapio6.6.2015 klo 22:09
Mitä huhun kritiikkiin tulee viimeksi ratkomassani viittaus Aino Kassiseen ja Asta Heickelliin eli osiot erisnimiä, joten kyllä Pertilläkin huhun tapaisia yhdistelmiä on. Pertin vihjeestä Kassinen varmaan tuttu ja ehkä aikanaan Asta Heickellkin, joskaan ei itselleni, mutta pääteltävissä.
231. tapio7.6.2015 klo 07:53
Entä puhdas kielivihje PuPe:ssa? (SK:n lukijoilta voi edellyttää kielten osaamista)

Herra Kalvas, englantilainen ... jaotelma toinen osio ei kyllä ole kovin tuttu sana. Itsekin sain miettiä, mitä "kalvas" on englanniksi.
232. tapio7.6.2015 klo 07:55
Tosin "kalvas" oli suoran vihjeen pohjalta helposti pääteltävissä. Jotenkin kuitenkin tuntuu oudolta vieraskieliset jaotelmaosiot.
233. --7.6.2015 klo 09:55
Kun kysyt "entä", niin haluatko tosiaan tietää jonkun muun mielipiteen? Ilmeisesti haluat lähinnä sitä, että joku olisi samaa mieltä kanssasi.

Vihjeen osa on irrotettu asiayhteydestä, koska piilosana on kokonaisuus siinä missä moni muukin asia. Siksikin on vaikea kommentoida yksiselitteisesti hyvä/huono asia.

Jos Sibeliukselta voisi kysyä, miksi jossakin kohdassa sävellystä on riitasointu, Janne varmaan vastaisi: "Koska se tuntui sopivan siihen. Kyllä minä tiedän, että se on riitasointu."

Kalvas-sana on tuttu konjakeista.
234. --7.6.2015 klo 10:03
Jotenkin tuntuu, että tässäkin asiassa sinunkin tapio kannattaisi jo olla huomannut, että piilosanoissa joskus harvoin käytetään jotain vieraskielistä sanaa vihjeen osana ja hyväksyä se muiden tavoin. Vai luuletko ettei laatija ole tuossa tiennyt käyttäneensä vierasta kieltä? Kunnioitetaan laatijoiden työtä, ei nypitä pikkuasioista ja nosteta niitä hyvistä kokonaisuuksista negatiivisina!
235. Jaska7.6.2015 klo 12:28
V.S.O.P.-konjakin ohella pale on myös oluesta tuttu (pale ale). Kovin harvassa eivät myöskään ole Procol Harumin klassikon A whiter shade of pale tuntevat suomalaiset. Jopa minä kuulun heihin! Puhdasta suomea Pale on sukunimenä. Erkki Pale, Stella Polariksesta ja sotu-tunnuksen isänä tunnettu.

Keksillä viluttaa!
236. Jaska7.6.2015 klo 12:30
... ei kun siis keksillä vilu.
237. Juha N7.6.2015 klo 12:43
tapion kanssa on eräässä suhteessa hankala keskustella. Hänen useat laatijaa korskeasti mollaavat kannanottonsa herättävät minussa ajatuksen "ääh, on pakko sanoa". Sitten kun vastaan jotakin sapekasta, jää itselleni häpeän tunne, etenkin kun tapio ei välitä tai ymmärrä pahastua.

Esimerkiksi tuossa kolme päivää sitten menin pöyhkeästi lainaamaan vuorisaarnaa:

Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä. (Matt. 7:6)

Ei, tapio ei pahastunut, vaan on lauhkeasti jatkanut mielipiteitteni pyytämistä. Hän on siis toiminut juuri samaisen vuorisaarnan opetusten mukaan:

Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. (Matt. 5:39)

Itselläni on tästä kaikesta omaa häntää nostava olo. Sanoi naapurievankeliumin vertauksessa fariseus:

Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole --- myöskään niinkuin tuo publikaani. (Luuk 18:11)

Tuo vertaus päättyi:

Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan. (18:14)

Ensin tapio nostaa itsensä jalustalle, sitten minä tyrkkään hänet alas ja nousen sille itse, ja lopuksi tapio jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut, vaan jopa tukee minun pysymistäni jalustalla. Sitten kierros alkaa uudestaan. Lukijoista tämä voi olla viihdyttävää, mutta itse olen kiusaantunut.

Toivon, että keskustelu laajenisi ja myös muut osallistuisivat. tapiokin voisi lakata osoittamasta täsmäkysymyksiä pelkästään minulle.
238. 7.6.2015 klo 14:47
Itse lopetan tämän palstan seuraamisen.
239. tapio7.6.2015 klo 15:45
jä: -- 7.6.2015 klo 10:03
Jotenkin tuntuu, että tässäkin asiassa sinunkin tapio kannattaisi jo olla huomannut, että piilosanoissa joskus harvoin käytetään jotain vieraskielistä sanaa vihjeen osana ja hyväksyä se muiden tavoin.

Niin - ei kai laatijat muuta suhtautumistaan kielivihjeisiin. Viimeksi mainittu oli kyllä helppo

SIR+PALE - yhdestä helposta toisesta vähän vähemmän tunnetusta enkun sanasta tuli yhdessä suomenkielinen sana.
240. Paleface7.6.2015 klo 17:43
Lisäksi myös merisairaat kasvot. Vanhoja ja uusia juttuja. Tapio voisi laittaa koko vihjeen peliin. TU
241. tapio7.6.2015 klo 19:46
Herra Kalvas, englantilainen ylimys, sanoi, että se tuo onnea.
242. tapio7.6.2015 klo 19:50
No kai vastaavia on jatkossakin, joten kai niitä on turha yrittää periaatesyistä kritisoida. Tehtävä kokonaisuudessaan oli helpohko.
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 13/12/105.pdf

Ratkaiseminen tökkii - vire huono vai onko tämä todella tavanomaista vaikeampi. Vireen merkitys ratkaisemissa on suuri, joten vaikea aina realistisesti arvioida vaikeutta.
243. TU8.6.2015 klo 12:24
Hauska vihje tuo kalvas, vaikkakin helppo. Tietenkin vire vaikuttaa, ratkonta on luovaa toimintaa.
244. tapio8.6.2015 klo 19:19
Loppu meni äsken nopeasti, joten eilen vireongelma. Olihan tuo SIRPALE-vihje kieltämättä ihan hauska. Ja vaikka ei osaa enkkua, enkun sanatkin pääteltävissä.

Aiemmin samantapainen, mutta ruotsi+enkku: HAR+HAT.

Olen kyllä noihin jo tottunut ja itse asiassa niistä sanoista, jotka muistin, vain yksi meni ohitse, koska harhauduin väärille päätelmille. Tuskin enää hairahdun. Ehkä näitä tehtäviä ratkoo ihmiset, joilla on kielitaitoa ja muutakin sivistystä. SK:hon pätee erityisesti, mutta PuPe:ssakin tehtävät ovat pääosin keskivaikeita tai sitä haastavampia, joten kaiketi siinäkin voi edellyttää kohtalaista kielitaitoa.
245. tapio8.6.2015 klo 19:28
Yksi vanha tehtävä jäi kesken (ei Sanariksen tehtävä): Anagrammi plus yksi (tuosta oli joskus ratkaisu netissä, mutta poistettu)

SEMIFINAALI = SINATRA+? ja tuosta anagrarammi; voisi olla ???MATSI, mutta alkuun ei mikään toimi ANRMATSI, ARNMATSI,NARMATSI, NRAMATSI,RANMATSI,RNAMATSI

SAARNA = LAITURI+? ja tuosta anagrammi - en keksinyt muuta kuin typerältä tuntuvan TILAKURI
246. Jukkis8.6.2015 klo 19:36
No saarna ainakin on liturgia.
247. --8.6.2015 klo 19:36
karsinta
liturgia
248. tapio8.6.2015 klo 19:49
Joo - olisi pitänyt huomata.
249. tapio11.6.2015 klo 16:50
Puolusteluna toiseen se, että saarnan synonyyminä käytetään muuta sanaa, esim. "litania". Silti en ollut noissa ihan terävä.

Mietin tässä sitä, että aina silloin tällöin laatijoilla tulee "poista sitä sun tätä" eli yleensä poista yksi kirjain (joskus enemmänkin) jostakin sanasta. Näitä poistojuttuja käytetään jaotelmissa ja anagrammeissa.

Tuntuu, että kun kunnon ideat loppuneet eli ei löytynyt täsmälleen sopivaa sanaa piilovihjeeseen, käytetään hätäratkaisuna em. kaltaista poistoa esim. "yksi poistetaan ...".

Mielestäni ainoa laatija, joka ei ole näihin sortunut on Eki (ei ainakaan tule yhtään mieleen). Jos Eki ole moiseen sortunut, kai muutkin voisivat yrittää samaa.
250. tapio11.6.2015 klo 17:18
En nyt tarkoita, että aina olisi kyse hätäratkaisulta, mutta joskus niin tuntuu.

Lisäys ei tunnut hätäratkaisulta, esim:

Kun täydennät jyrsijää... ROTTAA > RAOTTAA ihan hauska kirjaimen lisäys.
251. iso S11.6.2015 klo 18:37
Kun karsit jyrsijää... PIISAMIA > PISAMIA ihan hauska kirjaimen poisto.

Piisamilla ja pisamilla on yhtä vähän asiallista yhteyttä kuin rotalla ja raottamisella, mutta mikäpäs sen hauskempaa!
252. tapio11.6.2015 klo 19:12
Tuo on ihan hauskan oloinen eikä tehty väkipakolla, koska varmaan vaihtoehtoja on ollut.

Mutta tämä tuntuu väkisin väännetyltä kirjaimen poistolta:
Alamaista kumartelua edustaa käärmepurjehdus, josta yksi poistetaan teidän jälkeenne. (10)
253. iso S12.6.2015 klo 18:30
Ei ollut väkipakolla tehty, ihan huvikseni sen kummemmin miettimättä lonkalta heitin. Varmaan vaihtoehtoja olisi ollut, jopa sellaisia, missä ratkaisusana olisi ristikkokelpoinen! Tuo pikku yksityiskohta taisi jäädä huomaamatta? Vihjeentynkä ei siis ollut mistään piilosanasta kotoisin, vaan ihan hilseestä sipaistu.

No, tarkoitus ei ollut niinkään jekuttaa vaan esimerkin valossa vastustaa yleistämistä. Kirjaimen poistaminen voi olla tylsä, huvittava tai nokkelasti yllättävä, ihan samalla tavalla kuin kirjaimen lisääminenkin. Reaktio on tapaus- ja ratkojakohtainen.
254. tapio12.6.2015 klo 18:44

Sinun lonkalta heitossa huomasin kyllä jälkikäteen, että sana ei ollut ristikkokelpoinen, mistä tajusin hatusta vedetyksi.

Kirjaimen poiston suhteen olet varmaan oikeassa. Toimivuus vaihtelee.
255. tapio12.6.2015 klo 21:25
Jonkin verran huomaa ristikoiden tapaan toistoa, esim.
"Miten tahansa Turussa" tuli uudestaan mukaan vihjeeseen.

Tällä kertaa ei tuota ongelmia.
256. tapio12.6.2015 klo 21:31
Huhu laittoi "orjana" > KULINA osion. No Pertti kyllä menetteli samana tapaan:

Pulskat orjat.

Tuo olisi Juha N:n ohjeen mukaan ollut paremmin "Pulskat työläiset".

Tällä kertaa huhun "orja" sanan käyttö auttoi ratkaisussa.
257. tapio12.6.2015 klo 21:48
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 14/01/109.pdf:

Viimeinen vihje hauska, vaikka itselleni tuntematon henkilö. Wikipedia antoi vihjeelle mielekkään sisällön.

Tuo kyllä vaatii avautuakseen Wikipediaa tms. tietolähdettä. On nämä oudohkot henkilönimet joskus ihan hauskoja.
258. tapio13.6.2015 klo 07:37
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 14/01/110.pdf:

Pystysuoraan 14. yksikkö/monikko: vihje viittaa yksiselitteisesti ratkaisusanaan yksikössä, mutta ratkaisusana monikossa. Joskushan muodollisesti yksikkö on käsite, joka voi viitata useampaankin, joten aina yksikkö/monikko ero ei asiallisesti väärin. Tällä kertaa en pidä perusteltuna yksikkö/monikko-heittoa, vaikkakin "riisui peitteet kasvoiltaan" voisi olla vähän hassu. Ristikoissa tällaista ei tapaa lainkaan.

Tiedän, että noihin suhtaudutaan väljemmin piilosanoissa, mutta tarpeeton heitto on tarpeeton ja saisi noita olla vähemmän.
259. Eki13.6.2015 klo 08:12
Jälleen kerran uskon tuon olleen oikein lehdessä. Näin ollen kannattaisi vain kehottaa Perttia meilillä korjaamaan asia eikä tässä yleistää koko piilosanamaailman huolimattomuudeksi.
260. tapio13.6.2015 klo 08:28
Toinen asia, jonka kohtasin on se, että joskus ratkaisuna on totaalisen käsittämätön ilman että ratkaisee ensin piilovihjeen:

Tässä tarvitset ne molemmat avuksesi. (4)

Tuosta on ns. suoran vihjeen osalta ihan totaalisen mahdoton tajuta, mistä oikein on kyse, sillä suora vihje ei vinkkaa lainkaan, mistä voisi olla kyse. Tuo jättää täysin avoimen kysymyksen: mikä on se "tässä", mistä on kyse. Kun ratkaisee piilovihjeen, käy ilmi, että tuo on kyllä itse asiassa aika hauska kompa.

Itse asiassa tuo ei sillä tavalla ärsyttävä kuin joskus kohtaamani Ekin pari vihjettä, jossa suora vihje oli sillä tavalla epäsuora, että suorasta vihjeestä tuli ymmärrettävä vasta kun sijoitti ratkaisusanan vihjeen puolelle.

Tuo kompa aidosti sentään huvitti.
261. tapio13.6.2015 klo 15:23
Onkohan Sanaris julkaissut saman tehtävän kahdessa eri lehdessä?

_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 14/02/113.pdf:

On lähes sanasta sanaan sama kuin _https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 12/09/39.pdf. Merkitty julkaistuksi kuitenkin eri lehdissä.

Toinen PuPe:ssa ja toinen SK:ssa.
Vain vaakasuoraan 1. hieman, mutta vain hieman erilainen.

Ehkä molemmilla tullut pieni vahinko?
262. Eki13.6.2015 klo 15:28
Tuleeko tästä nyt sellainen painolasti, että jatkossa kuullaan: "Kun Sanaris silloin kerrankin julkaisi saman piilosanan kahdessa eri lehdessä..."

Aika vaikea on huomata, jos laatija lähettää saman tehtävän uudelleen parin vuoden päästä. Ehkä tässä niin on tapahtunut. Toivotaan, ettei näin ole tapahtunut usein, jos on tapahtunut.
263. tapio13.6.2015 klo 17:24
Uskoisin, että Pertille on käynyt vahinko. Ei tuollaista Sanaris voi huomata ja kyllä Sanariksen pitää pystyä luottamaan siihen, ettei laatija lähetä samaa tehtävää kahteen kertaan. Tämä oli mielestäni eka kerta, kun käytännössä sama tehtävä kahdessa lehdessä. Joskus Pertti oli laittanut saman tehtävän useaan otteeseen sivuilleen, mutta tehtävän huomasi saman tehtävän eri versioksi siitä, että lehti, jossa julkaistu, oli ihan sama.
264. tapio13.6.2015 klo 17:47
Ihan kiva näitä on ratkoa, mutta loppujen lopuksi yllättävän paljon virheitä.
_https://sanojensommittelua.files.wordpress.com/20 14/02/114.pdf

Puuttuu kahdestakin vihjeestä vinkki, että luetaan oikealta vasemmalle (piilosanoissa on yleisenä käytäntönä ilmaista nurin päin lukeminen)

Vaakasuoraan 11. Jalkapohjani ovat jo hellät, valitti kaunotar atollilla. (4) (pystyvihjeessä ehkä voisi ajatella pohjan viittaavan väärin päin lukemiseen, mutta vaakavihjeessä sellainen ei toimi)

Vaakasuoraan 18. Kimmo, viisas ihminen? (4) (mielestäni kysymysmerkki ei riitä osoittamaan jekkua)
265. Jukkis13.6.2015 klo 17:55
Mikä tuon vaaka 11:n ratkaisusana siis on, kun se sinun viestisi mukaan ei ole ARAT?
266. -13.6.2015 klo 17:56
Miksi ihmeessä niissä pitäisi olla se vihje. Samat sanat saat lukemalla ne oikeinkin päin?!
267. selma13.6.2015 klo 18:00
Mikä tuon vaaka 18:n ratkaisusana siis on, kun se sinun viestisi mukaan ei ole SASI?
268. Jukkis13.6.2015 klo 18:02
Heh, kiitos täydennyksestä selma.
269. tapio13.6.2015 klo 18:47
Mielestäni Sanariksen piilosanatehtävissä on käytäntönä, että oikealta vasemmalle tai alhaalta ylös lukemiseen pitää vihjeessä olla
vinkki.

Ongelmahan on siinä, että kun Sanariksen julkaisemissa piilosanoissa on yleisenä käytäntönä ilmaista nurin päin lukeminen, mitä Pertti ei noissa vihjeissä ole tehnyt. Hän ei siis ole noudattanut yleistä käytäntöä.

Viimeksi kun niin oli tapahtunut, Eki kaivoi esille arkistosta lehden ja tuli esille, että väärin päin lukemiseen viittaava sana oli lisätty.
270. Jukkis13.6.2015 klo 18:55
Voi hyvä tavaton sun kanssas taas. Lue nyt ajatuksella vaikka tuo 13.6.2015 klo 17:56.
271. tapio13.6.2015 klo 19:03
: - 13.6.2015 klo 17:56
Miksi ihmeessä niissä pitäisi olla se vihje. Samat sanat saat lukemalla ne oikeinkin päin?!

Sori, näemmä tulee oikeinkin päin - miten ihmeessä sitä nyt ennemmin lukee väärin päin kuin oikein päin. Johtuu kyllä osittain siitä, etten luota näiden tehtävien oikeellisuuteen sitten yhtään.
272. tapio13.6.2015 klo 19:12
Tässä kävi joo vähän hassusti. Ekana tulee molemmissa ratkaisuna vastaan väärin päin luettuna ja sitten oikein päin. Oli joo älytöntä superhyperhätäilyä.
273. Selma13.6.2015 klo 20:02
Ei se mitään superhätäilyä ole vaan epätoivonen yritys löytää aina vaan virheitä vaikka niitä ei ole!! Tämä on todella typerää. Liityn niiden joukkoon jotka ovat lopettaneet säikeen seuraamisen. Eiköhän anneta tapion huseerata tällä säikeellä ihan yksin.
274. --13.6.2015 klo 20:05
Aika osuvasti tapio on jatkuvasti vaatimassa muilta huolellisuutta. Täydellisyyttä ei kuitenkaan ole olemassakaan.
275. tapio13.6.2015 klo 20:07
en ihan saa juonesta kiinni tässä jaotelmassa:

Joskus voi ensimmäinen toiseksi (särkyä)...> HAAKSI(RIKKOUTUA); ensimmäinen eli A muuttuu joksikin muuksi, mutta miksi juuri HAAKSI; Skytän tai Joutsen ristikoissa ns. skytismeissä HAAKSI voisi olla ratkaisusana tilanteissa, joissa H:n paikalle laitetaan A-kirjain
276. tapio13.6.2015 klo 20:18
Selma 13.6.2015 klo 20:02
Ei se mitään superhätäilyä ole vaan epätoivonen yritys löytää aina vaan virheitä vaikka niitä ei ole!!

Selma on siinä mielessä oikeassa, että metsästän kyllä virheitä ja liian herkästi olen niitä löytävinäni - noin puolet menee näemmä edelleenkin väärin.

Se, että Pertti lähetti Sanarikseen saman tehtävän kahtena eri vuonna, on kyllä mielestäni jo aika paha moka.

Tuo tuli oikeastaan aika sattumalta huomattua. Kyse tehtävästä, jossa tahallinen kirjoitusvirhe "seistu". Alkoi tehtävä kyllä muutenkin tuntua tutulta.

No alan tahallisiin sanan väärin kirjoittamisiin tottua. Viimeksi "Brutalisti" puuttuu yksi A-kirjain, koska sellainen pitää pudottaa pois ratkaisusanasta. Tämän tapaisia on ristikoissakin.
277. --13.6.2015 klo 20:21
Seistu ei ole kirjoitusvirhe, etkö muista?
278. tapio13.6.2015 klo 20:24
Mietin vielä tuota HAAKSI-osiota. Musiikissa A:sta aloittaen tulee AHCDEFG

Jos ensimmäinen toiseksi tuossa H:AAKSI.

Vai mistä oikein kyse?
279. tapio13.6.2015 klo 20:27
-- 13.6.2015 klo 20:21
Seistu ei ole kirjoitusvirhe, etkö muista?

Ei ihan tarkkaan ottaen ole kirjoitusvirhe, sillä muistan kyllä, että kerrottiin Nykänen tuntevan 'seistä' rinnakkaismuotona 'seista', joka kaiketi taivutettuna on esim. 'seistu'. Mutta ratkojalle, joka ei Nykästä omista, tuo on käytännössä tahalliseksi kirjoitusvirheeksi koettava.
280. --13.6.2015 klo 20:29
Tai sitten voi luottaa laatijaan.
281. tapio13.6.2015 klo 20:34
Eki 13.6.2015 klo 15:28
Tuleeko tästä nyt sellainen painolasti, että jatkossa kuullaan: "Kun Sanaris silloin kerrankin julkaisi saman piilosanan kahdessa eri lehdessä..."

Aika vaikea on huomata, jos laatija lähettää saman tehtävän uudelleen parin vuoden päästä. Ehkä tässä niin on tapahtunut. Toivotaan, ettei näin ole tapahtunut usein, jos on tapahtunut.

Tulipa tässä mieleen, että aika alkuvaiheessa ratkoin tehtävää, jonka olin joskus ratkonut. Koska Pertin tehtäviä ei muistaakseni ole Sanariksen nettiarkistossa, ainoa vaihtoehto on se, että Pertti on vuonna 2014 tai 2015 lähettänyt Sanarikselle tehtävän, jonka hän aiemminkin oli lähettänyt. Tai sitten Sanaris vahingossa julkaissut tehtävän kahdesti.

Tällaisia tapauksia on todennäköisesti ainakin kaksi - toivottavasti ei enempää.
282. --13.6.2015 klo 20:49
Ihan joutavaa uumoilua. Antaa menneiden olla ja ratkotaan uusia piilosanoja!
283. Jukkis13.6.2015 klo 21:19
tapiolla on näköjään taas se vaihe menossa, että tolkku meinaa kokonaan kadota:

"...en luota näiden tehtävien oikeellisuuteen sitten yhtään."

"...ratkojalle, joka ei Nykästä omista, tuo on käytännössä tahalliseksi kirjoitusvirheeksi koettava."

Ja kun Eki ounasteli että "Tuleeko tästä nyt sellainen painolasti, että jatkossa kuullaan: 'Kun Sanaris silloin kerrankin julkaisi saman piilosanan kahdessa eri lehdessä...' ", niin eiköhän muutaman tunnin sisällä tapio ole tuosta muistuttanut jo kolmeen kertaan.
284. Jaska14.6.2015 klo 00:12
Nuottinimet tosiaan lienevät HAAKSI-knopin tulkinta-avain. Latinalaisia kirjaimia Aa, Bb, Cc, Dd, Ee, Ff, Gg alettiin käyttää keskiajalla. Joku kopioija oli kuitenkin tulkinnut kaiketi huolimattomasti kirjoitetun pienen b-kirjaimen h-kirjaimeksi, ja virheen toistuessa siitä tuli käytäntö ennen painettuun nuottikirjoitukseen siirtymistä. B jäi siis H:ksi, ja B:tä ruvettiin käyttämään alennetun H:n merkkinä.

Anglosaksiset maat ovat älynneet pitää kiinni loogisesta järjestyksestä. Niissä meidän H on B, meidän B on puolestaan B flat.

Laatijalla on saattanut olla mielessä myös kyseisen loogisen kirjainjärjestyksen särkyminen. Jos niin on, voi vihjettä pitää sangen raffinoituneena.
285. Jaska14.6.2015 klo 00:29
... Ellei laatija ole tarkoittanut ensimmäisellä arkisesti vetyä. Vetyatomi voi kaiketi sekin särkyä.
286. tapio14.6.2015 klo 07:59
Mutta ei se A:ksi muutu. On kuitenkin Pertin tehtävissä ehkä hämärin vastaan tullut piilovihje. Täytyy melkein kysyä laatijalta itseltään.

Lähetin Pertille itselleen kyselyn eräästä tehtävästä, jonka epäilen julkaistun sekä Sanasepot-lehdessä että SK:ssa. Palaan asiaan, kun tämä on selvitetty. Koska tämä säie meni, pitkäksi, aloitan uuden.
287.  .14.6.2015 klo 08:10
Onko tapion piilosanasäännöissä kielletty saman tehtävän julkaiseminen kielletty kahdessa eri julkaisussa?
288. Eki14.6.2015 klo 08:22
Nyt kun Tapio on nämä tehtävät virheellisiksi havainnut, niin suosittelen seuraavaa. Tilaa meiltä kymmenen Punaisen Pelikaanin paketti! Saat sen kotiin kannettuna hintaan 20 euroa + postikulut 6,60 yli 30 piilosanaa ja kaupan päälle yli 300 sivua ristikoita, myös visaisia.

Toinen vinkki. Jos jatkat Oskalan tehtävien ruotimista, keskity selviin virheisiin äläkä huomauttele jatkuvasti pienistä makuasioista! Sellainen on laatijalle uuvuttavaa, varsinkin kun suuri osa on turhia huomautuksia. Tällainen yksittäisten vihjeiden kysely, mitä on takana, on ok silloin tällöin. Selvitän myöhenmmin tänään, missä muodossa se on lehdessä, jos löydän sen. Jos se on lehdessä muutettu, silloin tuokin kysely on ollut tavallaan turhaa.
289.  .14.6.2015 klo 08:26
Mitäs jos tämä Oskala julkaisi sivuillaan vain tarkastetut tehtävät?
290. Eki14.6.2015 klo 08:38
Pisteen ajatus on käynyt minunkin mielessäni. Vanhojen tiedostojen penkominen on vain osin vaikeaa eikä välttämättä aina löydy se lopullinen versio, vaikka sellaisen olenkin pyrkinyt aina tallentamaan.

Oskalan sivut ovat henkilökohtaiset, mutta olen antanut hänelle periaatteellinen luvan julkaista näitä omia tehtäviään.

Kun täällä meidän päässämme on tärkeää toimittaa uusia tehtäviä maksaville tilaajille, vanhat tehtävät eivät ole välttämättä suurten ponnistusten väärti, muutenkin monia töitä jää rästiin, kun ei kaikkea ehdi.
291. tapio14.6.2015 klo 09:38
Eki 14.6.2015 klo 08:22
Nyt kun Tapio on nämä tehtävät virheellisiksi havainnut, niin suosittelen seuraavaa. Tilaa meiltä kymmenen Punaisen Pelikaanin paketti! Saat sen kotiin kannettuna hintaan 20 euroa + postikulut 6,60 yli 30 piilosanaa ja kaupan päälle yli 300 sivua ristikoita, myös visaisia.

voi lähettää tiedot s-postiini

"Toinen vinkki. Jos jatkat Oskalan tehtävien ruotimista, keskity selviin virheisiin äläkä huomauttele jatkuvasti pienistä makuasioista!"

Teen jatkossa niin. Olen jossakin määrin yrittänyt vaikuttaa tuleviin tehtäviin, joissa voitaisiin joitakin asioita muuttaa. Tähän asti tähän liittyen tullut esille seuraavia tyyliseikkoja:

* ulkomaankieliset jaotelmaosiot - toivon niissä vain sitä, että koko jaotelma ei olisi ulkomaan kielellä, mutta tämä on tullut tiedoksi, ei kannata enää jatkossa tuoda esille
* sama sovellettuna henkilönimiin
* tahalliset kirjoitusvirheet - jotkut ovat olleet minusta teennäisiä, mutta on niissä ollut toimiviakin. Toivon vain näissä enemmän harkintaa.
* selittelevät kirjainten poistot - niitä onneksi suht. harvoin

"Tällainen yksittäisten vihjeiden kysely, mitä on takana, on ok silloin tällöin"

Otan esille virheiden ohella vain itselle hämäriksi jääneitä vihjeitä.

. 14.6.2015 klo 08:10
Onko tapion piilosanasäännöissä kielletty saman tehtävän julkaiseminen kielletty kahdessa eri julkaisussa?

Eki on tuonut esille, ettei Sanaris julkaise samaa tehtävää useaan otteeseen. Jos julkaistu muissa kuin Sanariksen vastuulla olevissa julkaisuissa, asia on toinen.

Olisi kyllä toivottavaa, että Oskalan sivuilla olevat tehtävät olisivat tarkastettuja - ihan kaikkien osapuolien kannalta.
292. .14.6.2015 klo 09:39
Kuinka selität ensimmäinen toiseksi tuossa nuottiselityksessä? Eikös se olisi AHOOKSI?
293. tapio14.6.2015 klo 09:50
Mikä sinun selityksesi olisi?

Sinänsä tällaisia hämäräksi jääviä piilovihjeitä Pertin tehtävissä on minulle tullut vastaan vain muutama, mutta sitten ne ovat olleetkin poikkeuksellisen hämäriä.
294. tapio14.6.2015 klo 09:56
Sain s-postin että vihjeessä oli virhe - se siitä sitten.
295. tapio14.6.2015 klo 11:56
"Hehtaari aariksi särkysymya!"...

tuntuu kyllä vähän oudolta, sillä hehtaari aariksi on kaiketi HA A:KSI, mutta RIKKOUTUA ilmaistu hassunoloisesti. Rikkinäistä utua (RIKKO UTUA)?
296. Jukkis14.6.2015 klo 12:45
Ai että "särkysymya". No jopas on.
297. Eki14.6.2015 klo 13:14
Nyt pääsin hakemaan lopullisen vihjeen.

”Hehtaari aariksi, särkysumua!” Nyt tarvitaan meriselitys. (15)

Ei tämä vieläkään täydellinen ole, rikko-osa sanasta on turhan samanlainen kummallakin puolella.
298. iso S14.6.2015 klo 17:02
"Joskus voi ensimmäinen toiseksi (särkyä)...> HAAKSI(RIKKOUTUA)"

Musiikin kautta tuli selitetyksi, miten ja missä yhteydessä H voi olla toinen, kun A on ensimmäinen. Särkymiseen suuntaan tai toiseen minulla on ehdotus:

A voi särkyä H:ksi, kun nykäisee napakasti A:n reunaviivojen yläosasta ulospäin. A:n kärki murtuu, vinot viivat kääntyvät pystyyn ja syntyy H.

H voi särkyä A:ksi, kun sen pystyviivojen yläosaa tönäistään reilusti sisäänpäin. Pystyviivojen ja vaakaviivan välinen liitos antaa periksi, pystyviivojen yläpäät kallistuvat yhteen ja syntyy A.

Hurjassa nuoruudessani näin tuollaisen tapahtuman käytännössä. Kesätöissä eräässä byrokraattisessa laitoksessa piti testata alan lehdessä julkaistua ohjelmaa. Virastokankeuden vuoksi ohjelmaa ei saanut tallentaa itse, vaan se piti kirjoittaa koodauslomakkeelle, josta tarvittavat valtuudet omaava henkilökunta sen näpytteli reikäkorteille. Sisällön ymmärrys ei kuulunut toimenkuvaan, joten kommenttilause "NOTE THAT LINE IS NOT WIDE ENOUGH" muuttui muotoon "NOTE THAT LINE IS NOT WIDE ENOUGA". Siis H särkyi A:ksi. Ohjelman toimintaan tuo ei tietenkään vaikuttanut, mutta hiukan kylmäsi: mitä muita virheitä mahtoi tallennuksessa syntyä varsinaiseen ohjelmakoodiin? Eipä monia, mutta edelleen jurppii: miksi tallennusta ei voitu tehdä suoraan lehden siististä painotekstistä vaan väliin tarvittiin minun harakanvarpaani?

Hyvät kuulijat, tämä tarina on tosi ja kysymys täysin retorinen.
299. Juha N14.6.2015 klo 19:58
tapio, viimeisin manifestisi kertoo sinun taistelevan tuulimyllyjä vastaan, ja ihan turhaan. Kirjoitit seuraavasti:

"Olen jossakin määrin yrittänyt vaikuttaa tuleviin tehtäviin, joissa voitaisiin joitakin asioita muuttaa. Tähän asti tähän liittyen tullut esille seuraavia tyyliseikkoja:
1. ulkomaankieliset jaotelmaosiot - toivon niissä vain sitä, että koko jaotelma ei olisi ulkomaan kielellä, mutta tämä on tullut tiedoksi, ei kannata enää jatkossa tuoda esille
2. sama sovellettuna henkilönimiin
3. tahalliset kirjoitusvirheet - jotkut ovat olleet minusta teennäisiä, mutta on niissä ollut toimiviakin. Toivon vain näissä enemmän harkintaa.
4. selittelevät kirjainten poistot - niitä onneksi suht. harvoin"

Noita kohtia on pakko kommentoida.

Tapaus 1: En muista, että satunnaisia vieraskielisiä jaotelmaosia (tai satunnaisia vieraskielisiä homonyymivihjeitäkään) olisi sinun ohellasi kukaan kritisoinut. Taitava laatija valitsee vihjeeksi sen, joka kussakin tilanteessa on sujuvin ja luontevin. Esim ratkaisusanalle MATKALAINEN voisi tällainen vihje olla luontevin: "Ei lopu reissaajalla Ruotsissa ruoka, ahvenia kuhiseva järvi kun sattuu kohdalle." Mutta sinun mieliksesi pitäisi vihjeeksi varmaan sorvata tällainen kammotus: "Keskikokoinen astatiini ahvenia kuhiseva reissaaja." Hm. Makunsa kullakin. Taitava laatija myös välttelee jäsentymätöntä sekamelskaa.

Tapauksessa 2 kritisoit vihjeissä käytettyjä henkilöitä, jotka joudut googlaamaan, kun et heitä tunne. Viimeisin tapaus (12.6.2015 klo 21:48) oli seuraava: "Myös mustat töhnät ovat taidetta, tuumi Mondrian. (4)" > PIET. Tätä kommentoit mm näin: "Tuo kyllä vaatii avautuakseen Wikipediaa tms. tietolähdettä." Koska muut eivät ole purnanneet, he eivät ilmeisesti ole Wikipediaa tarvinneet, vaan nimi on ollut tuttu, ja ihan aiheesta. Olet onneksi vähentänyt äkeilyä näistä nimivihjeistä. Googlaa rauhassa edelleen, jos vaikkapa Claude Monet on itsellesi samalla tavalla tuntematon, mutta älä syytä laatijaa siitä, että juuri sinä et Monet'ta tiedä.

Toiseksi olet kritisoinut useampien erinisnimien käyttöä jaotelmissa, koska vihjeeseen tulee "liikaa liikkuvia osia". Purnaat ratkaisusanan keksimisen vaikeutta, kun jaotelmassa useampi kuin yksi osavihje vaatii tietoa, koska silloin piilosana lakkaa olemasta hoksaamistehtävä. Tähän vastaan: kyllähän se on erittäinkin hyvää hoksaamisjumppaa, suorastaan dementiaa torjuvaa, kun täytyy miettiä vaikkapa sitä, keitä kaikkia Hannuja ja Monosia onkaan olemassa. Väitän, että seuraava esimerkkini on ikäisellesi ihan googlaamatta aukeava, jos vain saat kyseiset henkilöt aivojesi passiivimuistista aktiivimuistiin:

Erään Hannun sukunimikaima, joka on erään Monosen etunimikaima, saa leikkisästi puhuteltuna arvelemaan, että hänellä on tapana päästää suusta mitä sylki sinne tuo. (11)

Jos et suoraan onnistu kaivamaan esille e.m. nimiä, aidossa piilosanatehtävässä saisit apuja risteävistä kirjaimista. Risteäviin sanoihin olisit normaalisti joutunut turvautumaan seuraavankin esimerkkini kanssa:

"Lintulintukaupunki", ei kaupunkilintu! (16)

Nyt toki arvaat ratkaisuksi HANHIKORPPIKOTKA, koska huhu sitä muutama päivä sitten erisnimiin perustuvalla vihjeellä arvuutteli. Moitit huhun vihjettä "liioista liikkuvista osista". Mutta niin on tuossa minunkin vihjeessäni kolme vaikeasti keksittävää "liikkuvaa osaa", vaikka yhtään henkilönnimiä ei kysytä.

(jatkuu...)
300. Juha N14.6.2015 klo 20:00
(... jatkoa)

Kritiikkisi perusteella myös seuraavat kolme vihjettäni olisivat kelvottomia, sillä kussakin kysytään useampaa kuin yhtä henkilönnimeä:
* Toimikuntaan valittiin Soila Ista, Mia Keto ja muitakin näyttelijöitä. (7)
* Kuten joku naisnäyttelijä - Helena, Tea tai rakas Reginamme - totesi: ramppikuumeen tarkoitus on vahvistaa luonnetta. (8)
* Jos Leminen olisi yhä tekemässä kansaan uppoavia filmejä, voisi erään baariaiheisen nimi olla "Laula mikkiin, Helena Tuuri!" (7)

Tapauksesta 3, eli tahallisista kirjoitusvirheistä, joista jotkut ovat olleet tapion mielestä teennäisiä ja joiden suhteen hän toivoo enemmän harkintaa. Nyt tapio puhut täyttä soopaa. Ensinnäkään en muista, että olisit kaivellut kuin yhtä ainoaa tapausta: "Rrötöstele, hylätty, tässä vuodenajassa! Näpistä vaikka sandwich tai panini." > KERROSVOILEIVÄT. Toiseksi, sanon jälleen: taitava laatija valitsee vihjeeksi sen, joka kussakin tilanteessa on sujuvin ja luontevin. Pertin valitsema keino ylimääräisen R:n ilmaisemiseen oli tuossa kaikkein vähiten tökkivä, sillä vihje oli repliikki, ja repliikkihän translitteroidaan kirjoitukseksi siten kuin se on suusta päätetty. Tässä tapauksessa tamperelaisittain. Mikä olikaan tapion esittämä vaihtoehto R-tuplaukseen: "Kioski, rötöstele, hylätty, tässä vuodenajassa! Näpistä vaikka sandwich tai panini." Tämä on juuri sitä jäsentymätöntä sekamelskaa, jota Oskala osaa varoa.

Tapauksesta 4, "selittelevät kirjainten poistot - niitä onneksi suht. harvoin", olemme saaneet tapiolta yhden esimerkin. "Mutta tämä tuntuu väkisin väännetyltä kirjaimen poistolta: 'Alamaista kumartelua edustaa käärmepurjehdus, josta yksi poistetaan teidän jälkeenne.' (10)" > KYYRISTELY. Mikähän ihmeen vika ja heikkous tällaisessa poistelussa on? Tässä on nerokas jaotelmavihje, kun luovasta yhdyssanasta KYYRISTEILY saadaan yhden kirjaimen poistolla ihan toiseen maailmaan ja tunnelmaan vielä ei-yhdyssana. Muuten: poistelu on piilosanoissa ihan yhtä sallittu ja luonteva sananmuokkauskeino kuin lisäilykin. Poistelua vain näkee harvemmin.

Jos tapio olet aloittanut piilosanojen ratkonnan vasta muutama kuukausi sitten, niin lopeta tuo Oskalaa ja hänen vihjeitään aliarvostava tyylitajuton asiantuntematon mollaaminen, kun vastineeksi ei mitään kiitostakaan koskaan heru. Muuten ne juuri ratkontaharrastuksensa aloittaneet, jotka valitettavasti erehtyvät säiettäsi lukemaan, saavat tästä laatijataiturista ihan väärän kuvan.

En sano, etteikö Oskalallekin oikeita virheitäkin voi satunnaisesti tulla (muitakin kuin näistä nettiristikoista löytyviä tahattomia monikko- ym virheitä, jotka lienevät tulleet vasta puhtaaksikirjoitusvaiheessa). Tottakai niistä on puhuttava, jos aihetta on. Mutta tapio tuolle sinun alentavalle tavallesi evästää laatijaa vastaisen varalle - tämän tulisi jatkossa olla tarkempi, käyttää parempaa harkintaa, vältellä sitä ja sitä, muuttaa vihjeiden tyyliä - eivät sinun kokemuksesi, kykysi ja tyylitajusi anna oikeutusta vielä pitkään aikaan.
301. Matti14.6.2015 klo 20:17
Ennen vanhaan oli tapana sanoa, että älä opeta isääsi naimaan.
302. tapio20.8.2015 klo 18:50
Olen ollut s-postiyhteydessä ja muutama pointti julkiseksi:

* yksi (Juha N:n puolustelema) tahallinen kirjoitusvirhe nolottaa Perttiä itseään.

* monikko/yksikkö-eriparit ovat tahallisia - vain hieman luontevamman tekstin luomiseksi. Minua ärsyttää, sillä ero luontevuudessa pieni verrattuna siihen, että suoran vihjeen yksikkö ja monikko vastaisivat toisiaan. Eki ja Pertti tietävät tämän asian - ja tietävät, että se minua ärsyttää, mutta jos muut eivät niin ärsyynny tuo jatkunee.
303. ****20.8.2015 klo 19:04
tapio, ei meitä muu ärsytä kuin se, että yrität "tikuista asiaa"-systeemillä tulla takaisin jauhamaan tuota tuubaasi.
304. tapio22.8.2015 klo 08:37
No laitan jatkossa kaikki palautteet Suoraan Oskalalle - myös mahdolliset epäselvyydet, jotka voivat olla joko omia virhetulkintojani tai sitten Oskalan puolelta laadintavirheitä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *