KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 16.-17.5.2015

8441. IS-viikonloppu 16.-17.5.2015

Eki14.5.2015 klo 23:33
Pehmiksessä Pallonen/Vesanto, koviksessa kolmen tähden Skyttä/Kärkkäinen, taviksessa Kultti, piiliksessä Parkkinen, muissa Vuokila.
2. Rampe16.5.2015 klo 20:51
Pistipä Antti pahan. Näytti alkuun jokseenkin toivottomalta, mutta alkoi sentään aueta oikeasta laidasta ja alhaalta.
Gurmeen alapuolelle jää vielä huomiseksi mietittävää. Samoin muutama vastaus minkä tarkoitusta en ymmärrä ja joiden uskoisin olevan oikein. Meinaan RAKKOSI ja NATTAI HETATA-kummajainen.
Niistä, mitkä ymmärsin , antaisin kiitosta OLEN FATHER ja KESÄHEILA-vihjeille.
Ei ensimiettimisellä ratkennut myöskään KANAVA, TAAS.
Kiitokset tekijöille!
3. O16.5.2015 klo 20:57
Voi mahoton, miten vaikea ristikko.
Pääkuvan lauseet olivat todella loistavasti suunniteltu.

Kiitokset Antti Skyttä/Heli Kärkkäinen!!!
4. O16.5.2015 klo 21:04
Hei Rampe.
Ne kaksi ensimmäiseksi mainitsemaasi kummajaista jää mietintämyssyyn, vaikka vastaukset sain. :)
5. skeptikko16.5.2015 klo 22:45
Se NATTAI HETATA on kyllä kierouksien aatelia, RAKKOSI vähän simppelimpi. Hienon ristikon ainoa kriittinen kommentti koskee vihjettä GURMEE - siitä tuleva ratkaisusana on mielestäni teennäinen ja arkikielelle vieras (sikäli mikäli ylipäätään sain tuon kohdan oikein, mistä en ole lainkaan varma).
6. Tollo17.5.2015 klo 08:39
En ole koskaan ratkonut ainuttakaan Antti Skytän laatimaa ristikkoa. Aluksi yritin, mutta ei siitä mitään tullut. Sanaris Oy tuottaa kuitenkin juuri ne joita mieluimmin pähkäilen. Joskus on tehnyt mieli tarkistaa kaupassa ennen viikonlopun Iltiksen ostoa, ettei koviksen laatija vain satu olemaan Skyttä. Tuntuu menevän rahat haaskuuseen sen lehden osalta.
7. Rampe17.5.2015 klo 08:50
Tollo,
Eki ilmoittaa yleensä näiden ketjujen alussa ristikoiden tekijät ja vaikeusasteet. Minulle ja monelle muulle Antti Skytän ristikko on riittävä syy Iltiksen ostoon, mutta toimiihan se myös toisin päin jos haluat Skyttää välttää.
NATTAI HETATA-vihjeen tajusin juuri, RAKKOSI odottaa ahaa-elämystä.
GURMEE -vihjeen ratkaisusta olen samaa mieltä skeptikon kanssa. Muutamien kirjainen vaihdolla löytyisi kaksikin kelpo ratkaisusanaa, mutta silloin vaakasanoissa ei olisi järkeä.
Voi olla, että minulla on tässä virhe.
8. Juha N17.5.2015 klo 09:59
Ei vihjeen GURMEE ratkaisusanassa mitään kummallista ole, vaikka se harvinaiselta näyttääkin. On verbejä, jotka ovat toisilleen paitsi synonyymejä myös anagrammeja. Osa niistä on erikantaisia, kuten LIEHUA - HEILUA ja JOHTAA - OHJATA, osa samakantaisia. Toisinaan samakantaisille synonyymiverbeille käy niin, että toinen muoto valtaa kielenkäytön niin täydellisesti, että toisen olemassaolon joutuu tarkistamaan nettihaulla tai Nykysuomen sanakirjasta.
9. skeptikko17.5.2015 klo 10:25
Varmastikin juuri noin, mutta mielestäni hyvät kovis-vihjeet ovat kuitenkin sellaisia, että ratkaisusanojen harvinaista kirjoitusasua ei tarvitse tarkistaa nettihaulla tai Nykysuomen sanakirjasta. Auliksen google-ristikot ovat sitten eri juttu.
10. O17.5.2015 klo 11:40
Rampe.
Minulle ne kaksi selvisi heti herättyäni.
11. Juha N17.5.2015 klo 12:40
skeptikko, olen kanssasi muuten samaa mieltä, paitsi: 1) kyse ei ole vihjeen vaan ratkaisusanan tuomittavuudesta, ja 2) ratkaisusanan tuomittavuus ei ole absoluuttinen vaan relatiivinen. Kyseessä lienee ollut pakkorakosana, johon laatija olisi varmaan mieluiten ollut turvautumatta, mutta tilanne ei sallinut. Sanan käyttöön on toki ollut oikeutus, kun se löytyy Nykäsestä, ja kovikseen sen jotenkin hyväksyn. Pehmislaadinta sen sijaan olisi varmasti tehty isolta alueelta uusiksi, jos tällaista sanaa olisi mukaan pukannut.
12. Rampe17.5.2015 klo 14:53
O.
RAKKOSI selvisi lopulta minullekin. GURMEE-vihjeen vastaustani epäilen edelleen. Googlettamalla selviää, että Elias sitä on ammoin käyttänyt kappaleessa "mutta elkäme unohtako käkeä!"
13. Auku17.5.2015 klo 15:44
Olihan todella vaikea! Vihjeistä NATTAI HETATA ja TEDALIINA vielä hakusessa. varmaan joku sellittää ne tällä foorumilla,kunhan vastausaika päättyy.
14. Kaapo17.5.2015 klo 17:40
Kysyisin NATTAI HETATA- ja RAKKOSI-vihjeistä, että puuttuko minulta tietoa vai ymmärrystä, kun ne eivät ratkea.

Aukulle sanoisin, että vähän tietoakin tarvitaan TEDALIINAN ratkaisemiseksi, mutta skytismi se on.
15. anna h17.5.2015 klo 20:02
Olipa aivan ihanaa pähkäiltävää mökkiviikonloppuna, mies katsoi lauantaina (ja tietty tänäänkin) jääkiekkoa. Minä ratkoin ilman itään googletarvetta tätä kovista. Kaikki muu selvisi, tyhjä ruutu on piilokirjaimen kohdalla NETTAI HETATA -vihjeestä, joka ei aukene. Mutta sitten ajallaan kuulen mielelläni selityksen tähän. Ehkä sitten taas saa nauraa itselleen, että taas lankesin vipuun kun en heti hoksannut, mutta sitä odotellessa...
16. Kaapo17.5.2015 klo 20:13
Minullekin selvisi RAKKOSI-vihje. One to go.
17. Rampe17.5.2015 klo 20:46
anna h ja Kaapo
NATTAI HETATA- vihje on juuri sellainen kuin anna arvelee ja skytismi siinä missä TEDALIINAkin. Kun sen keksii (tai kuulee), tuntuu se aivan itsestään selvältä.
Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen hiljattain edesmenneen Huuhaa Innasen RUTTAITUTAA ( Borneolaisen passipoliisin parempi Huuhaalaulu ).
Siihen se ei liity mitenkään.
18. Kaapo17.5.2015 klo 20:58
No jopas...
19. HM17.5.2015 klo 22:12
Viimeviikkoinen kaksipuolipinnainen jumittui, mutta tässä ei tullut toivotonta oloa. Täynnä on, mutta ei ratkaistu, koska HAVAN HARA, RAKKOSI ja SILLE TOPI vailla oivallusta, mietitään! Mukava ristikko!
20. Tarja18.5.2015 klo 08:25
Jostakin syystä minun aivosoluni eivät ole samalla aaltopituudella A. Skytän kanssa, sillä suunnilleen 1/3 ristikosta vielä avoinna. Sen sijaan viimeviikkoinen ratkesi helposti. Kai se on sama kuin ihmisten välinen kemia, joidenkin kanssa tulee toimeen, joidenkin ei. Eli jotkut ristikkotyypit on helppoja, toiset taas mahdottomia. Voi olla kokemuksen puutettakin, kun en yleensä näitä kolmen pallon ristikoita edes yritä. Siinä mielessä tietyllä tavalla ymmärrän Tollon mielipidettä.
21. Tarja18.5.2015 klo 09:40
Luin vanhoista keskusteluista, mitä skytismi tarkoittaa, ja VAU, heti ratkesi monta sanaa, jopa tuo nattai hetata, samoin tedaliina. Ei kannattanutkaan heittää kirvestä kaivoon, vaan asennoitua vihjeisiin uudella tavalla.
22. Rampe18.5.2015 klo 11:22
Ristikon anatomiasta kannattaa katsoa myös vanhojen Antti Skytän ristikkojen anatomioita. Silloin on ehkä helpompi asennoitua Antin lievästi kieroutuneeseen ajatusmaailmaan.
Skytismeiksi Antti itsekin näitä vaihdelmiaan kutsuu.
Tästä ristikosta on varmaan myös tulossa anatomia aikanaan.
23. Tarja18.5.2015 klo 13:39
Kiitos vinkistä! En ole tuota anatomia-osastoa ennen huomannutkaan. Sieltä oppii varmasti lisää.
24. Antti Skyttä19.5.2015 klo 12:03
Rampe!

En pidä ajatusmaailmaani kieroutuneena, en edes lievästi! Sen sijaan yritän kyllä käyttää rakennevihjeitä monipuolisesti ja myös pähkäillä niissä uusia kehittämisen suuntia.
25. Kaapo19.5.2015 klo 12:17
En pitänyt NATTAI HETATA-vihjettä hyvänä skytisminä, koska vihjeestä ei synny helposti miellettä siihen sanapariin, josta on kyse. Ellei sitten haettu mielleyhtymää alkuperäisen sanaparin ja vastaussanan välille.

En osaa tätä paremmin ilmituoda, sori.
26. Jaska19.5.2015 klo 12:25
Joo, huono kovis, kun ei ollut helppo:D
27. Tarja19.5.2015 klo 12:50
Täyteen tuli, mutta muutamia vihjeitä jäi ymmärtämättä, kuten rakkosi, roije ja kiireisiä. Nattai hetata pysyy mielessä varmaan hautaan asti, niin kauan sitä tuli väänneltyä ja käänneltyä. Oivallus oli nautinnollinen (jotenkin näin mielessäni laatijan hykertelevän käsiään hieroen, pienet sarven tyngät päässä, että siinäpähän mietitte...siis kaikella arvostuksella ja kunnioituksella laatijaa kohtaan!) Pääkuvan ylempi lause sai hymyn aikaan.
28. Rampe19.5.2015 klo 14:18
Antti !
En minäkään oikeasti usko ajatusmaailmaasi kieroutuneeksi. Vihjeet kyllä ovat kieroja , eivätkä mitenkään lievästi.
Se on ristikoiden suola, ainakin silloin kun vihjeen lopulta tajuaa.
Olen Kaapon kanssa päinvastaista mieltä NATTAI HETATA-vihjeestä. Se on umpikiero, mutta tuntuu täysin selvältä kun sen on tajunnut (tai huonommassa tapauksessa kuullut ).
29. anna h19.5.2015 klo 17:30
Minäkin kyllä jo eilen oivalsin ihan itse sitten sen NATTAI HETATA -vihjeen, ja minusta se on hyvä. Tyypillinen Skytän vihje, hieman vaikeutettuna, mutta ihan looginen kun, myös vastaussanan kanssa, eli ei mitään hämminkiä.
30. zaku20.5.2015 klo 18:09
Yhdeksän kovista putkeen sain täyteen, nyt yks sana ja sekin todennäköisesti väärin
31. zaku20.5.2015 klo 18:26
Ihan mielenkiinnosta...mikä on tuo skytismi...havan hara...vanha raha....nattai hetata...tainat atahet...:))) näin noviisina
32. Jaska20.5.2015 klo 18:51
Google -> hakusanaksi skytismi -> ensimmäinen osuma -> lue keskustelu.
33. Jussi vain22.5.2015 klo 19:26
Vieläkin on hakusessa, taitaa olla Skytän kaikkien aikojen vaikein. Sana sanalta edetään. 40 % puuttuu. Osa voi olla väärinkin.
34. Ripe25.5.2015 klo 22:48
Nyt tarvitsis vähän apuja, kun kohta paperi puhkeaa. Ylhäällä OLLEJA, ja LIIKKEESSÄ. alhaalla HANNU KARPO ja vihjeen ympäristö jumittaa, esim. KULJETTAA ja MUISTOINA. Oikean alakulman ROIJEen en kyllä keksi, mikä yhteys ratkaisusanalla on.
35. Jaska25.5.2015 klo 23:09
Vinkkejä vajaan tunnin päästä, ellen ole sammunut.
36. Ripe25.5.2015 klo 23:24
OLLEJA ja LIIKKEESSÄ jo keksin...
37. Marco Poloinen26.5.2015 klo 00:06
Jos alkuun vain vihjaillaan:

HANNU KARPO on tavallaan johdettavissa ohjelman nimestä
MUISTOINA olevia voi syntyä jos tulet vappujuhlista kontaten
KULJETTAA on jokamiehen vesiliikennettä
38. Jaska26.5.2015 klo 00:11
Karpolla oli jotain katsojille
kuljettaa kahdella apuvälineellä
muistoina demonstratiivipronomini mulla hädin tuskin auki olevissa
kuka on dakkeri Veraksen isä?
39. Marco Poloinen26.5.2015 klo 00:13
ROIJE selviää kun värkkäilet vähän vokaaleitten kanssa...
40. Marco Poloinen26.5.2015 klo 00:15
[Ei näemmä Jaska ollutkaan sammunut - sori, että tallasin varpaille!]
41. Ripe26.5.2015 klo 08:13
Kiitokset huolenpidosta! Tosin jotenkin ihmeellisesti sain kuin sainkin ristikon täyteen 23.56! Tuo roijekin avautui nyt noista vihjeistä. Nythän se näyttää niin helpolta...
42. Auk,u26.5.2015 klo 09:19
Selittäisikö joku ystävällisesti TEDALIINA-vihjeen. Ei aukene minun älynystyröillä. Kiitos!
43. Marco Poloinen26.5.2015 klo 10:20
Kyseessä on eräs ns. skytismin perusversioista; jonakin on jokin. Lähtökohtana on kodin siivousväline, jonka alun paikalla on T.

Tästäkin ristikosta tullenee selkoa Ristikon anatomia -palstalla...
44. Marco Poloinen26.5.2015 klo 11:01
[Tuli vanhasta muistista tuplaten tuota potentiaalia, 'tullee' riittää.]
45. Eki26.5.2015 klo 11:24
Veikkaisin, että anatomia tulee viimeistään tänä iltana luettavaksi.
46. Pekka26.5.2015 klo 11:38
Minulle ei RAKKOSI-vihjeen ja ratkaisusanan logiikka ole vieläkään auennut, vaikka olen viikon miettinyt.
47. Jaska26.5.2015 klo 11:56
Sama juju kuin dakkeri Veraksen isässä.
48. Pekka26.5.2015 klo 12:16
No niinpä tietysti. Kiitos.
49. Mettalo26.5.2015 klo 12:44
Antakaa, hyvät ystävät, ne pääkuvasta lähtevät sanat! Minä saan vain "meditointia" ja muuta ihmeellistä!

nimimerkki "epätoivoinen"
50. O26.5.2015 klo 12:52
MEDITOIKO PYHIMYS PYLVÄÄN PÄÄSSÄ
RISTIKOTKO EHKÄ LOPULTA VAARAKSI
Tämä on vain minun ratkaisuni, mikäli on väärin, niin toivottavasti joku korjaa mahdolliset virheet.
51. Jaska26.5.2015 klo 12:56
Googlaapa ensin Simeon Styliitta. Vaakaan lähtevä lause ratkennee sen avulla. Pysytlause kysyy puolestaan, koituvatko nämä ratkontakohteemme kenties vihdoin uhkaksi meille.
52. Jaska26.5.2015 klo 13:00
O kerkesi antamaan suoran ratkaisun. Ehkäpä Mettalo epätoivoissaan ei enää ahaa-elämyksiä kaivannutkaan.
53. O26.5.2015 klo 16:06
Jaska.
Kyllä hän pyysi "ne pääkuvasta lähtevät sanat!" ja koska oli "epätoivoinen", niin laitoin ne.
Oliko paha?
54. Mettalo26.5.2015 klo 16:20
Ei ollut paha! Kiitos, nyt aukeni!
55. Jaska26.5.2015 klo 17:01
No hyvä, ettei ollut paha. Oli siis hyvä tai ainakin hyvänpuoleinen.
56. Auku26.5.2015 klo 17:34
No voihan vileda! Kiitos Marco Poloinen!
57. Tarja26.5.2015 klo 18:37
Entäs ne kiireiset? Ja mistähän näytelmästä oli kyse? Hallitsijakin oli outo.
58. Tarja26.5.2015 klo 18:41
Vihdoinkin se Elvis selvisi minullekin. Kauan kesti! Parempi toki myöhään kuin ei ollenkaan.
59. Jaska26.5.2015 klo 18:56
Vihjeessä KIIREISIÄ ehkä adjektiivi hämännyt Tarjaa. Kiireitä tai kiireet olisi ollut paljon helpompi.

Näytelmän sekavuus tarkoitti anagrammia.

Hallitsija on kyllä ihan valtakunnallisesti tunnettu!
60. Rampe26.5.2015 klo 19:01
Tarja, sekava näytelmä on yhtä kuin laivasto ja hallitsija perusti ottomaanien valtakunnan.
Mutta gurmee?
Anatomia on tänään tulossa, mutta silläkin riskillä että munaan tässä itseni, sain ratkaisusanaksi NAUTITSEVA.
Voiko se olla oikein? Taitaa olla yhden kerran Kantelettaressa mainittu, tuskin missään muualla.
61. Jaska26.5.2015 klo 19:15
Verbi NAUTITA on Nykäsessä niin kuin lukemattomat muutkin vanhahtavat sanat. Hyväksyn narinoitta, ilmeisesti vähemmistöön kuuluvana.
62. Tarja26.5.2015 klo 19:34
Sain kyllä sen laivaston, mutten ymmärtänyt yhteyttä näytelmään. Hallitsijassani oli näköjään pikku virhe.
63. Tarja26.5.2015 klo 19:44
Selvisi jo tuo näytelmä, googlaamalla tietysti. Kiitos muista vinkeistä.
64. Jussi vain26.5.2015 klo 20:07
Laivaston voi johtaa draamasta, minulla oli hamlet sotkimassa pitkään lopputulosta, koska laitoin sen varmasti thelma ksi.

Majan sana on vähän kyseenalainen.

Hyvä vihje on kiertää, monia vaihtoehtoja oli sotkimassa ELOP, EROS ym. Ei ensimmäiseksi oksentaminen tullut mieleen.

Vaike ristikko mutta täyttyi kumminkin. Laatuvihjeitä kuten Skytällä on aina ollut :)

Olen Father oli hyvä.

Kaikenkaikkiaan hyviä vihjeitä, jotka vaativat hoksottimia. Kiero mies kuin korkkiruuvi.
65. Tarja26.5.2015 klo 20:14
Majan löytää suolta, kun lisää yhden kirjaimen :)
66. Marco Poloinen26.5.2015 klo 20:30
Liityn Jaskan kaveriksi "ilmeiseen vähemmistöön". Virsissä ja muissa uskonnollisissa kirjoituksissa 'nautitset'-sana toistuu (nykyäänkin) eri yhteyksissä tuon tuosta, eikä kansanrunouskaan viinannautitsemisineen mitään kuollutta kieltä ole.
67. Rampe26.5.2015 klo 20:31
Ja se on hieman kavas maja.
68. Eki26.5.2015 klo 21:55
Anatomia on nyt siellä, mutta pääkuva puuttuu! Sen kanssa taitaa mennä huomiseen.
69. Marco Poloinen26.5.2015 klo 22:28
Yksinkertaisena tyyppinä en huomannut -ELIP-OPUS-parissa mitään (anatomian mukaista) kaksinkertaisuutta tai takaperoisuutta, totesinpahan vain ihan vanhaan tyyliin ensimmäisen kirjaimen siirtyneen/siirtyvän viimeiseksi :)
70. Rampe27.5.2015 klo 06:26
Marco Poloinen
Ei sitä tainnut huomata moni muukaan. Ainakin itse olin tyytyväinen kun kirjaimen siirrolla tuli valmista. On sen verran ovela takaperoisuus, että luulisin sen huomanneiden myös vihjaisseen havainnostaan tässäkin säikeessä.
ps. Ei kapalo ole kavas vaan kipeä..
71. Tarja27.5.2015 klo 08:44
Kapaloa käytetään mm. vitsatietulehduksen hoitoon.
72. Tarja27.5.2015 klo 08:49
Harhauduin tuossa näytelmässä etsimään erisnimeä, ja jossakin vaiheessa löysin Prinsessa Armadasta kertovan näytelmän. Kunnes muistin, että anagrammistahan tässä oli kyse. Anagrammigeneraattorin avulla (sellainenkin ihmeellisyys netistä löytyy) vasta selvisi tuo draama, mikä on toki tuttu sana, mutta ei vain tullut mieleen heti.
73. Tarja27.5.2015 klo 08:56
Minulla on taipumus päätyä oikeisiin sanoihin (ainakin joskus) ihan omia polkuja pitkin. Esim. tuon kesäheilan johdattelin seuraavasti. Jos avopuolisosta käytetään nimeä avokas, niin kesäheila voisi olla ikään kuin varalla (kuten vararengas autossa), eli varakas. Tosin siinä minulla oli ensin varatar, kun ajattelin kesäheilaa naisena. Mistä taas tuli virhe hallitsijaan eli orman. Toki nyt tuo va rakas tuntuu paljon selkeämmältä selitykselta, mutta jokaisen aivopoimut kujettavat sanoja hieman eri tavalla.
74. am27.5.2015 klo 16:15
Yksi sana jäi vajaaksi eli TAIVUTUKSESSA. Mikähän järkevä vastaus siihen mahtaa tulla?
75. Mettalo27.5.2015 klo 16:17
Taivutuksessa:KAASUS
76. Wattoo27.5.2015 klo 21:48
Muuten alkaa olla selvää, mutta PERITTIIN ei ratkea. Vain piilokirjain puuttuu, mutta sanavarastostani ei löydy sopivaa sanaa...
77. Tarja27.5.2015 klo 22:26
Arenti
78. Wattoo27.5.2015 klo 23:06
Kiitos. Näköjään minulla oli vielä risteävissäkin virheitä, tosin eipä tuo arentikaan ollut tuttu sana. Luulin viereisessä kuvassa olevan porkkanoita ja minulla oli ratkaisuna EVÄS, mutta nyt siihen tuli ERÄS...
79. Tarja27.5.2015 klo 23:29
Minä ajattelin kuvassa olevan kaksi puukon terää, joista tulisi sana erät. Erät siksi, että osa teristä ei ole näkyvissä, jolloin t putoaisi pois. Tällöin monen tekemisen loppu olisi ottelu. Mutta voin olla väärässäkin.
80. O27.5.2015 klo 23:42
Samoin tuli minulle, joten olemme ajatelleet samalla tavalla. :)
81. Tuomas L.28.5.2015 klo 00:24
Taitaa olla niin, että kuvassa on yksi terä, jonka vasen reuna on siirretty oikealle, ja samalla tavalla ratkaisusanassa T siirretään alusta loppuun. ERÄT on joka tapauksessa oikea ratkaisusana, kuten myös OTTELU.

Muuten, hyvällä tahdolla pullon kuvasta tulevaksi pystysanaksi voisi olla hyväksyttävissä LOKA. Pullon kyljessä on X-kirjaimia, joista voisi assosioida: X = kymmenes = lokakuu. Tietysti tuo hiukan ontuu sikäli, että niitä kirjaimia on kolme.
82. iso S28.5.2015 klo 09:12
Erityiskiitos Skytälle ja kumppaneille ristikon anatomioista. Varsinainen ristikkoakatemian ilmaisversio, jossa voi opiskella visaisten ristikoiden ajatusmaailmaa tarvitsematta maksaa ja matkustaa.

Joskus laatija ajattelee monimutkaisemmin kuin ratkoja. Marco Poloinen huomautti 26.5.2015 klo 22:28 ensimmäisenä vihjeestä -ELIP, ettei siinä tarvita kahta kieppiä vokaalinvaihtoineen. Yhden kirjaimen siirtäminen riittää, mikä on minusta hyvä juttu. trikki trikin päälle on minusta liioittelua. Jos sellainen yleistyy, kohta joku laatii kolminkertaisen kiepautuksen ja seuraava nokittaa nelinkertaisella. Pieni joukko ratkojia taputtaa visoittuneita käsiään ja suuri joukko pyörittelee päätään ja silmiään.

Minulle jo tämä taso oli vähän liikaa. Noin puolet täyttyi omin voimin, loput sitten kun sain täältä avainlauseet. Laiskuus on lahja kun sen osaa käyttää, en viitsinyt painia päivätolkulla yhden ristikon kanssa.

Ei mahda mitään, minusta mennään näsäviisauden puolelle silloin kun jokaisessa vihjeessä pitää olla joku kikka tai jos ei ole, niin kikka on se että uskotellaan että sellainen on (esim. olleja). Minua riemastuttaa enemmin se että ristikko ratkeaa kohtuullisessa ajassa, sanasto on laadukasta ja vihjeiden joukossa on tarkoin valikoituja yllättäviä helmiä. Silloin ne maistuvat makoisammilta, kun ne pistävät "normaalien" vihjeiden joukossa silmään kuin Voltairen terävä kieli jo nuorena.

Voi olla että itsekin laatimista yritelleenä annan keskimääräistä enemmän arvoa sanoituksen ja rakenteen laadulle, eli haluan päästä nauttimaan lopputuloksesta mieluummin tänään kuin huomenna. Joku muu voi ja saa löytää ilonsa siitä visaisten vaatimasta pähkäilystä, jonka päätyttyä voi heittää ristikon roskiin ja kitistä siitä että ratkesi liian pian!

Kuitenkin kaikitenkin pisteet sähkötekniikalle. Natsi Hess -tyyppinen triplaskytismi on minusta toki ylilyönti, mutta ainakin vihjeitykseen oli panostettu aikaa ja vaivaa säästämättä. Ei ole leipälaatija tämä Skyttä, vaikuttaa siltä että laatii aidosti mielikseen, tuntipalkkaa maksimoimatta.
83. Tarja28.5.2015 klo 12:04
Minä en aiemmin ratkonut kaikkein visaisimpia ollenkaan, koska en yksinkertaisesti päässyt niissä eteenpäin. Mutta kun löysin keväällä tämän keskustelupalstan, olen innostunut vaikeistakin ristikoista. Ratkominen on nyt paljon hauskempaa, kun se ei ole vain yksinäistä puurtamista, vaan täältä saa vinkkejä ja voi lukea muiden ajatuksia. Helpoista ristikoista ei ole mitään kirjoitettavaa tänne, enkä muutenkaan nauti pelkästä ristikon läpikirjoittamisesta. Ei se ole sitä aivovoimistelua, mitä kaipaan. Helppoja ristikoita ovat lehtihyllyt pullollaan, joten toivon todellakin, että saan/saamme nauttia näistä visaisista ristikoista Iltiksen viikonloppunumeroissa jatkossakin.
84. Rampe28.5.2015 klo 16:54
Tarjan toiveeseen täytyy yhtyä.
Iso S taitaa nyt vain lohdutella meitä jokamiesluokan ratkojia.
"Minulle tämä taso oli vähän liikaa"
No ei VOI olla miehelle, joka oli tänä vuonnakin kymmenen parhaan joukossa SM-ristikoissa. Aiemmissa kisoissa päässyt taulullekin ratkomaan.
Tupla- ja triplaskytismien kaikkien koukkujen hoksaaminen on sitten jo toinen juttu.
85. iso S28.5.2015 klo 21:12
En ole kieltämässä Tarjan toiveen toteutumista. Kukin saakoon oman osansa haluamastaan vaikeusasteesta.

Rampe, kyllä vain voi. Minulta menee mielenkiinto, jos yhden ristikon ratkaisuaika mitataan päivissä. SM-kisassa, siellä paikan päällä, maksimiaika on 45 minuuttia (3. välierä) ja vaikeusaste pyritään mitoittamaan niin että joltinen joukko saa sen täyteen ennen gongin kuvitteellista kumahtamista. Voi olla että riittävästi aikaa satsaamalla olisin pystynyt tämän selättämään, mutta kun on muutakin tekemistä. Siksi mieleiseni taso on 2-2,5 Iltiksen asteikolla. Kyllä niissäkin on hauskoja ideoita ja hyviä vihjeitä, eikä tarvitse tapella nyrkit savessa ja aivonystyrät nilellä. Puolustan oikeuttani tykätä vaatimattomammin kuin Tarja ja Tarjan hengenheimolaiset, samoin kuin puolustan noiden itseäni viitseliäämpien oikeutta. Joka toinen viikko saamme sen mitä haluamme. Tasapuolista.

Olen monta kertaa ihmetellyt juuri tuota juttua: miten ihmeessä olen voinut pärjätä kohtuullisesti ristikkokisassa? Tuntuu siltä että minua pätevämpiä visaisten ratkojia on olemassa riittävästi pudottamaan minut sijoille ynnä muut. Eikö heitä kiinnosta nöyryyttää vanhaa kehäraakkia (kilpailuvietti puuttuu) vai eikö riittävän nopeaa rytmiä löydy moisiin lälläriristikoihin? Joillakin voi tietysti selityksenä olla heikot kilpailuhermot (kauhusta voi kangistua ja aivosolut jumittua), mutta kun omillakaan hermoillani ei voi rehellisesti kehua.

Joo, kerran pääsin onnenkantamoisella taululle vetämään finaalin hitaimman ajan. Silloin sattui välierissä itsellä menemään suoritus yläkanttiin ja riittävän moni kärkiporukasta kompastui virheisiin. Voittaja ei aina ole paras enkä edes ollut lähelläkään voittamista, joten en elättele liian suuria luuloja kyvyistäni, jotka tietysti ovat suuret ja mahtavat kuin eräs liitto. Hajonneet.
86. Ejki29.5.2015 klo 00:36
Nyt siellä on myös pääkuva.
87. Eki29.5.2015 klo 00:37
Sain uuden nimen...
88. Jaska2.6.2015 klo 17:20
Myöhäisherännäisenä tuli vasta äsken luettua Skytän anatomia ja sen myötä katsottua Brita Koivusen Katinka-video. Brita oli niin söde... Rikastuin myös tiedolla, josta en tähän saakka ollut aistinut vienointakaan aromin leyhähdystä nenässäni. Jack Witikka on ohjannut myös musiikkivideoita! Taisi siis ainakin tämän yhden.

Siitä ekstraplussa superbin ristikon spettariin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *